Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Minister životného prostredia Ján Budaj upozornil na ďalšiu nelegálnu skládku pri Bratislave. Nachádza sa v katastrálnom území obce Most pri Bratislave v blízkosti pamätníka Milana Rastislava Štefánika.

Budaj tvrdí, že ide o rozsiahle územie plné nekontrolovaného odpadu, ktorého priesaky do podzemných vôd sú nateraz neznáme. Slovenská inšpekcia životného prostredia preto na mieste odoberie vzorky.

„Budeme robiť všetko preto, aby táto skládka zmizla a vinníci boli potrestaní,“ uviedol minister.

Stopy návozov podľa jeho slov vedú najmenej tri roky dozadu. „Mnohé vedú aj k hlavnému mestu a jeho čistiarni. Zdá sa, že viacerý odpad sem priváža vodárenský podnik. Máme fotografie ich vozidiel, ktoré urobili ľudia z ministerstva,“ povedal minister. Ako tvrdí, z nelegálnej skládky cítiť zápach. „Keď sa pozrieme na kopy okolo, vidno tu aj zvyšky vody. Pomerne často tu musia zasahovať hasiči, pretože skládka sa samovznieti. Na mnohých miestach vidno aj pneumatiky, tak si vieme predstaviť, aký spôsob spracovania odpadu si vymyslel tvorca ilegálnej skládky,“ spresnil Budaj.

Generálny riaditeľ inšpekcie Ján Jenčo uviedol, že v jednej časti tohto územia istá firma, voči ktorej sa začala kontrola, mala formálne povolené spracovanie odpadu pre účely priemyselného kompostu. „Avšak len na jednej špecifickej parcele. Všetok ostatný kal preukazuje známky, že je tu umiestnený protizákonne,“ skonštatoval. Na tejto nelegálnej skládke sa podľa jeho slov nachádza viacero druhov odpadu, napríklad aj kal z čistiarní odpadových vôd. „Domnievame sa, že kal pochádza z niektorých blízkych čistiarní odpadových vôd. Na prvý pohľad vieme povedať, že kal je komunálny i priemyselný,“ povedal.

Inšpekcia však zatiaľ nevie jednoznačne označiť pôvodcu kalu. Inšpektori preto odoberú viacero vzoriek odpadu zo skládky. (tasr)

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na editori@dennikn.sk.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Ministerstvo investícií a regionálneho rozvoja pripravuje revolúciu v čerpaní eurofondov
  • Gastrolístky: Až 70 % firiem v prieskume bolo za ich zrušenie alebo využívanie ako alternatíva k finančným príspevkom na stravovanie
  • Agro: Dotácie sa budú na budúci rok zrejme rozdeľovať podľa súčasného nastavenia
  • Firmy: Index podnikateľa zverejnil rebríček firiem s najväčším nepomerom medzi dlhmi a vlastným imaním
  • Letectvo: Boeingy 737 Max stopnuté po nehodách by sa mohli do konca roka vrátiť do prevádzky
  • Pandémia: Podľa Gatesa budú dôsledky väčšie, ako si uvedomujeme
  • Lesy: Mičovský už lesy nechce dať pod životné prostredie
  • Obchod: Črtá sa súboj o ochrannú známku Prior
  • Poľsko: Posledné uhoľné bane zavrú v roku 2049, dovtedy bude vláda ťažbu dotovať

Matovič má v hlave nápad, ako vytlačiť Pentu, chce zlúčiť sociálne a zdravotné poistenie

Foto - TASR
Foto – TASR

Igor Matovič zvažuje nápad zlúčiť zdravotné a sociálne poistenie, čím by z verejného zdravotného poistenia vytlačil Pentu. O myšlienke vytvoriť úplne nový systém povinného poistenia hovoril premiér v posledných dňoch s viacerými kolegami. „Do detailov to ešte rozpracované nemáme, táto filozofia je však podľa mňa správna,“ potvrdil úvahy aj predseda klubu OĽaNO Michal Šipoš.

Prieskum ukázal, že podnikatelia by gastrolístky zrušili alebo ponechali iba ako alternatívu k peniazom

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR

Väčšina podnikateľov by gastrolístky zrušila alebo ich nechala ako alternatívu k finančnému príspevku na stravovanie. V prieskume medzi vyše 800 firmami bolo za to 70 % oslovených. Samotné reštaurácie ešte viac ako zmeny v gastrolístkoch trápi výška DPH, cena práce, pravidelne rastúce príplatky a byrokracia.

Minúta po minúte

Chceme zvýšenie recyklačných poplatkov, odkazujú výrobcom obce a mestá v liste, pod ktorý sa podpísala Únia miest Slovenska, ZMOS, zberové spoločnosti aj Priatelia zeme. Výrobcovia podľa nich klamú, keď tvrdia, že cenu tovarov by to drasticky zvýšilo. Pôjde najviac o pár centov, odkazujú.

Harley Davidson sa sťahuje z Indie, ktorá je najväčším motocyklovým trhom na svete. Firma vyrába v Indii motorky od roku 2011, z trhu ju vytláča konkurencia miestnej značky Hero či japonskej Hondy.

Ikonická americká značka motoriek ukončí výrobu v továrni Bawal na severe Indie, prepustí 70 ľudí a masívne obmedzí predajné aktivity.

V Indii sa ročné predá približne 17 miliónov motocyklov a skútrov. Hoci ide o lacnejší trh než v prípade iných rozvíjajúcich sa krajín, zahraniční výrobcovia vozidiel sa na ňom ťažko presadzujú.

V roku 2017 sa z Indie stiahla automobilka General Motors, Ford vlani súhlasil s prevodom väčšiny indických aktív do spoločného podniku s miestnym výrobcom Mahindra & Mahindra. (bbc)

Mimoparlamentné strany hlásiace sa k maďarskej menšine tvrdia, že vládny rebríček priorít výstavby a opráv ciest nezohľadňuje ľudí na juhu a východe Slovenska. List ministrovi Doležalovi napísali spoločne SMK, Spolupatričnosť a Most, ktorý do volieb viedol ministerstvo dopravy.

„Po zverejnení strategického dokumentu je nad slnko jasné, že diaľnice a rýchlostné cesty, ktoré sú nevyhnutné pre rozvoj južných regiónov, nie sú prioritou tejto vlády. Až na nepatrné výnimky sa nachádzajú až v druhej päťdesiatke jej zoznamu,“ napísal predseda Mosta-Híd László Solymos.

Práve Most mal v predchádzajúcom volebnom období ministra dopravy. Za Árpáda Érseka štát vyhlásil verejné obstarávanie na tunel Soroška neďaleko Rožňavy, hoci vládni analytici ho považovali za pridrahý. V zozname priorít je teraz na 56. mieste.

Predseda Spolupatričnosti Szabolcs Mózes kritizuje aj to, že obchvat Komárna, ktorý by okrem iného nadviazal na nový most do maďarského Komáromu, sa ocitol na 83. mieste.

Ministerstvo pod vedením Andreja Doležala (Sme rodina) podľa TASR odpovedalo, že nevidí dôvod reagovať na vyhlásenia mimoparlamentných strán.

Priority schválila vláda tento mesiac, nasledovať by mal presnejší harmonogram. Most-Híd, SMK a ďalšie strany sa pokúšali pred voľbami dohodnúť na jednotnej kandidátke, čo sa im nepodarilo, a nedostali sa do parlamentu. (e, tasr)

Očakávania nemeckých exportérov sa v septembri vyšplhali najvyššie za takmer dva roky. Optimizmus výrazne stúpol v chemickom priemysle či vo výrobe elektrických zariadení, s nárastom tržieb zo zahraničia počíta tiež automobilový priemysel.

Index exportných očakávaní, ktorý zostavuje inštitút Ifo, vzrástol na 10,4 bodu z augustových 5,5 bodu a dostal sa najvyššie od októbra 2018. V apríli sa pre obavy z dôsledkov koronakrízy prepadol na viacročné minimum mínus 49,6 bodu.

Nemecký exportný priemysel ťaží z oživenia výroby v mnohých dôležitých odberateľských krajinách. „Strojárstvo zatiaľ nepočíta so žiadnym veľkým nárastom, firmy v tomto odvetví sú opatrnejšie,“ hovorí šéf Ifo Clement Fuest. Výrazný pokles tržieb predpokladajú výrobcovia odevov a obuvi.

Inštitút tento týždeň zlepšil výhľad nemeckého hospodárstva v tomto roku, počíta s poklesom HDP o 5,2 %. V 2. štvrťroku ekonomika klesla vplyvom koronakrízy o rekordných 9,7 %. (čtk, reuters)

Výrobcovia nápojov a obchodné reťazce žiadajú ministerstvo životného prostredia, aby rýchlo vybralo správcu zálohového systému na jednorazové plastové obaly. Reagovali tak na schválenie novely zákona o odpadoch, ktorá posunie zálohovanie z roka 2023 na rok 2022.

„Základnou podmienkou platného zákona je, aby ministerstvo vybralo správcu zálohového systému, ktorý bude povinný vytvoriť, spravovať a financovať zálohový systém,“ uviedli v spoločnom stanovisku Asociácia výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd na Slovensku, Slovenské združenie výrobcov piva a sladu, Slovenská aliancia moderného obchodu a Zväz obchodu SR.

„Na základe skúseností z krajín, kde zálohovanie roky úspešne funguje, vieme, že po zriadení neziskovej organizácie – správcu zálohového systému – vyžaduje samotné vytvorenie celonárodného systému zálohovania viac ako jeden rok, vzhľadom na komplexnosť celého procesu,“ dodali.

Posledné uhoľné bane v Poľsku sa po dohode vlády s odbormi zatvoria v roku 2049, dovtedy bude štát ťažbu subvencovať. Dohoda na postupnom ukončení ťažby uhlia ukončí tohtotýždňový podzemný protest dvoch stoviek baníkov.

Poľská vláda plánuje urýchliť odklon od využívania uhlia na výrobu elektriny a investovať v prepočte 5,6 miliardy eur do výstavby prvých jadrových elektrární v krajine.

Uhlie sa na produkcii elektriny v Poľsku podieľa takmer 80 %. V roku 2030 sa má jeho podiel znížiť na 37 až 56 % a v roku 2040 na 11 až 28 %. Predchádzajúce verzie plánu počítali s pomalším tempom.

Podľa odborového predáka Dominika Kolorza znamená ukončenie ťažby uhlia likvidáciu jedného z najväčších odvetví v poľskej histórii. (čtk)

Európska komisia zabojuje o to, aby Apple musel doplatiť Írsku na daniach 13 miliárd eur. Komisia sa rozhodla, že podá odvolanie proti júlovému verdiktu súdu, ktorý zrušil jej nariadenie o povinnosti doplatiť dane.

Eurokomisia v roku 2016 dospela k záveru, že Apple získal medzi rokmi 2003 až 2014 od Írska neoprávnené daňové zvýhodnenie, a preto nariadila doplatenie daní.

Tribunál súdu EÚ však v júli rozhodol, že Apple peniaze doplácať nemusí. Podľa neho sa EK nepodarilo preukázať, že by americkej firme boli poskytnuté výhody v rozpore s právom Únie.

Komisia sa voči záveru tribunálu teraz odvolá na súdnom dvore, čo je najvyššia súdna inštancia EÚ.

Ako reaguje Apple

Apple uviedol, že si odvolanie preštuduje, keď ho obdrží. Závery tribunálu podľa firmy dokazujú, že vždy dodržiavala írske daňové zákony. „Fakty sa odvtedy nezmenili. Tento prípad nikdy nesúvisel s tým, aké vysoké dane platíme, ale skôr s tým, kde ich máme platiť.“

Apple už pred rokom vyhlásil, že požiadavka EK je „mimo reality i zdravého rozumu“. Podľa Bruselu Apple platil v Írsku zo svojich európskych ziskov dane od 1 % v roku 2003 do 0,005 % v roku 2014.

Dublin tvrdí, že Apple na daniach platil to, čo mal, a žiadnu nepovolenú štátnu pomoc nedostal. (čtk, reuters)

Stopnuté lietadlá 737 Max by sa mohli vrátiť do prevádzky do konca roka

Regulátori by v novembri mohli povoliť obnovenie prevádzky lietadiel Boeing 737 Max, stroje by sa tak mohli vrátiť do služby do konca roka. Celosvetový zákaz lietania majú od marca 2019, úrady ich stopli po dvoch tragických nehodách.

„Prvý raz za rok a pol môžem povedať, že koniec práce okolo lietadiel Max je na dohľad,“ vyhlásil šéf európskej agentúry pre bezpečnosť letectva EASA Patrick Ky. Predpokladá, že agentúra zruší zákaz lietania 737 Max krátko po americkom federálnom úrade pre letectvo FAA.

Ky upozornil, že povolenia na štátnych úrovniach, ktoré potrebujú jednotlivé aerolinky na obnovenie prevádzky 737 Max v Európe, by si mohli vyžiadať o niečo viac času.

Dôsledky problémov 737 pre Boeing

Boeing v januári zastavil výrobu lietadiel 737 Max z dôvodu prieťahov pri získavaní povolení od regulátorov. Problémy okolo tohto typu lietadiel už firmu stáli viac ako 18 miliárd dolárov.

Tento rok navyše výrobcov lietadiel tvrdo zasiahla koronakríza, ktorá prudko obmedzila leteckú dopravu. Boeing na konci mája oznámil, že plánuje zrušiť 10 % pracovných miest, čo sa dotkne 16-tisíc zamestnancov. (čtk, reuters)

Od decembra bude na trati Bratislava – Komárno vlakové súpravy zabezpečovať prevažne rakúske ÖBB a Železničná spoločnosť Slovensko zaistí personál a predaj cestovných lístkov. Základnú podobu spolupráce dopravcov na tejto trati zverejnilo ministerstvo dopravy. (tasr)

Výroba áut v Británii v auguste spadla medziročne o 45 % na 51-tisíc vozidiel, za prvých osem mesiacov roka bola nižšia o dve pätiny. Sektor naďalej pociťuje negatívne dôsledky pandémie, ktorá oslabila dopyt po autách.

Vlaňajší august bol silnejší v produkcii áut než zvyčajne. Časť výrobcov vynechala pravidelné letné odstávky a posunula ich vzhľadom k pôvodne očakávanému brexitu na konci marca.

Zväz výrobcov SMMT predpokladá, že produkcia áut tento rok klesne o zhruba tretinu na 885-tisíc. Viac ako 80 % výroby smeruje z Británie na zahraničné trhy.

Obavy automobiliek okrem koronakrízy smerujú aj k obchodnej dohode Británie a EÚ. Ak obe strany nenájdu kompromis, podľa SMMT sa ročná výroba áut môže do roku 2025 znížiť pod 750-tisíc kusov. (reuters)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať