Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Téma: Automobilový priemysel

Export luxusných SUV z Bratislavy do USA je ohrozený, Jaguar obviňuje Volkswagen z porušovania práv

Britský Jaguar Land Rover žiada blokovanie dovozu luxusných SUV koncernu Volkswagen do USA a tvrdí, že nemecký konkurent nelegálne používa jeho technológiu Terrain Response. Sťažnosť sa týka aj vozidiel, ktoré sa vyrábajú v Bratislave. Informáciu zverejnil portál hnonline.sk.

O čo ide:

  • Jaguar Land Rover (JLR) podal koncom minulého týždňa na americkú Komisiu pre medzinárodný obchod sťažnosť, že nemecký konkurent nelegálne používa jeho technológiu na rozoznávanie ciest a terénu, ktorá nerovnosti následne kompenzuje.
  • Briti, resp. ich indický akcionár Tata Motors, tvrdia, že tento systém je kľúčovým prvkom najmä vo vozidlách Jaguar F-Pace a Land Rover Discovery a je chránený patentom.
  • Podľa sťažnosti sú systémom nelegálne vybavené aj luxusné modely Lamborghini Urus, Audi A6 Allroad, e-tron, Q5, Q7 a Q8 a rovnako aj Volkswagen Touareg, Tiguan a Porsche Cayenne.

Prečo je to dôležité: 

  • Volkswagen už v roku 2015 vážne poškodil emisný škandál známy ako „dieselgate“, ktorý prepukol práve na trhu USA.
  • Do USA smeruje 17 percent produkcie koncernu VW predstavujúcich hodnotu 43 miliárd dolárov, ide o takmer 700-tisíc najmä luxusných vozidiel.
  • Pre bratislavský Volkswagen je USA tretím najdôležitejším trhom s podielom 12 %, modely Porsche Cayenne, VW Touareg, Audi Q7 a Q8 sa vyrábajú len v Bratislave.
  • Komisia pre medzinárodný obchod, ktorá vyšetruje sťažnosti na nekalé obchodné praktiky a porušovanie práv z duševného vlastníctva, síce nemôže ukladať pokuty a rozhodovať o finančných kompenzáciách, môže však zablokovať dovoz výrobkov, ktoré porušujú obchodné pravidlá, do USA.
  • Majitelia patentov sa na túto inštitúciu podľa médií obracajú radšej ako na súdy, pretože komisia je vo vyšetrovaní rýchlejšia. Verdikt sa očakáva v priebehu nasledujúcich 15 až 18 mesiacov.
  • Hnonline cituje finančného analytika Capital Markets Adama Hrdličku, podľa ktorého by v prípade úspechu Britov so sťažnosťou slovenská fabrika mohla utrpieť „na určitý čas“, spoločnosť by sa totiž zrejme zamerala na posilnenie vývozu do Číny a západnej Európy.

Carlosa Ghosna v Japonsku zadržiavali podľa OSN neprávom. Pracovná skupina vyzvala japonskú vládu, aby bývalému šéfovi automobilky Renault-Nissan vyplatila odškodné a ďalšie kompenzácie.

Podľa zverejneného stanoviska skupiny pri OSN bolo zadržiavanie Ghosna v Japonsku koncom roka 2018 a na začiatku roka 2019 svojvoľné. Japonská vláda by preto mala bezodkladne podniknúť nutné kroky na nápravu situácie.

Ghosna zatkli v Japonsku v novembri 2018, následne bol obvinený z niekoľkých trestných činov, okrem iného z toho, že nepriznal všetky príjmy a zneužil firemné peniaze. Po piatich mesiacoch bol prepustený na kauciu a koncom vlaňajška ušiel do rodného Libanonu.

Ghosn odmieta obvinenia a tvrdí, že jeho zatknutie bolo výsledkom komplotu niektorých bývalých kolegov. (čtk, ap)

Bývalý šéf Renaultu a Nissanu Carlos Ghosn. Foto - TASR/AP
Bývalý šéf Renaultu a Nissanu Carlos Ghosn. Foto – TASR/AP

V Číne sa dostala do insolvencie automobilka Huachen Automotive Group, ktorá spolupracuje s BMW aj Renaultom. Na čínsku firmu doľahli dôsledky pandémie, jej spoločné aktivity s európskymi výrobcami áut by mali pokračovať.

Firma Huachen bola založená v 90. rokoch minulého storočia a má tri vlastné značky.

Správa podčiarkuje fakt, že predaj čínskych značiek na najväčšom automobilovom trhu sveta naďalej čelí útlmu, ktorý sa začal už pred vypuknutím koronakrízy.

Ako je na tom čínsky trh:

  • V októbri predaj áut stúpol medziročne o 12,5 % na 2,57 milióna a bol vyšší siedmy mesiac za sebou.
  • V dôsledku pretrvávajúceho poklesu dopytu sa odbyt skoro dva roky znižuje, vlani spadol o 8,2 % na 25 miliónov kusov. Zväz predajcov CAAM v tomto roku očakáva prepad trhu o 10 až 20 %.
  • Čína má najväčší automobilový trh na svete od roku 2009, keď na líderskej pozícii vystriedala Spojené štáty. (čtk, reuters)

Predaj nových osobných áut v EÚ sa v októbri vrátil k poklesu. Medziročne sa znížil o 7,8 % na vyše 953-tisíc kusov, za prvých desať mesiacov roka sa trh prepadol o viac ako štvrtinu. V septembri odbyt prvý raz v tomto roku vzrástol.

Štatistiky októbrových registrácií áut zverejnilo združenie výrobcov automobilov ACEA na internetovej stránke. Na Slovensku bol pokles predaja podstatne výraznejší oproti priemeru EÚ, znížil sa o 29 % na 6694 áut.

V septembri sa zaregistrovalo o 3,1 % viac vozidiel než v rovnakom období vlaňajška. Štatistiky za deviaty mesiac však priaznivo ovplyvnili nové emisné pravidlá, ktoré začali platiť pred rokom.

Mnohé európske krajiny obnovili opatrenia, ktoré majú zabrániť ďalšiemu šíreniu koronavírusu. V októbri tak vykázala pokles väčšina trhov vrátane štyroch najväčších. Predaj vzrástol len v Írsku a Rumunsku.

O pätinu sa znížil dopyt po nových autách v Španielsku, Francúzsko vykázalo pokles o 9,5 %, Nemecko o 3,6 % a Taliansko o 0,2 %. (čtk, e)

Americký výrobca elektromobilov Tesla sa stane súčasťou prestížneho akciového indexu S&P 500, oznámil to prevádzkovateľ indexu S&P Dow Jones Indices. Akcie firmy v reakcii na oznámenie stúpli o 12 %.

Tesla je vďaka svojej burzovej hodnote takmer 387 miliárd dolárov najdrahšie obchodovanou automobilkou sveta. Pre tohtoročný rast jej akcií sa o jej začlenení do S&P 500 dlho špekulovalo.

Súčasťou sledovaného širšieho indexu S&P 500 sa Tesla má stať k 21. decembru. Bude v ňom mať váhu zhruba jedného percenta. Okrem iného to znamená, že indexové fondy naviazané na index S&P 500 budú musieť predať akcie iných firiem z tohto indexu za zhruba 51 miliárd dolárov, aby ich portfóliá presne odrážali jeho nové zloženie.

Začlenenie Tesly do S&P 500 sa očakávalo už pred tromi mesiacmi, keď si automobilka cestu k nemu pripravila zverejnením hospodárskych výsledkov za tretí štvrťrok, ktorý bol piaty ziskový v rade. Čistý zisk firmy stúpol o 131 % na 331 miliónov dolárov. Za kvartál Tesla dodala rekordných 139 300 automobilov. (čtk)

Volkswagen skúma možnosti odčlenenia talianskych značiek Lamborghini a Ducati. Úvahy sú súčasťou zámeru zoštíhlenia prevádzky koncernu VW a orientácie na masovú produkciu elektromobilov.

„Pracujeme na našej talianskej právnej štruktúre,“ povedal šéf VW Herbert Diess na adresu značiek Lamborghini a Ducati a dizajnového štúdia Italdesign s tým, že zatiaľ nepadlo žiadne rozhodnutie.

Podľa zdrojov Reuters VW pripravuje plány na potenciálne odčlenenie alebo verejnú ponuku akcií talianskych značiek zo svojho portfólia.

Ešte v septembri médiá informovali o rozhovoroch medzi VW a chorvátskym podnikateľom Mate Rimacom o predaji luxusnej značky Bugatti. Volkswagen zastrešuje aj ďalšiu luxusnú automobilku Bentley. (reuters)

Šéf VW Herbert Diess predpokladá, že automobilka sa vráti na úroveň spred koronakrízy v roku 2022. Podľa finančného riaditeľa Franka Wittera bude mať budúci rok prechodný charakter s výrazným oživením predaja áut.

Vedenie VW dnes komentovalo zámery, ktoré automobilka zverejnila v piatok po zasadnutí dozornej rady. Podľa schváleného plánu investuje v najbližších piatich rokoch 73 miliárd eur do digitalizácie a elektrifikácie vozidiel.

Predaj skupiny VW v októbri klesol medziročne o takmer 5 %, s výnimkou luxusných áut stúpol len odbyt značky Audi. Za desať mesiacov roka zaostal predaj celého koncernu za vlaňajškom o vyše 17 %.

Ako vidia súboj s Teslou

Podľa Diessa sa VW chce zamerať na súperenie s Teslou v oblasti autonómneho riadenia. Je presvedčený, že priblíženie sa americkej automobilke bude veľmi rýchle.

Cieľom je podľa neho dostať sa čo najskôr v autonómnom riadení na úroveň štyri, keď pozornosť vodiča nebude prakticky vyžadovaná. Vrcholom autonómie je úroveň päť, keď bude vozidlo kdekoľvek a za akýchkoľvek podmienok schopné samostatnej jazdy. (čtk, e, dpa)

Passat a Superb sa budú vyrábať v Bratislave, je to polovica miliardového investičného plánu

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Volkswagen Slovakia si zaslúžil dôveru koncernu, povedal po predstavení novej investície v Bratislave predseda predstavenstva a člen predstavenstva pre technickú oblasť vo VW Slovakia Oliver Grünberg. V závode sa majú vyrábať modely Volkswagen Passat a Škoda Superb.

Cieľ nemeckej vlády dostať do roku 2030 na cesty minimálne 10 miliónov elektrických áut je nerealistický, tvrdí spoločnosť Deloitte. Podľa jej štúdie by v tom čase malo po nemeckých cestách jazdiť len 6,35 milióna elektrických áut.

V prípade dodatočnej snahy predovšetkým zo strany automobilového priemyslu, ale aj štátu, a v prípade zmeny postoja spotrebiteľov je podľa Deloitte možné toto číslo zvýšiť ešte o 2,2 milióna.

Experti Deloitte konkrétne navrhujú, aby vláda predĺžila podporu na kúpu elektrických áut do konca roka 2023 a aby potom výrazne zdvihla ceny palív pre zvyšné autá so spaľovacími motormi. Cena litra benzínu či nafty by mala od roku 2021 do roku 2024 stúpnuť o 30 centov. Automobilový priemysel zároveň musí vyvinúť lacnejšie platformy pre elektromobily, inovatívne koncepty nabíjania a takisto znížiť náklady na výrobu batérií.

Štúdia tvrdí, že až v roku 2032 by mohol počet registrácií nových elektromobilov prevýšiť počet registrácií áut so spaľovacími motormi. Hybridy podľa Deloitte rýchlo stratia význam a, naopak, prudko vzrastie dopyt po malých a kompaktných elektromobiloch. Od roku 2026 by mohla získať väčší význam aj technológia palivových článkov. (tasr)

Nissan zvažuje zníženie alebo predaj celého 34-percentného podielu v Mitsubishi Motors. Kupujúcim by mohla byť napríklad niektorá z firiem v rámci Mitsubishi Group, ktorá v japonskej automobilke vlastní pätinu akcií.

O úvahách Nissanu predať podiel v Mitsubishi píše agentúra Bloomberg s odvolaním sa na nemenované zdroje. Nissan takýto zámer poprel, podobne sa vyjadrila aj automobilka Mitsubishi.

Ak by došlo k zmene vlastníckej štruktúry Mitsubishi, malo by to širšie dôsledky pre alianciu, v rámci ktorej spolupracujú majetkovo previazané automobilky Renault, Nissan a Mitsubishi.

Mitsubishi sa stalo súčasťou aliancie v roku 2016, Nissan za podiel v ňom zaplatil 1,9 miliardy eur. Architektom celého zoskupenia bol bývalý šéf Renaultu i Nissanu Carlos Ghosn, ktorého pred dvomi rokmi zatkli v Japonsku, čo otriaslo celou alianciou.

Renault vlastní v Nissane podiel vyše 43 %, Nissan má v Renaultu zhruba 15 %. Ghosn sa v minulosti usiloval o úplné spojenie týchto dvoch podnikov.

Nissan je tretím najväčším výrobcom áut v Japonsku, Mitsubishi patrí šiesta pozícia. Obe automobilky sú v strate, ku ktorej výrazne prispela pandémia, a prijali úsporné opatrenia s cieľom vrátiť sa do zisku. (bloomberg, reuters, čtk)

Britský premiér Boris Johnson plánuje oznámiť zákaz predaja nových áut na benzín a naftu od roku 2030, teda o päť rokov skôr, než sa pôvodne plánovalo. Informoval o tom denník Financial Times s odvolaním sa na zdroje z prostredia priemyslu a vlády.

Hovorca Downing Street odmietol vec komentovať.

Británia najprv plánovala v rámci snahy o znižovanie emisií skleníkových plynov zakázať predaj nových vozidiel na benzín a naftu od roku 2040. Vo februári Johnson termín posunul na rok 2035.

Britský ekonomický denník napísal, že britský premiér má teraz v úmysle lehotu znova priblížiť. Na rok 2030 ju údajne posunie v prejave o zelenej politike budúci týždeň. Podobne o veci informoval bez uvedenia zdrojov aj spravodajský server BBC.

Nový harmonogram nebude podľa Financial Times zrejme platiť pre niektoré hybridné automobily, ktoré kombinujú elektrický a fosílny pohon. Tie sa budú môcť predávať do konca roka 2035.

Koniec predaja áut na benzín a naftu bude pre britský automobilový trh znamenať zásadný prelom. Z nových vozidiel predaných v Británii tento rok bolo 73,6 percenta na benzín či naftu a iba 5,5 percenta čisto elektrických. Zvyšok tvoria rôzne typy hybridných áut. (čtk)

Ako sa zmýlili šéfovia nášho automobilového priemyslu a kam až odvetvie posunú Passaty a Superby

Foto - TASR
Foto – TASR

Nová miliardová investícia do bratislavskej automobilky by mohla priniesť až štyritisíc pracovných miest. Toľko ľudí totiž malo pracovať v plánovanom tureckom závode Volkswagenu, ktorý je teraz nahradený práve novou bratislavskou investíciou.

Koncern Volkswagen plánuje do roku 2025 investovať 150 miliárd eur, z toho približne polovicu do elektromobility, vývoja hybridných motorov a digitalizácie. Stratégiu skupiny na najbližších päť rokov schválila dozorná rada VW.

Investície firmy do digitalizácie sa do polovice tohto desaťročia zdvojnásobia na 27 miliárd eur. Zhruba 35 miliárd eur vloží do vývoja elektromobilov a ďalších 11 miliárd eur do vývoja modelov hybridných vozidiel.

Podľa šéfa VW Herberta Diessa sa automobilka včas zamerala na elektrický pohon a vďaka tomu sa stala lídrom tejto vývojovej vetvy automobilového priemyslu.

„V najbližších rokoch bude kľúčové dosiahnuť vedúcu pozíciu aj v softvérovom vybavení áut, preto sme zdvojnásobili investície do digitalizácie,“ uviedol Diess. (čtk, reuters)

Dozorná rada VW potvrdila, že v Bratislave sa bude montovať Passat aj Superb

Výroba novej generácie modelu Superb automobilky Škoda sa presunie do Bratislavy, kde sa bude montovať spoločne s autami Volkswagen Passat. Rozhodnutie potvrdila dozorná rada VW, ktorá rokovala o investíciách na najbližších päť rokov.

Prvé autá začnú schádzať z linky v Bratislave v roku 2023. Passaty sa doposiaľ vyrábali v dolnosaskom Emdene, kde sa po elektrickom modeli ID.4 bude montovať ďalší elektromobil VW Aero, uvádza firma v tlačovej správe. Vlani Volkswagen vyrobil 544-tisíc Passatov, celkovo ich vyprodukoval vyše 30 miliónov.

O presune produkcie Superbu sa špekulovalo už v roku 2017 a 2018. VW potom rozhodol, že výrobu áut rodiny Passat, do ktorej patrí aj Superb, presunie do českého závodu Kvasiny.

Následne sa hovorilo o tom, že Superb a Passat sa budú vyrábať v novej továrni VW v Turecku. Automobilka však od týchto plánov upustila. (čtk)

Koncernu Volkswagen v októbri klesol predaj medziročne o 4,9 % na vyše 903 200 áut. Darilo sa značke Audi, ktorej odbyt stúpol o desatinu. Predaj celej skupiny sa opäť oslabil, v septembri stúpol o 3,3 %.

Údaje o dodávkach vozidiel zákazníkom v októbri zverejnil VW na internetovej stránke (pdf).

Predaj na najdôležitejšom čínskom trhu klesol o vyše 3 %, v Severnej Amerike sa znížil o takmer desatinu a v západnej Európe o 6,4 %.

Z koncernových značiek sa v októbri najlepšie darilo Audi, ktorému stúpol predaj o 9,8 %. Ostatné značky, s výnimkou segmentu luxusných áut Bentley, Lamborghini a Bugatti, znížili odbyt. Napríklad Škoda o 6,6 %, Volkswagen o 7,4 % a Seat o vyše 11 %.

Odbyt koncernu VW za desať mesiacov roka sa prepadol medziročne o 17,3 % na 7,4 milióna automobilov. Západoeurópsky trh klesol o štvrtinu, čínsky o 9,2 %.

Automobilka Tatra Trucks sa zaujíma o závod MAN v rakúskom Steyri, ktorý produkuje nákladné autá a autobusy. Dcérska firma VW plánuje rozsiahle personálne škrty, výroba z Rakúska sa má sťahovať do Poľska a Turecka.

Záujem Tatry Trucks, ktorá patrí do skupiny CSG českého miliardára Michala Strnada, o závod MAN v Steyri potvrdil týždenníku Hrot hovorca CSG Andrej Čírtek.

MAN chce do roku 2023 prepustiť v Nemecku a Rakúsku 9500 ľudí, teda viac ako štvrtinu zamestnancov. Fabrika v Steyri má 2300 zamestnancov a výroba z nej sa má presunúť do Poľska a Turecka.

Záujemcov o závod bude pravdepodobne viac. Rakúska ministerka hospodárstva Margarete Schramböcková v októbri hovorila o vznikajúcom rakúskom konzorciu, ktoré by ho mohlo prevziať a zachrániť časť pracovných miest.

Viac o automobilke Tatra Trucks:

  • Vyrába sériové nákladné vozidlá a špeciálne automobily na mieru. Vlani vyprodukovala 1181 a predala 1284 vozidiel. Približne 80 % produkcie vyváža.
  • Vlani vytvorila prevádzkový zisk pred odpismi v prepočte 13,8 milióna eur a tržby jej stúpli na 222 miliónov eur.
  • Má viac ako tisíc zamestnancov, ďalších vyše 600 ľudí pracuje v dcérskej firme Tatra Metalurgie. (čtk)

Výroba SUV Škoda Kodiaq zostane v českých Kvasinách, predtým sa špekulovalo o presune do Nemecka. Závod si udrží aj produkciu Fabie vo verzii kombi, povedal ČTK dôveryhodný zdroj, ktorý potvrdil aj presun Superbu do Bratislavy.

Presunom výroby Superbu si podľa zdroja ČTK automobilka v Česku uvoľní kapacity na výrobu ostatných modelov. Firma to môže využiť napríklad na rozšírenie kapacity produkcie SUV Kodiaq a Karoq, skráti sa tým čakacia lehota pre zákazníkov.

Okrem Superbu by mal bratislavský závod VW získať aj výrobu Passatu. Vývoj oboch áut bude v Mladej Boleslavi. Rozdelenie produkcie medzi jednotlivé závody koncernu má oficiálne potvrdiť dozorná rada VW v piatok. (čtk, e)

Odborový predák Škody Auto Jaroslav Povšík potvrdil, že výroba novej generácie modelu Superb sa presunie do Bratislavy. Podľa neho Volkswagen ukradol Česku najziskovejšiu vlajkovú loď. Škoda zatiaľ správy o presune výroby nekomentuje.

Nový Superb by sa mal začať vyrábať v roku 2022, spolu s ním sa bude v bratislavskom Volkswagene montovať aj VW Passat. Technologický vývoj oboch modelov má byť v Česku.

Povšík sa neobáva o zamestnanosť v závode Kvasiny, kde sa Superb vyrába v súčasnosti. Voľná kapacita sa podľa neho môže využiť na rozšírenie produkcie ostatných modelov, napríklad SUV Kodiaq.

Prečo Škoda stráca Superb

Podľa Povšíka predstavenstvo Škody Auto málo bojovalo za zachovanie výroby Superbu aj pre obavy o funkcie, firmy sa nezastala ani vláda.

Vplyv na rozhodnutie mohla mať aj pandémia, odborový predák z dôvodu vládnych opatrení napríklad nemohol zvolať hromadné protesty. „Nemci sa ich boja,“ podotkol. Za bežnej situácie by tak napríklad zamestnanci mohli obklopiť na protest továreň.

Jedným z dôvodov presunu výroby Superbu do Bratislavy, o ktorom sa špekuluje, sú nižšie výrobné náklady. Podľa Povšíka to tak nemusí byť, predražiť sa môže napríklad logistika.

Ďalšia česká strata

Podľa Povšíka sa v Česku nebude vyrábať ani nová generácia Seatu Ateca, túto informáciu tiež zatiaľ nikto oficiálne nepotvrdil. Naopak, existujú náznaky, že si Kvasiny udržia Kodiaq, o ktorého presune sa špekuluje.

Presun výroby Superbu Povšík dlhodobo kritizuje. Správanie súčasného vedenia koncernu prirovnal k RVHP v bývalom východnom bloku. Súčasné vedenie podľa neho potláča autonómiu Škody a rozhoduje o jej smerovaní.

O presune Superbu sa výrazne špekulovalo už v roku 2018. VW potom oznámil, že tento model škodovke zostane, navyše sa mali v Česku do roku 2023 začať vyrábať modely rodiny Passat.

Čo vyrába Škoda v Česku

V Mladej Boleslavi Škoda Auto vyrába model Fabia, Fabia kombi, Scala, Kamiq, Octavia, Enyaq a čiastočne Karoq. Škoda Superb a Kodiaq sa produkuje v Kvasinách, kde sa montuje aj ďalšia časť SUV Karoq.

Škoda Auto vlani dodala 1,24 milióna áut. Je aktívna na viac ako stovke trhov, zamestnáva takmer 39-tisíc ľudí, z toho v Česku zhruba 34-tisíc. (čtk)

Škoda Superb by sa už nemala vyrábať v Česku, ale v bratislavskej fabrike Volkswagen, tvrdia Hospodářské noviny. Podľa nich padlo o výrobe novej generácie vozidiel, ktorá sa dostane na trh v roku 2022, medzi VW a Škoda Auto finálne rozhodnutie.

Vývoj Superbu, ktorý sa v Česku vyrába od roku 2001, bude podľa dôveryhodného zdroja ihned.cz naďalej v mladoboleslavskom technickom centre. Škoda by tam navyše mala začať vyvíjať aj model Volkswagen Passat, ktorý sa dnes vyrába v nemeckom Emdene a ktorý sa má tiež presunúť do Bratislavy. Informácie o možnom presune výroby Škody Superb na Slovensko má aj Denník E, a to zvnútra nemeckej automobilky.

Škoda Auto označila informácie Hospodářských novin za špekulácie a nebude ich komentovať, uviedla hovorkyňa firmy Martina Gillichová. „Prosím o pochopenie, ale špekulácie o budúcom výrobnom programe nekomentujeme,“ povedala.

O presune Superbu sa špekulovalo už v roku 2018. Volkswagen vtedy oznámil, že tento model Škodovke zostane, navyše sa mali v Českej republike do roku 2023 začať vyrábať modely rodiny Passat. (ihned, čtk, e)

Predaj nových áut v Číne v októbri vzrástol siedmy mesiac po sebe, medziročne stúpol o 12,5 % na 2,57 milióna. Najväčší svetový trh s vozidlami tak stále vedie zotavovanie automobilového priemyslu z miním, na ktoré sa prepadol počas pandémie.

Z najnovších údajov čínskeho združenia výrobcov áut (CAAM) vyplýva, že predaj tzv. nových energetických vozidiel (NEV), kam patria nielen elektromobily, ale aj hybridné autá a vozidlá na vodíkové palivové články, v októbri vzrástol o 105 % na 160 000.

Toto ročné obdobie, známe ako „zlatý september a strieborný október“, je zvyčajne vrcholom predaja na trhu s automobilmi v Číne, keď sa zákazníci vracajú do showroomov a nakupujú autá po dusných letných mesiacoch. (tasr)

Výrobca poťahov do automobilov Trim Leader zatvorí závod v Bardejove, prepúšťať bude aj v druhej prevádzke neďaleko Martina. O prácu príde 426 ľudí, z toho 356 na východe Slovenska.

Údaje o počte prepustených spresnila skupina Adient, ktorá spolu s japonskou automobilkou Toyota Trim Leader vlastní. V Košťanoch nad Turcom pri Martine prepustia zhruba 70 z celkovo 557 ľudí.

Adient zdôvodňuje, že oba závody sú v súčasnosti málo využívané a nie sú dostatočne konkurencieschopné z pohľadu nákladov. Chcú mať radšej jeden fungujúci.

Vlaňajšie slovenské tržby Trim Leaderu presiahli 80 miliónov eur. V Bardejove patrí medzi najväčších zamestnávateľov, pôsobí v priestoroch hnedého priemyselného parku. TASR v prvej správe medzi dôvodmi odchodu uvádzala pokles tržieb v automobilovom priemysle či nárast minimálnej mzdy na Slovensku v roku 2021.

Spoločnosť v minulom roku prijala 91 ľudí (z toho polovicu z úradu práce) a dostala niekoľko štátnych dotácií rádovo v státisícoch eur. Príspevok na nájmy, energie a mzdové výdavky pre nových zamestnancov prijatých v rámci projektu predstavoval 99-tisíc eur, dotácia vlády na inštaláciu klimatizácie 120-tisíc eur. (tasr, e)

Volkswagen plánuje investovať do závodu v Bratislave, potvrdil riaditeľ koncernu Herbert Diess. Náklady na rozšírenie by mohli dosiahnuť miliardu eur, píše pondelkové vydanie časopisu Automobilwoche.

Rozhodnutie prichádza po zrušení plánov na výstavbu nového závodu v Turecku. „Rozhodli sme sa zvýšiť kapacitu v Bratislave,“ povedal časopisu riaditeľ koncernu Herbert Diess. „Aj pre koronu sme prehodnotili požiadavky na kapacitu a v súčasnosti nepotrebujeme žiadny ďalší závod,“ dodal.

Umiestnenie na Slovensko podľa Diessa neznamená žiadnu nevýhodu ohľadom nákladov. Jedinou nevýhodou je, že Volkswagen dúfal, že vďaka tureckej továrni sa podarí získať väčší podiel na tamojšom trhu.

Volkswagen zrušil plán výstavby nového závodu v Turecku v lete v reakcii na koronavírus. V závode sa mali vyrábať najmä modely Passat a Škoda Superb, ktorých výrobu sa automobilka rozhodla rozložiť medzi súčasné závody.

Volkswagen patrí na Slovensku medzi najväčších zamestnávateľov. Montuje športovo-úžitkové vozidlá i malé mestské autá vrátane elektrických vozidiel Škoda Citigo. (čtk)

Predaj nových áut v Rusku sa v októbri zvýšil najviac od začiatku roka. Medziročne vzrástol o 7,7 % na vyše 154-tisíc kusov po septembrovom náraste o 3,4 %. Dobieha tak prepad dopytu v dôsledku pandémie.

Štatistiky odbytu áut zverejnilo podnikateľské združenie AEB. Za prvých desať mesiacov roka sa predalo 1,19 milióna nových vozidiel, medziročne o 12 % menej.

Podľa analytika VTB Capital Vladimira Bespalova javia Rusi zvýšený záujem o nákup áut aj z dôvodu očakávaného rastu cien. Rubeľ sa totiž tento rok oslabil voči doláru o 20 % vinou poklesu cien ropy a pre geopolitické riziká.

Ľudia sa počas pandémie uchyľujú tiež k cestovaniu autom namiesto používania hromadnej dopravy. Podľa AEB by sa tento rok mohlo v Rusku predať 1,52 milióna áut, čo by bolo o 13,5 % menej než vlani. (čtk)

InoBat podpísal memorandum o porozumení s nemecko-austrálskou firmou Primobius, podľa slovenskej spoločnosti bude recyklovať batérie do elektromobilov z chystaného vývojového centra InoBatu vo Voderadoch pri Trnave.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať