Zrušením druhého piliera by sme definitívne stratili možnosť jeho opravy, obrali by sme sa o všetky jeho výhody pre štát a najmä o budúce výnosy pre sporiteľov, tvrdí Viktor Novysedlák v Paneli expertov.
Slovenským ekonómom v Paneli expertov Denníka E sme položili otázku:
Je 15 rokov po zavedení druhého dôchodkového piliera čas nechať ho nezmenený alebo ho treba zrušiť, alebo ho treba zmeniť (ak zmeniť, tak ako)?
Viktor Novysedlák, výkonný riaditeľ Rady pre rozpočtovú zodpovednosť

Otázka nestojí, či je potrebné druhý pilier zmeniť, ale kedy a ako. Ak nedôjde k zásadnej zmene, výsledkom bude, že nízke dôchodky z dôvodu nesprávne nastavenej schémy sporenia bude v konečnom dôsledku sanovať štát.
Druhý pilier tak pri súčasnom nevhodnom nastavení negatívne ovplyvní hospodárenie Slovenska nie preto, že sme odklonili prostriedky do súkromných spoločností (protihodnotou za to bolo, že štát na súkromný sektor presunul aj povinnosť vyplácať časť dôchodku sporiteľov), ale z dôvodu nedostatočných výnosov a následnej potreby dotovať prípadné nízke dôchodky.
Sporenie na finančných trhoch je dôležitý prvok dôchodkového systému, ktorý má viacero výhod (pozri štúdiu) a ktorý je preto potrebné zachovať. Jeho dobré nastavenie je v záujme nielen občana – sporiteľa –, ale aj štátu.
V štúdii autori navrhli niekoľko možností, každá jedna sa dá zrealizovať dobre aj zle. Ide skôr o to, či potenciálne dobré nastavenie na začiatku sme schopní udržať dlhšie ako jedno volebné obdobie, prípadne prekonať dočasné turbulencie na finančných trhoch.
Doterajšia skúsenosť ukazuje, že sme toho neboli schopní. Ide o regulované prostredie, preto vinu za zlý výsledok druhého piliera má predovšetkým vláda a parlament. Tiež však treba povedať, že samotné správcovské spoločnosti svojimi nevhodnými investičnými stratégiami (mimo vplyvu legislatívy) a lobingom za poplatky k zlepšeniu situácie tiež veľmi nepomohli.
Nefunguje to? Zrušme to! Pre niekoho sa núka toto krajné riešenie. Skôr než vynesieme ortieľ smrti, si však treba odpovedať na otázku, čo by sme tým získali a čo stratili.
Dočasne by sme získali viac peňazí vo verejnom sektore, ktoré by sa s najväčšou pravdepodobnosťou prejedli na neuchopiteľné opatrenia. Obdobie rokov 2014 až 2019 je toho príkladom. Na budúce dôchodky by sa zrejme neodložilo nič a v rokoch, keď sa rastúci počet dôchodcov bude dožadovať svojich penzií, sa budeme s otvorenými ústami prizerať, ako nás riešenie financovania dôchodkového systému oberá o rast životnej úrovne.
Na druhej strane, zrušením druhého piliera by sme definitívne stratili možnosť jeho opravy, a teda obrali by sme sa o všetky jeho výhody pre štát a najmä o budúce výnosy pre sporiteľov.
Ten priestor tu stále je, a aj keď už nie je možné dobehnúť všetky napáchané škody, pre všetkých sporiteľov aj štát by šlo o zrealizovanie straty z jeho zavedenia. A to by bol ten najhorší prípad.
Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.