Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Téma: Automobilový priemysel

Zdieľať

Volkswagen predĺžil odstávku výroby vo svojich nemeckých závodoch o ďalších 10 dní. Aktuálne počíta s obnovením produkcie 19. apríla, je to už druhé predĺženie odstávky výroby.

Volkswagen už minulý týždeň 26. marca posunul koniec odstávky vtedy o štyri dni do 9. apríla.

Automobilka signalizovala, že zníži pracovný čas desiatok tisícov svojich zamestnancov.

Volkswagen sa podobne ako ďalší výrobcovia v automobilovom sektore musia aktuálne vyrovnávať s prepadom dopytu a narušením dodávateľských reťazcov. Takisto bude musieť v prípade opätovného spustenia výroby implementovať prísnejšie hygienické štandardy. (tasr)

Zdieľať

Výpadok produkcie v slovenských automobilkách pre koronavírusové odstávky presiahol zatiaľ 52-tisíc vozidiel. Dočasné uzatvorenie tovární sa dotýka najmenej 20-tisíc pracovníkov, uvádza Európske združenie výrobcov áut ACEA.

Výroba áut v EÚ priamo zamestnáva 2,6 milióna ľudí, širší automobilový priemysel priamo alebo nepriamo dáva prácu 13,8 milióna osôb.

Závery ACEA:

  • prerušenie výroby sa týka viac než 1,1 milióna Európanov pracujúcich vo výrobe automobilov (údaje zahŕňajú iba výrobu osobných a úžitkových áut, dosah na širší dodávateľský reťazec je výraznejší),
  • výpadok v európskej výrobe spôsobený opatreniami proti koronavírusu presiahol 1,2 milióna vozidiel,
  • priemerná doba trvania odstávok dosahuje 16 pracovných dní,
  • výrobné straty sa môžu zvyšovať, ak sa budú odstávky predlžovať alebo sa pozastaví prevádzka v ďalších závodoch.

Aké sú prognózy vývoja trhu:

Podľa ratingovej agentúry Moody’s Investors Service sa celosvetový predaj áut tento rok zníži o 14 %, v západnej Európe až o 21 %.

V budúcom roku čaká oživenie trhu. Jeho rozsah bude do veľkej miery závisieť od toho, kedy dosiahne šírenie koronavírusu vrchol na kľúčových trhoch a ako rýchlo sa obnoví spotrebiteľská dôvera. (čtk, acea)

Zdieľať

Šéf Matadoru k vládnej pomoci: Požičať si na platy ľudí, ktorí teraz nemajú prácu, je pre veľké firmy cestou do pekla

Štefan Rosina. Foto - Pavol Karell/Matador
Štefan Rosina. Foto – Pavol Karell/Matador

Nové úvery na platenie miezd zamestnancov, pre ktorých nemajú veľké firmy prácu, sú cestou do pekla, reaguje šéf skupiny Matador Štefan Rosina na ohlásené vládne opatrenia. Štát chce ponúkať záruky na pôžičky za pol miliardy eur mesačne.

Zdieľať

Zväz automobilového priemyslu prijal so znepokojením opatrenia vlády na podporu ekonomiky. Považuje ich za nedostatočné pre záchranu našej ekonomiky, očakáva, že vláda vytvorí účinné podporné opatrenia aj pre veľkých zamestnávateľov.

Zástupcovia automobilového priemyslu pripomínajú, že iné krajiny razantne pristúpili k plošnej záchrane ekonomiky aj pracovných miest tým, že vo svojich právnych systémoch buď už majú, alebo momentálne urýchlene prijímajú princípy „kurzarbeit/short-time work“.

Tvrdia, že princíp, keď štát a zamestnávateľ združia prostriedky a tak sa postarajú spolu o udržanie pracovného miesta, je vnímaný ako jeden zo základných a účinných princípov na udržanie ekonomiky v chode, elimináciu hrozby prudkého nárastu nezamestnanosti a zániku firiem bez náhrady v budúcnosti, a to bez ohľadu na to, aká je firma veľká.

„Jeho neprijatie môže mať pre priemysel a pre príjmy Slovenska devastačné následky, ktoré môžu spôsobiť nezvratné škody,“ tvrdí zväz.

Prijímané ekonomické opatrenia, najmä princípy „kurzarbeit/short-time work“, musia byť podľa zväzu nastavené rovnako a plošne naprieč hospodárskym sektorom, pretože ekonomiku krajiny tvorí celý systém, do ktorého patria malé, stredné aj veľké podniky. Kritickú situáciu pochopila podľa neho aj Európska komisia, ktorá významným spôsobom rozšírila rámec a možnosti poskytovania štátnej pomoci, aby zahŕňala aj veľké firmy.

„Veríme, že aj tieto podmienky i fakt, že v otázkach podpory udržania pracovných miest očakávame zhodu s našimi sociálnymi partnermi, presvedčia vládu, aby vytvorila účinné podporné opatrenia aj pre veľkých zamestnávateľov,“ tvrdí ZAP.

Zdieľať

Volkswagen Slovakia predlžuje odstávku do Veľkej noci, čo je predĺženie posledného termínu odstávky o 4 dni.  Príčinou je „pretrvávajúci klesajúci dopyt po vozidlách a obmedzenia v dodávateľskom reťazci.“

Zdieľať

Volkswagen hrozí škrtaním pracovných miest, ak sa pandémiu koronavírusu nepodarí dostať pod kontrolu. Automobilka počas súčasnej krízy prichádza o 2 miliardy eur týždenne, vyhlásil šéf VW Herbert Diess.

„Len ak dostaneme problém pod kontrolu, tak ako Čína, Kórea alebo iné ázijské štáty, máme šancu prekonať krízu bez straty pracovných miest. Vyžaduje si to veľmi ostrú intervenciu,“ cituje Diessa Reuters.

VW zamestnáva dohromady zhruba 670-tisíc ľudí. Po celom svete má 124 závodov, z toho 72 v Európe, kde v marci zastavil produkciu pre koronavírus.

Rozmýšľajú, ako obnoviť výrobu:

S výnimkou čínskeho trhu VW nemá momentálne žiadny predaj a hľadá spôsoby, ako obnoviť výrobu kdekoľvek inde než v Číne tak, aby neohrozil zamestnancov.

Podľa Diessa riešia dodržanie bezpečnej vzdialenosti medzi pracovníkmi či posilnenie hygieny a dezinfekcie.

VW, pod ktorý patria aj značky Škoda, Audi, Seat či Porsche, predal vlani 10,96 milióna vozidiel a udržal si pozíciu svetovej jednotky. Odbyt osobných áut mu v marci klesá o 40 %.

Zdieľať

Konglomerát Mistubishi Corp by mohol prevziať 10-percentný podiel v Renaulte. Úvaha je súčasťou diskutovaného scenára na posilnenie automobilovej aliancie, ktorá združuje Renault, Nissan a Mitsubishi.

Firmy debatujú o plánoch reštrukturalizácie, zatváraní závodov a úsporných opatreniach. Naznačili tiež zmeny v kapitálovej štruktúre aliancie, píše Reuters.

Ako sú previazaní:

  • Mitsubishi Corp kontroluje 20 % v automobilke Mitsubishi Motors (jej najväčším akcionárom je Nissan),
  • Nissan vlastní v Renaulte 15-percentný podiel,
  • Renault kontroluje 43 % v Nissane.
Zdieľať

Rakúsky zmluvný automobilový výrobca Magna Steyr predĺži odstávku výroby v dôsledku šírenia koronavírusu. Výrobu obnoví najskôr v apríli, pôvodne počítal len s dvojtýždňovým prerušením produkcie.

Výroba komponentov pre BMW a Jaguar Land Rover by sa mala podľa APA obnoviť 20. apríla, keďže v tomto termíne chce spustiť linky BMW. O obnovení produkcie terénnych vozidiel v Grazi sa najprv musí dohodnúť so zákazníkom.

Preto Magna Steyr zatiaľ neuviedol presný termín: môže to byť pred 20. aprílom, no aj neskôr.

Spoločnosť pozorne sleduje vývoj na svetovom trhu a situáciu v dodávateľských reťazcoch. Zároveň úzko spolupracuje so zdravotníckymi úradmi, aby dokázala rýchlo reagovať.

„Zdravie našich zamestnancov je v centre nášho záujmu a v budúcnosti urobíme všetko, čo je nevyhnutné na obmedzenie šírenia ochorenia COVID-19 a zároveň na čo najlepšie dodržanie výrobných plánov našich klientov,“ píše automobilka vo svojom vyhlásení. (tasr)

Zdieľať

Aston Martin, McLaren a Lotus zatvorili závody v Británii ako posledné európske automobilky. Prerušenie produkcie oznámili približne v čase, keď premiér Boris Johnson vyzval ľudí, aby pre zamedzenie šírenia koronavírusu zostali doma.

Veľké automobilové skupiny od Volkswagenu po Toyotu zatvorili európske závody už minulý týždeň. Koronavírus im okrem iného narušil dodávateľské reťazce, pociťujú tiež zníženie dopytu.

Prečo sú luxusné automobilky vo výhode:

Podľa Financial Times sú výrobcovia luxusných áut a športiakov menej zasiahnutí koronavírusom.

Napríklad aj preto, že si môžu dovoliť držať väčšiu zásobu dielcov. Vyrábajú autá v menších sériách, čo umožňuje, aby ľudia nepracovali tak nahusto pri sebe, ako je to v prípade klasickej masovej produkcie.

Konkurenčné luxusné automobilky, ktoré vlastnia veľké zahraničné skupiny – ako sú Bentley (skupina VW) či Rolls Royce (BMW) – zatvorili prevádzky minulý týždeň.

Aj talianske značky Ferrari a Lamborghini museli prerušiť produkciu v domácich fabrikách pre šírenie nákazy v krajine.

Zdieľať

Volkswagen začiatkom budúceho týždňa zastaví výrobu áut v Rusku. Dôvodom je koronavírus, nie však opatrenia vlády, ale nedostatok dielcov dodávaných z európskych závodov. Automobilka plánuje obnoviť produkciu v Rusku po dvoch týždňoch.

Ruská divízia VW Group Rus dočasne odstaví fabriku v Kaluge a montážnu linku v Nižnom Novgorode od 30. marca do 10. apríla.

Volkswagen už minulý týždeň oznámil, že pre problémy súvisiace s koronavírusom budú jeho európske závody odstavené na dva až tri týždne.

Okrem Európy automobilka dočasne zatvorí aj fabriky v Mexiku, podobne ako v Rusku od 30. marca.

VW predal vlani na ruskom trhu vyše 104-tisíc vozidiel, čo medziročne predstavuje pokles o 2 %. (tasr)

Zdieľať

Slovenská divízia Volkswagenu predlžuje odstávku výroby do 5. apríla. Výrobné linky sa pre koronavírus a nižší dopyt zastavili minulý utorok, prerušenie produkcie bolo ohlásené predbežne na dva týždne.

„O predĺžení odstávky bolo rozhodnuté v súvislosti s pretrvávajúcim zníženým dopytom na trhoch a kvôli koordinácii opätového návrhu dodávateľských vzťahov spolu s ostatnými koncernovými závodmi,“ informuje hovorkyňa VW Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.

Volkswagen má na Slovensku tri továrne. Na okraji Bratislavy vyrába športovo-úžitkové vozidlá a malé mestské autá. V Stupave prevádzkuje nástrojáreň a v Martine vyrába súčiastky.

Prerušená produkcia po prepuknutí epidémie koronavírusu je tiež v ostatných troch slovenských automobilkách – trnavskej PSA, žilinskej Kii a nitrianskej JLR. (čtk)

Zdieľať

Fiat Chrysler začne v jednej zo svojich ázijských tovární vyrábať rúška pre zdravotníkov. Produkcia by mala rýchlo dosiahnuť jeden milión kusov mesačne.

Podľa predstaviteľov odborov zmenu výrobnej náplne oznámil zamestnancom šéf FCA Mike Manley, píše Reuters.

Fiat Chrysler pozastavuje prevádzku vo všetkých závodoch v Európe a Severnej Amerike.

Podľa Reuters FCA aj Ferrari už skôr informovali, že rokujú o výpomoci s najväčším talianskym producentom pľúcnych ventilátorov Siare Engineering.

Zdieľať

Výrobný závod japonskej automobilky Suzuki v maďarskom Ostrihome prepúšťa 600 prenajatých pracovníkov. Spoločnosť Magyar Suzuki v stredu oznámila, že v reakcii na riziko šírenia koronavírusu od 23. marca do 3. apríla pozastavuje výrobu.

Väčšina prenajatých pracovníkov pochádza podľa nemenovaných zdrojov internetového vydania denníka Népszava z východu Maďarska a Ukrajiny. Podnikovú ubytovňu, ktorú už začali dezinfikovať, musia opustiť najneskôr do pondelka.

Ostrihomský Suzuki v rámci prvých opatrení v utorok oznámil, že pozastavuje autobusový dovoz pracovníkov zo Slovenska.

V Maďarsku v dôsledku vzniknutej epidemiologickej situácie avizovali zastavenie výroby automobilov a motorov aj spoločnosti Audi v Győri, Opel v Szentgotthárde či Mercedes v Kecskeméte. (tasr)

Zdieľať

Jaguar Land Rover pre koronavírus preruší výrobu vo všetkých svojich závodoch v Británii. K zastaveniu liniek by malo dôjsť v priebehu budúceho týždňa, obnovenie produkcie je predbežne naplánované na 20. apríla.

V prevádzke pokračujú mimoeurópske fabriky JLR v Brazílii a Indii. V čínskom závode bola výroba opätovne spustená po koronavírusovej prestávke koncom februára, píše BBC.

JLR tento týždeň oznámil výluku produkcie aj v nitrianskej montážnej fabrike, posledný výrobný deň mal byť tento piatok.

Prevádzky v Británii už dočasne zatvorili automobilky BMW, Toyota, Honda, Nissan i Vauxhall. Produkciu v závode Crewe na štyri týždne prerušil výrobca luxusných áut Bentley.

Zdieľať

Automobilka Hyundai v Nošoviciach v ČR pre pandémiu koronavírusu zastaví od pondelka na dva týždne výrobu. Zamestnanci budú doma so 70 percentami priemerného zárobku.

ČTK to povedal hovorca automobilky Pavel Barvík.

„S rozširovaním ochorenia COVID-19 po celom svete vrátane Českej republiky postupne prijímame prísne preventívne opatrenia v súlade s pokynmi vlády ČR a ďalších inštitúcií. V rámci týchto krokov sme sa rozhodli dočasne pozastaviť výrobu na dva týždne počnúc 23. marcom,“ povedal Barvík.

Uviedol, že automobilka sa k zastaveniu výroby rozhodla v situácii, keď uzavretie hraníc v Európe spôsobilo logistické problémy zamestnancom aj dodávateľom a dopyt po automobiloch klesá. „Opätovné spustenie výroby je naplánované na pondelok 6. apríla,“ povedal hovorca.

V automobilke pracuje zhruba 3300 ľudí a ďalších asi 8700 pracovníkov zamestnávajú jej subdodávatelia.

Odborári v sliezskej automobilke žiadali firmu, aby na 14 dní prerušila výrobu, už v pondelok. Uviedli, že zamestnanci po upokojení situácie výpadok nadpracujú. Firma vo vnútri závodu zaviedla ďalšie sprísňujúce opatrenia, výroba ale pokračovala. Produkcia bola v utorok prerušená pre problémy poľských pracovníkov na hranici, v priebehu dňa sa však znovu rozbehla. (čtk)

Zdieľať

Automobilky General Motors, Ford Motor a Fiat Chrysler Automobiles plánujú pre koronavírus dočasne uzavrieť všetky svoje továrne v USA. Informovali o tom AP a Reuters s odvolaním sa na zdroje oboznámené so situáciou.

Podľa Reuters tak automobilky ustúpili tlaku odborovej organizácie United Auto Workers (UAW), ktorá zastupuje zhruba 150-tisíc zamestnancov týchto závodov. Podrobnosti by automobilky GM, Ford a Fiat Chrysler mali oznámiť ešte dnes.

Japonská automobilka Honda Motor dnes uviedla, že pre koronavírus na šesť dní pozastaví výrobu vo svojich továrňach v Severnej Amerike. Opatrenie sa bude týkať zhruba 27 600 zamestnancov, ktorí podľa firmy napriek odstávke dostanú plnú mzdu, píše agentúra Kjódo.

Pre koronavírus pozastavujú výrobu automobilky aj v Európe. Dočasné uzatvorenie európskych tovární už oznámili napríklad nemecké spoločnosti Volkswagen či BMW. Na Slovensku už pozastavili produkciu alebo to plánujú urobiť všetky automobilky okrem Kie. (čtk, n)

Zdieľať

BMW pre koronavírus zastaví na viac ako štyri týždne výrobu vo všetkých európskych závodoch. Bavorská automobilka siahla po podobnom opatrení ako Volkswagen, ktorý uzatvára svoje fabriky v Európe na 2 až 3 týždne.

„Od dneška uzatvárame naše európske automobilové závody a závod Rosslyn v Juhoafrickej republike,“ vyhlásil šéf BMW Oliver Zipse.

Rozhodnutie zdôvodnil očakávaným výrazným poklesom dopytu po autách na všetkých dôležitých trhoch.

Prerušenie produkcie BMW je zatiaľ plánované do 19. apríla. Podľa firemnej webovej stránky má automobilka v Európe 12 závodov s rôznym zameraním.

Prerušenie či obmedzenie výroby v Európe oznámil tiež koncern Daimler či automobilka Ford. (čtk, n)

Zdieľať

Česká automobilka TPCA preruší pre koronavírus produkciu už dnes pred polnocou, pôvodne sa mali výrobné linky zastaviť v stredu 25. marca. Spoločný podnik Toyoty a PSA zamestnáva 2 500 ľudí a patrí k najväčším českým exportérom.

S obnovením výroby počíta firma 17. apríla, na prerušenie pre koronavírus nadviaže plánovaná technologická odstávka.

TPCA vyrába v Kolíne malé kompaktné autá Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 108, vlani dodala zákazníkom viac ako 210-tisíc kusov.

Produkciu pre koronavírus odstavuje tiež mladoboleslavská Škoda Auto, linky sa zastavia tiež dnes večer. (čtk)

Zdieľať

Predaj nových osobných áut v EÚ vo februári klesol medziročne o 7,4 % na vyše 957-tisíc. Za prepadom je viacero faktorov, vrátane rozsiahlych daňových zmien v niektorých krajinách. Najvýraznejší pokles trhu registruje Nemecko.

Štatistiku registrácií zverejnilo európske združenie výrobcov automobilov ACEA na internetovej stránke.

Vplyv na februárový útlm trhu malo tiež oslabovanie globálnej ekonomiky a neistota medzi spotrebiteľmi. Podobným tempom klesol predaj už v januári.

Vývoj na jednotlivých trhoch:

Odbyt áut sa znížil na všetkých štyroch najväčších trhoch – Nemecko (-10,8 %), Taliansko (-8,8 %), Španielsko (-6 %) a Francúzsko (-2,7 %).

Na Slovensku klesol predaj o necelých 5 % na 7 220 vozidiel, čo ale bolo o takmer 500 viac než v januári.

Jednotkou na európskom trhu zostáva VW so zhruba štvrtinovým podielom, odbyt mu však vo februári klesol o 5,3 %. Výraznejšie prepady zaznamenali skupina PSA (-8,9 %) či Renault (-14,3 %).

Vlani sa predaj nových osobných áut v EÚ zvýšil o 1,2 % na 15,34 milióna, rástol tak šiesty rok bez prestávky.

Zdieľať

Automobilka Kia v Žiline zatiaľ nemení svoje rozhodnutie pokračovať vo výrobe, odstavenie výroby v tejto chvíli stále neplánuje. Volkswagen ju už dnes stopol, PSA tak urobí vo štvrtok a Jaguar Land Rover v piatok.

Zdieľať

Jaguar Land Rover na Slovensku dočasne pozastaví výrobu vozidiel, posledný výrobný deň bude piatok 20. marca, v stredu oznámi zamestnancom so zástupcami odborov podrobnosti. Všetky závody automobilky vo Veľkej Británii zostávajú otvorené.

Automobilka tvrdí, že aktivity týkajúce sa nábehu výroby vozidla Defender budú pokračovať v nevyhnutnom rozsahu. Spoločnosť bude naďalej pozorne sledovať vývoj celkovej situácie.

Nitriansky Jaguar momentálne zamestnáva 2800 ľudí, na tento plný stav zamestnancov sa dostal iba začiatkom tohto roka. V plnej prevádzke teda fungoval len niekoľko týždňov.

Jaguar Land Rover je treťou automobilkou na Slovensku, ktorá tento týždeň obmedzí výrobu. Volkswagen ju v závodoch v Bratislave, ale aj v Stupave a Martine stopol dnes ráno o 6.00 h, PSA v Trnave ju zastaví vo štvrtok ráno o 6.00 h.

Zdieľať

Zamestnanci automobilky Volkswagen na Slovensku, ktorá dnes prerušila výrobu, zostanú doma s náhradou mzdy vo výške 60 % priemerného zárobku, dohodlo sa na tom vedenie s odborovou organizáciou. Odstávka je predbežne naplánovaná na dva týždne.

„Dôležité je uvedomiť si, že nejde o dodatočnú dovolenku. Preto očakávame, že sa budú všetci zamestnanci správať zodpovedne a dodržiavať obmedzenia spoločenského kontaktu a všetky preventívne opatrenia a nariadenia vlády,“ uviedol šéf spoločnosti Oliver Grünberg.

Najväčšia slovenská automobilka odstávkou reaguje na aktuálnu krízovú situáciu v súvislosti s koronavírusom. Stopnutím výroby chce prispieť k spomaleniu šírenia nákazy.

Spoločnosť sa rozhodla prerušiť výrobu aj s ohľadom na črtajúci sa prepad dopytu na trhu s vozidlami, pričom zároveň narastá riziko pri zásobovaní dielmi i na strane dodávateľskej siete.

Zdieľať

Trnavská automobilka PSA, ktorá zastaví výrobu vo štvrtok ráno, dnes distribuovala rúška každému zamestnancovi a úplne zavrela kantínu. „Stále platí, že v automobilke potvrdený prípad koronavírusu nemáme,“ dodal hovorca Peter Švec.

Zdieľať

Slovenský Volkswagen zastavil výrobu všetkých značiek dnes ráno po skončení nočnej zmeny. Ostatné európske fabriky VW budú zastavovať výrobu priebežne do piatka. Odstávku plánuje aj trnavská pobočka koncernu PSA, kým Kia a Jaguar Land Rover zatiaľ plánujú pokračovať.

Zdieľať

Výroba v automobilke Škoda Auto sa zastaví v stredu o 22.00, obnovená bude v nedeľu 5. apríla o 22.00, povedal odborový predák Jaroslav Povšík. Zastavenie výroby súvisí so šírením koronavírusu.

Automobilka sa zatiaľ oficiálne nevyjadrila.

Premiér Andrej Babiš dnes informoval, že Škoda Auto uzavrie výrobu v piatok. Nemecká skupina VW oznámila, že uzavrie európske závody na dva až tri týždne.

Najväčší výrobca áut na svete zdôvodnil zatvorenie závodov pandémiou koronavírusu a ňou súvisiacimi problémami s odbytom. Mladoboleslavská Škoda má jeden potvrdený prípad nákazy koronavírusom.

Škoda Auto, ktorá je súčasťou nemeckého koncernu, má jeden potvrdený prípad nákazy koronavírusom. Odbory v mladoboleslavskej automobilke preto žiadali 14-dňovú karanténu pre zamestnancov.

Zastavenie výroby Škodovky môže ovplyvniť aj zamestnanosť v dodávateľských spoločnostiach. Samotná automobilka zamestnáva v Česku zhruba 34 000 ľudí, ďalších zhruba 3000  pracuje v Škode prostredníctvom pracovných agentúr. (čtk)

Zdieľať

Montážny závod VW v Portugalsku znižuje výrobu o 16 % pre nedostatok zamestnancov. K výpadku dochádza po tom, ako úrady nariadili zatvorenie škôl pre koronavírus.

Fabrika neďaleko Lisabonu, ktorá vlani vyprodukovala vyše 254-tisíc áut, zrušila v pondelok dve zmeny pre nedostatok pracovníkov, píše Reuters.

Namiesto 890 vozidiel bude denne vyrábať 744 kusov.

Závod zrušil návštevy a obmedzil pracovné schôdzky. Vodičom, ktorí dovážajú komponenty, merajú na vstupe do fabriky telesnú teplotu.

Z viac ako 5 500 zamestnancov bolo 7 umiestnených do karantény, koronavírus sa zatiaľ nepotvrdil u žiadneho.

Zdieľať

Odbory českých automobiliek Škoda Auto a Hyundai požadujú, aby sa pre koronavírus zastavila výroba na 14 dní. Zamestnanci by zostali doma v karanténe. Odborový predák Škody zároveň varoval, že situácia bude mať vplyv na pracovné miesta.

  • Škoda Auto zamestnáva v ČR 34-tisíc ľudí.
  • Hyundai v Nošoviciach (okres Frýdek-Místek) neďaleko hraníc so Slovenskom má vyše 3-tisíc zamestnancov.

„Chcem dohodnúť 14-dennú karanténu pre ľudí, aby sa zistilo, keď budú v izolácii, že majú možno nejaké príznaky, a aby to niekto preveril,“ povedal odborový predák zo Škoda Auto Jaroslav Povšík. Počas karantény by firma vydezinfikovala všetky miesta v závode, zároveň podľa Povšíka musí zohnať dostatok dezinfekčných prostriedkov pre zamestnancov.

Škodovka má jedného zamestnanca, ktorému sa potvrdila nákaza koronavírusom. Nepracuje v hlavnom závode, ale v Škoda Parts Center v Řepove, ktorý s Mladou Boleslavou priamo susedí.

Súčasná situácia bude mať podľa Povšíka vplyv na pracovné miesta. Firma podľa neho zastaví napríklad náborové kampane a je možné, že súčasný nedostatok zamestnancov sa preklopí do mierneho prebytku.

„Už Priemysel 4.0, elektromobilita, konektivita, všetky tie systémy útočia na zamestnanosť. Toto to ešte akceleruje. Kto si dnes kúpi auto, keď díleri nemôžu mať otvorené?“ povedal Povšík.

Vo fabrike Hyundai v Nošoviciach požadujú podľa odborára Patrika Fupša prerušenie výroby samotní zamestnanci, ktorí sú po upokojení situácie pripravení výpadok nadpracovať.

Na Slovensku preruší výrobu najväčšia zo štyroch automobiliek – Volkswagen Slovakia –, ktorej súčasťou je aj Škoda Auto. Ostatné tri (Kia Motors, PSA, Jaguar Land Rover) zatiaľ o podobnom opatrení neinformovali. (čtk, n)

Zdieľať

Automobilka Fiat Chrysler zastavuje pre koronavírus výrobu vo väčšine svojich európskych závodov do 27. marca. Odstávka sa týka viacerých talianskych fabrík značiek Fiat a Maserati aj tovární v Srbsku a Poľsku.

Krok FCA prichádza po rozhodnutí luxusnej automobilky Ferrari, ktorá v reakcii na pandémiu už cez víkend oznámila zatvorenie svojich dvoch závodov. Odôvodnila to nedostatkom komponentov, pripomína Reuters.

Štyri talianske závody zatvára na tento týždeň popredný výrobca bŕzd Brembo, ktorého zákazníkom je tiež Ferrari.

Taliansko je v Európe najviac zasiahnuté koronavírusom. Firmám zatiaľ dovolilo pokračovať v činnosti, ak dodržiavajú prísne bezpečnostné opatrenia. Čoraz viac podnikov však pozastavuje výrobu.

Zdieľať

Nitrianska automobilka britského Jaguar Land Rover zatiaľ o prerušení svojej výroby pre koronavírus neuvažuje. Zamestnanci nastúpia do práce podľa pôvodného harmonogramu schváleného na najbližší týždeň.

V reakcii na ohlásené zastavenie výroby v bratislavskom závode nemeckého Volkswagenu to uviedla pre Denník E manažérka pre firemné vzťahy nitrianskej automobilky Miroslava Remenárová.

O prerušení výroby sa zatiaľ podľa nej neuvažuje nielen na Slovensku, ale ani v britských závodoch materského koncernu. „Každý výrobný závod Jaguar Land Rover v Spojenom kráľovstve aj v Európe je naďalej v plnej prevádzke,“ uviedla manažérka nitrianskej automobilky.

Zároveň však dodala, že Jaguar Land Rover neustále monitoruje vývin situácie ohľadom koronavírusu. „Zdravie našich zamestnancov je pre nás na prvom mieste a robíme súbor opatrení, ktoré sú v súlade s nariadeniami vlády aj orgánov na ochranu zdravia a ktoré majú prispieť k zníženiu šírenia koronavírusu,“ dodala Remenárová.

V nitrianskej automobilke pracuje celkovo 2 800 ľudí.

Volkswagen zastavuje nielen svoju bratislavskú automobilku, ale aj martinskú výrobu dielcov do prevodoviek a podvozkov a stupavskú nástrojáreň.

Dohromady zostane doma až 12-tisíc ich zamestnancov. Odstávka sa začne po pondelkovom zakonzervovaní výroby a dokončení už rozbehnutej produkcie.

Vedenie žilinskej Kie a trnavského Peugeot Citroën na otázku, či plánujú odstavenie svojej výroby podobne ako najväčšia domáca automobilka Volkswagenu, zatiaľ pre Denník E nereagovali.

Zdieľať

Zatiaľ nie je jasné, či sa bratislavský Volkswagen rozhodne v pondelok zatvoriť celý závod alebo len jednu linku či halu, uviedol minister hospodárstva Peter Žiga. Premiér Pellegrini povedal, že VW zajtra pravdepodobne prestane pre koronavírus vyrábať, firma na otázky zatiaľ neodpovedala.

Zdieľať

Starosta Devínskej Novej Vsi žiada zatvorenie fabriky VW

Starosta Devínskej Novej Vsi Dárius Krajčír vyzval vládu a ústredný krízový štáb, aby okamžite prijali nariadenie o uzatvorení bratislavskej fabriky Volkswagenu. „Pracuje tu 11 000 zamestnancov a neverím, že sú dodržané všetky hygienické a protiepidemické nariadenia. My Devínskonovovešťania, hasiči a záchranári vyzývame, aby sa urobilo toto opatrenie čo najskôr, cítime sa byť ohrození,“ povedal na videu.

Starosta mestskej časti Krajčír, ktorý je sám dobrovoľným hasičom, hovorí, že sa pokúsil komunikovať s vedením firmy, ale to informovalo len veľmi striedmo.

Informácie o dodržiavaní opatrení proti šíreniu vírusu vo fabrike si overoval aj u obyvateľov Devínskej Novej Vsi, ktorí pracujú vo Volkswagene. Dospel k názoru, že firma nie je schopná účinne brániť proti šíreniu nákazy.

  • Ľudia sa stretávajú vo veľkom množstve spoločných priestorov, kde sú pri sebe blízko a ktoré nestačia dezinfikovať.
  • Okrem toho sú v Devínskej Novej Vsi aj ubytovne, kde bývajú stovky zamestnancov, tisícky ďalších zasa denne cestujú spoločnými autobusmi.

Starosta Krajčír zachytil aj informáciu, že Volkswagen plánuje zastaviť výrobu vo štvrtok, no to považuje za nedostatočné.

Video zverejnili zámerne v nedeľu tak, aby malo dosah ešte pred krízovým rokovaním vlády.

Čítajte aj: Zdravie povýšil nad peniaze. Oravský podnikateľ roka vysvetľuje, prečo väčšinu ľudí nechá doma

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať