Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

INEKO a šéf ÚVO Miroslav Hlivák predstavili opatrenia, ktoré by podľa nich posilnili nezávislosť úradu. Návrh je určený na diskusiu po voľbách.

Čo navrhujú:

  • zverejňovať zápisnice z rozhodnutí odvolacieho orgánu – Rady ÚVO (v súčasnosti nie je známe, ktorý člen rady ako hlasoval);
  • kandidátov na predsedu Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) by parlamentu navrhovala komisia, ktorú by tvorili zástupcovia každého poslaneckého klubu, vlády a prezidenta, parlament by z kandidátov vybral nadpolovičnou väčšinou (v súčasnosti kandidátov navrhuje vláda a volí parlament);
  • prezident by mohol odmietnuť vymenovať predsedu ÚVO, ak by na to mal závažné dôvody, ak by však parlament schválil kandidáta ústavnou väčšinou, musela by ho hlava štátu vymenovať (v súčasnosti prezident nevymenúva predsedu úradu);
  • dvoch podpredsedov ÚVO by vymenoval predseda ÚVO (v súčasnosti vláda);
  • voľba šiestich členov Rady ÚVO by sa zmenila tak, že po novom by dvoch vymenovala prezidentka, dvoch parlament a dvoch vláda (v súčasnosti vláda rozhoduje o všetkých šiestich členoch), zvyšní traja členovia rady sú automaticky predseda a podpredsedovia ÚVO;
  • zmenil by sa aj spôsob odvolávania funkcionárov úradu;
  • členmi rady by mohli byť aj zahraniční experti (v súčasnosti je požiadavkou slovenské občianstvo), v rade by tiež mal byť minimálne jeden právnik a jeden ekonóm;
  • plné znenie je k dispozícii tu.

Politické súvislosti:

  • ÚVO pod Hlivákovým vedením stopol alebo spomalil súčasnej vládnej koalícii viacero veľkých tendrov,
  • vláda nezabezpečila vymenovanie všetkých členov Rady ÚVO,
  • naťahovalo sa aj odvolanie podpredsedu úradu Juraja Bugalu blízkeho Ivanovi Kmotríkovi, ktoré požadoval Hlivák. (n, tasr)

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na editori@dennikn.sk.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Dvaja bankári vysvetľujú, čím presvedčili Matoviča, aby im veril

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Šéfovia Tatra banky a Slovenskej sporiteľne v rozhovore vysvetľujú, ako došlo k prelomu v rokovaní medzi bankami a vládou. „Wow moment bol, keď sme im nakreslili, o koľko sa predlžujú štátne dlhopisy kupované slovenskými bankami,“ hovorí Krutil zo Sporiteľne o tom, ako premiérovi a jeho kolegom vysvetľovali, čo okrem iného spôsobuje bankový odvod.

Minúta po minúte

Zdieľať

Zavedenie uhlíkového cla na oceľ, cement a hliník by na Slovensku zvýšilo produkciu v týchto sektoroch
v priemere o 6,3 %, tvrdí Inštitút environmentálnej politiky. Negatívne by zasiahlo odvetvia, ktoré tieto suroviny využívajú ako vstup do výroby, napríklad strojárenstvo.

Podľa analýzy IEP by sa bez dodatočného sprísňovania podmienok pre domácich výrobcov slovenské emisie oxidu uhličitého oproti základnému scenáru zvýšili o 1,2 %.

Európska komisia v decembri predstavila Európsky ekologický dohovor, v ktorom si do roku 2050 dala záväzok dosiahnuť klimatickú neutralitu. IFP však upozorňuje, že ak ostatné krajiny nebudú prijímať
opatrenia na dosahovanie podobne ambicióznych cieľov, existuje riziko presídľovania výroby za
hranice EÚ (tzv. carbon leakage).

„Jedným z navrhovaných riešení je aj zavedenie dovozného cla na tovary ako oceľ, hliník, či cement. Na Slovensku, kde priemysel tvorí takmer 28 % HDP, môže mať takéto riešenie významné dopady,“ tvrdí IEP.

Zdieľať

Americké regulačné úrady úspešne ukončili tri dni trvajúce testy lietadla Boeing 737 MAX, ktoré sú nevyhnutné pre opätovné udelenie licencie týmto lietadlám. Federálny úrad pre letectvo dodal, že je stále potrebné splniť niekoľko kľúčových úloh vrátane vyhodnotenia údajov získaných počas testovacích letov.

Lietadlá typu Boeing 737 MAX boli v marci roka 2019 vyradené z prevádzky po dvoch tragických haváriách, ktoré nasledovali v krátkom čase po sebe.

Lietadlo indonézskych aerolínií Lion Air sa zrútilo do Jávskeho mora koncom októbra 2018 a lietadlo rovnakého typu patriace spoločnosti Ethiopian Airlines havarovalo začiatkom marca 2019 po štarte z letiska v Addis Abebe. Pri haváriách zahynulo takmer 350 ľudí.

FAA tento týždeň začal uskutočňovať certifikačné lety 737 MAX s upraveným softvérom, ktoré by mali umožniť lietadlu vrátiť sa na oblohu. Úrad podľa svojich vyjadrení platnosť nariadenia o uzemnení týchto lietadiel zruší len vtedy, keď jej bezpečnostní experti vyjadria spokojnosť v súvislosti s bezpečnostnými štandardmi lietadla. (tasr)

Zdieľať

Česká energetická spoločnosť ČEZ sa stala partnerom konzorcia InoBat a IPM Group v rámci projektu InoBat Auto. Firma poskytla konzorciu investíciu 10 miliónov eur vo forme konvertibilnej pôžičky.

Generálny riaditeľ spoločnosti InoBat Auto Marián Boček zdôraznil, že ČEZ neprináša iba investíciu v podobe peňazí, ale aj know-how. „Spolupráca InoBat Auto a ČEZ presahuje hranice oboch krajín. Produkty tohto partnerstva sa budú vyvážať do celej EÚ a aj do zvyšku sveta, čo je dôležitý faktor na pozadí koronakrízy,“ vysvetlil Boček.

Po nedávnej akvizícii pozemku vo Voderadoch teraz InoBat Auto čaká výstavba výskumno-vývojového centra a pilotnej výrobnej linky.

Medzi partnerov InoBat a Inobat Auto patrí aj jeden z najsilnejších regionálnych dodávateľov inovatívnych riešení v automobilovom sektore, spoločnosť Matador, aj energetická spoločnosť AEN či MSM Group, zastrešujúca dcérske firmy s portfóliom v oblasti obranného a civilného priemyslu. ČEZ bude strategickým partnerom, ktorý má skúsenosti z energetického sektora.

InoBat Auto je slovenská spoločnosť, ktorá buduje prvú plne integrovanú pilotnú linku svojho druhu na výrobu batérií pre elektrické vozidlá, pokrývajúcu vlastný výskum a vývoj pre vlastnú výrobu batérií v plnom rozsahu. InoBat Auto bol vytvorený spoločnosťou InoBat a Wildcat Discovery Technologies. (tasr)

Zdieľať

Dlh Mareka Antala voči zdravotnej poisťovni vznikol v dôsledku predaja akcií, tvrdí ministerstvo investícií. Antal je novým štátnym tajomníkom u Veroniky Remišovej. Na dlh 65-tisíc eur upozornil opozičný poslanec Richard Raši.

Antal podľa tvrdení ministerstva pôsobil niekoľko desiatok rokov v súkromnom sektore na manažérskych pozíciách, kde jedným z benefitov je aj získanie podielov firmy vo forme akcií. „V roku 2018 časť akcií predal. Výnos riadne zdanil a na základe toho mu bol vyrubený odvod do poisťovne Dôvera,“ uviedlo ministerstvo.

Keďže išlo o vysokú sumu, Antal si dohodol v septembri minulého roka s poisťovňou splátkový kalendár, ktorý odvtedy riadne mesačne dodržiava a plánuje v tom pokračovať. (tasr)

Zdieľať

Týždeň v európskej ekonomike: Slovensko sa pripravuje na eurofondy po roku 2020, čaká ho aj boj s byrokraciou

Týždeň v európskej ekonomike portálu Euractiv.sk:

  • Slovensko sa pripravuje na čerpanie budúcich eurofondov, veľa otázok je ešte otvorených.
  • Nemecké predsedníctvo čakajú náročné úlohy: rozpočet, brexit, ekonomická suverenita EÚ.
  • Slovenské ministerstvo hospodárstva chce v elektromobilite staviť na vodík.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať