Progresívne Slovensko kritizuje vládu za to, že ešte nevysúťažila nový mýtny systém, a už to podľa nej načas ani nestíha. Kontrakt SkyTollu má platiť do konca tohto roka. „Za dva a pol roka tejto vlády nebudeme mať nového poskytovateľa mýtneho systému na Slovensku,“ kritizuje odborník PS na dopravu Martin Pekár.
Strane sa nepozdáva ani náhradné riešenie, ktoré má slúžiť dovtedy, kým sa ukončia všetky etapy obstarávania nového mýta. Národná diaľničná na tento účel objednala od SkyTollu takzvaný modul „EETS“.
EETS je skratka pre európsku službu elektronického výberu mýtneho a za normálnych okolností má slúžiť na to, aby kamionista mohol jazdiť v rôznych krajinách Európy s jednou palubnou jednotkou, teda zariadením, ktoré zaznamenáva polohu vozidla.
Modul EETS totiž dokáže prečítať dáta z rôznych palubných jednotiek a posielať ich spracované do hlavného mýtneho systému. Slúži teda ako medzistupeň medzi rôznymi palubnými jednotkami a centrálnym mýtnym systémom.
Na Slovensku sa od roku 2010 používajú palubné jednotky od SkyTollu, ktorý prevádzkuje mýtny systém.
„Implementáciou medzinárodného mýta bude môcť časť dopravcov ‚skytollové‘ jednotky vrátiť a jazdiť s tými, s ktorými je zvyknutá v Európe,“ vysvetľoval nedávno minister dopravy Andrej Doležal. SkyTollu tým podľa neho vznikne konkurencia. Cena dodatku sa vtedy odhadovala asi na 6 miliónov eur.
Pekár z Progresívneho Slovenska však tvrdí, že prepojenie EETS mal štátu dodať SkyToll zadarmo.
„SkyToll má v pôvodnej zmluve, ktorej sa hádam všetci chceme zbaviť, jasne napísané, že štát má nárok pýtať napojenie na európsky mýtny systém zadarmo,“ tvrdí Pekár.