V Európe sú čoraz populárnejšie nočné lôžkové vlaky, stále pribúdajú nové linky, píše v reportáži BBC. Ide o ekologickejšiu formu cestovania, ktorá je však obvykle drahšia. Prevádzkovatelia sľubujú „hotely na koľajniciach“, ktoré budú mať staromódny šarm.
Niet pochýb, že Julia Senningerová je milovníčkou vlakov. 33-ročná žena, ktorá žije vo švédskom hlavnom meste Štokholm, pravidelne cestuje po železnici za svojou rodinou do Luxemburska aj do dovolenkových destinácií.
Cestovaniu takýmto spôsobom dáva prednosť pred lietaním najmä z ekologických dôvodov. Dodáva však, že vlaky sú jednoducho príjemnejšie, najmä lôžkové spoje. „Je to oveľa väčšia zábava. Stretnete viac ľudí a vediete zaujímavé rozhovory,“ hovorí Senningerová.
V októbri cestovala s manželom vtedy novou linkou zo Štokholmu do Hamburgu, druhého najväčšieho nemeckého mesta. Tú prevádzkuje švédska železničná spoločnosť SJ. Spoj odchádza zo Štokholmu každý deň o 17.30 h a do Hamburgu prichádza o 6.30 h ráno.
Ekologický aspekt
Uhlíková stopa je len zlomkom letu. Lietadlo zo Štokholmu do Hamburgu spôsobí podľa výpočtového webu EcoPassenger približne 250 kg emisií oxidu uhličitého na jedného cestujúceho. Na porovnanie, CO2 uvoľnený pri ceste vlakom na elektrický pohon predstavuje iba 26 kg.
Nočný vlak SJ má deväť vagónov a kapacitu 400 cestujúcich. Dan Olofsson, vedúci ponukových služieb spoločnosti SJ, hovorí, že novú službu navrhla švédska vláda, „pretože chcela priviesť viac ľudí k cestovaniu šetrnému ku klíme a jedným z riešení bol nočný vlak medzi Švédskom a Nemeckom“.
Služba je poháňaná obnoviteľnou energiou a podľa Olofssona ju Švédi zvyčajne využívajú na prestup na ďalšie železničné spoje z Hamburgu. „Hamburg nie je pre väčšinu cestujúcich hlavnou destináciou, ale je dôležitým uzlom, odkiaľ sa ľudia dostanú do ďalších destinácií v Nemecku, vo Francúzsku a podobne,“ hovorí.
„Máme ľudí, ktorí ním chcú cestovať do lyžiarskych stredísk, ale aj na stretnutia do Bruselu. Preto do Hamburgu prichádzame skoro ráno,“ dodáva Olofsson. Spoločnosť plánuje od apríla predĺžiť linku do Berlína.
Dobrodružstvo a romantika
Keď sa na začiatku tohto roka objavila správa, že belgicko-holandská vlaková spoločnosť European Sleeper plánuje prepravovať ľudí cez noc z Bruselu a Amsterdamu do Berlína, vyvolalo to medzi fanúšikmi vlakov veľký rozruch.
„Som veľkým priaznivcom nočných vlakov,“ hovorí spoluzakladateľ spoločnosti Chris Engelsman. „Je to dobrodružné, romantické a efektívne,“ dodáva a vymenúva zoznam svojich obľúbených ciest, medzi ktoré patrí napríklad cesta z Viedne do Kyjiva alebo z Milána na Sicíliu, ktorá zahŕňa aj plavbu loďou.
Z Bruselu do Prahy
„Dovolenka sa začína, keď nastúpite do vlaku,“ hovorí Engelsman. Spoje European Sleeper budú jazdiť od konca mája spočiatku trikrát týždenne a každý z nich pojme približne 500 osôb.
Prečo medzi Bruselom a Berlínom? „Na tejto trase žiadny iný nočný vlak nejazdí,“ hovorí Engelsman. „Asi pred šiestimi rokmi nemecké dráhy ukončili prevádzku nočných vlakov. Bol som z toho frustrovaný, pretože sa mi zdalo, že je vždy dosť dobre obsadený,“ hovorí. Spoločnosť European Sleeper plánuje od budúceho roka predĺžiť svoju trasu do českej Prahy.
Hotely na koľajniciach
Francúzska spoločnosť Midnight Trains, ktorá takisto prevádzkuje nočné vlaky, tvrdí, že chce „znovu prebudiť očarujúci zážitok z nočného vlaku“, a preto v roku 2024 začne prevádzkovať svoje prvé luxusné spoje z Paríža. Spoločnosť chce obsluhovať viac ako 10 destinácií vrátane Ríma, Porta a Edinburghu, a tvrdí, že jej vlaky budú ako „hotely na koľajniciach“, ktoré majú staromódny „nádherný šarm 20. rokov“.
Medzitým existujúca lôžková vlaková služba Nightjet, ktorú vlastnia Rakúske dráhy, začne ešte tento rok prevádzkovať svoje linky Brusel-Viedeň a Paríž-Viedeň denne, aktuálne na trase jazdí trikrát týždenne.
Cat Jonesová je zakladateľkou a výkonnou riaditeľkou cestovnej kancelárie Byway Travel, ktorá sa zaoberá cestovaním bez letov. Hovorí, že návrat popularity lôžkových vlakov „vracia radosť z cestovania“.
„Zmyslom cestovania je skôr zážitok ako iba príchod,“ hovorí. „Ľudia majú pocit, že dovolenka sa začína, keď sa vo vlaku otvoria dvere,“ dodáva.
Drahšia voľba
V závislosti od lokality, najmä ak vyrážate z Británie, však môže byť cestovanie vlakom často drahšie ako lietanie. Cestovné za vlak v Británii môže byť o 50 percent drahšie ako letenky, vyplýva zo štúdie z roku 2021, ktorú vykonal časopis Which? zaoberajúci sa voľbou spotrebiteľov.
„Tak ako pri lietaní si treba rezervovať cestu dopredu, aby ste našli lacnejšiu cenu,“ hovorí Mark Smith, zakladateľ webovej stránky Seat61. „Musíte si však uvedomiť, že letecké spoločnosti neplatia žiadne clo na palivo. Niektoré krajiny účtujú DPH na cesty vlakom, ale nikto ju neúčtuje na letenky. Prespanie vo vlaku cez noc však ušetrí účet za hotel,“ pripomína.
Dodáva, že aj keď cestovanie vlakom na dlhé vzdialenosti môže byť drahšie, „vidíme, že oveľa viac ľudí si vyberá vlak“. „Predtým mali ľudia fóbiu z lietania alebo sa im jednoducho páčili vlaky, ale teraz sa všetci snažia znížiť svoju uhlíkovú stopu a chcú si cestu spríjemniť,“ hovorí Smith.
„Ľudia chcú uniknúť stresu z letiska. Len čo raz cestujú vlakom, vidia z okna viac scenérií a po príchode do mesta sa ľahko dostanú do hotela, chcú si to zopakovať,“ dodáva. (čtk, bbc)