Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Téma: Firmy

Zdieľať

Boeingu spadol zisk o polovicu. Dôvodom je nútená odstávka lietadiel 737 Max

Boeingu v 3. štvrťroku klesol čistý zisk medziročne o 51 % na 1,17 miliardy dolárov. K prepadu prispeli negatívne dosahy vynútenej odstávky strojov 737 Max po dvoch tragédiách. Akcie firmy reagovali na výsledky miernym rastom.

Boeing naďalej očakáva obnovenie prevádzky lietadiel 737 Max vo 4. kvartáli, píše Reuters.

„Našou najvyššou prioritou zostáva bezpečný návrat 737 Max do služby,“ vyhlásil šéf Boeingu Dennis Muilenburg.

Novinky Boeingu v kocke:

  • celkové tržby Boeingu v 3. štvrťroku dosiahli takmer 20 miliárd dolárov, medziročne klesli o 21 percent;
  • výrobca dodal v 3. kvartáli zákazníkom 62 komerčných lietadiel, pred rokom ich bolo výrazne viac, až 190 kusov;
  • v utorok prišiel o miesto riaditeľ divízie komerčných lietadiel Kevin McAllistera, ktorý dohliadal na výrobu strojov 737 Max.

Prevádzka lietadiel 737 Max je celosvetovo pozastavená od polovice marca po dvoch tragédiách, ktoré sa stali so zhruba 5-mesačným odstupom.

V Indonézii a Etiópii pri nich zahynulo spolu 346 ľudí.

V marci Boeing tiež pozastavil dodávky 737 Max zákazníkom.

Zdieľať

Nissan plánuje znižovanie kapacít. V hre je aj koniec značky Datsun

Nissan zvažuje ukončenie výroby áut pod značkou Datsun, plánuje aj znižovanie produkčných kapacít vo viacerých závodoch. Zmeny sú súčasťou zámeru zoštíhliť podnikanie a zvýšiť ziskovosť biznisu.

Automobilka mení stratégiu, ktorú vytýčil predchádzajúci líder Carlos Ghosn. Jej súčasťou boli ambiciózne ciele predaja v Spojených štátoch a na ďalších trhoch, píše Reuters.

Vychádza z informácií nemenovaných zdrojov, Nissan sa k nim odmietol vyjadriť.

Prečo to má Datsun nahnuté:

  •  vytratil sa z trhu v 80. rokoch minulého storočia, Nissan značku oživil pod Ghosnovým vedením a oslovuje ňou zákazníkov na rýchlo rastúcich trhoch;
  • modely Datsun sa vyrábajú v Indonézii, Indii a Rusku, ktoré patria k hlavným odbytiskám tejto značky;
  • Datsun a Nissan sa navzájom kanibalizujú na viacerých trhoch.

„Skončíme s podporou dvoch mainstreamových značiek na trhu, kde máme jedno- alebo dvojpercentný podiel,“ cituje Reuters nemenovaný zdroj.

Kde osekajú kapacity:

Kandidátmi na znižovanie výrobných kapacít sú všetky krajiny, v ktorých má Nissan produkčné závody, s výnimkou Číny.

Plán nepočíta s kompletným zatvorením žiadnej fabriky.

V USA, ktoré sú jedným z najväčších trhov Nissanu, chce firma skončiť s kupovaním si trhového podielu prostredníctvom predaja áut požičovniam a ďalším prevádzkovateľom flotíl za výrazné zľavy.

Pod Ghosnom sa Nissan snažil dosiahnuť ciele predaja za každú cenu. Tieto praktiky ničili ziskovosť a podkopávali imidž firmy.

Nissan by mal nové strategické plány oznámiť tento mesiac.

Pred niekoľkými dňami vymenil výkonné vedenie. Šéfom sa stal Makoto Uchida, ktorý doteraz riadil biznis Nissanu v Číne.

Zámerom Nissanu je aj získať zdroje, aby sa mohol viac sústrediť na americký a čínsky trh.

Zdieľať

PSA zvýšila tržby, potiahli ju drahšie SUV modely

Automobilka PSA Group v 3. štvrťroku zvýšila tržby medziročne o 1 percento na 15,6 miliardy eur, počet predaných vozidiel jej však klesol o 4 percentá. Výsledky podporil silný dopyt po drahších SUV modeloch.

Skupina sa v 3. kvartáli pasovala s oslabeným globálnym dopytom po autách, najvýraznejšie jej klesol predaj v Číne.

Dohromady PSA predala 675 tisíc vozidiel. Ťahúňom odbytu boli populárne modely, ako sú Peugeot 508 a Citroën C5 Aircross, uvádza Bloomberg.

Výsledky skupiny príliš nepohli jej akciami, klesli o 0,3 percenta. Od začiatku tohto roka sa však vyšvihli o 28 %.

Ako sa drží PSA na kľúčovom európskom trhu:

  • v Európe, kde Peugeot generuje veľkú časť tržieb, sa jeho tohtoročný predaj vyvíja solídne. Najmä pri porovnaní s rivalmi Renaultom a Volkswagenom;
  • podľa štatistík Asociácie európskych výrobcov automobilov klesol európsky trh v období od januára do septembra medziročne o 1,6 percenta. Odbyt PSA zaostal len o 0,2 percenta;
  • „Momentum skupiny v Európe je silné, zvýšili sme trhový podiel. Naďalej čelíme výzvam na rozvíjajúcich sa trhoch, osobitne v Číne,“ hovorí finančný šéf PSA Philippe de Rovira.

PSA potvrdila svoje ciele do roku 2021. V Európe očakáva zníženie celkového dopytu po automobiloch o 1 percento. Čínskemu trhu prognózuje pokles o 7 percent, píšu Financial Times.

 

Zdieľať

Športová ikona Nike po dlhých rokoch vymení šéfa

Dlhoročný šéf Nike Mike Parker začiatkom roka 2020 skončí vo funkcii. Na čele najväčšieho svetového výrobcu športového oblečenia a obuvi ho nahradí John Donahoe, ktorý v minulosti riadil internetovú aukčnú sieť eBay.

Parker pracuje pre Nike od roku 1979, začínal ako jeden z prvých dizajnérov obuvi, píše Reuters.

Ako sa darilo Parkerovi:

  • v roku 2006 sa stal výkonným riaditeľom Nike. Po odstúpení z funkcie zostane vo firme, posunie sa na pozíciu predsedu správnej rady;
  • počas jeho šéfovania stúpla cena akcií firmy viac ako 9-násobne;
  • v súčasnosti má Nike trhovú hodnotu okolo 150 miliárd dolárov.

Parker stál za vytvorením mnohých kolekcií tenisiek, vrátane bestsellera Nike Air.

Napriek dobrým výsledkom sa v poslednom období dostal pod zvýšený tlak.

Hlavnou príčinou boli správy o údajnej diskriminácii a sexuálnom obťažovaní vo firme.

Kto je nový šéf Nike:

Parkerov nástupca Donahoe v súčasnosti šéfuje poskytovateľovi cloudových služieb ServiceNow.

S Nike je však prepojený od roku 2014 ako člen správnej rady. V rokoch 2008 až 2015 bol generálnym riaditeľom eBay.

Zdieľať

Hasbro znížilo v 3. kvartáli čistý zisk medziročne o pätinu na 213 miliónov dolárov. Hlavným dôvodom sú vyššie náklady súvisiace s hrozbou ciel na dovoz hračiek z Číny. Výsledok zaostal za odhadmi analytikov, akcie firmy stratili 7 %.

Možnosť, že sa na hračky z Číny budú vzťahovať clá, zvyšuje výdavky na prepravu a skladovanie, uvádza Reuters.

Hasbro bojuje aj so slabým dopytom po klasických hračkách a stolných hrách. Zákazníci čoraz viac uprednostňujú videohry a počítačové hry.

Tržby firmy síce mierne stúpli na 1,6 miliardy dolárov, no zaostali za očakávaniami analytikov.

Hasbro je druhým najväčším výrobcom hračiek v Spojených štátoch po firme Mattel.

Zdieľať

Volkswagen nehľadá náhradnú lokalitu pre závod, ktorý plánoval postaviť v Turecku, povedal člen predstavenstva Andreas Tostmann. VW odložil konečný verdikt o fabrike pre medzinárodnú kritiku tureckých vojenských operácií v Sýrii.

„Sledujeme vývoj. Plány pre Turecko sú teraz pozastavené, nehľadáme alternatívne lokality,“ cituje Tostmanna Reuters.

Záujem o novú továreň VW prejavilo Rumunsko. Snaží sa oň aj Bulharsko, ktoré už predtým bolo v užšom výbere automobilky. Nádej živia aj Srbsko a Chorvátsko, uvádza ČTK.

Zdieľať

Téma prípadného spojenia Renaultu s Fiatom nie je v súčasnosti „na stole“, vyhlásil prezident francúzskej automobilky Jean-Dominique Senard. Nevylúčil však, že oba koncerny by sa k nej mohli v budúcnosti opäť vrátiť.

Senard odmietol špekulácie o obnovení rokovaní s Fiatom, ktoré sa objavili v poslednom období, píše Reuters.

Rozhovory o zlúčení francúzskej a talianskej automobilky sa skončili neúspechom v júni.

Renault nedávno zhoršil výhľad ohľadne tohtoročných tržieb a zisku, vymenil aj výkonného šéfa. Vedenie odvolalo z funkcie Thierryho Bollorého, na jeho miesto dočasne dosadilo finančnú riaditeľku Clotilde Delbosovú.

Zdieľať

Francúzi štartujú privatizáciu lotérie FDJ. Môžu získať 1,5 mld. eur

Štátna lotériová spoločnosť Française des Jeux (FDJ) získala súhlas s uvedením akcií na parížsku burzu. Oficiálne tak odštartovala proces privatizácie, z ktorej by francúzska vláda mohla získať zhruba 1,5 miliardy eur.

Registračné dokumenty FDJ schválil regulátor trhu AMF, píše Bloomberg.

Francúzsko plánuje znížiť svoj 72-percentný podiel v FDJ na 20 %.

Obchodovať s akciami by sa mohlo začať o mesiac. Cena pre primárnu verejnú ponuku zatiaľ nebola stanovená.

Podľa šéfky FDJ Stéphanie Pallezovej bude určená v novembri, hovorí sa skôr o desiatkach než stovkách eur, uvádza Reuters.

Prečo predávajú lotériu:

  • privatizácia je súčasťou snahy prezidenta Emmanuela Macrona na skresanie štátneho dlhu, získanie peňazí na inovatívne projekty a celkové posilnenie ekonomiky;
  • spoločne s FDJ vláda začala minulý rok pripravovať aj na zníženie svojho podielu v letiskovej spoločnosti Aeroports de Paris (ADP);
  • zákon, ktorým si kabinet pripravil pôdu na predaj podielov v FDJ a ADP, umožňuje tiež privatizáciu energetiky Engie.

Privatizácia francúzskych podnikov prichádza v hektickej dobe pre vstup na európsky akciový trh.

Plánovanú premiéru na burze naposledy zrušil taliansky výrobca luxusných jácht Ferretti. Dôvodom bolo globálne obchodné napätie a obavy z dosahu brexitu.

FDJ v kocke:

  • vlani hospodárila so ziskom 170 miliónov eur pri tržbách 1,8 miliardy eur (v tomto roku očakáva 1,9 mld. eur);
  • jej korene siahajú do roku 1933, keď vznikla jej predchodkyňa Národná lotéria na pomoc vojnovým invalidom;
  • okrem lotérie prevádzkuje aj športové stávky a celkovo má 2 500 zamestnancov.
Zdieľať

Akcie Renaultu sa po znížení prognózy tohtoročných tržieb a zisku zosunuli o viac ako 12 percent. Podľa spoločnosti na odbyt vozidiel dolieha zhoršovanie kondície ekonomiky, náklady jej zvyšujú aj prísnejšie emisné normy.

Renault nedávno vymenil šéfa. Na čelo automobilky sa dočasne postavila finančná riaditeľka Clotilde Delbosová, podľa ktorej firma potrebuje prehodnotiť stratégiu.

V novej prognóze Renault počíta na tento rok so znížením tržieb o 3 až 4 percentá, doposiaľ počítal so zhruba rovnakým výsledkom ako vlani, píše Bloomberg.

Akcie automobilky klesli o 12,2 %, najviac od novembrového zatknutia bývalého šéfa Carlosa Ghosna, ktorý je obvinený z finančných podvodov.

V 3. kvartáli Renault zaznamenal tržby 11,3 miliardy eur, pred rokom boli o 200 miliónov vyššie.

Zdieľať

Záchrana Alitalie sa opäť odkladá. Vláda chystá ďalší úver, zaujíma sa o ňu Lufthansa

Talianska vláda je pripravená poskytnúť Alitalii ďalšiu finančnú pomoc vo výške 350 miliónov eur. Aerolinky sú viac ako dva roky pod osobitnou správou, štát pre ne doposiaľ nenašiel investora. Vstup do Alitalie zvažuje aj Lufthansa.

Stratová Alitalia funguje pod dohľadom od mája 2017. Nový preklenovací úver od štátu im má zabezpečiť prevádzku na šesť mesiacov, píše Bloomberg.

Talianskej vláde sa dlho nedarí nájsť kupca. Tento týždeň vypršal ďalší termín na predkladanie ponúk, kabinet ho v minulosti už šesťkrát predĺžil.

Prečo je Alitalia v problémoch:

  • za 70 rokov existencie bola v zisku len niekoľkokrát napriek viacerým reorganizáciám a finančným injekciám;
  • v rokoch 2009 a 2014 prešla neúspešnými záchrannými programami;
  • pred dvoma rokmi sa dostala do osobitnej správy po tom, ako jej vtedajší akcionár Etihad Airways stopol prílev financií;
  • zamestnanci odmietli 2-miliardový záchranný plán, ktorého súčasťou bolo škrtnutie 1600 pracovných miest (z celkových 12 500 zamestnancov).

Kto je vo finále a prečo mešká:

Nádejne vyzerali rozhovory so štátnymi železnicami, ktoré vytvorili konzorcium s firmou Atlantia (vlastní rodina Benettonovcov) a americkým dopravcom Delta Air Lines.

Partneri sa zatiaľ nedohodli na kľúčových aspektoch záchranného plánu, vrátane veľkosti ich investícií, uvádza Reuters.

Podľa skorších informácií chceli železnice a Atlantia získať v Alitalii po 35 %. Delta a talianska vláda by si podelili po 15 percent.

Očakáva sa, že vláda dá konzorciu viac času na prípravu ponuky.

Záujem z Nemecka:

Záujem o majetkový vstup do Alitalie najnovšie prejavila Lufthansa, firma informácie nekomentovala.

Podľa Reuters sú najväčšie nemecké aerolinky otvorené investícii za určitých podmienok, ktoré súvisia najmä s reštrukturalizačnými opatreniami.

Zapojenie Lufthansy do záchranného procesu by mohlo vyradiť z hry Delta Air Lines, ktoré sú pripravené investovať do projektu 100 miliónov eur.

Zdieľať

BASF plánuje s partnermi vybudovať v Indii petrochemický závod, ktorý bude ako prvý na svete poháňaný obnoviteľnou energiou. Predpokladaná investícia do projektu dosahuje 4 miliardy dolárov.

Nemecký chemický koncern podpísal memorandum o porozumení s Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC), indickou Adani Group a rakúskou spoločnosťou Borealis, informuje Reuters.

BASF má do projektu chemičky prispieť polovicou. V závode by sa mal vyrábať plyn propylén.

Zámer sa nachádza v počiatočnej fáze, partneri najskôr vyhodnotia realizovateľnosť spoločného podniku.

Zdieľať

Tesla môže začať vyrábať elektromobily v Číne, získala povolenie

Tesla môže začať vyrábať elektromobily v Číne. Automobilka sa dostala na zoznam schválených výrobcov áut a získala potrebný certifikát. Závod Tesly bude prvou automobilovou továrňou v Číne, ktorú plne vlastní zahraničná firma.

Tesla stavia závod za 2 miliardy dolárov v Šanghaji. Bude to je prvá výrobná fabrika v zahraničí, píše Reuters.

Produkcia v Číne by sa mohla začať ešte v októbri, zámerom je do konca roka vyrábať najmenej 1000 vozidiel Model 3 týždenne.

Čínske úrady ponúkli Tesle pomoc, aby sa urýchlila výstavba fabriky. Koncom augusta tiež vyradili jej modely zo zoznamu áut, na ktoré sa vzťahuje 10-percentná daň z obratu.

 

 

Zdieľať

Rumuni začali promptne rokovať s VW o fabrike, ktorú plánoval postaviť v Turecku

nové rozhovory týkajúce sa fabriky, ktorú automobilka plánovala pôvodne postaviť v Turecku. Nemecký koncern konečné rozhodnutie o tejto lokalite odložil pre turecké vojenské operácie v Sýrii.

Rokovania s Volkswagenom (VW) potvrdil rumunskému periodiku Ziarul Financiar minister obchodu Ștefan Radu Oprea.

„Odštartovali sme nové rozhovory s Volkswagen Group. Rumunsko má teraz veľmi dobrú technickú povesť a nemáme problémy s pracovnou silou,“ hovorí Oprea.

Rumunsko je domovom automobiliek Dacia, ktorú vlastní Renault, a Ford Romania.

Investíciu VW by rado získalo aj Bulharsko, ktoré je pripravené zdvojnásobiť finančné stimuly na prilákanie investície, píše Reuters s odvolaním sa na informácie Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Nový závod VW by mal ročne vyrábať 300-tisíc áut pre stredoeuróspsky a ázijský trh. Automobilka pri ňom počíta s investíciou viac ako 1 miliarda eur a vytvorením zhruba 4000 pracovných miest.

Zdieľať

Huawei výrazne zvýšil tržby aj napriek americkým sankciám

Huawei zvýšil tržby za prvé tri štvrťroky medziročne o 24,4 percenta na 86 miliárd dolárov, a to aj napriek americkým sankciám. Dodal 185 miliónov smartfónov, o štvrtinu viac než vlani, a udržal si pozíciu globálnej trhovej dvojky segmentu.

Huawei nezverejnil čísla za samotný 3. kvartál, len za obdobie od januára do septembra.

Firme rezko rastú tržby napriek obmedzeniam spojeným s nákupom softvéru a komponentov od amerických firiem, píše Bloomberg.

V auguste Huawei uviedol, že dosah amerických sankcií bude menší, než sa pôvodne obával.

Tržby divízie smartfónov by mu však v tomto roku mohli okresať o zhruba 10 miliárd dolárov, uvádza Reuters.

Ako sa vysporiadali so sankciami

  • Huawei kompenzuje pokles predaja smartfónov na zahraničných trhoch zvýšením odbytu v Číne;
  • podľa Bloombergu mieri k získaniu polovičného podielu na čínskom trhu;
  • v roku 2018 Huawei predal celosvetovo viac ako 206 miliónov smartfónov, vyplýva z údajov výskumnej spoločnosti IDC.

Boj o 5G sieť

USA sa snažia vytlačiť Huawei z budovania mobilnej 5G siete novej generácie, pretože ho podozrievajú zo špionáže v prospech čínskej vlády.

Na jar Washington zaradil Huawei na čiernu listinu. Americké firmy tak potrebujú zvláštne povolenie, pokiaľ mu chcú dodávať svoje produkty.

Huawei tvrdí, že uzavrel viac ako 60 komerčných kontraktov na siete 5G. Podľa Reuters zhruba polovicu podpísal s európskymi zákazníkmi.

Z budovania 5G siete Huawei nevylúčilo Nemecko. Británia to zvažuje. Huawei je najväčším svetovým výrobcom telekomunikačných zariadení.

Zdieľať

Česká cestovná kancelária Zanzo plánuje expanziu na slovenský trh. Dcérska spoločnosť zľavového portálu Slevomat.cz funguje od novembra 2018, zameriava sa na predaj luxusných zájazdov do exotických destinácií. (čtk)

 

Zdieľať

Hyundai plánuje do roku 2025 vložiť zhruba 35 miliárd dolárov do technológií mobility a strategických investícií. Cieľom je dohnať konkurenciu vo vývoji samojazdiacich vozidiel.

Plán spoločnosti Hyundai zahŕňa vývoj autonómnych a elektrických áut i vozidiel prepojených s internetom, uvádza Reuters.

Automobilka dostane finančnú podporu od kórejskej vlády, ktorá v rokoch 2021 až 2027 podporí technológiu autonómnych vozidiel sumou 1,3 miliardy dolárov.

Koncom septembra Hyundai oznámil investíciu 1,6 miliardy dolárov do spoločného podniku na vývoj technológií pre samojazdiace autá s firmou Aptiv.

Zdieľať

RegioJet chystá druhú emisiu dlhopisov. Chce si požičať 500 miliónov korún

RegioJet pripravuje na prvý polrok 2020 ďalšiu emisiu dlhopisov, tentoraz vo výške zhruba 19 miliónov eur. Zo získaných zdrojov plánuje financovať ďalšiu expanziu na železničnom trhu.

V poradí druhú emisiu dlhopisov avizuje RegioJet v tlačovej správe.

Prvý raz si týmto spôsobom požičal od investorov tento rok v júni 921 miliónov korún (v prepočte okolo 36 miliónov eur).

Splatnosť druhej emisie dlhopisov bude znovu päťročná. RegioJet ponúkne držiteľom výnos 4 percentá nad sadzbou PRIBOR, ktorú zverejňuje Česká národná banka.

Podľa Petra Kohoutka, finančného riaditeľa holdingu Student Agency, do ktorého RegioJet patrí, chcú osloviť najmä finančné inštitúcie.

Časť dlhopisov by firma rada ponúkla drobným investorom, napríklad klientom privátneho bankovníctva.

Aké plány má RegioJet:

  • chce byť najsilnejším súkromným dopravcom na železnici v strednej a východnej Európe. V súčasnosti podniká v Česku, Rakúsku, na Slovensku, chystá sa do Maďarska;
  • plánuje si posilniť pozíciu na nových aj existujúcich trasách;
  • za peniaze z predaja dlhopisov nakúpi lokomotívy a vagóny.

Tržby RegioJetu v 1. polroku dosiahli 905 miliónov korún (35 miliónov eur), zisk 102 miliónov korún (zhruba 4 milióny eur).

Zdieľať

Palubný personál Lufthansy plánuje na nedeľu päťhodinový štrajk, dôvodom je spor s vedením v súvislosti so mzdami. Aerolinky označili protest za nezákonný a uviedli, že sa budú snažiť zabezpečiť všetky plánované lety.

Štrajk vyhlásil odborový zväz UFO. Má sa konať v nedeľu od 6.00 do 11.00 h, píše Reuters.

Do protestnej akcie by sa mal zapojiť palubný personál vo Frankfurte a v Mníchove, čo sú dve najväčšie centrá Lufthansy.

Najväčšia nemecká letecká spoločnosť sa snaží znižovať náklady, pretože čelí ostrej konkurencii a vysokým cenám palív.

Lufthanse v 2. štvrťroku klesol zisk pred úrokmi a zdanením na 754 miliónov eur z 1 miliardy eur pred rokom. V lete predpokladala, že podmienky na európskom trhu leteckej prepravy zostanú náročné až do konca roka.

Zdieľať

VW odložil rozhodnutie o fabrike v Turecku. Dôvodom je ofenzíva v Sýrii

Andreas Tostmann. Foto - TASR
Andreas Tostmann. Foto – TASR

Volkswagen odložil konečné rozhodnutie o výstavbe novej továrne na výrobu áut v Turecku. Dôvodom je politické napätie vyplývajúce z tureckej vojenskej ofenzívy na severe Sýrie.

„Pozorne sledujeme situáciu a sme znepokojení súčasným vývojom,“ cituje Bloomberg vyjadrenie Volkswagenu (VW).

Vo fabrike v Turecku (investícia 1,3 miliardy eur) sa má ročne vyrábať 300-tisíc vozidiel VW Passat a Škoda Superb. Automobilka ich chce exportovať do východnej Európy a na Blízky východ.

V poradí 123. závod VW má zlepšiť konkurencieschopnosť firmy na týchto trhoch, najmä vo vzťahu k ázijským značkám.

Ako ďaleko je VW v Turecku:

  • Člen predstavenstva Andreas Tostmann koncom septembra tvrdil, že firma je blízko rozhodnutiu o výstavbe továrne v Turecku. Rozhovory mali byť dokončené do dvoch týždňov;
  • Spoločnosť zaregistrovala svoju dcérsku spoločnosť v západnej provincii Manisa. Podľa zápisu v obchodnom registri sa sústredí na projektovanie, výrobu a montáž osobných a nákladných áut.

V tureckej fabrike by mohlo pracovať približne 4-tisíc ľudí. Podľa skorších informácií sa výroba mala rozbehnúť v roku 2022.

Kontroverzný plán

Investícia VW v Turecku by mohla byť kontroverzná aj vzhľadom na obavy EÚ, že v krajine je obmedzovaná sloboda prejavu a právo na demonštrácie.

VW odbíja kritiku tým, že Turecko je naďalej kandidátom na členstvo v Únii.

Zdieľať

McDonald´s chce u nás otvárať 3 – 5 prevádzok ročne, novú otvoril po piatich rokoch

McDonald’s dnes otvára po piatich rokoch na Slovensku novú prevádzku. Reštaurácia v Petržalke je 31. prevádzkou reťazca na trhu, 15. v poradí v Bratislave a prvou dvojposchodovou samostatne stojacou reštauráciou novej generácie v Česku a na Slovensku.

Nová prevádzka McDonald’s vyrástla na Budatínskej ulici v susedstve Tesca, ktoré v lokalite prerába hypermarket na obchodné centrum Galéria. Táto reštaurácia McDonald’s zamestná 90 ľudí, celkovo má reťazec na Slovensku približne 2100 zamestnancov.

V najbližších rokoch plánuje McDonald’s otvárať na Slovensku tri až päť reštaurácií ročne. Pracuje na tom, aby ešte do konca roku otvoril ďalšiu prevádzku na tomto trhu.

Podľa Richarda Boháča, manažéra spoločnosti pre development, by to malo byť po celom Slovensku. Sústredí sa na mestá, ktoré majú aspoň 40-tisíc obyvateľov. „Všetky mestá nad 40 000 obyvateľov sú pre nás zaujímavé,“ povedal Boháč pre Denník E.

Reťazec otvoril svoju prvú reštauráciu na Slovensku  – v Banskej Bystrici pred 24 rokmi. To, že otvára novú prevádzku s odstupom piatich rokov zdôvodnil Boháč tým, že reťazec menil celosvetovo stratégiu a až vlani. bolo jasné, ako bude ďalej postupovať. Vtedy reťazec začal pokračovať v projektoch u nás, ktoré mal už pripravené.

Aj lokalita, kde otvoril McDonald´s svoju 31. prevádzku s investíciou rádovo v miliónoch eur, bola podľa Boháča pripravená už v roku 2015. „Bola to skôr otázka načasovania a strategických rozhodnutí,“ dodal.

Zdieľať

Renault vymenil šéfa. Stále rieši vplyvy Ghosnovho škandálu

Thierryho Bollorého s okamžitou platnosťou odvolali z postu výkonného šéfa Renaultu. Vedenie automobilky sa týmto krokom snaží pretrhnúť ďalšiu väzbu na bývalého šéfa Carlosa Ghosna, ktorého vlani zatkli a obvinili z finančných podvodov.

Funkciu šéfa Renaultu dočasne preberá Clotilde Delbosová, súčasná finančná riaditeľka firmy, píšu Financial Times.

Akcie Renaultu na správu o personálnych zmenách vo vedení reagovali posilnením o 3,5 percenta.

Bolloré bol dlhé obdobie pravou rukou Ghosna, uvádza Reuters. Po jeho zatknutí ho vedenie Renaultu poverilo, aby pomohol stabilizovať firmu.

Renault sa podobne ako jeho japonský partner Nissan stále potýka s dôsledkami Ghosnovej éry.

Súčasťou aliancie je od roku 2016 aj automobilka Mitsubishi.

Menil aj Nissan

Aj japonský partner Renaultu tento týždeň vymenil šéfa.

Novým riaditeľom sa stal Makoto Učida, doterajší šéf čínskej divízie Nissanu.

Nahradil Hirota Saikawu, ktorý minulý mesiac odstúpil, keď vyšli najavo nezrovnalosti v jeho príjmoch.

Priznal, že bol v rámci systému vytvoreného Ghosnom preplácaný, no vinu za to popiera.

Ako je na tom Ghosn

Architekta dlhoročnej francúzsko-japonskej automobilovej aliancie zatkli v novembri 2018 a v súčasnosti čaká na začiatok súdneho procesu.

Ghosn popiera akékoľvek pochybenia. Po vlaňajšom zatknutí ho postupne odvolali z čela správnych rád všetkých troch podnikov aliancie.

Zdieľať

Valné zhromaždenie akcionárov Slovnaftu schválilo prevod akcií minoritných akcionárov na spoločnosť MOL. Jediným akcionárom bratislavskej rafinérie sa stane medzinárodná skupina MOL, ktorá doteraz kontrolovala 98,72-percentný podiel Slovnaftu. (tasr)

MOL ohlásil svoj zámer zvýšiť podiel v spoločnosti Slovnaft tento rok v apríli. Následne ponúkol akcionárom v rámci dobrovoľnej ponuky na odkúpenie akcií možnosť predaja svojich cenných papierov.

V auguste MOL oznámil, že si v súlade s legislatívou chce uplatniť právo výkupu akcií menšinových akcionárov. To Národná banka Slovenska vrátane podmienok odkúpenia v septembri schválila.

„Na základe dnešného rozhodnutia mimoriadneho valného zhromaždenia dôjde k prevodu akcií na MOL a minoritným akcionárom bude vyplatených 85 eur za každú akciu. Cena bola stanovená na základe kritérií uvedených v zákone o cenných papieroch, pričom MOL Nyrt musel ponúknuť najvyššiu cenu podľa týchto kritérií,“ uviedol hovorca Slovnaftu Anton Molnár.

Suma, ktorú má akcionárom zaplatiť väčšinový akcionár, už bola zložená v banke. Menšinovým akcionárom budú peniaze za akcie Slovnaftu vyplatené bankovým prevodom alebo prostredníctvom poštových poukážok.

Spoločnosť MOL vstúpila do Slovnaftu v roku 2000 najskôr v pozícii strategického partnera. V nasledujúcich rokoch svoj podiel zvýšila na viac ako 98 percent.

Zdieľať

Nissan vymenoval za svojho nového šéfa Makota Učidu, ktorý doposiaľ riadil čínsku divíziu automobilky. K výmene došlo po tom, ako z čela firmy odstúpil Hiroto Saikawa, ktorý mal nezrovnalosti vo svojich príjmoch.

Učida je tretím šéfom Nissanu za ostatné tri roky, konštatuje Bloomberg.

K hlavným výzvam, s ktorými by sa mal popasovať, patrí pokles zisku či zhoršené vzťahy s aliančným partnerom Renault.

Nissan zápasí s problémami v manažmente od konca minulého roka, keď bol vtedajší šéf správnej rady Carlos Ghosn zatknutý a obvinený z finančných podvodov.

Saikawa v septembri priznal, že bol v rámci systému vytvoreného Ghosnom preplácaný. Tvrdí, že o tom nevedel, a prisľúbil, že neoprávnene vyplatené peniaze a bonusy vráti.

Ghosn bol motorom francúzsko-japonskej automobilovej aliancie Renault-Nissan, ktorú v roku 2016 posilnilo Mitsubishi. Po zatknutí bol postupne odvolaný z vedenia všetkých troch automobiliek.

Zdieľať

Prevádzkový zisk Samsungu v 3. štvrťroku klesol medziročne o vyše polovicu na 6,4 miliardy dolárov, prekonal však očakávania analytikov. Výsledky sú predbežné, podporil ich silný predaj nového smartfónu Galaxy Note 10.

Akcie Samsungu reagovali na správu o výsledkoch posilnením o 2,4 percenta.

Podľa analytikov Samsung ťaží z obchodných reštrikcií, ktoré Spojené štáty uvalili na čínskeho konkurenta Huawei, píše Reuters.

Samsung je najväčším svetovým výrobcom smartfónov. Jeho výsledky negatívne ovplyvňuje slabý dopyt po počítačových čipoch.

Zdieľať

USA skúmajú možnosti finančnej podpory pre európskych konkurentov Huaweia v oblasti telekomunikačných technológií. Pokúšajú sa tak oslabiť dominanciu čínskej firmy pri budovaní mobilných sietí novej generácie.

Americkí vládni predstavitelia navrhujú poskytnúť financie firmám, ako sú Nokia či Ericsson, píše Financial Times.

Peniaze by im mali pomôcť k tomu, aby lepšie konkurovali veľkorysým finančným podmienkam, ktoré Huawei ponúka svojim zákazníkom.

Spojené štáty sa snažia podporovať rivalov Huaweia, ktorý je najväčším svetovým výrobcov telekomunikačných zariadení. Tvrdia, že firma predstavuje bezpečnostné riziko pre USA a ich spojencov.

Podľa výskumnej spoločnosti Dell’Oro má Huawei 28-percentný podiel na globálnych dodávkach telekomunikačných zariadení. Ericsson a Nokia sú jeho najväčšími vyzývateľmi.

Zdieľať

Štát pýta späť miliónové stimuly od čínskeho investora

Foto - TASR
Foto – TASR

Ministerstvo hospodárstva žiada od čínskeho výrobcu obuvi FLAMEshoes vrátenie štátnej pomoci vo výške viac ako 1,6 milióna eur. Ide o najvyššiu sumu investičných stimulov, ktorú štát pýta späť za ostatných desať rokov.

Rezort argumentuje tým, že čínsky investor nedodržal podmienky poskytnutia štátnej pomoci, píšu Hospodárske noviny.

Firma začala s výrobou gumenej obuvi v Kružlove pri Bardejove v roku 2015.

FLAMEshoes je prvá výrobná čínska investícia na Slovensku (zhruba 14 miliónov eur). Vláda jej priklepla stimuly približne 4,5 milióna eur, zatiaľ vyčerpala zhruba tretinu.

V čom je problém:

  • FLAMEshoes mala do konca roka 2015 zamestnať 150 ľudí, reálne vytvorila ani nie polovicu pracovných miest. Štát to hodnotí ako neplnenie podmienok, za ktorých boli stimuly poskytnuté.
  • Ku koncu minulého roka firma zamestnávala 138 ľudí. Ak by mala vrátiť stimuly, pravdepodobne by skončila.
  • Investor s rozhodnutím ministerstva nesúhlasí a snaží sa ho zvrátiť súdnou cestou.

Ako čerpali stimuly

Z priznanej pomoci FLAMEshoes minula 1,6 milióna eur vo forme dotácie na majetok (napríklad výrobné haly, linky, sklady).

Ďalšie peniaze jej mali pomôcť ako daňová úľava, z ktorej zatiaľ vyčerpala 111-tisíc eur.

Vlani štát žiadal vrátenie stimulov 1,2 milióna eur od výrobcu elektrotechnických zariadení Semecs, ktorý pôsobí vo Vrábľoch.

Zdieľať

Exisport tápa, Sportisimo exceluje

Kým slovenský Exisport krachuje, francúzskemu Decathlonu a českému Sportisimu rastú obraty dvojciferným tempom a obe siete sú v zisku. Niekdajšia jednotka v predaji športových potrieb Exisport medzitým zmenila majiteľa a v lete aj tak skončila v konkurze.

Koncom septembra zverejnila výsledky za uplynulý účtovný rok končiaci sa 31. marca 2019 trhová jednotka v maloobchodnom predaji športového oblečenia a potrieb.

Celkové tržby Sportisima stúpli o viac ako pätinu na vyše 64 miliónov eur a čistý zisk o vyše štvrtinu na 2,6 milióna eur. Spoločnosť zaznamenala historicky najvyšší obrat, obchodnú maržu, pridanú hodnotu i profit.

Oproti trhovej dvojke Decathlonu má Sportisimo výrazný náskok nielen v absolútnom obrate, obchodnej marži či ziskovosti, ale aj v relatívnej obchodnej marži:

  • Kým Decathlonu zostane z každého eura utŕženého za predaj tovaru zhruba 30 centov na úhradu vlastných nákladov, Sportisimu viac ako 35 centov.
  • A zatiaľ čo jeden zamestnanec vytvoril francúzskej sieti v uplynulom účtovnom roku profit za zhruba 2 300 eur, Sportisimu dvaapolkrát viac.

Sportisimo nakupuje všetok tovar od českej sesterskej spoločnosti. Nemá záväzky k bankám a jeho vlastné zdroje predstavujú približne tretinu pasív. Prevádzkuje 44 maloobchodných predajní po celom Slovensku. Na konci marca zamestnával 490 zamestnancov, zatiaľ čo Decathlon dával na konci vlaňajška prácu 327 ľuďom.

Autor je hlavný analytik Finstat.sk

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať