Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Britské ministerstvo financií ohlásilo nový balík opatrení na podporu zamestnanosti. V rámci neho vláda dofinancuje mzdy ľuďom, ktorí pracujú menej z dôvodu nižšieho dopytu. Nová schéma začne platiť od novembra.

Vďaka štátnej podpore miezd si zamestnanci udržia prácu aj pri nižšom počte odpracovaných hodín a nestanú sa tak nadbytočnými. Podporný program bude trvať šesť mesiacov.

Na získanie podpory bude musieť zamestnanec odrobiť aspoň tretinu normálneho pracovného času, plat za zvyšnú časť úväzku do dvoch tretín mu dorovná štát.

Schéma je určená pre malé a stredné firmy, no zapojiť sa budú môcť tiež väčšie podniky, ak im počas krízy klesol obrat.

Doterajší vládny program sa skončí 31. októbra. V Británii panovali obavy, že firmy následne začnú masívne prepúšťať. Podpornú schému vlády využívajú takmer 3 milióny ľudí (asi 12 % britskej pracovnej sily), ktorí v dôsledku pandémie nemajú prácu, ale poberajú mzdu. (tasr, čtk, cnbc)

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na editori@dennikn.sk.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Sme v situácii, keď lockdown je menej zlé riešenie
  • Autá: Predaj nových áut klesol v prvých troch štvrťrokoch o vyše 25 %
  • Cestovný ruch: Medziročný prepad sa v auguste zmiernil na 13,6 %
  • Prieskum: Viac ako polovica malých a stredných podnikov v Európe má obavy, či prežije najbližší rok
  • Nemecko: Spotrebiteľská dôvera klesla viac, ako sa čakalo
  • Obchod: Tesco po ôsmich rokoch končí s online predajom
  • Firmy: Adidas sa chystá predať americkú značku Reebok, píše na webe časopis Manager Magazin
  • Pomoc od štátu: Aké budú zmeny v pomoci v druhej vlne pandémie
  • Firmy: Kto platí na Slovensku najväčšie dane
  • Zasiahla druhá vlna vaše podnikanie? Napíšte nám

Ženy riešia rébus dôchodkovej tabuľky. Nie je im jasné, komu štát doplatí k penzii

Minister práce Milan Krajniak, poslankyňa NR SR Petra Krištúfková (Sme rodina), predseda vlády Igor Matovič a minister financií SR Eduard Heger (OĽaNO) počas septembrovej tlačovej konferencie k výsledku hlasovania o zákone týkajúceho sa žien ročníkov 1957 až 1965. Foto – TASR
Minister práce Milan Krajniak, poslankyňa NR SR Petra Krištúfková (Sme rodina), predseda vlády Igor Matovič a minister financií SR Eduard Heger (OĽaNO) počas septembrovej tlačovej konferencie k výsledku hlasovania o zákone týkajúceho sa žien ročníkov 1957 až 1965. Foto – TASR

Ženám ročníkov 1957 až 1965 sa od januára už druhýkrát mení ich dôchodkový vek. Štát bude na kompenzácie dôchodkov pre viac ako 148-tisíc žien potrebovať vyše 140 miliónov eur. Vysvetľujeme nejasnosti novej dôchodkovej tabuľky.

Minúta po minúte

Adidas sa chystá predať americkú značku Reebok, píše na svojom webe časopis Manager Magazin. Adidas kúpil Reebok v roku 2005, aby lepšie konkuroval jednotke na trhu so športovým vybavením, americkej firme Nike.

Podľa periodika Manager Magazin v Adidase už vznikol tím, ktorý má pripraviť transakciu. Dokončená by mala byť v marci budúceho roka, keď by mal šéf Adidasu Kasper Rorsted predstaviť svoju prvú 5-ročnú stratégiu.

Čo znamená Reebok pre Adidas:

  • Tržby Adidasu po prevzatí Reeboku stúpli na 10,1 miliardy eur, takže za Nike zaostal len asi o dve miliardy. Dcérska značka sa potom dostala do problémov a nepomohla jej ani reštrukturalizácia.
  • Manager Magazin označuje kúpu Reeboku, za ktorý dal Adidas 3,1 miliardy eur, za najdrahší nákupný omyl v histórii nemeckej firmy.
  • Reebok býval treťou najväčšou firmou na svetovom trhu športovej obuvi a textilu. Správy o jeho možnom predaji sa objavili už skôr. Pred 6 rokmi sa chystala predložiť Adidasu ponuku skupina investičných fondov z Ázie a Blízkeho východu.

Adidas sa v 2. štvrťroku prepadol do prevádzkovej straty 333 miliónov eur, pretože veľká časť jeho obchodov bola v dôsledku pandémie zatvorená. V 3. štvrťroku firma počíta s návratom do zisku. (čtk)

Väčšina európskych investorov v prieskume zahraničných obchodných komôr na Slovensku vidí svoju ekonomickú situáciu ako uspokojivú alebo dobrú, 31 % sa však obáva v najbližších 12 mesiacoch zhoršenia. Sondu v 67 firmách robili v októbri.

Na prieskume sa podieľali nemecká, rakúska, talianska a švédska obchodná komora na Slovensku. Väčšina zo zapojených firiem boli podniky nad 100 zamestnancov.

Čo vyšlo v prieskume

  • 49 % opýtaných považuje ekonomickú situáciu vo firme za uspokojivú, 34 % za dobrú a 16 % za zlú.
  • V najbližšom roku očakáva horší vývoj 31 % respodentov, 45 % rovnaký a 24 % lepší.
  • Strednodobý vývoj konjuktúry však vidí ako horší už 46 % respondentov, lepší 24 %.
  • 28 % opýtaných plánuje nižšie investície (16 % vyššie) a 27 % chystá zníženie počtu zamestnancov (20 % zvýšenie).
  • Za najväčšie riziko považujú dopyt (84 %), nasleduje nedostatok odborných síl (37 %), pracovné náklady (36 %) a politické podmienky (34 %).

Predaj nových osobných áut na Slovensku za prvé tri štvrťroky klesol o viac ako štvrtinu na 55 607 kusov. Pozíciu lídra si s náskokom udržala Škoda, ktorej trhový podiel stúpol nad 22 %. Druhý Huyndai a tretí VW majú približne po 9 %.

Predaj áut negatívne ovplyvnila pandémia, v septembri už registrácie výraznejšie rástli, vyplýva z údajov združenia automobilového priemyslu.

Predaj nových áut začal klesať začiatkom roka. Do červených čísel sa dostal už pred vypuknutím pandémie, ktorá ešte viac zrazila registrácie. V septembri však stúpli o 30 %, čo bolo spôsobené aj nižšou základňou pred rokom z dôvodu nábehu nových emisných pravidiel.

Vlani bolo na Slovensku zaregistrovaných 101 568 osobných áut, predaj tak prvý raz prekročil hranicu 100-tisíc vozidiel.

Ako je na tom EÚ

Septembrové registrácie nových áut za celú EÚ už skôr zverejnilo združenie ACEA. Tohtoročný vývoj na Slovensku korešponduje s európskym priemerom, za deväť mesiacov sa odbyt v Únii znížil o 28,8 %. V septembri patril slovenský trh k najrýchlejšie rastúcim v Európe. (čtk, e)

Tesco po ôsmich rokoch končí s online predajom v Poľsku, posledné objednávky doručí 31. októbra. Britský reťazec predáva stratový poľský biznis dánskej Salling Group, transakciu posudzuje protimonopolný úrad.

Ukončenie predaja cez internet oznámilo Tesco na internetovej stránke. Službu spustilo v roku 2012 ako jeden z prvých e-shopov svojho druhu v Poľsku.

Tesco je po 24 rokoch na ústupe z poľského trhu. V júni sa dohodlo na predaji svojich aktivít dánskej Salling Group, ktorá v Poľsku prevádzkuje obchody Netto. Od Tesca má prebrať 301 predajní.

Costa Coffee plánuje do roku 2025 otvoriť v SR a ČR 20 nových kaviarní, momentálne ich má na oboch trhoch spolu 60. V budúcom roku chce značka kávu dostať do celej maloobchodnej siete v oboch krajinách.

Medzi prvými sieťami, kde sa objaví, sú reťazce Metro a Makro. V najbližších týždňoch by k nim mali pribudnúť reťazce Tesco a Kraj. Aleš Fránek, riaditeľ siete kaviarní Costa Coffee v SR a ČR, potvrdil, že momentálne rokujú so všetkými významnými reťazcami v Česku aj na Slovensku.

Kaviarne na Slovensku plánuje Costa Coffee otvárať tempom dve až tri ročne. Okrem Bratislavy, kde otvorila vlani prvú kaviareň na Slovensku a má tu aj ďalšie v obchodnom centre Vivo a obchodnom dome Prior, sa zaujíma aj o Košice, Banskú Bystricu a Trnavu.

Costa Coffee sa objaví aj v ponuke českých e-shopov Košík.cz a Rohlík.cz. Predaj cez internet považuje spoločnosť za ideálnu príležitosť, ako dostať výrobky v období pandémie do slovenských a českých domácností.

V pláne má rozširovať aj sieť automatov na kávu – k 60 už fungujúcim chce do roku 2025 na českom a slovenskom trhu pridať 60 ďalších. Dnes ich má najmä na čerpacích staniciach Shell, iného partnera zo segmentu čerpacích staníc momentálne nehľadá.

Skupina IAG vykázala v 3. štvrťroku prevádzkovú stratu 1,3 miliardy eur, pred rokom bola v zisku 1,4 miliardy eur. Hospodárenie vlastníka British Airways a ďalších aerolínií výrazne ovplyvnila pandémia.

Štvrťročná strata skupiny bola vyššia, než očakávali analytici. Celkové tržby sa prepadli o 83 % na 1,2 miliardy eur. Pandemické reštrikcie naďalej negatívne ovplyvňujú dopyt po leteckej doprave a nútia firmu k ďalšiemu obmedzovaniu letov.

IAG uviedla, že vo 4. štvrťroku nebude kapacita jej letov vyššia ako 30 % úrovne v rovnakom období vlaňajška. V predchádzajúcej prognóze počítala so 40 %. Firma upozornila, že má dostatok hotovosti aj vďaka nedávnemu zvýšeniu kapitálu. (čtk, reuters)

Módny e-shop About You chystá vstup na burzu, ocenením akcií si trúfa dosiahnuť trhovú hodnotu najmenej 3 miliardy eur. Nemecký obchodník sa pripojí k najväčšiemu rivalovi Zalando, ktorý uviedol akcie na burzu v roku 2014.

Firma About You vznikla pred šiestimi rokmi ako dcéra nemeckej zásielkovej spoločnosti Otto. Oblečenie a obuv stoviek značiek zasiela do mnohých európskych krajín vrátane Slovenska.

V About You sa ako o realistickom dátume burzového debutu hovorí o marci 2021. Firma očakáva, že tento rok by mohla vykázať tržby najmenej 1,1 miliardy eur, v nemecky hovoriacich krajinách už je v zisku.

Ako pochodil na burze líder

Európska jednotka na trhu internetového predaja oblečenia Zalando dosiahla pri uvedení akcií na burzu vo Frankfurte trhovú kapitalizáciu 5,5 miliardy eur, čo bolo v tom čase takmer toľko ako hodnota Lufthansy.

Firma Zalando vstúpila na burzu tiež po šiestich rokoch existencie. Cenu akcií v primárnej emisii stanovila na 21,5 eura, v súčasnosti sa obchodujú za zhruba 82 eur. (čtk, managermagazin)

Viac ako polovica malých a stredných podnikov v Európe má obavy, či prežijú najbližších 12 mesiacov. Vyplýva to z prieskumu konzultačnej firmy McKinsey, ktorý sa uskutočnil v auguste, teda pred súčasným vzostupom pandémie.

Malé a stredné podniky sa definujú ako firmy s najviac 250 zamestnancami. V Európe vytvárajú zhruba dve tretiny pracovných miest.

Podrobnosti z prieskumu:

  • prieskum zahŕňal vyše 2200 podnikov v Nemecku, vo Francúzsku, v Taliansku, Španielsku a Británii;
  • 55 % opýtaných firiem očakáva v priebehu najbližších 12 mesiacov ukončenie činnosti, ak ich tržby zostanú na súčasných úrovniach;
  • desatina respondentov predpokladá, že v prípade pokračovania súčasného vývoja vyhlásia do 6 mesiacov bankrot.

Spoluautor správy Zdravko Mladenov upozornil, že takýto vývoj by zvýšil nezamestnanosť, obmedzil investície a znamenal výraznú záťaž pre finančný sektor.

Výsledky prieskumu prichádzajú v čase, keď sa množia varovania pred vlnou firemných insolvencií. MMF a ďalšie organizácie vyzývajú európske vlády, aby zintenzívnili štátnu podporu, ktorá by firmám pomohla prekonať pandémiu. (čtk, reuters)

Spotrebiteľská dôvera v Nemecku klesla v dôsledku druhej vlny pandémie viac, než sa čakalo. Množiace sa prípady nákazy tlmia výdavky ľudí, mnohí sa obávajú infekcie alebo dosahov krízy na svoju životnú úroveň.

Údaje o nálade nemeckých spotrebiteľov na november zverejnil inštitút GfK. „Oživovanie sentimentu zo začiatku leta sa zastavilo a spotrebiteľská nálada znova klesá,“ komentoval výsledky analytik GfK Rolf Bürkl.

  • Index spotrebiteľskej dôvery na november sa znížil na mínus 3,1 bodu z októbrového revidovaného mínus 1,7 bodu.
  • Analytici očakávali miernejší pokles na mínus 2,8 bodu.
  • Zhruba dve tretiny spotrebiteľov predpokladajú, že pandémia pre nich predstavuje vážnu alebo veľmi vážnu hrozbu.
  • Viac ako polovica respondentov sa obáva dôsledkov pandémie pre ich vlastnú budúcnosť.

V Nemecku sa rast počtu nakazených zrýchlil, prvý raz bolo za jeden deň ohlásených viac ako 10-tisíc prípadov. Podľa Bürkla spotrebitelia predpokladajú, že silnejšie šírenie vírusu spomalí očakávané rýchle oživenie ekonomiky. (čtk, reuters)

Prepad návštevnosti hotelov a ďalších ubytovacích zariadení sa v auguste zmiernil na 13,6 % medziročne z júlových 20 %. Dominovali domáci návštevníci, ktorých bolo viac než vlani, výrazne však ubudli zahraniční hostia.

Medzimesačne sa návštevnosť v auguste zvýšila o 20 %, informoval štatistický úrad.

Na čo upozorňujú štatistici

  • Počet domácich návštevníkov prevýšil minuloročné rekordné číslo, medziročne bol v auguste vyšší o 10,5 %.
  • Zahraničných návštevníkov ubudlo zhruba o 50 %, poznamenalo to najmä hotely v mestách.
  • Domáci návštevníci tvorili tri štvrtiny celkového počtu.
  • Celkový počet prenocovaní sa medziročne znížil o 15,6 %.
  • V Žilinskom kraji (zahŕňa Liptov a Oravu) celková návštevnosť v auguste medziročne mierne stúpla (o 3,6 %), rástla aj v ďalších dvoch krajoch, Banskobystrickom a Trnavskom.
  • Naopak, v Bratislavskom kraji návštevnosť medziročne padla o 55,9 %.
  • Za prvých osem mesiacov roka sa počet návštevníkov medziročne prepadol o viac než 41 % (domáci o vyše 30 % a cudzinci o takmer 60 %). (statistics.sk)
Zdroj - Štatistický úrad SR
Zdroj – Štatistický úrad SR

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať