Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Predseda Hlasu Pellegrini žiada premiéra Matoviča, aby predložil náklady za plošné testovania. Ministri podľa neho zatajujú čísla o tom, koľko stálo testovanie doteraz. Otázne podľa neho je, prečo sa nakupujú ďalšie antigénové testy a či sa už minuli tie, ktoré vláda nakúpila.
Pellegrini dodal, že sa plánujú obrátiť aj na Inštitút finančnej politiky a Útvar hodnoty za peniaze, aby urobili analýzu a súhrnnú správu o nákladoch. (tasr)

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na editori@dennikn.sk.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Pražskému letisku Václava Havla vlani klesol počet vybavených cestujúcich o 79 % na 3,66 milióna, čo je najmenej za 25 rokov. Dôvodom bola pandémia, tento rok očakáva postupné obnovovanie dopravy.

O prevádzkových výsledkoch za minulý rok informuje letisko na internetovej stránke. Výkony bezprecedentne narušila koronakríza, pred ňou prevádzka rástla od roku 2013 až na predvlaňajších rekordných 17,8 milióna pasažierov.

Ďalšie výsledky za rok 2020:

  • Na letisku sa uskutočnilo vyše 54-tisíc vzletov a pristátí, medziročne o 65 % menej. Klesla aj obsadenosť lietadiel.
  • Najčastejšie sa z Prahy lietalo do Británie (525-tisíc pasažierov), Francúzska a Ruska. Medzi destináciami bol najpopulárnejší Lodýn, po ňom Amsterdam a Paríž.
  • Letisko v dôsledku krízy a oslabenia prevádzky prepustilo 600 ľudí, pred pandémiou malo 2900 pracovníkov.
  • V súčasnosti sa z Prahy lieta do vyše 20 destinácií, pred rokom ich bolo viac ako 100.

Porovnanie s inými letiskami

Prevádzka rekordne klesala aj na ďalších letiskách. Napríklad v Brne vlani odbavili 86-tisíc cestujúcich, medziročne o 84 % menej.

Podobne klesla prevádzka aj na bratislavskom letisku, ktoré odbavilo vyše 405-tisíc pasažierov, čo bolo najmenej za 18 rokov. (čtk)

Testovanie vo firmách odporúča rezort hospodárstva najmä v prevádzkach s viac ako 250 zamestnancami. Ak majú o testovanie záujem firmy s menším počtom pracovníkov, musia sa spojiť s ďalšími, vyplýva z návrhu manuálu pre zamestnávateľov, o ktorom rokuje vláda.

„V prípade záujmu o testovanie zamestnancov u zamestnávateľov s prevádzkami, v ktorých sa na pracovisku nachádza menej ako 250 zamestnancov, sa vyžaduje vytvorenie skupiny viacerých podnikateľských subjektov, u ktorých bude vykonávať testovanie zamestnancov antigénovými (AG) testami rovnaká testovacia autorita a celkový súčet zamestnancov skupiny bude predstavovať 250 a viac zamestnancov,“ uviedlo ministerstvo v predloženom materiáli.

Testovacou autoritou môže byť na základe zmluvy s firmou napríklad pracovná zdravotná služba, mobilné odberové miesto, poskytovateľ ambulantnej starostlivosti v zdravotníckom zariadení poskytovateľa či poskytovateľ ambulantnej starostlivosti v inom prostredí – mimo zdravotníckeho zariadenia poskytovateľa, tiež na základe zmluvy s podnikateľským subjektom.

Výdaj AG testov zabezpečí príslušný okresný úrad, vydá testovacej autorite v mene firmy požadovaný počet testov. Pokiaľ testovacia autorita žiada o vydanie testov v mene viacerých podnikov, predkladá jednotlivé žiadosti v mene každého podnikateľského subjektu zvlášť. Nespotrebované testy musí testovacia autorita v mene podnikateľského subjektu vrátiť okresnému úradu v prípade, ak už testovanie zamestnancov podnikateľského subjektu nebude realizovať.

Osobné ochranné prostriedky potrebné na testovania rovnako ako likvidáciu odpadu zabezpečí firma vo vlastnej réžii.

Štát vykompenzuje spoločnostiam prevádzkové náklady spojené s testovaním sumou vo výške 3,5 eura na každú otestovanú osobu. O príspevok musí firma požiadať na základe počtu otestovaných ministerstvo vnútra.

Súčasťou predloženého materiálu sú aj vzory žiadosti o výdaj a vrátenie antigénových testov, zmluvy na zabezpečenie testovania antigénovými testami a metodika k testovaniu formou antigénových testov. (tasr)

Automobilka Ford Motor musí v Spojených štátoch zvolať na kontrolu tri milióny áut s airbagmi firmy Takata na strane vodiča, ktoré môžu byť chybné. Oznámil to Národný úrad pre bezpečnosť cestnej prevádzky.

Ford sa snažil vyhnúť zvolaniu, ktoré sa týka rôznych modelov z rokov 2006 až 2012, úrad však tieto snahy odmietol. Z rovnakého dôvodu musí zvolať 5800 vozidiel aj automobilka Mazda. Sú to autá vyrábané na rovnakej platforme, ako vozidlá Fordu.

Dôvodom kontroly sú potenciálne nebezpečné nafukovače airbagov od japonskej firmy Takata. Tie robia automobilovému priemyslu starosti už niekoľko rokov. Pri aktivácii totiž môžu prasknúť a vymrštiť do vozidla kovové časti. Celosvetovo bolo zvolaných na kontrolu zhruba 100 miliónov vozidiel 19 popredných automobiliek, v ktorých boli airbagy s chybnými nafukovačmi. (čtk)

Výberové konanie na generálneho riaditeľa Pôdohospodárskej platobnej agentúry sa skončilo neúspechom. Minister Ján Mičovský (OĽaNO) pred dnešným rokovaním vlády povedal, že kritériá nesplnil ani jeden z piatich uchádzačov.

Zakladateľ čínskej Alibaby Jack Ma prvý raz verejne vystúpil, odkedy v októbri verejne kritizoval čínsky regulačný systém, ktorý podľa neho brzdí inovácie. Miliardárovo zmiznutie z očí verejnosti vyvolalo pozornosť svetových médií.

Ma sa prostredníctvom videohovoru spojil so stovkou dedinských učiteľov v Číne, informoval spravodajský server čínskou vládou podporovaného webu Če-ťiang Online.

Jeden z najbohatších Číňanov sa predtým objavil na verejnosti vlani v októbri, keď v Šanghaji vyslovil svoju kritiku. (bloomberg, čtk)

Ekonomický newsfilter: Vlna veľkého prepúšťania sa práve spustila +

  • Johnson Controls ohlásil sťahovanie časti biznisu zo Slovenska, nasledovať ho zrejme budú AT&T aj IBM
  • Pošta sa prebúdza a chce sa zmodernizovať
  • Európa bola na pokraji masívneho kolapsu dodávok elektriny

Americký prepravca zásielok FedEx hodlá v Európe zrušiť 5500 až 6300 pracovných miest. Tento krok súvisí s dokončením integrácie holandskej spoločnosti TNT Express, ktorú kúpil v roku 2016.

FedEx podľa svojich údajov zamestnáva po celom svete takmer 600 000 ľudí. Ohlásené rušenie pracovných miest je súčasťou plánov FedExu odstrániť duplicitu európskych aktivít, ktorá je dôsledkom prevzatia TNT.

Tieto plány si podľa firmy vyžiadajú náklady od 300 do do 575 milónov dolárov. Mali by však priniesť ročnú úsporu od 275 do 350 miliónov dolárov.

FedEx v roku 2016 kúpil TNT v rámci svojho plánu na rozšírenie aktivít v Európe. Rast divízie TNT však bol v posledných niekoľkých rokoch slabý a nízky objem zásielok v Európe mal na celkové výsledky FedExu negatívny vplyv, napísala agentúra Reuters. (čtk)

Banky v eurozóne sprísnili úverové podmienky aj vo štvrtom štvrťroku 2020, a to pre všetky kategórie úverov. Poukázal na to prieskum Európskej centrálnej banky.

Podľa prieskumu komerčné banky v eurozóne sprísnili kritériá pri poskytovaní pôžičiek firmám, ako aj spotrebiteľom. V druhom prípade k sprísneniu došlo ako pri pôžičkách na bývanie, tak aj pri spotrebných úveroch.

Ako dôvod banky uviedli zhoršenie vyhliadok ekonomiky, zvýšené úverové riziko klientov, ako aj nižšiu toleranciu rizika. Banky okrem toho očakávajú, že kritériá na poskytovanie úverov pre firmy a domácnosti sa budú sprísňovať aj v 1. štvrťroku tohto roka.

Prieskum tiež ukázal, že dopyt firiem po úveroch v poslednom štvrťroku minulého roka klesol. Naopak, dopyt po hypotekárnych úveroch pokračoval v raste. (tasr)

Minister financií Eduard Heger predstavil na rokovaní európskych ministrov financií priority slovenského plánu obnovy. Upozornil tiež na potrebu čo najrýchlejšie uvoľniť peniaze z plánu obnovy do reálnej ekonomiky a pri čo najmenšej byrokracii.

Pracovné verzie plánov obnovy po pandémii majú nedostatky, ktoré by štátom komplikovali plné čerpanie peňazí z mimoriadneho krízového fondu, povedal podpredseda EK Valdis Dombrovskis. Členské krajiny posielajú zámery na posúdenie Bruselu.

Podľa portugalského predsedníctva štáty smerujú k tomu, aby v polovici roka mohli z balíka obsahujúceho 672 miliárd eur dostať prvé peniaze.

Národné plány majú spĺňať viaceré kritériá, okrem iného smerovať viac ako tretinu peňazí do ekologických projektov a len o niečo menší podiel do digitalizácie.

Podľa ČTK majú plány nedostatky práve v plnení ekologických či digitálnych požiadaviek. Niektoré navyše zatiaľ nenapĺňajú požiadavky EK na reformu svojich ekonomík, ktoré sú ďalšou podmienkou na čerpanie peňazí.

Čo musia urobiť členské štáty

Na to, aby si EK mohla na naplnenie fondu požičať peniaze na finančných trhoch, musia členské štáty najprv schváliť takzvané rozhodnutie o vlastných zdrojoch, ktoré umožní zvýšiť spoločné výdavky kasy EÚ.

„Práca na hladkom schválení [fondu] a jeho uvedení do praxe je prioritou portugalského predsedníctva,“ uviedol po dnešnej videokonferencii portugalský minister financií João Leão.

Od svojich kolegov nemá informácie, že by sa niekde mohlo schvaľovanie zaseknúť. Hladko by podľa neho malo ísť aj v Holandsku, kde vláda podala demisiu.

Všetky krajiny by mali rozhodnutie potvrdiť do polovice roka, keď by Komisia chcela poskytnúť prvých 13 % peňazí z fondu na predfinancovanie časti projektov. (čtk)

Tabuľka s evidenčným číslom vozidla by mohla byť prenosná z pôvodného na nového majiteľa bez ohľadu na to, či má v danom okrese trvalý pobyt. Navrhla to skupina koaličných poslancov v novele zákona o cestnej premávke.

„Viazanosť EČV na okres trvalého pobytu vlastníka vozidla sa vypúšťa úplne. Zároveň sa navrhuje možnosť ponechania EČV pre predávajúceho pri zmene držby vozidla na inú osobu. Takúto EČV si bude môcť predávajúci prideliť na svoje ďalšie vozidlo,“ priblížili poslanci v dôvodovej správe.

Kupujúci by mal mať aj fakultatívnu možnosť požiadať o výmenu tabuliek s evidenčným číslom na orgáne Policajného zboru príslušnom podľa miesta pobytu alebo sídla nového držiteľa vozidla.

Predkladatelia novely argumentujú tým, že zmena ušetrí značné finančné prostriedky štátu za nákup nových EČV, ale aj jednotlivcom v situácii, keď majiteľ predá staré vozidlo a kúpi si nové. „Znovupoužitie pôvodnej EČV však okrem finančnej úspory pre majiteľa vozidla prináša aj ekologický efekt pre spoločnosť, pretože pri súčasnom systéme sa už dá hovoriť o plytvaní,“ konštatujú predkladatelia.

Aktuálne je na Slovensku zaužívaný model evidenčného čísla, ktorý sa viaže na auto a okres. Zloženie tradičného identifikátora auta je také, že prvé dva znaky predstavujú okres, tri znaky arabské číslice od 001 do 999 a posledné dva znaky sú séria AA – ZZ.

Ak podľa platnej legislatívy majiteľ vozidlo predá a to ostáva v okrese, ostáva na ňom aj rovnaká tabuľka s evidenčným číslom a v systéme rovnaké EČV. Ak sa majiteľ vozidla ako vlastník sťahuje do iného okresu a mení si tým trvalý pobyt, musí zmeniť aj EČV vozidla.

Aj to je podľa poslancov dôvod, prečo by mal byť zavedený systém prideľovania evidenčných čísel a s tým súvisiacich tabuliek tak, aby bolo viazané striktne na auto. „Ak ju auto raz dostane, môže ju mať do konca svojho využitia. Či sa nachádza adresa trvalého pobytu vlastníka v jednom okrese a o určitý čas v inom okrese, stále bude mať jedno EČV,“ navrhujú. Naviazanie EČV na vozidlo je podľa nich najjednoduchšie, najlogickejšie a najlacnejšie riešenie. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať