Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Qatar Airways si robia zálusk na podiel v Lufthanse. Nemcov spolupráca s nimi neláka

Qatar Airways zvažujú kúpu podielu alebo partnerstvo s Lufthansou. Katarské aerolinky hľadajú nových partnerov a trasy, pre reštrikcie nemôžu lietať do lukratívnych destinácií v regióne. Nemci sa k prípadnému zblíženiu stavajú chladne.

„Pokiaľ by bola možnosť investovať do Lufthansy, radi by sme to urobili,“ cituje Reuters šéfa katarských štátnych aerolínií Akbara Bákira.

Ako prvý krok by si dokázal predstaviť partnerstvo s najväčšími nemeckými aerolinkami.

Nemci šejkov nechcú:

„Lufthansa nebola v Nemecku sprivatizovaná preto, aby bola potom v Katare znárodnená,“ uviedol hovorca nemeckých aeroliniek.

Šéf Lufthansy Carsten Spohr navyše opakovane kritizoval letecké spoločnosti z Blízkeho východu, okrem Qatar Airways aj Etihad Airways, za neférovú finančnú podporu zo strany ich vlád.

Qatar Airways čelia od roku 2017 ekonomickému bojkotu zo strany viacerých krajín v regióne, ktoré obvinili Katar z podpory terorizmu. Sú medzi nimi Saudská Arábia, Spojené arabské emiráty, Bahrajn i Egypt.

Qatar Airway už investovali do viacerých leteckých spoločností.

Menšinové podiely vlastnia napríklad v Cathay Pacific, China Southern Airlines či v spoločnosti IAG, ktorá je vlastníkom British Airways a španielskej Iberie.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

Nórsko už nie je európskou jednotkou v predaji elektromobilov, zosadilo ho Nemecko

Nemecko po prvý raz odsunulo Nórsko na druhú priečku v predaji elektrických vozidiel v Európe. Od januára do novembra bolo v Nemecku zaregistrovaných zhruba 57 500 elektromobilov, v Nórsku približne o 600 kusov menej.

Štatistiky svedčia o tom, že nové technológie sa čoraz viac presadzujú na trhu, kde sa veľké automobilky ako Volkswagen, BMW a Daimler pripravujú na masívny vstup do elektromobility, píše portál Automotive News Europe.

Nórsko bolo európskym lídrom v predaji elektromobilov každoročne od roku 2010, keď debutoval prvý plne elektrický masový model Nissan Leaf.

Predaj elektromobilov v Nemecku akceleruje v posledných mesiacoch.

Hendikepom Nórska je veľkosť trhu, ktorá je v porovnaní s Nemeckom zlomková.

Ako sú na tom elektromobily v Nemecku

Nemecké automobilky plánujú do roku 2023 strojnásobiť ponuku elektromodelov na 150 a do roku 2024 investovať v tejto oblasti 50 miliárd eur, hovorí Bernhard Mattes, šéf nemeckého združenia výrobcov áut VDA.

I keď predaj elektromobilov v Nemecku rastie, ich podiel na celkovom odbyte áut je stále nízky.

Podľa údajov Európskej asociácie výrobcov automobilov sa predaj elektrických áut na starom kontinente v 3. štvrťroku podieľal na celkových nových registráciách len približne tromi percentami.

Dopyt motoristov po elektrických autách podstúpi test na budúci rok, keď nemecké automobilky začnú uvádzať na trh vozidlá, ktoré budú konkurovať cenovo najdostupnejšej Tesle Model 3.

Odbyt Tesly v Nemecku stúpol v novembri o 130 percent, za 11 mesiacov roka sa zvýšil viac ako päťnásobne.

Aké sú cenovky:

  • cena za nový „ľudový“ Volkswagen ID.3 by sa mala začínať pod hranicou 30-tisíc eur;
  • najlacnejší Golf so spaľovacím motorom stojí zhruba 20-tisíc eur;
  • cena Modelu 3 od Tesly sa pohybuje okolo 44-tisíc eur.

Nemecko sa snaží stimulovať odbyt elektromobilov dotačným programom. Podpora sa dá čerpať na auto, ktoré stojí menej ako 40-tisíc eur.

Dotácie ťahali predaj elektromobilov aj na najväčšom svetovom trhu v Číne. Po ich skresaní sa odbyt znížil.

Na čínsky trh pripadá približne polovica globálneho predaja elektrických áut. Druhým najväčším trhom sú Spojené štáty, trojkou bolo doposiaľ Nórsko.

Zdieľať

Lietadlá Boeing 737 Max nezískajú povolenie na návrat do prevádzky do konca tohto roka, vyhlásil šéf Amerického úradu pre letectvo (FAA) Steve Dickson. Stroje sú z bezpečnostných dôvodov uzemnené od marca.

Certifikácia potrebná na ukončenie 9-mesačného celosvetového zákazu lietania Boeingov 737 Max sa natiahne do roku 2020, píše Bloomberg.

Šéf FAA tak zmaril nádeje Boeingu, ktorý dúfal v umožnenie návratu problémových lietadiel ešte v tomto roku.

Keď úrady schvália prevádzku a nové tréningové štandardy pre 737 Max, americkým aerolinkám bude obnovenie letov trvať ďalších najmenej 30 dní, uvádza Reuters.

Americké letecké spoločnosti Southwest, American a United majú naplánovaný harmonogram letov bez 737 Max do marca 2020.

Zdieľať

Kofola kupuje minerálne vody od skupiny Arca Capital

Skupina Kofola kupuje 100 % podiel v spoločnostiach Karlovarská Korunní a Ondrášovka, ktoré kontroluje skupina Arca Capital. Transakcia podlieha schváleniu Úradu pre ochranu hospodárskej súťaže.

Dokončenie obchodu sa očakáva v prvej polovici budúceho roka. Firmy sa dohodli, že cenu transakcie nebudú zverejňovať.

Karlovarskú Korunní aj Ondrášovku ovláda akciová spoločnosť Ondrášovka Holding zo skupiny Arca Capital. Obe firmy spolu v roku 2018 dosiahli ročné tržby vo výške 850 miliónov českých korún (33,3 milióna eur).

Arca Capital slovenského finančníka Pavla Krúpu je majiteľom Ondrášovky od roku 2007, stopercentný podiel v Karlovarskej Korunní skupina získala pred 3 rokmi.

Spájala sa aj konkurencia:

Skupina Kofola si transakciou chce rozšíriť portfólio o tradičné české značky minerálnych vôd a posilniť svoju pozíciu v kategórii balených vôd na českom trhu.

Spojenie je tiež logickým krokom, ktorý pomôže zúčastneným firmám udržať si konkurencieschopnosť a možnosť ďalšieho rozvoja, uvádza Kofola v reakcii na nedávne zlúčenie konkurentov Karlovarské minerálne vody a PepsiCo.

Kofola patrí k najvýznamnejším výrobcom nealko nápojov v strednej Európe. Zamestnáva približne 2-tisíc ľudí, z toho asi 700 v Česku.

Tržby Kofoly za tri štvrťroky tohto roka medziročne stúpli o 3,6 percenta na 192 miliónov eur. Prevádzkový zisk sa zvýšil nepatrne na 33,7 milióna eur.

Zdieľať

Kanaďania testovali prvé e-lietadlo určené na komerčnú prevádzku

Prvé plne elektrické komerčné lietadlo spoločnosti Harbour Air. Foto – tasr/ap
Prvé plne elektrické komerčné lietadlo spoločnosti Harbour Air. Foto – tasr/ap

Prvé lietadlo s plne elektrickým pohonom určené na komerčnú prevádzku úspešne absolvovalo úvodný testovací let. Hydroplán pre šesť pasažierov vzlietol a pristál na rieke v kanadskom Vancouvri.

Lietadlo spoločnosti Harbour Air sa vznieslo do vzduchu na približne 15 minút, píše The Guardian.

„Je to dôkaz, že komerčné letectvo v plne elektrickej podobe môže fungovať,“ hovorí Roei Ganzarski, šéf spoločnosti MagniX, ktorá vyrobila elektrický motor pre stroj Harbour Air.

Podľa neho využívanie technológie môže priniesť aerolinkám výrazné úspory a nulové emisie. Civilné letectvo je jedným z najrýchlejšie rastúcich zdrojov uhlíkových emisií.

Čo bude nasledovať:

Harbour Air sú lokálne aerolínie, ktoré ročne prepravia pol milióna cestujúcich medzi hubmi, ako sú Seattle či Vancouver.

Firma chce elektrifikovať celú flotilu zhruba štyroch desiatok lietadiel. S obmenou môže začať najskôr o dva roky.

Predchádzať jej musia testy spoľahlivosti a bezpečnosti e-lietadiel. Elektrický motor musí byť schválený a certifikovaný regulátormi.

Čo dokáže malé e-lietadlo:

Lietadlo s pohonom na lítiovo-iónovú batériu, ktoré testovali Harbour Air, má dolet okolo 160 kilometrov.

Aj keď to nie je veľa, pokryje potreby väčšiny krátkych letov kanadských aeroliniek.

„Dolet zatiaľ nie je tam, kde by sme chceli, no je dostatočný na to, aby sa odštartovala revolúcia,“ myslí si Ganzarski.

Lacnejšie „elektrické“ lety na krátke vzdialenosti môžu napríklad zmeniť spôsob dochádzania ľudí za prácou.

Zdieľať

Minister hospodárstva Žiga povedal, že je pravdepodobné, že po Novom roku dôjde k plynovej kríze, teda k prerušeniu dodávok plynu z Ruska cez Ukrajinu na Slovensko podobne ako v januári 2009.

„Je to viac pravdepodobné ako nie. Koncom roka 2019 totiž exspiruje kontrakt medzi Ruskom a Ukrajinou, ktorý bol desaťročný a vznikol za predchádzajúcej plynovej krízy v roku 2009,“ priblížil.

Ministerstvo sa na situáciu podľa Žigu pripravuje. „V pondelok 16. decembra budeme mať stretnutie aj s kompetentnými inštitúciami, teda so Slovenským plynárenským priemyslom, so spoločnosťou SPP – Distribúcia, ako aj so spoločnosťou Nafta, týkajúce sa zásobníkov [plynu].“

Aj na základe stretnutia takzvanej Normandskej štvorky to podľa Žigových slov nevyzerá, že by sa rokovania pohli k tomu, aby boli úspešne uzavreté a aby sa kontrakt ohľadom dodávok plynu buď obnovil, alebo predĺžil.

„V tejto chvíli to teda vnímam tak, že sme skôr bližšie ku kríze, teda k tomu, že Rusi zastavia plyn cez Ukrajinu a my budeme musieť použiť všetky tie opatrenia, na ktorých sme 10 rokov pracovali. Budeme musieť zabezpečiť dodávky plynu pre slovenské domácnosti a pre slovenské podniky,“ dodal Žiga. (tasr)

Zdieľať

Tesla plánuje vyrábať v montážnom závode v Nemecku 500-tisíc elektromobilov ročne. Nová fabrika sa začne stavať na budúci rok, Tesla má na periférii Berlína zabrať priestor zodpovedajúci veľkosti 420 futbalových ihrísk.

O plánovanom objeme produkcie prvého európskeho výrobného závodu Tesly informuje Reuters s odvolaním sa na informácie Bildu.

V prvotných správach o nemeckej fabrike sa spomínala ročná produkcia 150-tisíc áut.

Tesla má v Nemecku vyrábať vozidlá Model 3 a Model Y a vytvoriť 10-tisíc pracovných miest. Pôvodne sa očakávalo, že vznikne 8-tisíc pozícií.

Podľa denníka Frankfurter Allgemeine Zeitung Tesla investuje do fabriky 4 miliardy eur.

V Nemecku plánuje montáž elektromobilov, pohonných jednotiek a batérií. V lokalite chce vybudovať tiež centrum inžinieringu a dizajnu.

Zdieľať

Nemecká vláda odškodní klientov nemeckej pobočky skrachovanej britskej cestovnej kancelárie Thomas Cook. Suma náhrady zatiaľ nie je známa, môže ísť o stovky miliónov eur.

Kabinet sa rozhodol doplatiť klientom cestovnej kancelárie rozdiel, ktorý nepokrýva jej poistenie, píše Reuters.

Koľko to môže stáť:

Klienti, ktorí si kúpili zájazd u nemeckej dcéry Thomas Cook, mohli zatiaľ počítať len s čiastočným vrátením nákladov.

Poisťovacia spoločnosť Zurich registruje nároky klientov vo výške 250 miliónov eur. Experti odhadujú, že suma môže ešte stúpnuť na 300 až 500 miliónov eur.

Poisťovňa uviedla, že vyplatí 110 miliónov eur. Rozdiel dorovná nemecká vláda.

O konkrétnych krokoch má kabinet informovať začiatkom budúceho roka.

Zadlžený Thomas Cook vyhlásil bankrot koncom septembra, nemecká pobočka skončila v novembri.

Zdieľať

Nová Agentúra EÚ pre kozmický program (EUSPA) bude sídliť od roku 2021 v Česku. Vznikne rozšírením organizácie GSA, ktorá v Prahe riadi európsky družicový systém Galileo, a rozrastie sa zo súčasných 100 na zhruba 700 ľudí.

O sídle novej agentúry EUSPA informovali zástupcovia českého ministerstva dopravy, píše ČTK.

Z Česka sa tak bude riadiť využitie družicového systému pozorovania Zeme Copernicus, pripravovať program družicovej telekomunikácie Govsatcom či koncentrovať kapacity EÚ vo veci sledovania blízkeho okolia planéty.

EÚ tento rok navrhla zvýšenie rozpočtu kozmického programu v nadchádzajúcom 7-ročnom rozpočtovom období o 30 percent na 16 miliárd eur.

V Česku sa zúčastňuje kozmického programu približne 50 firiem.

Zdieľať

Chevron odpíše aktíva v hodnote najmenej 10 miliárd dolárov. Dôvodom sú nízke ceny ropy a plynu, pre ktoré spoločnosť ukončila svoje pôsobenie v niektorých energetických projektoch.

Americký ropný koncern siahne k odpisu aktív v 4. štvrťroku, píše Reuters.

Zvažuje tiež predaj niektorých plynárenských projektov, chce sa tak pripraviť na očakávané nízke ceny.

Chevron je druhou najväčšou americkou ropnou spoločnosťou.

Odpis jej aktív poukazuje na problémy spôsobené rastúcou produkciou ropy v USA, ktorá aj v období zvyšovania dopytu bráni výraznejšiemu rastu cien komodity.

Zdieľať

Vláda schválila záverečnú správu z kontrolnej akcie Najvyššieho kontrolného úradu zameranej na elektronické mýto. Kontrolóri v rámci akcie zistili, že NDS z mýtnych výnosov získala len 45 percent a SkyTollu poslala 48 percent. Ďalšie zistenie je, že za mýtny systém môže štát zaplatiť aj dvakrát.

„Štát, ktorý prostredníctvom Národnej diaľničnej spoločnosti zaplatil za vybudovanie mýtneho systému 256 miliónov eur, nevlastní nielen technické zariadenia, ale ani samotný systém,“ píše sa v správe NKÚ predloženej na rokovanie vlády.

Koľko by to mohlo stáť, SkyToll nehovorí. Manažment diaľničnej spoločnosti naznačuje vysoké sumy, bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny spomínal „možno tisíce eur“.

Viac k téme: Za stámiliónový škandál s mýtom zodpovedajú aj traja súčasní poslanci Smeru

Zdieľať

Vláda dnes má rokovať o návrhu na vymenovanie štátnej tajomníčky ministerstva financií za SNS Dany Meager za viceguvernérku NBS. Predchádzajúceho kandidáta za SNS na tento post Jozefa Hudáka prezidentka Čaputová nevymenovala.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať