Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Téma: Firmy

Japonská spoločnosť Renesas Electronics dnes obnovila produkciu vo svojej továrni na polovodiče. Jej marcový požiar prehĺbil celosvetový nedostatok čipov používaných v automobiloch či spotrebnej elektronike.

Závod na severovýchode Japonska zasiahol požiar 19. marca. Firme sa výrobu v továrni podarilo obnoviť o dva dni skôr, než sa predpokladalo. Dve tretiny výroby závodu tvoria čipy pre automobilový priemysel.

Šéf firmy Renesas Hidetoši Šibata po požiari uviedol, že výroba v továrni by sa mala obnoviť počas jedného mesiaca. Upozornil však, že návrat výroby na úrovne z obdobia pred požiarom môže trvať až 120 dní. (čtk, reuters)

Viac ako 400 finančných firiem v Británii presunulo aktivity, zamestnancov a majetok za 1 bilión libier do krajín EÚ v dôsledku brexitu. Podľa inštitútu New Financial je to viac, ako sa čakalo, a čísla ešte budú rásť.

„Myslíme si, že je to podhodnotené, a očakávame, že tie čísla sa časom zvýšia. Sme len na konci začiatku brexitu,“ uvádza sa v štúdii New Financial.

Ďalšie podrobnosti:

  • Až 7400 pracovných miest sa presunulo z Británie alebo bolo vytvorených v nových centrách v EÚ. Presun časti zamestnancov oddialili pandemické obmedzenia cestovania.
  • Podľa prieskumu New Financial z roku 2019 sa počítalo s presunom 269 firiem z Británie, reálne číslo možno presahuje 500. Najviac zo zmien pôsobiska ťažil Dublin, Paríž, Luxemburg, Frankfurt a Amsterdam, ktorý prekonal Londýn a stal sa najväčším centrom obchodov s akciami v Európe.
  • Banky presunuli alebo presúvajú z Británie do EÚ majetok za viac ako 900 miliárd libier, poisťovne a správcovia aktív vyše 100 miliárd.

Aké sú prognózy

New Financial očakáva, že z dlhodobého hľadiska sa najviac aktív presunie do Frankfurtu a z presťahovania pracovných miest najviac získa Paríž.

Štúdia predpokladá, že 300 až 500 menších finančných firiem z EÚ by si mohlo otvoriť v Británii stálu kanceláriu. Doterajšie predpovede odhadovali tisícku prípadov.

Londýnske finančné centrum City v dohľadnom čase zostane dominantným v Európe. Jeho vplyv sa však zníži, čo podľa štúdie môže znížiť ročný prebytok obchodu so službami Británie s EÚ o 26 miliárd libier. (čtk, reuters)

Šéf Wizz Airu József Váradi sa nespolieha na to, že letecká doprava sa v lete zotaví. Pandemické opatrenia pretrvávajú, očkovanie podľa neho viazne a nejasný výhľad ohrozuje plán zvýšenia kapacity. Ryanair či easyJet sú optimistickejší.

EasyJet, čo sú najväčšie britské aerolinky podľa počtu prepravených cestujúcich, tento týždeň uviedol, že je pripravený v máji posilniť prevádzku vo väčšine krajín a začať lietať „vo veľkom“.

Ryanair na konci marca informoval, že tento rok v lete počíta s 80 % obvyklej kapacity.

Čo hovorí šéf Wizz Airu:

  • V horizonte troch až štyroch mesiacov sa vzhľadom na neistotu vo veci uvoľňovania opatrení nedá odhadnúť úroveň dopytu. Wizz Air pôvodne počítal so zvýšením kapacity na 70 až 80 % normálu pred pandémiou. „Je možné, že túto úroveň dosiahneme, ale nemôžeme to garantovať. Nie je to vec plánovania, závisí to od vládnych reštrikcií.“
  • Nepochybuje, že dopyt sa raz zotaví. „Nevieme však, či to bude v lete, v zime alebo až na budúci rok na jar,“ uviedol Wizz Air vo vyhlásení. Tento rok v lete počíta len s postupným oživovaním leteckej dopravy.
  • Pripomína, že Európa obmedzuje letecké cestovanie viac, než sa pôvodne čakalo, a zotavuje sa pomalšie ako v Severnej Amerike či v Ázii. V porovnaní s nimi má Európa nižšie zastúpenie vnútroštátnych letov.

Výhľad Wizz Airu na leto, keď aerolinky zarábajú najviac peňazí, sa zhoduje s odhadmi analytikov, ktorí sú čoraz konzervatívnejší, upozorňuje Bloomberg.

Wizz Air počíta so zachovaním všetkých 40 základní. Neplánuje zrušiť ani objednávku na 27 lietadiel Airbus A320, ktoré majú byť dodané do 12 mesiacov. Na účtoch má 1,6 miliardy eur, čo by firme malo v súčasnom režime vydržať na tri roky. (čtk)

Výsledky Daimlera v 1. štvrťroku prekonali očakávania analytikov. Prevádzkový zisk bez mimoriadnych položiek podľa predbežných údajov stúpol na rekordných 5 miliárd eur zo 719 miliónov eur pred rokom.

Podľa firmy k výraznému zlepšeniu hospodárenia prispeli najmä vyššie ceny, nižšie náklady a vysoký dopyt po autách Mercedes-Benz, osobitne v Číne. Vlani v 1. štvrťroku prevádzkový zisk Daimlera v dôsledku pandémie klesol o 70 %.

Daimler už skôr oznámil, že predaj vozidiel Mercedes v 1. kvartáli vzrástol medziročne o 22 % na 581-tisíc. Odbyt v Číne sa zvýšil o tri pätiny.

Automobilky sa už toľko neobávajú o vývoj dopytu ako o dodávky súčiastok. Po celom svete totiž zápasia s nedostatkom čipov. (čtk, reuters)

Výrobca hračkárskych áut Matchbox začne využívať aj recyklované materiály v snahe viac chrániť životné prostredie. Značka ponúkne modely skutočných elektromobilov, začne s Teslou Roadster. Neskôr pribudnú aj modely dobíjacích staníc.

Hračkársky podnik by medzi deťmi rád zvýšil povedomie o vplyvoch motorizmu na životné prostredie.

Nové modely od Matchboxu budú vychádzať z elektrických a hybridných áut Nissan, Toyota a BMW. Tesla Roadster bude prvý lisovaný podel na 99 % vyrobený z recyklovaných materiálov, na trhu sa objaví na budúci rok.

Pôjde o recyklovaný zinok a plasty. Len 1 % bude tvoriť nehrdzavejúca oceľ, ktorá zatiaľ nebola nikde použitá. Balenie bude bez plastov, len z papiera a drevného vlákna.

Viac o značke Matchbox:

  • Britskú značku v roku 1953 uviedla na trh firma Lesney Products, ktorá v roku 1982 skrachovala.
  • Pod vedením Universal Toys sa výroba presunula do Macaa. V roku 1997 sa Matchbox stal súčasťou amerického koncernu Mattel, pod ktorý patrí aj značka Hot Wheels.
  • Predáva viac ako 40 miliónov lisovaných modelov áut ročne. (čtk, bbc)

Aures Holdings pripravuje online predaj ojazdených áut v západnej Európe, do roku 2025 investuje do projektu pol miliardy eur. Rozšíriť ho chce v Nemecku a ďalších jedenástich krajinách. Firma prevádzkuje aj sieť autobazárov AAA Auto.

Nový projekt Driverama bude založený na medzinárodnom výkupe a predaji ojazdených áut za pomoci pokročilých algoritmov.

Prvé pobočky vzniknú na budúci rok v Nemecku, potom sa rozšíria do ďalších jedenástich krajín. Cieľom je stať sa do roku 2025 najväčším online obchodníkom s ojazdenými vozidlami v Európe.

Sieť autobazárov AAA Auto chce obnoviť expanziu najmä na poľskom trhu. V 1. štvrťroku predala prvý raz viac vozidiel v Poľsku než na Slovensku, a to vďaka tomu, že na poľskom trhu nie sú zavedené pandemické obmedzenia v maloobchode.

AAA Auto pôsobí v Česku, Poľsku, na Slovensku a v Maďarsku prostredníctvom 45 pobočiek. Vlani autobazáre predali 15 200 vozidiel (medziročne o 16 % menej), z toho pre uzáveru v Česku a na Slovensku väčšinu online. (e, čtk)

Automobilka SsangYong Motor sa dostala do nútenej správy v dôsledku ťažkostí so splácaním úverov. Väčšinovému vlastníkovi, ktorým je indická skupina Mahindra, sa nepodarilo nájsť pre firmu záujemcu o prevzatie.

SsangYong je štvrtým najväčším výrobcom osobných áut v Južnej Kórei, orientuje sa na modely SUV. Vlani predaj firmy klesol o viac ako pätinu na 107-tisíc vozidiel.

Mahindra vlastní v SsangYongu 75-percentný podiel. Kúpila ho v roku 2011, keď sa juhokórejský podnik ocitol na pokraji bankrotu. Mahindra hľadá kupca pre celý svoj podiel alebo aspoň pre jeho väčšinu. (čtk, reuters)

Taiwanskému zmluvnému výrobcovi čipov TSMC v prvom kvartáli stúpol čistý zisk o 19,4 % na 139,7 miliardy taiwanských dolárov, čo je v prepočte zhruba 4,2 miliardy eur. Počas pandémie je vyšší dopyt po čipoch, ktorých je teraz vo svete nedostatok.

Taiwanská spoločnosť v tomto kontexte už skôr predpovedala „niekoľko rokov rastových príležitostí“.

TSMC je po americkom Inteli a juhokórejskom Samsungu podľa vlaňajších tržieb tretím najväčším výrobcom čipov na svete. Medzi jeho zákazníkov patria okrem iných americké spoločnosti Apple či Qualcomm.

Analytici očakávali, že zisk za prvý štvrťrok dosiahne 134 miliárd taiwanských dolárov. Firma zvýšila tržby o 25,4 % na rekordných 12,9 miliardy amerických dolárov.

Taiwanská firma na začiatku apríla oznámila, že v nasledujúcich troch rokoch investuje do zvýšenia kapacity vo svojich závodoch 100 miliárd dolárov. Intel zas informoval, že na rozšírenie kapacity vynaloží 20 miliárd dolárov. TSMC už skôr uviedla, že tento rok na vývoj a výrobu pokročilých čipov vyčlení 25 až 28 miliárd dolárov. (čtk, e)

Dell odčlení svoj väčšinový podiel v softvérovej divízií VMware, ktorá sa zamierava na cloud computing a je najvýkonnejšou časťou firmy. Krok má americkému výrobcovi počítačov znížiť dlh. Rozdelenie by malo byť dokončené v 4. štvrťroku.

VMware sa zameriava na softvér pre cloud computing, teda poskytovanie služieb či programov vzdialenými servermi dostupnými z internetu. Ťaží z toho, že firmy sa snažia znížiť náklady a presúvajú sa ku cloudovým službám. Tento presun zrýchlila pandémia covidu-19.

V rámci transakcie VMware všetkým akcionárom vrátane Dellu vyplatí mimoriadnu dividendu 11,5 miliardy až 12 miliárd dolárov. Dell dostane z toho 9,3 až 9,7 miliardy.

Túto dividendu použije na zníženie dlhu, ktorý predstavuje 41,62 miliardy dolárov. Dlh narástol v roku 2016 pri prevzatí vtedajšieho väčšinového majiteľa VMware, firmy EMC. (čtk, reuters)

Kofola vo výročnej správe potvrdila vlaňajší prevádzkový zisk pred odpismi (EBITDA) presahujúci miliardu českých korún. Výsledok je pre skupinu mierne nad očakávaním, posledné mesiace vlaňajška ovplyvnili nové obmedzenia spôsobené pandémiou.

  • Výsledky potvrdzujú predbežné údaje zverejnené začiatkom februára.
  • EBIDTA vlani dosiahla 1,03 miliardy korún (zhruba 40 miliónov eur).
  • Tržby klesli v porovnaní s predvlaňajškom o 3,7 % na 6,17 miliardy korún.
  • Tento rok očakáva manažment Kofoly prevádzkový zisk od 1,03 do 1,15 miliardy korún.

Kofola hovorí, že jej pomohla pružnosť v riadení firiem, prispôsobenie marketingových a obchodných aktivít situácii a zodpovedajúce opatrenia na strane nákladov. „V Česku a na Slovensku nám tiež pomohla úspešná akvizícia minerálnych vôd Ondrášovka a Korunní,“ uviedol generálny riaditeľ skupiny Jannis Samaras.

Skupina má 11 výrobných závodov na piatich európskych trhoch. Okrem Kofoly k výrobkom patria nápoje značiek Rajec, Jupí, Vinea, Jupík, Semtex alebo Top Topic. Do skupiny patrí aj slovinská spoločnosť Radenska a chorvátsky výrobca minerálok Studenac.

Vlani sa Kofola stala majiteľom 100-percentného podielu v spoločnostiach Karlovarská Korunní a Ondrášovka a kúpila aj českého výrobcu ciderov firmu F. H. Prager.

Kofola má viac než 2000 zamestnancov. Väčšinovým majiteľom skupiny je spoločnosť Aetos patriaca rodine Samarasovcov a ostatným zakladateľom Kofoly, ktorými sú akcionári René Musila a Tomáš Jendřejek. (čtk)

Synovi v rodinnej firme sa nechcelo rezať betón. Našiel spôsob, ako premeniť plastový odpad na terazzo

Terazzo s podrveným plastom namiesto kameňa. Foto N - Tomáš Grečko
Terazzo s podrveným plastom namiesto kameňa. Foto N – Tomáš Grečko

Malá rodinná firma vynašla spôsob, ako premeniť plastový odpad na materiál, ktorý pripomína terazzo. Vyrábajú z neho nielen podlahy, ale aj lavičky alebo kvetináče. Má však potenciál nahradiť betón. „Dokážeme spracovať aj desiatky rokov starý degradovaný plast. Čím horší, tým lepšie,” hovorí Ottó Nagy mladší.

Odborári v žarnovických podnikoch Tubex a Slovakia Packaging hlasujú o vyhlásení štrajku. Dôvodom je neúspešné vyjednávanie s vedením rakúsko-nemeckej firmy o kolektívnej zmluve na roky 2021 a 2022. (tasr)

Ryanair prehral na súde EÚ ďalší spor o štátnu pomoc pre konkurenčné aerolínie na prekonanie koronakrízy. Tentoraz išlo o podporu Švédska, Dánska a Fínska pre dopravcov SAS a Finnair. Ryanair sa chce odvolať, spor sa môže ťahať roky.

Podľa tribunálu EÚ je štátna pomoc v súlade s pravidlami Únie a nie je diskriminačná. „Dnešné rozhodnutie vracia proces liberalizácie v leteckej doprave späť o 30 rokov,“ reagoval Ryanair, ktorý sa chce voči rozhodnutiu odvolať na Súdnom dvore EÚ.

Najväčšia nízkonákladová letecká spoločnosť v Európe podala na Komisiu 16 žalôb preto, že povolila štátnu pomoc firmám, ako sú Lufthansa, Austrian, KLM či TAP a ďalšie podporné programy, z ktorých mali prospech jednotlivé vlajkové aerolínie.

EK schválila viac ako 3 bilióny eur štátnej pomoci firmám, ktoré sa potýkajú s dôsledkami pandémie. Letecké odvetvie patrí k najviac zasiahnutým sektorom. (čtk, reuters)

Čínsky regulátor varoval viac ako 30 internetových firiem, aby upustili od zakázaných praktík. Napríklad nútili obchodníkov, aby používali výlučne jednu platformu. Úrad nedávno vymeral Alibabe rekordnú pokutu 2,3 miliardy eur.

Úrad na reguláciu trhu oslovil zástupcov 34 firiem, sú medzi nimi aj veľké podniky ako Tencent, ByteDance a JD.com, či vyhľadávač Baidu a platformu na doručovanie jedla Meituan.

Nariadil im, aby do mesiaca urobili inšpekciu a pohrozil tvrdým trestom, ak aj potom budú porušovať protimonopolné pravidlá, ktoré v Číne platia pre internetové platformy od februára.

Regulátor varoval aj pred výrazne nízkymi cenami s cieľom prilákať zákazníkov, zneužívaním veľkých dát a daňovými podvodmi. Najviac mu prekáža, že internetové platformy si vymáhajú exkluzivitu u obchodníkov, ktorí potom nemôžu predávať inde. (čtk, reuters)

Finančník Karel Pražák môže prevziať novácku chemičku Fortischem prostredníctvom spojenia s firmou CM-Credit zo svojej skupiny Kaprain. Transakciu schválil český Úrad pre ochranu hospodárskej súťaže.

Úrad informuje o povolení spojenia firiem na internetovej stránke. Skupina Kaprain už skôr uviedla, že chce prevziať a vytiahnuť Fortischem z existenčných problémov po bývalom majiteľovi Mariovi Hoffmannovi.

Skupina Kaprain bola založená v roku 2013, podniká v troch základných oblastiach, a to v priemysle, nehnuteľnostiach a financiách. Jej majiteľom je Karel Pražák, ktorý začínal v 90. rokoch v Pragobanke a neskôr pracoval aj v PPF priamo pre Petra Kellnera. (čtk)

Alternatívna taxislužba Grab vstúpi na akciový trh v USA spojením s firmou špecializovanou na akvizície, takzvanou SPAC. Nová rekordná transakcia tohto typu oceňuje najhodnotnejší juhoázijský startup na 40 miliárd dolárov.

Grab sa zlúči s investičnou firmou Altimeter Capital. Transakcia zahŕňa aj finančnú injekciu 4 miliardy dolárov od firiem BlackRock, Fidelity International, Janus Henderson Investors, Temasek Holdings a ďalších.

S akciami Grabu sa bude obchodovať na trhu Nasdaq, kde je veľa firiem z odvetvia vyspelých technológií.

Viac o firme Grab:

  • Štartovala v roku 2012 v Malajzii. V súčasnosti sídli v Singapure a pôsobí v ôsmich krajinách juhovýchodnej Ázie.
  • Okrem služieb alternatívnej taxislužby podniká aj v rozvoze jedla a poskytovaní finančných služieb.
  • V roku 2018 prevzala aktivity Uberu v juhovýchodnej Ázii, za čo americký konkurent získal menšinový podiel v Grabe.

Zatiaľ najväčšia transakcia s firmou SPAC podčiarkuje trend na akciových trhoch. Spoločnosti tohto typu od začiatku roka vybrali od investorov 99 miliárd dolárov na vstup na burzu v USA, za celý vlaňajšok to bolo 83 miliárd dolárov.

SPAC je prázdna firma založená len na účely akvizície. Najprv vydá akcie v rámci IPO, vstúpi na burzu a potom hľadá vhodný cieľ na prevzatie. Investori do SPAC spočiatku nevedia, aký podnik firma prevezme. (čtk, reuters)

EPH podnikateľa Daniela Křetínskeho postaví v Nemecku 50 veterných elektrární s celkovým výkonom 300 megawattov. Dodávateľom technológie bude GE Renewable Energy.

Veterné turbíny budú podľa hovorcu EPH Daniela Častvaja ročne dodávať približne 800 000 megawatthodín elektrickej energie. To zodpovedá ročnej spotrebe viac než 230 000 domácností.

Zmluvu o dodávkach turbín EPH s GE Renewable Energy podpísala prostredníctvom svojej dcérskej firmy EP New Energies.

Povoľovacie stavebné konanie sa začne tento rok, výstavba veternej farmy v roku 2023. Cenu hovorca neuviedol. (čtk)

Novým riaditeľom slovenskej pobočky Huawei sa stal Leo Peng, na čele produktovej divízie čínskeho výrobcu smartfónov vystriedal od apríla Thomasa Liu. Leo Peng pracoval dosiaľ pre Huawei v Rumunsku, Liu sa presunul do Maďarska.

O zmene informovala firma v tlačovej správe.

Leo Peng v Rumunsku podľa firmy tri roky zodpovedal za trhové rozhodnutia a rozvoj ekosystému mobilných služieb Huawei v Rumunsku. Predtým od roku 2012 pracoval pre Huawei v Číne.

Umelú inteligenciu vlani v krajinách EÚ využívalo 7 % firiem, ktoré majú aspoň desať zamestnancov. Najaktívnejšie sú v tomto smere podniky v Írsku, najmenej je umelá inteligencia rozšírená v Lotyšsku. Slovensko je na úrovni priemeru Únie.

Informácie o využívaní umelej inteligencie zverejnil Eurostat, podľa ktorého ide o strategicky dôležitú oblasť a kľúčový faktor hospodárskeho rozvoja.

Môže poskytnúť riešenia náročných úloh, ako je liečba chorôb či minimalizácia klimatických vplyvov na poľnohospodárstvo. Dáva strojom a systémom schopnosť analyzovať okolie a rozhodovať s určitým stupňom autonómie, uvádza Eurostat.

Viac o využívaní umelej inteligencie v EÚ:

  • Dve percentá firiem využívali strojové učenie na internú analýzu veľkých dát.
  • V 1 % podnikov sa dáta analyzovali interne s pomocou prirodzeného jazykového spracovania, prirodzenej tvorby jazyka alebo rozpoznávania reči.
  • Chatovaciu službu, keď chatbot alebo virtuálny asistent odpovedajú zákazníkom v prirodzenom jazyku, využívali 2 % firiem.
  • Dve percentá podnikov nasadili roboty s určitou formou autonómie, napríklad na upratovanie, nebezpečné či opakované činnosti, ako je odstraňovanie jedovatých látok, triedenie tovaru v sklade, prípadne pomoc zákazníkom s nakupovaním alebo platením. (čtk, e)

Microsoft potvrdil kúpu Nuance Communications za takmer 20 miliárd dolárov vrátane dlhu. Firma sa zaoberá okrem iného vývojom umelej inteligencie a rozpoznávania reči.

Microsoft oznámil transakciu na internetovej stránke. Snaží sa posilniť prechod na cloudové služby aj o odvetvie zdravotníctva.

S Nuance začali spolupracovať v roku 2019 na automatizácii zdravotníckej dokumentácie. Obe firmy ťažia z rozmachu medicíny na diaľku, keďže v pandémii sa časť komunikácie s lekármi presunula na internet.

Prevzatie Nuance je druhou najväčšou akvizíciou Microsoftu po sociálnej sieti LinkedIn z roku 2016 v hodnote 26 miliárd dolárov.

Viac o firme Nuance Communications:

  • Jej produkty používa vyše 55 % amerických lekárov a 77 % nemocníc.
  • Tržby podniku zo segmentu lekárskej starostlivosti vlani stúpli o 37 %.
  • Pomáhala Applu pri spustení osobného asistenta Siri. Produkuje softvér, ktorý sa používa napríklad v automobilovom priemysle. (čtk, bloomberg, reuters)

Amazon sa ubránil založeniu odborov v USA. Boj sa však zďaleka neskončil

Distribučné centum Amazonu v Bessemere (štát Alabama). Foto - TASR/AP
Distribučné centum Amazonu v Bessemere (štát Alabama). Foto – TASR/AP

Amazon vyhral bitku o založenie prvých odborov v USA, pravdepodobne ho však ešte čaká neľahký boj. Odborári sa nechcú zmieriť s prehrou a poukazujú na neférové praktiky firmy, zamestnancov Amazonu podporil aj prezident Joe Biden.

Akcie Alibaby na burze v Hongkongu sa výrazne posilnili, pridali si 6,5 %. Firma dostala od čínskeho regulátora pokutu 2,3 mld. eur za zneužívanie dominantného postavenia. Obchodníkom sa uľavilo, že sankcia ani nariadené kroky nie sú tvrdšie.

Alibaba neočakáva žiadny významný vplyv zásahu protimonopolného úradu, uviedol jej šéf Daniel Zhang. Vymeraná pokuta zodpovedá 4 % tržieb firmy za rok 2019.

Regulátori nariadili Alibabe, aby prestala žiadať od obchodníkov, nech sa rozhodnú, či využijú jej alebo konkurenčnú platformu, čo sa označuje ako exkluzivita. Podľa kritikov práve táto požiadavka pomohla Alibabe stať sa najväčším internetovým obchodom v Číne.

Aké sú reakcie na pokutu:

  • „Potvrdili náš podnikateľský model,“ upozornil výkonný podpredseda Alibaby Joe Tsai, podľa ktorého cítia úľavu, že nie je nič zlé na modeli podnikania Alibaby ako platformovej spoločnosti.
  • Podľa analytikov rozhodnutie o sankcii znížilo obavy trhu o budúcnosť firmy. Alibaba a jej finančno-technologická dcéra Ant Group sú v hľadáčiku čínskych úradov od konca vlaňajška, keď zakladateľ Jack Ma ostro kritizoval miestny regulačný systém.
  • „Alibaba zostáva lákavým a pohodlným spôsobom, ako investovať do rýchlo rastúcej čínskej ekonomiky,“ uviedol šéf Sage Capital Franklin Chu. Akcie Alibaby sú podľa neho podhodnotené.

Kontext

Pokuta pre Alibabu je viac ako dvojnásobná než sankcia, ktorú musel za monopolné správanie v roku 2015 zaplatiť v Číne americký Qualcomm, najväčší svetový dodávateľ čipov pre mobilné telefóny.

Vo svete sú technologické giganty, ako je Google, Facebook či Amazon, v centre záujmu protimonopolných úradov. Google dostal v posledných rokoch od EK tri pokuty za porušovanie pravidiel hospodárskej súťaže v celkovej sume vyše 8 miliárd eur. (čtk, reuters)

Saudi Aramco predá za 12,4 miliardy dolárov podiel vo svojej firme pre správu ropovodov investorskej skupine vedenej EIG. Ide o jednu z najväčších svetových transakcií v oblasti energetickej infraštruktúry.

Podľa agentúry Bloomberg je dohoda súčasťou snahy Saudskej Arábie otvoriť sa zahraničným investíciám a použiť peniaze na diverzifikáciu svojej ekonomiky.

Podrobnosti o transakcii

  • Skupina na čele s EIG v novovytvorenej firme Aramco Oil Pipelines Company získa 49-percentný podiel a právo vyberať 25 rokov poplatky za ropu.
  • Saudi Aramco bude potrubie aj naďalej vlastniť.
  • Celková hodnota Aramco Oil Pipelines Company predstavuje 25,3 miliardy dolárov.

Úbytok aktív obriej štátnej energetickej spoločnosti, ktorá je najväčšou ropnou firmou na svete, jej pomáha udržiavať výplatu akcionárom a poskytuje prostriedky na investície do ropných polí a rafinérskych projektov.

Vlani Saudi Aramco vyplatila dividendu 75 miliárd dolárov, najväčšiu akú kedy akcionárom odovzdala firma obchodovaná na burze. Väčšina sumy odišla štátu.

Saudi Aramco získala v roku 2019 vstupom na burzu za menej než dve percentá svojich akcií 25,6 miliardy dolárov. Trhovou hodnotou sa stala treťou najväčšou firmou na svete za Applom a Microsoftom. Najziskovejší podnik na svete zabezpečuje zhruba 12 % svetovej produkcie ropy.

EIG sídli vo Washingtone a na celom svete vlastní energetické aktíva za 22 miliárd dolárov. (čtk)

Čínsky štátny regulačný úrad udelil internetovému predajcovi Alibaba pokutu v prepočte 2,3 miliardy eur za zneužívanie dominantného postavenia. Suma predstavuje zhruba 4 % tržieb za rok 2019. Alibaba je v hľadáčiku pekinských úradov od konca vlaňajška.

O pokute informovala agentúra Reuters s odvolaním na čínske médiá. Alibaba vo vyhlásení na sociálnej sieti Weibo uviedla, že rozhodnutie úradu „akceptovala“ a podriadi sa mu.

Na Alibabu a jej finančnú dcérsku spoločnosť Ant Group sa úrady zameriavajú po tom, čo zakladateľ Jack Ma v prejave ostro kritizoval čínsky regulačný systém. Regulátori už výrazne zakročili proti Ant a prinútili firmu podniknúť zmeny, ktoré vážne ohrozujú jej výhľad.

Čo teraz tvrdia regulátori o Alibabe

  • Štátny úrad konštatoval, že vyšetrovanie spustené v decembri prišlo k záveru, že spoločnosť Alibaba „zneužívala svoje dominantné postavenie na trhu“ od roku 2015.
  • Firmám, ktoré prostredníctvom nej predávali tovar, bránila v používaní iných platforiem.
  • Úrad tiež uviedol, že internetový predajca porušuje protimonopolný zákon tým, že bráni voľnému obehu tovarov a porušuje obchodné záujmy predajcov. (čtk)

Humenskú bitku politici neukončili. Chemes mal Nexisu povoliť vlastnú výrobu energií v októbri, dodnes sa nedohodli

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Spor medzi humenskými firmami Nexis a Chemes dodnes sčasti pretrváva. Dohoda, ktorú pomohol vyrokovať šéf parlamentného výboru pre hospodárstvo Peter Kremský, nie je ani po takmer roku celkom naplnená, Nexis si zatiaľ nemôže vyrábať vlastné energie.

Boeing skontroluje niektoré lietadlá 737 Max z dôvodu možného problému s elektrinou. Požiadal preto 16 zákazníkov, aby dočasne odstavili stroje z prevádzky. Firma tvrdí, že porucha sa netýka celej flotily, len konkrétnej skupiny lietadiel.

Porucha prichádza iba niekoľko mesiacov po tom, ako najpredávanejší model Boeingu získal povolenie na návrat do prevádzky po takmer dvojročnej nútenej prestávke.

Stroje 737 Max boli po dvoch nehodách od marca 2019 zhruba dvadsať mesiacov vyradené z prevádzky. Koncom minulého a začiatkom tohto roka získali povolenie na obnovenie letov v USA a ďalších krajinách vrátane štátov EÚ či Kanady.

Podrobnejšie informácie:

  • Hovorkyňa Boeingu Jessica Kowalová uviedla, že súčasný problém nesúvisí s poruchou, pre ktorú mali lietadlá 737 Max nútenú dlhú prestávku.
  • Boeing nespresnil, koľko zo 183 lietadiel, ktoré už boli vrátené do prevádzky, bude nutné skontrolovať. Podľa Bloombergu v súčasnosti zhruba 20 aeroliniek uskutoční so 737 Max okolo 400 letov denne. Sú medzi nimi American Airlines, United Airlines či Southwest.
  • Aerolinky Southwest už oznámili, že stiahli z prevádzky 30 zo svojich 58 lietadiel 737 Max 8. (čtk, bloomberg, reuters)

Strojárenská spoločnosť Schüle Slovakia plánuje v Levoči výstavbu novej prevádzky na výrobu hliníkových odliatkov. Investícia podľa ministerstva hospodárstva môže dosiahnuť 12,5 milióna eur, ministerstvo navrhuje štátne stimuly 3,9 milióna eur.

Vyplýva to z návrhu, ktorý predložilo ministerstvo do pripomienkového konania. Schüle Slovakia pôsobí v súčasnosti v Poprade, kde podľa materiálu zamestnáva 356 zamestnancov. Ročné tržby má zhruba 20 miliónov eur a vlani a predvlani straty dosiahli do 500-tisíc eur.

Nemecká firma počíta s tým, že do roku 2026 zamestná v Levoči 130 pracovníkov, investičné náklady 12,5 milióna eur sú naplánované do roka 2023.

Odliatky z novej prevádzkarne by mal odoberať najmä automobilový priemysel, výroba bude diverzifikovaná aj na hliníkové odliatky do pneumatických systémov a hliníkové odliatky pre zariadenia na výmenu tepla.

Navrhované štátne stimuly sa skladajú z:

  • daňovej úľavy 1,9 milióna eur,
  • príspevku na nové pracovné miesta 2 milióny eur. (tasr, e)

Prvá veľká fabrika ukázala straty z koronakrízy. Sotákove železiarne prerobili tri milióny, no mohlo byť aj horšie

Foto TASR
Foto TASR

Sotákove železiarne vlani prerobili tri milióny, pričom stratu už znižovali dividendy od zahraničných dcér. Železiarne Podbrezová, ktoré sú s tritisíc ľuďmi najväčším horehronským zamestnávateľom, ako jedna z prvých domácich fabrík zverejnili minuloročné straty.

Nike sa dohodla na urovnaní súdneho sporu vo veci topánok so satanskými symbolmi, ktoré uviedla na trh malá firma MSCHF Product Studio z Brooklynu. Tá pristúpila na to, že obuv od zákazníkov odkúpi späť.

Nike tvrdí, že topánky, na ktorých je aj jej logo, porušujú jej ochrannú známku. Žalobu na MSCHF podala minulý týždeň.

Veľký americký výrobca argumentoval tým, že topánky mätú spotrebiteľa. Keď MSCHF svoju satanskú obuv uviedla na trh, začali sa objavovať výzvy na bojkot Nike, pretože ľudia sa mylne domnievali, že takýto produkt schválila.

Viac k téme: Nike zažalovala malú spoločnosť z Brooklynu, ktorá si dala vyrobiť stovky párov topánok so satanskými symbolmi

Amazon v USA pravdepodobne zabránil snahe o vznik prvých odborov. Založiť sa ich pokúsila časť zamestnancov firmy v distribučnom centre v štáte Alabama.

Predbežné výsledky hlasovania ukázali, že založenie odborov zrejme nezíska dostatočnú podporu.

Ako sa Amazon bránil odborom:

  • V sklade na predmestí Birminghamu dal vyvesiť letáky, ktoré upozorňovali na nevýhody členstva v odboroch.
  • Zvolával porady a presviedčal zamestnancov, že byť v odboroch nie je dobrý nápad, a pripomínal, že v Alabame už ponúka viac ako dvojnásobok minimálnej mzdy a k tomu platí prémie.
  • Upozorňoval, že s členstvom v odboroch sú spojené poplatky, ktoré však pracovníkom automaticky nezabezpečia lepšie pracovné podmienky.

Kontext

Hlasovanie pracovníkov Amazonu v Alabame prilákalo pozornosť médií. V prospech zamestnancov sa vyjadrovali športovci, hviezdy Hollywoodu aj prezident Joe Biden.

Za 26 rokov existencie Amazonu sa o návrhu založiť odbory hlasovalo druhý raz. V roku 2014 sa proti nemu vyslovili zamestnanci skladu v štáte Delaware. (čtk, bbc)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať