Firmy odkazujú Matovičovej vláde, že sa má venovať pandémii a má ukázať plán. „Vláda riadenie v tejto pandemickej situácii absolútne nezvláda. No nezvláda to ani opozícia,“ vraví Machunka z asociácie zamestnávateľských zväzov.
Pre občianske združenie Marcela Slávika je blokovanie investorov nezmyselnými požiadavkami významný zdroj príjmov, píše v trestnom oznámení ministerstvo hospodárstva. Podľa neho firmy združeniu radšej zaplatia tisíce, aby nestratili čas.
Akciový trh v posledných dňoch ťaží z očakávaní, že administratíva nového prezidenta USA Joea Bidena zavedie ďalšie opatrenia na podporu ekonomiky, ktorá naďalej čelí negatívnym dôsledkom pandémie.
Dow Jonesov index dnes stratil 0,04 percenta a uzavrel na 31 176,01 bodu. Širší index S&P 500 sa zvýšil o 0,03 percenta na 3853,07 bodu a index Nasdaq Composite vzrástol dokonca o 0,55 percenta na 13 530,92 bodu. (reuters, čtk)
Je čas zvýšiť pomoc firmám a ľuďom? „Keďže niektoré prevádzky musia byť zavreté už viac ako 3 mesiace, tak je priestor uvažovať aj nad podporou na ďalšie náklady tak, ako je to pri schéme podpory pre cestovný ruch,“ vraví vicepremiérka Remišová.
Ak samosprávy zavedú zber kuchynského odpadu správne, ušetria tisícky eur, hovorí odborníčka na odpady Martina Gaislová. Triedenie musí byť podľa nej pohodlné, ale aj kontrolované. Tvrdí však, že prechod na systém „plať za to, čo vyhodíš” nebude na splnenie recyklačných cieľov stačiť. (euractiv)
Českí poslanci schválili kvóty na české potraviny v supermarketoch. Hlasovanie ukázalo, čo sa stane, keď sa štát rozhodne zvyšovať potravinovú sebestačnosť príkazom. Kvóty kritizuje osem štátov EÚ, podľa ktorých ide o diskrimináciu zahraničných výrobkov. Ak novela vstúpi do platnosti, Česko bude takmer určite čeliť žalobe na Súdnom dvore EÚ. (euractiv)
Bývalý obchodný riaditeľ štátnych lesov Tomáš Klouček a obchodníčka s drevom Lucia Ďurská sú stíhaní na slobode. Sudca špecializovaného súdu Michal Truban a následne aj Najvyšší súd zamietli minulý mesiac návrh na predĺženie ich väzby v korupčnej kauze so štátnym drevom.
Rozširovanie karanténnych opatrení v regióne, pomalé tempo očkovania a silný kurz eura podľa Reuters spochybňujú prognózu ECB, ktorá počíta s rýchlym oživením ekonomiky od 2. štvrťroka.
„Očkovanie nám dáva väčšiu dôveru vo vyriešenie tejto zdravotníckej krízy. Bude však trvať určitý čas, než dosiahneme širokú imunitu, a nemožno vylúčiť ďalšie nepriaznivé okolnosti súvisiace s pandémiou,“ povedala Lagardová.
Šéfka ECB potvrdila, že banka bude pokračovať v nákupoch dlhopisov, až kým neusúdi, že koronakríza sa skončila.
Eurokomisia očakáva, že HDP eurozóny tento rok stúpne o 4,2 % po predpokladanom prepade o 7,8 % v minulom roku. Eurostat by mal zverejniť predbežné údaje o vlaňajšom vývoji hospodárstva začiatkom februára. (čtk, reuters)
Naďalej nebudú radené reštauračné vozne na trase Košice – Žilina – Bratislava hl. stanica vo vlakoch R 6xx (tzv. šesťstovkové rýchliky) a vo vlakoch 700, 702, 704, 717, 719, 764, 767, 17764, 1763. Nebude v nich ani možnosť kúpiť si občerstvenie či nápoje.
Reštauračné služby vo vlakoch RJX 160/167 Bratislava hl. st. – Viedeň/Zürich sú poskytované v plnom rozsahu.
Ďalšie zmeny:
V medzištátnej doprave dochádza pri vlakoch EN 476/477 s priamymi vozňami do destinácií Praha/Berlín/Varšava k predĺženiu mimoriadneho obmedzenia priamych vozňov nasledovne:
EN 476/456 priame vozne Budapest Kel. – Bratislava hl. st. – Praha hl. n., Budapest Kel. – Bratislava hl. st. – Warszawa Wsch. nebudú vedené do 25./26. 3. 2021 a vozne Budapest Kel. – Bratislava hl.st. – Berlin Charlottenburg nebudú vedené do 23./24. 3. 2021.
EN 457/477 priame vozne Praha hl. n. – Budapest Kel.; Berlin Charlottenburg – Budapest Kel.; Warszawa Wsch – Budapest Kel. nebudú vedené do 24./25. 3. 2021.
Vlak bude v uvedenom období zostavený len zo skupiny vozňov na relácii Budapest Kel. – Bratislava hl. st. – Břeclav a opačne.
Rastislav Velič, líder skupiny Arca. Foto N – Tomáš Benedikovič
Skupina Arca sa odvolá voči verdiktu pražského Mestského súdu, ktorým zamietol realizáciu jej oddlženia v Česku. No zadlžená skupina už pripúšťa, že ak neuspeje na českom odvolacom súde, bude žiadať o reštrukturalizáciu slovenské súdy.
Potom už podľa neho „prichádzame do uzla Žilina“. Jeho modernizáciu objednávali železničiari vlani v novembri.
„V procese sú aj ďalšie úseky smerom na Košice. Poprad – Lučivná sme odovzdávali do výstavby minulý rok,“ povedal Doležal v online debate na sociálnej sieti.
Omeškanie v príprave zvyšovania rýchlosti na niektorých úsekoch v smere na Košice spôsobili podľa Doležala posudky od poradného orgánu Európskej komisie (Jaspers). „V pláne bol ako keby nový koridor na Košice, ale bolo povedané: modernizujte v pôvodnom koridore, čiže veľa projektov sa muselo zahodiť do koša. Vraciame sa do pôvodného koridoru, ktorý budeme modernizovať,“ povedal Doležal.
Minister zrejme hovoril o tom, že pôvodné vízie rátali s viacerými nákladnými tunelmi na vyrovnanie trate.
Pri modernizácii hlavného koridororu z Bratislavy na Žilinu sa modernizuje najmä na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Inak je u nás bežná skôr 120-kilometrová rýchlosť.
Vyššie rýchlosti na malom území Slovenska nedávajú podľa ministra zmysel. „Ak by sme mali vlastných 10 miliárd a nemusíme sa spoliehať na Európsku komisiu alebo na eurofondy, tak si môžeme robiť tristovku, ale nedávala by zmysel ani na národnej úrovni,“ dodal Doležal.
Francúzsko sa k talianskej žiadosti o pripomienkovanie procesu zatiaľ nevyjadrili. Úrad pre jadrovú bezpečnosť posudzuje možnosť predĺžiť o desať rokov aktivitu 32 reaktorov v ôsmich elektrárňach po tom, ako v najbližších rokoch dovŕšia 40 rokov prevádzky.
Dve elektrárne v Bugey a Cruas-Meysse sa nachádzajú niekoľko desiatok kilometrov od talianskych hraníc. Podľa talianskych úradov by sa vážna havária v nich mohla dotknúť aj talianskeho územia.
Ako sa stavajú k jadrovej energetike:
Taliansko zatvorilo jadrové elektrárne po referende v roku 1987, v ktorom obyvatelia hlasovali za zákaz jadrovej energetiky.
Francúzsko si zachovalo výrobu z jadra a počíta s jej rozvojom aj v budúcnosti. Vlani odpojilo svoju najstaršiu elektráreň vo Fessenheime, ktorá bola v prevádzke od roku 1978. (čtk)