Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Téma: Doprava

Zdieľať

Otváranie obálok pre všetky tri časti v súťaži na veľkoplošné opravy ciest 1. triedy bude 28. februára, uviedla Slovenská správa ciest. Úrad pre verejné obstarávanie evidoval v súťaži tri námietky.

Podľa hovorkyne SSC Lucie Karelovej ich zamietol a v jednom prípade zastavil konanie z dôvodu späťvzatia námietky.

„ÚVO síce zamietol námietky uchádzačov, ale to neznamená, že vieme predpovedať výsledok, keďže celý proces obstarávania je ešte pred nami,“ poznamenala Karelová.

Budúci týždeň by sa tak mali otvárať obálky pre všetky tri časti, uskutočniť sa má aj vyhodnotenie ponúk a vyhodnotenie podmienok účasti, prípadné doplnenie ponúk a vysvetľovanie. „Ponuky všetkých uchádzačov musí komisia posúdiť. A až potom je možné zverejniť výsledok,“ dodala hovorkyňa.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) ešte v januári uviedol, že začiatok prác na veľkoplošných opravách ciest 1. triedy predpokladá na jar.

SSC v októbri vyhlásila novú súťaž na veľkoplošné opravy ciest 1. triedy, ktorá je rozdelená na časti. Cenu odhadla na 166,56 milióna eur bez DPH. SSC musela pôvodnú súťaž zrušiť na základe rozhodnutia ÚVO pre nerozdelenie zákazky na časti.

Zákazka zahŕňa opravy vozoviek na cestách 1. triedy výmenou degradovaných vrstiev krytu vozovky. Cieľom je zlepšenie prevádzkovej spôsobilosti krytu vozovky a predĺženie životnosti so zohľadnením vplyvu porúch na nižšie položené vrstvy vozovky.

Na cesty 1. triedy bolo zabezpečených 200 miliónov eur nad rámec rozpočtu na obdobie štyroch rokov. Za túto sumu sa malo každý zo štyroch rokov opraviť alebo zrekonštruovať približne 130 kilometrov ciest 1. triedy. (tasr)

Zdieľať

Koronavírus by mohol spôsobiť prvý pokles globálneho záujmu o osobnú leteckú dopravu od roku 2003, keď svet zápasil s epidémiou SARS. Letecké spoločnosti by tak mohli prísť o tržby v hodnote 29,3 miliardy dolárov.

Medzinárodné združenie pre leteckú dopravu predpokladá, že globálny záujem o osobnú leteckú dopravu v tomto roku klesne o 0,6 percenta. Ešte v decembri predpovedalo nárast o 4,1 percenta.

„Nachádzame sa v ťažkom období pre globálnu leteckú dopravu,“ uviedol šéf združenia Alexandre de Juniac. „Odhadujeme, že vírus zníži globálnu dopravu o 4,7 percenta. Mohol by tak zmazať rast, ktorý sme skôr predpokladali, a spôsobiť prvý celkový pokles dopytu od krízy SARS v roku 2003,“ dodal.

V samotnom ázijsko-pacifickom regióne by aerolinky pre koronavírus mali prísť o tržby z osobnej dopravy v hodnote 27,8 miliardy dolárov. Dopyt po osobnej preprave v tomto regióne by mal klesnúť o 8,2 percenta namiesto skôr očakávaného nárastu o 4,8 percenta, uviedlo združenie. (čtk)

Zdieľať

Španielska spoločnosť Renfe získala zmluvu za 6 miliárd dolárov na vývoj prvej vysokorýchlostnej železnice v USA. Podľa jej vyjadrenia sa na projekte dohodla s firmou Texas Central.

Zmluva o spolupráci s Texas Central je na trať medzi Houstonom a Dallasom a platí do roku 2042, cituje zo správy AFP. Vysokorýchlostné vlaky by mali prekonať 386-kilometrovú vzdialenosť medzi obidvomi texaskými mestami za menej než 90 minút.

Renfe predpokladá, že na projekte zarobí 311 miliónov dolárov z pozície konzultanta a za dohľad na stavbe. Ďalších 5,6 miliardy dolárov získa v rokoch 2026 až 2042 za prevádzku a údržbu trate.

Samotnou výstavbou, ktorá má by hotová do roku 2026, bude poverená talianska firma Salvini. (čtk)

Zdieľať

Boeing čelí novému problému, ktorý by mohol znamenať bezpečnostné riziko. Firma totiž našla v palivových nádržiach niekoľkých nových lietadiel 737 MAX zvyšky cudzích predmetov.

S odvolaním sa na interné vyjadrenie firmy zamestnancom o tom informujú tlačové agentúry.

Lietadlá 737 MAX sú už takmer rok odstavené z prevádzky a nové čakajú zaparkované na dodanie aerolinkám.

Firma uviedla, že v nádržiach sa našli zvyšky cudzích predmetov, čo je termín, ktorý sa používa na rôzny materiál, ako sú handry, nástroje, kovové triesky. Väčšinou zostáva po zamestnancoch, ktorí sa podieľajú na výrobnom procese.

Podobný problém už mala firma pri iných lietadlách, napríklad pri tankovacích strojoch KC-46, upozornila agentúra Reuters. Tieto predmety zvyšujú riziko elektrického skratu a požiaru. (čtk)

Zdieľať

Turecká letecká spoločnosť Atlas Global skrachovala. V posledných rokoch sa borila s veľkými ekonomickými problémami, ktoré vyústili do vyhlásenia bankrotu.

O konci aeroliniek, ktoré už v novembri zastavili prevádzku zhruba na mesiac, informovali turecké médiá, píše portál Zdopravy.cz.

Aerolínie Atlas Global obnovili lety pred Vianocami. Ponúkali spojenie do Antalye, Bagdadu, Tel Avivu, Teheránu a Amsterdamu.

Venovali sa tiež charterovým spojeniam, stáli napríklad pri obnovení letov na letisko Piešťany.

Atlas Global vznikli v roku 2001, pôvodne používali názov Atlasjet.

Zdieľať

Počet cestujúcich na európskych letiskách vlani stúpol o 3,2 % na rekordných 2,43 miliardy. Tempo rastu bolo najpomalšie za päť rokov, okrem iného v dôsledku krachu viacerých aeroliniek.

Rast počtu pasažierov sa zvoľnil na takmer polovičné tempo oproti 6,1 % v roku 2018, informuje zväz letísk ACI Europe.

Objem nákladnej leteckej dopravy sa vlani znížil o 1,9 %, čo je najhorší výsledok od roku 2012.

Za uplynulých 5 rokov sa počet pasažierov na európskych letiskách zvýšil takmer o tretinu. Vlani vybavili o 600-tisíc ľudí viac než v roku 2014.

ACI združuje vyše 500 letísk v 45 európskych krajinách, jeho členovia pokrývajú viac ako 90 % výkonov leteckej dopravy v Európe.

Zdieľať

Nitra uvažuje o zavedení električkovej dopravy, v budúcnosti by mala tvoriť kostru verejnej dopravy v meste. Ide o dlhodobý projekt, ktorý má byť financovaný z európskych fondov v období rokov 2021 až 2027.

Podľa hlavného architekta mesta Viktora Šabíka patrí k hlavným výhodám električkovej dopravy jej pohyb po koľajniciach. „Elektrické autobusy aj trolejbusy jazdia po tých istých cestách ako autá a dostanú sa do zápchy, ale koľajová doprava má iné prednosti v jazde a električka jednoducho ide,“ skonštatoval.

Budovanie električkovej siete chce mesto financovať z infraštrukturálnych európskych fondov. „Zaujíma nás projektové obdobie v rokoch 2021 až 2027, vtedy sa chceme zmysluplne uchádzať o prostriedky. Potrebujeme sa dostať do tých projektových skupín, aby o nás v Bruseli vedeli, to je pre nás podstatné. Musíme sa dostať do toho zásobníka a potom to dotiahnuť až do realizácie,“ vysvetlil Šabík.

Ako doplnil, električky by mali tvoriť kostrovú dopravu mesta, ktorá bude spájať hlavné body s najväčším pohybom ľudí. Trasy by sa mali krížiť v centrálnej mestskej zóne. „Smerovať budú aj do priemyselného parku s nejakým veľkým prestupným uzlom. Určite pôjdu aj na veľké sídliská, akými sú Klokočina či Chrenová,“ popísal Šabík.

Podľa jeho slov je veľkým problémom Nitry nezvládnutý urbanistický rozvoj. „Mesto sa nám rozpadlo na veľa malých celkov, zástavba je rozťahaná, takže každý používa auto a doprava nám kolabuje. Jediným riešením je v tejto situácii kvalitná mestská doprava so systémom záchytných parkovísk. Ale nestačia nám iba autobusy, preto musíme rozmýšľať aj o alternatívnom systéme verejnej dopravy a tým sú električky,“ dodal Šabík.  (tasr)

Zdieľať

Boeing objavil nový softvérový problém v lietadlách 737 Max, ktoré sú globálne uzemnené. Koncern o ňom informoval americký Federálny úrad pre letectvo.

To by však nemalo nič zmeniť na tom, že stroje 737 Max by do polovice roka mohli získať povolenie na návrat do prevádzky, dodal americký výrobca lietadiel.

Hovorca úradu potvrdil len to, že sa objavil nový problém. Ten by mal byť vyriešený aktualizáciou softvéru.

Lietadlá 737 Max sú celosvetovo mimo prevádzky od vlaňajšieho marca. Dôvodom uzemnenia boli pády dvoch strojov tohto typu počas piatich mesiacov, pri ktorých zomrelo celkovo 346 ľudí. O tom, kedy sa budú môcť vrátiť do prevádzky, rozhodnú letecké dohľady. (tasr)

Zdieľať

Železničná spoločnosť Slovensko predstavila vo Vrútkach ucelenú elektrickú jednotku z dielne konzorcia Škoda Transportation a ŽOS Trnava. Od leta ju nasadia na trate žilinského a trenčianskeho regiónu.

Podľa predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa ZSSK Filipa Hlubockého do prevádzky postupne nasadia dve verzie elektrickej jednotky radu 660 s maximálnou rýchlosťou 160 kilometrov.

„Trinásť kusov trojčlánkovej verzie s dĺžkou 80 metrov a kapacitou 247 miest na sedenie a dvanásť kusov štvorčlánkovej s dĺžkou 106 metrov s kapacitou 343 miest na sedenie. Elektrické jednotky ešte čaká niekoľkomesačný schvaľovací proces na Železničnom skúšobnom okruhu a na tratiach manažéra infraštruktúry ŽSR. Robíme všetko pre to, aby sme prvých cestujúcich mohli novým vlakom odviezť už pred tohtoročnou letnou sezónou,“ povedal Hlubocký.

Predseda predstavenstva a prezident skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina uviedol, že jednopodlažné elektrické jednotky dodávajú nielen pre ZSSK, ale aj pre České dráhy, Lotyšské dráhy a Juhomoravský kraj v Českej republike.

„Cestujúci ocenia najmä pohodlné sedenie, elektrické zásuvky či klimatizáciu. Súpravy ponúknu prehľadný informačný systém s monitormi, wifi, dostatok miesta na prepravu invalidov, detských kočíkov, bicyklov a bezbariérový nástup všetkých cestujúcich,“ doplnil Brzezina.

Foto – ZSSK

„Elektrické jednopodlažné jednotky budú vznikať v úzkej slovensko-českej spolupráci. Okrem prvých dvoch kusov sa budú všetky sériové dodávky vyrábať v úzkej spolupráci s naším partnerom ŽOS Trnava, ktorý sa bude podieľať na montáži a skúškach jednotiek,“ dodal Tomáš Ignačák z predstavenstva skupiny Škoda Transportation.

Najväčší tender v histórii národného dopravcu s objemom takmer 160 miliónov eur prinesie žilinskému a trenčianskemu regiónu spolu 25 elektrických jednotiek. Z Kohézneho fondu Európskej únie je pokrytá suma 134,59 milióna eur bez DPH, zo štátneho rozpočtu je 23,75 milióna eur bez DPH, ZSSK z vlastných zdrojov uhradí 1,64 milióna eur bez DPH.

ZSSK bude vlakové jednotky nasadzovať na regionálnych tratiach Žilina – Púchov – Trenčín, Púchov – Horní Lideč (CZ), Žilina – Čadca, Čadca – Skalité – Zwardoň (PL), Žilina – Liptovský Mikuláš. (tasr)

Foto - ZSSK
Foto – ZSSK
Zdieľať

V prvej cyklovýzve ministerstva dopravy uspelo 61 žiadateľov, na projekty si rozdelia 13 miliónov eur. Mali by postaviť 50 km cyklotrás, urobiť projekty na výstavbu ďalších 50 km a zabezpečiť 1200 odkladacích miest pre bicykle.

Pôvodne bolo na cyklovýzvu vyčlenených 6 miliónov eur, pre vysoký záujem ministerstvo dotáciu zvýšilo o ďalších 7 miliónov eur. Uviedol to minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

Ministerstvo dopravy by podľa Érseka malo pokračovať v podpore cykloprojektov. Verí, že vďaka intenzívnejšiemu využívaniu bicyklov sa zníži počet áut na cestách aj emisie v ovzduší.

Rezort dopravy zverejnil zoznam úspešných žiadateľov na svojej webovej stránke a v týchto dňoch s nimi podpisuje zmluvy o poskytnutí dotácií. Peniaze z prvej výzvy podporia tri okruhy projektov – výstavbu a rekonštrukciu cyklotrás, obstaranie projektovej dokumentácie na výstavbu a rekonštrukciu cyklotrás a obstaranie súvisiacej cyklistickej infraštruktúry, teda odstavné miesta na bicykle. (tasr)

Zdieľať

Arriva chce od apríla obnoviť priame vlakové spojenie Prahy s Nitrou. Expresný vlak na tejto trase prestal dočasne premávať v závere minulého roka.

Prevádzka spoja je podľa riaditeľa firmy Jiřího Nálevku zatiaľ prerušená do 31. marca. „Radi by sme  od 1. apríla, to znamená pred Veľkou nocou, opäť vyrazili na trať, aby sme spojenie medzi Prahou, Slováckom, stredným Slovenskom a Nitrou obnovili,“ uviedol Nálevka.

Firma Arriva vlaky v decembri oznámila, že január a február, keď jazdí menej cestujúcich, využije na stabilizáciu svojho vozového parku, na potrebné opravy a doplnenie vlakovej flotily.

„Pre oneskorené dodávky rekonštruovaných vlakov a ich údržbu nemôžeme garantovať bezproblémovú prevádzku expresu,“ uviedla vtedy spoločnosť.

Na linke medzi Prahou a Nitrou začala Arriva premávať v roku 2016. Zatiaľ posledný spoj na nej vyrazil vlani 30. decembra. Z Prahy išiel naposledy o deň skôr.

Expresný vlak premával denne, zastavoval napríklad v Pardubiciach, Olomouci, Přerove, Uherskom Hradišti, Trenčíne, Piešťanoch a Hlohovci. (čtk)

Zdieľať

Ryanair odsúva svoj plán prepraviť 200 miliónov pasažierov za jeden rok. Podľa pôvodnej stratégie počítal s dosiahnutím tohto cieľa v roku 2024, pre meškajúce dodávky lietadiel Boeing 737 Max ho odkladá o jeden až dva roky.

Najväčšie európske aerolinky očakávajú, že za fiškálny rok do konca marca im stúpne počet prepravených cestujúcich medziročne o 8 % na 154 miliónov.

Výsledky za 3. štvrťrok (október – december):

Faktor 737 Max:

Ryanair očakáva dodanie prvých lietadiel 737 Max od Boeingu na jeseň tohto roka.

Firma zopakovala, že lietadlu dôveruje najmä vďaka vyššej kapacite a nižšej spotrebe. „Až ho budeme mať, zmení náš biznis na nasledujúcu dekádu.“

Ryanair patrí k aerolinkám s najväčším počtom objednaných strojov 737 Max, výrobca by mu ich mal dodať zhruba 200.

Zdieľať

Denné letecké spojenie medzi Bratislavou a Moskvou bude pokračovať aj v tomto roku. Naďalej ho budú zabezpečovať aerolinky Pobeda, ktoré už začali predávať letenky na letnú sezónu.

Ruský dopravca plánuje lietať medzi Bratislavou a letiskom Moskva-Vnukovo 7-krát týždenne, informuje bratislavské Letisko M. R. Štefánika na internetovej stránke.

Rovnakú frekvenciu spojenia prevádzkuje aj v prebiehajúcej zimnej sezóne.

Letný letový poriadok platí od konca marca do októbra 2020. V období od júna do polovice septembra Pobeda zabezpečí medzi slovenskou a ruskou metropolou 5 letov týždenne.

Moskva je popri letoch do Londýna, Dublinu či Kyjeva jednou z najvyužívanejších destinácií s odletom z Bratislavy.

Zdieľať

SAD Zvolen prijala dohodu s Banskobystrickým krajom, ktorú župa ponúkla už v sobotu. Prímestské autobusové linky v kraji budú od stredy jazdiť bez obmedzení, kým o platnosti dodatkov opäť nerozhodne súd. Firma sa totiž plánuje odvolať.

SAD Zvolen zároveň v liste kraju oznámila, že rokovaní s krajom naplánovaných na stredu sa nezúčastní.

Samosprávny kraj sa ešte cez víkend zaviazal, že vyplatí pohľadávky voči SAD Zvolen. Na vyplatenie je potrebné právoplatné rozhodnutie súdu, kraj je pripravený uložiť alikvotnú časť do notárskej úschovy a záväzok vyplatí hneď, ako to právny stav umožní.

„Hneď ako SAD Zvolen obnoví dopravu, BBSK si s dopravcom sadne za rokovací stôl a bude s ním rokovať o novej zmluve,“ povedal cez víkend Ján Lunter.

Dopravca v liste adresovanému vedeniu samosprávneho kraja deklaruje, že je pripravený kedykoľvek rokovať o vzniknutej situácii, avšak bez predchádzajúcich ultimatívnych podmienok.

SAD Zvolen v liste poukázala na rozhovor v Denníku N, v ktorom právny zástupca BBSK uviedol, že vidí tri scenáre riešenia problému.

„Ultimatívne vymedzenie riešení nepovažujeme za prijateľné na vedenie dialógu, navyše v situácii, keď od počiatku odmietame váš právny názor o neplatnosti zmluvy v znení dodatkov 1 – 9. Na nezmieriteľných záveroch o tejto otázke stroskotali predchádzajúce rokovania. Ďalšie dva scenáre ani nemôžu byť spôsobilým predmetom rokovaní, keďže sú výsledkom autoritatívnych rozhodnutí orgánov,“ odkázal dopravca kraju. (tasr, n)

Celý list SAD Zvolen adresovaný Lunterovi nájdete tu.

Zdieľať

SAD Zvolen sa v stredu nezúčastní na rokovaní s vedením Banskobystrického kraja. Členovia predstavenstva firmy to oznámili v liste predsedovi kraja Jánovi Lunterovi. (tasr)

Zdieľať

Ryanair varoval pred prepúšťaním pilotov a palubného personálu a zatváraním ďalších základní. Dôvodom hroziacich reštrikcií je opätovný odklad dodávok uzemnených lietadiel Boeing 737 Max. Letecká spoločnosť očakáva prvé kusy na jeseň.

Dopravca v internom dokumente uvádza, že prvé stroje 737 Max by mohol prevziať najskôr v septembri alebo októbri, píše Reuters.

Ryanair sa spoliehal na to, že ich bude mať k dispozícii v júni a zaradí ich do letového plánu na letnú sezónu.

Lietadlá 737 Max boli najpredávanejším modelom z flotily Boeingu. Regulátori po celom svete ich odstavili vlani v marci po dvoch tragických nehodách zapríčinených softvérovou chybou stroja.

Ryanair disponuje viac ako 450 lietadlami. Od Boeingu má objednaných 210 strojov 737 Max.

Boeing očakáva, že regulátori povolia návrat problematického lietadla do prevádzky zhruba v polovici roka.

Zdieľať

Brazílsky protimonopolný úrad schválil Boeingu prevzatie kontroly v divízii komerčných lietadiel konkurenta Embraer. Transakciu v hodnote 4,2 miliardy dolárov by mala do konca apríla posúdiť ešte Európska komisia.

Divízia brazílskeho Embraeru vyrába tryskové osobné lietadlá s kapacitou 70 až 150 miest. Boeing v nej podľa dohody získa 80-percentný podiel.

Bude tak priamo konkurovať lietadlám A220, ktorých výrobu prevzal rival Airbus od kanadskej firmy Bombardier, píše Reuters.

Ako postupuje Európska komisia:

Brusel vlani na jeseň začal hĺbkové vyšetrovanie transakcie Boeing – Embraer. Chce zabezpečiť, aby neobmedzila hospodársku súťaž a nezvýšila ceny.

Obáva sa, že Embraer prestane fungovať ako tretí najväčší hráč vo výrobe komerčných lietadiel a konkurenti z Číny, Japonska a Ruska ho nebudú schopní v najbližších 5 až 10 rokoch nahradiť.

Zdieľať

Boeing si zabezpečil prísľub pôžičky od viac ako desiatky bánk v celkovej hodnote vyše 12 miliárd dolárov. Reaguje tak na silnejúce tlaky, ktorým čelí pre problémy s lietadlami 737 Max.

Firma sa pôvodne snažila získať pôžičku 10 miliárd dolárov. Prísľub vyššej sumy je dôkazom dôvery veriteľov, píše CNBC.

Prevádzka lietadiel 737 Max bola prerušená vlani v marci po dvoch tragických nehodách, pri ktorých zahynulo celkovo 346 ľudí.

Analytici odhadujú, že Boeing pre odstavenie lietadiel prichádza mesačne zhruba o jednu miliardu dolárov.

Očakáva sa, že podrobnosti o finančnej stratégii firma predstaví tento týždeň pri zverejnení hospodárskych výsledkov.

Boeing počíta s návratom 737 Max do prevádzky do polovice tohto roka.

Zdieľať

India obnovila plán predaja leteckej spoločnosti Air India, výťažok chce použiť na zvýšenie príjmov rozpočtu. Nového majiteľa hľadá pre celé aerolinky, v roku 2018 sa do tendra na väčšinový podiel neprihlásil žiadny záujemca.

Podľa zverejnených dokumentov majú uchádzači vyjadriť predbežný záujem do 17. marca, informuje Reuters.

Podmienkou vlády je, aby faktická kontrola nad aerolinkami zostala niekomu z Indie. Prípadný záujemca bude musieť prevziať tiež dlh 3,3 miliardy dolárov.

Získa aj 100-percentný podiel v nízkonákladovej dcére Air India Express a polovicu vo firme AISATS, ktorá poskytuje nákladné a pozemné odbavovacie služby na veľkých indických letiskách.

Záujem o Air India už údajne prejavil indický konglomerát Hinduja Group a americký fond Interups.

Prečo predaj už raz nevyšiel:

  • vláda sa pokúsila predať v Air India 76 % a zbaviť sa dlhu 5,1 miliardy dolárov,
  • počiatočný záujem prejavili aerolinky IndiGo a Jet Airways, po zverejnení podrobnejších podmienok sa stiahli (nový majiteľ napríklad nesmel prepúšťať),
  • proti predaju protestovali zamestnanci – aerolinky majú 9400 stálych a 3600 zmluvných zamestnancov na dobu určitú.

Air India vlani prepravili 18,4 milióna domácich pasažierov, píše agentúra AP.

Problémy štátnych aeroliniek súvisia s byrokratickým manažmentom a zasahovaním politikov, na ich úkor rastie trhový podiel súkromných nízkonákladových leteckých spoločností.

Air India drží nad vodou 10-ročný záchranný úver 4,2 miliardy dolárov, ktoré získali od štátu v roku 2012.

Zdieľať

Autobusy v Banskobystrickom kraji v pondelok vypravia podľa platných cestovných poriadkov. Ide o dočasné riešenie, na ktorom sa župa dohodla so starostami, primátormi a regionálnymi združeniami miest a obcí.

Banskobystrická župa im poskytne financie, aby si dopravu objednali priamo u dopravcu. Vedenie VÚC uviedlo, že ide o riešenie na najviac päť dní, kľúčová preto bude dohoda medzi krajom a SAD Zvolen.

„Bez verejného obstarávania môžu samosprávy objednať služby len do výšky 70-tisíc eur. Po prepočítaní na počet kilometrov a sumu 1,45 eura na kilometer je kríza zažehnaná najdlhšie do konca pracovného týždňa,“ uviedol vicežupan Ondrej Lunter.

Kraj firme SAD Zvolen poslal návrh dohody, ktorá sa týka urovnania všetkých oprávnených pohľadávok.

Župan Ján Lunter následne vyzval SAD Zvolen na rokovanie a povedal, že si praje skoré uzatvorenie dohody o prevádzkovaní prímestských spojov. „V prípade, že SAD Zvolen nezačne rokovať a neobnoví dopravu, očakávame, že štátne orgány nastolia vládu zákona, aby v štáte prestala panovať svojvôľa,“ povedal.

SAD Zvolen v nedeľu popoludní uviedla, že rokovania momentálne nie sú aktuálne. „Na rokovania sme mali najmenej rok, zrazu sa však všetko má vyriešiť za pár hodín,“ uviedol predseda predstavenstva SAD Zvolen Adrian Polóny.

Problém sa týka dodatku zmluvy medzi krajom a SAD Zvolen, ktorý tesne pred svojím odchodom zo župy podpísal Marian Kotleba.

Lunter po nástupe do funkcie tento dodatok napadol na súde a vyhral. Rozsudok je neprávoplatný, dopravca sa odvolal.

Župan chce podpísať s SAD Zvolen prechodnú zmluvu, ktorou spoločnosti zníži každým rokom rastúcu odmenu od kraja, skráti pôvodne nevýhodné päťročné obdobie a popritom pripraví regulárnu súťaž.

SAD Zvolen ako reakciu na to v sobotu ráno odstavila autobusy. (n, tasr)

Viac o téme môžete čítať v sobotňajšom článku alebo nedeľnom Newsfiltri.

Viac detailov obsahuje aj článok Jána Kováča z Denníka E.

Zdieľať

SAD Zvolen nepovažuje rokovania s Banskobystrickým krajom za aktuálne. Firma uviedla, že zatiaľ neeviduje na účte platby za záväzky kraja.

„Na rokovania sme mali najmenej rok, zrazu sa však všetko má vyriešiť za pár hodín,“ uviedol predseda predstavenstva SAD Zvolen Adrian Polóny.

Od župana Jána Luntera chce, aby sa ospravedlnil zamestnancom firmy, ktorí podľa neho „robia všetko pre to, aby autobusy jazdili, a vyhotovujú zmluvy so samosprávami, regionálnymi združeniami miest a obcí Slovenska a podnikmi“.

Lunter v nedeľu vyzval SAD Zvolen na rokovanie a povedal, že si praje skoré uzatvorenie dohody o prevádzkovaní prímestských spojov. „V prípade, že SAD Zvolen nezačne rokovať a neobnoví dopravu, očakávame, že štátne orgány nastolia vládu zákona, aby v štáte prestala panovať svojvôľa,“ povedal. (tasr)

Zdieľať

Banskobystrický kraj informoval, že v pondelok bude autobusová doprava obnovená v štyroch okresoch, rokovania o situácii v ďalších piatich okresoch budú prebiehať ešte dnes.

Obnovenie dopravy platí pre okresy Žarnovica, Žiar nad Hronom, Banská Štiavnica a Brezno.

Doprava bude obnovená na základe trojstranných dohôd, ide však stále o dočasné riešenie. Župa navrhuje SAD Zvolen dohodu, ktorá by spor ukončila. Kraj sa v nej zaväzuje, že vyplatí pohľadávky voči SAD Zvolen.

„Vo finančnej rovine ide o rovnakú dohodu, ako sme ponúkali Slovenskej autobusovej doprave Zvolen v piatok. S nami sa dohodnúť nechceli, sme preto radi, že sú ochotní dohodnúť sa so samosprávami. Obrovské ďakujem patrí všetkým starostom a primátorom, ktorí s nami koordinujú postup a situácia im nie je ľahostajná,“ povedal predseda VÚC Ján Lunter.

Zdieľať

Ján Lunter vyzval SAD Zvolen na rokovanie, praje si skoré uzatvorenie dohody o prevádzkovaní prímestských spojov. „V prípade, že SAD Zvolen nezačne rokovať a neobnoví dopravu, očakávame, že štátne orgány nastolia vládu zákona, aby v štáte prestala panovať svojvôľa,“ povedal.

Samosprávny kraj sa zaväzuje, že vyplatí pohľadávky voči SAD Zvolen. Na vyplatenie je potrebné právoplatné rozhodnutie súdu, BBSK je pripravený uložiť alikvotnú časť do notárskej úschovy a záväzok vyplatí hneď, ako to právny stav umožní.

„Hneď ako SAD Zvolen obnoví dopravu, BBSK si s dopravcom sadne za rokovací stôl a bude s ním rokovať o novej zmluve,“ uviedol ďalej predseda kraja. Podľa neho je to férová a transparentná ponuka.

Podpredseda BBSK Ondrej Lunter zdôraznil, že zo strany SAD Zvolen ide o protiprávne konanie. „My však ani v tejto situácii nečakáme so založenými rukami, ale snažíme sa v spolupráci so starostami prinášať iné riešenia,“ uviedol.

Podľa neho výsledkom rokovaní so starostami a regionálnymi združeniami Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS), ktoré sa už uskutočnili alebo sa ešte počas nedele budú konať, bude to, že od pondelka bude obnovená prímestská doprava v celom kraji. Takéto náhradné spoje však podľa legislatívy môžu fungovať len niekoľko dní.

Samosprávny kraj uhradí samosprávam, ktoré si nájdu alternatívnu náhradnú dopravu, všetky náklady, ktoré im v tejto súvislosti vzniknú. „To by malo v pondelok potvrdiť aj mimoriadne zastupiteľstvo BBSK,“ podotkol Ondrej Lunter.

Samosprávy takéto zmluvy uzatvárajú výlučne so SAD Zvolen; výnimkou je len samotné mesto Zvolen, kde primátorka dohodla iného prepravcu.

Vedenie BBSK očakáva, že súd už v pondelok rozhodne o neodkladnom opatrení a prikáže dopravcovi, aby do momentu, kým sa obe strany dohodnú na novej zmluve, poskytoval aj naďalej prímestskú dopravu. „Som presvedčený o tom, že tam, kde sú rozumné strany, príde aj k rozumnej dohode,“ dodal podpredseda BBSK. (tasr)

Zdieľať

Ministerstvo hospodárstva uviedlo, že za problémy s autobusmi v Banskobystrickom kraji nemôže vláda ani štát, ale vedenie župy. Ministerstvo vyzvalo predstaviteľov župy, aby „neschovávali svoju manažérsku neschopnosť riešiť situáciu s prímestskou dopravou za nezmyselné obviňovanie štátu.“

Predseda BBSK Ján Lunter vyzval zástupcov štátneho MH Manažmentu, ktorý v SAD Zvolen vlastní 40-percentný podiel, aby sa okamžite začali zaujímať o tento problém. Rezort uviedol, že Lunter vie, že štát na základe jeho vlastníckeho podielu v SAD Zvolen nemá žiadnu šancu zasiahnuť. Spor sa podľa ministerstva ťahá dlhé obdobie a spoločnosť MH Manažment opakovane vyzývala obe strany, aby sa dohodli.

„Vedenie samosprávneho kraja muselo presne vedieť, kam situácia smeruje, a absolútne nezodpovedne sa na to vôbec nepripravilo,“ tvrdí rezort. Dodáva, že aktuálny stav je pritom priamym dôsledkom toho, že kraj vyhral súdny spor o neplatnosť zmluvy, ktorý sám vyvolal.

Banskobystrický samosprávny kraj reagoval, že jeho snahou od začiatku bolo konštruktívne riešenie situácie, ktoré by bolo v súlade so zákonom a v prospech občanov. „Mrzí nás, ak výzvu na spoluprácu a zaujatie jasného stanoviska k nezákonným postupom vnímajú zástupcovia MH Manažmentu alebo vlády ako obviňovanie. Toto totiž nie je o hľadaní vinníka, ale o hľadaní riešení. Na tom sa však zrejme menovaní podieľať nechcú. Nie je pravda, že by MH Manažment BBSK opakovane vyzýval na čokoľvek,“ komentovala vedúca oddelenia komunikácie BBSK Lenka Štepáneková.

Tvrdí, naopak, že BBSK pozval zástupcov spoločnosti, aby sa zúčastnili na piatkových (24. 1.) rokovaniach so SAD Zvolen. „Tí to však po konzultácii s dopravcom odmietli. Je nám ľúto, že vláda, premiér a štátny podnik sa radšej ako k rokovaniam a konštruktívnym riešeniam uchyľujú k odkazom cez médiá,“ uzavrela. (tasr)

Zdieľať

Situáciu v doprave budú v nedeľu riešiť zástupcovia obcí okresu Banská Bystrica. Prítomní budú zástupcovia Banskobystrického regionálneho združenia obcí, ako aj zástupcovia SAD Zvolen a župy.

„Vzhľadom na spor, ktorý v posledných dňoch vyvrcholil v oblasti prímestskej autobusovej dopravy, sa dnes [v sobotu] uskutočnilo rokovanie zástupcov mesta Banská Bystrica a dopravcu SAD Zvolen,“ uviedla hovorkyňa Banskej Bystrice. Cieľom bolo zabezpečenie dopravy pre obyvateľov regiónu počas najbližších dní.

Podľa oboch strán je momentálna situácia, keď z rozhodnutia SAD Zvolen prestali premávať prímestské autobusové linky, mimoriadne vážna, a preto je potrebné ju bezodkladne riešiť. „Zástupcovia samospráv aj regionálnych združení ZMOS preto vyvíjajú maximálne úsilie, aby zabezpečili potrebné opatrenia. Naším spoločným zámerom je zachovanie grafikonu verejnej dopravy v režime, na aký sú cestujúci zvyknutí a aký je potrebný na bezproblémový prístup do ich zamestnaní či do zdravotníckych, školských a iných zariadení,“ informovala o tom hovorkyňa banskobystrického primátora. (tasr)

Zdieľať

Kandidáti za SaS vyzývajú MH Manažment a ministra hospodárstva Žigu, aby vyriešil dopravu v Banskobystrickom kraji. „V tejto situácii by mal štát zvolať mimoriadne valné zhromaždenie a tlačiť na valné zhromaždenie predstavenstva SAD Zvolen, aby podpísala dodatky, ktoré navrhoval BBSK a jeho župan Ján Lunter,“ uviedol Juraj Petrovič.

Následne by sa podľa neho mal uskutočniť štandardný transparentný tender na výber dodávateľov.

Poslanec z klubu SaS Ondrej Dostál si myslí, že v tejto veci „treba konať a urobiť všetko, čo je v našich silách“. Starostka bratislavskej mestskej časti Zuzana Aufrichtová (SaS), Dostál aj Petrovič spoločne vyzývajú Žigu, aby v tejto veci konal a obrátil sa na vedenie MH Manažmentu. Spoločne odovzdali svoje výzvy aj na úrade vlády, ministerstve hospodárstva a MH Manažmentu. (tasr)

Zdieľať

SAD Zvolen nepočíta s rýchlym obnovením spojov v Banskobystrickom kraji, uzatvára zmluvy s obcami a podnikmi. „Doťahujeme napríklad znenie zmlúv s tými samosprávami, združeniami miest a obcí alebo podnikmi, ktoré o to požiadali,“ povedal predseda predstavenstva SAD Zvolen Adrian Polóny.

Takéto zmluvy o preprave už uzatvorili napríklad s Harmaneckými papierňami či Železiarňami Podbrezová. K skorému znovuobnoveniu prímestskej dopravy pre Banskobystrický samosprávny kraj sa vyjadril skepticky. (tasr)

Zdieľať

Predseda predstavenstva SAD Zvolen Adrian Polóny o situácii v Banskobystrickom kraji: „Je zvláštne, že samosprávny kraj požiadal súd, aby určil dodatky, na základe ktorých SAD Zvolen obsluhovala prímestské linky v kraji, za neplatné, čím vlastne zastavil dopravu v kraji, a dnes samosprávny kraj žiada ten istý súd, aby nám prikázal, aby sme jazdili.“

Podľa neho si obslužnosť autobusovými spojmi v rámci miest a obcí v kraji už so SAD zabezpečilo viacero samospráv. Ide napríklad o mestá Banská Štiavnica, Žarnovica, Žiar nad Hronom, ale aj Brezno či Banská Bystrica, kde by doprava mala na dohodnutých linkách byť obnovená. (tasr)

Zdieľať

Premiér Pellegrini v reakcii na situáciu v Banskobystrickom kraji znovu zaútočil na župana Luntera. „Predseda vlády vyzýva otca a syna Lunterovcov ako vedúcich predstaviteľov BBSK, aby sa k situácii postavili zodpovedne a počas víkendu našli riešenie, ktoré umožní ľuďom opäť cestovať prímestskou dopravou,“ uviedol jeho úrad.

Premiérova hovorkyňa dodala, že Pellegrini „dôrazne odmieta prístup opozície, ktorá ako jediná robí z manažérskeho problému politickú kauzu“.

„Predvádzaním sa pred kamerami iba zakrývajú neschopnosť svojich nominantov riešiť konkrétny problém v kraji, za ktorý nesú plnú zodpovednosť. Obávam sa, že presne takto by vyzeral štát pod ich vedením, keď by sa každý jeden problém ľudí zneužíval na politiku, no chýbali by mu akékoľvek riešenia.“

Župan Ján Lunter v sobotu vyzval premiéra Pellegriniho, aby sa osobne zúčastnil rokovaní so SAD Zvolen, ktorá pre spor so župou nevypravila prímestské autobusy.

Zdieľať

Opozičné strany kritizujú SAD Zvolen za to, že pozastavila dopravu v Banskobystrickom kraji. Viaceré strany vyčítajú premiérovi Pellegrinimu, že v reakcii na aktuálny vývoj sa nezastal župy.

OĽaNO bude iniciovať mimoriadny parlamentný výbor pre hospodárske záležitosti. Chcú, aby naň prišiel aj minister hospodárstva Peter Žiga.

„Keď o tejto nezákonnosti v posledných dňoch rozhodol súd, premiér Slovenskej republiky Peter Pellegrini, ktorý má ako prvý hájiť záujmy občanov, sa postavil sa na stranu Mariana Kotlebu a súkromného dopravcu s výpalníckymi praktikami. Tretí najvyšší ústavný činiteľ dáva nám všetkým najavo, že pohŕda zákonom, rozhodnutím súdu a najmä občanmi,“ uviedol Ján Marosz z OĽaNO.

Demokratická strana v reakcii na aktuálnu situáciu uviedla, že presadzuje, aby aj o regionálnej vlakovej osobnej doprave rozhodovali vyššie územné celky, a nie štát.

„Ak by župy mohli koordinovať okrem autobusovej dopravy aj regionálne osobné vlaky, mohli by pružne reagovať aj na takúto vyhrotenú situáciu, ktorá nastala v banskobystrickej župe, keď SAD Zvolen mieni pre konflikt s novým vedením samosprávneho kraja odstaviť občanov od prístupu k verejnej autobusovej doprave,“ povedal Miroslav Ivan z DS.

PS/Spolu uvádza, že Pellegrini mohol pomôcť, no namiesto toho kryje svojich ľudí. „Ani Peter Pellegrini sa v tomto jasnom spore nepostavil na stranu ľudí, pretože Polóny je jeho veľmi dobrý priateľ. V dozornej rade SAD Zvolen je aj pán Čellár, bývalý asistent Petra Pellegriniho, ktorý mu poskytol alibi, keď si kúpil nový byt za 400 000 eur, na ktorý si z platov z verejných funkcií nemohol legálne zarobiť. Čellár mal vraj od Pellegriniho odkúpiť výrobnú halu. Miroslav Čellár robil asistenta aj Martinovi Glváčovi,“ napísala strana.

Zdieľať

Banskobystrický župan Ján Lunter vyzýva SAD Zvolen, aby okamžite obnovila dopravu v kraji. Na brífingu po rokovaniach s dopravcom povedal, že sa počas nich cítil, akoby mal pri hlave priloženú pištoľ.

Lunter zároveň vyzýva premiéra Pellegriniho, aby sa osobne zúčastnil rokovaní.

SAD Zvolen v sobotu ráno pre spor so župou nevypravila prímestské autobusy.

Kraj v sobotu ráno vykonal kontrolu spojov a protokol z nej doručí SAD-ke.

Vicežupan Ondrej Lunter na základe právnych analýz, ktoré si kraj dal vypracovať, hovoril v súvislosti s konaním SAD Zvolen o verejnom ohrození, vydieraní a neprimeranom nátlaku.

Firma sa so župou sporí o výšku dotácií a o to, či ich zmluvný vzťah má ďalej pokračovať. Župa chce požiadať súd, aby SAD-ke nariadil zachovanie dopravy.

Viac k téme: SAD Zvolen odstavila autobusy, ale Lunter verí, že súd jej prikáže jazdiť

Zdieľať

SAD Zvolen v Banskobystrickom kraji nevypravila autobusy

SAD Zvolen v sobotu nevypravila svoje prímestské autobusy. Na banskobystrickej autobusovej stanici nevisí žiadny oznam, informačné okienko je zatvorené.

Firma sa so župou sporí o výšku dotácií a o to, či ich zmluvný vzťah má ďalej pokračovať. Župa chce požiadať súd, aby SAD-ke nariadil zachovanie dopravy.

Cestujúci na stanici v Banskej Bystrici teraz hľadajú alternatívne riešenia – pani, ktorá chcela cestovať do Veľkého Krtíša, dúfa, že sa dostane domov cez Lučenec autobusom lučeneckej SAD.

Ďalšia chcela ísť do Badína pri Banskej Bystrici, na autobus čakala 20 minút, až nakoniec telefonovala synovi.

Pred stanicou stoja asi štyria taxikári a vravia, že v sobotu ráno ešte nevozili toľko ľudí ako dnes.

O tom, že autobusy nejazdia, na Facebooku informuje aj vicežupan Ondrej Lunter. Kraj k situácii a otázkam ohľadom verejnej dopravy zriadil telefonické linky, ktoré sú k dispozícii od 7:00 do 19:00 h:

+421 940 624 563
+421 910 847 025
+48 43 25 600

„Zriadili sme krízový štáb a počas celej krízy budeme v kontakte so starostami dotknutých obcí. Pomôžeme zorganizovať náhradnú dopravu pre zabezpečenie najnutnejších potrieb pre obyvateľov,“ píše Lunter.

Viac k téme: SAD Zvolen chce odstaviť autobusy, ale Lunter verí, že súd jej prikáže jazdiť

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať