V štúdii uskutočniteľnosti pre cestu 1. triedy medzi Žilinou a Topoľčanmi sú viaceré chyby, tvrdí Útvar hodnoty za peniaze pri ministerstve financií. Slovenskej správe ciest odporúča prepracovať dopravný model a analýzu nákladov a prínosov.
Štúdia pre štátnu správu ciest za 660-tisíc eur hodnotila viaceré varianty od modernizácie za 188 miliónov po pridanie nových úsekoch za najviac 505 miliónov eur (pôvodne správa ciest odhadovala 1,1 miliardy eur, výrazne však znížila odhad nákladov na štvrtý okruh Žiliny).
Cesta I/64 prechádza zo Žiliny Rajeckou dolinou a následne cez Prievidzu a Partizánske do Topoľčian.
Čo vyčíta štúdii UHP
- Štátni analytici hovoria, že projekt môže byť prínosný, ale vzhľadom na nedostatky v štúdii nedokážu zaujať stanovisko k efektívnosti investície.
- Dopravný model štúdie je podľa ÚHP neobjektívny, jeho predpoklady umelo zvyšujú počty vozidiel a nezodpovedá očakávanému vývoju automobilizácie a počtu obyvateľov. Odhady nákladov vidí ÚHP ako nekompletné – viackrát chýbala zvyšná projektová príprava a ceny za pozemky.
- Štúdia nezohľadňuje vzájomné vplyvy plánovaných rýchlostných ciest R2 (Trenčín – Prievidza – Žiar nad Hronom) a R8 (Nitra – Topoľčany – Bánovce nad Bebravou).
- Viaceré nové úseky sú naplánované so šírkou 11,5 metra, hoci by v niektorých prípadoch stačilo aj 9,5 metra.
- Odporúčajú predovšetkým nanovo posúdiť obchvat obcí Porúbka a Lietavská Lúčka v Rajeckej doline a dostavbu prvej etapy obchvatu Prievidze, ktoré sú najbližšie k spusteniu stavebných prác. Pri Prievidzi sa už podľa analytikov vykupujú aj pozemky.
- Na týchto stavbách vidia možnosť úspor o 17,1 milióna eur aj bez zmeny technického riešenia, na štvrtom okruhu Žiliny by sa podľa ÚHP dalo ušetriť ďalších 52 miliónov eur.
Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na editori@dennikn.sk.