Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Téma: Automobilový priemysel

Zdieľať

Bentley prepustí v Británii 1000 ľudí, čo je približne štvrtina z celkového počtu zamestnancov. Výrobcu luxusných automobilov zo skupiny Volkswagen kvári koronakríza, problémy s tvorbou zisku mal už pred ňou.

Bentley vyrába autá v britskom Crewe. Očakáva sa, že zamestnancom ponúkne možnosť dobrovoľného odchodu. Firmu poškodilo prerušenie výroby v dôsledku pandémie koronavírusu.

Šéf Bentley Adrian Hallmark minulý mesiac uviedol, že štvrtina zamestnancov je na nútenej dovolenke a ďalšia štvrtina pracuje z domova. Produkcia v Crewe bola medzičasom obnovená, no podieľa sa na nej len polovica zvyčajného počtu pracovníkov.

Automobilka Bentley funguje od roku 1919, vlani zvýšila predaj o 5 % na 11-tisíc vozidiel. V aute Bentley jazdí napríklad aj britská kráľovná Alžbeta II.

Problémy majú aj ďalší

Koronakríza a s ňou spojený pokles dopytu dolieha tiež na ostatné automobilky. Tento týždeň oznámil prepúšťanie ďalší britský výrobca luxusných vozidiel Aston Martin. Odísť by malo 500 pracovníkov.

Britský automobilový trh sa v posledných mesiacoch pre koronakrízu výrazne prepadol. V máji bolo zaregistrovaných 20-tisíc nových osobných áut, čo je síce nárast oproti aprílovým viac ako 4000 kusom, no len zlomok v porovnaní s vlaňajším májom, keď sa predalo vyše 183-tisíc vozidiel. (bbc, čtk)

Zdieľať

Talianska divízia automobilky Fiat Chrysler Automobiles žiada, aby Rím ručil za úver 6,3 miliardy eur. Talianske ministerstvo financií bude zrejme v rámci pomoci ručiť za 80 % pôžičky, povedal zástupca talianskej vlády.

Úver poskytne banka Intesa Sanpaolo. Automobilke hrozia sankcie, pokiaľ nebude plniť záväzky spojené so štátnou pomocou, povedal minister hospodárstva Roberto Gualtieri.

Úver vyvoláva v Taliansku značné kontroverzie. Nadnárodná spoločnosť FCA sídli v Holandsku a plánuje fúziu s francúzskym konkurentom, automobilkou PSA. Spojením vznikne štvrtý najväčší výrobca áut na svete podľa objemu predaje. Automobilky chcú transakciu uzavrieť do konce tohto roku alebo na začiatku budúceho roku. (čtk, reuters)

Zdieľať

Prepad predaja nových osobných áut v Nemecku sa v máji zmiernil, no zostal značný. Odbyt klesol medziročne o 49,5 percenta na vyše 168-tisíc vozidiel, v apríli sa trh zasiahnutý koronakrízou zosunul o 61 percent.

Štatistiky predaja áut v piatom mesiaci zverejnil spolkový úrad pre motorové vozidlá KBA. Nemecko je najväčším automobilovým trhom v Európe. Správu o májovom vývoji predaja za celú EÚ zverejní Európske združenie výrobcov automobilov 17. júna.

Nemecké vládne strany sa dohodli, že finančne podporia len nákup elektromobilov. Schéma je súčasťou nového balíka na podporu ekonomiky zasiahnutej koronakrízou v objeme 130 miliárd eur.

Automobilkám sa tak nepodarilo presadiť štátnu podporu na kúpu benzínových a dieselových vozidiel. (čtk)

Viac o nemeckých stimuloch na elektromobily sa dočítate tu.

Zdieľať

Nemecká vláda podporí stimulmi len elektromobily

Nemecko nezavedie stimuly na kúpu vozidiel s benzínovým a naftovým motorom, finančne podporí len predaj elektromobilov. Dohodla sa na tom vládna koalícia pod vedením Angely Merkelovej.

Stimuly pri nákupe elektrických áut sú súčasťou nového balíka na podporu ekonomiky poznačenej koronakrízou v celkovom objeme 130 miliárd eur.

Ako Nemecko podporí elektromobily:

  • finančná dotácia od štátu vo výške 6000 eur sa bude vzťahovať na elektromobily s cenovkou do 40-tisíc eur, platiť má pri kúpe vozidla do konca roka 2021,
  • stimuly môžu potiahnuť najmä odbyt lacnejších elektrických áut ako napríklad Kia e-Niro (cena od 34 290 eur), elektromobil od Volkswagenu ID.3 (na trh príde v lete, má stáť od 29 990 eur) alebo Peugeot e-208 GT (36 600 eur),
  • plná podpora sa neujde prémiovým elektromobilom, ako sú BMW, Mercedes či Tesla (cena Tesly Model 3 na nemeckom trhu štartuje od 43 990 eur, Mercedesu EQC od 71 590 eur a Audi E-Tron od 69 900 eur).

Na štátnu podporu áut s konvenčným pohonom tlačili veľké nemecké automobilky. Politici a odborná verejnosť sú v tejto otázke rozdelení, časť spektra preferuje riešenia v prospech životného prostredia.

Koalícia sa dohodla aj na tom, že vyčlení 2,5 miliardy eur na výstavbu dobíjacej infraštuktúry a výskum v oblasti elektromobility. (reuters, čtk, n)

Zdieľať

Predaj nových osobných áut v Británii v máji klesol medziročne o takmer 90 percent, naďalej ho brzdí koronakríza. Výsledok bol o niečo lepší než v apríli, keď sa odbyt prepadol najnižšie od roku 1946.

Predbežné údaje o májových registráciách nových vozidiel zverejnil britský zväz výrobcov a predajcov SMMT.

V piatom mesiaci bolo zaevidovaných zhruba 20-tisíc nových osobných áut. To predstavuje nárast z aprílových vyše 4000 kusov, no zároveň je to len zlomok oproti vlaňajšiemu máju, keď sa v Británii predalo viac ako 183-tisíc vozidiel.

SMMT minulý mesiac predpovedal, že za celý rok predaj klesne na 1,68 milióna vozidiel z vlaňajších 2,31 milióna. Koronakríza prehĺbila ťažkosti automobilového priemyslu, ktorý sa už pred nástupom pandémie potýkal s klesajúcim dopytom aj problémami pri plnení prísnejších emisných noriem. (reuters, čtk)

Zdieľať

Francúzska vláda dnes odobrila finančnú pomoc pre Renault. Automobilke schválila štátnu garanciu na úver vo výške 5 miliárd eur, potvrdil minister financií a hospodárstva Bruno Le Maire.

Renault, ktorý sa dostal do finančných problémov, minulý týždeň oznámil rozsiahle úsporné opatrenia, ktorých súčasťou je aj zrušenie zhruba 15 000 pracovných miest po celom svete.

Le Maire sa predtým stretol s predstaviteľmi Renaultu, odborov a regionálnymi poslancami. Išlo predovšetkým o budúcnosť veľkého závodu v Maubeuge na severe krajiny. Cieľom je vypracovanie plánu, ktorý by zaistil pokračovanie produkcie a zachovanie zamestnanosti v závode po roku 2023. (tasr)

Zdieľať

Ako sa z kopaničiarskeho družstevníka stal uznávaný automobilový dodávateľ s miliónovými ziskami

Thermoplastik v Poriadí. Foto - Thermoplastik
Thermoplastik v Poriadí. Foto – Thermoplastik

Myjavčan Miroslav Blažek vybudoval z pridruženej výroby družstva na kopaniciach jedného z mála domácich dodávateľov automobiliek. Teraz ho zasiahla koronakríza, ťaží však zo ziskových rokov a všetkých 230 zamestnancov si chce nechať.

Zdieľať

Predaj áut v Číne sa v máji zvýšil medziročne o zhruba 12 percent na 2,14 milióna kusov. Ide o druhý rastový mesiac za sebou po prepadoch, za ktorými stála koronakríza. V apríli odbyt stúpol o 4,4 percenta.

Odhad májového predaja vozidiel na najväčšom svetovom trhu zverejnil čínsky zväz výrobcov automobilov CAAM.

Odhaduje, že od januára do mája odbyt klesol medziročne zhruba o 23 percent na 7,9 milióna. Vychádza z údajov o predaji, ktoré získal od kľúčových podnikov.

V apríli Čína zaznamenala prvý medziročný nárast predaja áut za takmer 2 roky. V marci pre koronavírus klesol o 43 percent, vo februári dokonca o 79 percent. Epidémia prehĺbila útlm, s ktorým sa čínsky automobilový sektor potýka už dlhší čas. (reuters, čtk)

Zdieľať

Nemecko pripravuje program na podporu predaja áut v objeme 5 miliárd eur. Schéma navrhutá ministerstvom hospodárstva má fungovať do konca roka a týka sa vozidiel s elektrickým aj konvenčným pohonom v cene do 77 350 eur.

Program počíta so základným príspevkom na kúpu nového auta vo výške 2500 eur, ktorý by bol zvýšený o 500 eur v prípade vozidla s nízkou spotrebou.

Zahŕňa tiež zvýšenie už existujúcich stimulov pri elektromobiloch o 1500 eur a hybridných autách o 750 eur.

Návrh je súčasťou nového balíka opatrení na podporu najväčšej európskej ekonomiky v hodnote 75 až 80 miliárd eur. Majú podporiť oživenie nemeckého hospodárstva z útlmu spôsobeného koronakrízou.

Francúzsky program

Automobilový sektor zasiahnutý koronakrízou ratuje aj Francúzsko, podporný balík má presiahnuť 8 miliárd eur. Jeho súčasťou je zvýšenie štátnej podpory na nákup nového vozidla, pri kúpe elektromobilu stúpne na 7000 eur z doterajších 6000 eur.

Vláda finančne podporí aj spotrebiteľov, ktorí sa rozhodnú vymeniť staré vozidlo za nové a menej škodlivé pre životné prostredie. (reuters, čtk)

Zdieľať

Európsky automobilový priemysel vykázal v máji neisté náznaky oživenia. Prepad odbytu sa zmiernil v Španielsku i Francúzsku, no napríklad do predajní PSA či Renault prišli najmä klienti, ktorí si prevzali autá objednané pred koronakrízou.

Európske vlády hľadajú akékoľvek signály, že uvoľnenie koronavírusových reštrikcií a znovuotvorenie tovární pomôže naštartovať automobilový priemysel.

Ako sa vyvíja trh

Vo Francúzsku sa medziročný prepad odbytu áut v máji zmiernil na 50 percent z aprílových 89 percent. Podobný trend sa ukázal v Španielsku, kde sa pokles predaja stlmil na takmer tri štvrtiny, v apríli presiahol 96 %.

Menej jasný je vývoj vo Švédsku, kde obchody mohli zostať počas pandémie otvorené. Nové registrácie áut klesli v máji o 50 %, čo sa veľmi nelíšilo od údajov za apríl.

V čom je problém

Automobilky v Európe museli počas pandémie na niekoľko týždňov zatvoriť svoje závody aj autosalóny. I keď už obnovili produkciu, zatiaľ vyrábajú len malé množstvá vozidiel.

Predajcovia zase čelia slabej dôvere investorov. Spotrebitelia sú opatrní, obávajú sa druhej vlny pandémie, ktorá by mohla spôsobiť obnovenie reštrikcií. (tasr)

Zdieľať

Čínska firma BYD bude dodávať Fordu batérie do elektromobilov. Americká automobilka s nimi počíta pri plug-in hybridnom modeli, ktorý plánuje vyrábať spolupráci s čínskym partnerom Changan Automobile.

BYD je výrobca elektromobilov, k jeho investorom patrí tiež Američan Warren Buffett. Dodávky batérií pre Ford sú prvým známym kontraktom BYD v tejto oblasti s veľkou globálnou automobilkou.

Podľa vyjadrení z minulého roka Ford plánuje uviesť na čínsky trh viac ako 30 nových alebo upravených modelov áut do konca roka 2021, z toho vyše tretina majú byť elektrické vozidlá. (reuters)

Zdieľať

Predaj nových osobných áut vo Francúzsku v máji klesol medziročne zhruba o 50 percent na vyše 96-tisíc. Prepad trhu sa výrazne spomalil z aprílových 89 percent, vyplýva z údajov francúzskeho automobilového zväzu CCFA.

Koronakríza viedla vo Francúzsku podobne ako v ďalších európskych krajinách k dočasnému uzatvoreniu predajní automobilov. V marci, keď sa začali prijímať reštrikčné opatrenia, sa odbyt na francúzskom trhu prepadol o 72 %.

Proti celkovému trhu sa vyvíjal predaj elektrických áut, od januára do mája sa takmer zdvojnásobil na vyše 31-tisíc kusov a ich podiel na celkovom odbyte nových vozidiel dosiahol 6,5 %. Predaj hybridov stúpol o 13 %.

Automobilový priemysel po celom svete sa potýka s negatívnymi dosahmi koronakrízy, ktorá zasiahla výrobu aj dopyt. Francúzsky prezident Emmanuel Macron nedávno predstavil balíček v hodnote viac ako 8 miliárd eur na záchranu domáceho autopriemyslu. (reuters, čtk)

Zdieľať

Juhokórejská automobilka Hyundai zaznamenala v máji takmer 40-percentný pokles predaja. Minulý mesiac predala celosvetovo 217 510 vozidiel, predaj na domácom trhu vzrástol o 4,5 %.

Situácia na ázijských trhoch sa totiž začala vracať do normálu skôr než v ostatných regiónoch, na ktoré sa nový koronavírus rozšíril v najväčšej miere počas jarných mesiacov.

Naopak, na zahraničných trhoch predala automobilka v máji o takmer 50 % menej áut.  Zatiaľ čo v máji minulého roka predaj dosiahol 290 811 vozidiel, v máji tohto roka to bolo iba 146 700 áut. (tasr)

Zdieľať

Niekoľko tisíc ľudí protestovalo pred továrňou Renaultu vo francúzskom meste Maubeuge proti plánovanému prepúšťaniu. Automobilka v piatok predstavila plány na reštrukturalizáciu tovární a zrušenie 15-tisíc miest, z toho 4 600 vo Francúzsku.

Informovala o tom agentúra AFP.

Renault zápasí s poklesom dopytu, ktorý tento rok prehĺbila koronavírusová kríza. Vlani automobilka vykázala prvú celoročnú stratu za desať rokov a jej tržby klesli o viac než tri percentá.

Francúzsky prezident Emmanuel Macron tento týždeň predstavil balíček v hodnote vyše osem miliárd eur na záchranu domáceho automobilového priemyslu. Vyzval tiež francúzske automobilky, aby vyrábali autá vo svojej krajine. Štát v Renaulte vlastní 15-percentný podiel. (čtk)

Zdieľať

Renault chce byť štíhlejší, prepustí 15-tisíc ľudí

Renault zverejnil detaily úsporného plánu, v rámci ktorého zruší 15-tisíc pracovných miest, z toho takmer tretinu vo Francúzsku. Automobilke pre koronakrízu klesli tržby, v najbližších troch rokoch chce ušetriť 2 miliardy eur.

„Meníme myšlienkové nastavenie, predtým išlo o objem a tržby a byť prvý na scéne. Nechceme byť najväčší, ale udržateľnou a ziskovou spoločnosťou,“ vyhlásila dočasná šéfka Renaultu Clotilde Delbosová.

Aké sú plány Renaultu:

  • do roku 2024 znížiť výrobnú kapacitu na 3,3 milióna vozidiel zo súčasných 4 miliónov a sústrediť sa na výrobu malých dodávok a elektromobilov,
  • prehodnotí činnosť viacerých výrobných závodov vrátane tých, ktoré produkujú súčiastky (niektoré továrne, ako napríklad Flins pri Paríži, kde sa vyrábajú elektromobily Zoe, by mohli prestať produkovať autá a zamerať sa na recykláciu),
  • vo Francúzsku zatvorí iba jednu fabriku v Choisy-le-Roi južne od Paríža, v ktorej zamestnáva 250 ľudí,
  • zrazí náklady aj znížením počtu subdodávateľov, zúži počet používaných dielcov,
  • zmrazí expanzné plány v Rumunsku a Maroku.

Aké sú reakcie

Akcie Renaultu reagovali na plán oslabením o takmer 6 percent, obchodujú sa najhoršie zo všetkých francúzskych bluechipsových titulov.

Odbory CFDT vyjadrili nespokojnosť so zverejneným plánom, je podľa nich nevyvážený a na úkor francúzskych aktivít. Tvrdia, že ostatné krajiny boli menej zasiahnuté než materské Francúzsko.

Renault bol pod tlakom už skôr, než udrela koronakríza. Jeho aliancia s Nissanom a Mitsubishi sa otriasla po tom, ako bol v roku 2018 zatknutný jej tvorca a šéf Carlos Ghosn. Za minulý rok Renault vykázal prvú stratu po 10 rokoch.

Širšie súvislosti

Francúzsky prezident Emmanuel Macron tento týždeň oznámil zámer urobiť z Francúzska európsku jednotku vo výrobu „čistých“ vozidiel. Predstavil balíček na záchranu domáceho autopriemyslu v hodnote vyše 8 miliárd eur.

Macron vyzval tiež francúzske automobilky, aby vyrábali autá vo vlastnej krajine. Štát vlastní v Renaulte 15-percentný podiel. (reuters, čtk)

Zdieľať

Závod Volkswagen Slovakia v Martine vyrobil za 20 rokov fungovania vyše 522 miliónov komponentov, ktoré sú súčasťou miliónov vozidiel exportovaných do celého sveta. Celkové investície v regióne dosiahli viac ako 260 miliónov eur.

Zdieľať

Produkcia áut v Británii sa v apríli prepadla na 75-ročné minimum, v tamojších fabrikách sa vyrobilo iba 197 áut, o 99,7 % menej ako rok predtým, uviedla britská Asociácia výrobcov a predajcov áut.

Pandémia nového koronavírusu a s ňou súvisiace karanténne opatrenia prinútili firmy zatvoriť prevádzky.  Výsledok predstavuje najnižší počet od skončenia druhej svetovej vojny.

Pre domáci trh sa vyrobilo 45 áut a na export smerovalo 152 vozidiel. Za štyri mesiace tohto roka dosiahol pokles 27,6 %, pričom bolo vyrobených 319.449 vozidiel.

Podľa posledných analýz by produkcia mohla tento rok klesnúť pod milión áut. Ak sa odhady potvrdia, bude to znamenať nižší objem produkcie než v krízovom roku 2009. (tasr)

Zdieľať

Volkswagen posilňuje v Číne svoju pozíciu v oblasti elektromobilov. Koncern vstúpil do firmy Guoxuan High Tech vyrábajúcej batérie a stal sa jej najväčším akcionárom.

Volkswagen China získal v Guoxuan High Tech 26,5 %, vyplýva zo správy čínskej firmy pre šenčenskú burzu. Nemecký koncern správu agentúry Bloomberg zatiaľ nepotvrdil. O potenciálnom vstupe Volkswagenu sa však špekulovalo už pred niekoľkými mesiacmi.

Čína je pre Volkswagen najväčším trhom. Batérie sú pri rozbehu elektromobility nedostatkovým tovarom, a preto sa automobilky snažia rôznymi spôsobmi zabezpečiť dostatok kapacít. Čína je považovaná za dôležitý trh pre elektromobily, keďže vláda sa snaží znižovať znečistenie ovzdušia vo veľkých mestách podporou elektromobilov a chce byť v tej oblasti lídrom. (tasr)

Zdieľať

V trnavskej automobilke PSA Slovakia pribudne od soboty 6. júna aj víkendová pracovná zmena. Automobilka sa tak postupne vracia k režimu plnej produkcie, tento týždeň už pridala aj tretiu zmenu.

Zdieľať

Nissan zatvorí závod v Barcelone, o prácu príde zhruba 2800 ľudí. Redukcia kapacít je súčasťou plánu ozdravenia biznisu, ktorý počíta tiež so znížením počtu modelov. Automobilka spadla vo finančnom roku do marca do prvej straty za 11 rokov.

Nissan už dlhšie bojuje s poklesom predaja, v uplynulom finančnom roku mu klesol o 13 % na 4,8 milióna áut a zaznamenal čistú stratu 6,2 miliardy dolárov.

Firma chce byť menšia a efektívnejšia. V najbližších štyroch rokoch má v pláne znížiť výrobnú kapacitu o pätinu, skresať réžijné náklady o 2,8 miliardy dolárov, zúžiť portfólio modelov a sústreďovať sa na elektrické a športové autá.

Nissan a jeho partneri Renault a Mitsubishi predstavili nový plán, ktorý počíta s väčšou spoluprácou pri vývoji a výrobe áut, aby znížili náklady.

Nissan prehodnotil starší zámer agresívnej expanzie presadzovaný bývalým šéfom Carlosom Ghosnom. Automobilka sa snažila zvyšovať trhový podiel, osobitne v USA, čo však viedlo k nadmernej kapacite a výrazným zľavám.

Európsku produkciu Nissan sústredí do továrne v britskom Sunderlande, výrobu z Indonézie presunie do Thajska. (bbc, reuters, čtk)

Zdieľať

Volkswagen je v záverečnej fáze rokovania o svojej najväčšej investícii do odvetvia elektrických aut v Číne. Snaží sa tak urýchliť svoju expanziu na najväčší trh s ekologickými vozidlami na svete.

Uviedla to agentúra Reuters s odvolaním sa na dva informované zdroje.

Volkswagen plánuje kúpiť podiel 50 % v Anhui Jianghuai Automobile Group Holding, materskej firme výrobcu elektrických áut JAC Motors, za najmenej 3,5 miliardy jüanov. Chce sa tiež stať najväčším akcionárom výrobcu batérií pre elektrické autá Guoxuan High-tech Co. Ltd.

Volkswagen sa k dohodám odmietol vyjadriť, rovnako aj čínske spoločnosti JAC a Guoxuan. (čtk)

Zdieľať

Macron oznámil balíček na záchranu francúzskeho autopriemyslu v hodnote viac ako 8 miliárd eur. Štátna podpora na nákup nového auta sa zvýši, v prípade elektromobilu stúpne z doterajších 6000 na 7000 eur.

„Je tu 400 000 nepredaných áut,“ vysvetľoval prezident rozhodnutie vlády. Dodal, že opatrením chce vytvoriť „dopytový šok“. Vláda podporí aj tých spotrebiteľov, ktorí sa rozhodnú vymeniť svoje staré auto za nové a menej škodlivé pre životné prostredie.

Z Francúzska sa podľa prezidenta má stať európska jednotka vo výrobe ekologických áut a do krajiny sa má vrátiť výroba preložená do iných krajín. „Potrebujeme motivačný cieľ: urobiť z Francúzska najvýznamnejšieho výrobcu čistých vozidiel v Európe tak, že počas budúcich piatich rokov vyrobí viac než milión elektrických a hybridných automobilov ročne,“ povedal Macron. Dodal, že žiadny model, ktorý sa teraz vyrába vo Francúzsku, sa nebude môcť produkovať v iných štátoch.

Dve najväčšie domáce automobilky sa výmenou za vládnu podporu zaviazali, že zvýšia produkciu ekologických áut na francúzskej pôde. PSA bude vo Francúzsku od tohto roku vyrábať 120 000 takých áut a Renault sľúbil, že francúzsku výrobu do roku 2022 znásobí štvornásobne na 240 000 áut ročne, citoval Macrona Les Echos.

Prezident tiež oznámil, že automobilka Renault sa pripojí k Peugeotu PSA, jeho nemeckej dcére Opel a k francúzskej energetickej firme Total a jej dcére Saft a vytvoria veľký francúzsko-nemecký podnik na výrobu batérií pre elektrické a hybridné automobily. Prostredníctvom tohto „batériového Airbusu“ chcú Európania získať nezávislosť od ázijských dodávateľov batérií, uviedli agentúry. (čtk)

Zdieľať

Jún začnú dve automobilky na plný a ďalšie dve na dvojtretinový výkon. Každá má na krízu tromf

Nový Land Rover Defender predstavili vo Frankfurte nad Mohanom vlani v septembri, vyrába sa v Nitre. Foto - TASR/AP
Nový Land Rover Defender predstavili vo Frankfurte nad Mohanom vlani v septembri, vyrába sa v Nitre. Foto – TASR/AP

Slovenské automobilky sa v júni už budú približovať k predkrízovým výkonom. Volkswagen a trnavská PSA budú vyrábať na tri zmeny a Jaguar Land Rover s Kiou na dve.

Zdieľať

Francúzsko pripravuje významnú pomoc pre automobilový sektor, na ktorý tvrdo dolieha koronakríza. Sústredí sa aj na podporu technológií šetrných k životnému prostrediu, súčasťou plánu majú byť príspevky na kúpu ekologického auta.

Podľa denníka La Figaro predstaví podrobnosti chystaného plánu prezident Emmanuel Macron, ktorý sa najskôr stretne so šéfom Renaultu Jeanom-Dominiquom Senardom a ďalšími zástupcami odvetvia výroby áut.

Zámerom je, aby Francúzsko dokázalo do 5 rokov vyrábať jeden milión áut s využitím ekologických technológií. Podľa Le Figaro ide o ambiciózny cieľ, pretože pred koronakrízou sa v krajine produkovali vyše 2 milióny vozidiel ročne.

Predaj nových osobných áut vo Francúzsku sa v marci prepadol medziročne o 72 %, v apríli sa pokles prehĺbil na vyše 88 %. Minister financií Bruno Le Maire nedávno varoval, že ak Renault nedostane pomoc, hrozí mu zánik pre koronakrízu. (čtk)

Zdieľať

Luxusná automobilka Aston Martin odvolala svojho šéfa Andyho Palmera, od augusta ho vystrieda Tobias Moers z Mercedesu. Výmena nastáva v období kolapsu akcií firmy a prepadu predaja pre koronakrízu.

Akcie Aston Martinu sa koncom minulého týždňa zosunuli na 35 pencí za kus, čo je 98-percentný prepad oproti cene 19 libier pri ich uvedení na londýnsku burzu v roku 2018.

Palmer šéfoval v Aston Martine od roku 2014, po potvrdení jeho odchodu akcie automobilky stúpli o 27 percent.

Do britskej automobilky so 107-ročnou históriou tento rok vstúpil kanadský miliardár Lawrence Stroll so záchrannou finančnou injekciou za 536 miliónov libier. Za 1. štvrťrok Aston Martin ohlásil stratu 119 miliónov libier. (guardian)

Zdieľať

Jaguar Land Rover bude od pondelka 1. júna vyrábať modely Defender a Discovery na dve zmeny. V súčasnosti najmenšia zo štyroch automobiliek na Slovensku pracuje na jednu zmenu.

„Pozorne sledujeme vývoj situácie týkajúcej sa pandémie a výrobu rozbiehame postupne, keďže približne dve tretiny showroomov zostávajú vo svete naďalej zatvorené,“ uviedol Jaguar Land Rover Slovakia.

Jaguar hovorí, že okrem dezinfekcie a povinnosti dodržiavať dvojmetrovú vzdialenosť v závode nainštaloval termokamery a meranie teploty prebieha aj počas práce.

Zdieľať

Fiat Chrysler má na dosah záchranný úver vo výške 6,3 miliardy eur od talianskej banky Intesa Sanpaolo. Ak sa pôžičku podarí dotiahnuť, pôjde o najväčší štátom garantovaný balík pomoci pre automobilku v Európe od vypuknutia koronakrízy.

Vedenie FCA a Intesy sa už dohodli na podmienkach úveru s trojročnou splatnosťou, banka by ho mala schváliť v utorok, píše Bloomberg. Uvoľnenie financií si vyžaduje tiež súhlas talianskej vlády.

Pôžička má pomôcť celému talianskemu automobilovému sektoru, prostredníctvom Fiatu sa peniaze dostanú k jeho dodávateľom. Dodatočnú podporu by tak touto formou mohlo získať 10-tisíc malých a stredných podnikov v dodávateľskom reťazci.

Talianska časť FCA vlani prerobila v hrubom zhruba 1 miliardu dolárov. Predaj áut v Taliansku sa v apríli zosunul o 98 %, závody Fiatu boli v marci a apríli prevažne zatvorené pre koronavírusové reštrikcie.

Zdieľať

Predaj nových osobných áut na Slovensku v apríli klesol medziročne o 61,5 % na 3424 vozidiel. Od začiatku roka je počet registrácií nižší o 10-tisíc, čo predstavuje výpadok na tržbách približne 200 miliónov eur.

Štatistiku aprílových registrácií nových vozidiel zverejnil Zväz automobilového priemyslu SR. Najviac osobných vozidiel v apríli predali Škoda, Hyundai a Volkswagen.

Odbyt osobných áut padá v medziročnom porovnaní od začiatku roka. Výraznejšie poklesy vykazuje od marca, keď začali platiť koronavírusové obmedzenia, ktoré sa od mája postupne uvoľňujú.

Prepad slovenského trhu bol miernejší v porovnaní s celou EÚ, v ktorej odbyt osobných áut klesol v apríli o 76 % na vyše 270-tisíc vozidiel. Od januára do apríla sa predaj znížil o viac ako tretinu, uvádza združenie ACEA na internetovej stránke.

O viac ako polovicu na 331 kusov sa na Slovensku prepadol v apríli predaj malých úžitkových automobilov. Pre osobné a úžitkové vozidlá ide o najhorší aprílový výsledok od roku 1995, keď ZAP začal spracovávať tieto údaje. (tasr, n)

Zdieľať

Britská automobilka Jaguar Land Rover rokuje s vládou o finančnej pomoci za viac ako jednu miliardu libier. Informujú o tom britské médiá, odvolávajú sa na zdroje oboznámené so situáciou.

Firma sama to však nepotvrdila, jej hovorkyňa len uviedla, že firma je s vládou pravidelne v kontakte a rozpráva sa s ňou o širokej škále tém.

Automobilke, ktorej vlastníkom je indická spoločnosť Tata Motors, pre koronavírus v poslednom štvrťroku klesol odbyt o viac než 30 %. Firma podľa médií s vládou rokuje o finančnej podpore už niekoľko týždňov.

Ministerstvo financií neskôr uviedlo, že sa dá uvažovať o pomoci formou „podpory poslednej inštancie“ v prípade, že bankrot niektorej firmy by pre britskú ekonomiku znamenal príliš veľkú ujmu. Krok prichádza potom, čo niekoľko významných britských firiem dalo najavo, že usiluje o vládnu pomoc, aby súčasnú krízu prežili. To sa týka aj automobilky Jaguar Land Rover.

Presný rozsah prípadnej pôžičky pre automobilku zatiaľ nie je jasný. Úvahy, že by firma chcela získať pomoc až za dve miliardy libier, zástupcovia podniku označili za nepresné a za špekulácie. (čtk)

Zdieľať

Najväčší zamestnávatelia na Orave neavizovali iné prepúšťania než tie, o ktorých sa vie, povedal na stretnutí s podnikateľmi minister práce Milan Krajniak. Známou výnimkou je rakúsky dodávateľ pre automobilový priemysel Miba Sinter v Dolnom Kubíne. (tasr)

Zdieľať

Renault môže skončiť, varuje francúzsky minister financií

Automobilka Renault by mohla zaniknúť, ak čoskoro nedostane pomoc, aby sa vysporiadala s dosahmi koronakrízy, vyhlásil francúzsky minister financií Bruno Le Maire. Podľa neho sa firma musí prispôsobiť novým podmienkam.

„Áno, Renault by mohol prestať existovať,“ povedal Le Maire rozhlasovej stanici Europe 1. Vedenie automobilky pracuje na novom strategickom pláne, s vládou rokuje o požičke 5 miliárd eur.

Čo sa deje s Renaultom:

  • zvažuje, že v rámci úsporného plánu, ktorý má ušetriť 2 miliardy eur, škrtne tri francúzske fabriky. V ďalšej by mala dobehnúť produkcia súčasných modelov,
  • prepúšťanie chystá aj v slovinskej divízii Revoz, o prácu môže prísť 400 z celkovo 3200 zamestnancov,
  • podľa Le Maira by automobilka mala zachovať vo Francúzsku čo najviac pracovných miest a zároveň zostať konkurencieschopný,
  • po celom svete zamestnáva 180-tisíc ľudí, z toho vyše štvrtinu vo Francúzsku. Vláda v ňom kontroluje 15-percentný podiel.

Renault je dlhoročným partnerom Nissanu, ktorý zvažuje pre koronakrízu zrušenie vyše 20-tisíc pracovných miest, čo je zhruba 15 % pracovnej sily. (reuters, čtk)

Zdieľať

Nissan zvažuje, že pre koronakrízu zruší vyše 20-tisíc pracovných miest, čo zodpovedá zhruba 15 % jeho pracovnej sily. Škrty sa majú týkať Európy a niektorých rozvíjajúcich sa krajín.

Pripravované prepúšťanie je súčasťou reštrukturalizačného plánu, ktorým Nissan reaguje na pokles odbytu v dôsledku koronakrízy.

Globálny predaj Nissanu sa v marci prepadol medziročne o vyše dve pätiny na 315-tisíc vozidiel, v Európe o viac ako polovicu na 37-tisíc áut. (reuters, čtk)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať