Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Pandémia koronavírusu ešte viac odhalila slabé miesta finančného sektora eurozóny a zvýšila riziko ďalších kríz. Uviedla to v správe o finančnej stabilite Európska centrálna banka, ktorá poukázala na rastúci dlh štátov a zvyšujúce sa problémy bánk.

Vlády eurozóny, ktorej ekonomika môže tento rok zaznamenať pokles až o desatinu, urobili určité kroky na obmedzenie škôd, ECB však upozorňuje, že dôsledky pandémie bude eurozóna cítiť omnoho dlhšie.

Niektoré krajiny budú mať problémy splácať svoje dlhy, čo zvyšuje riziko ich odchodu z eurozóny. K rizikám patria aj vysoko zadlžené firmy, ktoré nebudú schopné vyriešiť svoju situáciu, ako aj mimoriadne nízka ziskovosť bánk.

„Napriek tomu, že počty nakazených novým koronavírusom v jednotlivých krajinách klesajú, pandémia ešte umocnila doterajšie citlivé miesta finančnej stability eurozóny,“ uviedla ECB, ktorú citovala agentúra Reuters.

Celkový vládny dlh eurozóny by mohol prekročiť 100 % HDP. Dostal by sa tak výrazne nad úroveň dlhu z obdobia dlhovej krízy. V Taliansku by sa mohol priblížiť k 160 % HDP, pričom trhy postupne zvyšujú stávky na odchod krajiny z jednotného trhu.

Ak budú opatrenia prijaté na národnej alebo európskej úrovni považované za nedostatočné na zabezpečenie udržateľnosti dlhu, odrazí sa to na výnosoch dlhopisov najzraniteľnejších krajín eurozóny. Ako dodala ECB, takýto vývoj sa následne môže preliať do súkromného sektora a zasiahnuť banky, ktoré už teraz čelia vysokým stratám. (tasr)

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na editori@dennikn.sk.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Mičovský opäť prekvapil. Otvára mapy poľnohospodárskych pôd a možno aj systém dedenia
  • EÚ: Komisia zhoršila prognózu, ekonomika eurozóny klesne o 8,7 %, Slovensko si pohorší o 9 %
  • Pomoc ekonomike: Vláda bude rozhodovať, ako sa predĺži prvá pomoc
  • Firmy: Dočasnú ochranu pred veriteľmi získala aj personálna agentúra Manuvia
  • Reťazce: Vláda musí do 2. októbra odpovedať na päť výhrad Európskej komisie
  • USA: Novavax získa od vlády 1,6 miliardy dolárov na vývoj vakcíny proti koronavírusu
  • Financie: Ako od júla funguje prvá pomoc pre podnikateľov
  • Návod na žiadosť o dotáciu na nájomné (krok po kroku)
  • Anketa o fungovaní dotácií na nájmy

Minúta po minúte

Zdieľať

Úrad vlády stornoval správu o podpísaní spoločného vyhlásenia s Volkswagenom. V zrušenej správe písal, že automobilka bude do roku 2025 investovať na Slovensku pol miliardy eur.

Zdieľať

Bývalý minister financií Ladislav Kamenický (Smer-SD) tvrdí, že balík opatrení pre podnikateľov od Richarda Sulíka je len slabou náplasťou na hospodárske problémy Slovenska. Kritizoval tiež schvaľovanie v skrátenom režime.

„Tento zákon neprešiel žiadnym medzirezortným pripomienkovým konaním a skrátené legislatívne konanie sa robí vtedy, keď sú ohrozené životy, zdravie ľudí alebo hrozia hospodárske škody,“ povedal na tlačovej konferencii.

Vláda počas koronakrízy viackrát presadila návrhy v parlamente v skrátenom režime, robil to však aj Smer-SD, napríklad pri schvaľovaní 13. dôchodku krátko pred voľbami. O Sulíkovom balíku bude parlament rozhodovať na prebiehajúcej schôdzi.

„Zákon nerieši základné veci, čo sa týka znovunaštartovania hospodárstva. Sú tam veci typu, či sa bude burčiak predávať pred 15. augustom alebo nie. Rieši reklamačné poriadky, prevádzkové poriadky, ale aj to, že cestovné kancelárie nemusia odovzdať poistné zmluvy Slovenskej obchodnej inšpekcii,“ povedal bývalý minister.

Kamenickému sa nepáči, že súčasťou kilečka je aj zrušenie bankového odvodu, čo bankám tento rok uvoľní 150 miliónov eur. Zopakoval, že vláda mala vyrokovať zníženie poplatkov pre občanov. (tasr, n)

Zdieľať

Novavax získa od americkej vlády 1,6 miliardy dolárov na vývoj vakcíny proti koronavírusu. Peniaze použije okrem iného na testovanie a výrobu očkovacej látky s cieľom dodať 100 miliónov dávok do januára 2021.

Ide o doposiaľ najvyššiu sumu, ktorú vláda USA poskytla súkromnej firme z programu na financovanie vývoja vakcíny proti COVID-19 s názvom Operation Warp Speed.

Financie majú pokryť náklady na rozsiahlu tretiu fázu klinických skúšok, s ktorou by mal Novavax začať v októbri. Podľa Financial Times firma zatiaľ nemá schválenú žiadnu vakcínu.

Doposiaľ najvyššiu podporu 1,2 miliardy dolárov získala od USA na vývoj vakcíny proti COVID-19 AstraZeneca. Vláda podporila tiež ďalšie farmaceutické firmy, napríklad Johnson & Johnson, Pfizer, Merck či Moderna. (reuters, ft)

Zdieľať

Lufthansa zruší 20 % vedúcich pozícií a 1000 miest v administratíve, opatrenia majú pomôcť kryť výpadky príjmov pre koronakrízu. Aerolinky tiež znížia na polovicu investície do nových lietadiel, do roku 2023 ich nakúpia najviac 80.

Sériu ďalších úsporných opatrení zverejnila Lufthansa vo vyhlásení na internetovej stránke. Uviedla tiež, že sa bude snažiť čo najrýchlejšie zredukovať vládne pôžičky a kapitálové podiely, aby nemusela platiť vyššie úroky.

Aerolínie zopakovali, že majú prebytočných 22-tisíc zamestnancov, no budú sa snažiť vyhnúť nútenému prepúšťaniu. Celkovo zamestnávajú približne 138-tisíc ľudí.

Ako Nemci zachraňujú Lufthansu:

  • akcionári minulý mesiac schválili vládny záchranný balík za 9 miliárd eur, ktorý má firme pomôcť vyhnúť sa bankrotu;
  • minulý týždeň obdržala prvú časť finančnej podpory od štátnej banky KfW – tretinu z dohodnutého úveru v celkovej výške 3 miliardy eur;
  • začiatkom apríla sa rozhodla zoštíhliť letku a neobnoviť aktivity nízkonákladovej dcéry Germanwings. (čtk)
Zdieľať

Návrh dvoch opozičných poslancov na zákaz nedeľného predaja sa presunie na septembrovú schôdzu parlamentu. Poslanci to schválili na podnet predkladateľa Jána Podmanického (ex-Smer). Návrh sa už raz presúval.

Zákaz predaja v nedeľu zvažovali aj niektorí koaliční politici, pričom za boli najmä zástupcovia OĽaNO. Koalícia sa však na tom nedohodla. Podobný návrh parlament v júni zamietol i kotlebovcom.

V súčasnosti je zakázaný predaj počas sviatkov, počas opatrení proti koronavírusu sa nesmelo predávať ani v nedeľu. (n, tasr)

Zdieľať

Predaj nových osobných a ľahkých úžitkových áut v Rusku v 1. polroku klesol medziročne o 23 % na takmer 636-tisíc kusov. K prepadu prispeli najmä slabé výsledky v apríli a máji spôsobené koronavírusovými obmedzeniami.

Štatistiky predaja zverejnil podnikateľský zväz AEB na internetovej stránke (PDF). V samotnom júni sa odbyt znížil o 14,6 %, prepad sa tak výrazne spomalil po májovom poklese o 51,8 % a aprílovom o rekordných vyše 72 %.

Najpredávanejším autom v 1. polroku zostala Lada domácej automobilky AvtoVAZ s pätinovým podielom na trhu. Jej predaj klesol o približne štvrtinu na takmer 133-tisíc kusov.

Aký je výhľad trhu

AEB očakáva, že za celý rok predaj klesne o 24 % na 1,34 milióna vozidiel. Prognóza predpokladá, že štát bude naďalej motivovať zákazníkov ku kúpe auta podporou a nepríde druhá vlna pandémie.

Vlani predaj nových áut v Rusku po dvoch rokoch vysokého rastu klesol o 2,3 % na 1,76 milióna. Ešte začiatkom roka AEB odhadoval, že odbyt v tomto roku sa zníži o približne 2 %. (čtk)

Zdieľať

Richard Sulík dúfa, že by sa v Kii pri Žiline mohli v budúcnosti aspoň v malom množstve vyrábať vodíkové autá. V priebehu niekoľkých mesiacov by chcel mať na Slovensku niekoľko vodíkových čerpacích staníc.

Minister hospodárstva to povedal počas návštevy závodu. Vodíku vyjadruje podporu už dlhšie, už skôr naznačil, že ho vníma perspektívnejšie než elektromobilitu. O podpore vodíka sa hovorí aj v Európskej komisii, jeho produkcia by však mala byť podľa pracovného plánu založená radšej na obnoviteľných zdrojoch a nie na uhlíku ako v súčasnosti.

„Dúfam, že jedného dňa by sa aj v tomto závode, keďže je to jediný závod Kia v Európe, mohlo aspoň v malých sériách vyrábať vodíkové auto. Nový šéf Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry dostal pri nástupe priame zadanie čím skôr postaviť na Slovensku štyri až osem čerpacích staníc na vodík. Je to vec, ktorej sa budeme venovať ešte túto jeseň. Dúfam, že to je otázka mesiacov a Slovensko bude mať niekoľko vodíkových čerpacích staníc,“ povedal Sulík.

Výkonný riaditeľ Hyundai Motor Group Brussels Office Jan Burdinski poukázal, že v Nemecku je 85 čerpacích staníc na vodík. „Verím, že vláda dokáže pomôcť rozvoju infraštruktúry v tejto oblasti. Pretože len takýmto spôsobom dokážeme nabudiť dopyt a predávať autá s vodíkovou technológiou,“ dodal Burdinski. (n, tasr)

Zdieľať

Portugalská vláda po piatich rokoch získa späť väčšinu v TAP Air Portugal, v rámci záchrany aerolínií zvýši svoj podiel na 72,5 % z doterajších 50 %. Akcie kupuje od Atlantic Gateway, zaplatí za ne 55 miliónov eur.

O transakcii, ktorú oznámila portugalská vláda v tlačovej správe, píše portál Zdopravy.cz. Kabinet si od prevzatia majority sľubuje väčšiu ochranu firmy pred možným krachom.

Atlantic Gateway doposiaľ vlastnila v TAP 45 percent akcií, ktoré kúpila od vlády v roku 2015. Za firmou stojí brazílsko-americký podnikateľ v letectve David Neeleman.

Prečo zoštátňujú TAP Air

Ak by nedošlo k znárodneniu aerolínií, podľa vlády by im hrozil okamžitý krach. Štát počíta so záchranným balíkom pre TAP za 1,2 miliardy eur, pomoc už skôr schválila eurokomisia.

Podľa kabinetu sa zvýšením podielu podarilo odblokovať rokovanie o poskytnutí pôžičky. „TAP sú pre Portugalsko príliš dôležité, aby sme ich nechali padnúť,“ povedal minister infraštruktúry Nuno Pedro Santos.

TAP v 1. štvrťroku zaznamenali stratu 395 miliónov eur, firma je niekoľko rokov v mínuse aj pre rozsiahlu modernizáciu flotily. Aerolinky zamestnávajú zhruba 7-tisíc ľudí, vo flotile majú cez 80 lietadiel.

Zdieľať

Autobusovým zájazdom v Česku hrozí kolaps, varujú dopravcovia

Zájazdová autobusová doprava v Česku je po koronakríze na hranici kolapsu. Podľa iniciatívy Za autobusy hrozí do pol roka krach drvivej väčšine z 2-tisíc firiem, viac ako tretina je bez peňazí už teraz.

Koronakríza takmer zastavila zájazdovú dopravu v Česku. Viac ako 90 % dopravcov zrušilo vyše 90 % svojich zákaziek, pričom dve tretiny z nich prestali premávať úplne.

„Všetci všetko zrušili a okamžite nasledoval ekonomický pád. Prišli sme o najdôležitejšiu sezónu v roku od marca do júna, takže celý ekonomický rok sa dá považovať za nenávratne zničený,“ hovorí majiteľ dopravcu MaLiBus Martin Linhart.

Podľa prieskumu iniciatívy sú bez peňazí vyše dve tretiny dopravcov. Polovica očakáva, že vyčerpajú financie najneskôr do pol roka. S návratom do normálnej prevádzky za menej ako rok počíta len pätina firiem.

Dopravcovia žiadajú pomoc od štátu, napríklad program záruk za komerčné úvery, zníženie DPH na 10 %, zrušenie povinnosti platiť cestnú daň či zavedenie obratovej dane pre zahraničných dopravcov, podobne ako to funguje v cudzine. (čtk)

Zdieľať

Všetci traja kandidáti na šéfa rozpočtovej rady majú dobré predpoklady na funkciu, myslí si súčasný šéf Ivan Šramko. Ten vo funkcii nadsluhuje zhruba rok, bol aj členom komisie, ktorá Martina Šustera, Jána Tótha a Jarka Fidrmuca navrhla.

Šramko chváli, že sa výberové konanie dialo pred očami verejnosti. „Bude tak motiváciou aj pre výberové konania v iných verejných inštitúciách,“ povedal.

Vláda si na návrh ministra financií spomedzi troch uchádzačov vyberie jedného, ktorého navrhne parlamentu. Na zvolenie je potrebná trojpätinová väčšina. (tasr, n)

Zdieľať

Vláda musí do 2. októbra predložiť vysvetlenie k piatim výhradám k zákonom týkajúcim sa obchodu, ktoré jej zaslala Európska komisia. Potvrdilo to ministerstvo pôdohospodárstva s tým, že ide o tri ustanovenia zákona o neprimeraných podmienkach a dve zákona o potravinách.

Čo chce vysvetliť:

  • povinnosť zabezpečiť, aby najmenej polovica propagovaných výrobkov v letáku bola vyrobených v Slovenskej republike,
  • zákaz nákupu tovaru od dodávateľov za nižšiu kúpnu cenu, ako sú „ekonomicky oprávnené náklady dodávateľa“,
  • zákaz zníženia kúpnej ceny okrem zníženia počas predajnej akcie a okrem zníženia z dôvodov týkajúcich sa chybného tovaru,
  • zákaz pre maloobchodníkov účtovať si logistické poplatky presahujúce 3 % z predpokladaného ročného obratu daného dodávateľa,
  • kombinácia neprimerane vysokých pokút so zrušením odkladného účinku správnych odvolaní proti pokutám.
Zdieľať

Vydavateľský dom Reach, ktorý vlastní periodiká Daily Mirror či Daily Express, prepustí 550 ľudí, čo je 12 % celkovej pracovnej sily. Dôvodom je koronakríza, ktorá znížila predaj novín aj príjmy z reklamy na britskom trhu.

Tržby firmy v 2. štvrťroku klesli o 27,5 %. Podľa šéfa Reach Jima Mullena pandémia koronavírusu urýchlila prechod od printu k digitálu, webové stránky skupiny v máji navštívilo vyše 41 miliónov ľudí.

Konkurenčná skupina News UK, vydavateľ denníkov Sun a Times, nedávno tiež varovala zamestnancov pred hrozbou prepúšťania. Podľa šéfky Rebekah Brooksovej budú musieť v nasledujúcich mesiacoch prijať ťažké rozhodnutia. (reuters)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať