Nakupovanie online vlani vystrelilo, ľudia v e-shopoch minuli skoro o tretinu viac peňazí ako pred rokom. Cez internet podľa portálu Heureka utratili 1,75 miliardy eur. Internetovému obchodu sa v čase lockdownu začalo venovať viac firiem.
Pandémia vyhnala Slovákov, ktorí potrebovali nakúpiť aj v čase zatvorených obchodov, do online priestoru. Podľa šéfa Heureky Tomáša Bravermana sa dostavil akýsi efekt hokejky, vývoj kopíroval sprísňovanie epidemiologických opatrení.
V marci nákupy online stúpli až o 54 %, v apríli to bolo 49 % a v máji 30 %. Záujem o nákupy na internete potom znova vzrástol v novembri a decembri. Podľa šéfa Heureky to však nesúviselo len s vrcholiacimi vianočnými nákupmi, ale najmä s nákupmi základných tovarov počas lockdownu.
Čo si ľudia kupujú na webe: Najviac funguje elektronika, nič sa na tom nezmenilo ani počas pandémie. Tvorila viac ako tretinu všetkých nákupov. Ďalšiu pätinu tvorili produkty pre dom a záhradu. Až za tým bolo oblečenie a športové vybavenie.
O presnej štruktúre nákupov Heureka nehovorí, no tvrdí, že sa skoro zdvojnásobil záujem o potraviny a takmer o polovicu vzrástol aj záujem o erotické pomôcky. Ľudia nakupovali vybavenie do domácej kancelárie, zvýšil sa záujem o produkty pre školopovinné deti. Viac sa kupovalo športové vybavenie a produkty na relaxovanie.
Nové eshopy: Pandémia urýchlila digitalizáciu aj u obchodníkov. Podľa údajov Heureky na Slovensku pribudlo zhruba 1800 internetových obchodov, často boli doplnkom ku kamennému obchodu. Na Slovensku je tak dohromady asi 14,3 tisíca internetových obchodov.
Podľa Bravermana najmä počas prvej vlny vznikali nové e-shopy takmer denne. Heureka si podľa neho zároveň posvietila na rôzne nekalé praktiky, nové e-shopy skúšali najmä rýchlo zarobiť na vysokých cenách žiadaných produktov.
Na webe pribudlo nováčikov aj medzi zákazníkmi – ľudí, ktorí nezvykli nakupovať v e-shopoch, no pandémia prinútila zmeniť ich nákupné zvyky. Viac začali dbať na známosť značky a obchodu.
Keďže v prvej jarnej vlne boli dočasne pozastavené dobierky a obchody žiadali iba platby kartou, aj na platenie na webe si museli ľudia nárazovo zvyknúť. V druhej vlne už profitovali najmä obchody, ktoré mali kamenné predajne, a ľudia si mohli tovar aj fyzicky vyzdvihnúť.
Čo čakať: Braverman si nemyslí, že trend prudkého rastu online biznisu bude pokračovať. Tvrdí, že zákazníci budú skôr šetriť, každý výdavok domácnosti zvažovať, a tak tento rok bude veľkou výzvou minuloročné výsledky aspoň vyrovnať.