Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Téma: Doprava

Zdieľať

Záchrana Alitalie sa opäť odkladá. Vláda chystá ďalší úver, zaujíma sa o ňu Lufthansa

Talianska vláda je pripravená poskytnúť Alitalii ďalšiu finančnú pomoc vo výške 350 miliónov eur. Aerolinky sú viac ako dva roky pod osobitnou správou, štát pre ne doposiaľ nenašiel investora. Vstup do Alitalie zvažuje aj Lufthansa.

Stratová Alitalia funguje pod dohľadom od mája 2017. Nový preklenovací úver od štátu im má zabezpečiť prevádzku na šesť mesiacov, píše Bloomberg.

Talianskej vláde sa dlho nedarí nájsť kupca. Tento týždeň vypršal ďalší termín na predkladanie ponúk, kabinet ho v minulosti už šesťkrát predĺžil.

Prečo je Alitalia v problémoch:

  • za 70 rokov existencie bola v zisku len niekoľkokrát napriek viacerým reorganizáciám a finančným injekciám;
  • v rokoch 2009 a 2014 prešla neúspešnými záchrannými programami;
  • pred dvoma rokmi sa dostala do osobitnej správy po tom, ako jej vtedajší akcionár Etihad Airways stopol prílev financií;
  • zamestnanci odmietli 2-miliardový záchranný plán, ktorého súčasťou bolo škrtnutie 1600 pracovných miest (z celkových 12 500 zamestnancov).

Kto je vo finále a prečo mešká:

Nádejne vyzerali rozhovory so štátnymi železnicami, ktoré vytvorili konzorcium s firmou Atlantia (vlastní rodina Benettonovcov) a americkým dopravcom Delta Air Lines.

Partneri sa zatiaľ nedohodli na kľúčových aspektoch záchranného plánu, vrátane veľkosti ich investícií, uvádza Reuters.

Podľa skorších informácií chceli železnice a Atlantia získať v Alitalii po 35 %. Delta a talianska vláda by si podelili po 15 percent.

Očakáva sa, že vláda dá konzorciu viac času na prípravu ponuky.

Záujem z Nemecka:

Záujem o majetkový vstup do Alitalie najnovšie prejavila Lufthansa, firma informácie nekomentovala.

Podľa Reuters sú najväčšie nemecké aerolinky otvorené investícii za určitých podmienok, ktoré súvisia najmä s reštrukturalizačnými opatreniami.

Zapojenie Lufthansy do záchranného procesu by mohlo vyradiť z hry Delta Air Lines, ktoré sú pripravené investovať do projektu 100 miliónov eur.

Zdieľať

Autolekárničky budú od novembra platné aj po dátume spotreby. Prihliadať na exspiračný čas sa nebude dovtedy, kým ju vodič nepoužije a jej obsah zostane neporušený.

Zmenu prináša novela vyhlášky o podrobnostiach o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, ktorú podpísal minister dopravy Arpád Érsek.

Autolekárnička zostáva súčasťou povinnej výbavy.

Jej platnosť sa nebude kontrolovať v rámci pravidelnej STK.

V obsahu autolekárničky nedochádza k žiadnym zmenám, jej povinnou súčasťou zostáva aj karta prvej pomoci.

Rezort dopravy upozorňuje, že obsah autolekárničky musí byť neporušený, vizuálne v poriadku a nesmie vykazovať známky znečistenia alebo iného znehodnotenia.

Zdieľať

Křetínský má blízko k vstupu do nákladnej dcéry slovinských železníc

Skupina EPH Daniela Křetínskeho je blízko ku kapitálovému vstupu do dcéry slovinských železníc, ktorá sa zaoberá prepravou nákladu. Za 49-percentný podiel by mala zaplatiť zhruba 80 miliónov eur.

Informácie o pokročilej fáze rokovaní priniesol slovinský portál Siol.net.

Stopercentná nákladná dcéra štátnych slovinských železníc hľadá strategického partnera takmer tri roky.

„Môžem len potvrdiť, že rokovania prebiehajú,“ cituje server Lidovky.cz hovorcu EPH Daniela Častvaja.

Manažment podniku Slovenske železnice (SŽ) – Tovorni promet sa už dohodol s EPH. Rozhodnutie musí ešte schváliť dozorná rada podniku, posledné slovo bude mať strešný železničný holding SSH.

EPH by mala získať najmenej dve stoličky v päťčlennom predstavenstve.

Čo môže získať Křetínský:

EPH už podniká v sektore prostredníctvom dcéry EP Cargo. Vozí uhlie z baní a ďalší náklad do vlastných elektrární. Poskytuje služby aj pre iných zákazníkov.

Podľa informácií z webu EP Cargo ročne prepraví po železnici vyše 3,5 milióna ton uhlia a ďalších materiálov.

Vstupom do SŽ by Křetínský posilnil vlastnú logistiku v regióne medzi Adriatickým a Baltským morom.

V roku 2016 uzavrelo EP Cargo strategické partnerstvo s českou dopravnou a logistickou skupinou Spedica. Nakúpilo nové lokomotívy, najmä pre potreby nemeckého trhu, a pôsobí tiež v Poľsku.

Vizitka slovinského železničného carga:

  • v roku 2017 prepravilo zhruba 21 miliónov ton nákladu;
  • predvlani dosiahlo tržby 191 miliónov eur, v minulom roku zarobilo v čistom 8 miliónov eur (medziročne o štvrtinu menej);
  • ku koncu vlaňajška zamestnávalo približne 1200 ľudí.

Pre porovnanie, slovenské ZSSK Cargo vlani prepravilo 34 miliónov ton nákladu. Výnosy podniku z prepravy stúpli na 275 miliónov eur.

Slovinské železnice sa v roku 2016 dohodli na prepojení s rakúskymi železnicami ÖBB, tie však od transakcie napokon odskočili. O firmu následne prejavili záujem viacerí uchádzači.

Okrem EPH mali na ňu zálusk aj poľský dopravca PKP, štátne ruské železnice RZD, francúzske SNCF a nemecký prevádzkovateľ prístavu Hamburger Hafen und Logistik.

V čom má prsty Křetínský:

  • prostredníctvom EPH podniká v energetike, ťažbe a logistike v strednej Európe, Nemecku, Taliansku, Francúzsku i Británii. V minulosti mal podiel v holdingu aj slovenský podnikateľ Patrik Tkáč a private equity fondy partnerov J&T;
  • spolu s Tkáčom investujú do maloobchodu. Držia podiel v nemeckom Metre, sú investormi v internetovej skupine Mall a tento rok vstúpili do francúzskeho Casina;
  • spoluvlastní mediálny holding Czech Media Invest (s Tkáčom a Romanom Korbačkom) aktívny na českom, francúzskom a rumunskom trhu;
  • nevôľu žurnalistov vyvolal nedávny Křetínskeho vstup do francúzskeho denníka Le Monde.

Na Slovensku drží EPH podiely v najväčších energetických podnikoch od Slovenských elektrární cez Stredoslovenskú energetiku, prepravcu plynu Eustream, distribútora plynu SPP-distribúcia až po prevádzkovateľa podzemných zásobníkov zemného plynu Nafta.

Foto - Slovenske železnice
Foto – Slovenske železnice
Zdieľať

Nové letecké spojenie z Košíc do Londýna (Stansted) otvorí Ryanair od 1. apríla 2020. Linka bude premávať trikrát týždenne. (tasr)

Zdieľať

Slovinsko uvažuje o zriadení nových aerolínií, vyhlásil minister hospodárstva Zdravko Počivalšek. Reaguje tak na problémy zadlženého bývalého národného dopravcu Adria Airways, ktorý je na pokraji bankrotu.

Podľa Počivalšeka sa bankrot Adria Airways ukazuje ako jediné riešenie po tom, čo dopravca od minulého utorka zrušil väčšinu letov, píše Reuters.

Spoločnosť dostala podmienku od slovinskej agentúry pre civilné letectvo, aby predložila finančný plán. Pokiaľ tak neurobí do 2. októbra, môže prísť o prevádzkovú licenciu.

Slovinsko predalo Adria Airways v roku 2016 nemeckému fondu 4K Invest. Odvtedy predali všetky lietadlá a s prenajatými strojmi lietajú do niekoľkých európskych destinácií.

Podľa slovinských médií sa dlh Adrie pohybuje okolo 90 miliónov eur.

Viac o téme čítajte tu

Zdieľať

Ďalšie aerolinky stopli lety. Nahnuté to majú slovinské Adria Airways

Adria Airways zápasia pre nedostatok hotovosti o prežitie. Dočasne zrušili takmer všetky lety, a ak do 2. októbra nepredložia úradom finančný plán, prídu o licenciu.

Adria sú ďalšie v rade malých európskych aeroliniek, ktoré sa dostali do finančných ťažkostí v dôsledku nadkapacity v sektore, silnej konkurencie a vysokých cien palív, píše Reuters.

Firma najskôr zrušila lety na utorok a stredu. Neskôr oznámila dočasné prerušenie prevádzky do piatka s výnimkou jedného páru spojov medzi Ľubľanou a Frankfurtom.

Podľa slovinských médií má Adria dlh do 60 miliónov eur. Denne ruší približne 60 letov, uvádza portál Zdopravy.cz.

Kto sú Adria Airways:

  • vznikli v roku 1961, slovinská vláda ich v roku 2016 predala nemeckému investičnému fondu 4K Invest za 100-tisíc eur;
  • po vstupe investora predali všetky vlastné lietadlá, lietajú s prenajatými strojmi do niekoľkých európskych destinácií;
  • v 1. polroku prepravili 537 700 pasažierov, medziročne o 6,7 % menej;
  • zamestnávajú približne 550 ľudí.

Vedenie leteckého dopravcu tvrdí, že aktívne diskutuje s potenciálnymi novými majiteľmi a veriteľmi.

Adria nemá nárok na pomoc od štátu, pretože tá by bola v rozpore s európskymi pravidlami.

Problémy Adrie zasiahnu Slovinsko len krátkodobo, nahradiť ich môže iná spoločnosť, uvádza slovinské ministerstvo hospodárstva.

Čo už zhltli a koľko potrebujú:

Adria potrebuje na prežitie finančnú vzpruhu vo výške desiatok miliónov eur, tvrdí podľa Reuters šéf slovinského úradu civilného letectva Rok Marolt.

Problémy Adrie majú dlhodobý charakter. Väčšie množstvo letov začala rušiť už v minulých mesiacoch.

Podľa denníka The Slovenia Times firma v minulosti dostala od štátu niekoľko kapitálových injekcií.

V roku 2011 inkasovala 50 miliónov eur v hotovosti, ďalších 38,4 milióna eur získala konverziou dlhu na akcie.

Kto vypadol z kola von:

V poslednom čase sa z oblohy vytratili viaceré aerolinky.

V septembri skrachovala druhá najväčšia francúzska letecká spoločnosť Aigle Azur, zastavenú prevádzku majú XL Airways.

Čerstvým prípadom krachu leteckého dopravcu sú Thomas Cook Airlines.

Foto - Facebook/Adria Airways
Foto – Facebook/Adria Airways
Zdieľať

Národná diaľničná spoločnosť hľadá firmu na poskytnutie služieb spojených s kontrolou diaľničných známok. Cenu odhaduje na 9,5 milióna eur bez DPH.

Oznámenie o vyhlásení súťaže zverejnila vo vestníku verejného obstarávania. Záujemcovia môžu predkladať ponuky alebo žiadosti o účasť do 23. októbra tohto roka.

Firma, ktorá uspeje v súťaži, by mala pre NDS zabezpečiť zber dát a identifikáciu evidenčných čísel vozidiel v dopravnom prúde, predovšetkým na účely kontroly úhrady elektronických diaľničných známok.

Kritériom na vyhodnotenie ponúk je cena, zákazka pritom nebude spolufinancovaná z eurofondov. (tasr)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať