Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Najväčší spoločný projekt výroby batérií financovaný 12 štátmi EÚ vrátane Slovenska získal súhlas Európskej komisie. Dospela k záveru, že verejné investície v objeme 2,9 miliardy eur neporušujú pravidlá pre štátnu podporu firiem.

Oznámila to podpredsedníčka EK pre hospodársku súťaž Margrethe Vestagerová. Do projektu, ktorý má znížiť závislosť Európy od dovozu z Číny, sa zapoja desiatky podnikov vrátane Tesly, BMW či Fiat Chrysler.

V snahe o ekologicky šetrnejší priemysel a dopravu sa Komisia v roku 2017 rozhodla podporiť spájanie štátov a súkromných firiem pri veľkovýrobe batérií pod hlavičkou Európskej batériovej aliancie. V čase rýchlo rastúceho dopytu po článkoch do elektromobilov či ďalších strojov poháňaných elektrinou sa následne 12 krajín vrátane Nemecka, Francúzska, Talianska, Poľska či Slovenska dohodlo na spoločnom podniku.

Jeho cieľom je prilákať až 9 miliárd eur súkromných investícií. Podmienkou úspešného rozbehu projektu bolo, že ho schváli Komisia, ktorá zisťovala, či projekt nepoškodí konkurenčné prostredie. (čtk)

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na editori@dennikn.sk.

Dnes na DennikE.sk

Mali by mať ľudia zaočkovaní proti covidu-19 nejaké výhody? Áno, ale nie exkluzivitu (9 odborníkov)

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Mali by mať zaočkovaní ľudia nejaké výhody aj na Slovensku? Oslovení odborníci sa v zásade zhodujú, že očkovací preukaz by mohol byť pre nich vstupenkou na využívanie určitých služieb. „Zvýhodnenie áno, ale exkluzivita nie,“ vraví bývalý premiérov poradca Peter Škodný.

Minúta po minúte

Ekonomický newsfilter: Biznis si nevie predstaviť zatvorenie firiem, ale ide o to, či ešte máme inú možnosť +

  • Mochovce podľa očakávania ešte pribrzdili námietky. Povolenie na štart dostanú najskôr v júni
  • Minister Doležal tlačí diaľničné kilometre, začína sa stavať ďalší kúsok na Orave
  • Ekonomická nálada na Slovensku sa zhoršuje, EÚ je na tom o dosť lepšie

Nemecko už nebude požadovať od vodičov kamiónov na hraniciach testy na koronavírus. Podľa českého premiéra Andreja Babiša to na rokovaní lídrov EÚ prisľúbila Angela Merkelová, dátum však neoznámila. (čtk)

Akcie v USA vo štvrtok výrazne oslabili. Index Nasdaq má za sebou najhlbší jednodňový percentuálny prepad za štyri mesiace. Ukazovateľ technologického trhu sa ocitol pod tlakom po tom, čo výnosy 10-ročného dlhopisu americkej vlády stúpli na ročné maximum. Investori sa potom zbavovali niektorých akcií, pretože sa obávali, že sú precenené. (reuters)

Argumenty za a proti vypnutiu slovenského priemyslu

Juraj Valachy z Tatra banky a Miroslav Kiraľvarga z U. S. Steelu
Juraj Valachy z Tatra banky a Miroslav Kiraľvarga z U. S. Steelu

Ekonóm a manažér rozoberajú možnosť zavretia priemyslu. Juraj Valachy z Tatra banky sa prihovára za tvrdý lockdown na 2 týždne, Miroslav Kiraľvarga z U. S. Steelu varuje pred zrútením celej ekonomiky.

Prihováram sa za tvrdý lockdown na dva týždne, hovorí ekonóm Tatra banky Juraj Valachy. „Áno, ekonomické straty budú veľké, ale na druhej strane váh máme 100 úmrtí denne, čo je strašne veľa.“

Zavretím priemyslu Slovensko stratí nepomerne viac, ako získa pri pribrzdení nákazy, upozorňuje prezident Republikovej únie zamestnávateľov Miroslav Kiraľvarga. Utlmenie fabrík podľa neho nenarobí fatálne škody iba ich majiteľom, ale zrúti sa celá ekonomika.

Komentár Konštantína Čikovského

Zavrieť priemysel je naozaj až posledná možnosť, nerobme z toho však tabu, píše Konštantín Čikovský. „K stavu, v ktorom sa bude dať relatívne normálne žiť a nebudú mesačne zomierať tri tisícky ľudí, sa vieme prebojovať v zásade dvoma spôsobmi. Jeden nás bude stáť určite mnoho životov, druhý sa nezaobíde bez veľkých ekonomických strát.“

Vypnutie fabrík nespôsobí iba škody, ale zrúti sa ekonomika. Bude to podniková apokalypsa, tvrdí uznávaný manažér

Prezident Republikovej únie zamestnávateľov Miroslav Kiraľvarga. Foto - TASR
Prezident Republikovej únie zamestnávateľov Miroslav Kiraľvarga. Foto – TASR

Zavretím priemyslu Slovensko stratí nepomerne viac, ako získa pri pribrzdení nákazy, upozorňuje prezident Republikovej únie zamestnávateľov Miroslav Kiraľvarga. Utlmenie fabrík podľa neho nenarobí fatálne škody iba ich majiteľom, ale zrúti sa celá ekonomika.

Smartwings po takmer dvoch rokoch znovu vypravil v bežnej prevádzke lietadlo Boeing 737 MAX 8. Do leta chce postupne nasadiť aj zvyšných šesť týchto lietadiel.

Lietadlá Boeing 737 MAX boli celosvetovo odstavené od marca 2019 pre dve nehody, pri ktorých zahynulo 346 ľudí. Koncom januára tohto roku ich prevádzku povolila Európska agentúra pre bezpečnosť letectva (EASA).

„Našou absolútnou prioritou je bezpečnosť našich cestujúcich a posádky. Žiadny stroj nepodstúpil také previerky bezpečnosti v histórii letectva ako lietadlo Boeing 737 MAX. Veríme, že dôvera v toto lietadlo sa veľmi rýchlo obnoví,“ uviedol člen predstavenstva a generálny riaditeľ Smartwings Roman Vik. (čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať