Štúdia ŽSR na elektrifikáciu trate medzi Zvolenom a Fiľakovom za viac než 200 miliónov eur nezískala pozitívne hodnotenie od Útvaru hodnoty za peniaze. Trať je súčasťou južného ťahu Bratislava – Zvolen – Košice, analytici odporúčajú materiál doplniť a opraviť.
Štátne ŽSR, ktoré spravujú železničné trate a stanice, posudzovali v štúdii dve možnosti:
- Elektrifikovať a rekonštruovať trať zo Zvolena cez Lučenec do Fiľakova za 235 miliónov eur. Okrem trate by sa prerobili nástupištia a modernizovali zabezpečovacie zariadenia. Na časti úsekov by sa zvýšila traťová rýchlosť zo 100 na 120 kilometrov za hodinu.
- Náročnejší variant za 253 miliónov eur počítal aj so zdvojkoľajnením dvoch úsekov. Ten variant vyšiel ako neefektívny aj ŽSR.
Lacnejšiu rekonštrukciu videli železnice ešte ako nízko efektívnu, ÚHP však nesúhlasí a tvrdí, že štúdia zle odhadla náklady na zabezpečovacie zariadenia v staniciach.
Ani jeden z variantov by neznamenal, že rýchliky južnou trasou by mohli jazdiť výlučne s elektrickými rušňami, z Fiľakova by trať totiž bola naďalej bez elektrického vedenia takmer až po Košice. Dnes sa rušne vymieňajú vo Zvolene.
Čo hovorí ÚHP
- Analytikom sa nepozdávalo, že štúdia pre ŽSR rátala aj s posilnením dopravy, to by však malo byť podľa ÚHP vyhodnotené nezávisle.
- Odporúčajú zanalyzovať aj možné prínosy elektrifikácie kratšieho úseku Zvolen – Lučenec alebo dlhšieho Zvolen – Výhybňa Urbánka, ktorá sa nachádza medzi Fiľakovom a Jesenským.
- Navrhujú hľadať ďalšie úspory nákladov, vďaka ktorým by sa projekt mohol oplatiť.
- Naznačujú tiež, že rýchliky by nemuseli zastavovať vo Fiľakove na stanici, ale len na zastávke bližšie k centru mesta, čím by ušetrili niekoľko kilometrov.