Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

ZSSK sa nezúčastní súťaže na výber dopravcu na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. Podľa ZSSK nie je možné v termíne, ktorý určilo ministerstvo dopravy, predložiť kvalifikovanú ponuku.

Štátny dopravca plánuje do konca budúceho týždňa podať námietku a pravdepodobne MDV požiada, aby súťaž zrušilo a vyhlásilo novú.

„Nie je možné v požadovanom termíne predložiť kvalifikovanú ponuku, pričom tento termín podľa nášho názoru predstavuje približne len zlomok potrebného času na jej prípravu,“ uviedla ZSSK vo vyhlásení zaslanom v piatok médiám.

Podľa ZSSK by bol schopný kvalifikovanú ponuku predložiť iba taký uchádzač, ktorý už dnes disponuje vozidlami spĺňajúcimi v podstatných ohľadoch požiadavky vyhlasovateľa a je pripravený ich takmer okamžite využiť na účely realizácie výkonov na súťaženej trase.

V poradí druhú súťaž na liberalizáciu tratí rezort dopravy spustil začiatkom októbra. Prvou bola súťaž na prevádzkovateľa osobnej vlakovej dopravy na trati Žilina – Rajec.

Hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká v novembri minulého roka informovala o tom, že do súťaže na výber železničného dopravcu na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno sa prihlásilo päť záujemcov. Jedného z uchádzačov už ministerstvo vyradilo pre nesplnenie podmienok.

Na frekventovanej trati v súčasnosti jazdí súkromný dopravca RegioJet, ktorý má záujem v tom pokračovať aj naďalej.

RegioJetu sa končí aktuálne platná zmluva v decembri 2020. Potom môže na trať nastúpiť uchádzač, ktorý vzíde z verejnej súťaže. Trať bude obsluhovať nasledujúcich desať rokov.

Zámer vyhlásiť verejnú súťaž na trati Bratislava – Komárno rezort zverejnil pred viac ako rokom v európskom vestníku. Celkovo 95-kilometrová trať patrí k mimoriadne vyťaženým a záujem o dopravu tam v posledných rokoch neustále narastá.

Dôvodom sú najmä pribúdajúce obytné zóny v okolí hlavného mesta. (tasr)

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte prosím na editori@dennikn.sk.

Dnes na DennikE.sk

  • Americké akciové trhy otvorili piatkové obchodovanie strmým prepadom
  • Koronavírus: Medzinárodný autosalón v Ženeve, ktorý sa mal konať na budúci týždeň, zrušili; nemecký veľtrh cestovného ruchu ITB je ohrozený
  • Letecká doprava:  EasyJet ruší viacero letov do talianskych destinácií pre pokles dopytu
  • Ropa: Ceny sa prepadli na viac ako ročné minimum
  • Ekonomický newsfilter: Predvolebný apel podnikateľov a odborárov na účasť vo voľbách

Minúta po minúte

Zdieľať

Akcie v USA kvôli koronavírusu za celý týždeň klesli najviac od krízy v roku 2008

Akcie v USA zaznamenali kvôli koronavírusu najväčší týždenný prepad od finančnej krízy v roku 2008. Výpredaj akcií sa tento týždeň prehĺbil kvôli obavám, že rýchlo sa šíriaci ochorenie spôsobené vírusom môže spôsobiť recesiu.

Za celý týždeň index Dow Jones klesol o 12,4 percenta, Nasdaq o 10,5 percenta a S&P 500 o 11,5 percenta Straty zaznamenali indexy aj za celý mesiac.

Svet sa pripravuje na možnú pandémiu. Investori sa preto zbavujú akcií a presúvajú svoj záujem k bezpečnejším americkým štátnym dlhopisom. Stále viac obchodníkov sa tiež domnieva, že centrálna banka USA v marci zníži úrokové sadzby. (reuters, čtk)

Zdieľať

Ceny priemyselných kovov výrazne klesajú a zinok sa prepadol na najnižšiu hodnotu za viac ako tri roky. Môžu za to obavy, že šírenie koronavírusu bude mať negatívny vplyv na dopyt po priemyselných kovoch.

Znižujú sa aj ceny drahých kovov, na čele so zlatom. V prípade zlata, ktoré je považované za bezpečnú investíciu v čase neistôt, je však pokles spôsobený skôr tým, že sa investori už rozhodli zarobiť na jeho raste z posledného obdobia, a preto ho teraz predávajú. (reuters, čtk)

Zdieľať

Nemecké ministerstvo zdravotníctva nechce, aby sa budúci týždeň v Berlíne konal veľtrh cestovného ruchu ITB. Dôvodom je šírenie koronavírusu. ITB je najväčšie podujatie tohto druhu na svete. Konečné rozhodnutie urobí vedenie spolkového štátu. (čtk)

Zdieľať

Medziročná inflácia v Nemecku sa vo februári zrýchlila na 1,7 % z januárových 1,6 %. Priblížila sa tak cieľovej úrovni ECB, nastavenej tesne pod dvoma percentami, pod ktorou sa drží desiaty mesiac po sebe.

Predbežné údaje o inflácii, harmonizované s metodikou EÚ, zverejnil nemecký štatistický úrad Destatis.

V porovnaní s predchádzajúcim mesiacom sa ceny vo februári zvýšili o 0,6 %, oproti februáru 2019 najviac zdraželi energie a potraviny.

Dvaja z bankárov ECB uviedli, že na šírenie nákazy koronavírusom zatiaľ nie je nutné reagovať. Časť analytikov sa domnieva, že centrálna banka by do leta mohla opäť znížiť úrokové sadzby.

Zdieľať

Slovenské firmy reagujú na koronavírus zatiaľ najmä rušením zahraničných ciest. Interné smernice kvôli chorobe vynovili napríklad v Slovak Telekome či bratislavskom Volkswagene.

„Tento týždeň sme zaviedli nové interné postupy, ktoré zahŕňajú nielen zvýšené hygienické opatrenia na pracovisku, ale najmä zrušenie zahraničných služobných ciest,“ povedal hovorca Telekomu Michal Korec.

Telekome tiež neodporúčajú zamestnancom súkromne cestovať do postihnutých oblastí ako je Čína. „Pri prípadnej návšteve, respektíve návrate z postihnutej krajiny je potrebné nahlásiť túto cestu a zamestnancom je nariadená 14-denná práca z domova,“ dodal Korec.

Dôvod na paniku zatiaľ neexistuje ani podľa guvernéra Národnej banky Slovenska Petra Kažimíra. Pracovníci NBS podľa jeho slov budú pre koronavírus preventívne podstatne obmedzovať zahraničné pracovné cesty. „Treba obmedziť cesty do zahraničia, a to nielen súkromné, ale aj pracovné cesty,“ cituje Kažimíra agentúra Tasr.

Zahraničné cesty sa pre istotu snažia obmedziť aj v bratislavskom závode koncernu Volkswagen.

„Spoločnosť neplánuje až do odvolania žiadne služobné cesty ani vyslania do Číny, rovnako redukuje a dôsledne zvažuje aj ďalšie služobné cesty do zahraničia,“ povedala hovorkyňa závodu Lucia Kovarovič Makayová.

Bratislavský Volkswagen je zaujímavý aj pre iné. Podľa poslednej zverejnenej výročnej správy z roku 2018 podnik exportoval pätinu (22 %) produkcie do Číny. Výroba v závode nebola nateraz podľa jeho hovorkyne situáciou dotknutá.

Amazone sa zasa z preventívnych dôvodov rozhodli pozastaviť program prehliadok logistických centier v Európe. Na Slovensku má Amazon logistické centrum v Seredi, zamestnancov má aj v bratislavskej korporátnej kancelárii.

Zdieľať

Nový koronavírus má nečakanú obeť, svetoznámu značku mexického piva Corona, ktorá sa stala terčom vtipov na sociálnych sieťach. Podľa prieskumu agentúry YouGov sa znížila ochota Američanov nakupovať túto značku.

Najmä v Spojených štátoch ľudia vyhľadávajú na internete výrazy ako „corona beer virus“ alebo „beer coronavirus“, píše Bloomberg.

Dosahy spájania piva Corona s koronavírusom sú výraznejšie v posledných dňoch, keď sa nákaza rýchlo šíri aj mimo Číny.

Akcie Constellation Brands, ktorá Coronu vyváža z Mexika do USA, od začiatku týždňa klesli na newyorskej burze zhruba o 8 %.

Corona je treťou najobľúbenejšou značkou piva v USA po Guinesse a Heinekene. Názov je odvodený od slnečnej koróny a s novým typom vírusu nemá nič spoločné.

Za poklesom záujmu o nákup Corony môže byť aj fakt, že pivo je vnímané ako typický letný nápoj, najmä v súvislosti s dovolenkou na pláži. Jeho predaj preto podlieha značným sezónnym výkyvom.

Zdieľať

Kórejská Yura chce v Lednických Rovniach montovať batérie do hybridov

Batérie do mild hybridov chce na novej poloautomatickej linke v Lednických Rovniach skladať kórejská firma Yura.  Zásobovať nimi bude najmä Kiu a Hyundai. O súhlas na stavbu výrobnej linky požiadala slovenské povoľovacie úrady.

Kto je Yura Corporation Slovakia: Kórejská firma špecializovaná najmä na výrobu káblových zväzkov prišla na Slovensko ešte pod menom Sewon ECS Slovakia koncom roku 2004, teda v čase príchodu Kie na Slovensko.

Výrobné závody postupne budovala v Lednických Rovniach, Hlohovci, Rimavskej Sobote a Hnúšti a produkciou zásobovala predovšetkým najbližšie automobilky – žilinskú Kiu a nošovický Hyundai v ČR.

Prečo je investícia dôležitá: Kórejské automobilky postupne nastupujú na vlnu elektromobility, Kia svoj model Sportage a Hyundai nový Tucson ponúkajú aj vo verzii s tzv. mild hybridom (Mild Hybrid Electric vehicle – MHEV), kde elektromotor vypomáha pri zrýchľovaní a pri brzdení alebo pri  jazde z kopca zasa rekuperuje energiu a dobíja batériu.

Tieto vozidlá využívajú batérie s napätím 48V. Yura ich bude v Lednických Rovniach montovať z dovezených komponentov.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať