Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Vianočná električka v Bratislave bude tento rok namiesto mimoriadnych jázd premávať na pravidelnej linke 1. DPB to zdôvodňuje opatreniami proti pandémii. Vo vozidle vystavia aj návrhy vianočných ozdôb od slovenských umelcov a dizajnérov.

Počas minulých rokov robila električka okružné jazdy v centre mesta alebo zachádzala do mestských častí. Často bývala plne obsadená rodinami s deťmi či turistami. Cestovné sa neplatilo.

Tento rok bude treba mať cestovný lístok ako v ktoromkoľvek inom spoji. Na „jednotke“, ktorá premáva z hlavnej stanice na Námestie Ľ. Štúra, bude podľa DPB vozidlo jazdiť popoludní cez pracovné dni. Cez víkend pôjde počas takmer celého dňa.

Z vonkajšej strany bude vyzdobená polepom od dizajnéra Patrika Illa, v minulosti dizajn pripravoval samotný podnik.

Električku po prvý raz predstavia v nedeľu 6. decembra.

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na editori@dennikn.sk.

Dnes na DennikE.sk

Veľkofarmárov z J&T pribúda. Po Tkáčovi a Fedorovi vstupuje do poľnohospodárstva aj ďalší človek blízky tejto skupine

Ján Nosko. Foto – J&T
Ján Nosko. Foto – J&T

Polovicu v najväčšej slovenskej farmárskej skupine kúpil bývalý zamestnanec skupiny J&T Ján Nosko. Od Daniela Krátkeho kúpil podiel v jeho Slovenskom farmárskom družstve, ktoré obhospodaruje 30-tisíc hektárov pôdy. S financovaním obchodu pomohla J&T, no Nosko odmieta špekuláciu, že vo farmách len zastupuje záujmy Patrika Tkáča.

Minúta po minúte

Podľa odborárov by firma AT&T mohla na Slovensku uvoľniť 300 ľudí, čo je zhruba desatina pracovnej sily. Podnik rozsah prepúšťania nepotvrdil. Portál Aktuality.sk v piatok informoval, že o prácu by mohlo prísť 440 zamestnancov.

Firma AT&T Global Network Services Slovakia pôsobí na Slovensku vyše 10 rokov, zamestnáva zhruba 2800 ľudí. Poskytuje zákaznícku podporu, správu a rozvoj siete a ďalšie služby. Dopyt po nich znížila pandémia.

Predseda odborového zväzu UniJA Martin Horkavý povedal, že na základe rokovaní so zamestnancami možno očakávať zrušenie zhruba troch stoviek pracovných pozícií.

Čo hovorí firma

AT&T uviedla, že sa snaží obmedziť dôsledky na zamestnancov. Tvrdí, že plánované úspory sú súčasťou skôr oznámených krokov a nie sú výsledkom súčasnej krízy. Chce sa zamerať na rastové oblasti a reaguje aj na nižší dopyt, keďže preferencie klientov sa vzhľadom na pandémiu zmenili.

Portál Aktuality.sk napísal, že v AT&T by mohlo prísť o prácu 440 ľudí, z toho 150 pracovníkov dostalo výpoveď v Košiciach. Nahlásené prepúšťanie v sektore bez menovania firmy potvrdilo aj ústredie práce. (čtk, reuters)

Za minulý rok sa vybralo elektronické mýto takmer 211 mil. eur, čo je o 4,6 % menej oproti predchádzajúcemu roku. Od spustenia elektronického výberu mýta v roku 2010 na mýte vybrali viac ako 2 miliardy eur.

V decembri výber mýta prekročil 16 mil. eur, čo bolo o vyše 8 % viac ako v decembri 2019.  Informoval o tom manažér pre komunikačnú stratégiu a PR mýtnej firmy SkyToll Anton Bódis.

V elektronickom mýtnom systéme bolo na konci roka zaregistrovaných 276 600 palubných jednotiek. Na vozidlá zo zahraničia z toho pripadlo 74,3 %.

Za celý rok 2020 využilo elektronický mýtny systém takmer 369-tisíc unikátnych vozidiel s registrovanou palubnou jednotkou. (tasr)

SOPK žiada vládu a poslancov, aby sa vrátili k štandardným postupom pri schvaľovaní zákonov. Schvaľovanie bez akejkoľvek odbornej diskusie a oponentúry podľa Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory spochybňuje systém riadneho fungovania právneho štátu.

Komora pripomenula, že nepriame novely zákonov využívali v rôznej miere všetky doterajšie koalície, no opozičné strany takýto postup vždy kritizovali, až kým sa samy nestali súčasťou vládnej koalície.

„Je neakceptovateľné zneužívať súčasnú zdravotnú situáciu na podkopávanie ústavných a právnych základov Slovenskej republiky. Pre ilustráciu uvádzame, že NR SR od 22. apríla 2020 do 13. januára 2021 prijala v skrátenom legislatívnom konaní celkom 50 zákonov,“ uviedla SOPK.

Prijímanie zákonov cez nepriame novely a v skrátenom legislatívnom konaní je podľa komory protiústavné, obchádza sa štandardný legislatívny proces a ide o škodlivú prax. Prílepky spôsobujú chaos v zákonoch, problémy pre občanov, ale aj pre podnikateľov. Zároveň deformujú právny systém a zvyšujú náklady pre podnikateľov, ktorí musia sledovať zmätočné novelizovanie zákonov. (tasr)

Ruským aerolinkám vlani v dôsledku pandémie klesol počet cestujúcich o 46 % na 69,2 milióna. Najväčší letecký dopravca Aeroflot, v ktorom väčšinový podiel vlastní štát, prišiel o 61 % cestujúcich.

Predbežné údaje o vlaňajších výkonoch ruských aeroliniek zverejnil úrad pre leteckú dopravu Rosaviacija. Najväčší Aeroflot prepravil 14,6 milióna ľudí.

Rusko na konci marca v dôsledku pandémie zastavilo medzinárodné lety, neskôr ich na niektorých trasách obnovilo. Vnútroštátne lety tvrdo zasiahli obmedzenia pohybu, dopyt sa však postupne zotavuje. (čtk, reuters)

Amazon otvorí v Taliansku dve nové logistické centrá, investuje do nich vyše 230 miliónov eur. V distribučnom centre v Novare a baliacom stredisku neďaleko Modeny vytvorí v najbližších troch rokoch spolu 1100 pracovných miest.

Budovaním nových kapacít chce Amazon uspokojiť rastúci dopyt zákazníkov a rozšíriť výber a podporu pre malé a stredné podniky, ktoré predávajú svoje produkty s jeho logistickou podporou.

Najväčší svetový e-shop v Taliansku doteraz investoval 5,8 miliardy eur. V krajine pôsobí desať rokov a zamestnáva 5800 ľudí. (čtk, reuters)

Štát v štyroch aukciách predal štátne dlhopisy za takmer 550 miliónov eur. Informovala o tom Agentúra pre riadenie dlhu a likvidity.

V aukcii dlhopisov splatných 21. januára 2031 bol akceptovaný dopyt na úrovni 78,4 milióna eur, priemerný výnos bol na hodnote -0,4622 % p. a.

V aukcii dlhopisov splatných 12. júna 2028 dosiahol akceptovaný dopyt úroveň 167 miliónov eur, priemerný výnos bol -0,5342 % p. a.

V aukcii dlhopisov splatných 9. októbra 2030 agentúra akceptovala dopyt investorov 190 miliónov eur, priemerný výnos do splatnosti bol -0,4192 % p. a.

V aukcie dlhopisov splatných 14. mája 2032 bol akceptovaný dopyt 114,2 milióna eur, priemerný výnos bol -0,3337 % p. a. (tasr)

Európska komisia schválila slovenský program na pomoc profesionálnym športovým klubom vo výške 8 miliónov eur. Podpora bude mať formu priamych grantov pre spoločnosti, ktoré zaznamenali výrazný pokles príjmov.

Cieľom tejto schémy je zaistiť pokračovanie činností aj napriek pandemickej situácii. Komisia skonštatovala, že predložená schéma štátnej pomoci je v súlade s jej podmienkami stanovenými v dočasnom právnom rámci.

Poskytnutá podpora nepresiahne 800 000 eur pre jednu spoločnosť a bude vyplatená najneskôr do 30. júna 2021. (tasr)

Akcie firmy Stellantis sa pri debute na európskych burzách výrazne posilnili, dopoludnia pridávali na akciovom trhu v Miláne vyše 7,5 %. Nová automobilka vznikla spojením konkurentov PSA a Fiat Chrysler.

Zlúčená skupina je štvrtým najväčším výrobcom áut na svete. S jej akciami sa dnes začalo obchodovať na burzách v Miláne a Paríži, v utorok vstúpi aj na newyorskú burzu.

Výkonný šéf novej automobilky Carlos Tavares (doteraz riadil PSA) oznámil, že fúzia v najbližších rokoch vďaka predpokladaným úsporám nákladov zhodnotí majetok akcionárov o 25 miliárd eur.

Čo hovorí analytička

Analytička Monica Bosiová z banky Intesa Sanpaolo predpovedala, že trh začne predpokladané úspory do cien akcií Stellantisu započítavať až vtedy, keď sa prejavia, teda od 2. polroka.

Upozornila, že i bez ohľadu na predpokladané úspory považuje akcie Stellantisu podľa všetkých ukazovateľov za podhodnotené oproti väčšine priamych konkurentov.

Viac o automobilke Stellantis:

  • PSA a FCA už skôr uviedli, že zlúčená skupina bude schopná zredukovať náklady o viac ako 5 miliárd eur ročne bez toho, aby musela zatvárať továrne.
  • Ročná produkcia by sa mala pohybovať okolo 8 miliónov áut, tržby podľa prepočtov presiahnu 165 miliárd eur.
  • Má 14 značiek, napríklad Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Chrysler, Jeep, Maserati, Alfa Romeo či Ram, a zamestnáva 400-tisíc ľudí. (čtk, reuters, bloomberg)

Automobilky u nás vlani vyrobili približne 985-tisíc vozidiel, o 11 % menej oproti roku 2019. „Ešte začiatkom jesene sme prognózovali pokles o viac ako 20 %,“ povedal Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR.

Tvrdí, že aj vďaka týmto výsledkom sa nenaplnili „pôvodné katastrofické predpovede o dvojcifernom hospodárskom poklese slovenskej ekonomiky“.

Zväz verí, že vo výrobe automobilov sa tento rok podarí dosiahnuť medziročný rast. „Je mimoriadne dôležité v rámci boja proti pandémii podporiť opatrenia na udržanie výroby, ktorá by mohla v roku 2021 opätovne prekročiť úroveň 1 miliónov vozidiel,“ píše zväz v tlačovej správe.

Ministerstvo hospodárstva tvrdí, že už má pripravený manuál na testovanie vo firmách, no ešte chce o ňom rokovať s koaličnými partnermi. „Po diskusii na úrovni koalície zverejníme jeho konečnú podobu.“

Firma Grab zvažuje, že tento rok uskutoční primárnu verejnú ponuku akcií v Spojených štátoch. Ázijská alternatívna taxislužba by predajom akcií mohla získať najmenej 2 miliardy dolárov.

Grab má sídlo v Singapure a pôsobí v ôsmich krajinách juhovýchodnej Ázie. Firma štartovala v roku 2012 v Malajzii a rýchlo sa vypracovala na veľký podnik, ktorého hodnota presahuje 16 miliárd dolárov. Venuje sa aj rozvozu jedla a poskytovaniu finančných služieb.

V roku 2018 prevzal Grab od konkurenčného Uberu jeho aktivity v juhovýchodnej Ázii. V rámci transakcie Uber získal v Grabe menšinový podiel. (čtk, reuters)

Inšpekcia životného prostredia dala hriňovskej mliekarni pokutu 135-tisíc eur. Ide o doteraz najvyššiu pokutu udelenú inšpekciou za mimoriadne zhoršenie vôd na Slatine, rozhodnutie zatiaľ nie je právoplatné.

„Inšpekcia za ostatné roky riešila znečistenie na rieke Slatina niekoľkokrát a aj uložila viacero pokút, no stav sa nikdy zásadne nezmenil. Verím, že toto rozhodnutie prispeje k postupnému zlepšeniu situácie a ochrane vodného toku Slatina,“ povedal generálny riaditeľ SIŽP Ján Jenčo.

Mliekareň spôsobila v Slatine znečistenie v auguste. Vypúšťala odpadovú vodu z priemyselnej výroby do povrchových vôd. Použila na to kanalizáciu, ktorá bola určená na dočerpávanie dažďovej vody do rieky Slatina, priblížila inšpekcia.

„Namiesto dažďovej vody však počas kontroly vytekala z výpustného objektu biela, po mlieku zapáchajúca tekutina. Pracovníčky SIŽP počas kontroly za asistencie polície odobrali vzorky vody z drenážnej šachty certifikovaným odberovým zariadením do sterilizovaných sklenených nádob,“ uviedla SIŽP.

Vzorky vody testovalo akreditované laboratórium Slovenského vodohospodárskeho podniku. Vo vode zistili mnohonásobne prekročené limitné hodnoty znečistenia.

Spoločnosť nemá podľa SIŽP povolenie na vypúšťanie priemyselných odpadových vôd cez kanalizáciu. Inšpektori nariadili mliekarni zabrániť ďalšiemu vypúšťaniu nevyčistených priemyselných vôd. Spoločnosť tiež mala predložiť monitoring kanalizácie areálu mliekarne na prešetrenie. SIŽP v rámci kontroly zistila, že hriňovská mliekareň nemá schválený havarijný plán.

Spoločnosť sa môže voči rozhodnutiu odvolať do 15 dní. (tasr)

Počet cestujúcich na letisku vo Frankfurte vlani klesol o takmer tri štvrtiny na 18,8 milióna a vrátil sa na úroveň roka 1984. Predvlani pritom prvý raz prekonal hranicu 70 miliónov. Výkony najväčšieho nemeckého letiska zrazila pandémia.

Údaje o výsledkoch letiska vo Frankfurte nad Mohanom zverejnil jeho prevádzkovateľ Fraport na internetovej stránke.

Oveľa lepšie než v preprave osôb sa vlani vyvíjala situácia v nákladnej leteckej doprave, ktorej objem vo Frankfurte sa takmer vyrovnal roku 2019.

Na tento rok počíta Fraport s nárastom počtu pasažierov, a to najmä v 2. polroku. Očakáva, že za celý rok Frankfurt prekoná vlaňajšiu úroveň, dosiahne však len 35 až 45 % rekordnej úrovne z roku 2019. (čtk)

Joe Biden plánuje zrušiť povolenie pre kontroverzný ropovod Keystone XL za 9 miliárd dolárov hneď prvý deň v najvyššej funkcii. Biden bude uvedený do Bieleho domu v stredu 20. januára.

Ropovod má byť dlhý 1900 kilometrov a má prepravovať ropu z kanadskej provincie Alberta do amerického štátu Nebraska. Projekt spomalili právne spory v USA a odpor ochrancov životného prostredia, Indiánov a farmárov.

V roku 2015 projekt zrušil prezident Barack Obama vzhľadom na ekologické obavy. O dva roky neskôr ho jeho nástupca Donald Trump povolil. Podľa Trumpa mal ropovod viesť k zlacneniu pohonných látok, tvorbe pracovných miest a zníženiu závislosti USA od zahraničnej ropy. (čtk, reuters)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať