Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Téma: Obchod

Zdieľať

Poľnohospodárska a potravinárska komora žiada vládu, aby ešte dnes umožnila plynulý prechod kamiónov s potravinami naprieč celým Slovenskom. Zásobovanie podľa nej nesmie podliehať kontrolám policajných zložiek na hraniciach okresov.

Poľnohospodári, potravinári a obchodníci vyzvali kompetentných, hlavne ministrov pôdohospodárstva a vnútra, aby urýchlene riešili vzniknutú situáciu. Tvrdia, že ak sa riešiť nebude, môže skončiť kolapsom v zásobovaní obyvateľstva.

Rozvozy niektorých potravín a vstupov do rastlinnej a živočíšnej výroby meškajú podľa SPPK od skorých ranných hodín pre vyhlásenie zákazu vychádzania a policajné kontroly áut medzi okresnými mestami. Na neúnosnú situáciu upozorňujú mnohí výrobcovia potravín, obchodníci, dodávatelia, poľnohospodári, ktorí sa nemôžu dostať so svojím tovarom na miesto určenia.

Niektoré zásobovacie vozidlá podľa SPPK dokonca prechádzajú viacerými kontrolami, keďže výrobky prevážajú cez viaceré mestá. Obchodníci upozorňujú, až pri neriešení situácie si ľudia zajtra v obchodoch nekúpia to, čo potrebujú.

„Pokiaľ by mal tento stav trvať aj v ďalších dňoch, prísun potravín a drogérie by skolaboval úplne,“ vraví predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Emil Macho.

Zdieľať

Dnešný kolaps na cestách ohrozil dodávku čerstvých pekárenských výrobkov do obchodov. Zväz pekárov žiada, aby sa čím skôr uvoľnili aspoň jazdné pruhy pre potravinárske zásobovacie autá, inak spotrebitelia môžu nájsť prázdne pulty.

Slovenský zväz pekárov, cukrárov a cestovinárov eviduje sťažnosti pekární, pretože vodiči zásobovacích áut majú problém dostať sa načas s tovarom do predajní.

„Množstvo spoločností zásobuje obchody vo viacerých okresoch, avšak kontroly na ich hraniciach spôsobujú, že vodiči aj viac ako hodinu čakajú v kolónach. Zákon nám však nariaďuje, v akých časových intervaloch od upečenia musíme tovar do predajní doviezť, a opatrenia nám to výrazne komplikujú,“ upozorňuje Tatiana Lopúchová, predsedkyňa Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov.

Obdobie Veľkej noci je spojené so zvýšeným dopytom po pekárenských výrobkoch. V tomto čase sa zväčša predá o pätinu viac výrobkov ako štandardne.

Spotrebitelia však môžu nájsť prázdne pulty, nakoľko dodávky výrazne meškajú. Pri porušení časového reťazca dodávok čerstvého pekárskeho sortimentu do predajní nastáva ďalší problém: ak príde tovar na pulty oneskorene, nenájde si svojho zákazníka, zväz tvrdí, že aj z dôvodu obmedzení predajného času vyhradeného výlučne pre seniorov.

„Obchodník má právo podľa zmluvy nepredané výrobky vrátiť, ktoré sa logicky musia následne znehodnotiť. Myslím si, že v čase, keď sa má šetriť na všetkých úrovniach v spoločnosti, je toto nezmyselné hazardovanie s potravinami alarmujúce,“ dodáva Lopúchová. Verí, že vláda tento problém čoskoro vyrieši.

Zdieľať

Tesco očakáva v dôsledku koronakrízy dodatočné náklady vo výške takmer 1 miliardy libier, súvisia najmä so zamestnancami a prevádzkou. Predpokladá, že finančnú záťaž vykompenzujú vyššie tržby a vládne daňové úľavy na pomoc firmám.

Za finančný rok do februára Tesco zvýšilo prevádzkový zisk bez započítania mimoriadnych položiek o 14 % na takmer 3 miliardy libier, píše Reuters.

Firma uviedla, že nie je schopná poskytnúť odhad hospodárenia na tento rok. V uplynulých dvoch týždňoch prijala v Británii vyše 45-tisíc pracovníkov v reakcii na zvýšený dopyt a chorobnosť personálu.

Koronavírus verzus britský maloobchod:

  • supermarketom výrazne stúpol dopyt, predaj potravín za štyri týždne do 22. marca sa zvýšil o viac ako pätinu;
  • kríza priniesla aj vyššie náklady, napríklad v súvislosti s opatreniami v predajniach, výdavkami na posilnenie e-shopu, odmenami pre zamestnancov či najímaním nových ľudí.

Tesco má v Británii a Írsku dohromady 3800 predajní a na britskom trhu s potravinami si drží najvyšší, 27-percentný podiel. Stiahlo sa z viacerých svetových trhov, podniká ešte v strednej Európe.

Zdieľať

Predaj nových osobných áut v Británii v marci klesol medziročne o 40 % na zhruba 250-tisíc, vyplýva z predbežných údajov zväzu výrobcov a predajcov SMMT. Koronakríza stiahla trh k najhoršiemu marcovému výsledku od roku 1999.

Marec býva jedným z mesiacov, v ktorých sa v Británii zvykne predať najviac automobilov, píše Reuters. Koronakríza však tvrdo zasiahla ekonomiku a prinútila mnoho potenciálnych kupcov zostať doma.

Podľa prieskumu GfK z druhej polovice marca zaznamenala spotrebiteľská dôvera v Británii najprudší pokles sa vyše 45 rokov a spadla najnižšie od februára 2009, uvádza Reuters.

Zdieľať

Slovenská aliancia moderného obchodu, ktorá združuje veľké reťazce, sa opäť sťažuje na rady pred obchodmi. Navrhuje skrátenie otváracích hodín pre seniorov a zmenšenie povinnej plochy na jedného zákazníka.

Čo tvrdí aliancia

  • „Od pondelka (30. 3.), ako sme predpokladali, sa vytvárajú ráno rady pred prevádzkami po celom Slovensku. Žiaľ, v tých radoch je množstvo seniorov. Naopak, pred dvanástou sú obchody takmer prázdne, lebo seniori už v tento čas nenakupujú,“ hovorí predseda aliancie Martin Krajčovič.
  • Predobedom sú obchody zbytočne blokované napríklad pre mamičky na materskej alebo pre ľudí, ktorí si počas práce chcú kúpiť obed.
  • V radoch vzniká napätie, nedodržiavajú sa rozstupy, zamestnanci obchodu čelia agresívnemu správaniu. „Bez asistencie polície nevieme zabezpečiť dodržiavanie poriadku,“ dodáva Krajčovič.

Čo reťazce navrhujú

  • Skrátenie otváracích hodín pre seniorov na dve hodiny a ich posunutie viac na ráno, napríklad na 8:00 až 10:00. (V súčasnosti sú od 9:00 do 12:00).
  • Zníženie plochy v obchode na jedného zákazníka z 25 štvorcových metrov na 10 až 15, čo je podľa aliancie európskym štandardom.

Aliancia združuje obchodné reťazce Billa, dm drogerie markt, Kaufland, Lidl, Metro, Terno a Tesco.

S kritikou radov pred obchodmi prišla aliancia už v pondelok, podobne sa opatrenie nepozdávalo ani zväzu obchodu, ktorý združuje ďalších predajcov. (tasr, n)

Zdieľať

Finančné dôsledky pandémie koronavírusu pocítilo 47 percent Slovákov. Najciteľnejšie zaznamenali zhoršenie živnostníci, z ktorých ho spozorovalo 68 percent. Vyplýva to z prieskumu agentúry Ipsos.

Prieskum urobili na vzorke 1003 respondentov vo veku 18 a viac rokov 27. až 30. marca.

  • 34 % Slovákov tvrdilo, že sa finančná situácia ich domácností následkom epidémie zhoršila,
  • 13 % uviedlo, že sa zhoršila výrazne,
  • 49 % Slovákov považuje svoju finančnú situáciu za stabilizovanú, ďalšie 3 % nevedeli odpovedať.
  • zhoršenie výrazne pociťovali ľudia so stredoškolským vzdelaním bez maturity (57 %) a mladé rodiny či rodiny s dvoma deťmi v domácnosti,
  • najväčší negatívny vplyv hlásili živnostníci (68 % z nich).

Prieskum ukázal aj to, že ľudia počas pandémie viac využívajú e-shopy.

  • štyria z desiatich Slovákov využili počas posledných 14 dní predaj v e-shope s dovozom až domov,
  • pričom 20 % takúto službu využilo raz a ďalších 20 % dva- alebo viackrát.

Ľudia podľa sondy Ipsos taktiež zvažujú na internete nakupovať ešte viac, ak dostanú možnosť.

Zdieľať

Tržby v slovenskom maloobchode vo februári stúpli medziročne o 3,9 %, zvýšili sa prvý raz od vlaňajšieho apríla. Výrazne k tomu prispeli hypermarkety a supermarkety, ktorým rástol obrat najrýchlejšie za takmer šesť rokov.

Údaje o vývoji tržieb v maloobchode zverejnil štatistický úrad na internetovej stránke. Ťahúňom februárových tržieb bol ich takmer 10-percentný prírastok v nešpecializovaných predajniach.

V januári ešte tržby obchodníkov klesli o jedno percento, za celý minulý rok sa znížili o 1,4 %. Vo februári v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom vzrástli o 1,7 %.

Zdieľať

Nákazu koronavírusom potvrdili u dvoch pracovníčok reťazca Lidl v Česku. Jeho hovorkyňa Zuzana Holá povedala, že jeden prípad je z pobočky v Prahe 4, druhý v Roudnici nad Labem.

Informoval o tom portál tn.nova.cz.

„Ide o úplne aktuálnu situáciu. Bohužiaľ, u jednej zamestnankyne našej predajne Prahe 4 v ulici V Štíhlách bol potvrdený pozitívny test na koronavírus. Kolegyňa nás o tom obratom informovala a zároveň sme v kontakte s Hygienickou stanicou hlavného mesta Prahy, ktorej pokynmi sa riadime,“ citoval portál Zuzanu Holú.

Nakazená zamestnankyňa podľa nej predajňu navštívila naposledy 11. marca. Jej štyria kolegovia z preventívnych dôvodov zostali dva týždne v domácej karanténe.

Priestory predajne boli v stredu vydezinfikované a zostane otvorená. Aj priestory obchodu v Roudnici nad Labem, kde sa objavil druhý prípad nákazy, prešli dôkladnou dezinfekciou a podľa hygienikov je v  poriadku.

Zdieľať

Viacerí obchodníci v Nemecku prestávajú platiť riadne nájomné za predajné priestory. Využívajú opatrenie prijaté z dôvodu epidémie koronavírusu, ktoré zakazuje výpoveď z nájmu za nedoplatky od apríla do konca júna.

Úľavy na platení nájomného boli zavedené hlavne z dôvodu ochrany ľudí, ktorí sú v koronakríze bez príjmov a mohli by prísť o strechu nad hlavou.

Opatrenie však počíta s tým, že nájomníci peniaze doplatia do konca júna 2022.

Adidas

Obrat na kľúčovom trhu mu klesol o 60 %, v apríli preto nechcel hradiť nájomné za veľkú väčšinu predajných priestorov v Nemecku. Po oznámení tohto kroku sa na firmu zniesla tvrdá kritika od politikov.

Adidas následne dodal, že normálne zaplatí aspoň za niektoré obchody, kde je v nájme u súkromných osôb. Neskôr od rozhodnutia neplatiť nájomné úplne ustúpil a ospravedlnil sa zaň.

Deichmann

V zhruba 1200 pobočkách požiada prenajímateľov o odklad platby. „Ide o preventívne opatrenie, aby sme si zachovali hospodársku akcieschopnosť,“ uviedol reťazec s obuvou.

Galeria Karstadt Kaufhof

Sieť obchodných domov, ktorá zamestnáva 30-tisíc ľudí, oznámila majiteľom nehnuteľností, že nemá inú možnosť než úplne prestať platiť nájomné od apríla do júna. (čtk, spiegel)

Zdieľať

Maloobchodné tržby v Nemecku vo februári stúpli medziročne až o 6,4 %. Pod nečakane prudký rast sa podpísali masívne nákupy domácností, ktoré sa zásobovali v očakávaní karanténnych opatrení pre koronavírus.

Nárast tržieb bol podstatne vyšší, než očakávali analytici, ktorí predpokladali 1,5-percentný prírastok. Medzimesačne tržby obchodníkov poskočili o 1,2 %, píše Reuters.

Nemecké domácnosti sa pripravovali na obmedzenie voľného pohybu a výdatne sa zásobovali. Na trhu bol nedostatok toaletného papiera a do slovníka sa dostal výraz „hamsterkauf“, teda škrečkovanie, v tomto prípade hlavne potravín.

Kde sa ryžovalo najviac:

  • medziročne najviac stúpli tržby za potraviny, nápoje a tabak (+ 7,8 %);
  • z predzásobovania obyvateľstva ťažili najmä supermarkety, ktorým tržby vzrástli o 8,3 %;
  • Nemci veľa nakupovali aj cez internet a využívali doručovacie služby – segmentu narástli tržby o 11 %.

Čísla z retailu sú ojedinelým svetlým bodom v najväčšej európskej ekonomike, ktorá sa v tomto roku pre koronavírus pravdepodobne prepadne do recesie.

Zdieľať

Ikea začala vyrábať ochranné pomôcky pre nemocnice, napríklad zástery a rúška, produkciu plánuje postupne zvyšovať. Dopyt po kancelárskom nábytku zostáva podľa firmy silný, pretože veľa ľudí pracuje pre koronavírusové opatrenia z domu.

Ikea bola pripravená na komplikácie na hraniciach alebo ich uzatvorenie pre koronavírus. Zásoby napríklad rozložila do skladov na rôznych miestach, cituje Reuters manažéra nákupu v Ikea Henrika Elma.

Narušenie dodávateľského reťazca sa začalo oveľa viac prejavovať vo chvíli, keď sa epidémia rozšírila do Európy a Ameriky.

Podľa Elma Ikea neočakáva nedostatok dreva ani ďalších surovín. Problémom je skôr to, kam uložiť tovar, ktorý je na ceste na trhy, kde dočasne uzavrela svoje predajne.

Zdieľať

Načo mi je košík? Ja ho nepotrebujem. Nové pravidlá pri nakupovaní spôsobili roztržky

Zákazníci predajne Lidl čakajúci v rade. Foto - TASR
Zákazníci predajne Lidl čakajúci v rade. Foto – TASR

„Načo mi je košík? Ja ho nepotrebujem.“ Nové pravidlá pri nakupovaní spôsobili roztržky. Do Lidla môžu ľudia od pondelka vstúpiť len s košíkom. Predajne si tak pomáhajú pri dodržiavaní nového usmernenia, podľa ktorého môže byť vnútri len jeden zákazník na 25 metrov štvorcových.

Zdieľať

Reťazec Tesco prijal viac ako 850 nových dočasných kolegov, vytvoril pre nich flexibilné pracovné miesta na dobu určitú. Chce tak uspokojiť zvýšený dopyt zákazníkov po potravinách v obchodoch a pri online nakupovaní.

Tesco spustilo intenzívnu náborovú kampaň na Slovensku a vo všetkých ďalších krajinách strednej Európy, kde pôsobí. Tvrdí, že promptnou reakciou na aktuálnu mimoriadnu situáciu sa podarilo pomôcť mnohým rodinám, ktoré teraz čelia dočasnej strate zamestnania.

O dočasné pracovné miesta prejavilo záujem približne 1100 uchádzačov. Tesco prijalo nových kolegov najmä do tímov v pokladniciach, doplňovania tovaru a Tesco Online nákupov. Priemerný vek uchádzačov bol 35 rokov. Väčšina z nich pôvodne pracovala v gastronómii a hotelierstve, taxi službách či vo výrobnom sektore.

Zdieľať

Iniciatíva slovenských maloobchodníkov nepovažuje ekonomické opatrenia koalície na podporu podnikateľov za dostatočné, aj keď víta snahu vlády firmám pomôcť. Tvrdí, že viaceré z nich nie sú dostatočne zadefinované a z pohľadu maloobchodníkov sú nejednoznačné.

Iniciatíva, ktorá zastupuje predajcov spotrebného tovaru, kozmetiky, elektrotovaru, oblečenia aj kníh, považuje nastavený maximálny limit príspevkov 200-tisíc eur na jednu spoločnosť za diskriminačný voči väčším zamestnávateľom. „Môže ohroziť veľké množstvo pracovných miest,“ vravia.

Upozorňujú, že žiadne z opatrení nerieši problém s platením nájomného. Väčšina prenajímateľov pritom podľa nich naďalej vyžaduje platby aj za prenájom priestorov prevádzok, ktoré nemôžu využívať.

Maloobchodníci patria medzi najviac zasiahnuté časti slovenskej ekonomiky, preto vyzývajú vládu, aby pripravila aj adresné opatrenia pre tento segment.

„Okrem kompenzácie miezd zamestnancov považujeme za nutné pripraviť aj legislatívnu úpravu vzťahov s prenajímateľmi tak, aby boli vzájomné vzťahy oboch strán rovnocenné,“ tvrdia.

Zdieľať

Slovenská aliancia moderného obchodu, ktorá združuje veľké reťazce, upozorňuje na riziko, že sa v pondelok budú pred obchodmi vytvárať rady. Podľa aliancie hrozí aj to, že si nebude môcť každý zákazník nakúpiť v obchode blízko svojho domova.

„Urobíme maximum, aby sme dokázali implementovať nové nariadenia vlády, ale je reálne riziko, že v pondelok si nebude môcť každý zákazník nakúpiť v obchode v blízkosti svojho domova, lebo nastavenie regulácie to neumožní,“ priblížil Martin Krajčovič, predseda SAMO.

„Rovnako je veľké riziko vytvárania radov pred obchodmi, kde nevieme vynucovať dodržiavanie poriadku a odstupov dva metre medzi ľuďmi a môže sa to ukázať ako kontraproduktívne opatrenie,“ upozornil.

Zdôraznil zároveň, že obchodné reťazce združené v SAMO sú zodpovedné spoločnosti, ktoré si uvedomujú svoju dôležitú úlohu pri zabezpečení dostupnosti potravín, obzvlášť v tejto krízovej situácii.

„Iniciatívne, nad rámec povinností, zavádzame preventívne opatrenia, ktoré napomáhajú k zvládnutiu aktuálnej mimoriadnej situácie. Príkladom je zavádzanie prednostných hodín pre seniorov, inštalácia plexiskiel pri pokladniciach a podobne. Od štátu sme žiadali iba súčinnosť pri dodržiavaní bezpečnosti a diskusiu pri zavadzaní nových opatrení,“ informoval Krajčovič.

Zabezpečiť limitovaný vstup zákazníkov bez asistencie polície považujú podľa Krajčoviča členovia za veľmi ťažko vykonateľné. „Obchodníci podporujú opatrenia proti šíreniu nového koronavírusu, sme maximálne súčinní, a preto nás mrzí, že pri takých závažných obmedzeniach a v takom veľkom časovom strese s nami vláda vôbec nekomunikuje,“ poznamenal.

„Chceme touto cestou vyzvať vládu a krízový štáb, aby pri zavádzaní regulácie v obchodoch s nami diskutovali o zavádzaných opatreniach, aby sme sa ich nedozvedali len z tlačových besied premiéra,“ zdôraznil.

„Zároveň chceme vyzvať všetkých zákazníkov, aby sa správali k personálu v obchode, ako aj k ostatným zákazníkom ohľaduplne a pomohli nám tieto striktné regulačné opatrenia v čo najlepšej miere naplniť,“ dodal predseda SAMO. (tasr)

Zdieľať

Obchodníci majú právomoc otočiť pred predajňou mladších ľudí, ak prídu nakupovať od 9.00 do 12.00, keď je vyhradený čas na nákupy seniorov, tvrdí hlavný hygienik Mikas. Podľa ministra zdravotníctva Krajčího sú prednostné hodiny na nákupy pre seniorov odporúčaním, no zároveň aj hygienickým usmernením, ktoré obchod musí dodržiavať.

Vyhradený čas nakupovania je len pre seniorov. Zdravotne ťažko postihnutí občania, ľudia s onkologickými či inými diagnózami, ktorí majú oslabenú imunitu, by si mali podľa krízového štábu zabezpečiť prísun potravín iným spôsobom, aby predišli nákaze.

Pozri aj: Pred obchodmi zatiaľ merať teplotu nebudú

Zdieľať

Štát zavedie limit na počet zákazníkov v predajni: v jednom čase bude smieť byť v obchode len jeden zákazník na 25 metrov štvorcových predajnej plochy. V obchodoch má byť povinná dezinfekcia rúk alebo zákazníci musia mať rukavice, povedal premiér Igor Matovič.

„Ideálne oboje – chceme sprísniť hygienické štandardy v obchodoch,“ uviedol premiér.

Limitovaním počtu zákazníkov v obchode chce krízový štáb zabezpečiť, aby sa v jednej chvíli v obchode nenahromadilo veľa ľudí, napríklad pri prvom dní letákových akcií so zvýhodnenými cenami.

Zákazníci už teraz majú povinnosť mať rúško.

„Prevádzka musí zabezpečiť aj minimálny odstup v radách pri pokladniciach aspoň dva metre,“ dodal Matovič.

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič
Zdieľať

Od zajtra musia obchody na Slovensku povinne zaviesť prednostné hodiny pre nákupy seniorov od 9.00 do 12.00 h, schválila to v uznesení vláda. Vyhradený čas pre starobných dôchodcov, ktorí majú viac ako 65 rokov, musia predajne dodržiavať od pondelka do soboty, v nedeľu budú obchody zatvorené.

Zdieľať

Merkury Market otvoril svoje obchody so stavebninami, vstup majú povolený iba živnostníci v rámci veľkoobchodného predaja. Ostatní zákazníci môžu naďalej nakupovať iba online.

Vstup živnostníkov do predajní je umožnený za prísnych hygienických opatrení. „Každý bude skontrolovaný, či je skutočne podnikateľom. Budeme kontrolovať živnostenské listy, výpisy z obchodného registra,“ hovorí právny zástupca firmy Jakub Lupač.

Podľa neho Merkury Market konzultoval možnosť otvoriť predajne s úradom verejného zdravotníctva a vychádza z toho, že veľkoobchodný predaj nie je zakázaný.

Merkury Market je poľský hobbymarket, na Slovensku prevádzkuje zhruba dve desiatky predajní. Maloobchodný predaj je pre koronavírus zakázaný až na výnimky, ako sú potraviny, drogérie, trafiky či lekárne. (tasr, n)

Zdieľať

Na Slovensku sa predávajú trvanlivé potraviny cez e-shop Mall trikrát viac ako v Česku, dôvodom je absencia veľkých hráčov v oblasti online predaja potravín na našom trhu. Za tri týždne sa cez tento e-shop predalo vyše 4,6 milióna kusov trvanlivých potravín.

Záujem o nákup potravín cez internet sa od vypuknutia pandémie nového koronavírusu a zavedenia opatrení voči jeho šíreniu dramaticky zvýšil. Výrazný nárast je zrejmý najmä v segmente trvanlivých potravín.

MALL.sk ponúka vybrané druhy trvanlivých potravín, ako sú čaje, káva, špeciálna výživa pre deti a športovcov, dlhší čas. Výraznejší, 200-percentný, nárast záujmu zákazníkov o túto kategóriu zaznamenal už koncom februára, keď ľudia začali potraviny na webe vyhľadávať stále častejšie.

„Súčasná situácia a epidémia nového koronavírusu naše životy mení a presúva ich viac do online priestoru. Od zavedenia vládnych preventívnych opatrení sa ľudia snažia správať zodpovednejšie a vyhýbať miestam s veľkou koncentráciou osôb. Vnímame, že bezpečnosť je pre nich stále dôležitejšia, preto im chceme zjednodušiť zásobovanie a ponúknuť riešenie, ako chodiť von pre nákupy čo najmenej,“ tvrdí Igor Matejov, COO Mall Group.

V súčasnosti má Mall.sk v ponuke viac ako 740 položiek trvanlivých potravín a ich skladba sa stále rozširuje o najvyhľadávanejšie tovary.

„Už 18. marca sme zaznamenali vo vyhľadávaní tovaru nárast záujmu o 1000 percent. Trvanlivé potraviny predávame v kartónových baleniach, k najpredávanejším patria špagety v balení po 24 kusov,“ tvrdí Matejov.

Trvanlivé potraviny predáva Mall v e-shope aj v Českej republike, no podľa doterajších analýz sa potraviny na  Slovensku predávajú trikrát viac ako u susedov. Dôvodom je absencia veľkých hráčov v oblasti online predaja potravín.

Priemerná cena nákupu trvanlivých potravín na Mall.sk je 58 eur, zákazníci si trvanlivé potraviny najčastejšie nechávajú doručiť domov kuriérom.

Zdieľať

Chýbajú teplomery, v sobotu poobede môže byť plno. Ako reaguje obchod na nové opatrenia?

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Meranie teploty každému zákazníkovi pri vstupe do predajne je nevykonateľné, obchod nemá dosť teplomerov, tvrdí Martin Krajčovič z aliancie, ktorá združuje veľké reťazce. Nevie si tiež predstaviť, že by zamestnanci mali vykazovať zákazníkov z predajní, keď porušia nariadenia, ktoré schválil krízový štáb.

Zdieľať

Druhý marcový týždeň mali obchodníci s potravinami a drogériou na Slovensku o 30 % vyššie tržby ako rok predtým. Tento týždeň bol pre maloobchodníkov po predvianočnom týždni druhým najúspešnejším týždňom v roku, tvrdí spoločnosť Nielsen.

Údaje agentúry Nielsen ukazujú, že pod vplyvom informácií o pandémii koronavírusu začali obyvatelia Slovenska pre prípad núdze nadštandardne nakupovať a plniť svoje špajzy už posledný februárový týždeň.

„A nakupujú jednoznačne viac, ako potrebujú pre dennú potrebu, keďže tržby rýchloobrátkového tovaru v tomto týždni narástli o takmer 20 % oproti rovnakému týždňu roku 2019. Bol to prvý týždeň, keď sa začala nákupná horúčka po medializovaní správ zo sveta o vykupovaní obchodov. Nemožno sa čudovať, že aj slovenskí spotrebitelia podľahli hromadnému nakupovaniu zásob potravín a drogérie,“ uvádza Nielsen.

V prvom marcovom týždni podľa ich dát došlo k miernemu upokojeniu situácie, aj keď pretrvávali nadpriemerné tržby na dané ročné obdobie. „Obrat v tomto týždni narástol oproti predošlému roku o 12 %, ale ide o pokles tempa rastu oproti predošlému týždňu,“ hodnotí.

Trochu pokojnejšia situácia v nákupoch však podľa nich netrvala dlho. Od 9. do 15. marca, teda v spomínanom druhom týždni mesiaca, došlo k tomu, že tržby za potraviny a drogériu extrémne vyskočili nahor, a to o viac ako 30 % oproti predchádzajúcemu roku. Tento týždeň bol výnimočný svojím dramatickým skokom a rekordnými obratmi.

Trh slovenských hypermarketov a supermarketov zaznamenal v tomto období nárast obratu o 28 %.

„Oveľa dynamickejšie tempo sme však videli v predajniach drogistických sietí, ktorým sa dlhodobo darí držať rýchlejšie tempo rastu. V čase pandémie sa trend zvyšovania ich dôležitosti len potvrdil a v 11. týždni roka sa im podarilo navýšiť obrat až dvojnásobne rýchlejšie ako potravinovým reťazcom, a to o 57 % v porovnaní s minulým rokom,“ vysvetlil Karel Týra, generálny riaditeľ spoločnosti Nielsen v ČR a SR.

Najrýchlejšie rastúce kategórie:

  • dezinfekčné prostriedky na ruky – rast tržieb o takmer 560 %,
  • dezinfekčné prostriedky na bielizeň – o viac ako 530 %,
  • vlhčené obrúsky o 443 %,
  • prostriedky na dezinfekciu domácnosti o 335 %,
  • tekuté mydlá o 255 %,
  • klasické toaletné mydlá o 175 %,
  • kypriace prísady na pečenie o 233 %,
  • toaletný papier o 100 %.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať