Dnes na dennike.sk
- Ekonomický newsfilter: Stopnutie peňazí z Únie by nás zabolelo v peňaženkách
- Dôchodcovia budú dostávať pred Vianocami vyšší trinásty dôchodok, poslanci zároveň obmedzili zvýhodnené predčasné penzie po 40 odpracovaných rokoch
- Slovensko predalo štátne dlhopisy za 635 miliónov švajčiarskych frankov, výnosy pre investorov sú nižšie než pri eurových, ale riziková prirážka podobná
- Predaj nových áut v EÚ v marci klesol o päť percent, najvýraznejšie od júla 2022
- Nemecký HDP sa podľa Bundesbanky v prvom štvrťroku pravdepodobne mierne zvýšil, zatiaľ nie je isté, či rast bude pokračovať
Najnovšie z témy: Behaviorálna ekonómia
Zosnulý vedec Daniel Kahneman získal Nobelovu cenu za ekonómiu, hoci ju nikdy neštudoval. Z izraelského psychológa sa vďaka spolupráci s Robertom Thalerom stala americká ekonomická hviezda. Spolu s Thalerom a niekoľkými ďalšími založili nový odbor: behaviorálnu ekonómiu.
Lukáš Sekelský z rezortu zdravotníctva pracuje na tom, aby na preventívne prehliadky chodilo viac ľudí. Teraz sa pacient musí sám rozhodnúť, že na prehliadku pôjde, musí si nájsť voľný termín a objednať sa alebo si musí vybaviť voľno v práci. Podľa odborníka by sa ľudia mali pozývať na prehliadky automaticky aj s presným termínom.
Martina Fehérová skúma, ako na Slovensku vylepšiť darcovstvo krvi a plazmy. Odborníčka tvrdí, že plaketa nemá veľký vplyv, a s kolegami vypracovala behaviorálny register darcov. „Umožňuje personalizovať požiadavky darcu tak, aby mu čo najviac vyhovovalo, kedy daruje. Vďaka registru vieme, ktorí ľudia sú za akých podmienok ochotnejší prísť darovať aj iné zložky krvi,“ vraví v rozhovore.
Expert vysvetľuje, ako na nákupné správanie vplýva prebytok a nedostatok možností. Podľa Mateja Šuchu je lepšie mať širokú ponuku produktov ako úzku, ale pri tom sa to nesmie skončiť. „Ak zákazník príde do obchodu, kde vidí 12 podobných vecí, z ktorých si nevie vybrať, môže povedať, že si nákup potrebuje ešte premyslieť,“ vraví.
Vytvorili manuál „zelených postrčení“ a ďalších opatrení, ako ľudí odnaučiť hádzať odpadky na zem. Patria k nim cedule s počtom košov v lokalite, nálepky na zemi s počtom krokov k najbližšiemu košu či tzv. gamifikačný kôš. „Je doba, ktorá si vyžaduje kreativitu, a nájsť v samosprávach ľudí, ktorí sú kreatívni, je nevyhnutnosť. Už nemôžeme len opakovať zabehané cesty,“ vraví Emília Sičáková-Beblavá, odborníčka na behaviorálne vedy.
Finančná odmena za očkovanie nebude fungovať a ešte si tým zarábame na problémy do budúcna, hovorí behaviorálny analytik Matej Šucha. „Prieskum pre ministerstvo zdravotníctva ukazuje, že nerozhodných ľudí finančná motivácia demotivuje. Takže ministerstvo má prieskum, ktorý hovorí, že presný opak je pravda než to, čo tlačí Matovič a oni si to tak či tak pretlačia. To je neuveriteľné.“