Křetínský má blízko k vstupu do nákladnej dcéry slovinských železníc
Skupina EPH Daniela Křetínskeho je blízko ku kapitálovému vstupu do dcéry slovinských železníc, ktorá sa zaoberá prepravou nákladu. Za 49-percentný podiel by mala zaplatiť zhruba 80 miliónov eur.
Informácie o pokročilej fáze rokovaní priniesol slovinský portál Siol.net.
Stopercentná nákladná dcéra štátnych slovinských železníc hľadá strategického partnera takmer tri roky.
„Môžem len potvrdiť, že rokovania prebiehajú,“ cituje server Lidovky.cz hovorcu EPH Daniela Častvaja.
Manažment podniku Slovenske železnice (SŽ) – Tovorni promet sa už dohodol s EPH. Rozhodnutie musí ešte schváliť dozorná rada podniku, posledné slovo bude mať strešný železničný holding SSH.
EPH by mala získať najmenej dve stoličky v päťčlennom predstavenstve.
Čo môže získať Křetínský:
EPH už podniká v sektore prostredníctvom dcéry EP Cargo. Vozí uhlie z baní a ďalší náklad do vlastných elektrární. Poskytuje služby aj pre iných zákazníkov.
Podľa informácií z webu EP Cargo ročne prepraví po železnici vyše 3,5 milióna ton uhlia a ďalších materiálov.
Vstupom do SŽ by Křetínský posilnil vlastnú logistiku v regióne medzi Adriatickým a Baltským morom.
V roku 2016 uzavrelo EP Cargo strategické partnerstvo s českou dopravnou a logistickou skupinou Spedica. Nakúpilo nové lokomotívy, najmä pre potreby nemeckého trhu, a pôsobí tiež v Poľsku.
Vizitka slovinského železničného carga:
- v roku 2017 prepravilo zhruba 21 miliónov ton nákladu;
- predvlani dosiahlo tržby 191 miliónov eur, v minulom roku zarobilo v čistom 8 miliónov eur (medziročne o štvrtinu menej);
- ku koncu vlaňajška zamestnávalo približne 1200 ľudí.
Pre porovnanie, slovenské ZSSK Cargo vlani prepravilo 34 miliónov ton nákladu. Výnosy podniku z prepravy stúpli na 275 miliónov eur.
Slovinské železnice sa v roku 2016 dohodli na prepojení s rakúskymi železnicami ÖBB, tie však od transakcie napokon odskočili. O firmu následne prejavili záujem viacerí uchádzači.
Okrem EPH mali na ňu zálusk aj poľský dopravca PKP, štátne ruské železnice RZD, francúzske SNCF a nemecký prevádzkovateľ prístavu Hamburger Hafen und Logistik.
V čom má prsty Křetínský:
- prostredníctvom EPH podniká v energetike, ťažbe a logistike v strednej Európe, Nemecku, Taliansku, Francúzsku i Británii. V minulosti mal podiel v holdingu aj slovenský podnikateľ Patrik Tkáč a private equity fondy partnerov J&T;
- spolu s Tkáčom investujú do maloobchodu. Držia podiel v nemeckom Metre, sú investormi v internetovej skupine Mall a tento rok vstúpili do francúzskeho Casina;
- spoluvlastní mediálny holding Czech Media Invest (s Tkáčom a Romanom Korbačkom) aktívny na českom, francúzskom a rumunskom trhu;
- nevôľu žurnalistov vyvolal nedávny Křetínskeho vstup do francúzskeho denníka Le Monde.
Na Slovensku drží EPH podiely v najväčších energetických podnikoch od Slovenských elektrární cez Stredoslovenskú energetiku, prepravcu plynu Eustream, distribútora plynu SPP-distribúcia až po prevádzkovateľa podzemných zásobníkov zemného plynu Nafta.
