Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Dobrá správa od ministra Krajniaka – púšťa sa do opravovania sporenia na dôchodok
  • Pomoc: Žiadosti o dotácie na nájomné môžu oddnes podávať podnikatelia z celého Slovenska, bez ohľadu na kraj
  • Železnice: Štátna ZSSK bude v lete cez víkendy jazdiť na viacerých tratiach, kde už bežne vlaky nejdú
  • Ochrana: Mimoriadnu vládnu ochranu pred konkurzmi získala od súdov cestovná kancelária Solvex
  • Obchod: Predaj áut v Nemecku v júni klesol medziročne o 40 % na 220-tisíc kusov
  • Priemysel: Boeing chce ukončiť výrobu veľkokapacitných lietadiel 747 Jumbo Jet, ktoré vyrába približne 50 rokov
  • Financie: Jednotný platobný systém by v Európe mohol začať fungovať v roku 2022
  • Návod na žiadosť o dotáciu na nájomné (krok po kroku)
  • Anketa o fungovaní dotácií na nájmy

Minúta po minúte

Zdieľať

Nemecký výrobca svetiel pre automobilový priemysel Hella Slovakia Signal-Lighting prepustí menej zamestnancov, ako avizoval. V pobočkách v Bánovciach nad Bebravou a v Trenčíne príde o prácu 200 ľudí, pôvodne sa hovorilo o 337 zamestnancoch.

„Oproti avizovaným 337 ľuďom je to výrazný rozdiel a je to pozitívna správa. Celkový rozsah prepúšťania je tak nižší o 40 % a podľa vyjadrenia zamestnávateľa v prípade, ak by zamestnanci v nedávnom tajnom hlasovaní súhlasili so znížením 13. a 14. miezd, prepúšťanie by sa dotklo iba 100 zamestnancov,“ uviedol predseda základnej organizácie odborovej organizácie KOVO Hella Slovakia Michal Nirka.

Zamestnávateľ ako dôvody zníženého rozsahu prepúšťania podľa neho uviedol najmä to, že bánovská továreň supluje dodávky za sesterskú fabriku v Mexiku, ktorá v dôsledku opatrení proti novému koronavírusu je vo väčšom útlme. „Závod v Trenčíne údajne ťahá zmena spotrebiteľského správania v Číne, kde sa trh s autami výraznejšie rozbieha. Údajne aj vplyvom strachu z pandémie prechádzajú mnohí ľudia, ktorí majú peniaze, z verejnej dopravy do osobných áut,“ doplnil.

Odbory podľa slov ich predsedu ocenili to, že zamestnávateľ v maximálnej možnej miere zohľadnil záujmy sociálne rizikových skupín, teda zamestnancov, ktorí majú menej ako päť rokov do dôchodku, osamelých rodičov starajúcich sa o deti do 15 rokov a manželov, pokiaľ by hrozila strata miesta obidvom.

Firma podľa odborovej organizácie údajne neuvažuje o skončení pracovných vzťahov dohodou, ale bude to riešiť formou výpovedí. Tie má v pláne doručovať osobne na pracovisku ešte počas júla, výpovedná lehota tak začne plynúť od augusta.

Pre prepúšťaných zamestnancov pripravuje informačný leták, rovnako zabezpečí s príslušným úradom práce poradenstvo. „Zároveň bude ponúkať pracovné miesta v sesterskej firme v Kočovciach, pretože tá sa teraz borí, naopak, s nedostatkom zamestnancov vzhľadom na to, že sú trochu v inej situácii ako my. Pristavili nedávno novú halu, v ktorej rozbiehajú nové projekty. Majú výrazne iné portfólio zákazníkov. Keď niekto prestúpi do sesterskej firmy, tak mu neplatí výpovedná doba, ani nepatrí odstupné, ale zároveň odpracované roky si pri tomto prestupe pre pracovno-právne účely prenáša,“ dodal Nirka.

Hromadné prepúšťanie odôvodnila firma „obrovským poklesom dopytu spôsobeným pandémiou ochorenia COVID-19 a už existujúcou medzerou vo využívaní kapacít v niektorých slovenských závodoch“. (tasr)

Zdieľať

Pracovná skupina pod vedením ministerstva financií sa zaoberá prípadnou zmenou ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti. Konzultuje to aj s ďalšími inštitúciami, povedal minister financií Eduard Heger.

„Bavíme sa o tom, že dlh, ktorý vystúpi prudko za veľmi krátke obdobie, nebude možné v pokrízovom období tak rýchlo stlačiť na to, aby sme sa dostali do bezpečných pásiem. Takže teraz sa uskutočňuje diskusia, ako nastaviť a zohľadniť takýto veľký šok práve aj v tých pravidlách,“ priblížil Heger.

Riešenie by mala priniesť pracovná skupina. „Konzultujeme, ako sa postaviť k tomuto zákonu. Zákon o dlhovej brzde myslel aj na prípady ekonomických šokov. Preto sa vypína dlhová brzda. Jednak dva roky po tom, čo nastúpi nová vláda, jednak pri veľkom ekonomickom šoku sa vypína na ďalšie tri roky. Avšak taký veľký ekonomický šok, aký prišiel s koronakrízou, na taký sa nemyslelo,“ vysvetlil Heger.

Zatiaľ nespresnil, kedy by mali byť predstavené. „Dajú sa očakávať zmeny. Teraz je diskusia, akým spôsobom to nastaviť. Táto vláda by tým nemala byť postihnutá, ale je zodpovedné, aby sme budúcej vláde nenechali tesne visiacu ‚gilotínu nad krkom‘, aby nemala potom problém s tým, ako zvládať celé verejné financie. Preto sa uskutočňuje táto diskusia,“ dodal Heger. (tasr)

Zdieľať

Štátna ZSSK bude v lete cez víkendy jazdiť na viacerých tratiach, kde už bežne vlaky nejdú. Novinkou je, že tentoraz dopravu vo veľkom objednáva a platí štát. Vlaky pôjdu napríklad do Plaveckého a Spišského Podhradia, Dobšinej, Muráňa.

Ministerstvo dopravy aj ZSSK hovoria, že chcú podporiť dovolenkovanie na Slovensku.

Sezónne spojenia pôjdu na týchto trasách

  • Bratislava – Zohor – Plavecké Podhradie,
  • Banská Štiavnica – Zvolen,
  • Košice – Plešivec – Muráň,
  • Košice – Plešivec – Slavošovce,
  • Košice – Rožňava – Dobšiná,
  • Banská Bystrica – Mlynky,
  • Prešov/Košice – Margecany – Banská Bystrica,
  • Spišská Nová Ves – Spišské Vlachy – Spišské Podhradie,
  • Prešov – Plaveč – Stará Ľubovňa.

Podrobnejšie cestovné poriadky sú na stránke ZSSK.

Celkovo 44 vlakov bude jazdiť najmä cez víkendy od 4. júla do 15. septembra 2020. Vo viacerých prípadoch pôjde o zrýchlené vlaky. V spojoch bude v nich platiť cestovné ZSSK a do Plaveckého Podhradia aj cestovné bratislavského integrovaného systému. Vlaky objednalo ministerstvo dopravy.

Na niektorých z vymenovaných trás premávajú vlaky aj pravidelne – napríklad do Banskej Štiavnice alebo medzi Banskou Bystricou či Margecanmi, nie vždy však idú v časoch vhodných pre turistov.

Do Plaveckého Podhradia si uplynulé sezóny objednával vlaky Bratislavský samosprávny kraj, tento rok to však pre koronakrízu neurobil.

Na ďalších tratiach robievali výlety mimoriadnymi vlakmi rôzne občianske združenia priaznivcov železnice, pričom dopravu si niekedy objednávali organizácie cestovného ruchu.

Štát si od ZSSK bežne každý rok objednáva dopravu na väčšine tratí, tento rok však všetky výkony štátne železnice nemohli odjazdiť pre opatrenia proti koronavírusu.

Zdieľať

Na Úrad práce vo Veľkom Krtíši nahlásila hromadné prepúšťanie spoločnosť FYSAM Auto Decorative Slovakia. Plánuje ku koncu júla prepustiť 33 ľudí.

„Na základe aktuálnej situácie pristúpilo vedenie materskej spoločnosti FYSAM Auto Decorative GmbH k rozhodnutiu konsolidovať personál a náklady vo svojich závodoch,“ uviedol k prepúšťaniu konateľ veľkokrtíšskej spoločnosti Róbert Kramárik.

Toto rozhodnutie ovplyvnilo aj závod spoločnosti vo Veľkom Krtíši, ktorý sídli v areáli bývalého LIAZ-u. „Vzhľadom na toto rozhodnutie ohlásila naša spoločnosť hromadné prepúšťanie ku koncu júla 2020,“ uviedol ďalej Kramárik.

Podľa neho sa počas redukcie personálu tiež nebudú predlžovať zmluvy zamestnancov. Celkovo sa tak k 31. augustu 2020 personál zredukuje na 44 zamestnancov.

Spoločnosť začala podnikať vo Veľkom Krtíši pred dvoma rokmi ešte ako SAM Automotive s nemeckým vlastníkom. Závod mal pôvodne spustiť výrobu v lete 2018, investícia sa ale oddialila pre problémy materskej spoločnosti, jej reštrukturalizáciu a očakávaný vstup nového investora do skupiny. Tým sa stala minulý rok čínska spoločnosť FUYAO.

Firma podľa portálu Finstat dosiahla vlani tržby takmer 6,2 milióna eur. (tasr)

Zdieľať

Nemecké regióny, ktorých sa dotkne útlm ťažby uhlia, dostanú od štátu pomoc 40 mld. eur. Vyplýva to zo zákona, ktorý schválil Spolkový snem. Nemecko má v pláne postupný odklon od uhlia do roku 2038.

Pomoc majú dostať uhoľné regióny v Severnom Porýní-Vestfálsku, Sasku-Anhaltsku, Sasku a Brandenbursku na premenu miestnej ekonomiky a budovanie infraštruktúry.

Prevádzkovatelia uhoľných elektrární budú odškodnení miliardami eur za predčasné ukončenie svojich zariadení, plánovaná je aj pomoc zamestnancom.

Uhlie má v Nemecku tradične vysoký podiel na výrobe elektriny, krajina disponuje rozsiahlymi vlastnými zásobami hnedého uhlia. Podiel však postupne klesá. Vlani pochádzalo 18,8 % nemeckej elektriny zo spaľovania domáceho hnedého uhlia a 9,4 % z dovážaného čierneho uhlia. (čtk)

Zdieľať

Dočasnú ochranu pred veriteľmi zavedenú počas koronakrízy využívalo na konci júna 162 podnikateľských subjektov. V júni pribudlo 87 žiadostí, 16 firiem, naopak, požiadalo o jej zrušenie. Vyplýva to zo štatistík spoločnosti CRIF SK.

Jednému žiadateľovi zrušil podľa firmy ochranu súd.

Cieľom ochrany okrem iného je, aby sa fungujúce firmy nestali obeťou špekulatívnych konkurzov. Po získaní ochrany veritelia bežne návrh na konkurz nemôžu dať, firma, naopak, nesmie vyplácať dividendy či zbavovať sa majetku.

O ochranu sa dá žiadať od 12. mája.

Najväčšie firmy s dočasnou ochranou

Zdroj – CRIF – Slovak Credit Buraeu
Zdroj - CRIF - Slovak Credit Buraeu
Zdroj – CRIF – Slovak Credit Buraeu
Zdieľať

Verejné vypočutie kandidátov na predsedu Rady pre rozpočtovú zodpovednosť bude v pondelok o 10:00 v Národnej rade. Do výberového konania sa prihlásilo 12 uchádzačov, výberová komisia má 13 členov.

Každý kandidát bude mať k dispozícii 40 minút, počas ktorých sa predstaví, povie víziu fungovania rady a odpovie na otázky členov komisie.

Verejné vypočutie sa bude aj streamovať.

Zoznam kandidátov:

  • Juraj Sipko – riaditeľ Ekonomického ústavu SAV,
  • Libor Gula – finančný manažér, Siemens Healthineers,
  • Marián Smorada – prodekan Fakulty podnikového manažmentu Ekonomickej univerzity v Bratislave,
  • Roman Vlček – zástupca generálneho riaditeľa, člen predstavenstva Asset Management Slovenskej sporiteľne,
  • Jarko Fidrmuc – profesor, Katedra medzinárodnej ekonomickej teórie a politiky, Zeppelin University Friedrichshafen, Nemecko,
  • Viliam Páleník – vedecký pracovník, Fakulta manažmentu, Univerzita Komenského v Bratislave,
  • Ján Tóth – ekonomický expert; člen ekonomického krízového štábu pri MF SR a Úrade vlády SR,
  • Martin Šuster – riaditeľ odboru výskumu, Národná banka Slovenska,
  • Vladimír Solanič – analytik verejných financií, Európska komisia, Brusel, Belgicko
  • Martin Barto – konzultant, poradca pre projekty v oblasti finančného sektora a zdravotníctva,
  • Martin Mlýnek – zástupca prednostu, prednosta MČ Bratislava – Staré Mesto, konateľ Trademill, s. r. o.; predseda predstavenstva Mlynek & Co, j. s. a. a
  • Libor Melioris – ekonomický analytik, Kancelária prezidentky Slovenskej republiky.

Zoznam členov výberovej komisie:

Poslanci Národnej rady:

  • Marián Viskupič – predseda komisie a predseda výboru pre financie a rozpočet, klub SaS,
  • Tomáš Lehotský – klub Za ľudí,
  • Peter Kremský – klub OĽaNO,
  • Jozef Hlinka – klub Sme rodina,
  • Ladislav Kamenický – klub Smer – SD a
  • Martin Beluský – klub Kotlebovci ĽSNS.

Odborná verejnosť:

  • Ľuboš Jančík – štátny tajomník MF SR,
  • Eduard Hagara – riaditeľ Inštitútu finančnej politiky,
  • Ivan Šramko – predseda rady pre rozpočtovú zodpovednosť,
  • Ľudovít Ódor – viceguvernér Národnej banky Slovenska,
  • Michal Horváth – hlavný ekonóm Národnej banky Slovenska,
  • Radovan Ďurana – analytik INESS a
  • Peter Goliaš – riaditeľ INEKO.
Zdieľať

Žiadosti o dotácie na nájomné môžu oddnes podávať podnikatelia z celého Slovenska, bez ohľadu na to, z ktorého kraja pochádzajú. Doteraz ministerstvo hospodárstva vyčlenilo jeden deň pre podnikateľov z určitého kraja, aby predišlo preťaženiu celého systému.

„Systém je plne funkčný, doterajší počet žiadostí je zvládnuteľný. Harmonogram s jednotlivými krajmi preto rezort zatiaľ obnovovať neplánuje. Od piatka teda budú môcť posielať žiadosti všetci žiadatelia, bez ohľadu na kraje. Situáciu však bude ministerstvo pozorne sledovať a priebežne vyhodnocovať,“ uviedla hovorkyňa rezortu Katarína Svrčeková.

Aktuálne ministerstvo eviduje 1 350 žiadostí o dotácie na nájomné. Doteraz vyplatili približne 100-tisíc eur, vo väčšine prípadov poskytli prenajímatelia nájomcom zľavu vo výške 50 %.

Prvé odhady rezortu hovorili celkovo o 70- až 100-tisíc žiadostiach a pomoci na úrovni 200 miliónov eur.

Zdieľať

Pokles podnikateľskej aktivity v eurozóne sa citeľne zmiernil vďaka uvoľňovaniu koronavírusových opatrení, vyplýva z prieskumu spoločnosti IHS Markit. Výsledky podporujú očakávania, že ekonomika eurozóny sa v 3. štvrťroku vráti k rastu.

Index podnikateľskej aktivity sa podľa konečných výsledkov v júni zvýšil na 48,5 bodu z májových 31,9 bodu. Výrazne sa tak priblížil k 50-bodovej hranici, ktorá oddeľuje pokles a rast aktivity. V apríli klesol na rekordné minimum 13,6 bodu.

„Vzosup indexu signalizuje pozoruhodne rýchly obrat v neutešenom stave ekonomiky eurozóny v čase pandémie koronavírusu,“ uviedol ekonóm IHS Markit Chris Williamson.

Analytici predpokladajú, že ekonomika eurozóny v 2. štvrťroku klesla o 12,5 %. V 3. kvartáli očakávajú 7,9-percentný rast. (reuters, čtk)

Zdieľať

Pokles tržieb o 60 až 85 % zaznamenala v júni väčšina subjektov rekreačného kúpeľníctva u nás, tvrdí Slovenská asociácia akvaparkov, kúpalísk a plavární. Žiada zástupcov vlády o diskusiu o pomoci, ktorá by podnikateľom pomohla prekonať koronakrízu.

Prezident asociácie Gabriel Somogyi pripomenul, že premiér Igor Matovič nezaujal žiadne stanovisko k svojmu verejnému sľubu odškodniť prevádzkovateľov subjektov poskytujúcich služby v cestovnom ruchu. Tie boli pritom z nariadenia vlády najdlhšie zatvorené a boli zahrnuté až do poslednej fázy uvoľňovania.

„Keďže odpovede neprichádzajú a dlhšie čakanie si dovoliť nemôžeme, žiadame zodpovedných zástupcov vlády o konštruktívnu debatu, ktorá pomôže prekonať toto zložité obdobie, “ dodal viceprezident asociácie Peter Kolenčík.

Zdieľať

Predaj áut v Nemecku v júni klesol medziročne o 40 % na 220-tisíc kusov. Združenie dovozcov vozidiel VDIK očakáva, že za celý rok sa trh prepadne o pätinu, čo by bol najhorší výsledok od roku 1989.

O júnovom predaji vozidiel v Nemecku píše denník Tagesspiegel. Čísla odrážajú vplyv pandémie koronavírusu na automobilový trh a sú ďalšou zlou správou pre dôležitý sektor najväčšej európskej ekonomiky.

Júnový prepad odbytu je miernejší než v predchádzajúcich mesiacoch. V máji klesol o polovicu, v júni až o 61 % na vyše 120-tisíc áut, čo bola najnižšia mesačná úroveň od zjednotenia v roku 1990.

Šéf VDIK Reinhard Zirpel očakáva, že za celý rok sa v Nemecku predá 2,8 milióna áut, čo predstavuje pokles o 20 %. Podľa neho je to optimistická prognóza, pretože za 1. polrok sa odbyt prepadol o 35 %. (tasr, n)

Zdieľať

Starý cestný most cez rieku Váh v Trenčíne by mali zrekonštruovať do konca roku 2023. Podľa ministra dopravy Andreja Doležala sa začalo verejné obstarávanie na projektovú dokumentáciu, v roku 2021 bude obstarávanie na zhotoviteľa. Verí, že v rokoch 2021 až 2023 sa bude stavať.

„Tak to zatiaľ predpokladáme, neviem, ako sa bude vyvíjať verejné obstarávanie,“ priblížil minister.

Dodal, že rekonštrukcia mosta je potenciálne uskutočniteľná do konca roku 2023, čo dáva aj nádej, že to teoreticky bude možné financovať z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Odhadovaná cena je 35 miliónov eur.

Podľa primátora Trenčína Richarda Rybníčka je informácia o začatí verejného obstarávania na projektovú dokumentáciu rekonštrukcie mosta pre Trenčanov dobrou správou.  „V tejto chvíli sa spustil proces, na ktorý sme v Trenčíne čakali dlho, a sme vďační, že minister so svojím tímom tento problém vyriešil. Most je v takom stave, že ho treba zrekonštruovať,“ zdôraznil trenčiansky primátor.

Starý cestný most v Trenčíne odovzdali do prevádzky 8. decembra 1956. Nahradil drevený most z roku 1946. Je dlhý 350 metrov, široký 15 metrov. Za 27 miliónov československých korún ho postavil Doprastav a v čase dokončenia bol najdlhším cestným mostom na Slovensku.

Až do roku 2015, keď otvorili druhý cestný most v Trenčíne, ním denne prešlo niekoľko desaťtisícov automobilov. O jeho rekonštrukcii sa hovorí už niekoľko rokov, už pred ôsmimi rokmi ho z hľadiska technického stavu zaradili do šiesteho stupňa, čo znamená veľmi zlý stav. (tasr)

Zdieľať

Daimler sa dohodol na strategickom partnerstve s čínskym výrobcom batérií Farasis Energy, vo firme získa 3-percentný podiel. Nová dohoda prehlbuje doterajšiu spoluprácu oboch spoločností.

Daimler tiež oznámil, že Farasis stavia závod v nemeckom meste Bitterfeld-Wolfen, aby v budúcnosti pokryl rastúci dopyt zo strany nemeckých tovární Daimleru. Nová fabrika má vytvoriť 2-tisíc pracovných miest.

Podľa Daimleru dohoda zahŕňa spoločný vývoj pokročilých batériových technológií a stanovuje ambiciózne ciele v oblasti cenovej konkurencieschopnosti. Automobilka tiež získa spoľahlivý zdroj batérií pre svoje plány na prechod k autám s elektrickým pohonom. (reuters, čtk)

Zdieľať

Túto nedeľu bude väčšina obchodov na Slovensku opäť zatvorená. Tento deň je totiž sviatok svätého Cyrila a Metoda a počas sviatkov sú predajne zo zákona zatvorené.

Počas sviatkov môžu byť otvorené len obchody na letiskách, staniciach či v nemocniciach, lekárne, predajne suvenírov a cestovných lístkov. Fungovať môžu aj služby, vrátane reštaurácií a kín, posilňovne, čerpacie stanice aj s ich predajňami.

Výnimku zo zákazu predaja počas sviatkov majú aj  obchody, v ktorých nepredávajú zamestnanci. Zákaz predaja sa netýka ani veľkoobchodov.

Zdieľať

Boeing sa chystá ukončiť výrobu veľkokapacitných lietadiel 747 prezývaných Jumbo Jet, ktoré vyrába približne 50 rokov. Posledný stroj z najnovšej rady 747-8 by mal opustiť továreň v Seattli zhruba o dva roky.

Boeing zatiaľ o plánoch na ukončenie produkcie neinformoval zamestnancov. Airbus už vlani pre slabý záujem oficiálne oznámil zámer utlmiť výrobu najväčšieho lietadla A380, skončiť by sa mala na budúci rok.

Lietadlá Jumbo Jet vstúpili do služby v roku 1970, ako prvé ich začali nasadzovať aerolinky Pan Am na linku z New Yorku do Londýna.

Za polstoročie sa vyrobilo vyše 1550 kusov, v posledných rokoch však o tento typ lietadla záujem pomaly upadal – aj v dôsledku príchodu Airbusu A380, ktorému od roku 2007 patrí pozícia najväčšieho lietadla na prepravu cestujúcich. (bloomberg, čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať