Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Disney spustila očakávanú streamovaciu službu, do Európy príde vo veľkom až na jar

Disney spustila streamovaciu službu Disney+ s bohatým obsahom, na začiatok ju ponúka v Spojených štátoch, Kanade a Holandsku. Mesačné predplatné na americkom trhu stojí 6,99 dolára, lacnejší je len streaming videa Apple TV+.

Cieľom Disney je presvedčiť ľudí, že jej streaming nie je iba pre detského diváka, ale aj pre dospelých, píše Reuters.

Disney+ bude do konca roka dostupná len v niekoľkých krajinách, na viaceré západoeurópske trhy by mala doraziť na jar 2020.

Do piatich rokov Disney plánuje nazbierať 90 miliónov predplatiteľov, najväčšia streamovacia služba Netflix ich má v súčanosti zhruba 160 miliónov.

Čo ponúka Disney+:

  • nielen klasické rozprávky typu Popoluška či Mary Poppinsová, ale aj tituly Star Wars, Iron Man, Hulk, Toy Story, filmy s marvelovskými hrdinami či prírodopisný program National Geographic;
  • staršie filmy a seriály, ako sú napríklad Simpsonovci;
  • chýbať bude obsah, ktorý je „príliš“ pre dospelých, v ponuke napríklad nebude snímka Deadpool. Tento typ programov Disney zaraďuje pod platformu Hulu, ktorú vlastní tiež;
  • spája do jedného balíka služby Disney+, Hulu a ESPN+ (športový obsah) za zvýhodnených 12,99 dolára, samostatne by stáli o 5 dolárov viac.

Zákazníci si budú môcť uložiť heslo k Disney+ na 10 zariadeniach a súčasne sledovať program na štyroch zariadeniach, uvádza Bloomberg.

Výskumná spoločnosť MoffettNathanson odhaduje, že streaming Disney bude stratový najbližších päť rokov. V roku 2024 by mohol priniesť tržby 23 miliárd dolárov, čo bude približne polovica celkového obratu Disney.

Cenové vojny:

Disney nastupuje streamovacou službou do vlaku, v ktorom sa tiesni čoraz viac poskytovateľov video obsahu. Konkurencia sa zostruje, firmy platia za výrobu originálnych programov stále vyššie sumy.

Éru cenových vojen odštartoval v roku 2013 Netflix, ktorý preplatil HBO, aby mohol ponúknuť divákom politickú drámu House of Cards.

Konkurenti naskočili na rovnakú stratégiu, čo vyústilo do ostrých cenových súbojov. Súperi už bežne porážajú Netflix, napríklad WarnerMedia (vlastní AT&T) mu uchmatla streamovacie práva na seriál Priatelia, píšu FT.

Vedenie Netflixu tvrdí, že ceny najatraktívnejšieho obsahu stúpli za uplynulý rok o tretinu.

Koľko dávajú na streaming:

  • Netflix plánuje v tomto roku minúť na obsah 15 miliárd dolárov;
  • Disney a HBO Max (plánovaný štart na jar 2020) počítajú každá s rozpočtom na tento rok vo výške 11 miliárd dolárov;
  • Apple by mal do nedávno spustenej služby Apple TV+ investovať viac ako 6 miliárd dolárov.

Investori vítajú preteky v utrácaní peňazí. Akcie Disney sa napríklad v tomto roku vyšvihli na historické maximá, hoci jej zisky budú v najbližších rokoch pod tlakom vysokých výdavkov na streaming.

Morgan Stanley odhaduje, že počet Američanov, ktorí platia za video streamingové služby, o päť rokov stúpne na 305 miliónov zo súčasných zhruba 180 miliónov.

Koho to nakoniec vyjde draho:

Disney aj Apple tlačia ceny streamingu nadol, obe služby výrazne podliezajú Netflix. Apple TV+ je za necelých 5 dolárov mesačne. AT&T  zasa zdvojnásobuje množstvo obsahu, ktorý pripravuje pre službu HBO Max, za nezmenenú cenu 15 dolárov za mesiac.

Sú to skvelé správy pre konzumentov obsahu, no zároveň diskutabilné finančné stratégie pre jeho poskytovateľov.

„Môžeme byť svedkami multimiliardovej autonehody, financovanej americkými kapitálovými trhmi,“ varuje Claire Enders zo spoločnosti Enders Analysis.

V hollywoodskej manažérskej komunite sa už skloňuje vlna konsolidácie. Na strane kupujúcich by mali byť úspešní poskytovatelia streamingu či veľkí technologickí hráči, ako je Apple, ktorí pohltia menšie mediálne skupiny a filmové štúdiá.

„Keď sa prach usadí, na trhu môžu zostať štyria, piati veľkí hráči,“ cituje FT nemenovaného manažéra z Hollywoodu.

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na editori@dennikn.sk.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Povoľte nám testovať, rozprávajte sa s nami, chceme len, aby to fungovalo, kričia firmy
  • Testovanie: Dobrovoľníci pri testovaní dostanú odmenu, aj keď nebudú pracovať ako dohodári
  • Financie: Tohtoročný prepad rozpočtu dosiahne 6,9 miliardy eur, teda 7,7 % HDP, predpokladá rozpočtová rada
  • Zmenky: Arca prvý raz spochybnila povinnosť vyplatiť zmenky, cez ktoré si požiačala zhruba 600 miliónov eur
  • Energie: ÚRSO potvrdil zníženie cien plynu pre domácnosti a malé firmy
  • Firmy: PMÚ dal pošte pokutu 330-tisíc za neskoré a nepravdivé podklady
  • USA: Ekonomika USA v 3. štvrťroku rástla v prepočte na celý rok o rekordných 33,1 %, prispela k tomu vládna  pomoc
  • Automobilky: Koncern Volkswagen sa vrátil k zisku, prispel k nemu predaj luxusných áut v Číne
  • Firmy: Exxon Mobil prepustí v USA 1900 zamestnancov a celosvetovo by mohol zrušiť až 14 000 miest
  • Pomoc: Aké zmeny budú platiť v Prvej pomoci
  • Zasiahla druhá vlna vaše podnikanie? Napíšte nám

V piatok začne testovať zamestnancov VW, cez víkend sa pridá Peugeot, dve automobilky nechajú testy na štát

Foto - TASR
Foto – TASR

Po bratislavskom Volkswagene sa do testovania zapojí aj trnavská automobilka PSA. V sobotu a v nedeľu môžu jej zamestnanci absolvovať antigénové testy v priestoroch zdravotného strediska výrobného centra v Trnave. Kia a Jaguar odporúčajú zamestnancom ísť na celoplošné testovanie.

Minúta po minúte

Exxon Mobil prepustí v USA 1900 zamestnancov a celosvetovo by mohol zrušiť až 14 000 miest, čo predstavuje 15 % jeho pracovnej sily. Americký ropný gigant bojuje s poklesom dopytu po energiách pre koronakrízu.

Exxon Mobil stratil v prvých šiestich mesiacoch takmer 1,7 miliardy dolárov a očakáva sa, že v piatok vykáže ďalšiu štvrťročnú stratu. Spoločnosť podľa agentúry Reuters dopláca aj na zle načasovanú expanziu a na stávky na nové ťažobné pole. Firma sa teraz pokúša udržať si dostatok hotovosti a zachovať výplatu dividendy. (čtk)

Spoločnosť VGP buduje logistický park v blízkosti cesty E58, v katastri obce Bernolákovo. Na ploche 58 hektárov vznikne viac ako 250 000 štvorcových metrov priemyselných a logistických priestorov, prvý nájomca, spoločnosť Geis, ho začne využívať od leta 2021.

Spoločnosť Continental v Púchove nebude testovať zamestnancov vo svojich priestoroch. Odporučila im, aby sa zúčastnili na celoplošnom testovaní na odberných miestach v mieste ich bydliska.

Limitujúcimi faktormi pre rozhodnutie netestovať v priestoroch spoločnosti bola časová tieseň pre zabezpečenie požiadaviek na testovanie a neustále sa meniace podmienky pre zamestnávateľov.

„Spoločnosť Continental v Púchove zatiaľ nevykonáva priebežné testovanie svojich zamestnancov počas bežnej prevádzky. V záujme ochrany zdravia a životov sú v našej spoločnosti dodržiavané všetky vládne nariadenia a interné opatrenia na zamedzenie šírenia pandémie. Spoločnosť ponúkla mestu Púchov svoje kapacity na zriadenie testovacieho miesta v rámci plošného testovania. Keďže mesto disponuje dostatočným počtom miest, ktoré spĺňajú zdravotné a hygienické požiadavky na plošné testovanie, radnica túto ponuku nevyužije,“ uviedla hovorkyňa Continentalu Katarína Pavlisová.

Ako dodala, spoločnosť Continental si je vedomá vplyvu celoplošného testovania na zachovanie výroby vo svojich závodoch. Konkrétne prevádzkové opatrenia sú pripravení prijať okamžite po informácii o počte zamestnancov, ktorým nariadia povinnú karanténu.

„Už v súčasnosti sme prijali opatrenia formou pozitívnej motivácie našich zamestnancov pre elimináciu možných negatívnych dosahov na našu spoločnosť. Veríme, že spoločným úsilím nás všetkých sa nám podarí znížiť straty, ktoré môžu vzniknúť nezabezpečením výroby a nesplnením dodávok našim zákazníkom,“ uzavrela Pavlisová. (tasr)

Billa na Slovensku vlani zvýšila tržby o 8 % na 657 miliónov eur a udržala si piatu pozíciu na trhu. Čistý zisk reťazca klesol o vyše tri pätiny na 2,38 milióna eur, čo je najmenej od roku 2016.

„K poklesu zisku prispeli najviac rýchlo rastúce náklady na brigádnikov a dotvorenie rezerv na pokuty a súdne spory,“ hovorí hlavný analytik Finstat.sk Pavol Suďa. Billa vlani premenila na čistý zisk ani nie pol centa z každého eura tržieb.

Na konci vlaňajška reťazec zamestnával vyše 4-tisíc pracovníkov. Každý mu v prepočte vygeneroval čistý zisk menej ako 600 eur, no osobné náklady na pracovníka presiahli 16-tisíc eur.

Podľa Suďu mali lacnejších zamestnancov v sektore len niektoré firmy zo skupiny Coop Jednota či skrachovaná maloobchodná sieť Kačka.

Viac o sieti Billa na Slovensku:

  • Vstúpila na slovenský trh v roku 1993 ako prvý z veľkých zahraničných obchodných reťazcov.
  • Je lídrom v segmente supermarketov, v súčasnosti ich prevádzkuje 155 a zamestnáva vyše 4 500 ľudí.
  • Na konci septembra otvorila prvú prevádzku miniBilla vo Valaskej, novým konceptom cieli na zákazníkov v menších mestách a obciach.

Zotavovanie ekonomiky eurozóny sa nečakane rýchlo spomaľuje, varovala šéfka Európskej centrálnej banky Christine Lagardová. Banka signalizuje ďalšie uvoľnenie menovej politiky v decembri.

Lagardová po zasadnutí Rady guvernérov ECB vyhlásila, že ekonomika eurozóny „stráca dynamiku rýchlejšie, než sa očakávalo“. Rýchle šírenie nového koronavírusu a prijímanie nových reštriktívnych opatrení „prispievajú k zhoršovaniu krátkodobých vyhliadok“. Ekonomické indikátory signalizujú „utlmenie ekonomickej aktivity“ na konci roka.

Rada guvernérov ECB vo štvrtok v súlade s očakávaniami nezmenila nastavenie menovej politiky. Kľúčová sadzba ECB zostala na nule, depozitná sadzba na -0,50 % a sadzba na jednodňové refinančné operácie na 0,25 %. ECB tiež bude pokračovať v programoch nákupov aktív.

Rada guvernérov uviedla, že v súčasnej situácii existuje veľké riziko zhoršenia ekonomických vyhliadok eurozóny. Preto bude pozorne sledovať prichádzajúce informácie týkajúce sa napríklad dynamiky pandémie, perspektív potenciálnych vakcín či vývoja kurzu eura.

V decembri na základe aktualizovaných prognóz prehodnotí ekonomické vyhliadky a riziká a pristúpi k rekalibrácii všetkých nástrojov, aby pomohla zmierniť následky pandémie a zabezpečila podporu zotavovania ekonomiky. (tasr)

Lidl si posilnil pozíciu druhého najväčšieho reťazca na Slovensku podľa tržieb a priblížil sa na dosah lídra trhu Tesco. Nemecký diskont za rok do februára zvýšil tržby o 11 % na 1,37 miliardy eur a za Tescom zaostal o zhruba 64 miliónov.

Lidl potvrdil pozíciu najziskovejšieho obchodníka na slovenskom trhu so ziskom 113,4 milióna eur, čo je jeho doterajší rekord. Zároveň má najvyššiu rentabilitu tržieb, z každého utŕženého eura mu vlani zostalo v čistom viac ako 8 centov.

Zisk Lidla stúpol medziročne len o 1 %, v uplynulých rokoch bol zvyknutý na podstatne rýchlejšie tempo rastu.

Čo hovorí analytik

Podľa hlavného analytika Finstat.sk Pavla Suďu sa Lidl stal trhovým lídrom podľa obchodnej marže, čo je rozdiel medzi tržbami za predaj tovaru a nákladmi na jeho obstaranie.

Vlani dosiahla bezmála 372 miliónov eur, medziročne mu stúpla o 9 %. Rýchlejší rast obchodnej marže podľa Suďu zaznamenal iba sesterský Kaufland.

Lidl v uplynulom roku evidoval najrýchlejší prírastok počtu zamestnancov, v priemere ich mal vyše 5-tisíc. „Má síce najvyššie osobné náklady na zamestnanca (19 357 eur) v slovenskom maloobchode, no s obrovským náskokom pred ostatnou konkurenciou aj najvyšší čistý zisk na pracovníka (vyše 22-tisíc eur),“ hovorí Suďa.

Ďalšie fakty o slovenskom Lidli:

  • Ku koncu februára prevádzkoval 142 predajní, medziročne ich počet zvýšil o osem. V súčasnosti má 145 obchodov, naposledy otváral v novom prešovskom obchodnom centre Novum.
  • Prevádzkuje tri distribučné centrá v Nemšovej, Prešove a najmladšie v Seredi, kde rozširuje sklad o štvrtinu pôvodnej plochy.
  • Na slovenský trh vstúpil v roku 2004 ako posledný z veľkých zahraničných reťazcov. Od roku 2011 má samostatný manažment pre slovenské aktivity.

Potravinári presviedčajú zamestnancov na testovanie aj videom a tyčinkami. Niektorí chcú testy kontrolovať

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR

V potravinárstve panuje nervozita z testovania. Firmy často fungujú sedem dní v týždni a neúspešne žiadajú o výnimočný režim testovania. „Na základe nedomysleného rozhodnutia vlády si nemôžeme dovoliť ohroziť zásobovanie obyvateľstva,“ píše Tatranská mliekareň.

Slovenské elektrárne sa pridali k firmám, ktoré budú testovať svojich zamestnancov na covid-19. Dostali súhlas otestovať zamestnancov vo svojej réžii v piatok 30. októbra a ďalší piatok 6. novembra.

„Celkovo chceme otestovať vyše 4 300 zamestnancov na určených lokalitách. Intenzívne pracujeme na príprave testovania, máme dohodnuté potrebné kapacity, lekárov, zdravotné sestry, medikov so skúsenosťami, ktorí budú toto testovanie fyzicky realizovať,“ uviedla hovorkyňa elektrární Oľga Baková.

Elektrárne chcú pomôcť zamestnancom, ktorí tak nebudú musieť absolvovať testovanie v mieste bydliska, no zároveň získajú prehľad o počte pozitívne testovaných, ktorí nebudú môcť nastúpiť na pracovisko. „Cieľom je zabezpečiť spoľahlivosť a plynulosť výroby a dodávok elektriny,“ dodala Baková.

Slovenské elektrárne intenzívne pracujú na pláne plošného testovania svojich zamestnancov na covid-19 už niekoľko týždňov. Súčasťou plánu je nákup antigénových testov aj s prístrojmi na vyhodnocovanie výsledkov, zabezpečenie prostriedkov na zaistenie bezpečného vykonania testovania a zdravotníckeho personálu. Testovanie by chceli zabezpečiť v pravidelných intervaloch až do zlepšenia epidemickej situácie. (tasr)

ECB podľa očakávaní ponechala svoju menovú politiku bez zmien, zároveň avizovala jej možnú úpravu v decembri. Základná úroková sadzba zatiaľ zostáva na rekordnom minime 0 %, nemení sa ani program nákupu dlhopisov.

Centrálna banka uviedla, že v decembri s ohľadom na rast počtu prípadov nákazy koronavírusom znovu prehodnotí menovú politiku. Podľa ekonómov sa chystá zvýšiť nákupy dlhopisov.

ECB už tento rok podnikla sériu mimoriadnych opatrení na podporu inflácie a ekonomiky zasiahnutej pandémiou. HDP eurozóny v 2. štvrťroku klesol oproti predchádzajúcim trom mesiacom o rekordných 11,8 %. (čtk, reuters)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať