Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Airbus dodal aerolíniám Vistara prvé úzkotrupé lietadlo A321neo s tromi triedami na palube. Podobná kombinácia je pri strojoch tohto typu nezvyčajná, indický dopravca chce s komfortnejšou úpravou expandovať na medzinárodných linkách.

Vistara je prvý zákazník Airbusu, ktorý sa v prípade A321neo rozhodol pre netradičné usporiadanie úzkotrupého lietadla s väčším pohodlím, píše portál Zdopravy.cz.

Spoločný podnik indickej Tata Sons a Singapore Airlines od svojho vzniku v roku 2015 prepravil vyše 20 miliónov cestujúcich a rýchlo rastie. Vo flotile má štyri desiatky lietadiel, väčšinou Airbusy A320.

Upravené A321neo bude lietať v konfigurácii pre 188 cestujúcich, v biznis triede má plne rozložiteľné sedadlá, uvádza Airbus na internetovej stránke. Na porovnanie, Wizz Air zmestí do svojho A321neo 230 pasažierov.

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na editori@dennikn.sk.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Microsoft chce kúpiť TikTok, skôr ako ho Trump zakáže
  • Financie: Štátny rozpočet mal ku koncu júla schodok vo výške 3,8 miliardy eur
  • Mýto: Minister dopravy Andrej Doležal chce kúpiť nový mýtny systém, ktorý bude prevádzkovať štát
  • Doprava: Ryanair spustil novú leteckú linku Košice – Praha, lietať na nej bude v pondelok a v piatok
  • Vývoj: Slovenská ekonomika klesla v druhom štvrťroku podľa odhadu rozpočtovej rady medziročne o 14,8 %
  • Automobilky: Jaguar Land Rover odkladá spustenie menšej verzie nového modelu Defender, ktorý vyrába v Nitre
  • Firmy: Spoločnosť Xiao-i podala žalobu na Apple, spor sa týka patentu na technológie rozpoznávania hlasu Siri
  • Komodity: Cena zlata sa dostala na nové historické maximum

Minúta po minúte

Zdieľať

Škoda prejde viac na lacnejšie autá, myslia si analytici

Nový šéf spoločnosti Škoda Auto Thomas Schäfer zrejme zmení jej smerovanie k lacnejším vozidlám, predpokladajú analytici oslovení ČTK. Očakávajú od neho aj úsporné opatrenia v dôsledku ekonomických výpadkov súvisiacich s koronakrízou.

Schäfera si zvolilo predstavenstvo Škody za svojho nového predsedu. Vo funkcii strieda Bernharda Maiera, ktorý skončil po necelých 5 rokoch. Schäfer prichádza do Česka po päťročnom pôsobení na čele zastúpenia materského VW v Južnej Afrike.

Podľa všetkých oslovených analytikov bude Schäferovou úlohou pozmeniť ďalšie fungovanie Škody. Vedenie VW chce, aby česká automobilka menej konkurovala prémiovým značkám koncernu, ako sú VW či Audi, a viac sa zamerala na lacnejšie autá. „Mala by tak konkurovať napríklad Dacii či Fiatu,“ domnieva sa Radek Pecák z Deník.cz.

Analytik Natlandu Petr Bartoň si myslí, že prechod k agresívnejšej stratégii v segmente lacnejších áut môže byť z krátkodobého hľadiska výhodný, pretože ľudia budú pri prehĺbení krízy na autách šetriť

Kľúčové dlhodobé plány Schäfera budú podľa Bartoňa v oblasti rozvoja elektrických áut. V osobe nového šéfa Škody vidí snahu o väčšiu centralizáciu v riadení českej automobilky, keďže sa ním nestal „miestny“ manažér Martin Jahn, o ktorom sa tiež špekulovalo.

Ako sa darilo Škode v 1. polroku:

  • prevádzkový zisk pre koronakrízu klesol na 228 mil. eur z 824 mil. eur pred rokom;
  • tržby sa znížili o vyše štvrtinu na 7,5 miliardy eur;
  • dodávky zákazníkom sa prepadli o necelú tretinu na 426 700 automobilov.

Škoda Auto očakáva postupné oživenie trhu v 3. štvrťroku a pripúšťa, že v záverečnom kvartáli sa môže vrátiť na vlaňajšiu úroveň. (čtk, n)

Zdieľať

Nemusíme zaplatiť ani cent, vysvetľuje štátny tajomník z OĽaNO nový poradenský kontrakt

Ján Lazar Foto N - Tomáš Benedikovič
Ján Lazar Foto N – Tomáš Benedikovič

Štátny tajomník ministerstva vnútra Ján Lazar z OĽaNO tvrdí, že nový poradenský kontrakt za desiatky miliónov eur nie je riziko. „Zistili sme, že obstarávanie prebehlo dobre, že vysúťažené ceny sú fajn a nič nás nezaväzuje k tomu, aby sme služby z tej zmluvy aj naozaj čerpali, len nám to otvára možnosti.“

Zdieľať

Rozpočtová rada odhaduje, že deficit verejných financií môže v tomto roku dosiahnuť až 8,2 miliardy eur (9,4 % HDP). V porovnaní s júnovou prognózou rada zhoršila odhad takmer o 1,5 miliardy (1,7 % HDP).

„Zhoršenie nášho predpokladu je spôsobené najmä rastom výdavkov štátneho rozpočtu v dôsledku zmien zahrnutých vo vládnej novele zákona o štátnom rozpočte z júla. Veľká časť zvýšených výdavkov nesúvisí s riešením dôsledkov pandémie,“ uviedla rada.

Dôvody zhoršenia predpokladaného vývoja rozpočtu podľa rozpočtovej rady:

  • Najväčšou mierou sa pod očakávaný celoročný deficit podpíše výpadok daňových a odvodových príjmov vo výške 2,759 miliardy eur (3,5 % HDP).
  • Okrem výpadku daňových príjmov je najväčšie riziko pre rozpočet v predpokladaných vyšších výdavkoch štátneho rozpočtu vo výške 2,017 miliardy.
Zdieľať

EÚ chystá ústupky v kľúčovom spore s Britániou, ktorý dlhodobo blokuje rozhovory o budúcich vzťahoch. S odvolaním sa na diplomatické zdroje to napísala agentúra Reuters, podľa ktorej by Brusel mohol zľaviť z požiadavky, aby Londýn prispôsobil Únii svoje pravidlá štátnej pomoci firmám.

Ústupok by mohli vyjednávači EÚ ponúknuť počas ďalšieho kola rozhovorov, ktoré je plánované na druhú polovicu augusta.

Británia opustila európsky blok na konci januára a obe strany sa odvtedy snažia priblížiť k dohode, ktorá by upravila budúce obchodné či bezpečnostné vzťahy. (reuters, čtk)

Zdieľať

Nezamestnanosť v Česku v júli stúpla na 3,8 % z júnových 3,7 %. Na úradoch práce pribudlo 9-tisíc uchádzačov, celkovo ich evidujú takmer 279-tisíc. Nezamestnanosť počas koronakrízy vzrástla len mierne, vo februári bola na 3 %. (čtk)

Zdieľať

Ryanair dnes spustil novú leteckú linku Košice – Praha, prvý let bol naplnený na 80 %. Lietať na tejto trase bude dvakrát týždenne, vždy v pondelok a v piatok.

Odlety z Prahy sú naplánované o 12.35 h s príletom do Košíc o 13.55 h a z Košíc o 14.20 h s príletom do Prahy o 15.35 h. Na linke bude nasadzované lietadlo typu Boeing 737-800 s kapacitou 189 sedadiel.

„Momentálne máme najväčšiu krízu v rámci leteckého priemyslu a sme veľmi radi za dôveru, ktorú letecký prepravca dáva spádovej oblasti Košíc, čo predstavuje celé východné Slovensko,“ povedal výkonný riaditeľ a predseda predstavenstva letiska Košice Michael Tmej.

Z Košíc do Prahy a späť sa dá dostať približne za hodinu a pol aj leteckou spoločnosťou České aerolínie. „Pred koronakrízou lietali 12- až 13-krát týždenne, momentálne ponúkajú konektivitu osemkrát do týždňa, čo sa nedá porovnať s nízkonákladovým leteckým prepravcom s konektivitou dvakrát týždenne. Cielime však na úplne iný segment cestujúcich,“ uviedol Tomáš Jančuš z košického letiska.

Spresnil, že uvedenú trasu mesačne pravidelne využívajú tisíce ľudí, zameriavajú sa tak na tých, ktorí ju doposiaľ prekonávali autom, vlakom či autobusom. Letisko spustením novej linky zároveň vníma Košice a celé východné Slovensko ako dostupnejšie pre českých turistov a naopak. „Aj súčasné bookingy leteniek ukazujú, že o túto linku je záujem,“ dodal.

Ryanair ponúka letenky na tejto linke zatiaľ do konca októbra. Ako potvrdilo letisko, jej prevádzka je naplánovaná do leta 2021, následne by jej fungovanie chceli predĺžiť. (tasr)

Zdieľať

Francúzska prokuratúra obvinila farmaceutickú firmu Sanofi z neúmyselného zabitia v prípade detí, ktoré sa narodili s poškodením po tom, ako ich matky počas tehotenstva užívali liek Dépakine pôvodne určený na zmiernenie kŕčov pri epilepsii.

Sanofi trvá na tom, že si „splnila svoju povinnosť“, keďže poskytla informácie o tomto lieku a jeho vedľajších účinkoch. Firma dodala, že „spochybňuje oprávnenosť týchto (najnovších) obvinení“. Uviedla tiež, že proti nim podala námietku.

Súd potrestal aj štát

Agentúra AFP pripomenula, že súd vo Francúzsku v júli rozhodol, že francúzsky štát musí zaplatiť desaťtisíce eur ako náhradu škody rodinám detí narodených s vrodenými postihnutiami, ktoré súvisia s tým, že matky v tehotenstve užívali antiepileptický liek Dépakine od Sanofi.

Súd vtedy rozhodol, že zodpovednosť nesú okrem štátu aj spoločnosť Sanofi i lekári, ktorí liek Dépakine ženám predpisovali. Súd vo svojom zdôvodnení deklaroval, že „štát zanedbával svoje povinnosti monitorovať (lieky)“.

Počas pojednávania, ktoré sa konalo v júni, súdny znalec uviedol, že francúzsky štát vedel o rizikách týkajúcich sa malformácií plodu od roku 1983. Od roku 2004 mal informácie aj o súvislosti medzi liekom Dépakine v tehotenstve a poruchami učenia sa a autizmom u detí narodených ženám, ktoré ho na radu lekára užívali.

Farmaceutická spoločnosť Sanofi počas tohto procesu odmietla akékoľvek pochybenie na svojej strane a uviedla, že zdravotnícke orgány varuje pred rizikami lieku Dépakine od 80. rokov.

Tisíce detí s postihnutím

Liek proti kŕčom Dépakine predávala firma Sanofi vo Francúzsku od roku 1967. Okrem epilepsie sa používal aj pri liečbe migrén a prejavov bipolárnej poruchy.

Podľa agentúry AFP, ktorá sa odvolala na vedeckú štúdiu, sa v dôsledku užívania tohto lieku budúcimi matkami narodilo vo Francúzsku 15- až 30-tisíc detí s rôznou mierou postihnutia. (le monde, afp, tasr)

Zdieľať

Marathon Petroleum predá americké čerpačky s obchodmi Speedway japonskej firme Seven & i Holdings za 21 miliárd dolárov. Ide o jednu z najväčších akvizícií v tomto roku, kupujúci už v USA prevádzkuje sieť malých potravín 7-Eleven.

Transakcia pomôže Seven & i k expanzii mimo domáci trh, na ktorom sa maloobchodníci potýkajú s poklesom počtu obyvateľov, slabým ekonomickým rastom a silnou cenovou konkurenciou.

Dohoda zahŕňa 15-ročný kontrakt na dodávky pohonných hmôt, dokončená by mala byť v 1. štvrťroku 2021.

Marathon Petroleum je podľa spracovaného objemu najväčšou rafinériou v Spojených štátoch. Zisk z predaja Speedway chce použiť na zníženie dlhu.

Seven & i vďaka akvizícii zvýši počet prevádzok v USA a Kanade o necelých 4-tisíc na celkových 14-tisíc a zvýrazní svoj náskok pred kanadskou firmou Alimentation Couche-Tard.

Pred tromi rokmi Seven & i kúpila za 3,3 miliardy dolárov sieť amerických čerpacích staníc s obchodmi Sunoco. Po celom svete má japonský holding vyše 69-tisíc retailových prevádzok.

Pochybnosti o výhodnosti obchodu

Analytici a investori sa domnievajú, že vzhľadom na prepad globálnej ekonomiky v dôsledku pandémie je dohodnutá cena za Speedway príliš vysoká.

Napríklad ceny ropy a spotreba pohonných látok tento rok klesnú, pretože viac ľudí pracuje z domova a vyhýbajú sa cestovaniu. Akcie Seven & i sa preto na burze v Tokiu dnes oslabili o 4,8 %.

Podľa prezidenta Seven & i Rjudžiho Isaku je expanzia v Spojených štátoch stále prospešná vzhľadom na rastúcu populáciu a ekonomiku, a to bez ohľadu na to, aký dosah bude mať pandémia na výdavky spotrebiteľov. (čtk, reuters, bloomberg)

Zdieľať

Nové ohnisko koronavírusu objavili v Bánovciach nad Bebravou, pozitívne testovaných bolo 12 zamestnancov spoločnosti KOVYT. Firmu, ktorá zamestnáva stovky ľudí, hygienici zatvorili, pracovníci sú v karanténe.

„Ide o nové ohnisko nákazy z minulého týždňa. V súvislosti s lokálnou epidémiou sme otestovali približne 120 ľudí. Testovali sme všetkých stálych zamestnancov, ktorých je 110, ako i živnostníkov,“ povedala regionálna hygienička Ľudmila Bučková.

Hygienici podľa nej zatiaľ nedokážu presne určiť, odkiaľ nákaza prišla. „Všetkým zamestnancom sme nariadili karanténu, a to do doby ďalšieho negatívneho testovania. Závod je tak v súčasnosti zatvorený. Naďalej vyhľadávame kontakty pozitívne testovaných,“ priblížila.

V súvislosti so šírením nákazy sa v okrese a v meste sprísnili opatrenia. „Odporučili sme zakázať hromadné kultúrno-spoločenské akcie, aby sme minimalizovali sociálny kontakt. Zároveň sa zvýšila dezinfekcia na určitých miestach, kde je zvýšený počet ľudí. Apelovali sme i na podnikateľov, aby si neorganizovali voľnočasové akcie,“ dodala Bučková. (tvnoviny, tasr)

Zdieľať

V USA krachuje takmer 200-ročná sieť obchodných domov

Jeden z najstarších prevádzkovateľov obchodných domov v USA Lord & Taylor požiadal o súdnu ochranu pred veriteľmi. Takmer 200-ročná firma sa preslávila vďaka luxusnej móde a svojím vianočným výkladom, jej pád urýchlila koronakríza.

V súdnej žiadosti o ochranu Lord & Taylor uvádza, že jeho majetok i záväzky sa pohybujú medzi 100 až 500 miliónmi dolárov. Podľa vyjadrenia na svojich internetových stránkach hľadá nového majiteľa a chystá sa predložiť plán reorganizácie.

Prečo sa dostal do problémov:

Podobne ako ďalšie retailové firmy aj Lord & Taylor už pred koronakrízou bojoval s presunom záujmu zákazníkov z kamenných obchodov na internet.

Pandémia navyše najviac doľahla na firmy zamerané na oblečenie do kancelárie, pretože veľa úradníkov začalo pracovať z domova. Pre koronavírus bol Lord & Taylor nútený v marci dočasne zatvoriť všetky svoje obchody.

Viac o Lord & Taylor:

  • legendárny reťazec obchodných domov založili v roku 1826 dvaja britskí imigranti. Je považovaný za najstarší v USA a patrí k najstarším na svete;
  • svoj hlavný obchod na newyorskej Piatej Avenue otvoril v roku 2014;
  • vlastní 38 obchodov, má 650 zamestnancov a v roku 2019 dosiahol tržby vyše 253 mil. dolárov;
  • vlani ho od Hudson’s Bay Company za 71 mil. dolárov kúpila francúzska firma Le Tote zameraná na požičiavanie odevov.

Ako padajú americké legendy

Lord & Taylor sa stal ďalším na rastúcom zozname legendárnych mien, ktoré sa pre koronakrízu dostali do ťažkostí. V máji požiadali o bankrotovú ochranu J.Crew Group, JC Penney a Neiman Marcus, neskôr Lucky Brand či Taylored Brands, materská spoločnosť značiek Men’s Wearhouse a Jos. A. Banks.

Od začiatku roka do 23. júla požiadalo o ochranu pred veriteľmi zhruba 40 amerických retailových firiem, čo je viac ako za celý minulý rok dohromady. (čtk, reuters, ap)

Zdieľať

Poštová banka dosiahla v prvom polroku zisk 19,14 milióna eur, medziročne klesol o necelých 40 %. Pod výsledky hospodárenia sa podľa banky podpísala koronakríza, legislatívne opatrenia aj nízke úrokové sadzby.

„Skupina Poštovej banky sa vďaka vysokej flexibilite a dlhodobému zodpovednému hospodáreniu úspešne vyrovnala aj s neočakávanou situáciou pre pandémiu nového koronavírusu. Navyše, banke sa aj za týchto okolností podarilo rásť v objeme úverov voči klientom oproti stavu ku koncu uplynulého roka o 11,5 % na 2,71 miliardy eur,“ uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Poštovej banky Andrej Zaťko.

Pod rast sa podpísali najmä korporátne úvery. „Banka ihneď zareagovala na negatívne vplyvy koronakrízy, ktoré pocítila aj podnikateľská obec. Už od konca marca u nás podnikatelia s obratom do jedného  milióna eur našli okamžitú pomoc v podobe bezúročných pôžičiek do výšky 10 000 eur na subjekt, s možnosťou odkladu splátok o šesť mesiacov. Tie teraz vystriedajú preklenovacie úvery so štátnou zárukou,“ priblížil Zaťko. Poštová banka podpísala koncom júla so Slovak Investment Holding dohodu o poskytovaní úverov s „Antikorona zárukou“ a dohodla sa aj na spolupráci s Eximbankou SR.

Medziročný pokles zisku po zdanení o necelých 40 percent, ktorý patrí v prvom polroku tohto roka medzi najnižší na bankovom trhu, spôsobil najmä nárast opravných položiek súvisiacich so zhoršovaním sa ekonomického prostredia, nízke úrokové sadzby na trhu a zdvojnásobenie bankového odvodu. „V prvom polroku 2020 sme zaplatili na bankovom odvode viac ako sedem miliónov eur, čo je viac ako dvojnásobok oproti minulému polroku,“ vysvetľuje Zaťko.

Výpadky na zisku sa banke podarilo čiastočne vykompenzovať vyššími čistými výnosmi z poplatkov a provízií a nižšími administratívnymi nákladmi. Tie majú podľa vyjadrení banky i v ďalších rokoch klesať aj vďaka pokračujúcej modernizácii, automatizácii procesov a vyššej efektivite prevádzky.

Poštovej banke vzrástli aj výnosy z dividend, a to o 32 % na 15,36 milióna eur. „Celý bankový sektor je v súčasnosti pod tlakom, napriek tomu pokračujeme v investíciách do modernizácie, v rozširovaní pobočkovej siete, ale aj v podpore a stabilizácii podnikateľského prostredia,“ dodal Zaťko. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať