Slovensko zvýši klimatický cieľ pre dopravu, budovy a poľnohospodárstvo. Podľa štátneho tajomníka envirorezortu Norberta Kurillu (nom. Most-Híd) chce byť štát oveľa ambicióznejší, ako žiada EÚ. Konkrétne nástroje znižovania emisií zatiaľ nepredstavil. (euractiv)
Dnes na DennikE.sk
- Medziročná inflácia na Slovensku sa v novembri zrýchlila na 3 percentá z októbrových 2,7 percenta
- Ministerstvo hospodárstva zrušilo registrácie na dotácie na elektromobily, opäť ich spustí 16. decembra
- Ministerstvo financií navrhlo limit verejných výdavkov pre budúci rok 39,3 miliardy eur, čo zodpovedá deficitu 0,5 % HDP
Štátny tajomník Švejna: Mám problém, ak musím byť v dôchodkoch solidárny aj s tými, ktorí nerobili

Pri minimálnom dôchodku sú dva problémy, tvrdí v rozhovore pre Denník E štátny tajomník ministerstva práce Ivan Švejna. Nemáme peniaze na takéto štedré dôchodkové opatrenie a druhý problém tkvie v tom, či má dostávať rovnakú penziu ten, ktorý robil, ako ten, čo nerobil.
Ako by vyzeral svet, keby stroje ľuďom dopočítali „finančnú identitu“

Svetová ekonomika by ročne narástla o 250 miliárd dolárov, keby mohli ľudia, ktorí používajú mobil, využívať aj finančné služby. Štúdiu o tom priniesli Oxford Economics a firma Juvo. Podľa Svetovej banky nemá prístup k finančným službám vyše tretiny ľudstva.
Minúta po minúte
České banky a poisťovne sú odolné voči prípadnému nepriaznivému ekonomickému vývoju, vyplýva zo záťažových testov ČNB. Ak by nastal negatívny scenár, kapitálová vybavenosť sektora by klesla na 14,8 %, výrazne nad nutné minimum 8 %. (čtk)
Podcast Ekonomického newsfiltra: Prečo mestá zvyšujú dane a prečo chce Kamenický obmedzovať ďalšieho ministra financií
Qantas chcú na ultra dlhé lety Airbusy. Testovali ich s Boeingom

Aerolinky Qantas uprednostnili pre najdlhšie komerčné lety stroje Airbusu pred Boeingom. Spoločnosť plánuje prevádzkovať pravidelné spojenie medzi Austráliou a New Yorkom či Londýnom bez medzipristátia.
Európsky a americký výrobca lietadiel súperili o prestížnu zákazku od roku 2017, píše Bloomberg.
Qantas pripravuje pre ultradlhé lety objednávku 12 Airbusov A350-1000 (v hre bol konkurenčný Boeing 777X). Spoločnosť Citi odhaduje hodnotu zákazky na 3,5 miliardy austrálskych dolárov (2,2 miliardy eur).
Konečné rozhodnutie sa očakáva v marci budúceho roka. Prvý komerčný let by sa mal uskutočniť v prvej polovici roka 2023.
Ako testovali ultradlhé lety:
V októbri Qantas uskutočnil rekordné dlhý skúšobný let medzi New Yorkom a Sydney so svojím Boeingom 787 Dreamliner.
Stroj pristál po vyše 19 hodinách vo vzduchu. Letu sa zúčastnilo iba niekoľko desiatok ľudí, prevažne zamestnanci aeroliniek a členovia posádky.
Cieľom bolo preveriť dosah dlhých letov na ľudský organizmus. V lietadle sa monitorovali mozgové vlny, hladina melatonínu a bdelosti pilotov či vplyv osvetlenia, jedla a cvičenia na pasažierov.
Najdlhší komerčný let v súčasnosti prevádzkujú Singapore Airlines na linke medzi Singapurom a New Yorkom. Lietadlo Airbus A350-900 zvláda trastu za takmer 19 hodín.
Medziročná inflácia na Slovensku sa v novembri zrýchlila na 3 percentá z októbrových 2,7 percenta. V medzimesačnom porovnaní spotrebiteľské ceny stúpli o 0,2 percenta.
V porovnaní s novembrom 2018 sa ceny zvýšili vo všetkých sledovaných kategóriách, informuje Štatistický úrad.
Najviac, o 5,3 percenta zdraželi potraviny a nealko nápoje. Ich ceny stúpli najrýchlejšie v tomto roku.
Inflácia na Slovensku je vyššia než v priemere za celú eurozónu.
NBS odhaduje tohtoročný rast spotrebiteľských cien na 2,6 percenta, čo je nepatrne viac než vlani.
Rast cenovej hladiny začiatkom budúceho roka ovplyvní ohlásené zdražovanie energií či zníženie DPH na ďalšie potraviny a na noviny.
- Most-Híd pretlačil zníženie daní z práce, tak mestá musia zvyšovať dane z nehnuteľností.
- Kamenický chce limitovať nasledujúceho ministra.
- Wall Street verí, že Trump sa s Číňanmi dohodne.
USA a Čína sa dohodli na podmienkach prvej fázy dlho očakávanej obchodnej zmluvy, informoval Bloomberg s odkazom na zdroje oboznámené so situáciou. Text teraz čaká na Trumpov podpis.
Poradcovia pre obchodné záležitosti teraz majú v pláne schôdzku s prezidentom, na ktorej s ním chcú podmienky dohody prebrať. Oficiálne oznámenie by podľa zdrojov Bloombergu mohlo prísť v nasledujúcich hodinách.
Spojené štáty a Čína spolu od minulého roka vedú obchodnú vojnu, v ktorej na seba vzájomne uvaľujú cla. Zároveň sa snažia dosiahnuť dohodu, ktorá by ich obchodné spory vyriešila. (bloomberg, čtk)
Trump povedal, že „veľká dohoda s Čínou“ je blízko, americké indexy okamžite vyskočili o jedno percento.

Človek Penty predstavil svet, v ktorom jeho finančná skupina existuje, píše v newsfiltri Filip Obradovič a menuje množstvo šokujúcich vyjadrení Martina Danka. „Jeho úprimná otvorenosť vyzerá ako nehorázny cynizmus, ktorý si respondent ani len neuvedomuje, pretože v ňom roky žije.“
Cieľom klimatickej politiky nemá byť Európa bez priemyslu a závislá od dovozu, vyzýva Milan Veselý, prezident Zväzu hutníctva, ťažobného priemyslu a geológie. Slovenský priemysel potrebuje na dekarbonizáciu finančnú podporu a rovnaké podmienky na trhu ako mimoeurópski konkurenti. (euractiv)
Po uhlíkovom cle na hraniciach EÚ volajú slovenskí priemyselníci aj ochranár. Daniel Lešinský tvrdí, že produkty a služby predávané v Európe by mali podliehať rovnakým environmentálnym štandardom. Šéf U.S. Steel Košice James E. Bruno súhlasí so znižovaním emisií, žiada však rovnováhu v medzinárodnom obchode. (euractiv)
Čo keď to Rusi spravia znova – 3 scenáre pre plynovú krízu

Zastavenie dodávok plynu z Ukrajiny je reálne, ale Európa ho bude mať aj tak dosť. Krátkodobé zastavenie dodávok plynu do strednej a západnej Európy cez Ukrajinu je v záujme Gazpromu, dlhodobé však už nie.
Karoq sa bude vyrábať v bratislavskom VW od jesene 2020
Škoda Karoq sa začne montovať v bratislavskom Volkswagene na jeseň budúceho roka z dovážaných dielov. Karosérie kompaktného SUV modelu sa budú naďalej produkovať a lakovať v závode Škody v českých Kvasinách.
Podrobnosti o výrobe Karoqu zverejnila Škoda Auto na webovej stránke.
Bratislavský VW by mal byť piatou fabrikou, v ktorej sa bude montovať.
K závodom v českých Kvasinách, Mladej Boleslavi a čínskom Ning-po najnovšie pribudol ruský Nižný Novgorod, kde sa vyrába aj Octavia a SUV Kodiaq.
Škoda je jednou zo zhruba desiatich značiek, ktoré sú súčasťou koncernu VW.
Aký je záujem o Karoq
Karoq je na trhu od októbra 2017. Patrí k najžiadanejším modelom Škody, dopyt po ňom výrazne prevyšuje ponuku.
V roku 2018 sa predalo 115 700 kusov, za 11 mesiacov tohto roka 137 700 vozidiel Karoq.
V Bratislave už Škoda vyrába svoj najmenší model Citigo iV – prvý s plne elektrickým pohonom.
Slovensko je pripravené pripojiť sa k iniciatíve uhlíkovo neutrálnej ekonomiky do roku 2050. „Slovensko sa pripojí k väčšine európskych krajín, pretože osobne si myslím, že Európska únia musí byť lídrom. Len vtedy dokážeme presvedčiť aj ostatné krajiny ako Čína a India,“ povedal premiér Pellegrini pred samitom EÚ.
Dodal, že jednou z podmienok je jasne deklarovaná technologická neutralita. „Samozrejme, máme niektoré podmienky. Jednou zo základných je, aby bola jasne deklarovaná technologická neutralita, to znamená, aby si každá krajina mohla rozhodovať o svojom energetickom mixe, aké technológie použije, aby tam boli nejaké základy ekonomickej transparentnosti, respektíve aby sme neboli nútení investovať do nákladných investícií obnoviteľných zdrojov, ktoré by extrémnym spôsobom zvyšovali náklady energie,“ dodal premiér. (tasr)
Počet ľudí pracujúcich na dohodu v novembri medziročne neočakávane klesol. Tento rok prihlásili zamestnávatelia do registra na platenie poistného 422 654 ľudí pracujúcich na dohodu, vlani v novembri ich bolo 426 188. (socpoist.sk)
ECB podľa očakávaní ponechala menovú politiku vrátane úrokových sadzieb bez zmien. Zasadnutie Rady guvernérov po prvý raz viedla nová prezidentka Christine Lagardová. Podľa nej ekonomika eurozóny smeruje k pomalému oživeniu.
V septembri ECB znížila svoju depozitnú úrokovú sadzbu o 0,1 percentuálneho bodu na mínus 0,5 percenta. Rozhodla tiež, že od novembra obnoví nákup dlhopisov v mesačnom objeme 20 miliárd eur.
Menový výbor vo vyhlásení uvádza, že sadzby zotrvajú na súčasných alebo nižších úrovniach, kým sa výhľad inflácie stabilne nepriblíži dostatočne blízko k cieľovej úrovni 2 percentá.
Analytici upozornili, že stanovisko ECB sa nelíši od toho, ktoré centrálna banka zverejnila po minulom zasadnutí menového výboru. To naznačuje, že Lagardová je spokojná s postojom svojho predchodcu, píše Reuters.
Lagardová prevzala funkciu v ECB 1. novembra. Predtým pôsobila ako šéfka Medzinárodného menového fondu a v minulosti riadila aj francúzske ministerstvo financií.
Ako ECB upravila prognózy rastu:
- zlepšila odhad tohtoročného rastu ekonomiky eurozóny na 1,2 percenta z doterajších 1,1 percenta;
- výhľad rastu HDP v roku 2020 zhoršila na 1,1 percenta (doposiaľ predpokladala 1,2 %);
- na rok 2021 naďalej očakáva 1,4-percentný rast hospodárstva.
Lagardová už skôr avizovala dôkladné posúdenie činnosti ECB vrátane zváženia zmeny niektorých základných bodov, napríklad inflačného cieľa či spôsobu boja so zmenami klímy.
Strategickú revíziu by chcela zavŕšiť do konca budúceho roka.
Manažér Penty Martin Danko nevie o tom, že by Penta podplácala a korumpovala politikov. „Záleží na tom, ako korupciu definujete a čo sa ňou sleduje, v akom kontexte sa veci udiali. Nemôžem vlastne ani inak odpovedať, pretože v opačnom prípade by som hneď zajtra išiel vypovedať na políciu,“ hovorí Danko v otvorenom rozhovore.
Nízkonákladovka Wizz Air vytvorí nové aerolínie. Chce s nimi preraziť v Ázii a Afrike
V druhej polovici budúceho roka začnú lietať nové nízkonákladové aerolínie Wizz Air Abu Dhabi. Spočiatku budú obsluhovať letiská v Európe a Rusku, neskôr sa plánujú zamerať aj na Blízky východ, Afriku a indický subkontinent.
Nové aerolínie budú spoločným podnikom Wizz Airu so štátnou spoločnosťou Abu Dhabi Development Holding, ktorá v ňom kontroluje 51-percentný podiel, píše Bloomberg.
Na začiatok sa počíta s flotilou troch lietadiel Airbus SE A321neo, v priebehu nasledujúcej dekády by sa mala rozšíriť na 50 strojov.
So širokou paletou destinácií bude mať Wizz Air Abu Dhabi potenciál osloviť 5 miliárd pasažierov.
Wizz Air patrí k popredným európskym lowcostom so základňou v Budapešti. Lieta do 44 krajín, lety medzi Európou a Dubajom prevádzkuje od roku 2013.
S kým sa pobijú:
Wizz Air Abu Dhabi budú na Blízkom východe súperiť o cestujúcich s ďalším novým hráčom.
Najneskôr v 2. štvrťroku 2020 by mali z Abú Zabí začať lietať Air Arabia Abu Dhabi, v ktorých sa spájajú nízkonákladovka Air Arabia a Etihad. Ich spoločný podnik bude slúžiť najmä ako podpora diaľkových letov Etihadu.
Nové letecké spoločnosti posilnia spojenie na Blízkom východe, v ktorom vlani ubudla takmer pätina liniek. Cítiť bolo najmä redukciu vlajkového dopravcu Etihad, ktorý škrtal v dôsledku miliardových strát.
Wizz Air smeruje do regiónu, v ktorom majú nízkonákladové aerolínie len 5-percentný trhový podiel. Cítiť v ňom však silný dopyt po turistike a od migrujúcich pracovníkov, uvádza Rishika Savjani, analytička spoločnosti Barclays.
Byrokratické nezmysly sú nesmrteľné. Dokazuje to anketa podnikateľov

Podnikatelia si môžu opäť vybrať Byrokratický nezmysel roka. Do ankety tento rok zástupcovia podnikateľských organizácií nominovali desať absurdít, ktoré im zbytočne komplikujú život. Vybrali ich zo 69 podnetov.
European Green Deal je nedostatočný na riešenie klimatickej krízy, tvrdí slovenský Greenpeace. Opatrenia, ktoré včera prijala Európska komisia, sú podľa organizácie pomalé a opatrné a ciele znížiť emisie o 50 až 55 percent do roku 2030 pri závažnosti ekologickej a klimatickej krízy, ktorej dnes čelíme, nebudú stačiť.
Čo treba urobiť podľa Greenpeace:
- Keďže konkrétne ciele Green Dealu budú predstavené až v lete 2020, podľa Greenpeace je to neskoro na uzatvorenie dohody. Na budúci rok sa klimatický samit COP26 bude konať v Glasgowe a mali by na ňom byť predstavené už konkrétne ciele na zmiernenie klimatickej zmeny.
- Európska komisia by sa mala zaoberať najmä zmenami v hospodárskom systéme.
- Je potrebné sa zaoberať výrobnými procesmi a technológiami, ale rovnako aj životným štýlom a spotrebou.
- Greenpeace zdôrazňuje, že je načase, aby Komisia od základov prehodnotila politiky, ktoré podporujú profit na úkor životného prostredia a našej budúcnosti.
Tržby v priemysle sa v októbri oproti septembru mierne zvýšili (o 0,4 %). Výrazne k tomu prispel najmä automobilový priemysel, kým ostatným významným odvetviam sa darilo menej, uviedol Inštitút finančnej politiky.
Z menších odvetví dynamicky rástli aj potravinársky a chemický priemysel. Mesačná dynamika zatiaľ potvrdzuje stabilizáciu doterajšieho negatívneho vývoja.
V medziročnom porovnaní sú však tržby stále nižšie (−5,4 %), pričom táto situácia pretrvá pravdepodobne až do jari.
Zamestnanosť v priemysle v októbri stagnovala, medziročne ubudlo 1,3 % zamestnaných.
Rast miezd v priemysle sa v októbri výrazne spomalil. Zamestnanci si v tomto sektore medziročne polepšili len o 1,3 %. Ochladenie v Nemecku v najväčšej miere zasahuje práve exportne orientovaný priemysel. Vývoj miezd odráža skracovanie pracovných týždňov a zníženie počtu nadčasov.
Tržby v stavebníctve v októbri korigovali silný septembrový rast a medzimesačne klesli o 1,8 %. Zamestnanosť v stavebníctve stúpla o 4 %. Po polroku v červených číslach sa medzimesačne zvýšila už druhý mesiac po sebe. Mzdy v sektore v porovnaní s októbrom minulého roka vzrástli o 5,5 %.