Železničná spoločnosť Slovensko vyhlasuje náborovú kampaň na rušňovodičov. Náborový príspevok sa zvýši z 1200 eur na 3000 eur, ten, kto príde pracovať ako rušňovodič ZSSK zo vzdialenosti viac než 150 kilometrov, dostane príspevok 400 eur.
ZSSK chce motivovať aj súčasných zamestnancov. Ak nájdu zamestnávateľovi ďalšieho kandidáta na prácu rušňovodiča, ktorý s firmou podpíše kontrakt, dostanú 500-eurový príspevok.
Štát tým reaguje na nedostatok rušňovodičov, ktorý sa prejavil najmä na niektorých tratiach na západnom Slovensku. Aktuálne chýba ZSSK okolo 170 rušňovodičov.
Priemerný plat rušňovodiča bude v tomto roku podľa štátnych železníc viac ako 1 800 eur, v rok 2023 opäť stúpne.
Predseda predstavenstva ZSSK Roman Koreň povedal, že postupne počty odmietnutých vlakov klesajú, citeľné to už má byť na trati do Komárna a zlepšenie sa chystá aj pri vlakoch na Rajku. „Problém bude pretrvávať pri vlakoch na Triblavinu (Bratislava – Trnava, pozn. red.),“ povedal Koreň.
Minister dopravy Andrej Doležal pripomenul, že chýbajúci rušňovodiči sú len jedným z dôvodov, pre ktoré vlaky meškajú alebo sú odrieknuté. Ďalšími sú napríklad zlý stav koľajníc či vozidlového parku, nehody, poruchy a mnoho iných.
Komplikácie vo vlakoch v úseku Bratislava – Trnava sú spôsobené kombináciou nedostatku rušňovodičov a chýbajúcich vozidiel, ktoré sú aj odstavené vozidlá v opravách. Najmä na prelome rokov podľa Koreňa meškali dodávatelia s náhradnými dielmi, napríklad s brzdami.
Situácia v odrieknutých spojoch by sa mohla podľa Koreňa zlepšiť vo februári, a to po novej úprave fondu pracovného času na 36 hodín. Isté to však nie je, keďže veľa môže zmeniť nový variant covidu omikron. Kým pred dvoma týždňami bolo v karanténe alebo doma s covidom do desať rušňovodičov, posledný údaj je 47.
Okrem vysokých príplatkov chcú železničiari zabezpečiť nových rušňovodičov aj obnovením kurzov, ktoré okresala pandémia. Do konca roka očakávajú, že do praxe z kurzov príde viac ako 100 nových rušňovodičov. Zároveň sa rozbiehajú kurzy na ďalších 170 kandidátov.