Na rusko-čínskych hraničných priechodoch sa tvoria rekordné kolóny kamiónov, na odbavenie ich tam čaká až 1500. Vynútené prestoje stoja dopravné firmy milióny eur. Zápchy na hraniciach majú nielen objektívne príčiny, ako sú zavedené kvóty, ale vznikajú aj umelo, píše ruský denník Vedomosti.
Namiesto 20 dní aj 40
Na najväčšom prechode Zabajkaľsk-Mandžusko čaká skoro 1000 kamiónov, zatiaľ čo pohraničníci a colníci sú schopní za deň odbaviť maximálne 360 vozidiel.
Kolóny medzitým vznikli aj na ďalších hraničných priechodoch. Pre prestoje sa dodávky tovaru z Číny po ceste predĺžili na 30 až 40 dní, zatiaľ čo predtým to bolo približne 20 dní.
Dopravné firmy tvrdia, že takéto rady na hraniciach ešte nezažili, aj tento rok v lete na hraniciach čakalo maximálne asi 500 kamiónov.
Generálny riaditeľ spoločnosti Rustrans-spedition Kondratij Gajkevič uviedol, že viac ako 100 vozidiel tejto spoločnosti už tri týždne nemôže prejsť cez hraničný priechod v Zabajkaľsku. Pre zavedenie kvót nemôže priechod odbaviť viac ako 200 kamiónov za 24 hodín.
Z Číny do Ruska a ďalej do Európy kamióny prevážajú odevy, obuv, počítače, čistiace prostriedky pre domácnosti, elektroniku, autá a ďalší spotrebný tovar. Opačným smerom putujú náhradné diely na autá, poľnohospodárske výrobky, potraviny alebo drevo.
Príčiny dlhých kolón
Hraničné priechody sa začali upchávať už vlani vinou opatrení zavedeným proti šíreniu koronavírusu. Tento rok čínske úrady zvýšili kvótu pre vjazd ruských kamiónov, ale tá vzhľadom na rastúce objemy prepravovaného nákladu ani tak nestačila. Navyše sa priechody z čínskej strany z času na čas zatvárajú kvôli kontrolám či sviatkom.
Zápchy podľa Vladimira Pavlovského z logistickej platformy Cargotogo vznikajú z dôvodu, že Číňania veľmi starostlivo testujú na covid všetkých, ktorí prekračujú hranicu. Situáciu zhoršuje aj nárast prepravy pred novoročnými sviatkami.
Ruskí colníci tvrdia, že sa snažia uľahčiť situáciu tým, že organizujú na prechodoch nočné zmeny. Iní volajú po zvýšení počtu priechodov: s Fínskom ich má Rusko šesť, ale na trikrát dlhšiu hranicu s Čínou len päť.
Podľa nemenovaného zdroja z jednej dopravnej spoločnosti zápchy vznikajú aj umelo a čínska strana podľa neho presadzuje nový spôsob prepravy tovaru – vpustí len tie ruské kamióny, ktoré na čínskom území odpoja náves a vrátia sa späť do Ruska, a až sa naloží tovar, potom znova vojdú do Číny a náves odvezú.
Situáciu zhoršilo aj uzavretie hraničných priechodov medzi Čínou a Kazachstanom a zdraženie námornej dopravy až na päťnásobok predchádzajúcich cien. Experti preto predpovedajú, že sa situácia nezlepší, kým nebudú zrušené opatrenia proti šíreniu koronavírusu. (vedomosti, čtk)