Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Téma: Médiá

Zdieľať

Seniori už nebudú platiť koncesionárske poplatky. Parlament schválil novelu od SNS, za návrh, ktorý sa týka aj poberateľov hmotných dávok, hlasovalo 109 poslancov.

„Tieto fyzické osoby sú v mnohých prípadoch ohrozené rizikom chudoby, preto sa domnievame, že platenie koncesionárskych poplatkov aj v polovičnej sadzbe je od týchto osôb vzhľadom na možné negatívne sociálne dôsledky nevhodné,“ uviedli poslanci SNS.

Plénum rovnako schválilo pozmeňujúci návrh poslanca SNS Karola Farkašovského. Upravuje časový rozsah vysielania reklamy vo vysielaní televíznych programových služieb vysielateľa na základe zákona. Cieľom je umožniť vysielateľovi na základe zákona aspoň čiastočne vlastnou činnosťou kompenzovať výpadok príjmov z úhrad za služby verejnosti poskytované RTVS.

„Navrhovaná právna úprava zachováva v súčasnosti stanovený celkový časový rozsah vysielania reklamy vo všetkých televíznych programových službách vysielateľa zo zákona, ale umožňuje mu pružnejšie prerozdelenie medzi jednotlivé televízne programové služby,“ skonštatoval Farkašovský. (tasr)

Zdieľať

Vydavateľstvo Petit Press kupuje tretiu najväčšiu sieť schránkových novín na Slovensku – Pardon. Týždenný náklad periodika, ktoré pôsobí v regiónoch Trenčína, Nitry, Trnavy a Topoľčian, je viac ako 185-tisíc kusov.

Pardon pôsobí na trhu viac ako 28 rokov. „Verím, že silná značka, akou Pardon bezpochyby je, ešte viac posilní naše dominantné postavenie v regiónoch a zároveň doplní naše produktové portfólio, výhľadovo i v regiónoch, kde momentálne nepôsobí, aj za pomoci stávajúcich majiteľov, s ktorými budeme spolupracovať na rozvoji značky Pardon aj naďalej,“ uviedol člen predstavenstva Petit Press Milan Mokráň, zodpovedný za regionálne aktivity vydavateľstva.

Značka Pardon zostane v regiónoch zachovaná. Zmenu privítala aj spolumajiteľka spoločnosti Pardon print, Emília Kouřilová, podľa ktorej ide o dobrý krok. „Toto spojenie sily a skúseností je zárukou rozvoja našich novín a vieme, že Pardon vďaka tomu ide ďalej,“ povedala.

Spoločnosť Pardon print, a. s., mala v posledných troch rokoch tržby mierne nad úrovňou 50-tisíc eur a po strate -8549 eur v roku 2017 sa vlani prehupla do zisku 11 047 eur.

Vydavateľstvo Petit Press vydáva napríklad denníky SME, Korzár, regionálne týždenníky MY, magazíny TV svet, Profit, Lišiak či sieť bezplatných novín ECHO. (tasr)

Zdieľať

Trnavské rádio je v Trnave treťou najpočúvanejšou rozhlasovou stanicou. Na prvom mieste je Expres, na druhom Rádio Slovensko. Trnavské rádio tak doma predbehlo aj silné celoštátne stanice ako Fun rádio, Jemné či Europa 2.

Trnavské rádio začalo vysielať 17. novembra 2017 a za necelé dva roky sa v Trnave stalo známou a obľúbenou značkou. Priamo v meste je na prvom mieste v známosti s výsledkom 58,1%. Zároveň je v meste treťou najpočúvanejšou rozhlasovou stanicou, počúva ho aspoň občas 23,3% poslucháčov.

Typický poslucháč Trnavského rádia je vo veku od 45 rokov, takmer rovnomerne sú zastúpení muži aj ženy. Vyplynulo to z reprezentatívneho prieskumu agentúry AKO analyzujúceho počúvanosť rádií v Trnavskom kraji.

„Prieskum nám potvrdil, že regionálne rádiá sú autentické a oslovujú poslucháčov vo svojom regióne veľmi efektívne,“ povedal riaditeľ rádia Dušan Vančo.

„Dôvodom na spustenie prieskumov počúvanosti regionálnych rádií je fakt, že na Slovensku neexistuje prieskum počúvanosti rádií, ktorý by reálne meral regionálne rádiá a už vôbec nie v konkrétnych mestách a okresoch,“ povedala Miriam Kittler, konateľka spoločnosti RegioMedia, ktorá sériu prieskumov spustila. Obdobné prieskumy majú byť realizované aj v ďalších regiónoch.

Prieskum agentúry AKO bol realizovaný formou telefonického dopytovania na vzorke 750 respondentov žijúcich v okresoch Trnava, Hlohovec, Dunajská Streda, Galanta, Piešťany, Pezinok a Senec.

Celoslovensky sú najpočúvanejšie rádiá Expres, Rádio Slovensko, Fun rádio, Europa 2, Jemné a Vlna. Vyplýva to z prieskumu trhu od Medianu. (n)

Zdieľať

Britský spevák Cliff Richard dosiahol konečné vyrovnanie v spore so stanicou BBC a dostal od nej odškodné dva milióny libier. Hudobník vlani uspel v procese týkajúcom sa porušenia súkromia, keď stanica pokrývala policajnú raziu v jeho dome.

BBC mu musela následne zaplatiť odškodné vo výške 210.000 libier, pričom neskôr súhlasila s vyplatením ďalších 850.000 libier ako kompenzáciu právnických nákladov. Táto suma sa však odvtedy zvýšila na zhruba dva milióny libier. BBC v stredu uviedla, že prípad sa zavŕšil „priateľským vyrovnaním“.

Spevák zažaloval BBC po tom, ako stanica nafilmovala policajný zásah, ktorý sa uskutočnil v roku 2014 v jeho dome v anglickom grófstve Berkshire. Záznam, ktorý obsahoval letecké zábery z helikoptéry, bol vysielaný v spravodajských blokoch počas celého dňa.

Úrady vyšetrovali nepodložené tvrdenie muža, ktorý vyhlasoval, že ho Cliff Richard v roku 1985 sexuálne napadol. Speváka však nezatkli ani neobvinili a prípad sa o dva roky uzavrel.

BBC sa Richardovi ospravedlnila za „nepríjemnosti“, vyhlásila však, že súdne nariadenie o rešpektovaní súkromia by mohlo byť prekážkou pre slobodu tlače.

Spevák sa v čase policajnej razie nachádzal vo svojom portugalskom dome.

Spevák sa pripojil k ďalším verejným osobnostiam vo výzve na zákonnú ochranu anonymity ľudí podozrivých zo sexuálnych deliktov až dovtedy, pokiaľ ich riadne neobžalujú zo zločinu. (tasr)

Zdieľať

Polícia reaguje na kritiku mazania kritických názorov na jej účtoch na sociálnych sieťach. Žijeme vraj v nebezpečnej dobe a ľudia v diskusiách často manipulujú. Web Refresher polícia zablokovala aj preto, že je veľmi kritický, číta ho veľa mladých ľudí a „potenciálnych kandidátov na vstup do Policajného zboru“.

„Žijeme v nebezpečnej dobe, kedy sa manipulácia prostredníctvom sociálnych sietí stáva nebezpečným nástrojom, ktorý ovplyvňuje nielen názory miliónov ľudí po celom svete v negatívnom zmysle slova,“ reagovala polícia na otázku, či neplánuje miernejšie mazať príspevky ľudí v diskusiách.

„Chceme sa vyvarovať manipulovaniu spoločnosti tretími stranami v súvislosti s našou činnosťou či prezentáciou v prípadoch, keď autori komentárov manipulujú, resp. prekrúcajú to, čo bolo zverejnené v úplne inom zmysle slova,“ napísala polícia.

Koľko ľudí už polícia na sociálnych sieťach zablokovala? „Takýmito štatistikami nedisponujeme, hrubým odhadom ich nebude viac ako 1 % z celkového počtu takmer 350 000 sledovateľov na všetkých kanáloch,“ tvrdí polícia.

Prečo polícia na Instagrame zablokovala web Refresher?

„Stránka je zameraná na mladých čitateľov, medzi ktorými je tým pádom množstvo potenciálnych kandidátov na vstup do policajného zboru. K tejto skupine čitateľov sa v poslednom čase dostalo niekoľko dezinformácií o Policajnom zbore,“ argumentuje polícia.

Podľa polície web Refresher bol priveľmi kritický. „Ich snaha o kritiku Policajného zboru zašla až za takú hranicu, keď nám vyčítali, že sme video policajta, ktorý odkopne vrchnák fľašky, zverejnili o mesiac neskôr ako väčšina ‚online sveta‘. Akékoľvek médium by malo zodpovedne vplývať na svojich čitateľov. Myslíme, že v tomto prípade to už prekročilo hranice, v čom nami súhlasí ich väčšina čitateľov na základe diskusií na ich sociálnych sieťach.“

„Tento web nesledoval naše konto na Instagrame, čo bolo overené pred blokáciou. K obsahu nášho konta sa vie dostať ktokoľvek zadaním priamej www adresy do prehliadača, nepotrebuje na to byť zaregistrovaný,“ dodala polícia.

Nezvažuje polícia hromadne odblokovať všetkých ľudí, keďže sa potvrdzuje, že mnohí boli zablokovaní bez objektívneho dôvodu?

„Uvažovali sme nad tým, a to symbolicky k minuloročným Vianociam, lenže medzi blokovanými účtami sa nachádzajú také, ktorých vlastníci sa najvulgárnejším spôsobom vyjadrovali pri akejkoľvek zverejnenej téme a nevieme ich oddeliť od tých, ktorí mali možno zlý deň a napísali jeden nevhodný príspevok. Dodávame, že je pravidlom, keď nás iným spôsobom kontaktuje osoba so žiadosťou o odblokovanie, niekedy sa aj ospravedlní za komentár, a my ju bez problémov odblokujeme (ak overíme, že nejde o ‚trolla‘),“ vysvetlila polícia.

Čítajte viac: Polícia maže každý dvadsiaty komentár, zablokovala už aj médium

Zdieľať

Bývalí novinári RTVS Braňo Dobšinský a Jaroslav Barborák budú od septembra pracovať pre web Aktuality. „Budeme mať viac výborných podcastov, diskusií, denného spravodajstva a publicistiky,“ informoval šéfredaktor Aktualít Peter Bárdy.

„Mám z toho veľkú radosť, pretože obaja sú skvelí odborníci a ľudia, ktorým sú blízke hodnoty našej redakcie,“ napísal Bárdy na Facebooku.

Braňo Dobšinský skončil v RTVS nečakane na jeseň 2018 po tom, čo meškal do živého vysielania. „Urobil som chybu, veľkú chybu, za ktorú som zodpovedný,“ povedal Dobšinský v rozhovore pre Denník N.

Rozhlasový redaktor Jaroslav Barborák skončil v RTVS tento rok, vedenie mu nepredĺžilo zmluvu. „Dôvod? Viac ako stručný: manažérske rozhodnutie. Oznámil mi to P. Nittnaus – poverený riadením rozhlasového spravodajstva. Viac že on nemôže povedať. Tak to vyzerá, že po 12 rokoch sa môj pekný príbeh s Rádiožurnálom a s reláciou K veci a Z prvej ruky končí,“ napísal Barborák na Facebooku. Jeho prepustenie kritizovali spravodajské odbory RTVS.

Zdieľať

Nedeľné vydanie denníka Washington Post vyšlo s 12-stranovou prílohou obsahujúcou 1196 mien ľudí zastrelených pri masových streľbách v USA od roku 1966.

Zdieľať

Septembrové číslo britského vydania časopisu Vogue redigovala vojvodkyňa zo Sussexu Meghan. Módny časopis zverejnil obálku, na ktorú manželka princa Harryho vybrala fotografie úspešných žien vrátane novozélandskej premiérky Jacindy Ardernovej alebo švédskej bojovníčky za ochranu klímy Grety Thunbergovej. (čtk)

Zdieľať

Poľský denník Gazeta Wyborcza sa od soboty vracia k svojmu historickému sloganu: Neexistuje sloboda bez solidarity. Vyjadruje tak podporu sociálnym skupinám, ktoré sú v Poľsku diskriminované. 

V súvislosti s touto zmenou redaktori pripravili články, videá a propagačné aktivity vrátane plagátu s novým sloganom denníka a povzbudzujú svojich čitateľov, aby boli aktívni vo verejnej sfére.

Vo štvrtok večer zatiaľ neznámy muž brutálne zbil novinára Przemyslawa Witkowského, ktorý prednášal na miestnej univerzite vo Vroclave. Útok nasledoval po tom, čo Witkowski kritizoval homofóbne a nacionalistické nápisy na múre nového nábrežia, kadiaľ prechádzal na bicykli. Polícia po páchateľovi pátra.

Poľský súd dnes zakázal predaj nálepiek s nápisom „zóna bez LGBT“, ktoré boli vložené v konzervatívnom týždenníku Gazeta Polska.

Slogan Neexistuje sloboda bez solidarity sa prvýkrát objavil ako slogan Gazety Wyborczej v roku 1989.

V tom čase vyjadrila túžbu vybudovať nový štát, založený na demokracii a spoločenstve.

Návrat k sloganu symbolizuje solidaritu so sociálnymi a profesionálnymi skupinami vylúčenými z poľskej spoločnosti – ľuďmi so zdravotným postihnutím, učiteľmi, komunitou LBGT +, lekármi, zdravotnými sestrami a sudcami.

Denník o tom informuje pod titulkom: Musíme byť solidárne a solidárni, pretože inak nikto nebude protestovať, keď prídu po teba, po mňa, po nás. (gazeta wyborcza)

Zdieľať

Súkromná gruzínska televízia Rustavi 2 niekoľko hodín nevysielala. V nedeľu podvečer sa totiž pred jej sídlom zhromaždili stovky ľudí, ktorí žiadali ospravedlnenie za urážlivé výroky moderátora Giorgiho Gabuniu na adresu Vladimira Putina a jeho rodičov.

Protestujúci sa domáhali aj prepustenia vedenia spoločnosti a generálneho riaditeľa, ako aj začatia trestného konania.

V súvislosti s vyhrážkami divákov sa generálny riaditeľ Rustavi 2 Nika Gvaramia rozhodol pozastaviť vysielanie v záujme bezpečnosti zamestnancov televízie.

Obscénne slová televízneho moderátora na adresu Putina a jeho rodiny odsúdila ako provokáciu aj gruzínska prezidentka Salome Zurabišviliová, ako aj premiér Mamuka Bachtadze, predseda parlamentu Arčil Talakvadze a ďalší politici.

Televízny kanál Rustavi 2 vydal oficiálne vyhlásenie, v ktorom sa ospravedlnil divákom za novinárovo konanie.

„Sme presvedčení, že vyjadrovanie sa (moderátora) Giorgiho Gabuniu nespĺňa vysoké štandardy stanovené naším kanálom, bude sa ním zaoberať správna rada televízneho kanálu,“ uvádza sa vo vyhlásení zverejnenom na webovej stránke Rustavi 2. (tasr, interfax)

Zdieľať

Novým podpredsedom Rady pre vysielanie a retransmisiu sa stal Peter Kubica, do funkcie ho zvolili jej členovia. V minulosti pôsobil ako hovorca Žilinského kraja a člen Rady STV, známy je však aj ako autor oslavných veršov na prezidenta Jozefa Tisa.

Verše boli zverejnené v roku 2004 v knihe Prvý prezident v slovenskej poézii. Kubica ju vydal spolu s Pavlom Holeštiakom, ktorý je tiež členom Rady pre vysielanie a retransmisiu.

Kubica bol za člena rady zvolený v januári 2019, funkčné obdobie mu uplynie v januári 2025.

Zdieľať

Vedenie RTVS na jeseň predstaví detaily tretieho televízneho kanála. „Predpokladám, že by sme vám to mohli predložiť na októbrovom sedení,“ informoval členov Rady RTVS generálny riaditeľ Jaroslav Rezník, ktorý by chcel aj štvrtý program.

„V tejto chvíli je akoby postavená hrubá stavba, základná konštrukcia tretieho okruhu, počas leta budeme finalizovať jednotlivé kapitoly projektu a predpokladám, že v októbri vám ho predložíme na schválenie,“ povedal Rezník.

Trojka RTVS sa spomínala na pondelkovom rokovaní Rady RTVS v súvislosti so zmenou rozpočtu. Malá časť (200.000 eur) z deväťmiliónovej sumy, ktorú RTVS dostala od štátu ako čiastočnú náhradu za znížené príjmy z koncesionárskych poplatkov, pôjde na budovanie novej identity v súvislosti so spustením nových programových služieb.

Spustenie Trojky ako okruhu zameraného na šport a zdravý životný štýl s publicistickými presahmi prezentoval Rezník v roku 2017 vo svojom projekte ako kandidát na post riaditeľa RTVS. Trojka, plánovaná na rok 2020, by mala nielen vytvoriť priestor na šport, ale takisto pomôcť žánrovo „vyčistiť“ druhý program, ten by mal byť zameraný počas dňa na deti a školy a večer by to bola televízia artového typu aj s priestorom pre národnostné menšiny či záujmové skupiny.

Rezník má ambíciu doplniť televízne programové služby aj o štvrtý program, zameraný na starších divákov. (tasr)

Zdieľať

Dmitrij Medvedev vyzval svojich spolustraníkov zo strany Jednotné Rusko, aby podporovali investigatívnu žurnalistiku, a navrhol organizovať súťaž o najlepší investigatívny článok.

V článku zverejnenom v denníku Izvestija pritom ruský premiér zdôraznil, že táto podpora sa týka práce skutočných investigatívnych novinárov, „nie tých, ktorí vyrábajú a šíria falošné správy“.

V článku, ktorý vyšiel krátko pred zjazdom vládnej strany, Medvedev vyzval spolupracovníkov, aby „sa naučili komunikovať a spolupracovať“ s investigatívnymi novinármi.

Žiada tiež členov strany, aby podporovali „externých kontrolórov“ – médiá, blogerov, občianskych aktivistov, ktorí šíria informácie na sociálnych médiách.

„S tými, ktorí skutočne odhaľujú akútne problémy, zápasia s nespravodlivosťou a porušovaním zákona, musíte budovať úzke partnerstvá,“ apeloval Medvedev.

Vo svojom článku priznáva, že Jednotné Rusko zažíva zo strany občanov krízu dôvery. Poukázal na to, že „nadutosti a chrapúnstva“ môžu stranu zbaviť práve vnútorné a vonkajšie kontrolné mechanizmy vrátane článkov v médiách.

V uplynulých týždňoch v Rusku rezonoval prípad zadržania investigatívneho novinára Ivana Golunova, ktorý pracuje pre spravodajský portál Meduza.

Zadržaný bol na základe podozrenia z prechovávania drog. Tie sa našli nielen uňho pri zadržaní, ale aj v jeho byte. Novinár tvrdí, že drogy mu policajti podhodili. Je tiež presvedčený, že ide o pomstu za jeho investigatívne články, ktoré sa týkali biznisu v pohrebných službách.
Na Golunovovu podporu sa spustila mohutná kampaň, ktorej dôsledkom bolo, že trestné stíhanie voči nemu bolo ukončené. Príslušné úrady teraz, naopak, vyšetrujú konanie policajtov zasahujúcich pri Golunovovom zadržaní.

V rebríčku slobody tlače podľa organizácie Reportéri bez hraníc sa Rusko nachádza na 149. mieste zo 180 krajín. (tasr)

Zdieľať

Renáta Kaščáková zo SaS označila návrh na zrušenie koncesionárskych poplatkov pre dôchodcov za nesystémový a populistický. Karol Farkašovský zo SNS argumentuje, že SNS chce zrušiť poplatky pre všetkých a toto je prvý krok.

Kaščáková v parlamente kritizovala SNS, že nerieši výpadok financií pre RTVS. Poukázala na to, že v minulosti SaS predložila komplexný návrh na zrušenie koncesií aj s prechodnými ustanoveniami a navrhovali opatrenia tak, aby výpadok financií neovplyvnil fungovanie RTVS.

Kritizuje, že SNS tento ich návrh nepodporila, hoci tvrdia, že od začiatku presadzujú zrušenie koncesií a s vlastným návrhom prišli až tesne pred voľbami.

Farkašovský tvrdí, že nechcú zrušiť koncesie len pre dôchodcov, ale pre všetkých. Urobiť to však plánujú postupne. „Nejde o žiadne predvolebné zapáčenie sa, ide o systémový krok,“ skonštatoval s tým, že k prvému kroku pristúpili po dohode s koaličnými partnermi. „Cieľ zrušiť koncesie pre všetkých začíname ich zrušením pre najzraniteľnejšiu skupinu obyvateľov,“ vysvetlil.

Koaličná strana SNS predložila na aktuálnu júnovú schôdzu parlamentu päť noviel zákonov, ktoré majú byť v prospech občanov. Navrhuje medzi nimi zrušenie koncesionárskych poplatkov pre seniorov. V daňovej oblasti chce SNS znížiť daň z príjmu právnických osôb na 15 percent, na desať percent má klesnúť aj daň z pridanej hodnoty na potraviny a pre printové médiá.

Zníženie DPH pre printové médiá odôvodňuje tým, že s príchodom digitálnych médií vzniklo nerovnoprávne postavenie hráčov v mediálnom prostredí. (tasr)