Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Téma: Automobilový priemysel

Zdieľať

Renault môže skončiť, varuje francúzsky minister financií

Automobilka Renault by mohla zaniknúť, ak čoskoro nedostane pomoc, aby sa vysporiadala s dosahmi koronakrízy, vyhlásil francúzsky minister financií Bruno Le Maire. Podľa neho sa firma musí prispôsobiť novým podmienkam.

„Áno, Renault by mohol prestať existovať,“ povedal Le Maire rozhlasovej stanici Europe 1. Vedenie automobilky pracuje na novom strategickom pláne, s vládou rokuje o požičke 5 miliárd eur.

Čo sa deje s Renaultom:

  • zvažuje, že v rámci úsporného plánu, ktorý má ušetriť 2 miliardy eur, škrtne tri francúzske fabriky. V ďalšej by mala dobehnúť produkcia súčasných modelov,
  • prepúšťanie chystá aj v slovinskej divízii Revoz, o prácu môže prísť 400 z celkovo 3200 zamestnancov,
  • podľa Le Maira by automobilka mala zachovať vo Francúzsku čo najviac pracovných miest a zároveň zostať konkurencieschopný,
  • po celom svete zamestnáva 180-tisíc ľudí, z toho vyše štvrtinu vo Francúzsku. Vláda v ňom kontroluje 15-percentný podiel.

Renault je dlhoročným partnerom Nissanu, ktorý zvažuje pre koronakrízu zrušenie vyše 20-tisíc pracovných miest, čo je zhruba 15 % pracovnej sily. (reuters, čtk)

Zdieľať

Nissan zvažuje, že pre koronakrízu zruší vyše 20-tisíc pracovných miest, čo zodpovedá zhruba 15 % jeho pracovnej sily. Škrty sa majú týkať Európy a niektorých rozvíjajúcich sa krajín.

Pripravované prepúšťanie je súčasťou reštrukturalizačného plánu, ktorým Nissan reaguje na pokles odbytu v dôsledku koronakrízy.

Globálny predaj Nissanu sa v marci prepadol medziročne o vyše dve pätiny na 315-tisíc vozidiel, v Európe o viac ako polovicu na 37-tisíc áut. (reuters, čtk)

Zdieľať

V trnavskej automobilke PSA Slovakia pribudne od pondelka 25. mája tretia pracovná zmena, pokračuje tak v postupnom rozširovaní výroby. Tento týždeň rozšírila výrobu na dve zmeny, o vývoji na ďalšie obdobie bude informovať 28. mája.

Zdieľať

Škoda Auto pozastavila dodávky nových modelov Octavie pre problémy so softvérom prenášajúcim dáta asistenta tiesňového volania (systém eCall). Zatiaľ nie je jasné, kedy budú dodávky obnovené a či bude treba zvolať vozidlá na opravu.

Systém eCall musia mať podľa európskej legislatívy všetky nové modely áut od 31. marca 2018.

Podobné problémy rieši tiež matka Škody – Volkswagen, ktorý stopol dodávky najnovšej generácie modelu Golf. Výroba bude zatiaľ pokračovať, no vozidlá zostávajú na sklade. (čtk)

Zdieľať

Renault zvažuje zatvorenie troch výrobných závodov vo Francúzsku, škrty majú byť súčasťou úsporného plánu v hodnote 2 miliardy eur. Automobilka finišuje s rokovaniami o úvere so štátnou garanciou vo výške 5 miliárd eur.

Podľa Financial Times sú „na odstrel“ dve fabriky na výrobu autosúčiastok a závod Dieppe, v ktorom sa vyrábajú športové autá Alpine. O niekoľko rokov by, navyše, mohla skončiť produkcia vozidiel v prevádzke Flins, kde sa v rámci aliancie montuje Nissan Micra, uvádza portál Autocar.co.uk.

Renault údajne zvažuje, že nechá dobehnúť viaceré modely, s ktorými už nepočíta do budúcnosti. Patria k nim hatchback Mégane, SUV Koleos, limuzína Talisman či Espace a Scénic.

Automobilový sektor výrazne zasiahla koronakríza. Podľa francúzskej centrálnej banky boli kapacity výrobcov vozidiel v krajine v apríli využité len na 8 %.

Viaceré automobilky obnovili produkciu po koronavírusových odstávkach, no zatiaľ vyrábajú v nižších objemoch.

Zdieľať

Renault plánuje v slovinskej divízii Revoz zrušiť 400 z celkovo 3200 pracovných miest pre prudký prepad dopytu. Revoz vyrába modely Clio, Twingo a elektrický Smart Forfour, k jej najväčším trhom patria Francúzsko, Nemecko a Taliansko.

„Vzhľadom na neisté podmienky na globálnom automobilovom trhu, ktoré sú dôsledkom epidémie COVID-19, a informácie o poklese objednávok bude Revoz pokračovať vo výrobe len na dve zmeny,“ uvádza Renault.

Revoz prerušil výrobu pre koronavírus v polovici marca, odstávka trvala šesť týždňov. Minulý mesiac automobilka informovala, že očakáva obnovenie tretej zmeny počas mája.

Slovinsko ako prvá európska krajina oznámilo koniec epidémie koronavírusu. Obyvatelia však musia stále nosiť tvárovú masku vo vnútorných verejných priestoroch či udržiavať od seba vzdialenosť najmenej 1,5 metra. (reuters)

Zdieľať

Volkswagen do konca budúceho roka prepustí v Poznani zhruba 450 pracovníkov, dôvodom je prepad objednávok a vyhliadky na zníženie výroby. Nemecká automobilka produkuje v Poľsku úžitkové vozidlá, v závode zamestnáva 11-tisíc ľudí.

O pripravovanom prepúšťaní vo VW informujú viaceré poľské médiá. „Pandémia koronavírusu spôsobila vážne straty na každom kontinente, jej dosahy pociťuje aj naša spoločnosť,“ cituje portál Tvp.info šéfa VW Poznaň Jensa Ocksena.

Z poľskej dcéry VW, ktorá produkuje napríklad modely Caddy a Transporter, majú odísť najmä zamestnanci na dobu určitú. Pod Poznaň patria štyri výrobné fabriky, minulý rok firma vyrobila vyše 266-tisíc vozidiel.

VW Poznaň je zatiaľ jediným výrobcom automobilov v Poľsku, ktorý obnovil produkciu po koronavírusovej odstávke. Linky ďalej stoja vo fabrikách Fiatu v meste Tychy aj v Gliwiciach, kde vyrába Opel. (tasr, n)

Zdieľať

Predaj nových osobných áut v EÚ sa v apríli medziročne prepadol o rekordných 76,3 % na 270 682 vozidiel, na Slovensku klesol o 61,5 %. Väčšina predajní áut bola zatvorená pre koronavírusové opatrenia.

„Prvý celý mesiac s reštrikciami súvisiacimi s chorobou covid-19 viedol k najvýraznejšiemu mesačnému prepadu dopytu od začiatku záznamov,“ uvádza Európske združenie výrobcov automobilov na internetovej stránke.

Od začiatku roka do apríla predaj áut v EÚ klesol medziročne o 38,5 % na 2,75 milióna kusov. Vo štvrtom mesiaci vykázali všetky členské štáty dvojciferný prepad trhu.

Zdieľať

Francúzsko pripravuje balík opatrení na podporu automobilového sektora zasiahnutého koronakrízou. Jeho súčasťou má byť stimulácia dopytu po vozidlách s nižšími emisiami, napríklad prostredníctvom schémy šrotovného.

Minister financií Bruno Le Maire plánuje predstaviť konkrétne opatrenia do dvoch týždňov.

Vláda chystá núdzový úver do 5 miliárd eur pre automobilku Renault, ktorá už oznámila zámer ušetriť 2 miliardy eur. Škrty by mohli zahŕňať aj zatvorenie niektorých závodov a ukončenie výroby viacerých modelov.

LeMaire tiež uviedol, že do 1. júla kabinet predloží záchranný plán pre francúzsky letecký sektor. (reuters, tasr)

Zdieľať

Taliansko-americká automobilka Fiat Chrysler Automobiles môže požiadať o štátom garantované úvery, aj keď je jej centrála v zahraničí. Povedal to taliansky premiér Giuseppe Conte.

„Hovoríme o talianskych závodoch, ktoré dávajú prácu mnohým talianskym pracovníkom,“ povedal Conte. Talianske médiá predtým priniesli správu, že koncern požiadal o štátom garantované úvery v hodnote zhruba 6,5 miliardy eur.

Fiat v roku 2014 presunul svoje zákonné sídlo do Holandska a daňovú rezidenciu do Británie. Stalo sa to po tom, ako v tom roku dokončil úplnú fúziu s americkou automobilkou Chrysler a vytvoril koncern FCA.

Automobilka potvrdila, že rokuje s talianskou vládou „o získaní garancií“ od talianskej exportnej úverovej agentúry SACE v rámci schváleného dekrétu na podporu likvidity firiem. „Začali sa diskusie s najväčšou talianskou bankovou skupinou Intesa Sanpaolo, týkajúce sa 3-ročnej úverovej linky určenej výhradne na financovanie aktivít FCA v Taliansku,“ uviedla.

Dodala, že to takisto poskytne podporu pre asi 10 000 malých a stredných firiem pôsobiacich v oblasti dodávateľského automobilového dodávateľského reťazca v Taliansku. (tasr)

Zdieľať

Problémy s elektronickým núdzovým asistentom eCall sa okrem nového Golfu týkajú aj ďalších modelov koncernu Volkswagen. Podľa informácií z automobilky majú podobné ťažkosti aj modely značiek Audi a Seat.

Konkrétne ide o Audi 3 a Seat Leon, ktoré sú postavené na rovnakej platforme ako VW Golf 8. Správa Automobilwoche tvrdí, že sa skúma, či problémy s eCall nemá aj model Škoda Octavia.

V piatok sa objavili informácie, že Volkswagen zastavil dodávky nového Golfu 8, ktoré sa prednedávnom začali, a musí sa pripraviť na to, že už dodané vozidlá zvolá do servisov. Podľa informácií z koncernu musí ísť do servisov minimálne 30 000 kusov Golfu 8. Príčinou zlyhávania funkcie núdzového volania sú softvérové problémy. Výroba nového Golfu bude pokračovať, ale nové vozidlá sa zatiaľ ponechajú na sklade.

V rámci interného prieskumu sa zistilo, že pri jednotlivých vozidlách modelu Golf 8 môže prísť k nespoľahlivému prenosu dát v riadiacej jednotke. Preto sa nedá plne zabezpečiť funkcia núdzového asistenta. Hovorca koncernu pre Automobilwoche uviedol, že automobilka komunikuje s kompetentnými orgánmi a skúma ďalší postup.

Očakáva sa, že nemecký úrad pre motorové vozidlá KBA v najbližších dňoch rozhodne o zvolaní do servisov a riešení chyby prostredníctvom aktualizácie softvéru. (tasr)

Zdieľať

Volkswagen pozastavil dodávky najnovšej generácie modelu Golf, pretože sa v niektorých autách objavili problémy so softvérom. Podľa zdroja agentúry DPA je možné, že automobilka bude musieť zvolať najmenej 30 tisíc Golfov 8 do servisov.

Pozastavenie dodávok oznámil dnes podľa agentúry Reuters hovorca firmy. Zistený problém sa týka tiesňového volania eCall.

Výroba vozidiel Golf 8 bude zatiaľ pokračovať, autá však zostanú na sklade. Rozhodnutie spolkového úradu pre motorové vozidlá ohľadom zvolávania vozidiel na úpravu softvéru sa očakáva v najbližších dňoch. Golf sa považuje za najdôležitejší produkt Volkswagenu, píše DPA.

Koncern má fabriku aj v Bratislave, Golf sa tam však nevyrába. (čtk, n)

Zdieľať

Automobilka Kia pri Žiline bude pokračovať s výrobou na dve zmeny nielen do konca tohto mesiaca, ale až do konca júna. Denníku E to potvrdil jej hovorca Ján Žgravčák. Na plnú trojzmennú prevádzku tak automobilka prejde až najskôr v júli.

Dlhodobejšie zachovanie dvojzmennej prevádzky je dôsledkom toho, že subdodávatelia aj predajne áut sa v celej Európe oživujú iba postupne.

Ako budú vyrábať ostatné automobilky

  • Prvou slovenskou automobilkou, ktorá by mohla ísť na tri zmeny, je bratislavský závod nemeckého Volkswagenu. S plnou trojzmennou prevádzkou ráta od posledného májového týždňa. Nepôjde však ešte na nepretržitý výkon, pretože v piatok linky odstaví. Kia beží neustále všetkých päť pracovných dní v týždni a žiadne prestávky si neplánuje.
  • Trnavský závod francúzskeho Peugeotu Citroën začne s dvoma zmenami od budúceho týždňa. Tento týždeň sa rozbehol na jednu zmenu.
  • Nitrianska fabrika britského Jaguaru Land Rover obnoví prevádzku ako posledná od budúceho týždňa. Od konca marca, keď bola odstavená, tam pracovala iba malá časť zamestnancov. Chystali spustenie výroby nového modelu Land Rover Defender.
Zdieľať

Jaguar Land Rover potvrdil, že v pondelok 18. mája obnoví produkciu vo všetkých prevádzkach nitrianskeho závodu. Volkswagen na budúci týždeň pridá druhú zmenu, Kia už beží v dvojzmennej prevádzke a PSA rozbehla výrobu tento týždeň.

Zdieľať

Renault plánuje podstatne zúžiť ponuku modelov, v budúcnosti chce stavať na crossoveroch a SUV a odkloní sa od minivanov či sedanov. Osekanie portfólia je súčasťou plánu ušetriť 2 miliardy eur v najbližších troch rokoch.

Podľa zdroja agentúry Reuters neplánuje Renault v budúcnosti pokračovať v produkcii modelov Espace, kompaktného minivanu Scenic či sedanu Talisman.

Detaily úsporného programu by mala francúzska automobilka predstaviť koncom mája.

Renault si vlani zaknihoval čistú stratu prvý raz za 10 rokov. Podobne ako ďalších konkurentov ho tvrdo zasiahla koronakríza.

Zdieľať

Trnavská automobilka PSA Slovakia pridá od pondelka 18. mája do piatku 22. mája k rannej druhú, popoludňajšiu pracovnú zmenu. Tento týždeň rozbehla výrobu na všetkých prevádzkach v režime jednej pracovnej zmeny. O vývoji v nasledujúcom období bude informovať vo štvrtok 21. mája.

Zdieľať

Kia chce do roku 2026 v Európe predávať pätinu áut na elektrinu, v súčasnosti ich podiel dosahuje 6 %. Všetky nové modely uvádzané na trh budú mať aj elektrifikovaný pohon, či už pôjde o hybridy alebo čisté elektromobily.

V 1. štvrťroku stúpol európsky predaj nových elektromobilov Kia medziročne o 75 % na 6811 kusov. Podiel bezemisných vozidiel tak stúpol na 6 percent z 2,9 percenta pred rokom.

„Mnohé z nových elektromobilov Kia sa budú ponúkať v Európe, ktorá je celosvetovým ťahúňom predajov v oblasti elektromobility,“ uvádza prevádzkový šéf Kia Motors Europe Emilio Herrera.

Aké sú elektrické plány Kie:

  • Na budúci rok ponúkne v Európe nový elektrický crossroad s dojazdom 500 kilometrov a rýchlonabíjaním do 20 minút.
  • Do roku 2025 chce globálne ponúkať 11 elektromobilov v rôznych segmentoch vrátane SUV a MPV.
  • Do roku 2026 plánuje celosvetovo predávať 500-tisíc elektromobilov ročne.

Kia je sestrou najväčšej juhokórejskej automobilky Hyundai, spoločne tvoria piatu najväčšiu automobilovú skupinu na svete. Od konca roka 2007 Kia vyrába osobné autá v žilinskej fabrike, ktorá je jej jediným európskym závodom.

Zdieľať

Kolínska automobilka TPCA predĺžila koronavírusovú odstávku o ďalší týždeň, linky by sa mali opäť spustiť od 25. mája. Výroba v spoločnom podniku Toyoty a PSA sa zastavila 18. marca, pôvodne ju mali obnoviť najbližší pondelok.

Dôvodom predĺženia odstávky sú zatvorené hranice a dílerstvá, autá tak nemá kto predávať. Koronakrízou sú zasiahnuté kľúčové trhy, napríklad Taliansko, Británia alebo Španielsko.

TPCA bude od začiatku vyrábať na 100 percent, teda na dve zmeny. Nábeh výroby budú sprevádzať desiatky hygienických opatrení. Vo fabrike pracuje zhruba 2500 ľudí.

Škoda Auto obnovila výrobu vo všetkých troch českých závodoch koncom apríla, ani jeden z nich ešte nefunguje na plnú kapacitu. (čtk)

Zdieľať

Toyota očakáva tento rok prepad zisku aj predaja áut na najnižšie úrovne za 9 rokov. Koronakríza stlačila čistý zisk najväčšej japonskej automobilky v 4. finančnom kvartáli do marca medziročne o 86 %.

„Koronavírus nám spôsobil väčší šok než globálna finančná kríza 2008. Očakávame výrazný pokles predaja, no predpokladáme, že zostaneme v čiernych číslach,“ hovorí šéf Toyoty Akio Toyoda.

Výsledky Toyoty za uplynulý finančný rok (do marca 2020):

  • Odbyt dosiahol 10,46 milióna vozidiel, pôvodný odhad bol 10,73 milióna. V tomto finančnom roku očakáva pokles na 8,9 milióna kusov (− 15 %).
  • Tržby klesli prvý raz za tri roky, a to o 1 % na 30 biliónov jenov (258 mld. eur), v tomto roku sa predpokladá prepad o pätinu.
  • Prevádzkový zisk sa znížil tiež o 1 % na 2,44 bilióna jenov (21 mld. eur), očakáva sa pokles o 80 %.

Toyota je druhou najväčšou automobilkou na svete podľa objemu predaja za Volkswagenom. Pre koronavírusové reštrikcie musela dočasne pozastaviť prevádzky v Číne, USA, Japonsku i Európe.

Americké a európske fabriky po vyše mesačnej prestávke obnovujú aktivitu, čínske továrne spustili linky v marci a apríli rýchlejšie, než sa čakalo. (reuters, čtk)

Zdieľať

Bratislavský Volkswagen môže získať výrobu nového typu malých elektromobilov s cenovkou do 20-tisíc eur. Projekt s názvom ID Entry mala pôvodne rozvíjať značka Seat, koncern sa však rozhodol, že ho zastreší VW.

Organizačné zmeny v projekte malých lacných elektromobilov v rámci skupiny VW si všíma Trend.

Portál Auto Motor Sport favorizuje pre budúcu produkciu malých mestských elektromobilov bratislavskú fabriku VW. Do sériovej výroby by mali ísť v roku 2022, do predaja o rok neskôr.

Aké sú šance Bratislavy:

V prospech slovenského VW by mohli hrať výrobné a mzdové náklady, ktoré sú nižšie než v Nemecku, kde koncern vyrába iné elektromobily.

„O žiadnom novom modeli doteraz nebolo rozhodnuté,“ reaguje hovorkyňa VW Slovakia Lucia Kovarovič Makayová s tým, že spoločnosť už vyrába aj elektrifikované verzie malých áut VW, Škoda i Seat.

VW ich produkciu časom plánuje zrušiť a nahradiť by ju mohla nová línia lacných elektromobilov, ktorú zahraničné médiá označujú ako ID1 či ID2.

Z elektrických plánov VW:

Volkswagen rozbieha elektrickú ofenzívu na novej koncernovej platforme MEB, začal už s produkciou modelov ID.3 a ID.4.

Malé elektromobily majú mať vlastnú výrazne zmenenú verziu platformy MEB kratšiu ako 4 metre, čo je približne dĺžka modelu VW Polo. Mali by byť o tretinu lacnejšie než ID.3.

Projekt MEB Entry mal pôvodne rozvíjať Seat v spolupráci s čínskou JAC Automobile Group, VW však prehodnotil doterajšiu stratégiu.

Zdieľať

Trnavská automobilka PSA Slovakia rozbehne výrobu v utorok 12. mája v prevádzke zvarovňa, počas zvyšku týždňa bude v režime jednej pracovnej zmeny. Od víkendu spúšťa prípravné práce na postupný rozbeh výroby.

Pre negatívny vplyv pandémie prerušili produkciu na Slovensku závody všetkých štyroch automobiliek. Montážne linky medzitým spustili továrne Kia Motors a Volkswagenu, Jaguar Land Rover plánuje obnoviť výrobu pri Nitre v druhej polovici mája. (tasr, čtk)

Zdieľať

O pomoc štátu v čase koronakrízy sa už uchádzajú aj veľkí zamestnávatelia. Žiadosť podal napríklad aj Volkswagen Slovakia či sieť predajní elektra Nay, povedal v rozhovore pre TASR minister práce Milan Krajniak.

  • Ďalší veľkí zamestnávatelia, ktorí požiadali o pomoc, sú Jaguar Land Rover a Matador Automotive Vráble.
  • Podľa najnovších ministrových údajov bolo zatiaľ v schémach pomoci vyplatených 20 miliónov eur. Pomoc sa týkala zhruba 150-tisíc zamestnancov a SZČO.

Aj suma 20 miliónov je stále zlomkom pomoci rádovo v stovkách miliónov eur mesačne, ktorú ohlasoval štát.

Čo hovorí minister

  • „Očakávame, že za apríl budú čísla väčšie. Ekonomická kríza sa v marci prejavila len čiastočne, preto očakávame najväčší nárast žiadostí o pomoc za apríl, pretože v apríli boli viac ako 15 dní skoro všetky prevádzky zatvorené. Až ku koncu apríla sa začalo uvoľňovanie,“ podotkol Krajniak.
  • Podľa Krajniaka je vyplnenie žiadosti o pomoc štátu jednoduchšie ako žiadosť o úver v banke.
  • Úrady práce podľa ministra spracovávajú omnoho viac žiadostí ako v minulosti. Krajniak vyčíslil, že kým v minulosti boli schopné spracovať 1300 žiadostí denne, v súčasnosti spracovávajú 7000. (tasr, n)
Zdieľať

BMW odkladá otvorenie nového výrobného závodu v maďarskom Debrecíne o jeden rok z dôvodu negatívnych dosahov koronavírusu. Oznámil to šéf bavorskej automobilky Oliver Zipse.

„Očakávaný dopyt je pre nás vždy relevantný faktor, rozhodli sme sa preto odložiť otvorenie závodu v Maďarsku o jeden rok,“ cituje Zipseho agentúra MTI.

Začiatok výstavby fabriky, do ktorej chce BMW investovať 1 miliardu eur, bol pôvodne naplánovaný na jar tohto roka. Závod má mať ročnú výrobnú kapacitu 150-tisíc vozidiel a zamestnávať tisícku ľudí.

BMW oznámilo rozhodnutie o novom závode v Maďarsku v lete 2018. Vo finále automobilka zvažovala tiež lokalitu Haniska pri Košiciach.

Zdieľať

Predaj áut v Nemecku spadol v apríli na najnižšiu mesačnú úroveň od zjednotenia v roku 1990. Odbyt nových vozidiel klesol pre koronavírusové reštrikcie medziročne o 61 percent na 120 840 kusov.

Apríl bol prvým mesiacom, v ktorom sa v plnej miere premietli dosahy koronakrízy na automobilový trh. Nemecko obišlo lepšie ako ďalšie veľké západoeurópske trhy, v Británii a Taliansku odbyt klesol o 97 %, vo Francúzsku o 89 %.

„Dopyt zákazníkov po nových vozidlách v tomto období veľkej neistoty takmer úplne skolaboval,“ hovorí Reinhard Zirpel, prezident združenia výrobcov áut VDIK.

Ako utrpela výroba:

Podľa združenia automobilového priemyslu VDA sa produkcia áut v Nemecku v apríli takmer zastavila, klesla medziročne o 97 % na 10 900 vozidiel.

Výroba bola zasiahnutá najviac od založenia federálnej republiky v roku 1949, tvrdí VDA. Za rok do konca apríla sa v Nemecku vyprodukoval jeden milión áut, čo je medziročne o 38 % menej.

Nemecké automobilky sa dožadujú štátnej podpory na nákup nových vozidiel, ktorá by pomohla oživiť oslabený dopyt podobne ako takzvané šrotovné v čase finančnej krízy 2008-9.

Zástupcovia automobiliek tento týždeň rokovali o téme s kancelárkou Angelou Merkelovou. Rozhodnutie o prípadnej štátnej podpore by malo padnúť na prelome mája a júna. (afp, n)

Zdieľať

Volkswagen v apríli zvýšil odbyt na čínskom trhu napriek tomu, že ako celok klesol pre koronakrízu medziročne zhruba o 10 percent.  Nemecký koncern je lídrom v predaji áut v Číne, je to zároveň jeho najväčší trh.

VW zvýšil vedúci podiel na čínskom trhu o 1,7 percentného bodu na 21 percent. Vlani na ňom predal takmer 40 percent všetkých svojich vozidiel.

V Nemecku mu v apríli klesol predaj medziročne o 60 %. Vo zvyšku Európy sa prepadol o 85 %, pretože niektoré významné trhy, ako je taliansky a španielsky, úplne zamrzli.

Automobilka predpokladá, že čínsky trh zažije po veľmi prudkom koronavírusovom prepade rovnako rýchle oživenie, teda vývoj v tvare písmena V. V Európe počíta skôr s pozvoľnejším zotavením v tvare U. (čtk)

Zdieľať

O štátnej podpore na nákup nových áut v Nemecku sa má rozhodnúť na prelome mája a júna. O stimuly na oživenie dopytu zasiahnutého koronakrízou žiadajú nemecké automobilky, s ktorými dnes rokovala kancelárka Angela Merkelová.

Merkelová sa zúčastnila videokonferencie, na ktorej so zástupcami automobiliek preberali možné cesty z krízy spôsobenej pandémiou.

Schôdzky sa zúčastnili tiež ministri financií, hospodárstva či dopravy. Z diskusie vyplynulo, že o štátnych podporách pre výrobcov áut sa má rozhodnúť na prelome tohto a budúceho mesiaca. (čtk)

Viac k téme sa dočítate tu.

Zdieľať

Fiat Chrysler Automobiles sa v 1. štvrťroku po prvý raz prepadla do straty 1,7 miliardy eur. Do červených čísel ju stiahla koronakríza, v dôsledku ktorej utrpela výroba aj predaj vozidiel.

„Pandémia mala a naďalej má významný dosah na naše podnikanie,“ uvádza na internetovej stránke šéf FCA Mike Manley.

Výsledky za 1. kvartál:

  • čistá strata z pokračujúcich operácií: 1,7 mld. eur (vlani čistý zisk 508 mil. eur)
  • prevádzkový zisk: 52 mil. eur (medziročný pokles o 95 %)
  • tržby: 20,6 mld. eur (-16 %)
  • dodávky vozidiel: 818-tisíc kusov (-21 %)

Taliansko-americká automobilka oznámila, že naďalej pracuje na dohodnutom zlúčení so skupinou PSA, píše Reuters. Transakcia má byť dokončená koncom tohto alebo začiatkom budúceho roka.

Zdieľať

Nemecké automobilky sa čoraz hlasnejšie dožadujú štátnej podpory na nákup nových vozidiel, ktorá by stimulovala dopyt zasiahnutý koronakrízou. Ich požiadavky nachádzajú pochopenie u mnohých politikov, no majú tiež nemálo odporcov.

Nemecký automobilový sektor získal podporu v podobe takzvaného šrotovného už po finančnej kríze v rokoch 2008 a 2009. Po podobnom nástroji, ktorý by oživil ochabnutý dopyt po koronakríze, volá Volkswagen či Daimler.

Združenie automobilového priemyslu VDA si podporu predstavuje ako finančnú prémiu pre ľudí, ktorí si kúpia nové auto, no nielen elektrické alebo hybridné, ale aj benzínové či dieselové. I moderné spaľovacie motory podľa VDA výrazne prispievajú k ochrane životného prostredia a klímy.

Mnohí politici, ktorí sú naklonení ďalšej podpore automobiliek, zdôrazňujú, že musí vyzerať inak než naposledy.

Aké sú postoje politikov a expertov:

  • „Najmä ekologické otázky musia hrať oveľa väčšiu úlohu,“ uviedol Stephan Weil, ministerský predseda Dolného Saska, v ktorom sídli VW,
  • minister hospodárstva Peter Altmaier sa prihovára za inovatívne riešenia, ktorých výsledkom bude menšie množstvo emisií oxidu uhličitého (v ich znižovaní automobilový sektor v porovnaní s rokom 1990 neurobil prakticky žiadny pokrok),
  • ak bude vláda podporovať staré spôsoby pohonu, tak zamení plyn za brzdu, pokiaľ ide o ochranu klímy, hovorí expert Greenpeace Benjamin Gehrs,
  • ekonomická poradkyňa nemeckého kabinetu Monika Schnitzeová označila snahu automobiliek za číry lobizmus. Podľa nej zaspali dôležité trendy, ako je elektromobilita alebo vodíkový pohon a pandémia by sa pre ne nemala stať dôvodom, prečo ustrnúť v zastaralom obchodnom modeli.

Časti poslancov koaličnej sociálnej demokracie popri možných ekologických dosahoch prekáža tiež to, že podporu by mal dostávať sektor, ktorý sa zatiaľ nechce vzdať vyplácania dividend akcionárom. (čtk)

Zdieľať

Predaj nových osobných áut v Británii sa v apríli v dôsledku koronavírusu takmer zastavil. Prepadol sa o približne 97 percent na zhruba 4000 vozidiel z vyše 161-tisíc pred rokom. Dostal sa tak na najnižšiu úroveň od roku 1946.

Automobilový trh v Británii ťažko zasiahlo dočasné uzavretie predajní áut v rámci opatrení proti šíreniu koronavírusu. „Nie je žiadnym prekvapením, že to malo taký dramatický dosah na trh s novými automobilmi,“ uviedol Ian Plummer zo spoločnosti Auto Trader, ktorá sa zaoberá predajom áut prostredníctvom internetu.

Britský Zväz výrobcov a predajcov automobilov teraz predpokladá, že v celom tomto roku predaj áut v Británii klesne na 1,68 milióna z vlaňajších 2,31 milióna. Koronavírusová kríza prehĺbila problémy automobilového priemyslu, ktorý už pred príchodom nového vírusu zápasil s klesajúcim dopytom a ťažkosťami pri splnení prísnejších emisných noriem. (reuters, čtk)

Zdieľať

Podnikateľská situácia v nemeckom automobilovom sektore sa dramaticky zhoršuje, jej index v apríli padol na rekordné minimum. Informoval o tom inštitút Ifo, ktorý sa opiera o výsledky svojho prieskumu.

Automobilový priemysel na celom svete zápasí s negatívnymi dôsledkami koronavírusovej krízy, ktorá ťažko zasiahla výrobné aktivity aj dopyt.

Hodnota indexu súčasnej situácie v nemeckom automobilovom priemysle sa v apríli podľa prieskumu prepadla na mínus 85,4 bodu z marcových mínus 13,2 bodu. Zaznamenala tak najprudší pokles a dostala sa na najnižšiu úroveň počas existencie indexu, ktorý začal inštitút zostavovať po opätovnom zjednotení Nemecka.

„Nikdy predtým sme pre toto kľúčové odvetvie nevideli také slabé čísla,“ uviedol ekonóm Klaus Wohlrabe z inštitútu Ifo. Výsledky prieskumu ukázali pokračujúci pokles zákaziek a zhoršujúce sa očakávania týkajúce sa vývoja výroby i exportu.

Od nemeckého automobilového priemyslu je závislých aj mnoho slovenských podnikov. Automobilka Volkswagen Slovakia je objemom tržieb najväčšou firmou na Slovensku s množstvom ďalších dodávateľov, ktorí tu tiež vyrábajú.

Odborník na automobilový priemysel Ferdinand Dudenhöffer už koncom marca varoval, že v nemeckom automobilovom sektore hrozí pre koronavírusovú krízu zánik viac než 100-tisíc pracovných miest. Výroba automobilov a automobilových súčiastok v Nemecku pred príchodom krízy zamestnávala zhruba 830-tisíc ľudí. (čtk, n)

Zdieľať

Trnavská automobilka PSA Slovakia nespustí výrobu počas nasledujúceho týždňa. Významné komplikácie spôsobené koronakrízou podľa firmy stále trvajú, o ďalšom vývoji bude informovať 7. mája.

Zdieľať

Taliansky výrobca luxusných športových automobilov Ferrari obnoví výrobu na začiatku budúceho týždňa. Produkciu tak spustí po siedmich týždňoch odstávky spôsobenej pandémiou koronavírusu.

Firma uviedla, že fabriky v mestách Maranello a Modena spustia prevádzku 4. mája. To je termín, keď talianska vláda začne s postupným uvoľňovaním karanténnych opatrení.

Spomínané továrne, ktoré ležia v jednom z najpostihnutejších severotalianskych regiónov Emilia-Romagna, sú zatvorené od polovice marca. V tom období vláda prijala obmedzenia na zmiernenie šírenia nového koronavírusu, v rámci ktorých nariadila uzatvorenie väčšiny podnikov a obchodov.

Podľa vedenia Ferrari sa výroba v závodoch bude obnovovať postupne. Na pôvodnú úroveň spred karanténnych opatrení by sa mala dostať 8. mája. (tasr)

Zdieľať

Americký výrobca elektromobilov Tesla v prvom štvrťroku zarobil 16 miliónov dolárov. Vykázal tak už tretí štvrťročný zisk v rade. Akcie firmy, ktorej spoluzakladateľom a šéfom je podnikateľ Elon Musk, reagovali na výsledky výrazným rastom.

Hospodársky výsledok sa výrazne zlepšil oproti vlaňajšiemu prvému kvartálu, v ktorom Tesla prerobila vyše 700 miliónov dolárov. Výrazne však klesol v porovnaní s poslednými tromi mesiacmi minulého roka, keď firma zarobila 105 miliónov dolárov.

Tesla už začiatkom mesiaca oznámila, že v prvom štvrťroku dodala zákazníkom 88 400 vozidiel, čo bolo o 40 percent viac než v rovnakom období vlaňajška a najviac za akýkoľvek prvý kvartál. Dnes však upozornila, že dodávky začala negatívne ovplyvňovať koronavírusová kríza.

Firma vzhľadom na koronavírus prerušila výrobu v továrni na elektromobily v San Francisku a v továrni na výrobu strešných solárnych panelov v New Yorku. Továreň v San Franciscu je jediným závodom Tesly na výrobu elektromobilov v USA a zamestnáva vyše 10-tisíc ľudí.

Bez zahrnutia mimoriadnych položiek firma v prvom štvrťroku zarobila 1,24 dolára na akciu. Analytici pritom očakávali stratu 36 centov na akciu, napísala agentúra Reuters.

Celkové príjmy sa zvýšili na 5,99 miliardy dolárov zo 4,54 miliardy pred rokom. Mierne tak prekonali očakávania analytikov, ktorí ich odhadovali na 5,90 miliardy dolárov. (čtk)

Zdieľať

Volvo pre koronakrízu prepustí vo Švédsku 1300 kancelárskych zamestnancov. Pre výrobcu osobných vozidiel pracuje v krajine 24-tisíc ľudí plus dve tisícky konzultantov, ktorých zmluvy tiež prehodnocuje.

Automobilka patriaca čínskej firme Geely rozhodne o presnom počte prepúšťaných ľudí v nadchádzajúcich mesiacoch počas vyjednávania s odbormi, píše Reuters. Pracovníkov vo výrobe sa škrty nedotknú.

Podľa šéfa Volva Hakana Samuelssona koronakríza urýchlila potrebu transformácie firmy. „Je dôležité, aby sme po prekonaní tohto obdobia mali tie správne autá, veľa elektrických vozidiel. A tiež si myslím, že ľudia sa naučia viac nakupovať cez internet.“

Volvo minulý týždeň obnovilo po koronavírusovej odstávke produkciu vo svojom hlavnom švédskom závode v meste Torslanda.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať