Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Téma: Doprava

Zdieľať

Nízkonákladovka Wizz Air v 1. finančnom polroku zvýšila čistý zisk medziročne o 87 percent na 371,5 milióna eur. Aerolinky, ktoré lietajú najmä v strednej a východnej Európe, ťažili z vyššej obsadenosti letov.

Maďarská letecká spoločnosť zvýšila počet pasažierov v 1. polroku o 18 percent na 22,1 milióna.

Zlepšila tiež výhľad celoročného zisku po zdanení na 335 až 350 miliónov eur. Jej finančný rok sa končí 31. marca.

V uplynulom polroku sa Wizz Air darilo napriek mnohým nepriaznivým faktorom v odvetví od slabého dopytu cez rastúce ceny paliva, ostrú konkurenciu, štrajky a bankroty až po odstavenie lietadiel Boeing 737 Max z prevádzky, píše Reuters.

Wizz Air lieta aj z Bratislavy. Prevádzkuje pravidelné spojenie do Londýna, Kyjeva, Ľvova, Odesy, Skopje a Sofie.

Zdieľať

Číňania chcú z gréckeho Pirea vybudovať najväčší nákladný prístav Európy. Pomôcť k tomu majú investície za 600 miliónov eur, ktoré Peking spája s projektom novej Hodvábnej cesty. Čínsky gigant Cosco kontroluje prístav Pireus od roku 2016.

Na pláne expanzie najväčšieho gréckeho prístavu sa dohodol čínsky prezident Si Ťin-pching s gréckym premiérom Kyriakosom Mitsotakisom, informuje Reuters.

Cosco chce využiť strategickú pozíciu Pirea, slúžiť by mal ako križovatka medzi Áziou, Európou a Afrikou.

Podľa údajov Eurostatu prešlo v roku 2017 cez Pireus 45 miliónov ton nákladu. Najväčší európsky prístav Rotterdam vybavil približne desaťnásobné množstvo.

Investície aj do bankového sektora:

Pre Grécko sú čínske investície jednou z možných ciest, ako sa vymaniť z ekonomickej krízy. Obe krajiny sa preto rozhodli posilniť hospodársku spoluprácu.

Čína plánuje investície aj do gréckeho bankového sektora. Tento mesiac otvorila v Grécku pobočku Bank of China, povolenie pre otvorenie zastúpenia najnovšie získala Industrial and Commercial Bank of China.

Zdieľať

Nemecké železnice Deutsche Bahn odložili plánovaný predaj dcérskej spoločnosti Arriva, z ktorého mali získať niekoľko miliárd eur. Výťažok z transakcie chceli použiť na zníženie dlhu a investície.

Deutsche Bahn mali v úmysle predať Arrivu v tomto roku. Hodnota divízie so sídlom v britskom Sunderlande by mohla byť 3 až 4 miliardy eur.

Súčasne firma dlhší čas pripravovala záložný scenár – ponuku akcií Arrivy na burze, od ktorej upustila po hlasovaní Britov o brexite v roku 2016.

Arriva prevádzkuje vlakové a autobusové spojenia v 14 európskych krajinách, vrátane Slovenska a Česka. Ročne prepraví 2 miliardy cestujúcich. (čtk, dpa)

Zdieľať

Akcie Lufthansy vyskočili najviac za tri roky. Nezastavil ich ani štrajk zamestnancov

Akcie Lufthansy dnes stúpli o takmer 10 percent, najviac za uplynulé tri roky. Reagovali na pozitívne výsledky skupiny za 3. štvrťrok. Darilo sa najmä nízkonákladovej dcére Eurowings, ktorá sa vďaka úspornému programu vrátila do zisku.

Akcie najväčších európskych aerolínií si polepšili o 9,7 percenta, čo je najprudší rast od októbra 2016, píše Bloomberg.

Zlepšená výkonnosť Eurowings pomohla zmierniť prepad zisku celej skupiny.

V 3. kvartáli sa sezónne očistený zisk Lufthansy pred zaplatením úrokov a daní (EBIT) znížil o 8 percent na 1,3 miliardy eur, analytici očakávali horší výsledok, uvádza Reuters.

Tržby firmy stúpli o 2 percentá na 10,2 miliardy eur.

Plánované škrty:

Lufthansa chce zvýšiť ziskovosť biznisu, plánuje preto škrtať náklady v dcérach Austrian Airlines, Brussels Airlines a cargu.

Podľa šéfa Lufthansy Carstena Spohra by malo byť v Austrian Airlines zrušených 700 až 800 pozícií. Skupina v nich chce dosiahnuť dodatočné ročné úspory za 90 miliónov eur.

Pre Brussels Airlines chystá Lufthansa zmeny v sieti destinácií. Plánuje zjednodušiť ich riadenie a štandardizovať flotilu.

Komplikácie so štrajkom:

Lufhansa oznámila výsledky za 3. kvartál v čase, keď sa začal dvojdňový štrajk palubného personálu. Zvolali ho odbory UFO.

Skupina zrušila pre protest vo štvrtok a piatok celkovo 1300 letov. Situácia ovplyvní 180-tisíc cestujúcich.

Finančný šéf Lufthansy Ulrik Svensson odhaduje, že jeden deň štrajku stojí firmu približne 10 až 20 miliónov eur.

Zdieľať

Na Islande vznikajú nové aerolinky Play. Riadi ich bývalý šéf skrachovaných WOW Air

Na Islande vznikajú nové aerolinky Play. Stoja za nimi aj manažéri nízkonákladovky WOW Air, ktorá na jar skrachovala. Spoločnosť chce lietať zatiaľ do Európy, od budúceho leta tiež do USA a Kanady.

Aerolinky zatiaľ nezačali predávať letenky ani nezverejnili mapu destinácií, detaily majú oznámiť tento mesiac, píše portál Zdopravy.cz.

Šéfom Play sa stal Arnar Már Magnússon, ktorý v minulosti riadil prevádzku WOW Air.

Aerolinky Play bude prevádzkovať spoločnosť WAB Air, čo je skratka výrazu „We are back“.

Za projektom má byť investícia írskeho fondu Avianta Capital, ktorý poskytol 35,6 milióna eur. Stojí za ním Aislinn Whittley-Ryanová, dcéra spoluzakladateľa Ryanairu.

Pôvodnú značku WOW Air chcela oživiť americká investorka Michele Ballarinová. Podľa správ islandských médií chce najskôr začať len s dopravou tovaru.

Zdieľať

Uber spúšťa v Bratislave novú službu Uber Comfort, ktorá je kvalitatívnou nadstavbou k štandardnej jazde. Na to, aby ju mohli vodiči poskytovať, musia mať okrem iného auto vyššej triedy a odjazdených aspoň 250 jázd.

Uber Comfort bol navrhnutý pre cestujúcich, ktorí sú neustále na cestách a chcú si dopriať trochu viac pohodlia, uvádza spoločnosť v tlačovej správe.

Služba sprostredkúva len vodičov s hodnotením aspoň 4,9.

Pasažieri si budú môcť vopred vyžiadať preferovanú teplotu a vybrať si, či chcú tichú jazdu alebo sa budú rozprávať s vodičom.

Cena za Uber Comfort sa skladá zo základného cestovného 1,60 eura, k čomu sa pridáva sadzba za kilometer 50 centov a 10 centov za minútu, uvádza portál Živé.sk. Minimálne jazdné je päť eur.

Uber už mal na Slovensku podobnú službu s označením Select. Približne 10-kilometrová jazda vyšla o zhruba dve až tri eurá viac oproti štandardu UberX.

Zdieľať

Skupina Lufthansa zruší pre štrajk palubného personálu vo štvrtok a v piatok 1300 letov, výpadky pocíti zhruba 180-tisíc cestujúcich. Vo štvrtok sa neuskutoční 700 z 3000 plánovaných letov, v piatok ďalších 600.

O dosahoch protestnej akcie odborov UFO na prevádzku letov informuje Lufthansa na svojej webovej stránke.

Štrajk by sa nemal dotknúť dcérskych spoločností Lufthansy, ku ktorým patria napríklad Eurowings, Germanwings, Swiss, Austrian Airlines alebo Brussels Airlines. Odbory si však vyhradili právo rozšíriť protest aj na tieto aerolinky, píše ČTK.

Spoločnosť sa pokúsila zastaviť štrajk predbežným opatrením, súd jej nevyhovel.

Zdieľať

Súd nevyhovel Lufthanse a nezakázal chystaný štrajk jej palubného personálu, ktorý zvolali odbory UFO. Cestujúci sa tak môžu pripraviť na to, že v Nemecku vo štvrtok a v piatok vypadnú stovky letov.

Pracovný súd vo Frankfurte odmietol predbežné opatrenie, ktorým chcela Lufthansa stopnúť ohlásený protest, píše Reuters.

Štrajk sa má dotknúť všetkých letov Lufthansy štartujúcich v Nemecku. Denne ich ponúka okolo 380.

Odborový zväz UFO, ktorý zastupuje záujmy zhruba 30-tisíc zamestnancov, vyhlásil štrajk, pretože Lufthansa s ním odmieta rokovať.

Odborári žiadajú od najväčších nemeckých aerolínií okrem iného zvýšenie príplatkov či uľahčenie prechodu sezónnych pracovníkov do bežného zamestnaneckého pomeru.

Protestná akcia sa už uskutočnila v októbri v dcérskych spoločnostiach Lufthansy. Počas 19 hodín vypadlo vyše sto letov.

Zdieľať

Ryanair dočasne vyradil z prevádzky tri lietadlá Boeing 737 NG pre praskliny na súčiastke medzi krídlami a trupom. Pre podobný problém viaceré aerolínie odstavili v uplynulých týždňoch päť desiatok strojov tohto typu.

Ryanair má najväčšiu flotilu strojov Boeing 737 v Európe, píše The Guardian, ktorý informuje o probléme s prasklinami na lietadlách.

Všetky tri stroje írskej nízkonákladovky, ktoré zostali mimo prevádzky, sú staré viac ako 15 rokov.

Nedávno tento typ lietadiel pozastavili napríklad austrálske aerolinky Qantas či americké Southwest.

Americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) nariadil začiatkom októbra prevádzkovateľom kontrolu strojov Boeing 737 NG. Výrobca má problém aj s modelom 737 Max, ktorý je od marca nútene odstavený po dvoch nehodách.

Zdieľať

Spoločnosť IAG kupuje za 1 miliardu eur španielske aerolinky Air Europa. Vlastník British Ariways a Iberie tak bude môcť lepšie obsluhovať spojenia z Európy do Latinskej Ameriky a oblasti Karibiku cez Madrid.

Air Europa má v ponuke domáce a zahraničné lety do 69 destinácií vrátane diaľkových letov do Latinskej Ameriky, USA a Karibiku, približuje Reuters.

Dopravca funguje od roku 1986, kontroluje ho spoločnosť Globalia. Je členom aliancie SkyTeam.

IAG predpokladá, že dohoda o predaji Air Europa bude vyrovnaná v druhej polovici budúceho roka.

Do portfólia spoločnosti IAG patria viaceré aerolinky, napríklad Iberia, Vueling, Aer Lingus či Level. Air Europa bude jej treťou španielskou leteckou spoločnosťou.

Zdieľať

Ryanair čaká najslabší rast za 7 rokov. Pribrzdia ho meškajúce dodávky boeingov 737 Max

Meškajúce dodávky lietadiel Boeing 737 Max výrazne pribrzdia expanziu Ryanairu. Európska nízkonákladová jednotka prognózuje, že v budúcom roku jej počet prepravených pasažierov stúpne o 2,6 %, najmenej za ostatných sedem rokov.

Írsky dopravca predpokladá, že za rok do marca 2021 prepraví 157 miliónov cestujúcich, píše Reuters. Je to o 5 miliónov menej, než odhadoval v júli.

Čo brzdí rozlet Ryanairu:

  • firma predpokladá, že objednané Boeingy 737 Max dostane od výrobcu najskôr v marci alebo apríli, čo je o dva mesiace neskôr, než uviedla v poslednom júlovom odhade;
  • v polovici budúceho roka by mal mať v prevádzke 20 strojov typu 737 Max, pôvodný plán počítal s 58 kusmi. „Riziko oneskorenia narastá,“ uvádza šéf Ryanairu Michael O’Leary.
  • ďalšie meškanie dodávok môže úplne zastaviť nárast počtu prepravených cestujúcich. Od roku 2014 tento ukazovateľ Ryanairu rástol každoročne v priemere o 10 %.

Stroje Boeing 737 Max majú od marca nútenú odstávku. Úrady zakázali ich používanie po dvoch nešťastiach, pri ktorých zahynulo všetkých 346 ľudí na palube.

Viaceré americké aerolínie počítajú s návratom Boeingov 737 Max začiatkom budúceho roka.

V druhom finančnom štvrťroku Ryanair zvýšil čistý zisk medziročne o 8 % na 910 miliónov eur, čo bolo viac než odhady trhu. Tržby mu stúpli o 12 percent na 3,1 miliardy eur.

Firma znížila prognózu celoročných výsledkov. Dôvodom sú problémy s Boeingmi 737 Max a nejasnosti okolo brexitu.

Najnovšie očakáva, že za celý fiškálny rok do konca marca 2020 zarobí v čistom 800 až 900 miliónov eur, doposiaľ počítala s intervalom 750 až 950 miliónov eur.

Zdieľať

Airbus získal obrovskú objednávku od nízkonákladovky IndiGo

Indické nízkonákladové aerolinky IndiGo si objednali od Airbusu 300 lietadiel radu A320neo v katalógovej cene viac ako 30 miliárd dolárov. Ide o jednu z najväčších zákaziek v histórii Airbusu.

Objednávku potvrdil Airbus na svojej internetovej stránke.

IndiGo sa stane najväčším prevádzkovateľom lietadiel A320neo na svete. Nákupom stoviek airbusov si chce upevniť pozíciu najväčšej leteckej spoločnosti v Indii, kde ovláda takmer polovicu trhu.

Aerolinky pri väčších objednávkach lietadiel dostávajú výrazné zľavy z katalógovej ceny, pripomína Reuters.

Súčasťou objednávky IndiGo sú lietadlá A320neo, A321neo a najnovší stroj Airbusu A321XLR, čo je verzia A320 s jednou uličkou a dlhším doletom.

Tri stroje A321XLR plánujú v budúcnosti zaradiť do svojej flotily aj české aerolinky ČSA.

Ako je to významné:

  • pred dvomi rokmi Airbus prijal objednávku na 430 lietadiel od americkej investičnej firmy Indigo Partners, stroje sú však určené pre štyroch leteckých dopravcov;
  • objednávka od IndiGo je jednou z najväčších, ktorú dostal Airbus od jednej leteckej spoločnosti;
  • v roku 1997 si americké U. S. Airways objednali 400 lietadiel A320 vrátane opcie, mnohé však neboli nakoniec dodané.

Nedávno nízkonákladovka IndiGo oznámila najväčšiu štvrťročnú stratu, ktorú spôsobili problémy s motormi skôr kúpených lietadiel A320nebo. Aerolinky patrili k prvým, ktoré si v roku 2011 kúpili tieto stroje s novými motormi.

Aerolinky IndiGo sú súčasťou skupiny InterGlobe Aviation. Rýchlo expandovali a k zvýšeniu podielu na indickom trhu im dopomohol aj bankrot konkurenta Jet Airways. Ich najbližším rivalom je spoločnosť SpiceJet, ktorá lieta s boeingmi.

Zdieľať

Nehodu Boeingu 737 Max spoločnosti Lion Air spôsobili chyby v dizajne lietadla, nedostatočný výcvik pilotov a problémy s údržbou stroja, vyplýva zo správy indonézskych vyšetrovateľov. Lietadlo so 189 ľuďmi na palube sa zrútilo pred rokom.

Stroj, ktorý vzlietol z Jakarty vlani 29. októbra, havaroval krátko po štarte.

O 5 mesiacov neskôr sa zrútil ďalší Boeing 737 Max spoločnosti Ethiopian Airlines, zahynulo všetkých 157 ľudí na palube.

Po druhom nešťastí úrady nariadili celosvetový zákaz prevádzky 737 Max, ktorý je najpredávanejším modelom Boeingu.

Prečo spadol stroj Lion Air:

  • podľa indonézskych vyšetrovateľov piloti nemali informácie o softvérovom probléme stabilizačného systému MCAS, nevedeli naň preto rýchlo reagovať;
  • chybný senzor automatického bezpečnostného systému opakovane poslal lietadlo do strmhlavého letu, posádka neudržala nad ním kontrolu;
  • sčasti nesie vinu aj druhý pilot, ktorý nedokázal pri ťažkostiach stroja včas a adekvátne reagovať (mal vraj zlé výsledky aj pri výcviku).

Vyšetrovanie odhalilo aj sériu ďalších pochybení.

„Podľa toho, čo vieme, prispelo k nehode deväť rôznych vecí. Keby jedna z nich nenastala, možno by k nehode nedošlo,“ cituje Reuters indonézskeho vyšetrovateľa Nurcahya Utoma.

Správa kritizuje aj technikov Lion Air, ktorí chybný stabilizačný systém pri inštalácii zrejme netestovali.

Aerolinky navyše mali zakázať ďalšie lety 737 Max potom, ako mal stroj problémy pri predchádzajúcich štyroch letoch.

Zdieľať

Záchrana Alitalie sa opäť odkladá. Vláda chystá ďalší úver, zaujíma sa o ňu Lufthansa

Talianska vláda je pripravená poskytnúť Alitalii ďalšiu finančnú pomoc vo výške 350 miliónov eur. Aerolinky sú viac ako dva roky pod osobitnou správou, štát pre ne doposiaľ nenašiel investora. Vstup do Alitalie zvažuje aj Lufthansa.

Stratová Alitalia funguje pod dohľadom od mája 2017. Nový preklenovací úver od štátu im má zabezpečiť prevádzku na šesť mesiacov, píše Bloomberg.

Talianskej vláde sa dlho nedarí nájsť kupca. Tento týždeň vypršal ďalší termín na predkladanie ponúk, kabinet ho v minulosti už šesťkrát predĺžil.

Prečo je Alitalia v problémoch:

  • za 70 rokov existencie bola v zisku len niekoľkokrát napriek viacerým reorganizáciám a finančným injekciám;
  • v rokoch 2009 a 2014 prešla neúspešnými záchrannými programami;
  • pred dvoma rokmi sa dostala do osobitnej správy po tom, ako jej vtedajší akcionár Etihad Airways stopol prílev financií;
  • zamestnanci odmietli 2-miliardový záchranný plán, ktorého súčasťou bolo škrtnutie 1600 pracovných miest (z celkových 12 500 zamestnancov).

Kto je vo finále a prečo mešká:

Nádejne vyzerali rozhovory so štátnymi železnicami, ktoré vytvorili konzorcium s firmou Atlantia (vlastní rodina Benettonovcov) a americkým dopravcom Delta Air Lines.

Partneri sa zatiaľ nedohodli na kľúčových aspektoch záchranného plánu, vrátane veľkosti ich investícií, uvádza Reuters.

Podľa skorších informácií chceli železnice a Atlantia získať v Alitalii po 35 %. Delta a talianska vláda by si podelili po 15 percent.

Očakáva sa, že vláda dá konzorciu viac času na prípravu ponuky.

Záujem z Nemecka:

Záujem o majetkový vstup do Alitalie najnovšie prejavila Lufthansa, firma informácie nekomentovala.

Podľa Reuters sú najväčšie nemecké aerolinky otvorené investícii za určitých podmienok, ktoré súvisia najmä s reštrukturalizačnými opatreniami.

Zapojenie Lufthansy do záchranného procesu by mohlo vyradiť z hry Delta Air Lines, ktoré sú pripravené investovať do projektu 100 miliónov eur.

Zdieľať

Autolekárničky budú od novembra platné aj po dátume spotreby. Prihliadať na exspiračný čas sa nebude dovtedy, kým ju vodič nepoužije a jej obsah zostane neporušený.

Zmenu prináša novela vyhlášky o podrobnostiach o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, ktorú podpísal minister dopravy Arpád Érsek.

Autolekárnička zostáva súčasťou povinnej výbavy.

Jej platnosť sa nebude kontrolovať v rámci pravidelnej STK.

V obsahu autolekárničky nedochádza k žiadnym zmenám, jej povinnou súčasťou zostáva aj karta prvej pomoci.

Rezort dopravy upozorňuje, že obsah autolekárničky musí byť neporušený, vizuálne v poriadku a nesmie vykazovať známky znečistenia alebo iného znehodnotenia.

Zdieľať

Křetínský má blízko k vstupu do nákladnej dcéry slovinských železníc

Foto - Slovenske železnice
Foto – Slovenske železnice

Skupina EPH Daniela Křetínskeho je blízko ku kapitálovému vstupu do dcéry slovinských železníc, ktorá sa zaoberá prepravou nákladu. Za 49-percentný podiel by mala zaplatiť zhruba 80 miliónov eur.

Informácie o pokročilej fáze rokovaní priniesol slovinský portál Siol.net.

Stopercentná nákladná dcéra štátnych slovinských železníc hľadá strategického partnera takmer tri roky.

„Môžem len potvrdiť, že rokovania prebiehajú,“ cituje server Lidovky.cz hovorcu EPH Daniela Častvaja.

Manažment podniku Slovenske železnice (SŽ) – Tovorni promet sa už dohodol s EPH. Rozhodnutie musí ešte schváliť dozorná rada podniku, posledné slovo bude mať strešný železničný holding SSH.

EPH by mala získať najmenej dve stoličky v päťčlennom predstavenstve.

Čo môže získať Křetínský:

EPH už podniká v sektore prostredníctvom dcéry EP Cargo. Vozí uhlie z baní a ďalší náklad do vlastných elektrární. Poskytuje služby aj pre iných zákazníkov.

Podľa informácií z webu EP Cargo ročne prepraví po železnici vyše 3,5 milióna ton uhlia a ďalších materiálov.

Vstupom do SŽ by Křetínský posilnil vlastnú logistiku v regióne medzi Adriatickým a Baltským morom.

V roku 2016 uzavrelo EP Cargo strategické partnerstvo s českou dopravnou a logistickou skupinou Spedica. Nakúpilo nové lokomotívy, najmä pre potreby nemeckého trhu, a pôsobí tiež v Poľsku.

Vizitka slovinského železničného carga:

  • v roku 2017 prepravilo zhruba 21 miliónov ton nákladu;
  • predvlani dosiahlo tržby 191 miliónov eur, v minulom roku zarobilo v čistom 8 miliónov eur (medziročne o štvrtinu menej);
  • ku koncu vlaňajška zamestnávalo približne 1200 ľudí.

Pre porovnanie, slovenské ZSSK Cargo vlani prepravilo 34 miliónov ton nákladu. Výnosy podniku z prepravy stúpli na 275 miliónov eur.

Slovinské železnice sa v roku 2016 dohodli na prepojení s rakúskymi železnicami ÖBB, tie však od transakcie napokon odskočili. O firmu následne prejavili záujem viacerí uchádzači.

Okrem EPH mali na ňu zálusk aj poľský dopravca PKP, štátne ruské železnice RZD, francúzske SNCF a nemecký prevádzkovateľ prístavu Hamburger Hafen und Logistik.

V čom má prsty Křetínský:

  • prostredníctvom EPH podniká v energetike, ťažbe a logistike v strednej Európe, Nemecku, Taliansku, Francúzsku i Británii. V minulosti mal podiel v holdingu aj slovenský podnikateľ Patrik Tkáč a private equity fondy partnerov J&T;
  • spolu s Tkáčom investujú do maloobchodu. Držia podiel v nemeckom Metre, sú investormi v internetovej skupine Mall a tento rok vstúpili do francúzskeho Casina;
  • spoluvlastní mediálny holding Czech Media Invest (s Tkáčom a Romanom Korbačkom) aktívny na českom, francúzskom a rumunskom trhu;
  • nevôľu žurnalistov vyvolal nedávny Křetínskeho vstup do francúzskeho denníka Le Monde.

Na Slovensku drží EPH podiely v najväčších energetických podnikoch od Slovenských elektrární cez Stredoslovenskú energetiku, prepravcu plynu Eustream, distribútora plynu SPP-distribúcia až po prevádzkovateľa podzemných zásobníkov zemného plynu Nafta.

Zdieľať

Nové letecké spojenie z Košíc do Londýna (Stansted) otvorí Ryanair od 1. apríla 2020. Linka bude premávať trikrát týždenne. (tasr)

Zdieľať

Slovinsko uvažuje o zriadení nových aerolínií, vyhlásil minister hospodárstva Zdravko Počivalšek. Reaguje tak na problémy zadlženého bývalého národného dopravcu Adria Airways, ktorý je na pokraji bankrotu.

Podľa Počivalšeka sa bankrot Adria Airways ukazuje ako jediné riešenie po tom, čo dopravca od minulého utorka zrušil väčšinu letov, píše Reuters.

Spoločnosť dostala podmienku od slovinskej agentúry pre civilné letectvo, aby predložila finančný plán. Pokiaľ tak neurobí do 2. októbra, môže prísť o prevádzkovú licenciu.

Slovinsko predalo Adria Airways v roku 2016 nemeckému fondu 4K Invest. Odvtedy predali všetky lietadlá a s prenajatými strojmi lietajú do niekoľkých európskych destinácií.

Podľa slovinských médií sa dlh Adrie pohybuje okolo 90 miliónov eur.

Viac o téme čítajte tu

Zdieľať

Ďalšie aerolinky stopli lety. Nahnuté to majú slovinské Adria Airways

Foto - Facebook/Adria Airways
Foto – Facebook/Adria Airways

Adria Airways zápasia pre nedostatok hotovosti o prežitie. Dočasne zrušili takmer všetky lety, a ak do 2. októbra nepredložia úradom finančný plán, prídu o licenciu.

Adria sú ďalšie v rade malých európskych aeroliniek, ktoré sa dostali do finančných ťažkostí v dôsledku nadkapacity v sektore, silnej konkurencie a vysokých cien palív, píše Reuters.

Firma najskôr zrušila lety na utorok a stredu. Neskôr oznámila dočasné prerušenie prevádzky do piatka s výnimkou jedného páru spojov medzi Ľubľanou a Frankfurtom.

Podľa slovinských médií má Adria dlh do 60 miliónov eur. Denne ruší približne 60 letov, uvádza portál Zdopravy.cz.

Kto sú Adria Airways:

  • vznikli v roku 1961, slovinská vláda ich v roku 2016 predala nemeckému investičnému fondu 4K Invest za 100-tisíc eur;
  • po vstupe investora predali všetky vlastné lietadlá, lietajú s prenajatými strojmi do niekoľkých európskych destinácií;
  • v 1. polroku prepravili 537 700 pasažierov, medziročne o 6,7 % menej;
  • zamestnávajú približne 550 ľudí.

Vedenie leteckého dopravcu tvrdí, že aktívne diskutuje s potenciálnymi novými majiteľmi a veriteľmi.

Adria nemá nárok na pomoc od štátu, pretože tá by bola v rozpore s európskymi pravidlami.

Problémy Adrie zasiahnu Slovinsko len krátkodobo, nahradiť ich môže iná spoločnosť, uvádza slovinské ministerstvo hospodárstva.

Čo už zhltli a koľko potrebujú:

Adria potrebuje na prežitie finančnú vzpruhu vo výške desiatok miliónov eur, tvrdí podľa Reuters šéf slovinského úradu civilného letectva Rok Marolt.

Problémy Adrie majú dlhodobý charakter. Väčšie množstvo letov začala rušiť už v minulých mesiacoch.

Podľa denníka The Slovenia Times firma v minulosti dostala od štátu niekoľko kapitálových injekcií.

V roku 2011 inkasovala 50 miliónov eur v hotovosti, ďalších 38,4 milióna eur získala konverziou dlhu na akcie.

Kto vypadol z kola von:

V poslednom čase sa z oblohy vytratili viaceré aerolinky.

V septembri skrachovala druhá najväčšia francúzska letecká spoločnosť Aigle Azur, zastavenú prevádzku majú XL Airways.

Čerstvým prípadom krachu leteckého dopravcu sú Thomas Cook Airlines.

Zdieľať

Národná diaľničná spoločnosť hľadá firmu na poskytnutie služieb spojených s kontrolou diaľničných známok. Cenu odhaduje na 9,5 milióna eur bez DPH.

Oznámenie o vyhlásení súťaže zverejnila vo vestníku verejného obstarávania. Záujemcovia môžu predkladať ponuky alebo žiadosti o účasť do 23. októbra tohto roka.

Firma, ktorá uspeje v súťaži, by mala pre NDS zabezpečiť zber dát a identifikáciu evidenčných čísel vozidiel v dopravnom prúde, predovšetkým na účely kontroly úhrady elektronických diaľničných známok.

Kritériom na vyhodnotenie ponúk je cena, zákazka pritom nebude spolufinancovaná z eurofondov. (tasr)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať