Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Téma: Firmy

Zdieľať

L Brands predá kontrolný podiel v divízii spodnej bielizne Victoria’s Secret investičnej spoločnosti Sycamore Partners. Dohoda tým ohodnotila Victoria’s Secret na 1,1 miliardy dolárov.

L Brands sa chce venovať svojej hlavnej značke Bath & Body Works.

Sycamore bude vlastniť v predajcovi spodnej bielizne 55 percent, L Brands si nechá zvyšných 45 percent. Victoria’s Secret sa zároveň stane súkromnou firmou, uviedla agentúra Reuters.

Transakcia prichádza po období škandálov a v čase, keď firma bojuje s poklesom predaja, najmä pre rastúcu konkurenciu a zmeny spotrebiteľských preferencií.

Victoria’s Secret má stovky obchodov a vlani mala tržby zhruba sedem miliárd dolárov. Vo štvrtom kvartáli, ktorý zahŕňa dôležitú predvianočnú nákupnú sezónu, sa však tržby v obchodoch otvorených minimálne rok znížili o desať percent. (čtk)

Zdieľať

Slovenské Sodexo prevezme firma GTH catering, ktorá je jedným z najväčších poskytovateľov služieb v oblasti stravovania v Česku. Postupne preberie všetky prevádzkové aktivity Sodexo na Slovensku a začne ich prevádzkovať pod značkou GTH multicatering.

Sodexo poskytuje na slovenskom trhu služby v oblasti stravovania a facility managementu od roku 1997. Počas pôsobenia na tomto trhu sa firma vypracovala na jednu z najvýznamnejších firiem v odbore na Slovensku.

Medzi jej klientov patrí žilinská Kia, Whirlpool v Poprade, Panasonic v Trstenej a Starej Ľubovni, Duslo Šaľa a mnoho ďalších medzinárodných či lokálnych spoločností. V súčasnosti spoločnosť poskytuje komplexné on-site služby vo viac ako 30 prevádzkach.

V súlade s globálnou stratégiou skupiny Sodexo a rozhodnutím akcionárov sa materská spoločnosť rozhodla z vybraných krajín strednej Európy odísť. Jej slovenskú spoločnosť získala skupina GTH multicatering.

Zdieľať

Volkswagen dostane na rozšírenie prevádzky v Martine 5 miliónov eur ako úľavu na dani. Plán schválila vláda. Firma chce rozšíriť kapacitu existujúcej prevádzkarne na výrobu diferenciálov na podporu výroby nových modelov elektromobilov.

Volkswagen tento mesiac oznámil, že na rozšírenie produkcie v závode v Martine, kde zamestnáva vo výrobe komponentov na prevodovky a podvozky vyše 800 ľudí, vynaloží zhruba 35 miliónov eur.

Vládou schválené stimuly pre Volkswagen Slovakia, ktorá sa zaraďuje k najziskovejším firmám na Slovensku, sa týkajú úľav na dani z príjmu.

Automobilka podľa ministerstva hospodárstva presunie do továrne v Martine do novej výroby 162 súčasných pracovníkov a vytvorí ďalších 18 nových pracovných miest. Miera nezamestnanosti v regióne sa pohybuje pod celoštátnym priemerom.

Vo svojej ďalšej továrni v Bratislave Volkswagen vyrába športovo-úžitkové vozidlá (SUV) a taktiež malé mestské autá vrátane elektrického vozidla Škoda Citigo iV. Ešte tento rok začne montovať SUV model Karoq.

Automobilový priemysel je jedným z hlavných ťahúňov ekonomiky Slovenska, ktoré je v prepočte na obyvateľa najväčším výrobcom áut na svete. (tasr, čtk)

Zdieľať

Podnikanie Adidasu v takzvanej veľkej Číne už medziročne kleslo o približne 85 %. Epidémia koronavírusu viedla k zatvoreniu množstva obchodov v krajine, zvyšok predajní navštevuje menej zákazníkov.

Nemecký koncern spresnil, že pokles eviduje od začiatku osláv čínskeho Nového lunárneho roka 25. januára.

Adidas ďalej informoval, že zaznamenal nižšiu návštevnosť svojich predajní aj v Japonsku a Južnej Kórei. Dodal však, že koronavírus okrem Číny zatiaľ jeho podnikanie v iných regiónoch výraznejšie neovplyvnil.

„Keďže sa situácia neustále vyvíja každý deň, rozsah celkového vplyvu epidémie na naše podnikanie za celý rok 2020 sa nedá v tomto okamihu spoľahlivo kvantifikovať,“ dodal koncern. (tasr)

Zdieľať

Boeing čelí novému problému, ktorý by mohol znamenať bezpečnostné riziko. Firma totiž našla v palivových nádržiach niekoľkých nových lietadiel 737 MAX zvyšky cudzích predmetov.

S odvolaním sa na interné vyjadrenie firmy zamestnancom o tom informujú tlačové agentúry.

Lietadlá 737 MAX sú už takmer rok odstavené z prevádzky a nové čakajú zaparkované na dodanie aerolinkám.

Firma uviedla, že v nádržiach sa našli zvyšky cudzích predmetov, čo je termín, ktorý sa používa na rôzny materiál, ako sú handry, nástroje, kovové triesky. Väčšinou zostáva po zamestnancoch, ktorí sa podieľajú na výrobnom procese.

Podobný problém už mala firma pri iných lietadlách, napríklad pri tankovacích strojoch KC-46, upozornila agentúra Reuters. Tieto predmety zvyšujú riziko elektrického skratu a požiaru. (čtk)

Zdieľať

Koncern Deutsche Telekom napadol prevzatie káblového operátora Unitymedia spoločnosťou Vodafone. Schválenie tohto spojenia Európskou komisiou napadli žalobami na Súdny dvor EÚ aj spoločnosti NetCologne a Tele Columbus.

Firmy požadujú vyhlásenie súhlasu EK za neplatné.

EK v júli 2019 schválila prevzatie káblovej divízie spoločnosti Liberty Global v Nemecku, Česku, Maďarsku a Rumunsku, hoci svoj súhlas podmienila viacerými ústupkami zo strany Vodafone. Táto divízia v Nemecku pracuje pod názvom Unitymedia a Vodafone tak vďaka akvizícii disponuje káblovou sieťou po celej krajine. (tasr)

Zdieľať

Francúzsky výrobca vlakov Alstom prevezme vlakovú divíziu kanadského konkurenta Bombardier, dnes oznámil, že sa predbežne dohodli. Alstom by mal za Bombardier Transport zaplatiť 5,8 miliardy až 6,2 miliardy eur. (tasr)

Zdieľať

Francúzsky železničný gigant Alstom potvrdil, že rokuje o kúpe železničnej divízie kanadskej spoločnosti Bombardier. Dodal, že zatiaľ nebolo prijaté žiadne konečné rozhodnutie.

Alstom tak vo vyhlásení reagoval na článok v americkom denníku The Wall Street Journal, že bola dosiahnutá predbežná dohoda v hodnote viac ako 7 miliárd dolárov (6,46 miliardy eur).

Alstom sa snaží o expanziu v odvetví, v ktorom dominuje čínsky štátny podnik CRRC.

Francúzsky koncern sa rozhodol urobiť tento krok rok po tom, ako Európska komisia zablokovala pokus o fúziu jeho železničnej divízie s nemeckou spoločnosťou Siemens, ktorá by viedla k vzniku európskeho železničného gigantu.

Podľa médií by kúpa divízie Bombardier Transport, v ktorej má podiel vo výške 32,5 % kanadská dôchodková spoločnosť Caisse de dépôt et placement du Québec, mala vyjsť Alstom na 7 miliárd USD.

Aké majú výsledky:

  • Spoločnosť Bombardier Transport dosiahla minulý rok tržby vo výške 8,3 miliardy USD. Na konci roka evidovala objednávky v hodnote 35,8 miliardy USD.
  • Tržby spoločnosti Alstom vo finančnom roku 2018/19 (do 31. marca 2019) dosiahli 8,1 miliardy USD. Nevybavené objednávky mali hodnotu 43 miliárd USD.

Veľmi zadlžený Bombardier, ktorý začal už pred 80 rokmi vyrábať snežné skútre, sa v roku 2015 pustil do veľkej reštrukturalizácie a v januári uviedol, že plánuje celý rad odpredajov. Minulý rok, keď sa snažil udržať nad vodou s dlhmi vo výške približne 9 miliárd USD, súhlasil s predajom svojho regionálneho leteckého programu japonskej spoločnosti Mitsubishi Heavy Industries za 750 miliónov USD.

V roku 2018 postúpil Airbusu kontrolu nad výrobou dopravného lietadla CSeries, ktoré bolo potom premenované na A220.

Vo štvrtok Bombardier uviedol, že predá spoločnosti Airbus a vláde provincie Quebec, kde má firma asi 14-tisíc zamestnancov a podporuje okolo 40-tisíc pracovných miest v rámci subdodávateľov, svoj zostávajúci podiel v programe vo výške 33,58 %.

Okrem toho Bombardier nedávno oznámil, že predáva svoje podnikanie v oblasti leteckých štruktúr spoločnosti Spirit AeroSystems v USA za hotovosť a dlh v hodnote viac ako 1 miliarda USD. Kanaďania si však ponechali ziskové podniky v oblasti letectva, ako sú Learjet, Challenger a Global Express. (tasr)

Zdieľať

Akcie Nissanu sa prepadli o takmer desať percent na viac ako 10-ročné minimum. Zrazilo ich výrazné zhoršenie výhľadu biznisu automobilky po slabých výsledkoch za 3. finančný kvartál.

Akcie Nissanu na tokijskej burze uzatvárali so stratou 9,6 % na 513,7 jenu (4,3 eura), píše Reuters.

Ide o najnižšiu úroveň od polovice roka 2009 a najvýraznejší denný pokles ceny za posledných sedem rokov.

Nissan sa zosunul do štvrťročnej čistej straty prvý raz za takmer desaťročie. Zároveň vydal varovanie, že jeho celoročný prevádzkový zisk môže byť najslabší za 11 rokov.

Japonská automobilka sa vyrovnáva s dôsledkami škandálu okolo jej bývalého šéfa Carlosa Ghosna, ktorý stál aj na čele aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi.

Zdieľať

Odbyt skupiny Volkswagen v januári klesol medziročne o 5,2 % na 836 800 áut. Stiahol ho najmä vyše 10-percentný prepad predaja na najväčšom trhu v Číne.

Predaj VW na čínskom trhu, ktorý je zasiahnutý epidémiou nového koronavírusu, klesol o 11,3 %, píše Reuters.

Znížil sa aj globálny odbyt českej značky Škoda, ktorá je súčasťou koncernu VW. Podľa ČTK klesol o 15 percent na 87 200 vozidiel.

Ako padá čínsky trh:

Podľa údajov čínskeho zväzu výrobcov automobilov (CAAM) sa celkový predaj osobných áut v Číne v prvom mesiaci roka prepadol o 20 %.

Celoročný pokles by sa mohol hýbať okolo 5 %, pokiaľ sa však na jar podarí dostať pod kontrolu epidémiu koronavírusu.

Ešte začiatkom roka CAAM odhadoval tohtoročný prepad trhu na 2 percentá.

Predaj áut v Číne vlani klesol druhý rok po sebe, nepretržite sa znižuje 19 mesiacov bez prestávky. Dopyt oslabilo spomalenie ekonomiky, prispel k nemu aj obchodný spor Číny s USA.

Zdieľať

Renault sa vlani po prvý raz za desať rokov prepadol do straty, skončil v mínuse 141 miliónov eur. V roku 2018 vykázal ešte zisk 3,3 miliardy eur. Automobilka uviedla, že jej výrazne klesli príjmy od Nissanu, v ktorom vlastní 43 percent.

Akcie Renaultu reagovali na zverejnenie výsledkov poklesom o viac ako 4 %, píše Bloomberg.

Tržby francúzskej automobilky klesli o 3 % na 55,5 miliardy eur, čo bolo o niečo viac, než očakávali analytici.

Renault oznámil, že výrazne zníži dividendu, a to o 70 % na 1,1 eura z predchádzajúcich 3,55 eura.

Slabý Nissan:

Renault je užšie previazaný s Nissanom, ktorý vykázal v 3. finančnom štvrťroku čistú stratu v prepočte 219 miliónov eur, prvú za 11 rokov.

Nissan zároveň znížil výhľad prevádzkového zisku na tento rok o viac ako dve pätiny.

Japonská automobilka doteraz prispievala k ziskom Renaultu, vlani k jeho výsledkom pridala len 242 miliónov eur.

Nissan sa potýka s dozvukmi škandálu okolo bývalého šéfa Carlosa Ghosna, ktorý zosnoval a viedol celú alianciu Renault-Nissan-Mitsubishi.

Čínske riziko:

Renault má továreň v čínskom Wu-chane, epicentre epidémie nového koronavírusu. Závod je v súčasnosti zatvorený, aby sa zabránilo ďalšiemu šíreniu nákazy.

Možné dosahy epidémie na hospodárenie Renault zatiaľ nezahrnul do výhľadu na tento rok.

Zdieľať

Tesla chce získať z predaja ďalších akcií 2 miliardy dolárov. Vydá nové akcie napriek tomu, že jej šéf Elon Musk viackrát ubezpečoval investorov, že nebude potrebovať ďalšie peniaze a plánovanú expanziu utiahne z vlastných zdrojov.

Tesla ponúkne 2,65 milióna akcií, samotný Musk plánuje nakúpiť cenné papiere za 10 miliónov dolárov, píše Reuters. V súčasnosti je na trhu k dispozícií 180 miliónov akcií firmy.

Prečo chce ďalší kapitál:

Musk nedávno vyhlásil, že „riedenie spoločnosti pre splácanie dlhu neznie ako múdre rozhodnutie“ a Tesla bude generovať dostatok hotovosti na financovanie ambicióznych expanzných plánov.

Tesla však môže pri predaji nových akcií využiť prudký rast ich cien z posledného obdobia. Tvrdí, že peniaze chce použiť na posilnenie bilancie a všeobecne pre potreby podniku.

Cena akcií Tesly od októbra, keď nečakane oznámila, že dosiahla štvrťročný zisk, vzrástla trojnásobne. Jej trhová hodnota stúpla vyššie než kapitalizácia automobiliek General Motors a Ford dohromady.

Ako je na tom Tesla:

  • nesplatený dlh na konci vlaňajška dosiahol 13,4 miliardy dolárov,
  • v januári oznámila druhý štvrťročný zisk po sebe a uviedla, že tento rok bez problémov vyrobí vyše pol milióna elektromobilov,
  • vlani získala 2,3 miliardy dolárov na štart výroby v Číne a vývoj nových modelov vrátane SUV Model Y a nákladného auta Semi.

Od posledného zvýšenia kapitálu Tesla postavila fabriku v Šanghaji za 2 miliardy dolárov a predstavila futuristický pickup Cybertruck.

Čínsky závod začal dodávať autá minulý mesiac.

Zdieľať

Kanadský výrobca lietadiel a vlakov Bombardier uzavrel minulý rok hlboko v strate. Prevádzková strata firmy v poslednom kvartáli 2019 dosiahla 1,7 miliardy dolárov, v rovnakom období rok predtým dosiahla zisk 342 miliónov.

Tržby za tri mesiace od októbra do decembra 2019 medziročne klesli o 2 % na 4,2 miliardy dolárov.

Jedným z dôvodov negatívneho vývoja boli vysoké náklady európskej vlakovej divízie. Podľa mediálnych správ by sa divízia mala predať, Bombardier sa k tomu však nevyjadril.

Za celý rok 2019 zaznamenal Bombardier čistú stratu 1,6 miliardy dolárov po zisku 318 miliónov dolárov v roku 2018. Tržby sa znížili o 3 % na 15,8 miliardy dolárov.

Bombardier má vážne finančné problémy a už pred predložením hospodárskych výsledkov oznámil, že vystúpi aj z posledného veľkého leteckého projektu. Airbus a kanadská provincia Québec prevezmú zvyšný podiel firmy v spoločnom projekte lietadla A220. (tasr)

Zdieľať

Turecká letecká spoločnosť Atlas Global skrachovala. V posledných rokoch sa borila s veľkými ekonomickými problémami, ktoré vyústili do vyhlásenia bankrotu.

O konci aeroliniek, ktoré už v novembri zastavili prevádzku zhruba na mesiac, informovali turecké médiá, píše portál Zdopravy.cz.

Aerolínie Atlas Global obnovili lety pred Vianocami. Ponúkali spojenie do Antalye, Bagdadu, Tel Avivu, Teheránu a Amsterdamu.

Venovali sa tiež charterovým spojeniam, stáli napríklad pri obnovení letov na letisko Piešťany.

Atlas Global vznikli v roku 2001, pôvodne používali názov Atlasjet.

Zdieľať

Internetový predajca Alibaba v 3. finančnom štvrťroku výrazne zvýšil tržby aj zisk. Ťažil z rekordného obratu počas nákupnej akcie „deň nezadaných“ (11. novembra), potiahol ho tiež rast príjmov z cloudových služieb.

Spoločnosť Alibaba vlani zaznamenala rekordný predaj počas takzvaného Singles Day, ktorý je z pohľadu tržieb jej najsilnejším dňom v roku, pripomína Reuters.

Výsledky za 3. kvartál (október – december):

  • tržby: 23,2 miliardy dolárov (medziročne +38 %),
  • čistý zisk: 7,5 miliardy dolárov (+56 %),
  • tržby z cloudových služieb: 1,5 miliardy dolárov (+62 %).

Spoločnosť Alibaba uviedla, že podporuje boj proti epidémii koronavírusu tým, že zabezpečuje dodávky základných potrieb.

Poskytuje tiež rôzne úľavy predajcom, ktorí využívajú jej služby.

Od vypuknutia epidémie v novembri jej v pevninskej Číne podľahlo 1370 ľudí, nakazených je zhruba 60-tisíc osôb.

Zdieľať

Zisk Nissanu v prvých deviatich mesiacoch finančného roka klesol vinou slabého odbytu o 87 % na 327 miliónov eur. Automobilka plánuje škrtať pracovné miesta, zatvárať výrobné závody a obmedziť ponuku modelov.

Výsledky za tri kvartály finančného roka, ktorý sa končí v marci, zverejnil Nissan na internetovej stránke.

V samotnom 3. štvrťroku vykázal čistú stratu 218 miliónov eur, celosvetový predaj mu klesol o 11 percent.

Čo čaká Nissan:

  • znížil odhad prevádzkového zisku na tento rok o 43 % na viac ako 700 miliónov eur (analytici predpokladali 1,1 miliardy eur);
  • za rok do marca počíta s predajom 5,05 milióna áut, čo by bolo najmenej od roku 2013;
  • podľa Reuters by o prácu mohlo prísť najmenej 4300 ľudí mimo výroby, firma zatvorí dve továrne.

Nissan sa spamätáva zo škandálu okolo bývalého šéfa Carlosa Ghosna. Odkláňa sa od jeho línie, v ktorej dôrazne presadzoval snahu zvýšiť podiel automobilky na trhu.

Nepriaznivý výhľad Nissanu je v protiklade s optimistickými prognózami domácich konkurentov Toyota a Honda.

Zdieľať

Bratislavský VW je v hre o výrobu nového Superbu. Môže získať aj Passat či Arteon

Bratislavský Volkswagen by mohol vyrábať novú generáciu Škody Superb, je tiež v hre o získanie modelov VW Passat a Arteon. Všetky autá sa mali produkovať v českom závode v Kvasinách, no pre vyťaženosť kapacít VW zvažuje iné alternatívy.

Koncern VW oživil plán na presun výroby najziskovejšej škodovky – modelu Superb – mimo Česka, píšu Hospodářské noviny.

Škoda by mala zhruba do troch rokov prísť na trh s novou generáciou Superbu, VW ho plánoval umiestniť do fabriky v Kvasinách.

V roku 2023 sa tam mala presunúť aj výroba modelov Passat a Arteon.

Škoda však naráža na svoje kapacity. Jej šéf Bernhard Maier vlani povedal, že by zvládla predať o 200-tisíc áut viac, než dokáže vyrobiť. Minulý rok dodala na trh 1,24 milióna vozidiel.

„Času na vyriešenie situácie je málo, núdzovo sa začína uvažovať najmä o presunutí liniek a využití súčasných tovární koncernu v Európe,“ približuje odborový predák Škody Jaroslav Povšík.

Zvažujú Bratislavu aj Györ

Jednou z možností je bratislavská prevádzka VW, v ktorej sa vyrábajú viaceré modely SUV a malé autá, po ktorých klesá dopyt.

V hre má byť tiež koncernová fabrika Audi v Györi, kde sa produkujú prevažne vozidlá s dieselovým motorom, ktoré sú na ústupe.

VW ani Škoda sa k plánom nevyjadrujú. „Budúci výrobný program nekomentujeme,“ uvádza hovorkyňa Škody Auto Kamila Biddle.

Karty zamiešalo Turecko

Kapacitné problémy Škody mala vyriešiť nová továreň VW v Turecku, do ktorej sa mali z Kvasín presunúť Škoda Karoq a Seat Ateca.

V Česku by sa tak uvoľnili kapacity pre nový Superb aj Passat, ktorý sa vyrába v Emdene. Do troch rokov však musí odtiaľ odísť, lebo v závode sa budú vyrábať len elektromobily.

Rozhodnutie o tureckej fabrike VW odložil vlani po tom, ako sa Turecko pustilo do konfliktu so Sýriou. „Projekt je zastavený a nevieme si dať rady,“ tvrdí Povšík.

Aké sú ďalšie možnosti

Podľa Povšíka môže VW situáciu riešiť aj predĺžením životnosti súčasného Superbu alebo namiesto nového vznikne iný model, napríklad ďalšie SUV.

Možnosťou tiež je, že Škoda bude vyrábať Superb v menšom počte variantov.

Zdieľať

EPH pripravuje emisiu päťročných dlhopisov v hodnote 200 miliónov eur s možnosťou jej zvýšenia po 300 miliónov eur. Po získaní povolení od regulátorov plánuje ich verejnú ponuku v Česku, prípadne tiež na Slovensku.

O vydaní dlhopisov píše denník E15 s odvolaním sa na prospekt (pdf), ktorý EPH zverejnila na svojej internetovej stránke.

„Bude to patriť k najväčším emisiám dlhopisov na českom trhu,“ hovorí manažér maklérskej firmy Cyrrus Tomáš Pfeiler.

Aké sú parametre emisie:

  • dlhopisy vydá dcéra EPH Financing CZ, budú zabezpečené zárukou materskej spoločnosti,
  • menovitá hodnota: 10-tisíc korún (400 eur),
  • pevný úrokový výnos 4,5 % bude vyplácaný raz za pol roka.

Nejde o prvú veľkú emisiu dlhopisov EPH. V roku 2018 oznámila vydanie 4-ročných dlhopisov v predpokladanom objeme 120 miliónov eur.

Vlani zasa spoločnosť EP Infrastructure, ktorá je jednou z hlavných zložiek EPH, vydala osemročné dlhopisy za zhruba 72 miliónov eur.

Na čo použijú peniaze:

K využitiu získaného kapitálu sa EPH nevyjadrila, zafinancuje z neho ďalšiu expanziu.

Vlani holding získal tri zásobníky plynu v Bavorsku, taliansku elektráreň na biomasu Fusine aj väčšinu vo firme Tynagh Energy, ktorá v Írsku prevádzkuje elektráreň s výkonom 400 megawattov.

EPH pôsobí v niekoľkých krajinách vo výrobe a distribúcii energie či ťažbe, patrí do nej vyše 70 firiem.

Kontrolný 94-percentný podiel v holdingu drží Daniel Křetínský, ktorý je tiež spolumajiteľom vydavateľa denníka E15 či futbalovej Sparty Praha.

Zdieľať

Britská vláda plánuje zaviesť sankcie pre prevádzkovateľov sociálnych sietí za škodlivý a nelegálny obsah na internete. Ak užívateľov pred ním neochránia, budú musieť ich šéfovia zaplatiť pokutu, prípade môžu ísť do väzenia.

Väčšie právomoci pri kontrolovaní prevádzkovateľov webových stránok, ako sú Facebook, Tiktok, YouTube, Snapchat alebo Twitter, má získať regulátor médií Ofcom, píše denník The Guardian.

Ofcom dohliada iba na klasické médiá, po novom by sa mal jeho záber rozšíriť aj o kontrolu obsahu zverejňovaného na internete.

Prevádzkovatelia sociálnych sietí sa doteraz regulovali viac-menej sami a podľa vlastných pravidiel.

Ako to má fungovať:

  • Ofcom nebude môcť odstraňovať príspevky zo sociálnych médií. Vyzve firmy, aby zverejnili, aký obsah a spôsoby správania chcú na svojich stránkach akceptovať a bude od nich vyžadovať dodržiavanie týchto štandardov.
  • opatrenie sa dotkne všetkých firiem, ktoré na svojich stránkach umožňujú zdieľať užívateľom obsah – teda komentáre alebo videá. V Británii sú ich stovky tisíc.
  • vláda chce, aby sa opäť zaviedlo overovanie veku užívateľov pred umožnením prístupu na niektoré stránky

Británia vlani vypracovala nové zákony pre bezpečnosť na internete. Podľa vlády by mali byť najprísnejšie na svete.

Zdieľať

Hodnota exportu škótskej whisky i francúzskych vín a liehovín vlani stúpla na rekordné úrovne. Odolala tak negatívnemu vplyvu amerických dovozných ciel či neistote spojenej s odchodom Británie z Európskej únie.

Objem vývozu škótskej whisky sa zvýšil o viac ako 4 % na 4,9 miliardy libier, informuje asociácia škótskej whisky SWA.

Podporil ho dopyt z krajín, ako sú Taiwan či India, ktorý stúpol o približne 20 %.

Škótska whisky:

USA, ktoré sú najväčším vývozným trhom škótskej whisky podľa hodnoty, oznámili na jeseň uvalenie 25-percentných ciel na viaceré európske produkty, vrátane whisky. Išlo o odvetu za nelegálnu podporu Airbusu.

Vývoz na americký trh v poslednom štvrťroku medziročne klesol, no za celý rok stúpol o 2,8 %.

Podľa počtu predaných fliaš sú najväčším dovozcom škótskej whisky Francúzsko a India, až za nimi USA.

Francúzske vína a liehoviny:

Export francúzskeho vína a liehovín sa vlani zvýšil o 5,9 % na 14 miliárd eur, oznámil francúzsky zväz vývozcov vína a liehovín FEVS (pdf).

Vývozcovia uspokojovali objednávky zadané na poslednú chvíľu pred zavedením amerických ciel a v obavách britských spotrebiteľov z dosahov brexitu.

Export do USA, kam smeruje takmer štvrtina francúzskych vín a liehovín, vzrástol o 16 % na 3,7 miliardy eur. Aj na ne sa vzťahujú 25-percentné americké clá.

Vývoz do Británie, ktorá je druhým najväčším vývozným trhom, sa zvýšil o 4,4 %. Podľa FEVS si Briti vytvárali zásoby pred odchodom krajiny z EÚ.

Zdieľať

Prvé elektrické SUV od Škody Auto sa bude volať Enyaq. Automobilka očakáva, že do roku 2025 budú čisto elektrické modely a plug-in hybridy predstavovať 25 % jej predaja. Prvým čisto elektrickým autom českej značky je model Citigo iV.

Názov Enyaq je odvodený od írskeho slova enya a znamená „zdroj života“, uvádza Škoda v tlačovej správe.

Spája písmená E symbolizujúce elektromobilitu a Q, ktoré Škoda používa v názvoch svojich SUV modelov Kodiaq, Karoq a Kamiq.

Enyaq je prvý model Škody od začiatku vyvíjaný ako elektromobil. Je postavený na podvozkovej platforme MEB koncernu Volkswagen a jedným z viac než 10 elektrifikovaných modelov, ktoré Škoda uvedie do konca roku 2022 pod značkou iV.

Prvým elektromobilom od Škody je elektrická verzia malého auta Citigo iV, ktoré sa vyrába v Bratislave. Dopĺňa ho plug-in hybrid Superb iV, tento rok by mala prísť na trh hybridná Octavia.

Foto - Škoda
Foto – Škoda
Zdieľať

Druhé najväčšie talianske aerolínie Air Italy končia

Druhá najväčšia talianska letecká spoločnosť Air Italy vstupuje do likvidácie, rozhodli o tom jej akcionári. Aerolínie vznikli premenovaním stratového dopravcu Meridiana po tom, ako doň pred dvoma rokmi vstúpili Qatar Airways.

Air Italy oznámili svoj koniec na internetovej stránke, cestujúci s letenkami do 25. februára môžu využiť lietadlá iných dopravcov.

Stratové aerolínie sa nepodarilo dostať na nohy napriek investíciám menšinového akcionára Qatar Airways.

Stručne o Air Italy:

  • Väčšinovým majiteľom (51 %) je regionálny dopravca Alisarda, ktorého kontroluje Aga Khan.
  • Vlani zvýšili stratu na zhruba 200 miliónov eur zo 160 miliónov eur za rok 2018, píše Bloomberg.
  • Lietajú po Európe aj na diaľkových linkách. Hlavnou základňou je milánske letisko Malpensa, veľkú časť biznisu majú na Sardínii, uvádza portál Zdopravy.cz.
  • Podľa CNBS prepravia za rok približne 2,4 milióna cestujúcich.

Problémy má aj Alitalia:

Kolaps Air Italy prichádza v období, keď talianska vláda opäť zachraňuje národného dopravcu Alitalia.

Najväčšie talianske aerolínie fungujú od roku 2017 v špeciálnom režime, za posledných desať rokov dvakrát skrachovali.

Chronicky stratová spoločnosť Alitalia prežíva vďaka finančnej pomoci od vlády, ktorá pre ňu hľadá kupca.

Zdieľať

Americké úrady preveria menšie akvizície IT gigantov

Regulátori v USA podrobne preskúmajú dominantné postavenie veľkých IT firiem na trhu. Federálna obchodná komisia sa zameria na menšie akvizície Facebooku, Amazonu, Applu, Microsoftu a Alphabetu od roku 2010.

FTC preverí nákupy firiem, ktoré nepodliehali skúmaniu regulačných úradov, píše Reuters.

Prečo sa to deje:

Cieľom je zistiť, či firmy skupujú rodiacich sa alebo potenciálnych konkurentov, čo by mohlo poškodzovať hospodársku súťaž.

Pokiaľ sa zistí, že porušujú antimonopolné zákony, vláda môže spoločnosti požiadať, aby akvizície zrušili a predali majetok.

Čo preveria:

FTC chce predovšetkým identifikovať oblasti, ktoré musia protimonopolné úrady viac kontrolovať.

Sústredí na akvizície s nižšou hodnotou, zhruba do 100 miliónov dolárov, pri ktorých firmy nemusia žiadať o povolenie.

Preskúma, či IT giganty nemanipulovali s cenou akvizícií, aby sa vyhli požiadavke na oznámenie transakcie úradom.

Ako firmy nakupovali „v malom“:

Alphabet: Materská spoločnosť Googlu vlani vynaložila 1 miliardu dolárov za nešpecifikovaný počet malých akvizícií. Mnohé z nich boli firmy, ktoré sa zaoberajú výskumom umelej inteligencie a cloudovými službami.

Apple: Za posledných 10 rokov uskutočnil prevažne menšie transakcie za menej než 500 miliónov dolárov (s výnimkou prevzatia firmy Beats v roku 2014 za 4 mld. USD). Zaujímal sa najmä o menšie spoločnosti, napríklad v oblasti rozšírenej reality, senzorov do fotoaparátov či umelej inteligencie.

Microsoft: Vlani zrealizoval 19 menších akvizícií v celkovej hodnote 1,6 miliardy dolárov, za uplynulých 10 rokov dokončil zhruba 175 dohôd.

Facebook: Za posledných 15 rokov kúpil približne 70 firiem, podľa kritikov tak získal veľkú trhovú silu, ktorá mu umožňuje potláčať konkurenciu. Menšie transakcie robil v oblasti reklamnej techniky, rozpoznávania tváre a sociálnych analýz. Nakupoval aj vo veľkom, napríklad prevzal WhatsApp a Instagram.

Amazon: Za 10 rokov zrealizoval vyše 120 transakcií.

Zdieľať

Nissan zažaloval svojho bývalého šéfa Carlosa Ghosna. Obviňuje ho z podvodného konania a korupcie a požaduje odškodné v prepočte viac ako 83 miliónov eur.

Druhá najväčšia japonská automobilka zvažuje aj ďalšiu žalobu za poznámky, ktoré Ghosn predniesol na tlačovej konferencii v Bejrúte po úteku z Japonska, píšu Financial Times.

Z čoho Nissan viní Ghosna:

  • roky zneužíval firemné lietadlá na súkromné účely,
  • prevádzal firemné peniaze svojej sestre, platil z nich súkromného advokáta v Libanone a užíval nehnuteľnosti v zahraničí bez toho, aby platil nájom,
  • podľa štátneho zástupcu previedol na automobilku straty zo svojich súkromných investícií.

Kto je Ghosn:

Ghosn je bývalý generálny riaditeľ a architekt francúzsko-japonskej aliancie, ktorá združuje Renault, Nissan a Mitsubishi.

Po zatknutí v novembri 2018 bol vo vyšetrovacej väzbe v Japonsku, z ktorej ho prepustili na kauciu. Koncom vlaňajška utiekol do Libanonu.

Má brazílske, libanonské a francúzske občianstvo.

Ghosn tvrdí, že je nevinný a jeho zadržanie bolo výsledkom komplotu. Cieľom údajne bolo odstrániť ho z vedenia Nissanu, pretože sa snažil o užšiu integráciu s Renaultom.

Viac k téme: Vyniesli ho v debne? Záhadný útek bývalého šéfa Nissanu šokoval Japoncov

Zdieľať

Airbnb sa za deväť mesiacov vlaňajška prepadla do straty 322 miliónov dolárov, prispel k tomu prudký rast nákladov. Slabé výsledky vyvolávajú otázky ohľadne hodnoty firmy a načasovania jej očakávaného vstupu na burzu.

Informácie o výsledkoch Airbnb zverejnil The Wall Street Journal s odvolaním sa na zdroje blízke spoločnosti.

Za 9 mesiacov roka 2018 vykázala Airbnb zisk 200 miliónov dolárov.

Airbnb je považovaná za jednu z najväčších súkromných firiem v Spojených štátoch. Keď sa v roku 2017 naposledy snažila získať peniaze od investorov, bola ocenená na 31 miliárd dolárov.

Vstup na burzu:

  • Airbnb plánuje vstúpiť na burzu v tomto roku, akcie by mohli byť trhákom roka. Načasovanie bude zrejme ovplyvnené koronavírusom, mohlo by k nemu dôjsť v 3. štvrťroku po stabilizácii situácie,
  • Čína je pre Airbnb dôležitým rastovým trhom, na ktorom má ochromený biznis pre zastavenie turistických ciest z dôvodu epidémie,
  • prepad do straty môže ovplyvniť cenu pre primárnu ponuku akcií. Po problémových debutoch Uberu a Lyftu sú investori viac podozrievaví pri firmách, ktoré hospodária so stratou a nemajú jasnú cestu k ziskovosti.

Problematické náklady:

Náklady Airbnb zrejme ďalej porastú v dôsledku nedávneho rozhodnutia utrácať viac peňazí za bezpečnosť súvisiacu s platformou.

Airbnb od založenia v roku 2008 bojuje s krádežami, prostitúciou a ďalšou kriminalitou hostiteľov a hostí.

Masívne míňa aj na modernizáciu technológie, rastú jej tiež náklady na prevádzku centrály či právne a účtovnícke služby.

Zdieľať

Boeing nezískal v januári žiadne objednávky na nové lietadlá, prvýkrát od roku 1962. Ostro to kontrastuje s jeho najväčším konkurentom Airbusom, ktorý získal objednávky na 274 komerčných lietadiel.

Boeing sa stále vyrovnáva s dôsledkami problémov lietadla 737 Max. Tieto lietadlá sú globálne mimo prevádzky od vlaňajšieho marca.

Väčšina zákazníkov sa vyhýba novým objednávkam strojov 737 MAX dovtedy, než ich regulátori znovu pustia do prevádzky, napísala agentúra Reuters.

Minulý mesiac Boeing dodal 13 lietadiel. Pred rokov v januári spoločnosť dostala 45 objednávok a dodala 46 lietadiel. (tasr, čtk)

Zdieľať

Mastercard môže začať s prípravami na spustenie klíringových operácií v Číne, získal na to povolenie čínskej centrálnej banky PBOC. Americkej firme sa tak otvorí obrovský trh finančných služieb, nasledovať ju chcú aj ďalší konkurenti.

Mastercard má rok na to, aby dokončil prípravy na zúčtovanie bezhotovostných operácií v Číne. Na ich spustenie bude potrebovať ďalší súhlas centrálnej banky, píše Reuters.

Oznámenie prichádza niekoľko týždňov po podpise prvej fázy obchodnej dohody medzi Pekingom a Washingtonom, v ktorej sa Čína zaviazala k tomuto kroku.

Ako vyzerá čínsky trh platieb:

  • je považovaný za najväčší na svete, podľa agentúry Bloomberg sa na ňom ročne uskutoční 27 biliónov platieb kartou;
  • obľúbené sú platby mobilom, v roku 2018 zákazníci zaplatili týmto spôsobom za tovary a služby 190 biliónov juanov (25 biliónov eur);
  • ku koncu septembra 2019 bolo v obehu 8,2 miliardy platobných kariet.

Do Číny chcú ísť aj konkurenti:

Čína otvára svoj trh platobných služieb v miestnej mene zahraničným spoločnostiam po ich 10-ročnom lobovaní.

Začiatkom roka PBOC informovala, že prijala žiadosť o povolenie operácií od firmy American Express.

Visa podala žiadosť už začiatkom roka 2018, na jej schválenie stále čaká.

V obchodnej dohode podpísanej so Spojenými štátmi v polovici januára sa Čína zaviazala, že žiadosti poskytovateľov elektronických platieb nebude zvažovať dlhšie než 90 dní.

Zdieľať

Americký súd schválil plánované spojenie telekomunikačných operátorov T-Mobile US a Sprint v hodnote 26 miliárd dolárov. Odmietol tak žalobu skupiny amerických štátov, podľa ktorých je transakcia v rozpore so zákonmi o hospodárskej súťaži.

Akcie Sprintu na rozhodnutie súdu reagovali rastom o viac ako 70 %, akcie T-Mobile US stúpli o zhruba desatinu, píše Reuters.

Generálna prokurátorka štátu New York Letitia Jamesová uviedla, že proti rozhodnutiu súdu zváži odvolanie.

Musia predať časť biznisu:

Fúzia spojí tretieho a štvrtého najväčšieho mobilného operátora v USA. Už vlani získala povolenie ministerstva spravodlivosti.

Firmy však musia predať niektoré aktivity poskytovateľovi satelitnej TV a internetu Dish Network, ktorý by sa mal stať novým mobilným operátorom a podporiť tak konkurenciu v odvetví.

Nepreskočia silnú dvojku:

T-Mobile US a Sprint oznámili dohodu o fúzii na jar 2018. Na súde argumentovali tým, že spoločne dokážu lepšie súťažiť s väčšími hráčmi Verizon Communications a AT&T.

Aj po dokončení fúzie bude nový podnik po nich len tretí najväčší na americkom trhu podľa trhovej kapitalizácie.

T-Mobile US je dcérou nemeckého operátora Deutsche Telekom, Sprint kontroluje japonská technologická skupina SoftBank Group.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať