SaS predstaví svoj plán obnovy tento týždeň, povedal na online konferencii Euractivu Slovensko o dekarbonizácii slovenskej ekonomiky minister hospodárstva Richard Sulík. Do pripravovaného plánu obnovy chce strana presadiť jeden až dva veľké projekty, ktoré prinesú výrazné zníženie emisií.
Čoho by sa mali týkať spomínané veľké projekty, Sulík nespresnil.
Slovensko, podobne ako ostatné krajiny EÚ, musí do roku 2030 znížiť produkciu oxidu uhličitého (CO2) o 55 %, čo je približne 11 miliónov ton. Ostatné potrebné zníženie emisií chce minister docieliť prostredníctvom súťaží.
Pri menších projektoch by mala byť súťažným kritériom najnižšia cena za pokles emisií o jednu tonu CO2. Tieto súťaže by mali podľa šéfa rezortu hospodárstva pokračovať až dovtedy, kým projekty nepokryjú požadované zníženie emisií o 55 %.
Podpredseda Európskej komisie pre medziinštitucionálne vzťahy a strategický výhľad Maroš Šefčovič pripomenul, že 37 % percent z finančného balíka plánu obnovy by malo ísť práve na zelené projekty. Problémom podľa neho nebude, paradoxne, nedostatok zdrojov, ale možný nedostatok kvalitných projektov.
Základom rastu využívania obnoviteľných zdrojov je podľa Šefčoviča obnova elektrických sietí a ich digitalizácia. Druhým kľúčovým sektorom je podľa eurokomisára elektromobilita a ďalším rozvoj výroby a využívanie vodíka. Podľa Šefčoviča bude EK akceptovať nielen výrobu takzvaného zeleného vodíka z obnoviteľných zdrojov energie, ale aj „modrého vodíka“ vyrobeného s pomocou prebytkovej elektrickej energie, napríklad z jadrových elektrární.
Beata Javorcik z Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBOR) vidí vo výraznom znížení emisií do roku 2030, ku ktorému sa zaviazala EÚ, rozvojové šance aj pre slovenské firmy. Investície do ekológie a zníženie produkcie CO2 v Európskej únii si vyžiadajú importné uhlíkové clá na výrobky z krajín s vyššou environmentálnou stopou. Zaujímavejšie preto podľa nej budú investície vnútri EÚ.
Druhou šancou pre firmy bude tlak EK na zníženie závislosti od Číny. Slovensko môže byť jednou z krajín, ktorá bude časť dovozu nahrádzať. (tasr)
Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na editori@dennikn.sk.