Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Téma: Firmy

Zdieľať

VW schválil nový investičný plán pre elektromobily. O slovenskom závode sa nezmieňuje

Volkswagen investuje v najbližších piatich rokoch 60 miliárd eur do vývoja elektrických áut a digitálnych technológií. Do roku 2029 chce mať v portfóliu zhruba 75 plne elektrických a 60 hybridných modelov.

Nový investičný plán bol schválený na zasadnutí dozornej rady VW, uvádza automobilka na webovej stránke.

Do roku 2029 plánuje vyrobiť 26 miliónov elektrických vozidiel, z toho 20 miliónov kusov na modulárnej platforme MEB, na ktorej tento mesiac spustil produkciu v Zwickau.

VW potvrdil, že elektrické vozidlá bude vyrábať okrem viacerých nemeckých závodov aj v Česku, USA a Číne. O slovenskej fabrike sa v súvislosti s elektromobilmi nezmieňuje.

O umiestnení nového výrobného závodu, ktorý mal pôvodne postaviť v Turecku, rozhodne do konca roka.

Zdieľať

Veľké „jednorožce“ stratili po vstupe na burzu miliardy hodnoty

Akcie viacerých „jednorožcov“ sa v tomto roku po vstupe na burzu prudko zosunuli. Trhová hodnota firiem Uber, Lyft či Slack klesla za niekoľko mesiacov o miliardy dolárov.

Prepad akcií vybraných jednorožcov (firmy s trhovou hodnotou vyššou než 1 miliarda dolárov) si všíma portál Statista.

Primárna verejná ponuka akcií (IPO) Uberu, Lyftu i Slacku boli očakávanými udalosťami tohto roka na kapitálových trhoch.

Po niekoľkých mesiacoch od vstupu na burzu sa však ich trhová hodnota scvrkla o takmer polovicu.

Na porovnanie, akciový index S&P 500, ktorý zahŕňa najväčšie americké spoločnosti, sa v tomto roku posilnil o zhruba pätinu.

Prečo sa im nedarí:

Podľa Statistu pád akcií veľkých jednorožcov ilustruje rozdielny pohľad privátnych investorov a kapitálových trhov.

Zatiaľ čo privátni investori zvyčajne akceptujú veľké straty, ktoré sú súčasťou prudkého rastu firiem, trhy oveľa viac trápia otázky, či spoločnosti nájdu spôsob, ako zarábať peniaze namiesto toho, aby ich míňali vo veľkom štýle.

Podľa štatistík CB Insights je vo svete viac ako 400 jednorožcov. K najväčším patrí čínska technologická spoločnosť ByteDance (vlastní sociálnu sieť TikTok) či americký portál na sprostredkovanie ubytovania Airbnb.

Zdieľať

Poliaci oznámili Rusom, že už od nich nechcú plyn

Poľské štátne plynárne PGNiG nechcú po roku 2022 nakupovať plyn od Gazpromu. Dôvodom sú vysoké ceny a povinnosť platiť za plyn určitú čiastku bez ohľadu na odobraté množstvo.

PGNiG už informovala Gazprom, že po vypršaní súčasného kontraktu nemá záujem o jeho predĺženie, píše Reuters.

Obe firmy podpísali kontrakt známy ako zmluva Jamal v roku 1996. Okrem iného vyžaduje, aby prehlásenia o budúcej spolupráci strany formálne predložili tri roky pred vypršaním dohody.

Poľsko od Gazpromu stále berie väčšinu plynu, ktoré spotrebuje. Snaží sa však o zníženie závislosti od Ruska, pretože Jamal vníma ako nevýhodný.

Odkiaľ budú mať Poliaci plyn:

PGNiG sa spolieha, že bezpečnosť dodávok plynu po roku 2022 jej zaručia dohody na dodávky skvapalneného zemného plynu (LNG) a akvizícia nálezísk plynu v Severnom mori.

Poľsko zároveň rozšírilo svoj systém prepravy plynu.

Zdieľať

Prvé elektrické SUV Fordu ponesie názov Mustang. Doteraz ho používal len pre legendárny športiak

Foto - Twitter/CNN
Foto – Twitter/CNN

Ford potvrdil, že jeho prvé plne elektrické SUV sa bude volať Mustang Mach-E. Je to prvý raz, čo automobilka použije označenie Mustang pre iný model než legendárny športiak debutujúci v 60. rokoch minulého storočia.

Nové SUV bude jedným z viac ako tucta plne elektrických vozidiel, ktoré Ford plánuje uviesť na trh do roku 2022 a do ktorých investuje 11,5 miliardy dolárov, píše Reuters.

SUV Mustang Ford predstaví najbližší víkend. Najskôr si ho budú môcť rezervovať zákazníci v Spojených štátoch, Kanade a Európe po zložení 500-dolárovej zálohy.

Auto sa má dostať do predaja na jeseň 2020, uvádza CNBC. Jeho cenu Ford zatiaľ neprezradil.

Zdieľať

Disney+ má impozantný nábeh. Za dva dni prilákal toľko ľudí, čo Netflix za dva roky

K streamingovej službe Disney+ sa deň po jej spustení prihlásilo vyše 10 miliónov ľudí, Netflix sa cez túto hranicu prehupol až po vyše dvoch rokoch. Nábeh Disney+ prekvapil investorov a analytikov, akcie Disney prudko stúpli.

Walt Disney nespresnila, koľko z prihlásených 10 miliónov užívateľov sa rozhodlo využiť bezplatný streaming na 7 dní, píšu Financial Times.

Akcie Disney sa posilnili o vyše 7 percent, trhová hodnota firmy poskočila o 18 miliárd dolárov. Akcie Netflixu klesli o 3 percentá.

Disney spustila streamingovú službu 12. novembra, dostupná je zatiaľ v Spojených štátoch, Kanade a Holandsku. Do západnej Európy sa má rozšíriť v marci 2020.

Do roku 2024 chce mať v Disney+ niečo medzi 60 až 90 miliónov predplatiteľov.

Mesačný poplatok za Disney+ v USA je 7 dolárov. Cena podlieza o zhruba polovicu štandardný balík Netflixu a je o dva doláre vyššia než streaming Apple TV+, ktorý štartoval na začiatku novembra vo viac ako 100 krajinách.

Netflix má celosvetovo zhruba 158 miliónov predplatiteľov, z toho 60 miliónov na americkom trhu. Do streamovania videa sa pustil v roku 2007, keď bol segment iba v začiatkoch.

Službu Hulu, ktorú kontroluje Disney, si platí 28 miliónov ľudí.

Zdieľať

Americká firma Medline postaví v Partizánskom fabriku na výrobu zdravotníckych pomôcok najmä pre chirurgiu. Od roku 2022 plánuje zamestnať 300 ľudí pri investícii 24 miliónov eur.

Informoval o tom vo štvrtok v Partizánskom prezident Medline group Tripp Amdur.

Už majú závod v Bánovciach. Medline doposiaľ pôsobí v blízkych Bánovciach nad Bebravou, kde je v podnájme a zamestnáva tam 200 ľudí. V priemyselnom parku v partizánskej mestskej časti Malé Bielice plánuje vybudovať nový závod. „Naše prvé kritérium bolo, aby umiestnenie nového závodu bolo čo najbližšie k tomu v Bánovciach nad Bebravou, kde máme zamestnancov, ktorých by sme si chceli udržať a uľahčiť im dochádzanie do nového podniku,“ uviedol Amdur.

V priemyselnom parku v Malých Bieliciach kúpila spoločnosť pozemky s rozlohou 100 tisíc m2, výrobné priestory plánuje postaviť na ploche 20-tisíc m2.

Nedostatku ľudí sa neboja. Priemerná miera evidovanej nezamestnanosti sa v Partizánskom pohybuje na úrovni troch percent, čo investor podľa Šimončiča nevidel ako problém. „Robia si aj svoje analýzy, nereagujú len na to, čo im ponúkame,“ reagoval šéf SARIO Róbert Šimončič.

Americká firma Medline vyrába zdravotnícke pomôcky pre zdravotnícky personál pri ošetrovaní pacientov v nemocniciach. „Máme široké portfólio výrobkov. Tie, ktoré sa budú vyrábať v Partizánskom, sú najdôležitejšie z nich, pretože sa budú používať pri chirurgických zákrokoch,“ dodal Amdur z Medline.

Zdieľať

Čínska automobilka SAIC Motor chce do roku 2025 strojnásobiť predaj v zahraničí na 1 milión vozidiel. Najväčší čínsky výrobca produkuje autá pod vlastnou značkou a v spoločných podnikoch s koncernmi Volkswagen a General Motors.

SAIC predala vlani celkovo 7 miliónov áut. Je jednotkou na domácom čínskom trhu s necelým štvrtinovým podielom, píše Reuters.

Odbyt áut v Číne klesá už viac ako jeden rok. Vlani sa znížil prvý raz od 90. rokov uplynulého storočia.

Útlm pociťuje aj SAIC, ktorej v Číne klesol predaj za 10 mesiacov tohto roka medziročne o 13,7 percenta.

Zdieľať

Nízkonákladovka Wizz Air v 1. finančnom polroku zvýšila čistý zisk medziročne o 87 percent na 371,5 milióna eur. Aerolinky, ktoré lietajú najmä v strednej a východnej Európe, ťažili z vyššej obsadenosti letov.

Maďarská letecká spoločnosť zvýšila počet pasažierov v 1. polroku o 18 percent na 22,1 milióna.

Zlepšila tiež výhľad celoročného zisku po zdanení na 335 až 350 miliónov eur. Jej finančný rok sa končí 31. marca.

V uplynulom polroku sa Wizz Air darilo napriek mnohým nepriaznivým faktorom v odvetví od slabého dopytu cez rastúce ceny paliva, ostrú konkurenciu, štrajky a bankroty až po odstavenie lietadiel Boeing 737 Max z prevádzky, píše Reuters.

Wizz Air lieta aj z Bratislavy. Prevádzkuje pravidelné spojenie do Londýna, Kyjeva, Ľvova, Odesy, Skopje a Sofie.

Zdieľať

Tesla mieri do Berlína. Bude tam vyrábať elektromobily i batérie, postaví aj vývojové centrum

Tesla bude v Berlíne vyrábať nielen elektromobily, ale aj batérie pre elektrické vozidlá. Jej prvá európska montážna fabrika bude celkovo štvrtou v poradí. V Nemecku postaví aj inžinierske a dizajnérske centrum.

Tesla sa usadí neďaleko budovaného berlínskeho letiska, informuje Bloomberg.

Čo chystá Tesla v Berlíne:

  • v montážnom závode Gigafactory 4 začne s produkciou športovo-úžitkového vozidla Model Y;
  • výroba by mala štartovať v roku 2021;
  • továreň by mohla zamestnať 10-tisíc ľudí, píše Bild. Tesla už pre nemeckú fabriku hľadá pracovníkov v odbore strojárstva, stavieb či výroby.

V Berlíne vyrastie druhý zahraničný závod Tesly na montáž elektromobilov. Prvý postavila v Číne, vyrobila v ňom už prvé sedany, Model 3.

V minulosti sa špekulovalo, že druhá európska prevádzka Tesly by mohol stáť inde v regióne, možno i v Česku – špekulovalo sa o továrni na autobatérie, píše ihned.cz. Oboje, autá i batérie, sa však má vyrábať v Nemecku.

Prekvapujúca voľba:

Výber berlínskej lokality prekvapil odborníkov, v Nemecku boli favorizované iné oblasti.

Podľa Ferdinanda Dudenhöffera z automobilového výskumu na univerzite v Duisburg-Essene výroba elektromobilov a batérií si vyžaduje priestor, dobrú infraštruktúru a dotácie a nemecká metropola sa pre značku, ako je Tesla, hodí.

Britániu vyradil brexit:

Tesla pri výbere európskej lokality zrejme zvažovala aj Britániu. „Pre neistotu okolo brexitu by bolo príliš riskantné umiestniť Gigafactory do Spojeného kráľovstva,“ uviedol šéf Tesly Elon Musk pre portál Auto Express.

Plánované vystúpenie Británie z EÚ odradilo Teslu aj od zriadenia výskumného a vývojového centra v krajine. Automobilka o ňom uvažovala v roku 2014, od zámeru však upustila.

Reuters pripomína, že úlohou Tesly je dokázať, že vie byť zisková. Automobilka očakáva pozitívny tok hotovosti, no zatiaľ ju v tom brzdia veľké investície spojené s novými fabrikami a vývojom produktov, napríklad aj elektrických nákladiakov.

V 3. kvartáli sa Tesla nečakane prehupla do zisku 143 miliónov dolárov po tom, ako v 1. polroku prerobila 1,1 miliardy dolárov. Výrobca zatiaľ nikdy nedosiahol celoročný zisk.

Zdieľať

Prečo najväčšia oceliarska firma na svete zrušila taliansku expanziu a ako sa to dotýka aj nás

Oceliareň Ilva v meste Taranto Foto - Wikipedia
Oceliareň Ilva v meste Taranto Foto – Wikipedia

Najväčšia oceliarska firma sveta ArcelorMittal odstúpila od kúpy talianskej huty Ilva. Vláda totiž stiahla prísľub imunity pre jej manažérov pri trestných konaniach spojených so starými ekologickými ohrozeniami. Energetický expert vysvetľuje, prečo tento príbeh treba pozorne sledovať aj na Slovensku.

Zdieľať

Zakladateľ Exisportu Bél sa vracia do veľkého biznisu. Bude rozdeľovať eurofondy pre startupy

Jeden zo zakladateľov Exisportu Tomáš Bél sa po čase vracia do veľkého biznisu. Firma Vision Ventures, v ktorej je spolumajiteľom, získala zákazku na správu eurofondov na financovanie startupov.

Vision Ventures má v nasledujúcich 5 rokoch investovať do perspektívnych začínajúcich firiem a projektov 22,7 milióna eur z verejných zdrojov, píše portál Index.

Rovnakú sumu majú k dispozícii aj ďalší dvaja správcovia, Limerock Advisory a Crowdberry, ktorí uspeli v tendri Slovak Investments Holdingu (SIH) zo štruktúr štátnej Slovenskej záručnej a rozvojovej banky.

Do súťaže o rozdeľovanie celkovo 68 miliónov eur pre startupy sa zapojilo 9 záujemcov. Neuspeli v nej zabehnuté investičné firmy, ako sú Neulogy Ventures, IPM či Wood & Company.

Námietky voči víťazovi:

Neulogy Ventures upozorňovala na potenciálny konflikt záujmov Gabriela Horvátha, jedného zo zakladateľov Vision Ventures, keďže v minulosti pracoval pre SIH, a tak mohol mať prístup k informáciám z predchádzajúcich startupových eurofondov.

Úrad pre verejné obstarávanie námietku neuznal a výsledky tendra potvrdil.

Niektorí neúspešní uchádzači spochybňovali kredibilitu Béla. Pod jeho vedením Exisport spadol v roku 2013 do reštrukturalizácie po problémovej expanzii v Poľsku.

Vision Ventures plánujú oznámiť prvé investície nového investičného fondu do konca tohto roka.

Zdieľať

Disney spustila očakávanú streamovaciu službu, do Európy príde vo veľkom až na jar

Disney spustila streamovaciu službu Disney+ s bohatým obsahom, na začiatok ju ponúka v Spojených štátoch, Kanade a Holandsku. Mesačné predplatné na americkom trhu stojí 6,99 dolára, lacnejší je len streaming videa Apple TV+.

Cieľom Disney je presvedčiť ľudí, že jej streaming nie je iba pre detského diváka, ale aj pre dospelých, píše Reuters.

Disney+ bude do konca roka dostupná len v niekoľkých krajinách, na viaceré západoeurópske trhy by mala doraziť na jar 2020.

Do piatich rokov Disney plánuje nazbierať 90 miliónov predplatiteľov, najväčšia streamovacia služba Netflix ich má v súčanosti zhruba 160 miliónov.

Čo ponúka Disney+:

  • nielen klasické rozprávky typu Popoluška či Mary Poppinsová, ale aj tituly Star Wars, Iron Man, Hulk, Toy Story, filmy s marvelovskými hrdinami či prírodopisný program National Geographic;
  • staršie filmy a seriály, ako sú napríklad Simpsonovci;
  • chýbať bude obsah, ktorý je „príliš“ pre dospelých, v ponuke napríklad nebude snímka Deadpool. Tento typ programov Disney zaraďuje pod platformu Hulu, ktorú vlastní tiež;
  • spája do jedného balíka služby Disney+, Hulu a ESPN+ (športový obsah) za zvýhodnených 12,99 dolára, samostatne by stáli o 5 dolárov viac.

Zákazníci si budú môcť uložiť heslo k Disney+ na 10 zariadeniach a súčasne sledovať program na štyroch zariadeniach, uvádza Bloomberg.

Výskumná spoločnosť MoffettNathanson odhaduje, že streaming Disney bude stratový najbližších päť rokov. V roku 2024 by mohol priniesť tržby 23 miliárd dolárov, čo bude približne polovica celkového obratu Disney.

Cenové vojny:

Disney nastupuje streamovacou službou do vlaku, v ktorom sa tiesni čoraz viac poskytovateľov video obsahu. Konkurencia sa zostruje, firmy platia za výrobu originálnych programov stále vyššie sumy.

Éru cenových vojen odštartoval v roku 2013 Netflix, ktorý preplatil HBO, aby mohol ponúknuť divákom politickú drámu House of Cards.

Konkurenti naskočili na rovnakú stratégiu, čo vyústilo do ostrých cenových súbojov. Súperi už bežne porážajú Netflix, napríklad WarnerMedia (vlastní AT&T) mu uchmatla streamovacie práva na seriál Priatelia, píšu FT.

Vedenie Netflixu tvrdí, že ceny najatraktívnejšieho obsahu stúpli za uplynulý rok o tretinu.

Koľko dávajú na streaming:

  • Netflix plánuje v tomto roku minúť na obsah 15 miliárd dolárov;
  • Disney a HBO Max (plánovaný štart na jar 2020) počítajú každá s rozpočtom na tento rok vo výške 11 miliárd dolárov;
  • Apple by mal do nedávno spustenej služby Apple TV+ investovať viac ako 6 miliárd dolárov.

Investori vítajú preteky v utrácaní peňazí. Akcie Disney sa napríklad v tomto roku vyšvihli na historické maximá, hoci jej zisky budú v najbližších rokoch pod tlakom vysokých výdavkov na streaming.

Morgan Stanley odhaduje, že počet Američanov, ktorí platia za video streamingové služby, o päť rokov stúpne na 305 miliónov zo súčasných zhruba 180 miliónov.

Koho to nakoniec vyjde draho:

Disney aj Apple tlačia ceny streamingu nadol, obe služby výrazne podliezajú Netflix. Apple TV+ je za necelých 5 dolárov mesačne. AT&T  zasa zdvojnásobuje množstvo obsahu, ktorý pripravuje pre službu HBO Max, za nezmenenú cenu 15 dolárov za mesiac.

Sú to skvelé správy pre konzumentov obsahu, no zároveň diskutabilné finančné stratégie pre jeho poskytovateľov.

„Môžeme byť svedkami multimiliardovej autonehody, financovanej americkými kapitálovými trhmi,“ varuje Claire Enders zo spoločnosti Enders Analysis.

V hollywoodskej manažérskej komunite sa už skloňuje vlna konsolidácie. Na strane kupujúcich by mali byť úspešní poskytovatelia streamingu či veľkí technologickí hráči, ako je Apple, ktorí pohltia menšie mediálne skupiny a filmové štúdiá.

„Keď sa prach usadí, na trhu môžu zostať štyria, piati veľkí hráči,“ cituje FT nemenovaného manažéra z Hollywoodu.

Zdieľať

Tesla vyrobila prvé elektromobily Model 3 vo svojom novom závode v Číne. Ide o prvú automobilovú fabriku, ktorú v krajine celú vlastní zahraničná firma. Do konca roka v nej Tesla plánuje vyrábať 1000 áut týždenne.

Spustenie výroby elektromobilov v Číne je míľnikom pre spoločnosť vedenú Elonom Muskom, píše Bloomberg.

Ide o prvú fabriku Tesly mimo Spojených štátov, zatiaľ vyrába len v malom množstve a čaká na potrebné výrobné certifikáty.

Elektrické sedany Model 3 zo závodu v Šanghaji sa majú predávať len na čínskom trhu. Cenovka sa začína pod hranicou 50-tisíc dolárov.

Musk sa spolieha na čínsky trh napriek obchodnej vojne, ktorú s krajinou vedú USA. Čína je najväčším automobilovým trhom na svete, pre odbyt Tesly je číslom dva.

Zdieľať

Whirlpool mlčí o investícii, ktorú oznámil Richter. So štátom sa sporí o dane

Whirlpool má v Poprade údajne investovať 3,5 milióna eur do nového technologického centra. Investíciu oznámil ešte v októbri minister práce Ján Richter, firma ju doteraz nepotvrdila. S daňovým úradom sa sporí o 7 miliónov eur.

Neštandardný spôsob ohlásenia investície veľkej americkej korporácie ministrom slovenskej vlády si všímajú Hospodárske noviny.

Richter o nej hovoril 23. októbra po výjazdovom zasadnutí kabinetu v Kežmarku.

Čo je na tom podozrivé:

  • o investičnom zámere Whirlpoolu v Poprade v oficiálnych správach korporácie ani v oznámeniach pre investorov nie je žiadna zmienka;
  • firma zatiaľ nepotvrdila zriadenie centra;
  • správa o investícii prichádza v čase, keď má popradský Whirlpool nedoplatky na daniach vo výške 7 miliónov eur. Firma ani daňový úrad sa k záležitosti nevyjadrujú.

Whirlpool podniká v priemyselnom parku pod Tatrami vyše 25 rokov.

Zamestnáva zhruba 1300 ľudí a ročne vyrobí viac ako 2 milióny kusov bielej techniky rôznych značiek – Whirlpool, Indesit či Bauknecht.

Nakopené straty:

Za uplynulých 10 rokov bol slovenský Whirlpool v zisku iba dvakrát. Kumulovaná strata firmy za toto obdobie sa blíži k sume 100 miliónov eur.

Vlani skončila v čiernych číslach prvý raz od roku 2010, keď dosiahla čistý zisk 7,8 milióna eur. Za rok 2017 vykázala stratu 27 miliónov eur.

S tržbami Whirlpoolu to v posledných rokoch ide dole vodou. V roku 2015 boli na vrchole 361 miliónov eur, v ďalších rokoch postupne klesali a vlani dosiahli 241 miliónov eur.

Popradský Whirlpool predáva svoje produkty len firmám v rámci skupiny a cez transferové oceňovanie tak dokáže optimalizovať daňové náklady. Účtovné straty potom kryje rozpúšťaním vlastného kapitálu.

Aj daňový dlh vo výške 7 miliónov vznikol práve sporom o zaúčtovanie niektorých nákladov firmy z roku 2014, ako o tom informuje jeho účtovná závierka za rok 2018. Daňový úrad mal v tomto prípade problém uznať napríklad aj náklady na licencie za ochranné známky a technológie.

Whirlpool však daňový dlh zjavne neuznáva, voči dorubu dane sa odvolal.

Zahraničné súvislosti:

V talianskych médiách sa slovenský Whirlpool spomínal v súvislosti s ukončením výroby koncernu v Neapole, v ktorej zamestnáva 400 ľudí.

Nerentabilnú taliansku fabriku na výrobu práčok plánovala firma zatvoriť a predať. Koncom októbra rozhodnutie zmenila po protestoch zamestnancov a hrozbách štrajkov v ďalších závodoch, ktoré má v krajine, píše Reuters.

Whirlpool zamestnáva v Taliansku okolo 5500 ľudí.

Pred dvoma rokmi Whirlpool investoval do výskumu a vývoja v poľskom Vroclave. Umiestnil tam globálne technologické centrum špecializované na chladničky a umývačky riadu.

Aká je pozícia Popradu:

Popradský závod patrí z pohľadu inovácií k najlepším v Európe. Funguje v ňom aj vývojový tím inžinierov a technikov.

Slováci sa zameriavajú nielen na zvrchu plnené práčky, ktoré Whirlpool produkuje a zlepšuje iba v Poprade.

Zdieľať

Takmer 7 miliónov eur investovala v tomto roku spoločnosť Mondeléz International do novej linky na výrobu čokoládových praliniek Milka Moments vo fabrike v Bratislave. V továrni vzniklo vďaka investícii 42 nových pracovných miest, celkovo firma na Slovensku zamestnáva 850 ľudí.

V bratislavskom výrobnom závode zamestnáva spoločnosť v štvorsmennej prevádzke približne 450 pracovníkov. Ďalších 350 ľudí pracuje v hlavnom meste Slovenska v centre zdieľaných služieb, ktoré zabezpečuje činnosť pre širší región Európy.  50 zamestnancov pracuje na obchodnom zastúpení na Slovensku.

Továreň v Bratislave sa špecializuje na drobné samostatne balené čokoládové špeciality. Väčšinu z tunajšej výroby vyváža do ďalších európskych krajín, podľa riaditeľa Martina Hrica momentálne len asi štyri percentá vyrobených cukroviniek ostávajú na slovenskom trhu.

Spoločnosť Mondeléz Slovakia patrí do skupiny Mondeléz International, ktorá zamestnáva vyše 80-tisíc ľudí a predáva produkty v 150 krajinách sveta. Pod produkciu spoločnosti patrí 9 globálnych značiek, vrátane značiek Milka, LU, Oreo, Tang, či Trident a 65 lokálnych značiek.

Zdieľať

Audi už nie je prvou voľbou pre bohatých Čínanov. Viac si obľúbili Mercedes

Foto - Jumpstory
Foto – Jumpstory

Audi prichádza o tradičnú pozíciu jednotky v segmente prémiových automobilov na čínskom trhu. Potvrdzujú to aj údaje o počte predaných vozidiel za 9 mesiacov tohto roka, v ktorom je na špici iná nemecká značka – Mercedes.

Audi patriace do skupiny Volkswagen predalo od januára do septembra v Číne zhruba 491-tisíc vozidiel, odbyt Mercedesu presiahol 514-tisíc kusov, všíma si Financial Times.

Audi sa držalo na pozícii jednotky prémiového segmentu v Číne od 90. rokov minulého storočia. Ostatné modely z dielne tejto značky však strácajú priazeň bohatých Číňanov.

Prečo Audi stráca lesk:

  • „Audi vyzerá ako automobil úradníka. Keď ho riadite, vyzeráte ako najatý šofér. Mercedes-Benz vyzerá dobre a dáva pocit luxusu,“ konštatuje podnikateľ Li Wenhua.
  • „Mercedes globálne kladie dôraz na moderný, čerstvo vyzerajúci dizajn, ktorý sa v Číne vypláca. Decentnejší štýl Audi vyzerá príliš bežne,“ hovorí bývalý analytik ázijského autopriemyslu Michael Dunn.
  • vozidlá Audi boli často prideľované ako služobné autá štátnym úradníkom. Odbyt značky utrpel, keď prezident Si Ťin-pching zaviedol v roku 2013 limity na spotrebu štátnych zamestnancov.

Ešte v roku 2012 Audi predalo v Číne dvakrát toľko áut ako Mercedes. V minulom roku zaostal za Audi už len o necelých 200 kusov.

Čína je dôležitým trhom pre výrobcov prémiových automobilov. Vlani tvorila 42 percent hrubého zisku Audi, v celej VW Group 38 percent, vyplýva z údajov konzultačnej firmy Evercore ISI.

Predaje áut v prémiovej triede v Číne rastú na rozdiel od celkového trhu, ktorú už viac ako rok padá. V októbri si pripísal 4-percentný medziročný pokles, v závoze za predchádzajúcim rokom bol už 16. mesiac po sebe.

Rastie aj čínsky konkurent:

Na Audi aj Mercedes v Číne čoraz viac tlačia konkurenčné značky BMW či Jaguar Land Rover, ktoré vlani zvýšili predaj na najväčšom svetovom automobilovom trhu.

BMW bolo v 1. polroku tretím najpredávanejším prémiovým brandom v krajine, nasledovali Cadillac a Lexus.

Čínsky prezident Si Ťin-pching v limuzíne Hongqi Foto – TASR/AP

Zahraničným luxusným značkám vyrastá seriózna konkurencia v domácej čínskej značke Hongqi, ktorú kontroluje štátna firma FAW group. Za deväť mesiacov 2019 predala vyše 63-tisíc áut pri medziročnom náraste o 223 percent.

Značka pochádza ešte z roku 1958, no v 90. rokoch vyšla z módy. Jej oživenie podporuje čínsky prezident.

Zdieľať

Viac ako tretinu svetových emisií oxidu uhličitého majú na svedomí dve desiatky firiem z ťažiarskeho priemyslu. Najväčším znečisťovateľom a zároveň najziskovejšou spoločnosťou je saudskoarabský štátny gigant Saudi Aramco.

Podľa údajov výskumnej organizácie Climate Accountability Institute v rokoch 1965 až 2017 uniklo do ovzdušia 1,3 milióna metrických ton CO2, píše magazín Euro.

Dvadsiatka ťažiarskych firiem najviac zaťažujúcich životné prostredie zodpovedá za 35 percent z tohto množstva.

Top znečisťovateľ Saudi Aramco vyprodukoval za posledných 54 rokov šesťkrát viac emisií než Čína za jeden rok.

V nepopulárnom rebríčku nechýbajú také mená ako Chevron, Gazprom, ExxonMobile, BP, Royal Dutch Shell či Total.

Zdieľať

Čínsky e-shop Alibaba finišuje s prípravami na vstup na burzu v Hongkongu, ktorý odložil v lete pre politické napätie a finančnú neistotu. Z predaja akcií na hongkonskom parkete chce získať 10 až 15 miliárd dolárov.

Proces zalistovania akcií Alibabu by sa mal začať posledný novembrový týždeň, informuje Reuters.

Podľa údajov spoločnosti Dealogic by transakcia mala byť historicky najväčším sekundárnym cezhraničným listingom.

Alibaba už drží prvenstvo v objeme peňazí, ktoré mu priniesla primárna verejná ponuka akcií (IPO). Uskutočnil ju v roku 2014 na burze v New Yorku s výťažkom 25 miliárd dolárov.

Na obzore nové rekordné IPO:

Prvenstvo čínskeho e-shopu zrejme dlho nepotrvá. Na december je naplánované IPO saudskoarabskej ropnej firmy Saudi Aramco.

Štátom kontrolovaná spoločnosť s najvyšším čistým ziskom na svete plánuje uviesť na domácu burzu 2 percentá akcií s predpokladaným výnosom zhruba 30 miliárd dolárov.

Aktivita firiem na kapitálových trhoch je v tomto roku slabšia než vlani. Podľa údajov spoločnosti Refinitiv doposiaľ predali akcie za 429 miliárd dolárov, suma za celý minulý rok dosiahla 604 miliárd dolárov.

Zdieľať

Čínsky výrobca elektromobilov BYD a japonská Toyota plánujú spoločný podnik na vývoj elektrických vozidiel. Každá z firiem má do projektu vložiť polovicu kapitálu, výšku investícií neuviedli.

Spoločný podnik sa bude orientovať výhradne na čisto elektrické autá, píše Reuters.

V lete Toyota a BYD oznámili, že plánujú spolu vyvíjať elektrické sedany a športovo-úžitkové vozidlá, ktoré sa pod značkou Toyota začnú do roku 2025 predávať v Číne.

Toyota chce dovtedy generovať polovicu tržieb z predaja elektrických áut, vrátane hybridov. Divíziu pre vývoj vozidiel s elektropohonom založila pred tromi rokmi.

Vyvíja aj vodíkové autá, ktoré plánuje s čínskymi partnermi Guangzhou Automobile Group (GAC) a FAW Group uviesť na čínsky trh tiež.

Technológie pre elektromobily Toyota vyvíja aj v spoločnom podniku s Mazdou a ďalšími partnermi vrátane Suzuki, Subaru, Denso, Hino a Daihatsu.

Zdieľať

Nemecké železnice Deutsche Bahn odložili plánovaný predaj dcérskej spoločnosti Arriva, z ktorého mali získať niekoľko miliárd eur. Výťažok z transakcie chceli použiť na zníženie dlhu a investície.

Deutsche Bahn mali v úmysle predať Arrivu v tomto roku. Hodnota divízie so sídlom v britskom Sunderlande by mohla byť 3 až 4 miliardy eur.

Súčasne firma dlhší čas pripravovala záložný scenár – ponuku akcií Arrivy na burze, od ktorej upustila po hlasovaní Britov o brexite v roku 2016.

Arriva prevádzkuje vlakové a autobusové spojenia v 14 európskych krajinách, vrátane Slovenska a Česka. Ročne prepraví 2 miliardy cestujúcich. (čtk, dpa)

Zdieľať

Akcie Lufthansy vyskočili najviac za tri roky. Nezastavil ich ani štrajk zamestnancov

Akcie Lufthansy dnes stúpli o takmer 10 percent, najviac za uplynulé tri roky. Reagovali na pozitívne výsledky skupiny za 3. štvrťrok. Darilo sa najmä nízkonákladovej dcére Eurowings, ktorá sa vďaka úspornému programu vrátila do zisku.

Akcie najväčších európskych aerolínií si polepšili o 9,7 percenta, čo je najprudší rast od októbra 2016, píše Bloomberg.

Zlepšená výkonnosť Eurowings pomohla zmierniť prepad zisku celej skupiny.

V 3. kvartáli sa sezónne očistený zisk Lufthansy pred zaplatením úrokov a daní (EBIT) znížil o 8 percent na 1,3 miliardy eur, analytici očakávali horší výsledok, uvádza Reuters.

Tržby firmy stúpli o 2 percentá na 10,2 miliardy eur.

Plánované škrty:

Lufthansa chce zvýšiť ziskovosť biznisu, plánuje preto škrtať náklady v dcérach Austrian Airlines, Brussels Airlines a cargu.

Podľa šéfa Lufthansy Carstena Spohra by malo byť v Austrian Airlines zrušených 700 až 800 pozícií. Skupina v nich chce dosiahnuť dodatočné ročné úspory za 90 miliónov eur.

Pre Brussels Airlines chystá Lufthansa zmeny v sieti destinácií. Plánuje zjednodušiť ich riadenie a štandardizovať flotilu.

Komplikácie so štrajkom:

Lufhansa oznámila výsledky za 3. kvartál v čase, keď sa začal dvojdňový štrajk palubného personálu. Zvolali ho odbory UFO.

Skupina zrušila pre protest vo štvrtok a piatok celkovo 1300 letov. Situácia ovplyvní 180-tisíc cestujúcich.

Finančný šéf Lufthansy Ulrik Svensson odhaduje, že jeden deň štrajku stojí firmu približne 10 až 20 miliónov eur.

Zdieľať

Xerox ponúka 33 miliárd dolárov za prevzatie výrobcu osobných počítačov HP. Fúzia by mohla vytvoriť priestor na úspory, podľa Xeroxu by spojený podnik mohol znížiť ročné náklady o najmenej 2 miliardy dolárov.

HP potvrdila, že dostala od Xeroxu ponuku na prevzatie, nezverejnila však jej finančné podmienky, píše agentúra Reuters.

Pri cene transakcie vychádza z informácií od zdrojov oboznámených so situáciou. Suma je o približne 6 miliárd dolárov vyššia než trhová hodnota HP.

Trhová kapitalizácia Xeroxu sa hýbe okolo 8 miliárd dolárov.

Xerox vyrába najmä veľké tlačiarne a kopírky, väčšinu tržieb mu prináša ich prenájom firmám a následná údržba.

HP patrí medzi najväčších svetových výrobcov počítačov, predáva hlavne menšie tlačiarne a potreby na ich prevádzku.

Obe firmy čelia poklesu potreby tlačených dokumentov a pracujú na znižovaní nákladov.

Zdieľať

Na Islande vznikajú nové aerolinky Play. Riadi ich bývalý šéf skrachovaných WOW Air

Na Islande vznikajú nové aerolinky Play. Stoja za nimi aj manažéri nízkonákladovky WOW Air, ktorá na jar skrachovala. Spoločnosť chce lietať zatiaľ do Európy, od budúceho leta tiež do USA a Kanady.

Aerolinky zatiaľ nezačali predávať letenky ani nezverejnili mapu destinácií, detaily majú oznámiť tento mesiac, píše portál Zdopravy.cz.

Šéfom Play sa stal Arnar Már Magnússon, ktorý v minulosti riadil prevádzku WOW Air.

Aerolinky Play bude prevádzkovať spoločnosť WAB Air, čo je skratka výrazu „We are back“.

Za projektom má byť investícia írskeho fondu Avianta Capital, ktorý poskytol 35,6 milióna eur. Stojí za ním Aislinn Whittley-Ryanová, dcéra spoluzakladateľa Ryanairu.

Pôvodnú značku WOW Air chcela oživiť americká investorka Michele Ballarinová. Podľa správ islandských médií chce najskôr začať len s dopravou tovaru.

Zdieľať

Uber spúšťa v Bratislave novú službu Uber Comfort, ktorá je kvalitatívnou nadstavbou k štandardnej jazde. Na to, aby ju mohli vodiči poskytovať, musia mať okrem iného auto vyššej triedy a odjazdených aspoň 250 jázd.

Uber Comfort bol navrhnutý pre cestujúcich, ktorí sú neustále na cestách a chcú si dopriať trochu viac pohodlia, uvádza spoločnosť v tlačovej správe.

Služba sprostredkúva len vodičov s hodnotením aspoň 4,9.

Pasažieri si budú môcť vopred vyžiadať preferovanú teplotu a vybrať si, či chcú tichú jazdu alebo sa budú rozprávať s vodičom.

Cena za Uber Comfort sa skladá zo základného cestovného 1,60 eura, k čomu sa pridáva sadzba za kilometer 50 centov a 10 centov za minútu, uvádza portál Živé.sk. Minimálne jazdné je päť eur.

Uber už mal na Slovensku podobnú službu s označením Select. Približne 10-kilometrová jazda vyšla o zhruba dve až tri eurá viac oproti štandardu UberX.

Zdieľať

Skupina Lufthansa zruší pre štrajk palubného personálu vo štvrtok a v piatok 1300 letov, výpadky pocíti zhruba 180-tisíc cestujúcich. Vo štvrtok sa neuskutoční 700 z 3000 plánovaných letov, v piatok ďalších 600.

O dosahoch protestnej akcie odborov UFO na prevádzku letov informuje Lufthansa na svojej webovej stránke.

Štrajk by sa nemal dotknúť dcérskych spoločností Lufthansy, ku ktorým patria napríklad Eurowings, Germanwings, Swiss, Austrian Airlines alebo Brussels Airlines. Odbory si však vyhradili právo rozšíriť protest aj na tieto aerolinky, píše ČTK.

Spoločnosť sa pokúsila zastaviť štrajk predbežným opatrením, súd jej nevyhovel.

Zdieľať

Súd nevyhovel Lufthanse a nezakázal chystaný štrajk jej palubného personálu, ktorý zvolali odbory UFO. Cestujúci sa tak môžu pripraviť na to, že v Nemecku vo štvrtok a v piatok vypadnú stovky letov.

Pracovný súd vo Frankfurte odmietol predbežné opatrenie, ktorým chcela Lufthansa stopnúť ohlásený protest, píše Reuters.

Štrajk sa má dotknúť všetkých letov Lufthansy štartujúcich v Nemecku. Denne ich ponúka okolo 380.

Odborový zväz UFO, ktorý zastupuje záujmy zhruba 30-tisíc zamestnancov, vyhlásil štrajk, pretože Lufthansa s ním odmieta rokovať.

Odborári žiadajú od najväčších nemeckých aerolínií okrem iného zvýšenie príplatkov či uľahčenie prechodu sezónnych pracovníkov do bežného zamestnaneckého pomeru.

Protestná akcia sa už uskutočnila v októbri v dcérskych spoločnostiach Lufthansy. Počas 19 hodín vypadlo vyše sto letov.

Zdieľať

Ryanair dočasne vyradil z prevádzky tri lietadlá Boeing 737 NG pre praskliny na súčiastke medzi krídlami a trupom. Pre podobný problém viaceré aerolínie odstavili v uplynulých týždňoch päť desiatok strojov tohto typu.

Ryanair má najväčšiu flotilu strojov Boeing 737 v Európe, píše The Guardian, ktorý informuje o probléme s prasklinami na lietadlách.

Všetky tri stroje írskej nízkonákladovky, ktoré zostali mimo prevádzky, sú staré viac ako 15 rokov.

Nedávno tento typ lietadiel pozastavili napríklad austrálske aerolinky Qantas či americké Southwest.

Americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) nariadil začiatkom októbra prevádzkovateľom kontrolu strojov Boeing 737 NG. Výrobca má problém aj s modelom 737 Max, ktorý je od marca nútene odstavený po dvoch nehodách.

Zdieľať

Xerox zvažuje predloženie ponuky na prevzatie výrobcu osobných počítačov a tlačiarní HP, ktorého trhová hodnota sa pohybuje okolo 27 miliárd dolárov. Obe firmy čelia poklesu potreby tlačených dokumentov a pracujú na znižovaní nákladov.

Prípadná ponuka Xeroxu by bola vyššia než súčasná trhová hodnota HP, píše Wall Street Journal.

Xerox vyrába najmä veľké tlačiarne a kopírky, väčšinu tržieb mu prináša ich prenájom firmám a následná údržba.

HP patrí medzi najväčších svetových výrobcov počítačov, predáva hlavne menšie tlačiarne a potreby na ich prevádzku.

Xerox ochádza zo spoločného podniku s japonskou firmou Fujifilm, ktorý bol založený v roku 1962. Svoj štvrtinový podiel v ňom predáva väčšinovému japonskému partnerovi za 2,3 miliardy dolárov.

Získané peniaze Xerox plánuje použiť na akvizície.

Zdieľať

DPDgroup kupuje balíkové služby Geis na Slovensku a v Česku

DPDgroup sa dohodla so skupinou Geis na prevzatí jej balíkových služieb na Slovensku a v Česku. Predaj firiem Geis Parcel SK a Geis Parcel CZ podlieha súhlasu protimonopolných úradov.

Firmy, ktoré sú predmetom transakcie, patria k hlavným poskytovateľom balíkových služieb na oboch trhoch a sú dlhodobo ziskové. Cena transakcie nebola zverejnená.

Balíkové aktivity tvoria 25 percent celkových tržieb skupiny Geis v Česku a na Slovensku a 6 percent obratu celej skupiny.

V balíkovej logistike bude Geis úzko spolupracovať s DPD.

„V budúcnosti sa chceme sústrediť na naše tradičné kľúčové aktivity v oblasti špedičných služieb, zmluvnej skladovej logistiky a leteckej a námornej prepravy,“ hovorí jeden z vedúcich partnerov skupiny Geis Hans Georg Geis.

Nemecká skupina Geis bola založená v roku 1945. Vyrástla na globálneho poskytovateľa logistických služieb s vyše 6500 zamestnancami v 116 vlastných pobočkách po celej Európe.

DPDgroup celosvetovo zamestnáva 75-tisíc doručovateľov a prevádzkuje 42-tisíc odberných bodov. Denne doručí 5,2 milióna balíkov. V roku 2018 dosiahla tržby 7,3 miliardy eur.

Slovenskú a českú dcéru DPD SK a DPD CZ vlastní prostredníctvom spoločnosti GeoPost. (čtk)

Zdieľať

Americký Xerox vystúpi zo spoločného podniku s japonskou firmou Fujifilm, ktorej predá svoj štvrtinový podiel za 2,3 miliardy dolárov. Spoločnosť Fuji Xerox vznikla v roku 1962, predáva kopírky a tlačiarne v Ázii a Tichomorí.

Fujifilm sa po rozlúčke s Xeroxom stane jediným vlastníkom spoločnej firmy, píše Reuters.

Dohoda o predaji podielu prichádza po tom, ako vlani skrachoval plán na úplné spojenie Xeroxu s Fujifilmom.

Tržby Fuji Xerox v minulom finančnom roku presiahli 9 miliárd dolárov.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať