Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

V štúdii uskutočniteľnosti pre cestu 1. triedy medzi Žilinou a Topoľčanmi sú viaceré chyby, tvrdí Útvar hodnoty za peniaze pri ministerstve financií. Slovenskej správe ciest odporúča prepracovať dopravný model a analýzu nákladov a prínosov.

Štúdia pre štátnu správu ciest za 660-tisíc eur hodnotila viaceré varianty od modernizácie za 188 miliónov po pridanie nových úsekoch za najviac 505 miliónov eur (pôvodne správa ciest odhadovala 1,1 miliardy eur, výrazne však znížila odhad nákladov na štvrtý okruh Žiliny).

Cesta I/64 prechádza zo Žiliny Rajeckou dolinou a následne cez Prievidzu a Partizánske do Topoľčian.

Čo vyčíta štúdii UHP

  • Štátni analytici hovoria, že projekt môže byť prínosný, ale vzhľadom na nedostatky v štúdii nedokážu zaujať stanovisko k efektívnosti investície.
  • Dopravný model štúdie je podľa ÚHP neobjektívny, jeho predpoklady umelo zvyšujú počty vozidiel a nezodpovedá očakávanému vývoju automobilizácie a počtu obyvateľov. Odhady nákladov vidí ÚHP ako nekompletné – viackrát chýbala zvyšná projektová príprava a ceny za pozemky.
  • Štúdia nezohľadňuje vzájomné vplyvy plánovaných rýchlostných ciest R2 (Trenčín – Prievidza – Žiar nad Hronom) a R8 (Nitra – Topoľčany – Bánovce nad Bebravou).
  • Viaceré nové úseky sú naplánované so šírkou 11,5 metra, hoci by v niektorých prípadoch stačilo aj 9,5 metra.
  • Odporúčajú predovšetkým nanovo posúdiť obchvat obcí Porúbka a Lietavská Lúčka v Rajeckej doline a dostavbu prvej etapy obchvatu Prievidze, ktoré sú najbližšie k spusteniu stavebných prác. Pri Prievidzi sa už podľa analytikov vykupujú aj pozemky.
  • Na týchto stavbách vidia možnosť úspor o 17,1 milióna eur aj bez zmeny technického riešenia, na štvrtom okruhu Žiliny by sa podľa ÚHP dalo ušetriť ďalších 52 miliónov eur.

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na editori@dennikn.sk.

Dnes na DennikE.sk

Rieka bola biela a zapáchala ako mlieko. Za čo dostali mliekarne na Podpoľaní nezvyčajne vysokú pokutu

Rieka Slatina slúži počas horúcich letných dní na osvieženie. Foto - TASR
Rieka Slatina slúži počas horúcich letných dní na osvieženie. Foto – TASR

Hriňovské mliekarne podnikateľa Jána Malatinca sa odvolajú voči historickej pokute 135-tisíc eur, ktorú dostali za znečistenie rieky Slatina pri Zvolene. V stanovisku uviedli, že pokuta je „drakonická“ a Slovenská inšpekcia životného prostredia im chce poškodiť.

Minúta po minúte

Bratislavskému letisku padol vlani počet cestujúcich o 82 %. Počtom vybavených pasažierov sa tak vrátilo podľa svojich údajov do roku 2002. Výsledok ovplyvnila predovšetkým pandémia koronavírusu. Nákladná doprava naopak rástla.

Aké čísla zverejnilo letisko

  • Vlani vybavilo 405 097 cestujúcich (-82 %).
  • V januári a vo februári pred pandémiou ešte počet pasažierov rástol.
  • Najviac cestujúcich smerovalo do/z Londýna a Dublinu, najviac využívané aerolínie boli írsky Ryanair a maďarský Wizz Air.
  • Počet letov padol medziročne o 52 %, klesali najviac medzinárodné a charterové lety (o 70 %), menej obchodné a súkromné (o 25 %).
  • Objem nákladu medziročne stúpol o 21 % na 24 739 ton, čo je druhý najlepší výsledok po roku 2017.

Počas pandémie koronavírusu boli od 13. marca do polovice júna úplne zakázané prílety civilných lietadiel z iných krajín, výnimku mali repatriácie. Aj neskôr platili rôzne cestovné obmedzenia.

Letisko patrí štátu, politici za bývalej i súčasnej vlády hovoria o plánoch dlhodobo ho prenajať súkromnému investorovi.

Globálny nedostatok súčiastok okliešťuje výrobu automobilov v Maďarsku. Závod Mercedes-Benz v Kecskeméte zastavuje produkciu na 10 dní, fabrika Audi v Győri bude pokračovať vo výrobe len na jednu zmenu.

O redukcii výroby v maďarských automobilkách informuje portál Vg.hu.

Komunikačná šéfka Audi Hungaria Mónika Czechmeisterová uviedla, že vo všetkých závodoch skupiny môžu byť obmedzené výrobné kapacity. Dodala, že koncern VW intenzívne pracuje na čo najskoršom vyriešení problému.

Továrni Suzuki v Ostrihome globálny nedostatok dielcov zatiaľ nespôsobuje ťažkosti. Spolu s dodávateľmi pracuje na tom, aby dodávky boli priebežné, uviedla spoločnosť Magyar Suzuki. (tasr)

McDonald’s na Slovensku vlani počas pandémie rozširoval doručovacie služby jedla. V januári pred vypuknutím pandémie túto službu ponúkal v štyroch bratislavských reštauráciách, aktuálne je ich 16, pribudli aj v Košiciach, Trnave a Banskej Bystrici.

Celkovo má reťazec s rýchlym občerstvením na Slovensku 35 reštaurácií, fungujú na systéme franšíz. Doručovacie služby chce zavádzať aj v ďalších prevádzkach.

Dopyt po rope sa v dôsledku pandémie bude oživovať pomalšie, v 2. polroku by ho mohlo podporiť rozšírenie očkovania a nové stimulačné opatrenia, uviedla agentúra IEA. Výhľad rastu dopytu na tento rok znížila o 300-tisíc barelov denne.

„Uzavretie hraníc, rozstupy a zastavenie aktivity budú aj naďalej obmedzovať dopyt po pohonných látkach, kým sa nepodarí viac rozšíriť distribúciu vakcíny, pravdepodobne až v druhej polovici roka,“ uvádza IEA v pravidelnej mesačnej správe.

Podľa agentúry sa dopyt po rope už zlepšoval, v decembri sa však trend obrátil. Znížila preto výhľad rastu dopytu na 1. štvrťrok o 580-tisíc barelov denne.

Tento rok IEA očakáva celkové zvýšenie dopytu o 5,5 milióna na 96,6 milióna barelov denne. Vlani klesol o 8,8 milióna barelov denne.

Ako sa vyvíjajú ceny ropy

Ceny ropy sa tento rok vďaka oznámeniu Saudskej Arábie o ďalšom znížení ťažby v nasledujúcich dvoch mesiacoch zotavili. Barel severomorskej zmesi Brent sa v súčasnosti obchoduje nad 55 dolármi a je blízko takmer ročného maxima.

Rast cien sa však spomalil, pretože zvýšenie počtu prípadov covidu-19 prinútilo mnohé krajiny opäť obmedziť pohyb. Je to aj prípad Číny, ktorá bola doteraz hlavným ťahúňom oživenia dopytu po pohonných látkach. (čtk, reuters)

Europoslanec SaS Eugen Jurzyca hovorí, že klesá ochota Slovákov financovať zelené projekty. Opiera sa o prieskum Focusu; pýtal sa v ňom na ochotu zvýšiť podporu zelených projektov z eurofondov aj za cenu zníženia podpory diaľnic, školstva či zdravotníctva.

Koncom roka 2019 so zvýšením podpory zelených projektov podľa europoslanca súhlasilo 40,5 % opýtaných, koncom vlaňajška už len 32,2 %.

Jurzyca dodal, že treba napriek tomu „veriť vedeckému konsenzu o tom, že boj s klimatickou zmenou je nutný a musíme aj na Slovensku dodržiavať naše medzinárodné záväzky“.

Slovensko získa v najbližšom období viac peňazí z EÚ než v minulosti. Okrem „klasických“ eurofondov totiž môže čerpať 5,8 milióna eur grantov z fondu obnovy EÚ. Veľká časť z nich bude venovaná práve na projekty zamerané proti klimatickej zmene.

Spoločnosť Johnson Controls potvrdila rušenie pracovných miest v Bratislave. Hovorí o „úplnom presune niekoľkých bratislavských oddelení do inej časti firmy“, ktoré sa dotkne 532 zamestnancov najmä vo finančných a účtovných funkciách.

O prepúšťaní v americkom koncerne už písal portál Aktuality.sk – uvádzal 300 prepustených, pričom pozície sa podľa webu presúvajú do Indie. V stanovisku pre TASR firma nespresnila, kam služby umiestni. Proces chcú uzavrieť do konca apríla.

Prepúšťanie stoviek ľudí ohlásilo aj americké AT&T, podľa odborárov pôjde o 300 ľudí. Firma pôsobí v Bratislave a Košiciach.

Spotrebiteľské ceny v Nemecku v decembri klesli medziročne o 0,3 %, v rovnakej miere sa znížili aj v novembri. Priemerná inflácia za celý minulý rok sa spomalila na 0,5 % z 1,4 % v roku 2019.

Konečné údaje o inflácii za december a celý rok 2020 zverejnil spolkový štatistický úrad Destatis na internetovej stránke.

Spotrebiteľské ceny klesali v medziročnom porovnaní od júla s výnimkou augusta, keď zostali bez zmeny. K deflácii prispelo najmä dočasné zníženie DPH, ktoré malo podporiť ekonomiku v koronakríze.

U. S. Steel od 8. januára zaznamenal 313 pozitívnych, čo by pri počte zhruba 9500 zamestnancov bolo viac než 3 %. Vo fabrike ďalej funguje verejné odberné miesto, negatívny test bude od 27. januára potrebný na cestu do práce.

  • Počet 313 pozitívnych, ktorý zverejnili oceliarne, je uvedený spomedzi zamestnancov. Tí sa mohli nechať testovať aj inde ako v podniku.
  • Testovacie miesto v U. S. Steel hlási od 8. januára 6825 testovaných, z čoho polovica zamestnancov je z U. S. Steelu. Za včerajšok do 18:30 tam bolo pozitívnych 26 zo 708 ľudí, čo by predstavovalo 3,7 %.

Predaj nových osobných áut sa v EÚ vlani vplyvom pandémie znížil o rekodných 23,7 % na 9,9 milióna vozidiel. Na Slovensku klesol ešte o niečo výraznejšie – o 24,9 %. V decembri sa medziročný európsky pokles zmiernil na 3,3 %.

Informovalo o tom Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA).

Aký bol prepad za rok

  • V porovnaní s predchádzajúcim rokom sa v EÚ predalo zhruba o tri milióny vozidiel menej.
  • Percentuálne poklesy boli vo všetkých krajinách dvadsaťsedmičky dvojciferné.
  • Z veľkých trhov najvýraznejší prepad zaznamenalo Španielsko (-32,3 %), ďalej Taliansko (-27,9 %) a Francúzsko (-25,5 %).
  • Nemecko vykázalo pokles počtu registrácií o 19,1 %.

Ako to vyzeralo v decembri

  • Medziročný pokles sa zmiernil na 3,3 %, predalo sa 1,03 milióna áut.
  • Štyri najväčšie automobilové trhy vykázali veľmi rozdielne výsledky – vo Francúzsku a v Španielsku bol dvojciferný pokles (-14,9 a -11,8 %). Nemecko má za sebou solídny nárast o 9,9 % a v Španielsku sa registrovalo medziročne zhruba toľko vozidiel ako pred rokom.
  • Na Slovensku sa predaj znížil o 8,2 % na zhruba 7000 áut. (čtk, e)
Zdroj - ACEA
Zdroj – ACEA

Ekonomický newsfilter: Jedno- a dvojcentovky zneškodníme zaokrúhľovaním +

  • Kríza – nekríza, byty v Bratislave sú čoraz drahšie
  • Do najväčšej farmy prišiel finančník vychovaný v J&T
  • Pre priemysel neskončil rok zle, ale už ideme zase dole

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať