Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Téma: Firmy

Zdieľať

Bernhard Maier po takmer piatich rokoch odíde z pozície šéfa Škody Auto, potvrdila česká automobilka. Jeho nástupca by mal byť známy v auguste. Maier pracuje pre koncern Volkswagen 19 rokov, Škodu riadi od novembra 2015.

O nahradení Maiera po vypršaní jeho kontraktu na čele Škody informoval s odvolaním sa na interné zdroje VW denník Handelsblatt. Následne jeho odchod z funkcie predsedu predstavenstva Škody Auto k 31. júlu potvrdila firma v tlačovej správe.

Pod vedením Maiera Škoda uviedla na trh SUV modely Kodiaq, Karoq či Kamiq, zamerala sa tiež na elektromobilitu, digitalizáciu a konektivitu. Vlani dodala celosvetovo 1,24 milióna áut, zamestnáva 39-tisíc ľudí. (čtk, n)

Zdieľať

Nemecké úrady vyšetrujú Wirecard aj pre podozrenie z prania špinavých peňazí. Doposiaľ bol spracovateľ finančných transakcií vyšetrovaný len za účtovný škandál, ktorý ho prinútil vyhlásiť insolventnosť a viedol k zadržaniu bývalého šéfa.

Vyšetrovanie podozrenia z prania špinavých peňazí sa zameriava na jednotlivcov vo firme, uviedlo mníchovské štátne zastupiteľstvo. Popudom naň bolo množstvo trestných oznámení adresovaných úradom od minulého roka.

Pred niekoľkými týždňami vyšlo najavo, že Wirecardu chýba zhruba 1,9 miliardy eur, ktoré viedol v účtovníctve. Firma priznala, že účty, na ktorých majú byť peniaze, zrejme nikdy neexistovali. Audítor EY obvinil Wirecard zo sofistikovaného podvodu.

V Nemecku bol Wirecard považovaný za nádejného hráča na rýchlorastúcom trhu finančných služieb. Označovali ho za hviezdu domáceho technologického sektora. (reuters, čtk)

Zdieľať

Veľkopodnikateľ Milan Fiľo plánuje investovať 15 miliónov eur do rozšírenia myjavskej výrobne papierových vreciek Eco – Bags. Do roku 2022 chce zamestnať 110 ľudí. Eco – Bags pôsobí na mieste mäsozávodu, čo kedysi patril Antonovi Fabušovi.

„Závod plánujeme rozšíriť o výrobno-skladovací monoblok, ktorý postavíme v tesnej nadväznosti na už existujúci výrobný závod. V novej hale vzniknú ďalšie výrobné priestory, priestory na balenie, lisovanie orezov a časť expedície,“ napísal Fiľo v tlačovej správe, ktorú v stredu ako komerčnú zverejnila TASR.

Technologický proces výroby sa po investícii nezmení, dodal.

O podniku Eco – Bags

  • Eco – Bags informuje, že vyrába takmer miliardu papierových obalov ročne a zamestnáva 70 ľudí.
  • Vyrába papierové obaly pre rýchle občerstvenie, vrecká na pečivo a papierové obaly na balenie drobných darčekových predmetov.
  • Exportuje viac ako 90 percent svojej produkcie do krajín EÚ, dodáva hlavne do Nemecka, Francúzska, Česka, Británie a Rakúska.
  • Zákazníkmi sú maloobchodné siete veľkých reťazcov, renomované európske veľkoobchody s obalovými materiálmi, ale aj menšie lokálne siete pekárov, bagetérií.
  • Fiľo výrobu presťahoval do Myjavy z Ružomberka v roku 2013 do prerobených priestorov. Predtým tam pôsobil mäsiarsky závod, ktorý Fiľov Tauris získal od konkurenta Antona Fabuša a neskôr ho počas konsolidácie zavrel.
  • Firma uvádza, že v posledných rokoch do modernizácie priestorov a strojov investovala do 10 miliónov eur.

Fiľo je najväčším hráčov v slovenskej papierenskej výrobe. Spoluvlastní ružomberský závod Mondi, sám ovláda podnik SHP Harmanec. Okrem toho mu patrí aj jedna z najväčších domácich mäsiarskych skupín Tauris. (tasr, n)

Zdieľať

Casinos Austria prepustí zhruba 500 ľudí, škrtanie pracovných miest je súčasťou úsporného balíčka schváleného dozornou radou. Väčšinový podiel vo firme vlastní česká Sazka Group.

Pre lotériovú firmu Casinos Austria pracuje v Rakúsku na plný úväzok 1700 ľudí. Presný počet zamestnancov, ktorí majú odísť, nebol potvrdený, šéf Sazka Group Robert Chvátal hovoril o zachránených 1200 miestach.

Sazka Group zo skupiny KKCG miliardára Karla Komárka získala majoritu v Casinos Austria koncom júna, keď kúpila približne 17 % akcií firmy od spoločnosti Novomatic a zvýšila svoj podiel nad 55 %. (čtk)

Zdieľať

Na burzu v Hongkongu sa chystá najväčší jednorožec z Číny

Ant Group chce tento rok vstúpiť na burzu v Hongkongu, cieľom je dosiahnuť ohodnotenie nad 200 mld. USD. Finančno-technologická dcéra Alibaby by mohla predať 5 až 10 % akcií, išlo by tak o jednu z najväčších tohtoročných primárnych ponúk.

IPO Ant Group je jednou z najočakávanejších na svete. Pre Hongkong by znamenala posilnenie jeho statusu ako centra globálnych kapitálových trhov v období, keď sa o ňom hovorí najmä v súvislosti so schválením prísneho čínskeho zákona o národnej bezpečnosti.

Firma na správu o detailoch IPO reagovala, že informácie sú nepresné.

Viac o Ant Group:

  • má dominantnú pozíciu na čínskom trhu s mobilnými platbami, ponúka pôžičky, platby, poistenie a správu aktív prostredníctvom mobilných aplikácií;
  • je najhodnotnejším technologickým jednorožcom na svete (označujú sa tak začínajúce súkromné firmy, ktorých hodnota prekonala 1 mld. USD);
  • podľa Reuters vlani dosiahla výnosy v prepočte 15 miliárd eur a čistý zisk zhruba 2 miliardy eur (firma označila informácie za nepresné);
  • podiel 33 % v nej vlastní Alibaba Group Holding a pod kontrolou ju má zakladateľ Alibaby Jack Ma;
  • pri poslednom kole získavania peňazí od investorov v roku 2018 bola ohodnotená na 150 mld. USD, malé obchody na sekundárnom trhu koncom vlaňajška ju ocenili na 200 mld. USD.

Prečo preferujú Hongkong

Ant Group pôvodne chcela ponúknuť akcie zároveň na burzách v Hongkongu a pevninskej Číne. Teraz sa však prikláňa k tomu, že ich uvedie najskôr v Hongkongu, pretože tam ju zrejme čaká hladší proces vstupu na burzu.

Hongkonský akciový trh tento rok ťaží zo širšieho napätia medzi Čínou a USA. Niekoľko čínskych firiem s akciami v Spojených štátoch plánuje sekundárnu ponuku v Hongkongu, ktorá im má pomôcť získať základňu investorov bližšie k domovu.

Vlani v novembri získala Alibaba v rámci sekundárnej ponuky na hongkonskej burze 12,9 miliardy dolárov. (reuters, čtk)

Zdieľať

Budúcnosť najväčších ázijských nízkonákladových aerolínií AirAsia je ohrozená. Obchodovanie s ich akciami bolo pozastavené, pretože audítori majú značné pochybnosti o schopnosti malajzijskej firmy pokračovať v prevádzke.

Akcie AirAsia tento rok stratili zhruba polovicu hodnoty, trhová kapitalizácia spoločnosti sa pohybuje okolo 600 miliónov dolárov.

Aké majú problémy

Záväzky AirAsia už na konci minulého roka, teda pred začiatkom koronakrízy, presiahli hodnotu majetku. Finančný výkon a tok hotovosti ďalej poznamenala nutnosť odstaviť z prevádzky lietadlá v dôsledku obmedzenia cestovania a karantény.

V 1. štvrťroku AirAsia vykázali stratu 188 miliónov dolárov, najviac od novembra 2004. Minulý mesiac oznámili, že zvažujú zvýšenie kapitálu a posilnenie likvidity. Malajzijská vláda nechce poskytnúť pomoc žiadnym aerolinkám.

Z ďalších firiem v regióne požiadali o ochranu pred veriteľmi aj letecké spoločnosti Thai Airways International a Virgin Australia Holdings, ktoré neboli schopné splácať dlhy. (reuters, čtk)

Zdieľať

Boeing začal vyplácať odškodné takmer vo všetkých sporoch súvisiacich s haváriou lietadla 737 Max v Indonézii, pri ktorej predvlani zahynulo všetkých 189 ľudí na palube. Firma v dokumente pre súd neuvádza, koľko peňazí vypláca pozostalým.

Dokument, ktorý Boeing predložil federálnemu súdu v Chicagu, uvádza, že čiastočne alebo úplne boli urovnané sťažnosti týkajúce sa 171 zo 189 zomretých.

Podľa skorších správ bolo v niektorých prípadoch okolo tragédie letu Lion Air 610 dohodnuté odškodné prevyšujúce milión dolárov.

Ako došlo k tragédii

Stroj Lion Air sa v októbri 2018 zrútil do mora neďaleko Jakarty pre problémy s palubným softvérom. Rovnakú príčinu mala o päť mesiacov neskôr havária ďalšieho lietadla 737 Max neďaleko Addis Abeby.

Nešťastia vyústili do celosvetovej odstávky modelu 737 Max, súdnych sťažností a firemnej krízy sprevádzanej vyšetrovaním zo strany amerických orgánov. Boeing vlani sľúbil, že odškodní rodiny všetkých 346 obetí oboch havárií.

Ako sú na tom lietadlá 737 Max

Po haváriách v Indonézii a Etiópii bola ich prevádzka postupne zastavená po celom svete. Boeing vlani v máji pripustil, že asi rok vedel o probléme so softvérom, no neupozornil naň aerolinky ani regulačné orgány.

Výrobca sa teraz znova snaží získať povolenie amerického federálneho úradu pre letectvo FAA na komerčnú prevádzku lietadiel 737 Max, ktoré boli kedysi najpredávanejším modelom Boeingu. Regulátor by im mohol dať zelenú ešte pred koncom roka. (reuters, čtk)

Zdieľať

Nolinor Aviation plánuje čoskoro spustiť prevádzku nových aerolínií OWG so základňou v Quebecu, zamerať sa chcú na lety do tropických destinácií. Nový letecký dopravca vzniká v čase veľkej krízy aeroliniek spôsobenej koronavírusom.

Štart aeroliniek oznámila firma na internetovej stránke, všíma si portál Zdopravy.cz. Nolinor uvádza, že na projekte tajne pracovali od roku 2018. Na rozdiel od ďalších investorov, ktorí odložili štart nových aerolínií, OWG chcú začať s prevádzkou čo najskôr.

Firma začiatkom roka kúpila Boeingy 737-400, čo sú staršie stroje s vyššou spotrebou energie než generácia 737NG. Lietadlá prechádzajú kompletnou výmenou interiéru, prvé je z roku 1990.

Nolinor Aviation sú kanadské charterové aerolínie, zamestnávajú 200 ľudí. Vznikli v roku 1992, kontroluje ich rodina Prud’Hommovcov.

Zdieľať

Cestovná kancelária Solvex od pondelka už nedisponuje mimoriadnou vládnou ochranou pred konkurzmi. Získala ju len minulý týždeň, no hneď avizovala a vzápätí požiadala súdy o jej zrušenie. Ochranu potom zrušil trnavský okresný súd.

Solvex sa predvlani vyšplhal so svojimi tržbami na takmer 16 miliónov eur. Zameriava sa na letné dovolenky v Bulharsku, Čiernej Hore, ale aj v talianskej Kalábrii a na Sicílii, v Turecku, Chorvátsku či Grécku.

Pobočky má okrem Bratislavy aj v Nitre, Banskej Bystrici, Liptovskom Mikuláši, Poprade, Prešove a v Košiciach.

Cestovku na Slovensku rozbehla a aj dodnes ovláda bulharská rodina Yalamovovcov, ktorá žije od 90. rokov na Slovensku.

Zdieľať

Levi Strauss v dôsledku prepadu tržieb pre koronakrízu zruší 700 pracovných miest v kanceláriách, čo je 15 % celkovej pracovnej sily. Ročne tak chce ušetriť 100 mil. dolárov. Prepúšťanie sa nedotkne zamestnancov v obchodoch a továrňach.

Podobne ako ďalšie odevné firmy aj Levi Strauss pre koronavírus dočasne zavrel predajne. Zatvorené zostali aj mnohé obchodné domy, ktoré predávajú jeho džínsové oblečenie. V súčasnosti je podľa firmy otvorená už väčšina obchodov a tržby sú na úrovni 80 % vlaňajška.

Výsledky Levi Strauss (2. štvrťrok 2020):

  • podnik hospodáril so stratou 363,5 milióna dolárov, pred rokom bol v zisku 28,2 milióna dolárov;
  • výnosy klesli medziročne o 62 % na 497,5 milióna dolárov;
  • predaj cez internet stúpol o štvrtinu a v samotnom máji medzimesačne o 80 %, pretože zákazníci sa po uzatvorení kamenných predajní zamerali na internetové nákupy.

Levi Strauss vlastní značky Levi’s, Dockers a Denizen. Korene firmy siahajú do roku 1853, keď bavorský imigrant Levi Strauss v čase zlatej horúčky otvoril v Kalifornii veľkoobchod s textilom.

Neskôr sa spojil s jedným zo svojich stálych zákazníkov a dali si patentovať vynález – pracovné nohavice, ktorých vrecká spevnili kovovými nitmi. Tento deň je považovaný za deň zrodenia džínsov. (reuters, čtk)

Zdieľať

Novavax získa od americkej vlády 1,6 miliardy dolárov na vývoj vakcíny proti koronavírusu. Peniaze použije okrem iného na testovanie a výrobu očkovacej látky s cieľom dodať 100 miliónov dávok do januára 2021.

Ide o doposiaľ najvyššiu sumu, ktorú vláda USA poskytla súkromnej firme z programu na financovanie vývoja vakcíny proti COVID-19 s názvom Operation Warp Speed.

Financie majú pokryť náklady na rozsiahlu tretiu fázu klinických skúšok, s ktorou by mal Novavax začať v októbri. Podľa Financial Times firma zatiaľ nemá schválenú žiadnu vakcínu.

Doposiaľ najvyššiu podporu 1,2 miliardy dolárov získala od USA na vývoj vakcíny proti COVID-19 AstraZeneca. Vláda podporila tiež ďalšie farmaceutické firmy, napríklad Johnson & Johnson, Pfizer, Merck či Moderna. (reuters, ft)

Zdieľať

Lufthansa zruší 20 % vedúcich pozícií a 1000 miest v administratíve, opatrenia majú pomôcť kryť výpadky príjmov pre koronakrízu. Aerolinky tiež znížia na polovicu investície do nových lietadiel, do roku 2023 ich nakúpia najviac 80.

Sériu ďalších úsporných opatrení zverejnila Lufthansa vo vyhlásení na internetovej stránke. Uviedla tiež, že sa bude snažiť čo najrýchlejšie zredukovať vládne pôžičky a kapitálové podiely, aby nemusela platiť vyššie úroky.

Aerolínie zopakovali, že majú prebytočných 22-tisíc zamestnancov, no budú sa snažiť vyhnúť nútenému prepúšťaniu. Celkovo zamestnávajú približne 138-tisíc ľudí.

Ako Nemci zachraňujú Lufthansu:

  • akcionári minulý mesiac schválili vládny záchranný balík za 9 miliárd eur, ktorý má firme pomôcť vyhnúť sa bankrotu;
  • minulý týždeň obdržala prvú časť finančnej podpory od štátnej banky KfW – tretinu z dohodnutého úveru v celkovej výške 3 miliardy eur;
  • začiatkom apríla sa rozhodla zoštíhliť letku a neobnoviť aktivity nízkonákladovej dcéry Germanwings. (čtk)
Zdieľať

Portugalská vláda po piatich rokoch získa späť väčšinu v TAP Air Portugal, v rámci záchrany aerolínií zvýši svoj podiel na 72,5 % z doterajších 50 %. Akcie kupuje od Atlantic Gateway, zaplatí za ne 55 miliónov eur.

O transakcii, ktorú oznámila portugalská vláda v tlačovej správe, píše portál Zdopravy.cz. Kabinet si od prevzatia majority sľubuje väčšiu ochranu firmy pred možným krachom.

Atlantic Gateway doposiaľ vlastnila v TAP 45 percent akcií, ktoré kúpila od vlády v roku 2015. Za firmou stojí brazílsko-americký podnikateľ v letectve David Neeleman.

Prečo zoštátňujú TAP Air

Ak by nedošlo k znárodneniu aerolínií, podľa vlády by im hrozil okamžitý krach. Štát počíta so záchranným balíkom pre TAP za 1,2 miliardy eur, pomoc už skôr schválila eurokomisia.

Podľa kabinetu sa zvýšením podielu podarilo odblokovať rokovanie o poskytnutí pôžičky. „TAP sú pre Portugalsko príliš dôležité, aby sme ich nechali padnúť,“ povedal minister infraštruktúry Nuno Pedro Santos.

TAP v 1. štvrťroku zaznamenali stratu 395 miliónov eur, firma je niekoľko rokov v mínuse aj pre rozsiahlu modernizáciu flotily. Aerolinky zamestnávajú zhruba 7-tisíc ľudí, vo flotile majú cez 80 lietadiel.

Zdieľať

Vydavateľský dom Reach, ktorý vlastní periodiká Daily Mirror či Daily Express, prepustí 550 ľudí, čo je 12 % celkovej pracovnej sily. Dôvodom je koronakríza, ktorá znížila predaj novín aj príjmy z reklamy na britskom trhu.

Tržby firmy v 2. štvrťroku klesli o 27,5 %. Podľa šéfa Reach Jima Mullena pandémia koronavírusu urýchlila prechod od printu k digitálu, webové stránky skupiny v máji navštívilo vyše 41 miliónov ľudí.

Konkurenčná skupina News UK, vydavateľ denníkov Sun a Times, nedávno tiež varovala zamestnancov pred hrozbou prepúšťania. Podľa šéfky Rebekah Brooksovej budú musieť v nasledujúcich mesiacoch prijať ťažké rozhodnutia. (reuters)

Zdieľať

Skupina Arca má pridelenú dočasnú ochranu pred veriteľmi pre v poradí tretiu svoju firmu. Je ňou zastrešujúca firma jej biznisu s personálnymi agentúrami dočasného zamestnávania Manuvia, ochranu jej pridelil trnavský okresný súd.

Už skôr Arca požiadala a získala ochranu aj pre jednu z dcérskych firiem Manuvie – personálnu agentúru Edymax Personal Management. A takisto už má ochranu aj pre svoju najdôležitejšiu firmu Arca Investments, ktorá zastrešuje celý jej biznis.

Práve v biznise s personálnymi agentúrami Arca zamestnáva vôbec najviac ľudí. Pri rozhorení koronakrízy líder a majoritný vlastník Arcy Rastislav Velič informoval, že na Slovensku i v Česku pracuje pre personálky skupiny celkovo 17-tisíc ľudí.

Arca sa zosunula do finančných problémov, potom čo jej koronakríza sťažila prístup k bankovému financovaniu. Skupina je však vysoko zadlžená už dlhšie. Výsledkom je, že už teraz nevie splatiť zmenky v celkovom objeme okolo 25 až 30 miliónov eur a v krátkom slede budú splatné aj iné jej dlhopisy i zmenky.

Podľa portálu Finstat.sk konsolidované aktíva Arcy k záveru predminulého roku činili bezmála 861 miliónov eur, no zmenky z toho kryli až 454 miliónov eur, bankové úvery vyše 142 miliónov eur a dlhopisy takmer 104 miliónov eur.

Arca sľubuje, že ochranu využije na opätovné stabilizovanie svojho biznisu a neskôr naplno uspokojí aj všetkých svojich veriteľov. Podľa informácií Denníka E jej z dlhov chce pomôcť aj väčšia skupina J&T, ktorá je prostredníctvom poskytnutých úverov svojich bánk aj zrejme najväčším veriteľom Arcy.

Možnosťou je, že silnejšia skupina za prípadnú výpomoc sama vstúpi medzi spoluvlastníkov Arcy alebo si preberie len niektoré zaujímavejšie podniky.

Zdieľať

Účtovné uzávierky zatiaľ zverejnilo 156-tisíc firiem, čo je o 60-tisíc menej ako vlani. Dôvodom je najmä koronakríza. Štát tým pádom dostane dane od týchto firiem s oneskorením. Upozornil na to portál Finstat.sk.

Významné spoločnosti, ktoré ešte nepodali svoju účtovnú závierku za minulý rok, sú napríklad Mobis Slovakia, Eustream, ZSE Energia, či Minerfin, a zároveň aj potravinové reťazce ako Tesco Stores SR, Lidl Slovenská republika, Kaufland Slovenská republika, ktoré zverejňujú svoje účtovné závierky až v septembri.

Kedy uplynie lehota

  • Stanovená je na koniec mesiaca, ktorý bude nasledovať po mesiaci, keď vláda vyhlási koniec pandémie. To sa ešte zatiaľ nestalo. Ak by vláda vyhlásila koniec pandémie v júli, termín na podanie aj zaplatenie dane by bol do 31. augusta.

Aké čísla si Finstat všimol

  • Vývoj tržieb analyzovaných firiem zaznamenal zatiaľ menší medziročný nárast než v predošlých rokoch. Tempo rastu predstavovalo iba 1,19 %.
  • Zisk pred zdanením, úrokmi, odpismi a amortizáciou (EBITDA) na základe údajov analyzovaných firiem má pomalý a mierne rastúci trend a v roku 2019 predstavoval 2,18 %.
  • Výraznú zápornú EBITDA oproti ostatným analyzovaným firmám má Slovenský plynárenský priemysel, a to 96 miliónov eur.
  • Zisk analyzovaných firiem zaznamenal prvýkrát za sledované obdobie od roku 2014 medziročný pokles, a to o 7,13 %. Významnú stratu dosiahol U. S. Steel Košice vo výške 63 miliónov eur.
  • Od zavedenia daňových licencií v roku 2014 mala daň z príjmov rastúci trend. Avšak aktuálna daň z príjmov v prípade analyzovaných firiem za rok 2019 klesla o 19,6 % na 1,6 miliardy eur.
  • S pribúdajúcimi účtovnými uzávierkami sa väčšina týchto čísel ešte môže zmeniť. (tasr, n)
Zdieľať

Richard Sulík pri návšteve Dusla Šaľa opäť povedal, že podniky platia priveľa za energie. Šéf Dusla varoval, že ak nebudú mať porovnateľné podmienky s inými štátmi, umiestnia investície za desiatky až stovky miliónov eur inam.

Duslo patrí k najväčším chemickým podnikom na Slovensku, vlastní ho Agrofert.

Čo povedal minister

  • „Pre všetky podniky s vysokou spotrebou energií sú spoločným problémom vysoké ceny energií. Ani nie tak samotnej komodity, ako cien za ich distribúciu, ktoré patria k najvyšším v celej Európe,“ povedal Sulík.
  • „Urobiť poriadok“ s cenami energií bude podľa Sulíka prioritou nového šéfa regulačného úradu ÚRSO.

Čo povedal šéf Dusla

  • „Ak porovnávame náklady za činnosti, Slovensko akoby sa utrhlo z reťaze, tie ceny sú násobne vyššie ako v okolitých krajinách. Zemný plyn je pre nás základná surovina. Máme najlepšie a najmodernejšie technológie, no k čomu nám to je, keď základnú vstupnú surovinu máme násobne drahšiu v porovnaní s okolitými krajinami,“ tvrdil generálny riaditeľ Petr Bláha.
  • „Slovo konkurencieschopnosť akoby slovenskí politici ani nepoznali,“ dodal. „Pred nami sú dve rozhodujúce rozvojové investície v hodnote rádovo desiatky až stovky miliónov eur. Ak nedostaneme porovnateľné podmienky s okolitými štátmi, budeme ich musieť dislokovať do iného teritória, ako je Slovensko,“ pohrozil. (tasr, n)
Zdieľať

Vlastník druhej najväčšej celulózky na Slovensku Bukocel Ján Ďurian potvrdil, že podnik neprevzala finančná skupina Arca. „Zatiaľ sa nič nezmenilo. Stopercentným vlastníkom Bukocelu som stále ja,“ odpísal Denníku E.

Viac o neuskutočnenom obchode s Arcou, ktorý začiatkom roka odobril aj protimonopolný úrad, nepovedal. Skupina Bukóza sa dnes od Arcy dištancovala.

Čo môže nasledovať

  • Je pravdepodobné, že časom bude Ďurian hľadať pre celulózku iného nového vlastníka. Biznismen sa dlhšie netají tým, že vo vyššom veku sa chce z biznisu postupne sťahovať.
  • Navyše na rozbehnutie novej fabriky na výrobu hotových obalových papierov, ktorú buduje hneď vedľa celulózky, chcel využiť výnosy z predaja základnej výroby celulózy.

Skupina firiem Bukóza dosahuje celoročné tržby okolo 150 miliónov eur a zamestnáva vyše tisíc ľudí. Výroba celulózy pod dcérskym Bukocelom z celkových výkonov skupiny činí až dve tretiny.

Zdieľať

Uber sa dohodol na kúpe online služby na donášku jedla Postmates za 2,65 miliardy dolárov. Posilní tak svoju divíziu Uber Eats, ktorá počas koronavírusových reštrikcií rástla na rozdiel od služieb alternatívnej taxislužby.

Postmates je štvrtou najväčšou službou na rozvoz jedla v Spojených štátoch po konkurentoch DoorDash, GrubHub a Uber Eats.

Uber si tľapol s Postmates po tom, ako nedávno stroskotala jeho snaha o akvizíciu GrubHubu, ktorý sa napokon spojí s európskym rivalom JustEat Takeaway v transakcii za 7,3 miliardy dolárov.

Viac o firme Postmates:

  • vznikla v roku 2011, rozváža jedlo a ďalšie produkty z reštaurácií a obchodov k dverám zákazníka v 4200 amerických mestách;
  • v máji mala 8-percentný podiel na americkom trhu donášky jedla, líder DoorDash držal 44 %;
  • jej hodnota vlani na jeseň dosiahla 2,4 miliardy dolárov. (cnbc, reuters)
Zdieľať

Bukóza Holding sa dištancovala od zadlženej finančnej skupiny Arca. Hovorí, že prevzatie fabriky Bukocel v Hencovciach Arcou sa neuskutočnilo a Bukóza plánuje investície. Firma Arca Investments má dočasnú ochranu pred veriteľmi.

Na odkúpení Bukocelu bola Arca dohodnutá s podnikateľom Jánom Ďurianom, transakciu schválil začiatkom roka protimonopolný úrad. Bukocel mala prevziať iná firma Arcy – Arca Capital Slovakia.

Väčšinový majiteľ skupiny Arca Rastislav Velič v aprílovom rozhovore s Denníkom E nespomínal, že transakcia ešte nie je dokončená. Naopak, popisoval, že výroba v druhej najväčšej celulózke na Slovensku beží, hoci logistika je sťažená.

Čo hovorí vedenie Bukóza Holding

  • „Vedenie skupiny spoločností Bukóza Holding sa v plnej miere dištancuje od investičnej skupiny Arca Investments a jej dcérskych spoločností a dementuje realizáciu akvizície alebo akúkoľvek zmenu vlastníckych pomerov ktorejkoľvek zo svojich spoločností.“
  • Bukóza hovorí, že plánuje investičné akcie v hodnote viac ako 60 miliónov eur, ktoré zvýšia zamestnanosť o viac ako 100 ľudí. Ďalšie investície v sume 75 miliónov eur majú v roku 2021 spoločnosti zvýšiť výkon. (tasr, n)
Zdieľať

Arce chce pomôcť z dlhov J&T. Cenou môže byť prevzatie časti jej podielov či najlukratívnejších podnikov

Patrik Tkáč, spolumajiteľ J&T. Archívne foto – TASR
Patrik Tkáč, spolumajiteľ J&T. Archívne foto – TASR

Finančnej skupine Arca chce podľa zdrojov Denníka E pomôcť z dlhov oveľa majetnejšia skupina J&T. Nebude to zadarmo. V hre môže byť kapitálový vstup medzi spoluvlastníkov Arcy či prevzatie jej perspektívnejších podnikov.

Zdieľať

Airbus dokončil testovanie lietadla, ktoré vzlietne aj pristane bez pomoci pilota

Airbus úspešne dokončil dvojročné testovanie novej technológie autonómneho riadenia, vďaka ktorej lietadlo zvládne bez pomoci pilotov rolovať po dráhe, vzlietnuť i pristáť. Podľa firmy má technológia pilotom pomôcť, nie ich nahradiť.

Airbus testoval novú technológiu na lietadle A350. Uskutočnil celkom šesť skúšobných letov, počas ktorých zakaždým päťkrát vzlietol a pristál. Na palube boli vždy piloti a technici, píše portál Zdopravy.cz.

Podľa Airbusu mal projekt ukázať strojové využitie dát z prevádzky lietadla na jeho samotné ovládanie. Pilotom má umožniť viac sa zamerať na dôležitejšie činnosti počas letu. Výrobca uvádza, že technológia bude viesť k ďalšiemu zvýšeniu bezpečnosti premávky.

Zdieľať

Nemecký výrobca svetiel pre automobilový priemysel Hella Slovakia Signal-Lighting prepustí menej zamestnancov, ako avizoval. V pobočkách v Bánovciach nad Bebravou a v Trenčíne príde o prácu 200 ľudí, pôvodne sa hovorilo o 337 zamestnancoch.

„Oproti avizovaným 337 ľuďom je to výrazný rozdiel a je to pozitívna správa. Celkový rozsah prepúšťania je tak nižší o 40 % a podľa vyjadrenia zamestnávateľa v prípade, ak by zamestnanci v nedávnom tajnom hlasovaní súhlasili so znížením 13. a 14. miezd, prepúšťanie by sa dotklo iba 100 zamestnancov,“ uviedol predseda základnej organizácie odborovej organizácie KOVO Hella Slovakia Michal Nirka.

Zamestnávateľ ako dôvody zníženého rozsahu prepúšťania podľa neho uviedol najmä to, že bánovská továreň supluje dodávky za sesterskú fabriku v Mexiku, ktorá v dôsledku opatrení proti novému koronavírusu je vo väčšom útlme. „Závod v Trenčíne údajne ťahá zmena spotrebiteľského správania v Číne, kde sa trh s autami výraznejšie rozbieha. Údajne aj vplyvom strachu z pandémie prechádzajú mnohí ľudia, ktorí majú peniaze, z verejnej dopravy do osobných áut,“ doplnil.

Odbory podľa slov ich predsedu ocenili to, že zamestnávateľ v maximálnej možnej miere zohľadnil záujmy sociálne rizikových skupín, teda zamestnancov, ktorí majú menej ako päť rokov do dôchodku, osamelých rodičov starajúcich sa o deti do 15 rokov a manželov, pokiaľ by hrozila strata miesta obidvom.

Firma podľa odborovej organizácie údajne neuvažuje o skončení pracovných vzťahov dohodou, ale bude to riešiť formou výpovedí. Tie má v pláne doručovať osobne na pracovisku ešte počas júla, výpovedná lehota tak začne plynúť od augusta.

Pre prepúšťaných zamestnancov pripravuje informačný leták, rovnako zabezpečí s príslušným úradom práce poradenstvo. „Zároveň bude ponúkať pracovné miesta v sesterskej firme v Kočovciach, pretože tá sa teraz borí, naopak, s nedostatkom zamestnancov vzhľadom na to, že sú v trochu inej situácii ako my. Pristavili nedávno novú halu, v ktorej rozbiehajú nové projekty. Majú výrazne iné portfólio zákazníkov. Keď niekto prestúpi do sesterskej firmy, tak mu neplatí výpovedná doba, ani nepatrí odstupné, ale zároveň odpracované roky si pri tomto prestupe pre pracovno-právne účely prenáša,“ dodal Nirka.

Hromadné prepúšťanie odôvodnila firma „obrovským poklesom dopytu spôsobeným pandémiou ochorenia COVID-19 a už existujúcou medzerou vo využívaní kapacít v niektorých slovenských závodoch“. (tasr)

Zdieľať

Na Úrad práce vo Veľkom Krtíši nahlásila hromadné prepúšťanie spoločnosť FYSAM Auto Decorative Slovakia. Ku koncu júla plánuje prepustiť 33 ľudí.

„Na základe aktuálnej situácie pristúpilo vedenie materskej spoločnosti FYSAM Auto Decorative GmbH k rozhodnutiu konsolidovať personál a náklady vo svojich závodoch,“ uviedol k prepúšťaniu konateľ veľkokrtíšskej spoločnosti Róbert Kramárik.

Toto rozhodnutie ovplyvnilo aj závod spoločnosti vo Veľkom Krtíši, ktorý sídli v areáli bývalého LIAZ-u. „Vzhľadom na toto rozhodnutie ohlásila naša spoločnosť hromadné prepúšťanie ku koncu júla 2020,“ uviedol ďalej Kramárik.

Podľa neho sa počas redukcie personálu nebudú ani predlžovať zmluvy zamestnancov. Celkovo sa tak k 31. augustu 2020 personál zredukuje na 44 zamestnancov.

Spoločnosť začala podnikať vo Veľkom Krtíši pred dvoma rokmi ešte ako SAM Automotive s nemeckým vlastníkom. Závod mal pôvodne spustiť výrobu v lete 2018, investícia sa ale oddialila pre problémy materskej spoločnosti, jej reštrukturalizáciu a očakávaný vstup nového investora do skupiny. Tým sa stala minulý rok čínska spoločnosť FUYAO.

Firma podľa portálu Finstat dosiahla vlani tržby takmer 6,2 milióna eur. (tasr)

Zdieľať

Boeing sa chystá ukončiť výrobu veľkokapacitných lietadiel 747 prezývaných Jumbo Jet, ktoré vyrába približne 50 rokov. Posledný stroj z najnovšej rady 747-8 by mal opustiť továreň v Seattli zhruba o dva roky.

Boeing zatiaľ o plánoch na ukončenie produkcie neinformoval zamestnancov. Airbus už vlani pre slabý záujem oficiálne oznámil zámer utlmiť výrobu najväčšieho lietadla A380, skončiť by sa mala na budúci rok.

Lietadlá Jumbo Jet vstúpili do služby v roku 1970, ako prvé ich začali nasadzovať aerolinky Pan Am na linku z New Yorku do Londýna.

Za polstoročie sa vyrobilo vyše 1550 kusov, v posledných rokoch však o tento typ lietadla záujem pomaly upadal – aj v dôsledku príchodu Airbusu A380, ktorému od roku 2007 patrí pozícia najväčšieho lietadla na prepravu cestujúcich. (bloomberg, čtk)

Zdieľať

Accenture prepustí v Británii 700 až 900 ľudí, čo je 8 percent miestnej pracovnej sily. Dôvodom je prudký prepad dopytu súvisiaci s koronakrízou. Poradenská firma mala nadstav už v marci, keď prepukla pandémia.

Koronakríza spomalila prirodzený úbytok zamestnancov a ďalej zaťažila Accenture. Firma už znížila náklady obmedzením cestovania, zoštíhlením počtu zmluvných pracovníkov a zastavením prijímania nových ľudí, no škrty nepostačujú.

Accenture varovala, že po celom svete obmedzí naberanie nových pracovníkov. Hovorí sa tiež o plánoch prepúšťania v Spojených štátoch. (theguardian, čtk)

Zdieľať

American Airlines varovali, že pre koronakrízu majú prebytočných 8-tisíc letušiek a stevardov. Zvažujú zoštíhlenie pracovnej sily predčasnými dôchodkami a odchodmi dohodou, celkovo zamestnávajú 130-tisíc ľudí.

American Airlines sú druhé najväčšie aerolinky v USA podľa výšky tržieb. Na jeseň chcú znížiť počet palubných sprievodcov na medzinárodných letoch na minimum požadované americkým federálnym úradom pre letectvo FAA.

Dopravca očakáva, že v lete 2021 bude mať 10 až 20 % zamestnancov navyše a jeho diaľkové spojenia budú na štvrtinovej kapacite v porovnaní s vlaňajším letom. V máji firma oznámila, že prepustí 30 % pracovníkov v administratíve, čo je vyše 5-tisíc ľudí. (reuters, čtk)

Zdieľať

Ryanair v júni prepravil 400-tisíc pasažierov, čo je medziročne o 97 % menej, a uskutočnil 2800 pravidelných letov. Od júla po trojmesačnej výluke pre koronavírus prevádzkuje vyše tisícku spojení denne, obnovil takmer 90 % letov.

Pandémia koronavírusu tvrdo zasiahla leteckú dopravu a turistický ruch. Firmy v týchto odvetviach po celom svete rušia tisícky pracovných miest.

Ryanair plánuje škrtnúť 3000 z celkovo zhruba 19-tisíc pozícií a varoval, že 1. štvrťrok finančného roka do júna môže uzavrieť so stratou 200 miliónov eur.

Konkurenčný Wizz Air, najväčší nízkonákladový letecký dopravca v strednej a východnej Európe, hlásil za jún 86-percentný medziročný prepad počtu pasažierov. (ft)

Zdieľať

Novartis zaplatí v Spojených štátoch 678 miliónov dolárov za urovnanie obvinenia z uplácania lekárov. Podľa amerických úradov firma nezákonne poskytovala doktorom peniaze a iné výhody, aby ich motivovala predpisovať jej lieky.

Novartis čelil obvineniu, že zorganizoval desaťtisíce podvodných vzdelávacích akcií, na ktorých vyplácal lekárom premrštené sumy za prednášky a poskytoval im drahé večere a alkohol. Chcel ich tak motivovať, aby častejšie predpisovali jej lieky na kardiovaskulárne ochorenia a cukrovku.

Akcie sa konali v rokoch 2002 až 2011. Podľa newyorskej prokurátorky Audrey Straussovej peniaze a ďalšie výhody pre lekárov neboli nič viac než úplatky. „Je to v rozpore s povinnosťou doktorov vyberať pre pacientov najlepšiu liečbu a zvyšuje to ceny liekov pre všetkých.“

Niektorí lekári údajne dostali od Novartisu desaťtisíce či dokonca státisíce dolárov. Šéf švajčiarskej farmaceutickej firmy Vas Narasimhan vyhlásil, že praktiky už zmenili. (reuters, čtk)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať