Dnes na dennike.sk
- Ekonomický newsfilter: Koniec zábavy. Po voľbách sa budú hľadať 2,4 miliardy eur
- Nemocnica Rázsochy sa z plánu obnovy financovať nebude, podľa ministra Palkoviča je problémom projektová dokumentácia
- Ceny benzínu na slovenských čerpačkách opäť vzrástli, cena za liter sa zvýšila v priemere o 2,4 centa
- Svetové ceny potravín klesli na dvojročné minimum, nižšie ceny rastlinných olejov, obilnín a mliečnych výrobkov prevážili nad rastom cien cukru a mäsa
- Dohodu o pozastavení dlhového stropu v USA schválil aj senát, bez zákona by vláda nedokázala splatiť záväzky
Najnovšie z témy: Behaviorálna ekonómia

Martina Fehérová skúma, ako na Slovensku vylepšiť darcovstvo krvi a plazmy. Odborníčka tvrdí, že plaketa nemá veľký vplyv, a s kolegami vypracovala behaviorálny register darcov. „Umožňuje personalizovať požiadavky darcu tak, aby mu čo najviac vyhovovalo, kedy daruje. Vďaka registru vieme, ktorí ľudia sú za akých podmienok ochotnejší prísť darovať aj iné zložky krvi,“ vraví v rozhovore.
Expert vysvetľuje, ako na nákupné správanie vplýva prebytok a nedostatok možností. Podľa Mateja Šuchu je lepšie mať širokú ponuku produktov ako úzku, ale pri tom sa to nesmie skončiť. „Ak zákazník príde do obchodu, kde vidí 12 podobných vecí, z ktorých si nevie vybrať, môže povedať, že si nákup potrebuje ešte premyslieť,“ vraví.
Vytvorili manuál „zelených postrčení“ a ďalších opatrení, ako ľudí odnaučiť hádzať odpadky na zem. Patria k nim cedule s počtom košov v lokalite, nálepky na zemi s počtom krokov k najbližšiemu košu či tzv. gamifikačný kôš. „Je doba, ktorá si vyžaduje kreativitu, a nájsť v samosprávach ľudí, ktorí sú kreatívni, je nevyhnutnosť. Už nemôžeme len opakovať zabehané cesty,“ vraví Emília Sičáková-Beblavá, odborníčka na behaviorálne vedy.

Finančná odmena za očkovanie nebude fungovať a ešte si tým zarábame na problémy do budúcna, hovorí behaviorálny analytik Matej Šucha. „Prieskum pre ministerstvo zdravotníctva ukazuje, že nerozhodných ľudí finančná motivácia demotivuje. Takže ministerstvo má prieskum, ktorý hovorí, že presný opak je pravda než to, čo tlačí Matovič a oni si to tak či tak pretlačia. To je neuveriteľné.“

Keď vidíme smoothie v červenom obale, neočakávame zeleninu, ale skôr lesné ovocie. Bledé a nevýrazné farby sú v našich hlavách často spájané s tým, že sú zdravšie, no menej zaujímavé, hovorí psychologička Simona Haásová. V rozhovore takisto vysvetľuje, ako funguje stereotyp „zdravé = menej chutné“ a prečo si pred deťmi treba zdravé jedlo užívať.
Celebritu psychológie Dana Arielyho obvinili, že pri výskume poctivosti klamal. O manipulácii s dátami niet pochýb, vravia vedci. Arielyho kauza však nie je len o možnom individuálnom pochybení, pretože má oveľa väčší presah – možno na nej ukázať peripetie vedeckého výskumu, replikačnú krízu či význam dôvery medzi členmi vedeckého tímu.