Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Spotrebiteľské ceny v eurozóne v januári medziročne stúpli o 0,9 % po piatich mesiacoch poklesu. Vyplýva to zo správy Eurostatu, ktorý potvrdil skorší odhad. Po polročnom období pomalého rastu sa výrazne zrýchlila inflácia v EÚ na 1,2 %.

Údaje o inflácii v eurozóne aj celej Únii zverejnil Eurostat na internetovej stránke. V decembri medziročná inflácia v EÚ dosiahla 0,3 %, eurozóna bola v deflácii, keď ceny klesli o 0,3 %.

V oboch regiónoch bol januárový rast cien najvyšší od začiatku vlaňajšej jari, keď krajiny začali zavádzať hospodárske obmedzenia v dôsledku pandémie. Inflácia však stále nedosiahla hodnoty z januára 2020. V EÚ bola pred rokom 1,7 % a v eurozóne 1,4 %.

Podrobnejšie údaje:

  • V rámci EÚ malo najvyššiu medziročnú infláciu v januári Poľsko (3,6 %), Maďarsko (2,9 %) a Česko (2,2 %).
  • Najviac klesli ceny v Grécku (o 2,4 %), o viac ako jedno percento sa znížili v Slovinsku a na Cypre.
  • Rast cien na Slovensku (0,7 %) sa pribrzdil pod priemer EÚ aj eurozóny po tom, ako v predchádzajúcom období patrilo ku krajinám s najvyššou infláciou. Ešte v decembri malo najrýchlejší rast cien v eurozóne (1,6 %).

Inflácia napriek výraznému zrýchleniu nedosahuje cieľ ECB, ktorá sa usiluje o to, aby sa rast cien v strednodobom výhľade držal tesne pod 2 %. (čtk, e)

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na editori@dennikn.sk.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Ceny ropy sa dnes posilňujú o zhruba 3 %. Deje sa tak po predĺžení ťažobných škrtov aj na apríl, na ktorom sa dohodli štáty kartelu OPEC+ a ich spojenci. Ceny sú vyššie než v posledných mesiacoch pred pandémiou.

Ako sa dnes menili ceny

  • Krátko pred 17.00 h sa barel severomorskej ropy Brent predával zhruba za 68,85 dolára (+3,2 % oproti predchádzajúcemu záveru). Bol tak blízko 14-mesačného maxima.
  • Barel ľahkej americkej ropy WTI si pridával takmer tri percentá na 65,71 dolára, bol na úrovni zhruba z apríla 2019. (čtk)

Obchodný deficit USA v januári vzrástol, dovoz tovarov sa vďaka oživeniu spotrebiteľského dopytu vyšplhal na rekordné maximum. Politicky citlivý schodok s Čínou klesol o 3,2 % na 27,2 miliardy dolárov.

Vyplýva to z údajov amerického ministerstva obchodu.

Údaje podrobnejšie

  • Schodok USA v obchodovaní s tovarom a so službami v januári vzrástol o 1,9 % na 68,2 miliardy dolárov. Ekonómovia v ankete agentúry Reuters odhadovali len 67,5 miliardy.
  • Vývoz sa zvýšil o 1 % na 191,9 miliardy dolárov, dovoz vzrástol o 1,2 % na 260,2 miliardy dolárov. Dovoz samotných tovarov stúpol o 1,6 % na rekordných 221,1 miliardy dolárov.

Čínske súvislosti

Bývalý americký prezident Donald Trump zavádzal clá na čínsky tovar v snahe prinútiť Peking k zmene obchodných praktík, ktoré podľa neho poškodzovali americké podniky.

Nový prezident Joe Biden zatiaľ koniec obchodnej vojny s Čínou nevyhlásil. Katherine Taiová, ktorú nominoval do pozície obchodnej zástupkyne USA, sľúbila, že zabezpečí, aby z obchodnej politiky USA ťažili americkí zamestnanci. Uviedla tiež, že bude viac spolupracovať so spojencami s cieľom čeliť čoraz priebojnejšej Číne.

Clá označila za legitímny nástroj presadzovania obchodnej politiky. (čtk)

Do prevádzky sa od opätovného povolenia vrátilo viac ako sto lietadiel Boeing 737 Max. Najviac letov s nimi absolvovali American Airlines, takmer tretinu z celkových 1300. Lietadlá mali takmer dva roky nútenú prestávku po dvoch nehodách.

Prevádzku Boeingu 737 Max povolili koncom minulého roka Spojené štáty. Po nich novú certifikáciu strojom udelili aj regulátori v EÚ, Británii, Brazílii, Kanade, Austrálii či SAE.

Ako prvé vrátili 737 Max do prevádzky brazílske aerolínie Gol. Ich osem lietadiel bolo minulý týždeň najvyťaženejších, strávili vo vzduchu v priemere 11 hodín denne.

Lietadlá 737 Max na začiatku roka 2019 najprv vyradila z prevádzky Čína. Tieto stroje tam novú akreditáciu zatiaľ nedostali.

Viac o Boeingu 737 Max:

  • Je najnovšou verziou lietadla na krátke a stredné trate, ktoré v pôvodnej verzii prvý raz vzlietlo v roku 1967.
  • Do komerčnej prevádzky bol uvedený v máji 2017 a stal sa najpredávanejším modelom výrobcu.
  • Podľa spoločnosti Cirium bolo na jar 2019 vo flotile aeroliniek po celom svete okolo 360 kusov.
  • Analytik Richard Aboulafia z firmy Teal Group vlani uviedol, že na návrat do vzduchu čaká 387 lietadiel, ďalších 450 Boeing od jari 2019 vyrobil. (čtk, bloomberg)

Aerolinky po koronakríze čakajú vyšší dopyt po cestách na dovolenku k moru a pokles záujmu o lietanie biznis triedou. Prispôsobiť sa prioritám pasažierov by podľa analytikov mohol byť spôsob, ako sa rýchlejšie zotaviť zo strát.

„Európske aerolinky sa zamerajú na cestovanie za odpočikom. Je to od nich taktická reakcia, idú tam, kam idú ľudia,“ povedal analytik Adrian Yanoshik z firmy Berenberg.

Viac na dovolenku, menej za biznisom

V niektorých európskych štátoch pandémia len vrcholí, iné sa chystajú uvoľňovať obmedzenia. Očakáva sa, že hneď ako to bude možné, ľudia sa budú snažiť vyraziť na dovolenku. Zlepšenie pri obchodných cestách podľa expertov zaberie viac času.

Nízkonákladové aerolínie typu Ryanair či easyJet zvykli lákať cestujúcich na to, že si môžu zobrať pár dní voľna a odletieť za slnkom do Grécka, Španielska či Talianska. Teraz by to mohli robiť aj ďalší dopravcovia vrátane Lufthansy alebo British Airways, ktorí sa zameriavali skôr na obchodných cestujúcich.

„Obchodné cesty sa dostanú na úroveň roka 2019 do konca desaťročia,“ prognózuje Stephen Furlong zo spoločnosti Davy, špecializovanej na správu majetku. Pri letoch na dovolenku sa podľa neho dá po odznení pandémie čakať pomerne rýchle zotavenie.

Čo môže urýchliť zotavenie

Európske aerolinky sa spoliehajú na očkovacie pasy. Sľubujú si od nich, že im tento rok pomôžu rýchlo sa zotaviť. O podobe pasov zatiaľ nie je jasno.

Združenie IATA pracuje na digitálnej platforme, kde si cestujúci budú môcť stiahnuť dáta o svojom aktuálnom zdravotnom stave a absolvovaných testoch, napríklad na koronavírus. (čtk, cnbc)

Dozorový prokurátor podá sťažnosť voči rozhodnutiu o prepustení Zoroslava Kollára. Potvrdila to hovorkyňa prokuratúry Jana Tökölyová. Rozhodovať tak bude Najvyšší súd.

Apple si upevnil pozíciu lídra predaja inteligentných hodiniek, vo 4. štvrťroku kontroloval dve pätiny trhu. Ten sa posúva smerom k prémiovému segmentu, v ktorom sú silné aj značky Samsung či Garmin.

Údaje o predaji inteligentných hodiniek zverejnila firma Counterpoint. Vyplýva z nich, že dodávky produktov v roku 2020 poznačenom pandémiou stúpli o 1,5 %.

Podrobnejšie údaje:

  • Apple zvýšil svoj trhový podiel o 6 percentných bodov, v dôsledku čoho sa celý trh posunul viac smerom k prémiovému segmentu.
  • Na predaji produktov s cenovkou nad 300 eur má Apple vyše dvojtretinový podiel.
  • Z najsilnejších značiek vlani najrýchlejšie rástol odbyt hodiniek Huawei, stúpol o 26 %. Predaj značky Apple sa zvýšil o 19 %, Samsungu klesol o 1 %.
  • Výrobca iPhonu vlani predal 33,9 milióna smart hodiniek, trhová dvojka Huawei o dve tretiny menej.

Apple sa stal lídrom trhu v roku 2015, keď uviedol na trh hodinky Apple Watch. Odvtedy si pozíciu neohrozene drží. (tasr, e)

Zoroslava Kollára prepustil na slobodu sudca pre prípravné konanie Špecializovaného trestného súdu Ján Buvala. Televízii Markíza to potvrdil jeden z jeho advokátov Martin Berec. Voči rozhodnutiu môže podať sťažnosť dozorový prokurátor.

V takom prípade bude o Kollárovi ešte rozhodovať Najvyšší súd.

Kollár bol vo väzbe od októbra minulého roka. Zadržali a obvinili ho zo zasahovania do nezávislosti súdu v rámci akcie Víchrica. (tvnoviny.sk)

Dopravný podnik Bratislava sa chystá obstarať dokumentáciu pre 16 kilometrov nových trolejbusových tratí. Hodnotu projekčných prác vyčíslil na necelé 3,3 milióna eur bez DPH, samotné stavby budú neskôr stáť zhruba desaťnásobne viac.

DPB o tom informoval v tlačovej správe, zákazku na dokumentáciu chce financovať z eurofondov.

S ktorými novými traťami mestský podnik počíta:

(niektoré uvedené trate už čiastočne existujú, môžu sa modernizovať)

  • Hlavná stanica – Kramáre – Mlynská dolina – Riviéra (17,35 kilometra vrátane zmodernizovaných tratí, predpokladaná investícia 21 miliónov eur)
  • Trenčianska – Bajkalská – Hraničná – Grófska niva (3,5 kilometra, predpokladaná investícia 5,8 milióna eur)
  • Autobusová stanica – Nové SND a Bulharská – Galvaniho (2,05 kilometra a 2,8 kilometra, predpokladaná investícia za obe 7 miliónov eur)

Na očkovanie počas tohto víkendu sa môžu prihlásiť aj zamestnanci maloobchodu, ktorí prichádzajú do kontaktu so zákazníkmi, vodiči MHD a ďalšie profesie. V očkovacích centrách zriadených župami sú na víkend voľné stovky miest.

Napríklad v Skalici je voľných vyše 400 miest na sobotu, v Dunajskej Strede takmer 500 miest, v Humennom 700 miest, takmer tisíc miest je v Prešove.

Prihlásiť sa dá na stránke Korona.gov.

Ide o poslednú možnosť dať sa prednostne očkovať, od pondelka už bude platiť nová vyhláška, na základe ktorej sa bude očkovať striktne podľa veku. Registrácia pre ľudí starších ako 60 rokov zatiaľ nie je spustená.

„Odborníci na ministerstve zdravotníctva aj v konzultácii s ďalšími rezortmi vyhlášku momentálne finalizujú, v priebehu víkendu budeme komplexne informovať o detailoch,“ povedala Eliášová.

Prihlasovanie na očkovanie šesťdesiatnikov a sedemdesiatnikov sa teda začne až na budúci týždeň.

Slovenskú ekonomiku v závere vlaňajška potiahol najmä priemysel. Analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák tak reagoval na dnešné dáta, podľa ktorých sa HDP vlani prepadol o 5,2 %, čo je menej než počas krízy v roku 2009.

Údaje zverejnil štatistický úrad.

Čo hovorí analytik

  • Medziročný rast exportov sa udržal v čiernych číslach a oproti predchádzajúcemu štvrťroku sa dynamika jeho rastu ešte mierne zrýchlila z 0,7 % na 1,8 %.
  • Silnejší rast dovozov bol ťahaný domácim dopytom. Aj keď v závere roka klesala spotreba domácností pod vplyvom sprísňujúcich sa protipandemických opatrení, jeho negatívny príspevok k medziročnej zmene HDP sa zmiernil z –7,9 % na –3,6 %.
  • Z ponukovej strany ťahal ekonomiku v závere roka najmä priemysel, ktorý obnovil medziročný rast pridanej hodnoty o 2,6 %. Medziročne vyššiu pridanú hodnotu vykázali aj verejné a administratívne služby, či činnosti v oblasti nehnuteľnosti.
  • Medziročný pokles pridanej hodnoty sa prehĺbil v sektore IT a telekomunikácií (–8,5 %), aj vo finančnom sektore (–11,3 %) či obchode, doprave a turizme (o 11,4 %).
  • Stavebníctvo si napriek oživeniu produkcie držalo v závere roka dvojciferné dynamiky medziročného poklesu pridanej hodnoty, dynamika sa však zmiernila z –25,3 % na –13,8 %.

Čo očakáva ďalej

  • Dlhšie pôsobenie pandémie a sprísnenie opatrení od Nového roka sa postupne začne na slovenskej ekonomike podpisovať, a to vrátane priemyslu.
  • Problémy slovenským výrobcom môžu spôsobovať sprísňujúce sa pravidlá na hraniciach.
  • Dodávky, naopak, zatiaľ nelimituje vyššia chorobnosť.
  • Pri medziročnom porovnaní sa v prvom štvrťroku 2021 pokles zrejme nebude prehlbovať – už prvý štvrťrok minulého roka ovplyvnila pandémia.
  • Reálne zotavovanie ekonomiky očakávame až v druhej polovici roka a na jeho rýchlosť bude vplývať najmä úspešnosť očkovacej stratégie.
  • „Na predpandemické úrovne by sa ekonomika mala vrátiť najskôr až na prelome rokov, pravdepodobnejšie však až v prvej polovici budúceho roka,“ dodáva Koršňák. (tasr, e)

Výnosy najväčších investičných bánk vlani stúpli o rekordných 28 % na 194 miliárd dolárov. K rastu pomohol záujem o vstup na burzu zo strany firiem špecializovaných na akvizície (SPAC) a vysoký objem obchodovania na trhoch.

Vlaňajšie výnosy dvanástich sledovaných investičných bánk boli rekordom za uplynulých desať rokov, počas ktorých ich monitoruje výskumná firma Coalition Greenwich.

Podrobnejšie informácie:

  • Firmy SPAC získali na burze rekordných 82 miliárd dolárov. Tento trend by sa mal tento rok zrýchliť, čo pre banky znamená ďalšie zvýšenie výnosov z poplatkov za organizovanie obchodov.
  • Výnosy z obchodovania s dlhopismi, menami a komoditami stúpli o 41 %. V prípade komodít boli rekordné, lebo investori hľadali bezpečné investície v drahých kovoch. V 2. polroku zasa výrazne vzrástli ceny ropy.
  • Výnosy bánk síce stúpli, ale počet pracovných miest sa znížil o 1 % na 48 700. V dôsledku slabšieho dopytu škrtali pozície tam, kde sa obchoduje s niektorými typmi derivátov.

Coalition sleduje výkony finančných ústavov Bank of America, Barclays, BNP Paribas, Citigroup, Credit Suisse, Deutsche Bank, Goldman Sachs, HSBC, JPMorgan, Morgan Stanley, Société Générale a UBS. (čtk, reuters)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať