Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Dnes na DennikE.sk

  • Firmy: Francúzsky Alstom potvrdil, že rokuje o kúpe železničnej divízie kanadskej spoločnosti Bombardier
  • Dnes: Ako pomôcť slovenskej ekonomike: Predvolebná diskusia Denníka N (Žiga, Beblavý, Sulík, Heger)
  • Nákaza: V Česku zaregistrovali druhý prípad vtáčej chrípky
  • Autá: General Motors sa stiahne z Austrálie, Thajska a Nového Zélandu (ap)
  • Ekonomický newsfilter: Štát neinvestuje, priehrady preto zostarli a ohrozujú ľudí
Zdieľať

Panel expertov: Čo si myslia o 13. dôchodkoch, dvojnásobných prídavkoch a diaľniciach bez poplatkov

Peter Pellegrini a Andrej Danko. Foto - TASR
Peter Pellegrini a Andrej Danko. Foto – TASR

Ako učebnicový príklad bezbrehého populizmu charakterizuje Ľudovít Ódor v Paneli expertov rozhodnutie vlády o dôchodkoch a prídavkoch „pár dní pred voľbami, narýchlo, bez diskusie, bez kvantifikácie následkov a s roztrhaním vlastného (už beztak nerealistického) rozpočtu“.

Slovenským ekonómom v Paneli expertov Denníka E sme položili otázku:

Ako hodnotíte aktuálne rozhodnutie vlády zaviesť trinásty dôchodok vo výške priemerného mesačného dôchodku, zdvojnásobiť detské prídavky a zrušiť platby za používanie diaľnic pre autá do 3,5 tony?

Ľudovít Ódor, viceguvernér NBS

Aby nedošlo k nedorozumeniu, každá vláda aj parlament má právo prijímať takéto alebo podobné opatrenia. Pár dní pred voľbami, narýchlo, bez diskusie, bez jasnej kvantifikácie všetkých následkov a s roztrhaním vlastného (už beztak nerealistického) rozpočtu to vnímam ako učebnicový príklad bezbrehého populizmu.

V banánovej republike je to úplne štandardný postup, u nás na dedine by povedali, že „na hulváta“, a v mojom ponímaní je to flagrantné porušenie takmer všetkých základných princípov zodpovedného hospodárenia. Po nás potopa.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Minúta po minúte

Zdieľať

Čínske akcie začali týždeň rastom a ich hlavné indexy už zmazali straty, ktoré pre nový typ koronavírusu zaznamenali od prvého obchodného dňa po oslavách nového lunárneho roka.

Akciám pomohlo zníženie úrokových sadzieb a tiež prísľub, že štát pomôže firmám, ktoré museli pre epidémiu prerušiť na dlhší čas výrobu, uviedla dnes agentúra Reuters.

Index šanghajského akciového trhu Shanghai Composite si dnes pripísal 2,28 percenta na 2983,62 bodu, čo je najväčší percentuálny rast od vlaňajšieho júna. Od začiatku tohto mesiaca si pripísal zhruba 0,2 percenta.

Index CSI 300, ktorý sleduje vývoj akcií troch stoviek najväčších firiem obchodovaných na burzách v Šanghaju a Šen-čene, dnes pridal 2,25 percenta a deň uzavrel na 4077,42 bodu.

Čínska centrálna banka dnes znížila základnú úrokovú sadzbu pre strednodobé úvery. Pripravila tak cestu na zníženie základnej úrokovej sadzby LPR, ktoré by malo byť oznámené vo štvrtok.

Čínsky úrad pre dohľad nad cennými papiermi už na konci minulého týždňa podporil podniky tým, že zrušil požiadavku, podľa ktorej súkromné firmy, ktoré chcú ponúknuť akcie na burze pre začínajúce firmy v Šen-čen ChiNext, musia byť ziskové.

Index ChiNext dnes vzrástol o 3,7 percenta a dotkol sa trojročného maxima. Hlavný akciový index burzy v Šen-čene stúpol o 3,2 percenta.

Analytička investičnej banky Morgan Stanley Laura Wangová upozornila, že zmena pravidiel pre firmy na ChiNext zvýšia likviditu najmä v prípade akcií firiem s malou a strednou kapitalizáciou. Práve táto zmena a postoj centrálnej banky boli podľa nej dnes hlavným dôvodom rastu akcií.

V predchádzajúcich dňoch Peking tiež predstavil daňové úľavy na pomoc firmám a centrálna bank sľúbila, že povolí bankám väčší objem zlých úverov.
Od začiatku toho roka sa šanghajský index oslabil o 2,2 percenta. Index CSI 300 od začiatku roka klesol o pol percenta.

Obavy z vplyvu koronavírusu na svetovú ekonomiku však stále visia vo vzduchu. Počet nových prípadov ochorenia v Číne v nedeľu vzrástol o 2048, v sobotu to bolo o 2009.

Cez víkend boli tiež sprísnené obmedzenia v provincii Chu-pej, ktorá je epicentrom nákazy. Väčšina áut nesmie na cesty a firmy v provincii zostávajú až do ďalšieho oznámenia zatvorené. (čtk)

Zdieľať

Spojené arabské emiráty vydali licenciu pre prvý reaktor v arabskom svete, v jadrovej elektrárni Barakah. Tento krok označili za „historický okamih“.

Spojené arabské emiráty majú síce značné energetické rezervy, ale s 10 miliónmi obyvateľov majú aj veľkú spotrebu elektriny. Preto investovali obrovské prostriedky do rozvoja alternatívnych zdrojov energie vrátane slnečnej.

Elektráreň Barakah, ktorý sa nachádza na pobreží Perzského zálivu, západne od Abú Zabí, mala byť uvedená do prevádzky koncom roka 2017, ale došlo k mnohým odkladom, ktoré tamojší predstavitelia pripísali bezpečnostným a regulačným požiadavkám.

V pondelok však národný regulačný úrad schválil prevádzkovú licenciu na prvý zo štyroch reaktorov elektrárne, uviedol Hamad al-Kaabi, zástupca SAE v Medzinárodnej agentúre pre atómovú energiu.

„Toto je historický okamih pre SAE, stáva sa tak prvou arabskou krajinou v regióne, ktorá bude prevádzkovať jadrovú elektráreň,“ uviedol al-Kaabi.

Dodal, že SAE dosiahli tento míľnik vďaka svojej vízii a vedúcemu postaveniu v mierovom nukleárnom programe, ktorý má uspokojiť budúce potreby energie v krajine. (afp, tasr)

Zdieľať

Francúzsky železničný gigant Alstom potvrdil, že rokuje o kúpe železničnej divízie kanadskej spoločnosti Bombardier.
Dodal, že zatiaľ nebolo prijaté žiadne konečné rozhodnutie.

Alstom tak vo vyhlásení reagoval na článok v americkom denníku The Wall Street Journal, že bola dosiahnutá predbežná dohoda v hodnote viac ako 7 miliárd dolárov (6,46 miliardy eur).

Alstom sa snaží o expanziu v odvetví, v ktorom dominuje čínsky štátny podnik CRRC.

Francúzsky koncern sa rozhodol urobiť tento krok rok po tom, ako Európska komisia zablokovala pokus o fúziu jeho železničnej divízie s nemeckou spoločnosťou Siemens, ktorá by viedla k vzniku európskeho železničného gigantu.

Podľa médií by kúpa divízie Bombardier Transport, v ktorej má podiel vo výške 32,5 % kanadská dôchodková spoločnosť Caisse de dépôt et placement du Québec, mala vyjsť Alstom na 7 miliárd USD.

Aké majú výsledky:

  • Spoločnosť Bombardier Transport dosiahla minulý rok tržby vo výške 8,3 miliardy USD. Na konci roka evidovala objednávky v hodnote 35,8 miliardy USD.
  • Tržby spoločnosti Alstom vo finančnom roku 2018/19 (do 31. marca 2019) dosiahli 8,1 miliardy USD. Nevybavené objednávky mali hodnotu 43 miliárd USD.

Veľmi zadlžený Bombardier, ktorý začal už pred 80 rokmi vyrábať snežné skútre, sa v roku 2015 pustil do veľkej reštrukturalizácie a v januári uviedol, že plánuje celý rad odpredajov. Minulý rok, keď sa snažil udržať nad vodou s dlhmi vo výške približne 9 miliárd USD, súhlasil s predajom svojho regionálneho leteckého programu japonskej spoločnosti Mitsubishi Heavy Industries za 750 miliónov USD.

V roku 2018 postúpil Airbusu kontrolu nad výrobou dopravného lietadla CSeries, ktoré bolo potom premenované na A220.

Vo štvrtok Bombardier uviedol, že predá spoločnosti Airbus a vláde provincie Quebec, kde má firma asi 14-tisíc zamestnancov a podporuje okolo 40-tisíc pracovných miest v rámci subdodávateľov, svoj zostávajúci podiel v programe vo výške 33,58 %.

Okrem toho Bombardier nedávno oznámil, že predáva svoje podnikanie v oblasti leteckých štruktúr spoločnosti Spirit AeroSystems v USA za hotovosť a dlh v hodnote viac ako 1 miliarda USD. Kanaďania si však ponechali ziskové podniky v oblasti letectva, ako sú Learjet, Challenger a Global Express. (tasr)

Zdieľať

„Nepremyslený, neprepočítaný a rozsahom bombastický návrh súčasnej koalície iba naznačuje, že jeho cieľom nie je pomôcť občanom, ale ohúriť intelektuálne zaostalého voliča,“ píše v Paneli expertov k aktuálnemu balíčku Smeru a SNS Pavol Suďa.

Slovenským ekonómom v Paneli expertov Denníka E sme položili otázku:

Ako hodnotíte aktuálne rozhodnutie vlády zaviesť trinásty dôchodok vo výške priemerného mesačného dôchodku, zdvojnásobiť detské prídavky a zrušiť platby za používanie diaľnic pre autá do 3,5 tony?

Pavol Suďa, hlavný analytik portálu Finstat.sk

Zúfalí politici robia zúfalé veci.

Po parlamentných voľbách v roku 2010 si zahraniční veľvyslanci pôsobiaci na Slovensku pozvali šéfredaktorov dvoch médií, aby s nimi prediskutovali povolebný vývoj. Grécky veľvyslanec však uprostred debaty začal Slovákom vyčítať, že v predvolebnej kampani vôbec nerezonovala otázka pomoci zadlženému a krachujúcemu Grécku. A ak ho niekto riešil, spravidla v negatívnom duchu pre jeho krajinu.

Odpovedal som mu, že Slovákov teraz podstatne viac trápia iné otázky. Napríklad aj rozpočtová nezodpovednosť prvej Ficovej vlády. A výčitku som mu vrátil s tým, že keby grécki politici pred voľbami zvykli riešiť potrebné reformy a fiškálnu disciplínu ako Slováci a nerozhadzovali by peniaze neefektívnym úradníkom a dôchodcom, nebolo by Grécko v bankrote. Grécky diplomat sa urazil. A ostentatívne opustil miestnosť.

K základnej príčine gréckeho úpadku sa v posledných mesiacoch rapídne približuje aj Slovensko. Prilepšenie dôchodcom alebo rodičom nemusí byť samo osebe zlý nápad. Ale nepremyslený, neprepočítaný a rozsahom bombastický návrh súčasnej koalície iba naznačuje, že jeho cieľom nie je pomôcť občanom, ale ohúriť intelektuálne zaostalého voliča. Pohľad na ministra financií, ako stoicky tvrdí, že sa pokúsi nájsť naň peniaze, len potvrdzuje, že touto otázkou sa do volieb nikto seriózne zaoberať nebude.

Lebo každá nasledujúca vláda, nech by kopírovala aj dnešný koaličný pôdorys, bude musieť tento návrh zrušiť. Ak ho, samozrejme, nezablokuje prezidentka, čo by z hľadiska PR súčasnej koalícii vyhovovalo. Druhá vec je, či aktuálne fiškálne dobrodružstvo alebo až ošiaľ koaličným stranám pomôžu. Podľa nárastu preferencií protestných strán je jasné, že téma volieb je Antismer a tá so sebou sťahuje aj strany SNS a Most, na ktoré sú voliči bytostne alergickí. Nezávisle od toho, čo by do konca februára ešte koalícia vymyslela.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Zdieľať

ZMOS apeluje na poslancov parlamentu, aby na utorkovej schôdzi nepodporili vládne návrhy zákonov. Zvolanie mimoriadnej schôdze NR SR označilo za hazard s dôverou aj budúcnosťou Slovenska.

Predseda ZMOS Branislav Tréger dodáva, že združenie pred každými komunálnymi voľbami komunikuje s mestami a obcami, aby tesne pred voľbami neprijímali rozhodnutia so zásadnými ekonomickými či sociálnymi vplyvmi na samosprávy. „Preto sme prekvapení, že takáto situácia nastáva na úrovni vlády SR a parlamentu,“ uviedol.

ZMOS zároveň konštatuje, že parlament by mal problémy, ktoré trápia obyvateľov, riešiť priebežne, systematicky a s mierou poznania dosahov.

Združenie podľa Trégera považuje zvolanie mimoriadnej schôdze parlamentu za legitímne a rešpektuje právo legislatívnej iniciatívy aj tesne pred voľbami do parlamentu. „Ale ako sociálny partner nesúhlasí s tým, aby predmetom rokovania najvyššieho zákonodarného zboru dvanásť dní pred riadnymi parlamentnými voľbami boli zákony, ktoré majú preukázateľné výrazné ekonomické dosahy na stabilitu verejných financií a štátneho rozpočtu,“ dodal predseda ZMOS.

Tieto vládne návrhy by podľa neho mali byť v riadnom pripomienkovom konaní s priestorom na vyjadrenie argumentov, faktov a postojov relevantných sociálnych partnerov. „Mestá a obce na Slovensku majú priame skúsenosti s mnohými zákonmi, ktoré neboli predmetom rokovania na úrovni sociálnych partnerov, a cítime ich mnohé negatívne dosahy,“ doplnil.

Na mimoriadnej schôdzi majú poslanci rokovať o vládnych návrhoch zákonov, ktorými sa má zvýšiť prídavok na dieťa, zaviesť 13. dôchodok a zrušiť zákon o diaľničnej známke. O všetkých troch bodoch by mal parlament rokovať v skrátenom legislatívnom konaní.

Do programu schôdze sa zaradil aj návrh na vyslovenie nesúhlasu s Istanbulským dohovorom. Schôdzu iniciovali poslanecké kluby Smeru a SNS. (tasr)

Zdieľať

Aby sme prišli na to, že neplatiť za diaľnice je zlý nápad, nepotrebujeme futurológa. Ako obmedziť dopyt po niečom, čo je zdarma? Cestná infraštruktúra stojí obrovské peniaze, upozorňuje v Paneli expertov k aktuálnemu balíčku vlády Miroslav Pikus.

Slovenským ekonómom v Paneli expertov Denníka E sme položili otázku:

Ako hodnotíte aktuálne rozhodnutie vlády zaviesť trinásty dôchodok vo výške priemerného mesačného dôchodku, zdvojnásobiť detské prídavky a zrušiť platby za používanie diaľnic pre autá do 3,5 tony?

Miroslav Pikus, IT špecialista

Ak sa vôbec dá prehliadnuť politický kontext a uvažovať o týchto rozhodnutiach vlády z pohľadu dosahu technológií na spoločnosť, čo je oblasť, ktorej sa venujem, jedno z tých rozhodnutí možno vidieť pozitívne.

Počítače a automatizácia spôsobujú, že to, koľko pracujete a ako je vaša práca prospešná pre spoločnosť, a to, koľko zarábate, prestáva súvisieť. Napríklad Barack Obama v rozhovore pre počítačový časopis Wired povedal, že vo svetle technologických zmien bude nutné prehodnotiť, ako finančne podporujeme rodičov pri výchove detí (a aj prácu učiteľov, zdravotných sestier a ja by som rád dodal, že aj novinárov).

Vo svete, kde väčšinu produktov a služieb vyrobia roboty akoby zdarma, bude mať totiž zmysel platiť ľuďom práve za výchovu detí, ktorú roboty asi nikdy plne nezvládnu.

Aj ak si prečítate uznávanú knihu Jamieho Susskinda „Budúca politika“, môžete dojsť k uzáveru, že znásobiť rodičovské prídavky je z pohľadu príchodu umelej inteligencie priam vizionárske.

Ale aby sme prišli na to, že neplatiť za diaľnice je zlý nápad, nepotrebujeme futurológa. Ako obmedziť dopyt po niečom, čo je zdarma? Cestná infraštruktúra pritom stojí obrovské peniaze.

Práve som v Nórsku, kde sa platí elektronicky za každý prejazd čoraz väčšieho počtu nielen diaľnic, ale aj bežných ciest či dokonca mestských ulíc. Je to totiž jediný spôsob, ako vyriešiť problém s dopravnými zápchami a so znečistením vzduchu.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Zdieľať

Japonská ekonomika klesla vo 4. kvartáli najvýraznejšie od roku 2014, v celoročnom prepočte zaznamenala pokles o 6,3 %. Dôvodom bolo zvýšenie dane z obratu, ale aj ničivý tajfún.

Prepad je najväčší od obdobia apríl – jún 2014. Vyplýva to z údajov, ktoré dnes zverejnila vláda.

Predbežný údaj je omnoho horší, než čakali analytici v ankete pre agentúru Kjódó, podľa ktorých sa mal hrubý domáci produkt znížiť v priemere len o 3,7 percenta po raste o 1,8 percenta v treťom štvrťroku. V porovnaní s predchádzajúcim štvrťrokom HDP klesol o 1,6 percenta.

Ako sa zmenila daň:

Vlani v októbri sa zvýšila daň z obratu z ôsmich na desať percent. V roku 2014 japonská ekonomika klesla po tom, čo daň vzrástla na osem percent z piatich percent.

Minister hospodárstva a fiškálnej politiky Jasutoši Nišimura vo vyhlásení varoval, že treba starostlivo sledovať vývoj choroby spôsobenej novým koronavírusom. Tá ohrozuje dodávateľské reťazce a turistiku a mohla by vyvolať prudké spomalenie čínskej ekonomiky a fluktuáciu na finančnom trhu.

Súkromná spotreba v štvrtom štvrťroku klesla pre zvýšenie predajnej dane v porovnaní s predchádzajúcimi mesiacmi o 2,9 percenta. Súkromná spotreba sa na celkovom výkone japonskej ekonomiky podieľa 60 percentami.

Kapitálové výdavky, ďalší dôležitý pilier domáceho dopytu, sa znížili o 3,7 percenta. Investície do súkromného bývania klesli o 2,7 percenta. Vývoz bol nižší o 0,1 percenta a dovoz o 2,6 percenta. Verejné investície však stúpli o 1,1 percenta vďaka výdavkom na obnovu po prírodných nešťastiach.

Hlavný ekonóm Norinchukin Research Institute Takeši Minami sa domnieva, že v prvom štvrťroku ekonomika bude pokračovať v poklese pre šírenie ochorenia novým koronavírusom. Japonská ekonomika tak zaznamená prepad už druhý štvrťrok za sebou a technicky sa prepadne do recesie.

Ako vyzeral rast za celý rok:

Za celý vlaňajší rok japonská ekonomika v reálnom vyjadrení expandovala o 0,7 percenta. Tempo rastu sa tak zrýchlilo z 0,3 percenta v roku 2018. Nominálny HDP predstavoval rekordných 554 biliónov jenov (4,65 bilióna eur). Oproti predchádzajúcemu roku sa tak zvýšil o 1,3 percenta. (čtk)

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Štát neinvestuje, priehrady preto zostarli a ohrozujú ľudí.

  • Po severnej strane Chopku chce Tatry mountain resorts pridať zjazdovky aj na juhu.
  • Raši a Žiga sa boli U. S. Steelu pýtať, čo je s investíciami.
  • Veľký slovenský tvorca technológií na obrábanie kovov IMC pokračuje – postaví si ďalšie tri haly.
Zdieľať

Karel Hirman: Ak máme dosť peňazí na 13. dôchodky a zdvojnásobenie prídavkov na deti, tak to určite urobme. Lenže ak to má smerovať k vyššiemu deficitu a zadlžovaniu, tak to v konečnom dôsledku práve pre tieto sociálne skupiny dopadne veľmi zle.

Slovenským ekonómom v Paneli expertov Denníka E sme položili otázku:

Ako hodnotíte aktuálne rozhodnutie vlády zaviesť trinásty dôchodok vo výške priemerného mesačného dôchodku, zdvojnásobiť detské prídavky a zrušiť platby za používanie diaľnic pre autá do 3,5 tony?

Karel Hirman, energetický analytik

Ak by som sa na toto rozhodnutie končiacej vlády mal pozrieť politickou predvolebnokampaňovou optikou, tak by som mohol vyhlásiť, že naše rodinné rozpočty duo Smer – SNS na prídavkoch na deti, dôchodkoch a diaľničných známkach len v tomto roku obralo dokopy o niekoľko stovák eur. A to preto, že ho schválili až teraz. Lebo podľa toho, čo uvádzajú v dôvodovej správe, ak by to bola pravda, tak tento stav nenastal až v týchto dňoch, ale už dávnejšie. A ak by ho naozaj chceli riešiť, tak mali tieto opatrenia schváliť minimálne už v minulom roku s platnosťou od tohtoročného Nového roka.

Iný uhol pohľadu zase hovorí o tom, že nás naši politickí „Gréci“ Pellegrinus-Ficus spolu s Dankusom ťahajú svojimi bláznivými a populistickými predvolebnými rozhodnutiami na Peloponézsky polostrov. A to práve v období, keď nám skončila celosvetová konjunktúra, svet sa borí s doteraz nejasnými následkami čínskeho koronavírusu a spolu s celou EÚ budeme čeliť ekonomickým dosahom brexitu.

A teraz trošku vážnejšie. Ak naozaj máme v štátnej kase dosť peňazí na 13. dôchodky a zdvojnásobenie prídavkov na deti, tak to určite urobme.

Lenže ak to má smerovať k vyššiemu deficitu a následne zadlžovaniu, tak to v konečnom dôsledku práve pre tieto sociálne skupiny dopadne veľmi zle – ako sme videli všetci pred pár rokmi práve v Grécku. Múdrejší sa učí na chybách druhých, hlupák ich opakuje.

Čo sa týka zrušenia poplatkov za diaľnice, tak to je tiež zle, pretože by to vlastne znamenalo, že túto ťarchu prenesieme okamžite cez dane a iné poplatky aj na tých, čo po nich vôbec nejazdia. Je to podobný nezmysel, ako vlaky zadarmo pre dôchodcov alebo študentov, lebo ich v konečnom dôsledku za nich aj tak zaplatia aj tí penzisti a študenti a ich rodičia a príbuzní, čo vlakmi vôbec nejazdia.

Zadarmo nemôže byť žiadna verejná služba, môžu existovať len odôvodnené zľavy na ich využívanie pre rôzne slabšie sociálne skupiny.

Vzhľadom na to, že končiaca vláda a koalícia doslova pár dní pred svojím koncom chce prijať neúnosné záväzky pre budúcu vládu, navyše v legislatívnom procese, ktorý podľa renomovaných právnych expertov odporuje ústavným a iným pravidlám, pani prezidentka takto prijaté zákonné normy odchádzajúcim parlamentom nemôže schváliť a takto to má aj vysvetliť občanom. A nechať ich posúdenie na novú politickú reprezentáciu, ktorá vzíde z volieb.

Veď je to v konečnom dôsledku nielen demokratické, ale aj jednoduché: tí občania, ktorí napriek všetkým okolnostiam a dôsledkom trvajú na ich zavedení, môžu tých, čo ich navrhujú, zvoliť teraz vo voľbách, aby svoje dielko dokonali. Ich zavedenie takýto menší časový posun neohrozí, keďže aj tak majú platiť až od budúceho roka.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Zdieľať

Epidémia koronavírusu v Číne by mohla znížiť HDP Spojených štátov o 0,2 až 0,3 %. Nemožnosť získať komponenty z Číny brzdí továrne, škody sa pravdepodobne prejavia veľmi skoro.

Uviedol to ekonomický poradca Bieleho domu Larry Kudlow.

Banka Goldman Sachs v piatok varovala, že kríza môže byť ešte nákladnejšia, ako sa pôvodne predpokladalo, pričom by mohla skresať HDP až o 0,6 % v 1. štvrťroku. To je dosť veľká časť z ekonomiky, ktorej medziročné tempo rastu sa pohybuje okolo 2 %. (tasr)

Zdieľať

Za 12 rokov vo vláde neboli schopní dokončiť diaľnicu do Košíc a teraz sa vyhovárajú, že fakt, že nemáme diaľnicu do Košíc, je dôvodom na zrušenie diaľničných známok, píše v Paneli expertov k aktuálnym krokom vlády Ivana Molnárová.

Slovenským ekonómom v Paneli expertov Denníka E sme položili otázku:

Ako hodnotíte aktuálne rozhodnutie vlády zaviesť trinásty dôchodok vo výške priemerného mesačného dôchodku, zdvojnásobiť detské prídavky a zrušiť platby za používanie diaľnic pre autá do 3,5 tony?

Ivana Molnárová, riaditeľka portálu Profesia.sk

Populizmus a bezbrehé plytvanie v časoch, keď z Nemecka prichádzajú informácie o zhoršovaní situácie. Niekedy by som si želala, aby preferencie vládnych strán boli výrazne vyššie, lebo vtedy by si nedovolili takto rozhadzovať. Hovorí sa, že z cudzieho krv netečie, ale prijať takéto ekonomické šarlatánstvo v časoch, keď treba skôr priškrtiť a ušetriť, je extrémne nezodpovedné.

Zrušenie diaľničných známok? Za 12 rokov vo vláde neboli schopní dokončiť diaľnicu do Košíc a teraz sa vyhovárajú, že fakt, že nemáme diaľnicu do Košíc, je dôvodom na zrušenie diaľničných známok.

Prostriedky venované zvyšovaniu finančnej gramotnosti môžeme tak považovať za vyhodené. Lebo lekcia zo zadlžovania a nadspotreby bola práve sabotovaná samotnou vládou.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať