Británia zavedie nové pravidlá proti zneužívaniu dominantného postavenia veľkých IT firiem na trhu. Mali by dať spotrebiteľom väčšiu kontrolu nad ich údajmi, pomôcť v rozvoji malým podnikom a zlepšiť podmienky spravodajským serverom.
Britský Úrad pre hospodársku súťaž a trhy upozornil, že Google a Facebook mali vlani na celkových výdavkoch za reklamu na internete, ktoré dosiahli 14 miliárd libier, podiel zhruba 80 %.
Podľa ministra pre digitalizáciu Olivera Dowdena nielen v Británii rastie zhoda na tom, že koncentrácia sily medzi malým počtom IT firiem obmedzuje rast sektora, znižuje inovácie a má negatívny vplyv na ľudí a podniky. „Je čas riešiť a uvoľniť novú éru technologického rastu,“ uviedol minister.
Čo majú priniesť nové pravidlá:
- Mali by jasne stanoviť, čo je u najvplyvnejších firiem prijateľné správanie vo vzťahu ku konkurencii a používateľom.
- Od platforiem, ktoré sú financované digitálnou reklamou, by mohol nový systém požadovať, aby poskytovali otvorenejšie informácie o poskytovaných službách a o využívaní údajov o spotrebiteľoch.
- Očakáva sa, že spotrebitelia budú mať väčšie možnosti stanoviť si, či chcú personalizovanú reklamu a že IT giganty im nebudú môcť sťažovať prechod na konkurenčné platformy.
- Úrady by mali mať právomoc zastaviť, zablokovať a zvrátiť rozhodnutia technologických firiem a dávať pokuty za nedodržiavanie predpisov. (čtk, bbc)
Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na editori@dennikn.sk.