Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: AeroMobil nie je mŕtvy. Má však nového nečakaného súpera
  • Diskusia: Dnes o 19:00 budú diskutovať ministri Richard Sulík a Milan Krajniak o riešení koronakrízy
  • Dôchodky: Krajniak zvažuje časť dôchodkovej reformy presadiť do ústavy netypickým "prílepkom"
  • Pomoc: V dotácii nájmov bude štát pokračovať, vláda poslala parlamentu novelu
  • Mýto: Štát spustí do konca mesiaca súťaž na časť mýtneho systému
  • Bývanie: Výška úverov poskytovaných zo Štátneho fondu rozvoja bývania sa zvýši, parlament schválil novelu
  • Zdravotníctvo: Ochrana nemocníc pred exekúciami bude pokračovať v zúženej forme
  • Gastro: Od piatka budú platiť nové prísnejšie pravidlá pre terasy podnikov a reštaurácií
  • Firmy: IBM zruší v Európe 10-tisíc pracovných miest, môže sa to týkať aj Slovenska
  • Británia: Najväčšej komerčnej tlačiarni bankoviek v 1. polroku výrazne stúpol prevádzkový zisk
  • Automobilky: Neziskovka T&E hovorí, že výrobcovia klamú v údajoch o spotrebe a emisiách plug-in hybridov
  • Zasiahla druhá vlna vaše podnikanie? Napíšte nám

Minúta po minúte

Nemocnice majú byť aj naďalej chránené pred exekúciami. Pravidlá ochrany sa však majú zmeniť a po novom sa majú týkať všetkých, ktoré sú označené ako subjekty hospodárskej mobilizácie. Novelu schválil parlament.

Parlament o nej rokoval v skrátenom legislatívnom konaní. Ochrana nemocníc pred exekúciami sa mala pôvodne skončiť na konci roka.

Návrh vylučuje z možných exekúcií majetok zdravotníckych zariadení v prípade, že by exekúcia mohla ohroziť poskytovanie ústavne garantovaného práva na zdravotnú starostlivosť.

Z exekúcií sa vylučuje majetok zdravotníckych zariadení, prípadne majetok obce či samosprávneho kraja, ktorý je v správe zdravotníckych zariadení, ale i majetok právnickej osoby, ktorá je poskytovateľom zdravotnej starostlivosti. Rovnako sa z exekúcie majú vylúčiť i finančné prostriedky na účtoch na poskytovanie zdravotnej starostlivosti. (tasr)

Česká spoločnosť Eldis Pardubice uspela na Slovensku v novom výbere ministerstva obrany na dodávku radarov za 23,74 milióna eur pre vojenské letiská. Eldis vyšiel s najlepším hodnotením aj v predchádzajúcom výbere, no vylúčili ho, pretože nedodal potrebné dokumenty.

ČTK zistila informáciu z verejného registra. Eldis patrí do skupiny Czechoslovak Group zbrojára Michala Strnada.

Ministerstvo obrany najnovší výber dodávateľa rádiolokátorov nezrušilo napriek tomu, že Eldis Pardubice bola jedinou firmou, ktorá prejavila záujem o účasť a následne podala ponuku. Ministerstvo uviedlo, že cena za radary je primeraná. Česká spoločnosť podala ponuku len s mierne nižšou cenou oproti odhadovanej hodnote zákazky.

„Úspech v tendri na Slovensku si veľmi vážime jednak preto, že ide o veľmi významnú zákazku, ktorá nám zaistí prácu na budúce obdobie, jednak preto, že pôjde o zaujímavý referenčný projekt v krajine začlenenej do štruktúr NATO. V neposlednom rade vnímame na Slovensku potenciál aj na ďalšiu spoluprácu,“ povedal ČTK riaditeľ Eldisu Pardubice Aleš Jedlička.

Slovensko plánuje kúpiť tri súpravy rádiolokátorov na zabezpečenie letovej prevádzky na vojenských letiskách. Nová technika nahradí súčasné systémy, ktoré sú v prevádzke od 80. rokov a sú na konci svojej technickej životnosti.

Zrušená zákazka v časoch SNS

Ministerstvo obrany hľadalo dodávateľov letiskových radarov už za predchádzajúcej vlády. V roku 2018 úrad označil za najvýhodnejšiu práve ponuku od Eldis Pardubice. Zadávacie konanie, v ktorom česká firma ponúkala radary za 23,88 milióna eur vrátane počiatočnej logistickej podpory, však ministerstvo vlani zrušilo.

Zdôvodnilo to tým, že Eldis Pardubice nepredložil požadované dokumenty na posúdenie splnenia podmienok účasti. Česká firma to vtedy odôvodnila chybou jednotlivca. Ministerstvo potom vyhlásilo nové výberové konanie.

Ako pokračujú nákupy pre armádu

Okrem letiskových radarov sa Slovensko chystá kúpiť pre armádu 17 kusov 3D radarov rôzneho dosahu, hodnotu zákazky ministerstvo odhadlo na zhruba 155 miliónov eur. Nové vedenie ministerstva po februárových parlamentných voľbách podmienky výberu dodávateľov upravilo. O dodávkach rokuje s vládami 10 krajín. Česko medzi nimi nie je.

Nákup radarov je súčasťou rozsiahlej modernizácie zastaranej techniky ozbrojených síl Slovenska. Štát už podpísal kontrakt na kúpu 14 kusov najmodernejšej verzie amerických stíhačiek F-16, kúpil aj viacúčelové vojenské vrtuľníky a dopravné lietadlá. (čtk, e)

Počet nových žiadostí o podporu v nezamestnanosti v USA opäť vzrástol. V minulom týždni sa zvýšil o 30-tisíc na 778-tisíc, analytici počítali s poklesom. Ešte začiatkom novembra bolo nových žiadostí za týždeň okolo 700-tisíc.

V týždni do 7. novembra poberalo podľa ministerstva práce nejakú formu podpory v nezamestnanosti 20,5 milióna ľudí. V rovnakom týždni vlani ich bolo podstatne menej, len 1,5 milióna.

Najväčšia svetová ekonomika naďalej bojuje s dosahmi koronakrízy. Počet pozitívne testovaných od začiatku novembra denne prekračuje 100-tisíc. Koronavírusom sa v USA doposiaľ nakazilo vyše 12,6 milióna osôb, zhruba 260-tisíc ľudí s ochorením covid-19 zomrelo.

Ďalšie čísla z ekonomiky USA:

  • Pred vypuknutím pandémie týždenne žiadalo o dávky v nezamestnanosti približne 200-tisíc ľudí, koncom marca štatistika vyskočila na rekordných takmer 6,9 milióna žiadostí za týždeň.
  • Nezamestnanosť v októbri klesla na 6,9 %, trh práce však naďalej zostáva hlboko pod predkrízovou úrovňou.
  • Americký HDP v 3. štvrťroku stúpol v prepočte na celý rok o rekordných 33,1 % po tom, ako v 2. kvartáli vykázal v dôsledku pandémie historický prepad o 31,4 %. (čtk, reuters)

Prezidentka Zuzana Čaputová podpísala dotačnú schému pre cestovný ruch v koronakríze. Odobrila aj zníženie cestnej dane autodopravcom, kompenzácie pre letiskové spoločnosti a ďalšie ekonomické novely.

Schému pomoci pre cestovný ruch organizuje ministerstvo dopravy, parlament ju schvaľoval v zrýchlenom režime. Počíta s finančným príspevkom pri poklese tržieb o viac ako 40 %. Potrebuje ešte súhlas Európskej komisie.

Podpísané novely a zákony

(tasr, e)

ECB naznačila, že na budúci rok by mohla bankám zrušiť zákaz vyplácania dividend. Banky sa k nemu budú môcť vrátiť, len ak dokladujú, že ich bilancia zvládne výpadky v dôsledku pandémie.

O úvahách ECB v oblasti dividendovej politiky bánk píšu Financial Times s odkazom na podpredsedu jej dozornej rady Yvesa Merscha.

Keď sa na jar v Európe začala šíriť nákaza koronavírusom, ECB nariadila bankám v eurozóne, aby prerušili výplatu dividend a odkup svojich akcií, vďaka čomu im zostalo 30 miliárd eur. Bankový sektor odvtedy lobuje za to, aby aspoň silnejšie banky mohli začiatkom budúceho roka obnoviť dividendovú politiku.

Mersch sa obáva, že banky, ktoré ťažia z voľnejších požiadaviek na držanie kapitálu, budú chcieť vyplatiť jeho časť akcionárom. Predĺžiť zákaz výplaty dividend aj na budúci rok však podľa neho bude náročné.

ECB oficiálne neoznámi rozhodnutie o zrušení zákazu skôr než 10. decembra, keď má zverejniť nový ekonomický výhľad. (čtk)

Británia bude mať najvyšší rozpočtový deficit od 2. svetovej vojny. Vláda si požičia 394 miliárd libier, čo zodpovedá 19 % HDP. Kabinet zmiernil odhad prepadu ekonomiky v tomto roku, na budúci rok čaká miernejšie zotavenie.

V uplynulom fiškálnom roku do konca marca si vláda požičala 56 miliárd libier, čo bolo 2,5 % HDP. V auguste Úrad pre rozpočtovú zodpovednosť (OBR) predpokladal, že vládne pôžičky tento rok dosiahnu 372,2 miliardy libier.

Podľa ministra financií Rishiho Sunaka britská ekonomika tento rok pravdepodobne klesne o rekordných 11,3 % a na budúci rok sa HDP zvýši o 5,5 %. V júli OBR očakával na tento rok prepad o 12,4 % a na rok 2021 rast o 8,7 %.

Sunak už skôr uviedol, že zatiaľ nie je čas začať s obmedzovaním pôžičiek, pretože ekonomika v 4. štvrťroku pravdepodobne opäť klesne kvôli koronavírusovým obmedzeniam.

Minister preto nedávno predĺžil plán ochrany pracovných miest do konca marca, rozšíril núdzové výdavky a zníženie daní. V súčasnosti odhaduje, že náklady na boj s koronavírusom dosiahnu v tomto roku 280 miliárd libier. (čtk, reuters)

Škoda Auto začala v Mladej Boleslavi so sériovou produkciou elektrického SUV Enyaq iV. Investícia do prestavby výrobnej linky dosiahla 32 miliónov eur. Denne sa vyrobí 350 kusov.

O spustení sériovej produkcie modelu Enyaq iV informuje Škoda Auto na internetovej stránke. Svoje prvé čisto elektrické SUV bude vyrábať na rovnakej linke ako modely Octavia a Karoq.

Enyaq stojí v základe zhruba 40-tisíc eur a má udávaný dojazd 510 kilometrov. Firma pripravovala mladoboleslavský závod na výrobu modelu od vlaňajšieho leta. (čtk)

Foto - Škoda Auto
Foto – Škoda Auto

Firma IBM plánuje zrušiť v Európe 10-tisíc pracovných miest, čo je pätina jej pracovnej sily v regióne. Škrty by sa mali najviac dotknúť Británie a Nemecka, nevyhnú sa pravdepodobne ani Poľsku, Slovensku, Taliansku a Belgicku.

IBM chce znížiť náklady v divízii služieb, ktorá bojuje so slabým rastom. Pracovné miesta by mali byť zredukované do polovice budúceho roka.

V októbri IBM informovala, že sa rozdelí na dve samostatné verejne obchodované spoločnosti. Zavŕši tak dlhoročnú snahu opustiť svoje skoršie aktivity a orientovať sa na cloudové služby, ktoré majú vyššiu ziskovú maržu.

Do samostatnej firmy IBM vyčlení divíziu infraštruktúrnych technologických služieb. Práve tejto jednotky, ktorá spravuje dátové centrá a poskytuje klientsky servis, sa škrty dotknú najviac. (čtk, bloomberg)

Ekonomika USA v 3. štvrťroku vzrástla v prepočte na celý rok o rekordných 33,1 %. Spresnené dáta ministerstva obchodu kopírujú jeho rýchly odhad z konca októbra. V 2. kvartáli americký HDP klesol podľa rovnakej metodiky o 31,4 %.

Fiškálna podpora, ktorú ekonomike USA poskytla z dôvodu pandémie vláda Donalda Trumpa, sa z väčšej časti skončila.

Ďalšie podporné opatrenia sa neočakávajú skôr, než po nástupe novozvoleného prezidenta Joea Bidena, čo bude 20. januára. Podľa analytikov to znamená, že ekonomika v 4. kvartáli výrazne spomalí.

Prepad amerického HDP za apríl až jún bol najhlbší minimálne od roku 1947, keď sa tieto údaje začali sledovať. Dôvodom bola pandémia. (čtk)

Firma JD Health International chce z primárnej ponuky akcií na burze v Hongkongu získať 3,5 miliardy dolárov. Podľa agentúry Bloomberg ide o potenciálne najvyššie IPO v Ázii v oblasti zdravotnej starostlivosti.

JD Health je zdravotnou divíziou čínskej dvojky internetového obchodu JD.com. Jej trhová hodnota po upísaní 381,9 milióna akcií môže dosiahnuť takmer 29 miliárd dolárov. Pre porovnanie, kapitalizácia najväčšieho rivala, Alibaba Health Information Technology, sa hýbe okolo 34,6 miliardy dolárov.

Primárna ponuka JD Health je naplánovaná ako najväčšie tohtoročné IPO v Hongkongu. Ak bude záujem investorov vysoký a firma uplatní aj špeciálnu opciu na predaj ďalších akcií, mohla by vybrať až 4 miliardy dolárov.

JD Health počíta s tým, že 95 % primárnej ponuky pokryjú inštitucionálni investori a pre drobných investorov zostane 5 %. S akciami firmy sa má začať obchodovať v prvej polovici decembra. (čtk, reuters, bloomberg)

Sú top firmou slovenského vývoja, no teraz špecialisti na podzemné vŕtanie požiadali o koronakrízovú ochranu pred veriteľmi

Igor Kočiš. Foto N - Tomáš Benedikovič
Igor Kočiš. Foto N – Tomáš Benedikovič

O koronakrízovú ochranu pred veriteľmi požiadala jedna z najperspektívnejších firiem domáceho vývoja – spoločnosť GA Drilling. Firma, ktorá vyvíja nové revolučné vŕtacie technológie pre ťažobný priemysel, tvrdí, že dlhy nekopí a o ochranu požiadala v súvislosti s vnútornou reorganizáciou jej starších záväzkov.

Štát spustí vo štvrtok súťaž na „kľúčovú“ časť mýtneho systému, oznámil minister dopravy Andrej Doležal. Národná diaľničná spoločnosť v minulosti avizovala, že nový mýtny systém rozdelia na niekoľko menších zákaziek.

Súťaž na mýtny systém chcel minister pôvodne v septembri, NDS hovorila o novembri. Aktuálna zmluva so SkyTollom vyprší na konci roka 2022.

Doležal potvrdil, že mýto si chcú obstarať do vlastníctva a prevádzkovať ho sami. Nové obstarávanie bude vo vestníku zverejnené 30. novembra (technicky však podľa ministra súťaž spustia vo štvrtok).

Čoho sa nové obstarávanie bude týkať a čoho nie

  • Podľa Doležala sa bude obstarávať iba „kľúčový komponent“. Ďalšie časti mýtneho tendra, ako napríklad zákaznícke služby, budú obstarávané samostatne a neskôr.
  • Minister tvrdí, že víťaz by mohol byť známy na jar 2021.

Doležal spolu so zástupcami autodopravcov tiež vyhlásil, že nebudú spoplatňovať cesty v obciach a mestách, ktorými vodiči obchádzajú spoplatnené diaľnice.

Neplánujú podľa neho ani spoplatniť dodatočné úseky ako napríklad v Bratislave medzi Volkswagenom a Jarovcami, ani cesty 2. triedy (po zavedení nového mýtneho systému to však minister nevylúčil). (e, tasr)

Neziskovka T&E prirovnáva plug-in hybridy k afére dieselgate

Podľa neziskovky T&E automobilky klamú spotrebiteľov údajmi o spotrebe a emisiách plug-in hybridov, ktoré kombinujú pohon na spaľovací motor a elektrickú batériu. Organizácia prirovnáva zistenia k afére dieselgate koncernu VW.

Organizácia Transport & Environment zverejnila výsledky štúdie na internetovej stránke. „Testy najnovších modelov ukazujú, že tieto autá znečisťujú ovzdušie oveľa viac, než tvrdia výrobcovia,“ uvádza T&E.

Plug-in hybridy patria k najrýchlejšie rastúcim segmentom áut na európskom trhu. Podľa T&E by vlády jednotlivých krajín mali ukončiť podporu nákupu týchto vozidiel.

Ako testovali emisie

T&E sa zamerala na tri modely: BMW X5, Volvo XC60 a Mitsubishi Outlander, ktoré je najpredávanejšie vo svojom segmente. Ich skutočné emisie oxidu uhličitého boli o 28 až 89 % vyššie než uvádzané hodnoty. V niektorej časti režimu jazdy sú až 12-krát vyššie.

„Plug-in hybridy sú falošné elektrické autá, ktoré vznikli na testovanie v laboratóriách a kvôli daňovým úľavám, nie na skutočné používanie,“ uviedla Julia Poliscanova z T&E.

Aké sú ďalšie nedostatky

Podľa Poliscanovej sa plug-in hybridy musia nabíjať oveľa častejšie než čisto batériové autá. Vodiči preto často jazdia na spaľovací motor a batérie používajú väčšinou len na krátke vzdialenosti.

Automobilky si plug-in hybridy obľúbili na účely znižovania emisií CO2. V mnohých krajinách bol ich nákup aj finančne podporovaný. (zdopravy)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať