Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Holý s Kollárom prekvapili. Kmotrík má peniaze za štadión vrátiť
  • Financie: Minister Heger chce v polovici roku 2021 zaviesť viacročné výdavkové stropy, ktoré začnú platiť od roku 2022
  • Personálne: Minister financií Eduard Heger odvolal šéfku finančnej správy Lenku Wittenbergerovú
  • Automobilky: Trnavský závod PSA sa obáva o svoju budúcnosť, ak nezíska výrobu ďalšieho modelu
  • Platy: Návrh štartovacej minimálnej mzdy, ktorý predstavil minister práce Krajniak, je pre odborárov neakceptovateľný
  • Predaj: Pokles odbytu nových osobných áut v EÚ sa v júni zmiernil na 22,3 %, predalo sa takmer 950-tisíc vozidiel
Zdieľať

Kedy sa oplatí hypotéku predčasne splatiť a kedy je lepšie zväčšiť finančnú rezervu alebo peniaze investovať?

Ilustračné foto - Fotolia
Ilustračné foto – Fotolia

Je lepšie pár tisíc eur na účte investovať či predčasne splatiť hypotéku? Názory expertov sa rôznia, šéf odboru ochrany finančných spotrebiteľov NBS Roman Fusek radí opatrnosť pri „lukratívnych“ aktuálnych ponukách a dôkladne sa informovať.

Minúta po minúte

Zdieľať

Letisko v Bratislave vybavilo počas prvých šiestich mesiacov roka menej ako 293-tisíc cestujúcich. Vlani v rovnakom období pritom vybavilo na prílete a odlete takmer milión osôb.

Po zákaze civilných letov od polovice marca zaznamenalo letisko v prvom polroku pokles o 69 % cestujúcich oproti rovnakému obdobiu minulý rok.

Civilné prílety na slovenské letiská boli zakázané z dôvodu pandémie koronavírusu od 13. marca, povolené boli od 15. júna, keď spustila svoje pravidelné lety z Bratislavy letecká spoločnosť Wizz Air s pravidelnou linkou do Sofie.

Počet letov poklesol v prvom polroku o 52 % oproti vlaňajšku, uskutočnilo sa 6 284 príletov a odletov. Vybavených bolo 13 480 ton leteckého nákladu.

V mesiaci jún bolo vybavených len 2 176 cestujúcich, zatiaľ čo v júni 2019 to bolo 236 051 cestujúcich. V júni sa uskutočnilo 846 letov.

Zdieľať

Minister financií Heger chce v polovici roka 2021 zaviesť viacročné výdavkové stropy, ktoré v praxi začnú platiť od roku 2022. Strop pre výdavky bude určený v eurách, nie v %. „Celá vláda sa bude lepšie orientovať, koľko peňazí v skutočnosti má.“

Zdieľať

Nezaradení poslanci okolo Pellegriniho nesúhlasia s navrhovanou minimálnou mzdou ani so štartovacou minimálnou mzdou. Sú v kontakte s odborármi a v kontexte tohto zákona zvážia podanie na Ústavný súd.

Minimálna mzda na rok 2021 má byť vo výške 620 eur, čo je o 36 eur menej, ako nastavil automat na zvyšovanie minimálnej mzdy, prijatý za minulej vlády.  Erik Tomáš upozornil, že za návrh zákona o minimálnej mzde z dielne Smeru zahlasoval aj terajší predseda Národnej rady Boris Kollár a minister práce Milan Krajniak (obaja Sme rodina). Ten istý minister minimálnu mzdu teraz znižuje.

Na margo štartovacej minimálnej mzdy poslanci uviedli, že je to znovu krok smerom k zamestnávateľom na úkor zamestnancov. „Vieme si predstaviť, že dlhodobo nezamestnaného človeka zamestnajú podnikatelia na jeden rok za nižšiu minimálnu mzdu, potom ho zase vymenia za iného zamestnanca a podobne,“ uviedol Tomáš.

Nezaradení poslanci avizujú, že budú proti akýmkoľvek zásahom do zákona o zvyšovaní minimálnej mzdy. „Nedovolíme, aby ľudia na budúci rok dostali menej ako 656 eur,“ prehlásili zákonodarcovia. (tasr)

Zdieľať

Z Mall Group odchádza generálny riaditeľ Oldřich Bajer pre nezhody s akcionármi týkajúce sa jej budúceho riadenia. Vedenie preberá skupina manažérov na čele so šéfom predstavenstva Jakubom Havrlantom. Bajer nastúpil do firmy vlani v júni.

O zmene vo vedení Mall Group informuje portál e15.cz. Podľa Havrlanta vedenie plánuje zvýšiť ziskovosť, v minulom finančnom roku firma hospodárila s prevádzkovou stratou v prepočte zhruba 49 miliónov eur.

Pre Bajera bola Mall Group prvou skúsenosťou vo veľkej korporátnej štruktúre. V roku 1998 založil s Ondřejom Tomkom portál Centrum.cz, stál tiež pri zrode e-shopu s módou Zoot, v ktorom bol najväčším akcionárom.

Viac o Mall Group:

  • internetová skupina funguje od júna 2015, spoluvlastnia ju skupina PPF, Daniel Křetínský a Patrik Tkáč a investičná skupina Rockaway, ktorú založil Havrlant;
  • k najvýznamnejším firmám v skupine patrí internetová galéria Mall, ktorá pôsobí v Česku, na Slovensku, v Poľsku, Maďarsku, Slovinsku a Chorvátsku;
  • v portfóliu má tiež e-shop s elektronikou CZC.cz, módny internetový obchod Vivantis.cz či online supermarket Košík.cz. (čtk)
Zdieľať

Trnavská PSA má obavy o svoju budúcnosť, potrebuje nový model

Trnavský závod PSA sa obáva o svoju budúcnosť, ak nezíska výrobu ďalšieho modelu, povedal zástupca riaditeľa fabriky Martin Dzama. V továrni sa montujú autá Citroën C3 a Peugeot 208, pre koronavírus mala pätinový výpadok ročnej produkcie.

Slovenská divízia PSA zatiaľ nemá prísľub novej výroby, ktorá by nahradila súčasné modely po skončení ich produkcie.

„V rámci skupiny sa chceme uchádzať o ďalší produkt. Ak v tomto boji nebudeme úspešní, ťažko si dokážem predstaviť budúcnosť nášho závodu. Momentálne nemáme žiadnu ďalšiu víziu,“ vyhásil Dzama.

Aké majú problémy

Podľa Dzamu sa trnavskej fabrike nedarí znižovať výrobné náklady, ktoré má v rámci skupiny vyššie než v Portugalsku a približuje sa Španielsku.

PSA, podobne ako ďalší zamestnávatelia na Slovensku, upozornila na rast mzdových nákladov aj na vysoké ceny energií. Trnavský závod chce hľadať úspory najmä v oblasti efektivity práce, energií a inovácií. Hromadné prepúšťanie neplánuje.

Koronavírus zrazil produkciu

Vlani sa v Trnave vyrobilo rekordných 371 152 vozidiel. Tento rok v marci továreň skoro na dva mesiace odstavila produkciu pre koronavírus, čo znamenalo výpadok vyše 72-tisíc áut. „Je evidentné, že výpadok nie sme schopní dohnať. Objem produkcie nebude ako vlani, hoci cieľ bol (pôvodne) ešte vyšší,“ približuje Dzama.

Skupina PSA pracuje na dokonční spojenia s taliansko-americkou automobilkou Fiat Chrysler. Zlúčením vznikne nová firma Stellantis, ktorá bude štvrtým najväčším výrobcom áut na svete a zachová súčasné názvy jednotlivých značiek. (čtk, n)

Zdieľať

Návrh štartovacej minimálnej mzdy, ktorý predstavil minister práce Krajniak, je pre odborárov neakceptovateľný. Štartovaciu minimálnu mzdu považujú za automat na prepúšťanie zamestnancov, tvrdia, že hraničí aj s diskrimináciou.

„Ten návrh (o minimálnej mzde) je pre nás zmätočný z hľadiska štartovacej mzdy, minimálne hraničí s ústavou. Necháme ho podrobne preskúmať ústavným právnikom a v prípade, že by sa tam našli pochybnosti, zabezpečíme aj dostatočné množstvo podpisov poslancov na podanie na Ústavnom súde,“ avizoval prezident Konfederácie odborových zväzov SR Marián Magdoško.

Viceprezidentka KOZ Monika Uhlerová považuje inštitút štartovacej minimálnej mzdy za absurdný. „Môžeme predpokladať, že určite nie je nástrojom na tvorbu pracovných miest,“ upozornila Uhlerová.

Myslí si to preto, lebo zamestnávateľ pri porovnaní štartovacej a štandardnej minimálnej mzdy si vyberie lacnejšieho zamestnanca, pričom nové miesto sa nevytvorí. „Ďalším efektom môže byť to, že prepustí drahších zamestnancov a radšej zamestná tých, ktorí by spĺňali kritériá na štartovaciu minimálnu mzdu,“ dodala Uhlerová.

Upozornila tiež na to, že dvaja ľudia vykonávajúci tú istú prácu môžu takýmto spôsobom dostávať rozdielnu mzdu – jeden štartovaciu, lebo bol viac ako rok nezamestnaný, a druhý klasickú, lebo mohol byť nezamestnaný o jeden deň kratšie. Uhlerová sa pýta tiež to, ako sa v týchto prípadoch zohľadní kvalifikácia, prax a stupeň náročnosti. Odborárom nie je tiež jasné, aký to bude mať vplyv na kolektívne vyjednávanie, a tiež to, ako sa bude postupovať pri zamestnancoch verejnej správy či štátnej služby.

„Nepriamo, štartovacia minimálna mzda je istou obdobou regionálnej minimálnej mzdy,“ uviedla Uhlerová s tým, že na Slovensku sú regióny, kde je miera dlhodobo nezamestnaných značne vyššia. Môžu sa tak vytvárať regionálne rozdiely. „Tým pádom takýto inštitút prehlbuje chudobu a sociálne vylúčenie,“ uzavrela Uhlerová.

Na margo sociálneho balíčka za 500 miliónov eur, pri ktorom vláda uviedla, že peniaze nájde šetrením na  ministerstvách, odborári uviedli, že ak by mal byť prepustený čo i len jeden štátny zamestnanec na úkor takéhoto sociálneho balíčka, tak to odborári odmietnu a vyjadria nespokojnosť. „Vnímam to viac ako populistický návrh,“ dodala Uhlerová. (tasr)

Zdieľať

PSA v 1. polroku pre koronakrízu klesol predaj medziročne o 45,7 % na 1,03 milióna vozidiel, v samotnom júni stúpol oproti máju o 71 %. Francúzska automobilka sa pripravuje na zlúčenie s konkurentom Fiat Chrysler.

Odbyt nemeckej dcéry PSA Opel a britskej značky Vauxhall sa v prvých šiestich mesiacoch roka znížil o 53 % na zhruba 266-tisíc kusov. Dobre sa však prevádali nové modely Grandland X a nová Corsa.

Automobilky zápasia s celosvetovým poklesom trhu. Len v EÚ sa v 1. polroku predalo 4,28 milióna nových osobných áut, čo je medziročne o 38 % menej.

Nová spoločnosť, ktorú plánuje PSA vytvoriť s Fiatom Chrysler, sa bude volať Stellantis. Fúziu v hodnote 50 miliárd eur posudzujú protimonopolné orgány EÚ, dokončená by mala byť v 1. kvartáli 2021. Spojením vznikne štvrtý najväčší výrobca áut na svete. (čtk)

Zdieľať

Ministerstvo hospodárstva navrhlo poskytnúť investičnú pomoc takmer 1,3 milióna eur spoločnosti Mahle Behr. Je určená na podporu vybudovania výskumno-vývojového centra v Senici, firma plánuje do konca roku 2023 vytvoriť 79 nových miest.

Vyplýva to z materiálu, ktoré ministerstvo predložilo do medzirezortného pripomienkového konania.

„Cieľom investičného zámeru prijímateľa je zriadenie novej prevádzkarne technologického centra pre vývoj a testovanie klimatizačných jednotiek pre osobné a nákladné automobily. Aktivity nového centra budú súvisieť s vývojom alebo inováciou technicky vyspelých výrobkov klimatizačných jednotiek s cieľom ich použitia vo výrobe,“ informuje ministerstvo.

Finálnym výrobkom budú klimatizačné jednotky pre osobné a nákladné automobily pre producentov automobilov. Práce na investičnom zámere začali v decembri roku 2018, ukončenie prác je naplánované na rok 2021 a dosiahnutie plnej kapacity v roku 2024.

V rámci investičného zámeru prijímateľ plánuje vynaložiť minimálne 5 187 456 eur na mzdové náklady za obdobie dvoch rokov a do konca roku 2023 plánuje vytvoriť 79 nových pracovných miest.

„V rámci vytvorených pracovných miest bude 55 zamestnancov s vysokoškolským vzdelaním a 24 so stredným vzdelaním. Plánovaná priemerná výška hrubej mzdy je 2407 eur. Spoločnosť má v pláne do konca roka 2021 aj investičné náklady na hmotný majetok vo forme strojov, prístrojov a zariadení minimálne vo výške 912.000 eur,“ informuje návrh.

Spoločnosť požaduje poskytnutie investičnej pomoci v celkovej výške 1 296 864 eur vo forme príspevku na vytvorené nové pracovné miesta.

Podľa údajov z Finstat.sk dosiahla spoločnosť v roku 2018 tržby vo výške takmer 107 miliónov eur, pri ktorých vyprodukovala stratu viac ako 4,3 milióna eur. (tasr)

Zdieľať

Spoluzakladateľ firmy Eset Rudolf Hrubý sa oficiálne stal novým majiteľom hokejového Slovana. Do klubu sa vracia aj bývalý generálny manažér Maroš Krajči, ktorý bude mať na starosti prípravu klubu na novú sezónu.

Hrubý kupuje Slovan od Juraja Širokého, transakciu potvrdili memorandom o podpise kúpno-predajnej zmluvy.

„Podpisu memoranda predchádzalo niekoľkotýždňové rokovanie oboch strán o podmienkach predaja. Súčasťou transakcie je prevzatie 100 % akcií akciovej spoločnosti HC SLOVAN Bratislava, ktorá zahŕňa činnosť seniorského A mužstva, juniorky a dorastu, ako aj občianskeho združenia HC SLOVAN Bratislava – mládež a obchodnej spoločnosti SLOVAN MARKETING, s. r. o., ktorá je majiteľom ochranných známok HC SLOVAN,“ píše sa na webe Slovana.

„V najbližších dňoch budú ešte prebiehať jednotlivé úkony právneho procesu prevzatia spoločností,“ uviedol klub na webe.

Maroš Krajči sa do klubu vracia ako hlavný poradca a koordinátor, novej funkcie sa ujme 1. augusta. (hc slovan)

Zdieľať

Čínske akcie sa výrazne oslabili pre ďalšie zhoršenie vzťahov medzi Pekingom a Washingtonom aj napriek prekvapujúco svižnému návratu ekonomiky k rastu v 2. štvrťroku. Index CSI 300 zaznamenal najprudší jednodňový pokles od začiatku februára.

Čína v stredu odsúdila kroky USA týkajúce sa Hongkongu a pohrozila uvalením odvetných sankcií na amerických občanov a firmy.

Americký prezident Donald Trump predtým rozhodol, že Spojené štáty prestanú pripisovať Hongkongu zvláštny status a budú s ním po novom zaobcházať ako so zvyškom pevninskej Číny.

Čínska ekonomika sa v 2. kvartáli spamätala z koronavírusového šoku. HDP stúpol medziročne o 3,2 %, analytici čakali 2,5-percentný rast. V 1. štvrťroku hospodárstvo spadlo o rekordných 6,8 %.

Sklamaním je situácia v čínskom maloobchode, ktorý sa zotavuje z koronakrízy pomalšie než sa čakalo, hovorí analytička J. P. Morgan Asset Management Sylvia Shengová. Tržby v júni klesli medziročne o 1,8 %, pričom sa očakával mierny rast.

Ako sa hýbali akcie:

  • index CSI 300, ktorý sleduje obchodovanie na burzách v Šanghaji a Šen-čene, odpísal 4,81 % na 4516,25 bodu;
  • hlavný index tokijskej burzy Nikkei 225 klesol o 0,76 % na 22 770,36 bodu, zostúpil z päťtýždňového maxima;
  • pokles o 0,69 % vykázal index austrálskej akciovej burzy S&P/ASX 200, uzavrel na 6010,9 bodu. (čtk)
Zdieľať

Asociácia priemyselných zväzov stále požaduje zmrazenie minimálnej mzdy na súčasnej úrovni 580 eur. Návrh ministerstva práce zvýšiť minimálnu mzdu od budúceho roka na 620 eur považuje za negatívny.

„Minimálna mzda by mala byť v prvom rade nástrojom na zvyšovanie životnej úrovne nízkopríjmových skupín, uvažovať by sme preto mali o zvýšení ich čistého príjmu,“ uviedla v stanovisku asociácia.

Na Slovensku však výška minimálnej mzdy ovplyvňuje výšku odmeny aj tým, ktorí už zarábajú nadpriemerne. Dôvodom je jej napojenie na ďalšie zložky mzdy.

„Zvyšovanie preto považujeme vzhľadom na rozsah ekonomickej krízy za riskantné. Firmám to zvýši ročné náklady o desiatky miliónov eur. Mnohé, i silné firmy, v súčasnosti vyrábajú na menej než 50 %. Dôvodom je absencia nových projektov, nie sú zákazky, žijú v neistote,“ upozorňuje generálny asociácie Andrej Lasz s tým, že nezamestnanosť môže ku koncu roka atakovať hranicu až 20 %.

V prípade návrhu ministerstva týkajúceho sa štartovacej minimálnej mzdy asociácia uviedla, že ak má ísť o nástroj, ktorý podporí dlhodobo nezamestnaných v uplatnení sa na trhu prácu, môže ísť o dobrý krok. „Zvýši sa šanca, že im zamestnávateľ dá príležitosť, kým získajú späť svoje pracovné návyky a prinesú firme požadovanú produktivitu,“ dodala. (tasr)

Zdieľať

Nezamestnanosť v Austrálii v júni stúpla na 22-ročné maxinum 7,4 %, v máji dosiahla 7,1 %. Zvýšila sa aj napriek rekordnému júnovému prírastku počtu zamestnaných osôb.

Údaje ukazujú na hospodárske škody spôsobené pandémiou koronavírusu, mnohé podniky koncom marca zatvorili prevádzky. Ekonomika sa začala otvárať po dvoch mesiacoch a firmy mohli opäť začať naberať zamestnancov.

Zatiaľ čo v apríli a máji zamestnanosť klesala, v júni už stúpla o vyše 210-tisíc ľudí. Analytici očakávali prírastok len na úrovni 112-tisíc osôb.

Austrália čelí prvej recesii za takmer 30 rokov. Centrálna banka znížila základný úrok na rekordné minimum 0,25 %, zaplavila finančný systém hotovosťou a nakupuje štátne dlhopisy, aby znížila aj trhové úrokové sadzby. (čtk, reuters)

Zdieľať

Kia v závode pri Žiline zatiaľ neobnovuje trojzmennú prevádzku, verí však, že by sa jej to mohlo podariť aspoň do konca roka. Automobilka funguje na dve zmeny pre nižší odbyt, výroba jej v prvom polroku klesla o 27 % na 131-tisíc áut.

Podobne ako ďalšie automobilky na Slovensku aj Kia na jar dočasne prerušila výrobu. Stála zhruba dva týždne, produkciu obnovila 6. apríla. Pôvodne chcela vyrábať na tri zmeny, zredukovanie na dve vtedy odôvodnila neočakávanou situáciou na trhu. Následne stopla produkciu po druhý raz na štyri dni.

„V prvej polovici tohto roka bola výroba v našom závode silne ovplyvnená koronavírusom. Opatrenia v krajinách, do ktorých naše automobily vyvážame, výrazne znížili dopyt, následkom čoho sme prešli na dvojzmennú prevádzku,“ napísal dnes hovorca Ján Žgravčák.

„Veríme však, že modely z nášho závodu potvrdia svoju stabilnú pozíciu na európskom trhu a elektrifikované novinky oslovia nových zákazníkov a do konca roka sa nám podarí obnoviť trojzmennú prevádzku,“ dodal.

Aké čísla Kia dnes zverejnila

  • V najväčšej miere (52 %) vyrábala v prvom polroku tohto roka autá Kia Sportage. Nové elektrifikované modely Ceed Sportswagon a XCeed tvorili v prvej polovici roka 6,4 % výroby.
  • Modelový rad Ceed a Kia Sportage z Kia Motors Slovakia najčastejšie smerovali do Nemecka (13,3 %), Spojeného kráľovstva (12,7 %) a Ruska (11,1 %).
  • Na slovenskom trhu zostalo stabilne zhruba 1,6 % vyrobených vozidiel.
  • Automobilka očakáva, že investície tento rok klesnú zo 166 miliónov eur na 100 miliónov eur.
Zdieľať

Nezamestnanosť v Británii za tri mesiace do konca mája prekvapujúco zostala na 3,9 %, analytici očakávali jej nárast nad 4 %. Nové štatistiky ukázali aj výrazný úbytok pracovných ponúk na rekordné minimum.

Podľa štatistického úradu ONS nezamestnanosť drží nízko zhruba pol milióna ľudí, ktorí pre pandémiu nechodia do práce a nezarábajú, no veria, že sa do nej vrátia.

Znamením krehkého trhu práce je počet pracovných ponúk, ktorých za tri mesiace do júna bolo 333-tisíc, najmenej od začiatku zverejňovania údajov v roku 2001. Oproti rekordnému minimu z roka 2009 je to pokles o 23 %. (čtk, reuters)

Zdieľať

Pokles odbytu nových osobných áut v EÚ sa v júni zmiernil na 22,3 %, predalo sa takmer 950-tisíc vozidiel. V máji ešte trh v medziročnom porovnaní spadol o vyše polovicu. Za 1. polrok predaj áut zaostal za vlaňajškom o 38 %.

Júnové štatistiky registrácií nových osobných vozidiel v EÚ zverejnilo európske združenie výrobcov automobilov ACEA na internetovej stránke. Za celý 1. polrok sa predalo 4,28 milióna áut.

Pokles v júni vykázali všetky trhy s výnimkou Francúzska, kde predaj stúpol o 1,2 %. Podľa ACEA to súvisí so zavádzaním vládnej podpory predaja nízkoemisných vozidiel.

Ostatné veľké európske trhy vykázali všetky dvojciferný pokles – Španielsko (–36,7 %), Nemecko (–32,3 %) a Taliansko (–23,1 %). Tretí najlepší výsledok zo všetkých krajín dosiahlo Česko (–5,2 %).

O niečo lepšie než za celú Úniu sa v júni vyvíjal predaj áut na Slovensku. Medziročný prepad sa stlmil na 20 %, predalo sa 7 502 vozidiel, čo je najväčší mesačný objem v tomto roku. Za 1. polrok trh klesol o zhruba 35 %. (n, čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať