Minulý rok bol pre britský automobilový priemysel najhorší od roku 1956. Produkcia klesla medziročne o 6,7 % na takmer 860-tisíc áut najmä v dôsledku nedostatku čipov. Oproti predpandemickému roku 2019 bola nižšia o tretinu.
Údaje o produkcii vozidiel zverejnil britský zväz výrobcov a predajcov SMMT. Za štvrtinu poklesu je zodpovedné vlaňajšie uzavretie závodu Hondy vo Swindone západne od Londýna.
Niektoré továrne museli v dôsledku nedostatku polovodičov obmedziť alebo pozastaviť výrobu. Následkom šírenia koronavírusu mali problémy s dochádzkou pracovníkov. Dlhé obdobie boli zatvorené aj autosalóny, aby sa predišlo šíreniu nákazy.
Aký je výhľad
SMMT označil minulý rok za skromný, do budúcnosti je však optimistický. Investície v sektore vlani dosiahli 4,9 miliardy libier a boli výrazne vyššie ako v predchádzajúcom roku. Podľa šéfa združenia Mikea Hawesa by tento rok mohlo zísť z výrobných liniek opäť viac ako milión áut.
Dobrý výhľad sľubujú aj elektromobily. Viac ako štvrtina vyrobených vozidiel mala vlani alternatívny pohon. Každé dvanáste auto bolo čisto na batériu, čo predstavuje nárast o 72 %.
Britská vláda chce do roku 2030 zakázať predaj áut so spaľovacími motormi. Nebezpečenstvo však podľa Hawesa predstavujú vysoké ceny energií.
Kontext
Kolaps automobilového trhu nie je čisto britským fenoménom. Produkcia v roku 2021 znovu výrazne klesla celosvetovo hlavne pre nedostatok čipov. V Nemecku zaznamenalo združenie automobilového priemyslu VDA pokles približne o desatinu. (čtk, reuters)