Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Téma: Firmy

Ford žiada nemeckú vládu o štátnu pomoc vo výške pol miliardy eur vo forme záruk. Plánuje využiť program, ktorý Berlín vytvoril na záchranu domácich firiem v koronakríze. Ford má v Nemecku dva výrobné závody.

Ford mal ťažkosti už pred vypuknutím pandémie, o možnej pomoci rokuje so spolkovou vládou a s krajinami Severné Porýnie-Vestfálsko a Sársko.

Väčšiu časť záruk by mala prevziať centrálna vláda, menšiu obe spolkové krajiny. Automobilka má v Nemecku menší závod na hranici s Francúzskom a väčší neďaleko Kolína nad Rýnom.

Podľa denníka Handelsblatt sa nemecká vláda obáva odlivu štátnych peňazí do zahraničia, čoho príkladom je aj americký Ford.

Prečo je to dôležité

Nemecká vláda vytvorila po vypuknutí pandémie fond na stabilitu hospodárstva WSF, do ktorého vložila 100 miliárd eur. Cieľom bolo zabrániť krachu dôležitých domácich firiem a zamedziť tomu, aby sa bankrotujúce podniky dostávali lacno do rúk zahraničných vlastníkov.

Kabinet sa však dostal do ťažkej situácie, pretože nemeckí zamestnanci dcérskych firiem zahraničných spoločností by teraz mohli poslúžiť ako zajatci a vytvárať na kabinet tlak, aby pomohol ich zamestnávateľovi aj bez záruk, čo sa stane s uvoľnenými peniazmi.

V čom je problém

Podľa Handelsblattu o pomoc z fondu WSF v auguste požiadalo 14 firiem; ako prvá z neho získala 9 miliárd eur Lufthansa. Už rokovania s ňou boli náročné – okrem iného preto, že aerolinky majú dcérske podniky v zahraničí.

Teraz sa zdá, že opačná cesta, keď sa majú zachraňovať nemecké dcéry zahraničných firiem, je ešte komplikovanejšia a politicky citlivejšia. (čtk, handelsblatt)

Siemens uviedol na nemeckú burzu svoju energetickú divíziu Siemens Energy. Jej akcie sa po zalistovaní oslabovali a trhová hodnota dosiahla zhruba 16 miliárd eur.

Vstup Siemens Energy na burzu predstavuje ďalší krok k odčleneniu divízie od koncernu, ktorý vyrába širokú paletu produktov od zdravotníckej techniky cez lokomotívy a plynové turbíny až po ďalšie strojárske výrobky.

Siemens pokračuje v odčleňovaní divízií aj napriek negatívnemu vplyvu pandémie na firmy po celom svete. V roku 2018 vstúpila na burzu divízia výroby zdravotníckej techniky Healthineers, ešte v roku 2013 tak urobil producent osvetľovacej techniky Osram. (tasr, bloomberg)

Americký súd dočasne zablokoval nariadenie vlády o zákaze sťahovania čínskej aplikácie TikTok z online obchodov Googlu a Applu. Odložený zákaz mal vstúpiť do platnosti v noci z nedele na pondelok.

Súd zatiaľ odmietol zablokovať ďalšie reštrikcie amerického ministerstva obchodu, ktoré majú začať platiť 12. novembra a podľa TikToku znemožnia používanie aplikácie v USA.

Prečo tlačia na zákaz TikToku

Americký prezident Donald Trump ťaženie proti TikToku zdôvodňuje obavami, že čínske vlastníctvo firmy je rizikom pre národnú bezpečnosť USA. Podľa neho môže čínska vláda prostredníctvom aplikácie získavať informácie o amerických občanoch.

Zachovanie aktivít aplikácie TikTok v USA podmienil Trump ich presunom do amerických rúk.

Ako riešia problém

Majiteľ TikToku – čínska firma ByteDance – pred týždňom uzavrel predbežnú dohodu s americkými partnermi Oracle a Walmart, ktorá má umožniť pokračovanie aplikácie v USA.

Podľa Reuters pokračujú rokovania, ktoré majú stanoviť podmienky dohody a rozptýliť pochybnosti zo strany Washingtonu a Pekingu.

Právny zástupca TikToku na súde označil zákaz ponuky aplikácie na stiahnutie v USA za iracionálny, keďže sa vedú rokovania, po ktorých môže byť zbytočný.

Zákaz mal pôvodne vstúpiť do platnosti už 20. septembra. Americké ministerstvo obchodu ho však o týždeň odložilo, aby poskytlo na rozhovory viac času.

Podobný prípad

Americká administratíva sa snaží zablokovať aj možnosť sťahovania čínskej aplikácie WeChat, za ktorou stojí firma Tencent. Podobne ako pri TikToku argumentuje obavami o národnú bezpečnosť.

V prípade WeChatu nariadenie vlády dočasne zablokoval súd predbežným opatrením. Ministerstvo spravodlivosti požiadalo súd, aby zákaz uvoľnil. (čtk, reuters)

Harley Davidson sa sťahuje z Indie, ktorá je najväčším motocyklovým trhom na svete. Firma vyrába v Indii motorky od roku 2011, z trhu ju vytláča konkurencia miestnej značky Hero či japonskej Hondy.

Ikonická americká značka motoriek ukončí výrobu v továrni Bawal na severe Indie, prepustí 70 ľudí a masívne obmedzí predajné aktivity.

V Indii sa ročné predá približne 17 miliónov motocyklov a skútrov. Hoci ide o lacnejší trh než v prípade iných rozvíjajúcich sa krajín, zahraniční výrobcovia vozidiel sa na ňom ťažko presadzujú.

V roku 2017 sa z Indie stiahla automobilka General Motors, Ford vlani súhlasil s prevodom väčšiny indických aktív do spoločného podniku s miestnym výrobcom Mahindra & Mahindra. (bbc)

Stopnuté lietadlá 737 Max by sa mohli vrátiť do prevádzky do konca roka

Regulátori by v novembri mohli povoliť obnovenie prevádzky lietadiel Boeing 737 Max, stroje by sa tak mohli vrátiť do služby do konca roka. Celosvetový zákaz lietania majú od marca 2019, úrady ich stopli po dvoch tragických nehodách.

„Prvý raz za rok a pol môžem povedať, že koniec práce okolo lietadiel Max je na dohľad,“ vyhlásil šéf európskej agentúry pre bezpečnosť letectva EASA Patrick Ky. Predpokladá, že agentúra zruší zákaz lietania 737 Max krátko po americkom federálnom úrade pre letectvo FAA.

Ky upozornil, že povolenia na štátnych úrovniach, ktoré potrebujú jednotlivé aerolinky na obnovenie prevádzky 737 Max v Európe, by si mohli vyžiadať o niečo viac času.

Dôsledky problémov 737 pre Boeing

Boeing v januári zastavil výrobu lietadiel 737 Max z dôvodu prieťahov pri získavaní povolení od regulátorov. Problémy okolo tohto typu lietadiel už firmu stáli viac ako 18 miliárd dolárov.

Tento rok navyše výrobcov lietadiel tvrdo zasiahla koronakríza, ktorá prudko obmedzila leteckú dopravu. Boeing na konci mája oznámil, že plánuje zrušiť 10 % pracovných miest, čo sa dotkne 16-tisíc zamestnancov. (čtk, reuters)

Airbus dokončil montáž posledného kusu lietadla A380, ktoré si prevezmú aerolínie Emirates. Produkcia najväčšieho osobného lietadla na svete sa končí 15 rokov po jeho prvom štarte. Výrobca dodal na trh celkovo 234 kusov.

Emirates sú najväčším prevádzkovateľom strojov A380 na svete. Firma už začala s vyraďovaním lietadiel, no ďalej počíta s ich prevádzkou.

Posledný vyrobený Airbus vyšiel z hangáru Airbusu v Toulouse v období, keď sa ich dopravcovia zbavujú. Kompletne stroje vyradili Air France, Lufthansa ich koniec zvažuje.

Väčšina aerolínií dlhodobo odstavila lietadlá A380 v dôsledku prepadu dopytu. Už pred koronakrízou od nich dopravcovia začali ustupovať a postupne prechádzajú na modernejšie a úspornejšie stroje typu A350 či Boeing 787. (zdopravy)

Viac k téme: Projekt najväčšieho európskeho lietadla skrachoval, naplnila sa predpoveď bývalého šéfa Boeingu

Americké ministerstvo spravodlivosti požiadalo súd, aby uvoľnil rozhodnutie vlády o odstránení aplikácie WeChat z obchodov Googlu a Applu v USA. Kabinet sa obáva o národnú bezpečnosť, rozhodnutie je zablokované predbežným opatrením.

Vládne opatrenie o zablokovaní čínskeho WeChatu malo vstúpiť do platnosti 20. septembra, zablokovala ho však sudkyňa Laurel Beelerová. Ministerstvo žiada, aby predbežné opatrenie pozastavila po dobu odvolacieho konania.

Opatrenie sudkyne je podľa ministerstva chybné a umožňuje pokračovanie neobmedzeného využívania aplikácie WeChat, ktorá „predstavuje hrozbu pre národnú bezpečnosť a zahraničnú politiku USA“.

Ministerstvo minulý týždeň rozhodlo tiež o stiahnutí čínskej aplikácie TikTok z amerických obchodov. Platnosť nariadenia bola odložená o týždeň vďaka návrhu dohody medzi firmami ByteDance (majiteľ TikToku), Oracle a Walmart o operáciách platformy v USA. (čtk, reuters)

Viac k téme: Vláda USA sa odvolá voči rozhodnutiu súdu, ktorým pozastavil odstránenie aplikácie WeChat z obchodov Googlu a Applu.

Firma ByteDance požiadala v Číne o licenciu na vývoz technológií. Vlastník aplikácie TikTok sa tak snaží doviesť do konca dohodu s partnermi Oracle a Walmart, aby predišiel zákazu činnosti platformy v Spojených štátoch.

Peking koncom augusta prvý raz od roku 2008 obmedzil vývoz umelej inteligencie. Na zoznam produktov, ktorých predaj musí schváliť čínska vláda, pridalo ministerstvo obchodu 23 položiek, napríklad rozpoznávanie reči a textu či personalizované odporúčania.

Podľa expertov si tak Čína chcela vybudovať pozíciu v rozporoch vo veci platformy zdieľaných videí TikToku. Americký prezident Donald Trump v polovici augusta nariadil, aby ByteDance do 90 dní predala aktivity TikToku v USA, inak aplikáciu zakáže z dôvodu ohrozenia národnej bezpečnosti.

Dohodu medzi firmami ByteDance, Oracle a Walmart, ktorá má viesť k vzniku samostatnej americkej spoločnosti, musí schváliť Washington i Peking. Jej presné podmienky zostávajú nejasné. (čtk, reuters)

Viac k téme: Podľa čínskych Global Times Peking pravdepodobne neschváli dohodu týkajúcu sa budúcnosti aplikácie TikTok v USA

Český úrad na ochranu hospodárskej súťaže začal posudzovať predaj firmy Aero Vodochody skupine Aero. Na transakcii s kupujúcim z Maďarska sa v lete dohodol majiteľ výrobcu lietadiel, skupina Penta.

Začiatok správneho konania oznámil ÚOHS na svojej internetovej stránke. „K navrhovanému spojeniu súťažiteľov má dôjsť v oblasti leteckej výroby, teda najmä v oblasti vývoja, výroby a servisu cvičných a ľahkých bojových lietadiel.“

Vlastníkmi Aera sú maďarský podnikateľ András Tombor a skupina Omnipol. Penta oznámila predaj Aera Vodochody v júni. (čtk)

Viac o transakcii: Penta predala Aero Vodochody Aerospace maďarskému podnikateľovi Andrásovi Tomborovi a skupine Omnipol.

O kúpu Leo Expressu sa zaujímajú španielske železnice Renfe. Štátna firma vypísala tender na poradcu pre nákup českého dopravcu, no vzápätí ho zrušila. Leo Express hľadá strategického partnera, jeho vlaky jazdia aj na Slovensko.

O záujme španielskej spoločnosti o vstup do Leo Expressu píše portál Zdopravy.cz.

„Leo Express dlhodobo hľadá strategického partnera, v súčasnosti rokuje s niekoľkými záujemcami,“ uviedol hovorca Leo Expressu Emil Sedlařík. Bližšie podrobnosti neposkytol vzhľadom na záväzok mlčanlivosti.

Možnosť kúpy Leo Expressu skúmali na jar tiež České dráhy, nakoniec od nákupu ustúpili. Aktíva Leo Expressu nie sú veľké, vlaky patria banke a lízingovej firme. Zahraničných investorov však môžu zajímať napríklad licencie na prevádzku v Česku, Poľsku a na Slovensku.

Renfe patrí medzi najväčších európskych železničných dopravcov, zamestnáva vyše 13-tisíc ľudí. Dlhodobo mala prakticky monopolné postavenie, čo už neplatí po otvorení španielskych vysokorýchlostných tratí zahraničnej konkurencii.

Koronavírus potvrdili u zamestnanca košických oceliarní U. S. Steel. Len čo pocítil ťažkosti, nešiel do práce, oznámil hovorca podniku s tým, že pracovisko divízneho závodu Vysoké pece vydezinfikovali a ostatní zamestnanci pokračujú v práci. (tasr)

Ralph Lauren prepustí 15 % pracovníkov, škrty sa môžu dotknúť 3700 z takmer 25-tisíc zamestnancov. Newyorský módny dom sa snaží znížiť náklady a vyrovnať sa s negatívnymi dôsledkami pandémie, chce sa viac zamerať na online predaj. (reuters)

Vlaky RegioJetu do Chorvátska a späť využilo v lete viac ako 60-tisíc cestujúcich z Česka a Slovenska. Priemerná obsadenosť súprav s kapacitou 500 až 560 pasažierov presiahla 90 %.

V júli a auguste premávali vlaky na trase Praha – Bratislava – Ľubľana – Rijeka denne v každom smere, v septembri trikrát za týždeň. Posledný spoj odíde z Rijeky v sobotu.

„Spoje do Chorvátska sa z hľadiska dopytu stali našou najúspešnejšou novou trasou,“ uvádza v tlačovej správe hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Veľká väčšina spojov smerujúcich do Rijeky odišla z Prahy kompletne vypredaná. Približne polovica cestujúcich využila v Rijeke nadväzujúce autobusy, ktoré rozvážali dovolenkárov do tridsiatky destinácií na chorvátskom pobreží.

Vzhľadom na vysoký záujem už RegioJet začal pripravovať vlakové spojenie na budúci rok. S prevádzkou súprav zatiaľ počíta od mája. (čtk)

Firma Whitbread zruší 6-tisíc pracovných miest, čo zodpovedá 18 % pracovnej sily. Britský prevádzkovateľ hotelov a reštaurácií tak reaguje na negatívne dôsledky pandémie v cestovnom ruchu a pohostinskom priemysle.

Whitbread vlastní napríklad hotely Premier Inn a reštaurácie Beefeater. „Očakávame, že dopyt zostane v blízkom období pod tlakom a že program britskej vlády na podporu dočasne uvoľnených zamestnancov sa v októbri skončí,“ uviedla firma.

Tržby Whitbread za finančný polrok do 27. augusta sa prepadli o vyše tri štvrtiny, pretože musela dočasne zavrieť hotely a reštaurácie v rámci boja proti koronavírusu.

Reštaurácie v Británii sa pripravujú na nové kolo reštrikcií, ktoré majú spomaliť rýchlo sa šíriacu druhú vlnu pandémie v krajine. (čtk, reuters)

Podľa čínskych Global Times Peking pravdepodobne neschváli dohodu týkajúcu sa budúcnosti aplikácie TikTok v USA, ku ktorej dospel jej čínsky majiteľ ByteDance s firmami Oracle a Walmart. Dohodu už podporil prezident Donald Trump.

Podľa dohody zúčastnených spoločností má vzniknúť nová firma s názvom TikTok Global, ktorá bude vlastniť aktivity aplikácie v Spojených štátoch. Má umožniť ich pokračovanie, no jej presné podmienky zostávajú nejasné.

Trump pred časom pohrozil zákazom TikToku v Spojených štátoch. Ťaženie proti aplikácii zdôvodňuje obavami, že čínske vlastníctvo firmy predstavuje riziko pre národnú bezpečnosť, pretože čínska vláda podľa neho môže získavať informácie o amerických občanoch.

Na čom sa dohodli

Firma ByteDance tvrdí, že TikTok Global bude jej americkou divíziou, v ktorej bude vlastniť podiel 80 %. Oracle a Walmart však uvádzajú, že podiel ByteDance bude rozdelený medzi jej jednotlivých investorov, z ktorých mnohí sídlia v USA.

Štyria z piatich členov správnej rady TikTok Global tak podľa nich budú Američania. Oracle by v novovytvorenom podniku mal vlastniť 12,5 % a Walmart 7,5 %.

Čo sa nepozdáva čínskym novinám

Čínske noviny Global Times kritizujú napríklad to, že čínsky zástupca bude mať v správnej rade len jedno miesto a že ByteDance odhalí firme Oracle zdrojový kód TikToku.

„Podľa informácií poskytnutých americkou stranou je dohoda nespravodlivá. Vyhovuje nezmyselným požiadavkám Washingtonu. Je pre nás ťažké uveriť, že Peking takúto dohodu schváli,“ píšu Global Times. (čtk, reuters)

Lufthansa napriek masívnej štátnej podpore prepustí viac zamestnancov na plný úväzok než plánovaných 22-tisíc. Na zemi zostane natrvalo najmenej 150 z pôvodných 760 lietadiel, čo je aspoň o polovicu viac, než firma zamýšľala.

Dopravca siaha k výraznejším škrtom vzhľadom na nové odhady, podľa ktorých ponuka letov v tomto roku bude pre cestovné obmedzenia na 20 až 30 % v porovnaní s predkrízovým obdobím. Pôvodne predpokladal, že koncom roka bude mať naspäť vo vzduchu polovicu lietadiel.

Lufthansa získala od vlády podporu na prežitie koronakrízy za 9 miliárd eur. V súčasnom kvartáli sa chystá odpísať 1,1 miliardy eur.

Viac o škrtoch Lufthansy:

  • dlhodobo vyradí z prevádzky osem veľkokapacitných lietadiel A380 a desať strojov A340-600, s ktorých návratom do prevádzky pôvodne počítala. Trvalo mimo prevádzky bude aj zostávajúcich sedem lietadiel A340-600;
  • v 1. štvrťroku 2021 plánuje škrtnúť 20 % manažérskych pozícií a v Nemecku zníži administratívne kancelárske priestory o 30 %;
  • podľa najnovších údajov zamestnáva 128-tisíc ľudí. Vlani ich bolo o 10-tisíc viac, pričom väčšinou firmu opúšťali ľudia, ktorí pre ňu pracovali v cudzine.

Koronakríza tvrdo zasiahla leteckú dopravu po celom svete. Lufthansa prichádza mesačne o 500 miliónov eur a dúfa, že vďaka redukcii kancelárskych plôch to v zime bude o 100 miliónov eur za mesiac menej. (čtk, reuters)

Vláda USA sa odvolá voči rozhodnutiu súdu, ktorým pozastavil odstránenie aplikácie WeChat z obchodov Googlu a Applu. Vlastníkom aplikácie je čínsky Tencent Holding, jej odstránenie nariadilo minulý týždeň americké ministerstvo obchodu.

„Zákaz uvedených transakcií je potrebný na ochranu národnej bezpečnosti Spojených štátov,“ uviedlo ministerstvo s tým, že sa bude usilovať o skorú zmenu súdneho opatrenia.

Prečo je súd proti:

  • predbežné opatrenie, ktorým zablokovala platnosť nariadenia ministerstva obchodu, vydala americká sudkyňa Laurel Beelerová. Žaloba, ktorú podali používatelia, podľa nej prináša vážne otázky ohľadne opodstatnenosti požiadavky. Osobitne v súvislosti s prvým dodatkom ústavy, ktorý garantuje slobodu prejavu;
  • opatrenie blokuje tiež nariadenie, podľa ktorého malo byť v USA výrazne obmedzené aj ďalšie fungovanie WeChatu, čo by mohlo v krajine zhoršiť použiteľnosť tejto služby pre súčasných používateľov;
  • ministerstvo obchodu zdôvodnilo nariadenie ochranou národnej bezpečnosti. Sudkyňa Beelerová však uviedla, že kým všeobecné dôkazy o ohrození národnej bezpečnosti v súvislosti s Čínou a týkajúce sa technológie, a to i mobilnej, sú značné, konkrétne dôkazy týkajúce sa WeChatu sú slabé.

WeChat je mobilná aplikácia typu všetko v jednom, kombinuje služby podobné sieťam Facebook, WhatsApp či Instagram. Podľa analytickej firmy Apptopia mala na začiatku septembra v USA v priemere 19 miliónov aktívnych používateľov denne. (čtk, reuters)

Airbus predstavil tri nové koncepty bezemisných lietadiel, ktoré počítajú s využitím vodíka. Predpokladá, že prvé stroje úplne bez emisií by mohli lietať v roku 2035.

Koncepty bezemisných strojov sú kombináciou rôznych technológií. Airbus ich označuje jednotným názvom ZEROe a očakáva, že prinesú úplne čisté lietanie, píše portál Zdopravy.cz.

„Chceme hrať vedúcu rolu v najväčšej premene letectva v celej histórii,“ uviedol v tlačovej správe šéf Airbusu Guillaume Faury. Podľa neho má vodík šancu pomôcť výrazne zredukovať vplyv letectva na zmenu klímy.

Viac o nových konceptoch:

  • Lietadlo na vodík by malo mať kapacitu 120 až 200 ľudí a dolet nad 3700 kilometrov. Vodík by mal byť skladovaný v nádržiach v zadnej časti lietadla.
  • Turbovrtuľové lietadlo na vodík by malo byť určené na lety do 1852 kilometrov.
  • Najväčšou revolúciou je návrh stroja, v ktorom krídla postupne prechádzajú do trupu. Ide o podobný koncept, aký vyvíja Technická univerzita v Delfte s KLM.
Zdroj - Airbus
Zdroj – Airbus

Spoločnosť Punch Precision Detva by mala do roku 2023 vytvoriť v novej prevádzke 352 pracovných miest. V Detve plánuje spustiť výrobu hliníkových výkovkov do podvozkov osobných áut, na čo by mohla dostať stimul vo výške 4,45 milióna eur.

Vyplýva to z materiálu, ktorý ministerstvo hospodárstva posunulo do medzirezortného pripomienkového konania.

Punch Precision Detva je dcérskou firmou belgickej firmy Punch Corporation NV. Do konca budúceho roka chce preinvestovať viac ako 40 miliónov eur a na tento zámer požadoval od štátu investičnú pomoc vo výške 5,45 milióna eur.

Ministerstvo navrhlo schváliť poskytnutie investičnej pomoci v maximálnej hodnote 4,45 milióna eur, z toho vo forme dotácie na dlhodobý hmotný majetok a dlhodobý nehmotný majetok v maximálnej výške jeden milión eur a vo forme úľavy na dani z príjmu v maximálnej výške 3,45 milióna eur.

Okres Detva podľa predloženého materiálu patrí k znevýhodneným okresom, v auguste podľa údajov Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny nezamestnanosť dosiahla 7,57 %.

Zamestnanie by si v novej prevádzke mohli nájsť aj pracovníci z okresov Lučenec, Poltár či Rimavská Sobota, ktoré v porovnaní nezamestnanosti patria k najhorším na Slovensku.

Akciová spoločnosť Punch Corporation NV je súčasťou skupiny Punch, ktorej tržby v roku 2019 dosiahli takmer 582 miliónov eur. Skupina patrí k svetovej špičke vo vývoji a výrobe automatických prevodoviek. Ku koncu roka 2019 skupina Punch zamestnávala 1580 zamestnancov. (tasr)

Telekom Iliad podal ponuku na prevzatie poľského mobilného operátora Play. Francúzska firma bude mať po akvizícii 41 miliónov predplatiteľov a stane sa šiestym najväčším mobilným operátorom v Európe.

Operátor Play má 15 miliónov predplatiteľov, zamestnáva 2800 ľudí a od roku 2007 si vybudoval 29-percentný podiel na poľskom trhu.

Iliad pôsobí okrem domáceho trhu tiež v Taliansku a Írsku. Ponuka na prevzatie Play ohodnocuje poľskú firmu na 3,5 miliardy eur vrátane dlhu. (čtk, reuters, ft)

Francúzsko by malo investovať do továrne na výrobu pneumatík Bridgestone, ktorej hrozí zatvorenie. Povedal to Xavier Bertrand, guvernér regiónu Hauts-de-France.

Bertrand tak zvýšil tlak na francúzsku vládu, aby zabránila zatvoreniu fabriky, ktorú ohrozuje pokles dôvery v dôsledku pandémie. Bridgestone totiž v stredu ohlásil, že plánuje zatvoriť fabriku vo francúzskom Bethune, ktorá zamestnáva 863 ľudí v regióne patriacom do Bertrandovej kompetencie.

Podľa informácií agentúry Reuters Bertrand vo svojej výzve naráža na taliansky precedens z roku 2013, keď Rím investoval do fabriky Bridgestone, aby zabránil jej zatvoreniu a ochránil 60 % pracovných miest.

Bertrand je zároveň vyzývateľ prezidenta Emmanuela Macrona v prezidentských voľbách v roku 2022. (tasr)

Americká softvérová spoločnosť Salesforce.com vytvorí 12-tisíc nových pracovných miest. Firma v dôsledku koronakrízy registruje silný dopyt po podnikovom softvéri, ktorý podporuje prácu na diaľku a internetový obchod.

Salesforce.com aktuálne zamestnáva na celom svete takmer 54-tisíc ľudí a zaoberá sa vývojom cloudového podnikateľského softvéru, napríklad na správu vzťahov so zákazníkmi, poznamenáva agentúra Reuters. (čtk)

Decodom krízu prežije, dlhy vyrovná do konca roka a nechá si vyše dve tretiny zamestnancov

Vladimír Šrámek - Foto TASR
Vladimír Šrámek – Foto TASR

Nábytkáreň Decodom si z 1150 zamestnancov napokon nechá vyše 800, aj keď hrozilo razantnejšie prepúšťanie. Firma sa postupne stabilizuje, má vyššie objednávky, ako očakávala, a avizuje, že všetky dlhy po lehote splatnosti uhradí do konca roku.

EÚ kúpi od firiem Sanofi a GSK 300 miliónov dávok pripravovanej vakcíny proti ochoreniu COVID-19, ktorá by mohla byť schválená na budúci rok. EK zafinancuje časť nákladov na výrobu, jednotlivé dávky budú kupovať členské štáty.

Proti covidu zatiaľ neexistuje žiadna medzinárodne schválená vakcína. Mnoho očkovacích látok je v rôznom štádiu vývoja a testovania. EÚ už skôr uzavrela podobnú dohodu o nákupe 400 miliónov dávok s firmou AstraZeneca.

Sanofi a GSK majú tiež kontrakt s USA na dodávku 100 miliónov dávok s možnosťou zvýšenia o pol miliardy. Ďalších 60 miliónov si zabezpečila Británia. (čtk, reuters)

Administratíva prezidenta Donalda Trumpa od nedele zablokuje v USA sťahovanie aplikácií TikTok a WeChat, ktoré sú v čínskom vlastníctve. Trump zdôvodňuje svoj tlak na čínske firmy obavami o národnú bezpečnosť.

O zablokovaní možnosti sťahovania aplikácií informovalo ministerstvo obchodu USA. Americké firmy tak budú mať zakázanú distribúciu TikToku a WeChatu.

Znamená to, že dva hlavné obchody s aplikáciami, prevádzkované Applom a Googlom, ich budú musieť odstrániť zo svojej ponuky. (čtk, cnbc)

Ryanair zredukuje kapacitu letov v októbri na 40 % v porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajška. Ak vlády v štátoch EÚ neuvoľnia koronavírusové cestovné reštrikcie, aerolínie budú musieť pristúpiť k ďalším obmedzeniam aj v zimných mesiacoch.

Ryanair doteraz počítal so znížením kapacity v októbri medziročne na polovicu. Šéf firmy Michael O’Leary minulý týždeň odhadol, že vo fiškálnom roku do konca marca 2021 prepravia 50 miliónov pasažierov, čo je tretina oproti predchádzajúcemu roku. (reuters)

LSE začala exkluzívne rokovania s operátorom Euronext o predaji firmy Borsa Italiana, ktorá prevádzkuje burzu v Miláne. Ponuku v tendri predložili aj švajčiarska spoločnosť Six a nemecká Deutsche Börse.

London Stock Exchange kúpila taliansku burzu v roku 2007 za 1,6 miliardy eur. Jej predajom sa snaží zabezpečiť si súhlas regulátorov s prevzatím poskytovateľa finančných informácií Refinitiv v hodnote 27 miliárd dolárov.

Ponuka Euronextu zahŕňa tiež talianske banky Cassa Depositi e Prestiti a Intesa Sanpaolo. Euronext už prevádzkuje šesť búrz v Európe, okrem hlavnej parížskej ešte burzy v Amsterdame, Dubline, Osle, Lisabone a Bruseli.

Podľa Reuters predložila najvyššiu ponuku na kúpu Borsa Italiana firma Six, návrhy všetkých troch záujemcov sa pohybovali medzi 3,5 a 4 miliardami eur. (čtk, reuters)

Ericsson kúpi firmu Cradlepoint, amerického poskytovateľa bezdrôtových riešení WAN. Dohoda ohodnocuje Cradlepoint na 1,1 miliardy dolárov a je najväčšou akvizíciou Ericssonu za viac ako desať rokov.

Cradlepoint sa stane dcérou Ericssonu a rozšíri jeho ponuku v oblasti 5G sietí. Transakcia by mala byť dokončená v tomto roku.

Firma Cradlepoint bola založená v roku 2006. Má viac než 650 zamestnancov a poskytuje podnikom bezdrôtový sieťový softvér a hardvér. Vlani dosiahla tržby 135 miliónov dolárov.

Ericsson, Nokia a Huawei sú hlavnými konkurentmi na trhu s technológiami pre 5G siete, ktorý sa stal súčasťou politického boja. USA už dlhší čas obviňujú Huawei z krádeží a špionáže pre vládu v Pekingu a vylúčili ho z budovania 5G sietí. K rovnakému postupu sa snažia presvedčiť aj svojich spojencov. (čtk, reuters)

Za havárie lietadiel Boeing 737 Max môže utajovanie a nedostatočný dohľad, vyplýva zo záverečnej správy výboru amerického Kongresu. Jeho výčitky sa týkajú nielen výrobcu lietadiel, ale tiež Federálneho úradu pre letectvo.

„Havárie Maxov neboli výsledkom jedinej poruchy, technickej chyby alebo zle uchopenej udalosti,“ píše sa v rozsiahlom dokumente.

Podľa neho boli strašným vyvrcholením množstva chybných technických predpokladov inžinierov Boeingu, nedostatočnej transparentnosti zo strany vedenia a hrubo nedostatočného dohľadu FAA. Správa obviňuje Boeing z „kultúry utajovania“.

Obvinenia nie sú nové a obsahovala ich už predbežná správa, teraz sú ale lepšie podložené a ostrejšie sformulované. Za konečnú správu zodpovedajú najmä americkí demokrati, ktorých je v Kongrese väčšina. Niektorí republikánski politici označili dokument za stranícky a prehnaný.

O čom je kauza 737 Max

Havárie lietadiel 737 Max z októbra 2018 a marca 2019, pri ktorých zahynulo 346 ľudí, otriasli dôverou v Boeing. Po druhej nehode už tieto najpredávanejšie stroje výrobcu dostali zákaz prevádzky a nemôžu po celom svete lietať.

Za hlavnú príčinu havárií boli označené chyby v riadiacom programe MCAS, ktoré chce Boeing opraviť pomocou aktualizácie softvéru. Znovu začať lietať by model 737 Max mohol už čoskoro – proces opätovnej registrácie je po početných opravách a vylepšeniach v záverečnej fáze. (čtk, reuters)

Majoritný vlastník zadlženej Arcy Rastislav Velič popiera, že manželka premiéra Matoviča mala investované v jeho skupine milióny eur, a že ju mohli vyplatiť skôr ako iných veriteľov: „Toto sú nezmyselné konštrukcie. Už sa môže objaviť, že som zabil Kennedyho.“

Reagoval na článok týždenníka Plus 7 dní.  

Uviedol tiež, že naďalej pripravuje plán oddlženia jeho skupiny pod ochranou súdov, ktorý by mal veriteľom postupne priniesť späť minimálne polovicu ich uviaznutých pohľadávok.

Alternatívny plán uspokojenia pohľadávok však zároveň chystá pre veriteľov aj najväčší veriteľ Arcy – investičná skupina J&T. Pre ňu nie je prioritou záchrana samotnej Arcy, ale čo najvyššie vrátenie jej dlhov, ktoré dohromady činia až zhruba jednu miliardu eur.

Bridgestone plánuje zatvoriť továreň vo francúzskom meste Béthune, v ktorej zamestnáva 863 ľudí. Dôvodom je nízky dopyt a silná konkurencia. Proti uzavretiu fabriky sa stavia francúzska vláda.

„Neexistuje žiadne iné riešenie na prekonanie problémov, ktorým čelíme v Európe,“ uviedol Laurent Dartoux, ktorý riadi biznis japonského Bridgestonu v Európe, Indii, Afrike a na Blízkom východe. V týchto regiónoch firma zamestnáva viac ako 22-tisíc ľudí.

Francúzska vláda vyzvala Bridgestone, aby preskúmal alternatívne možnosti. Zároveň firmu obvinila, že do továrne v Béthune málo investovala, čo viedlo k poklesu jej konkurencieschopnosti.

Automobilový priemysel po celom svete čelí negatívnym dôsledkom pandémie. Bridgestone upozornil, že trh s pneumatikami pre osobné autá dlhodobo vykazuje veľmi slabý rast a silnie na ňom konkurencia zo strany lacných ázijských značiek. (čtk, reuters)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať