Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Téma: Firmy

Tržby EasyJetu za tri mesiace do decembra klesli medziročne o 88 % na 165 miliónov libier. Aerolínie varovali, že v dôsledku slabého záujmu o lietanie zostanú do marca na 10 % kapacity spred roka. Reagujú na vývoj pandémie v Európe.

Počet pasažierov EasyJetu za 1. finančný štvrťrok spadol medziročne o 87 %, náklady bez započítania paliva firma znížila o zhruba polovicu. Ušetrila na letiskových poplatkoch, údržbe či personáli. Od septembra do konca vlaňajška využívala 18 % kapacít.

Kríza na britskom trhu, ktorý je pre EasyJet najväčším, sa ďalej prehĺbila, keďže vláda prijala nové opatrenia na obmedzenie cestovania. Pasažieri musia zdôvodňovať, prečo odchádzajú z krajiny. Už skôr boli zavedené testy na covid-19 pred odjazdom a k tomu povinná karanténa.

Viac o EasyJete:

  • Financie dopravcu začiatkom mesiaca výrazne posilnil nový 5-ročný úver v objeme 1,87 miliardy dolárov.
  • EasyJet už skôr požiadal o hotovosť akcionárov a uviedol, že zruší 30 % pracovných miest.
  • Spoločnosť predala desiatky lietadiel a v dôsledku pandémie sa vlani prvý raz vo svojej 25-ročnej histórii prepadla do straty. (čtk, reuters)

Čínska centrálna banka nevylučuje, že povolí vstup Ant Group na burzu. V novembri odmietla rekordnú primárnu ponuku akcií firmy na burzách v Šanghaji a Hongkongu a následne jej spolu s materským podnikom Alibaba nariadila reorganizáciu.

Ant Group sa vlani chystala predať akcie za 34,4 miliardy dolárov, čo by znamenalo historicky najväčšie IPO.

„Povedal by som, že ak budete postupovať podľa štandardov právnych pokynov, dočkáte sa výsledku,“ povedal guvernér centrálnej banky Kang I. Zastavenie primárnej ponuky akcií označil za komplikovanú záležitosť.

Prečo stopli rekordné IPO

Médiá a agentúry spájajú postup čínskej vlády proti Ant Group a materskej Alibabe s kritikou čínskych regulačných úradov, s ktorou zakladateľ Jack Ma vystúpil vlani v Šanghaji.

Vyhlásil, že regulácia brzdí inovácie a čínske banky prirovnal k záložniam. Následne sa na takmer tri mesiace vytratil z verejnosti.

V čom je problém IT firiem

V širšom kontexte stráca Peking trpezlivosť s prílišným vplyvom technologických gigantov, ako je Alibaba, Ant či Tencent. Bežný Číňan sa bez ich služieb v každodennom živote nezaobíde.

Sú nevyhnutné okrem iného na komunikáciu, nákupy na internete, investície na akciovom trhu či na uzavretie poistenia. Tieto firmy sú čoraz viac vnímané ako ohrozenie ekonomickej a politickej stability krajiny.

Viac o Ant Group:

  • Skupina je najväčším čínskym sprostredkovateľom platieb, mesačne jej službu Alipay využije 730 miliónov ľudí.
  • Jedna z divízií sa zaoberá úvermi. Inkasuje poplatky za to, že prepája potenciálnych zákazníkov s poskytovateľmi pôžičiek. (čtk, bbc)

Walmart plánuje vybavovať internetové objednávky pomocou robotov, ktorých nasadí do skladov v desiatkach amerických predajní. Reťazec tým reaguje na presun spotrebiteľov k internetovým nákupom v dôsledku pandémie.

Roboti budú v skladoch pripravovať mrazené a chladené potraviny a menšie nepotravinárske produkty. Personál obchodov objednávku dokončí tak, že do nej z predajne doplní čerstvé potraviny a väčší spotrebný tovar, napríklad televízory.

Šírenie koronavírusu zvýšilo záujem spotrebiteľov o rozvoz tovaru a vyzdvihovanie objednaných nákupov na výdajných miestach. V 1. štvrťroku vlaňajška na začiatku pandémie zaznamenal Walmart rast týchto služieb o 300 %. (čtk, reuters)

Amazon pripravuje poľskú verziu svojho webu. Spustenie miestnej lokalizácie znamená ostrejšiu konkurenciu pre poľského internetového predajcu Allegro, ktorého akcie v reakcii na správu klesli o vyše 7 %.

Amazon je v Poľsku od roku 2014, doteraz len prostredníctvom deviatich logistických centier. Ak si chcú Poliaci na Amazone niečo kúpiť, musia objednávať cez jeho medzinárodné webové stránky, čo im však predražuje nákupy.

Ako to ovplyvní konkurenciu

Dominantnou platformou na nákupy cez internet v Poľsku je miestna firma Allegro. „Allegro bude musieť ponúknuť širšiu škálu možností doručenia zdarma, čo zvýši náklady na logistiku,“ uviedol analytik mBank Pawel Szpigiel.

S akciami Allegra sa začalo obchodovať na varšavskej burze vlani v októbri, bola to jedna z najväčších primárnych ponúk v Európe. (čtk, reuters)

Slovenskú Exponeu kupuje americký Bloomreach, zrodí sa vraj ďalší jednorožec

Majoritu v jednom z najúspešnejších slovenských technologických startupov Exponea kupuje americká spoločnosť Bloomreach, oznámil to šéf Exponey Peter Irikovský s tým, že toto spojenie zmení digitálny biznis. Väčšinu v slovenskej firme mal doteraz majiteľ HB Reavis Ivan Chrenko.

Čo je Exponea: Softvérová firma založená pred piatimi rokmi pracuje na automatizácii digitálneho marketingu s využitím umelej inteligencie. Nasadenie jej nástrojov dokáže výrazne zvýšiť predaj u klientov. Firma má špecifickú firemnú kultúru, priťahuje talenty, o možnosť pracovať v nej sa každý rok uchádzajú stovky mladých ľudí. Podľa TechCrunch má dnes zhruba 200 zamestnancov.

Čo je Bloomreach:  Mimoriadne úspešná kalifornská softvérová firma založená v roku 2009, ktorú podľa Irikovského využíva až štvrtina západného e-biznisu na vyhľadávanie, merchandising a spravovanie obsahu webstránok. Firme s 300 zamestnancami v USA predpovedajú budúcnosť tzv. jednorožca, teda spoločnosti, ktorá sa čochvíľa prehupne trhovou valuáciou cez miliardu dolárov.

O spojení píše Irikovský s veľkým nadšením, podľa neho prinesie nielen jedinečné prepojenie kompatibilných tímov a firemných kultúr, ale najmä úplnú integráciu služieb pre e-commerce, ktorá bude spájať dáta o produktoch s dátami o zákazníkoch a trhu.

Cenu akvizície nezverejnili, podľa Irikovského v Exponee zostáva kompletný tím a všetci budú mať možnosť držať akcie spojenej firmy.

Agentúra EASA povolila obnovenie komerčnej prevádzky lietadiel Boeing 737 Max v EÚ. Stroje boli takmer dva roky nútene uzemnené po celom svete v reakcii na tragické nehody. Obnovenie ich prevádzky v novembri odsúhlasili regulátori v USA.

„Po dôkladnej analýze sme dospeli k záveru, že lietadlo 737 Max sa môže bezpečne vrátiť do služby,“ uviedol šéf EASA Patrick Ky v tlačovej správe.

Prevádzka lietadiel 737 Max bola prerušená v marci 2019 po nehodách v Indonézii a Etiópii, pri ktorých zahynulo celkovo 346 ľudí. (čtk)

Prevádzkovateľ boxov na vyzdvihnutie tovaru InPost vstúpil na burzu v Amsterdame. V úvode obchodovania akcie firmy stúpli o 19 % a jej hodnota dosiahla 9,5 miliardy eur. Primárna ponuka InPostu patrí k najväčším v Európe za posledné obdobie.

Poľský InPost ťaží z prudkého rastu dopytu po online nákupoch, ktorý podporuje pandémia. Internetové obchody využívajú na zasielanie tovaru služby klasických pôšt, kuriérov alebo možnosť uloženia zásielky v samoobslužnom boxe.

InPost vlastní viac ako 12-tisíc samoobslužných schránok. Funguje aj v Británii a plánuje expanziu do Talianska, Francúzska či Španielska. Reaguje tým aj na rastúcu konkurenciu na domácom poľskom trhu.

Firma uviedla, že vstúpila na burzu v Amsterdame, aby vyjadrila svoj zámer vstúpiť na ďalšie zahraničné trhy. Amsterdam sa navyše začína profilovať ako burza, o ktorú je zvýšený záujem po brexite.

Kto ďalší mieri na burzu

Primárne ponuky akcií od začiatku roka pribúdajú svižným tempom. Vlaňajšok bol, naopak, slabý, čo analytici pripisujú neistote v dôsledku pandémie.

Na burzu sa chystá aj poľský vývojár hier pre mobilné telefóny Huuuge či holandská technologická firma WeTransfer. Proces vstupu na burzu už začala nemecká spoločnosť Auto1, zameraná na online predaj ojazdených vozidiel, či britská firma Moonpig. (čtk, reuters)

V hlinikárni Slovalco doteraz zaznamenali 79 pozitívnych testov, polovica z nich sa netýkala stálych zamestnancov. Od vypuknutia druhej vlny pandémie urobili takmer 9804 antigénových testov.

Gastrolístky sú dráma do poslednej chvíle: chyba u Krajniaka firmy so stravnými lístkami takmer vrátila do hry

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Dobrovoľnosť gastrolístkov mohla nečakane zablokovať drobná zmena v novele Zákonníka práce, poslanci preto návrh zmenili. Krajniakovo ministerstvo odmieta vysvetliť, kto urobil chybu, ktorá znova nahrávala stravenkovým firmám. Novelu schvaľujú poslanci na tejto parlamentnej schôdzi.

Developerská skupina Atrios chce pri obci Záborské neďaleko Prešova postaviť výrobno-logistický areál, kde môže nájsť prácu 300 zamestnancov. Projekt by mal stáť 21 miliónov eur, využívať ho budú klienti hlavne zo strojárskeho či elektrotechnického priemyslu.

Vyplýva to z projektu, ktorý Atrios posunul povoľovacím úradom.

So začiatkom výstavby areálu developer ráta koncom tohto roka. Dokončený má byť v lete budúceho roka. Plocha celého areálu dosiahne deväť hektárov.

Atrios pôsobí na trhu skoro dve desiatky rokov. Zameriava sa na výstavbu priemyselných areálov, ale stavia aj kancelárie, nákupné centrá i rezidenčné projekty. Pôsobí na Slovensku a v Česku.

Štátna spoločnosť InvEast SK sa zlúči s MH Invest II. InvEast mala riadiť bývalý strategický priemyselný park Haniska, ​úlohou MH Invest II je príprava strategického parku na východe Slovenska.

Hodnota firemných fúzií a akvizícií na Slovensku vlani výrazne klesla, dosiahla najnižší objem za posledných osem rokov. Dôvodom sú dôsledky pandémie covidu-19, uviedla v analýze právnická spoločnosť CMS, ktorá sa zaoberá poradenstvom.

V strednej a východnej Európe podľa nej rast hodnoty zmienených transakcií zaznamenalo vlani len Poľsko.

Aké sú údaje za Slovensko

  • Odhadovaná celková hodnota fúzií a akvizícií klesla v roku 2020 na 890 miliónov eur z 2,29 miliardy eur v roku 2019.
  • Počet transakcií sa znížil zhruba na polovicu; išlo najmä o obchody v oblasti nehnuteľností a stavebníctva, potom v priemyselnej výrobe, vo financiách a v telekomunikáciách.
  • Najväčšia bola CMS akvizícia piatich logistických a priemyselných nehnuteľností zo Singapuru.

Partner CMS Slovensko Oliver Werner v komentári uviedol, že v druhej polovici tohto roka očakáva nové príležitosti na cezhraničné transakcie v strednej a východnej Európe.

V celom regióne bolo na trhu fúzií a akvizícií uzavretých vlani 1705 obchodov v celkovej hodnote 60,79 miliardy eur, čo medziročne vo finančnom vyjadrení predstavuje pokles o 16 %. (čtk)

Zdroj – CMS Slovensko
Zdroj – CMS Slovensko

Firma Wolt získala od investorov 530 miliónov dolárov na financovanie expanzie mimo donášky jedla z reštaurácií. Služba pôvodom z Fínska funguje od roku 2015, vlani rozšírila pôsobnosť o rozvoz potravín a retailových položiek.

Wolt vďaka širšiemu záberu vlani strojnásobil tržby na 345 miliónov dolárov, čistá strata sa pohybovala okolo 45 miliónov dolárov. Vrátane čerstvej investície získal doposiaľ celkovo 856 miliónov dolárov.

Firma neuviedla, na akú sumu ju ocenila najnovšia investícia. Portál Techrunch upozornil, že z minulých investičných kôl je známe, že Wolt sa už zaradil medzi európskych jednorožcov, čiže k podnikom, ktorých hodnota presiahla jednu miliardu dolárov.

Wolt pôsobí v 23 krajinách a zhruba 130 mestách, spolupracuje s viac ako 30-tisíc reštauráciami. Na slovenský trh expandoval na jeseň 2019, zabezpečuje donášku jedla napríklad zo siete McDonald’s. (čtk, reuters, e)

Britský módny e-shop Boohoo kúpil značku Debenhams vrátanej jej webu za 55 miliónov libier. Nechystá sa však prevziať žiadny zo 118 obchodov ani zamestnancov, ohrozených teda zostalo 12-tisíc pracovných miest.

Správcovia značky Debenhams začali s likvidáciou 242 rokov starej firmy vlani. Koncom roka ponúkli na predaj všetkých 124 obchodných domov, neskôr podnik uviedol, že šesť z nich už po pandemickej uzávere neotvorí.

„Transakcia umožní, aby vznikol nový obchod pod značkou Debenhams, ktorý bude fungovať pod novým a silným vedením, a to vrátane online aktivít a možnosti zabezpečiť medzinárodnú franchisingovú sieť s využitím názvu Debenhams,“ uviedli v stanovisku správcovia.

Ďalší predaj na spadnutie

O novom majiteľovi rokuje aj skrachovaný podnik Arcadia britského podnikateľa Philipa Greena. Exkluzívne rozhovory vedú správcovia s firmou Asos, ktorá tiež predáva odevy online. Asos má záujem o značky Topshop, Topman, Miss Selfridge a HIIT.

Arcadia zbankrotovala vlani v novembri, v ohrození sa ocitlo vyše 13-tisíc pracovných miest.

Maloobchod už dlhší čas zažíva zmeny. Trendom je, že online firmy získavajú viac zákazníkov na úkor kamenných predajní. Pandémia tento proces urýchlila (čtk, bbc)

ZSE hlási klesajúci počet pozitívne testovaných zamestnancov pracujúcich v Nitre. V prvom kole testovania ich bolo podľa firmy 1,78 %, v druhom 0,81 % a dnes 0,26 %. Distribútor elektriny pôsobí na západnom Slovensku, cez víkend bude testovať aj v iných mestách.

Nitra bola v prvej polovici januára najviac zasiahnutým okresom, chodenie do práce tam vláda podmienila negatívnym testom. Toto opatrenie bude od stredy 27. januára platiť na celom Slovensku.

V Nitre ZSE testovala v piatky (8. januára, 15. januára a dnes). V sobotu a v nedeľu bude pokračovať v Bratislave, Dunajskej Strede, Trenčíne a Trnave, testovanie je určené aj rodinám zamestnancov.

ZSE dodala, že testuje svojich zamestnancov pravidelne aj mimo plošného testovania.

Skupina PPF bude môcť naďalej používať značku O2, ktorú si licencuje od španielskeho operátora Telefónica po odkúpení českej dcéry v roku 2013. Licencia mala vypršať na budúci rok v januári, predĺžená bola o ďalších 15 rokov.

PPF najbohatšieho Čecha Petra Kellnera si licenciu na O2 predlžovala už v roku 2017, za trojročnú možnosť používania zaplatila zhruba 900 miliónov korún (34 miliónov eur). Cena za najnovšie predĺženie nie je zatiaľ zverejnená.

Do štruktúr v rámci skupiny PPF patrí aj slovenský mobilný operátor O2. Pod ďalšou licencovanou značkou Telenor pôsobí PPF na telekomunikačnom trhu v Srbsku, Maďarsku, Čiernej Hore a Bulharsku. (čtk, e)

Tatry mountain resorts (TMR) plánuje hromadne prepúšťať. Budúci týždeň má o tom rozhodnúť predstavenstvo. Najväčšia firma v slovenskom cestovnom ruchu prepúšťala už pred tým, než bolo jasné, že sa zimná sezóna pre koronu na Slovensku konať nebude. Nové zdroje chce získať emisiou dlhopisov.

Podrobnosti zatiaľ nie sú známe, hromadné prepúšťanie je uvedené ako bod rokovania predstavenstva zvolaného na 25. januára v informácii pre Národnú banku Slovenska.

TMR vlastní lyžiarske strediská a hotely vo Vysokých a Nízkych Tatrách, s jej akciami sa obchoduje na bratislavskej burze, kľúčovým akcionárom a predsedom predstavenstva je Igor Rattaj.

Podľa portálu Index zamestnávala TMR pred krízou zhruba dvetisíc ľudí, ale v priebehu minulého roka škrtali nielen medzi sezónnymi zamestnancami.

U. S. Steel po prvý raz od januárového plošného testovania zaznamenal pokles počtu pozitívnych zamestnancov. Aktuálne fabrika eviduje 318 aktívnych prípadov, čo by pri počte zhruba 9500 zamestnancov bolo nad 3 %.

Plánovali zisk, bola z toho strata a naopak. Štátnej pošte chýbala stratégia, píše NKÚ. Nová už existuje

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR

Ministerstvo dopravy plánuje pri Slovenskej pošte konať na základe odporúčaní NKÚ, prioritou ministra je optimalizácia jej fungovania. Rezort upozorňuje, že kritická správa NKÚ o stave pošty hodnotila obdobie rokov 2017 až 2019, teda z minulého volebného obdobia.

Firmy odkazujú Matovičovej vláde, že sa má venovať pandémii, nevyrábať chaos a ukázať plán

Ilustračné foto N - Tomáš Benedikovič
Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič

Firmy odkazujú Matovičovej vláde, že sa má venovať pandémii a má ukázať plán. „Vláda riadenie v tejto pandemickej situácii absolútne nezvláda. No nezvláda to ani opozícia,“ vraví Machunka z asociácie zamestnávateľských zväzov.

Oceliarne U. S. Steel Košice spustili vysokú pec, ktorú odstavili pred rokom a pol vzhľadom na situáciu na trhu s oceľou. V prevádzke sú tak znova všetky tri vysoké pece.

„Môžem potvrdiť, že sme znova spustili vysokú pec číslo tri, aby sme mohli uspokojiť požiadavky našich zákazníkov a dodať im produkty, ktoré si objednali,“ uviedol hovorca Ján Bača s tým, že podnik nebude robiť žiadne predpovede o tom, ako sa trh ďalej bude vyvíjať.

„Máme veľa otáznikov súvisiacich s európskym trhom a málo odpovedí na to, ako sa ďalej budú vyvíjať vysoké ceny za suroviny, energie, poplatky za emisie CO2. Budeme zároveň veľmi pozorne sledovať vývoj pandémie, pretože bezpečnosť a zdravie našich zamestnancov budú kľúčovým kritériom pri ďalších rozhodnutiach,“ dodal Bača.

K odstávke jednej z troch pecí došlo 20. júna 2019 s tým, že podnik prispôsobil výrobu a sortiment výrobkov aktuálnej situácii a dopytu zo strany zákazníkov. „Po dôkladnom vyhodnotení situácie na trhu s oceľou v EÚ, masívne zasiahnutom oceľovými výrobkami dovážanými do EÚ, sme sa rozhodli konať a chrániť náš biznis proaktívnym spôsobom. Žiaľ, nedočkali sme sa rýchlych a rozhodných opatrení od inštitúcií EÚ, ktoré by mali adekvátne podporovať naše odvetvie. Musíme byť zodpovední voči našim zamestnancom a zákazníkom a chrániť náš biznis pre budúcnosť,“ informovali vtedy oceliarne.

O mesiac neskôr oznámili, že do konca roka 2021 znížia počet zamestnancov vrátane dcérskych spoločností o 2500.  (tasr)

Firma Saudi Aramco zamlčala investorom takmer polovicu emisií uhlíka zo svojich rafinérií a petrochemických závodov. Poukázala na to agentúra Bloomberg, ktorá analyzovala verejné dostupné informácie podniku o uhlíkovej stope.

Disproporcia z veľkej časti vyplýva z toho, že Aramco do správy pre investorov zahrnulo iba zariadenia, ktoré úplne vlastní a ktoré sa nachádzajú v Saudskej Arábii. Mnoho rafinérií firmy je však v zahraničí alebo sú to spoločné podniky.

Ak by sa brali do úvahy aj tieto zariadenia, ročné emisie Aramca by sa takmer zdvojnásobili, pretože by k nim pribudlo 55 miliónov ton oxidu uhličitého. Po zahrnutí vynechaných prevádzok dosiahli emisie firmy za predvlaňajšok 75 až 113 miliónov ton. (čtk, bloomberg)

LG chce rozšíriť závod na výrobu batérií do elektromobilov v Poľsku na najväčší na svete. Do prevádzky plánuje investovať ďalších vyše 300 miliónov eur, v súčasnosti je najväčšou továrňou v odvetví v rámci Európy.

Juhokórejská firma LG investuje do závodu neďaleko Vroclavu od roku 2016. Batérie z neho kupuje automobilka VW, ktorá ich používa aj pre model Škoda Enyaq.

Viac o novej investícii LG:

  • Firma má do konca roka 2022 zamestnať najmenej 500 nových pracovníkov. Dostane aj štátnu podporu zahŕňajúcu daňové úľavy.
  • Po dokončení projektu by celková investícia LG do továrne mala prekročiť 3,1 miliardy eur, v závode by malo pracovať 10-tisíc ľudí.
  • Finálne má fabrika vyrábať batérie s kapacitou 100 gigawatthodín, čo stačí na uspokojenie 60 % súčasného dopytu v Európe. (čtk)

Slovnaft od dnešného dňa testuje vo svojich priestoroch zamestnancov a ich rodinných príslušníkov, ktorí o to prejavia záujem. Testovanie bude počas pracovných dní v čase od 6.00 do 16.00 h. a potrvá do utorka 26. januára.

Na testovanie Slovnaft vyhradil jedno odberné miesto v areáli firmy.

Kritických zamestnancov firma testuje od začiatku pandémie. Od začiatku pandémie eviduje skupina viac ako 200 prípadov nákazy koronavírusom.

„Slovnaft ako kritický prvok v zásobovaní Slovenska motorovými palivami prejavil záujem aj o očkovanie svojich zamestnancov proti ochoreniu covid-19. V tejto otázke spoločnosť aktívne komunikuje so zástupcami štátu,“ povedal hovorca skupiny Anton Molnár.

Slovenská elektrizačná a prenosová sústava testuje zamestnancov PCR testami, nie antigénovými. Najbližšie firemné testovanie je naplánované na 21. až 25. január.

Firma spravuje sústavu na prenos elektrickej energie.

Štátny podnik hovorí, že zamestnancov podľa rozhodnutia z novembra bude testovať raz za osem týždňov a vybrané profesie v prevádzke a dispečingu raz za dva týždne.

SEPS od 18. júna do konca minulého roka hlási 1717 PCR testov pracovníkov a vybraných dodávateľov a pozitívny výsledok u 41 zamestnancov. (tasr, e)

Aerolínie KLM od piatka zastavia všetky diaľkové lety a výrazne obmedzia spojenie po Európe. Dôvodom je pripravované výrazné sprísnenie opatrení proti covidu-19 v Holandsku.

„Zrušíme všetky diaľkové lety a lety po Európy, pri ktorých posádky zostávajú cez noc,“ uviedol dopravca.

Podmienkou nástupu do lietadla, ktoré mieri do Holandska, má byť maximálne štyri hodiny starý antigénový test. KLM sa obávajú, že v dôsledku tohto opatrenia im môžu v zahraničí uviaznuť piloti či letušky.

Holandská vláda navrhuje striktnú uzáveru, počíta so zákazom vychádzania v noci aj so zákazom príletov z Británie, Južnej Afriky a Južnej Ameriky. KLM preruší lety aj do iných diaľkových destinácií z dôvodu povinného testovania na covid-19 pred každým odletom do Holandska.

Prečo je to dôležité
Prerušenie letov môže znamenať komplikácie pre viaceré krajiny, do ktorých KLM lietajú. V prípade Európy ide často o jediné spojenie.

Osobné lietadlá sa využívajú aj na prepravu nákladu, v súčasnosti napríklad vakcín. KLM ešte verí, že vláda vyjme posádky z prísnych opatrení. Odborová organizácia De Unie tvrdí, že obmedzenie prevádzky KLM je pre aerolínie „rozsudkom smrti“. (zdopravy)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať