Lízingoví klienti nemajú automaticky nárok na odškodné za autá od Volkswagenu, ktoré boli vybavené naftovým motorom umožňujúcim podvody pri emisných testoch. Vyplýva to z verdiktu spolkového súdneho dvora BGH v Karlsruhe.
Súd zamietol žalobu proti Audi, ktorého auto zákazník najskôr využíval prostredníctvom lízingu a neskôr ho odkúpil.
Aký prípad riešil súd
Žalujúci si v roku 2009 zadovážil auto Audi Q5 na štvorročnú lízingovú zmluvu s firmou Volkswagen Leasing. Popri jednorazovom poplatku 5-tisíc eur zaň mesačne platil 437 eur a v roku 2013 ho odkúpil za približne 25-tisíc eur.
Vozidlo bolo vybavené motorom EA189, ktorý umožňoval podvody pri meraní emisií. Klient sa preto následne dožadoval úhrady kúpnej ceny aj poplatkov za lízing.
Súd konštatoval, že klient získal lízingovou zmluvou právo využívať auto počas stanoveného obdobia, čo bez obmedzení aj robil. Výnimkou by podľa súdu mohlo byť to, že zákazník by sa už vopred s lízingovou firmou dohodol, že vozidlo následne odkúpi.
Kontext
Nemecké súdy už viackrát rozhodli v kauze emisných podvodov Volkswagenu. Napríklad nariadili plné odškodnenie zákazníkov, ktorí si zobrali pôžičku na nákup auta s kontroverznými motormi.
BGH v takom prípade nariadil uhradiť aj úroky z pôžičiek, ako keby sa nákup auta nikdy nekonal. Lízing je však iný druh služby, pretože vozidlo do prípadného odkupu zostáva v majetku lízingovej firmy. (čtk, dpa)