Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Téma: Obchod

Zdieľať

Niektoré naše predajne trpia úspechom, konštatuje v rozhovore šéf Lidla Matúš Gála. Tieto obchody bývajú v nákupnej špičke natoľko vyťažené, že narážajú na technickú kapacitu a je už do nich ťažké prilákať nových zákazníkov.

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček
Zdieľať

V nedeľu 15. septembra ostanú obchody na Slovensku zatvorené, predávať počas sviatku im zakázal zákon. Otvorené smú mať len obchody na staniciach, letiskách, predajne suvenírov, lekárne, veľkoobchody či menšie predajne, kde neobsluhujú zamestnanci.

Zdieľať

V nedeľu 15. septembra budú obchody na Slovensku zatvorené. Počas tohto sviatočného dňa môžu predávať len obchody na staniciach, letiskách, predajne suvenírov, veľkoobchody či prevádzky, kde neobsluhujú zamestnanci. Fungovať môžu aj gastroprevádzky a iné služby.

Zdieľať

Šéf Lidla: Zosadiť Tesco nie je náš primárny cieľ

Lidl sa intenzívne zaoberá prípravou e-shopu, hovorí jeho slovenský šéf Matúš Gála. Diskont plánuje ponúkať online zatiaľ iba spotrebný tovar, predaj potravín cez internet vníma dnes zo svojho pohľadu ako ekonomicky nefunkčný model.

Z veľkých obchodných reťazcov rozbehlo internetový predaj zatiaľ len Tesco. Neobmedzuje sa len na spotrebný tovar, ale rozváža tiež potraviny, vrátane čerstvých výrobkov.

V Česku prevádzkuje Lidl e-shop už dva roky.

Najdôležitejšie témy z rozhovoru s Matúšom Gálom, ktorý stojí na čele slovenského Lidla od leta 2016:

  • spotrebný tovar v obchodoch niekedy chýba preto, že reťazec neodhadne objednané množstvo,
  • v Poluse otvoril tretiu predajňu v obchodnom centre, no tento koncept pre reťazec nie je priorita,
  • rásť v existujúcej sieti predajní je čoraz náročnejšie, pretože niektoré obchody trpia vlastným úspechom a narážajú na kapacitné možnosti,
  • do konca roku by Lidl chcel na Slovensku otestovať samoobslužné pokladnice, ale z priestorových dôvodov si ich vie predstaviť len v malom počte predajní,
  • prebiehajúci finančný rok má byť najsilnejším z pohľadu expanzie za uplynulých 5 – 6 rokov,
  • či platí zamestnancov najlepšie na trhu, Gála tvrdí, že dostávajú o 20 % viac, než je priemer v brandži,
  • už niekoľko rokov poskytuje zamestnancom raz za päť rokov neplatený sabatikal na jeden až tri mesiace,
  • postupne zapája do spolupráce viac slovenských dodávateľov, naráža však na ich obmedzené spracovateľské kapacity, ktoré rastú len pomaly,
  • znižuje distribúciu tlačených letákov a posilňuje komunikáciu so zákazníkmi cez internet,
  • doteraz nedostal ani jednu miliónovú pokutu, najviac mu dali 25-tisícovú sankciu, ktorú aj zaplatil.
  • Prečítajte si celý rozhovor s Matúšom Gálom
30 min. čítanie
Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček
Zdieľať

Carrefour má zálusk na Casino. Do reťazca nedávno vstúpili Křetínský s Tkáčom

Francúzsky Carrefour zvažuje ponuku na prevzatie zadlženého domáceho konkurenta Casino. Takmer 5 % v ňom nedávno kúpil podnikateľský tandem Křetínský a Tkáč. Carrefour existenciu konkrétnej ponuky popiera.

Carrefour skúma možnosť predloženia ponuky na prevzatie už niekoľko týždňov, píše Reuters. Podnik by mohla ohodnotiť na 4 až 4,2 miliardy eur.

Vizitka Casina:

  • patrí k popredným maloobchodníkom vo Francúzsku, po celom svete má 12-tisíc obchodov, okrem domáceho trhu najmä v Latinskej Amerike a oblasti Indického oceánu,
  • za rok 2018 dosiahlo tržby 36,6 miliardy eur,
  • po celom svete zamestnáva zhruba 220-tisíc ľudí.

Casino zápasí s viacerými problémami. Čelí cenovej vojne medzi francúzskymi supermarketmi, ktorá ukrajuje zo ziskov obchodníkov.

Výkonný šéf a hlavný akcionár Casina Jean-Charles Naouri hľadá spôsoby, ako znížiť zadlženie podniku a jeho materskej spoločnosti Rallye, ktorá od mája funguje v režime ochrany pred veriteľmi.

Křetínský a Tkáč kúpili zhruba päť miliónov akcií Casina. Zabezpečilo im to pozíciu druhého najväčšieho akcionára.

Do Casina vstúpili prostredníctvom spoločnosti Vesa Equity Investment.

Dvojica podnikateľov drží tiež 17,5 % akcií v nemeckej obchodnej skupine Metro, ktorú sa tento rok pokúsili ovládnuť. Ich ponuka na prevzatie však nezískala dostatočnú podporu ostatných akcionárov.

Foto - Jumpstory
Foto – Jumpstory
Zdieľať

Hornbach otvoril v Prešove svoju štvrtú predajňu na Slovensku. Má plochu približne 17-tisíc štvorcových metrov a do regiónu priniesla investíciu približne 22 miliónov eur.

Konateľ spoločnosti Hornbach pre SR a ČR Jaroslav Paděra povedal, že lokalitu novovybudovaného Hobby Parku Sekčov si vybrali aj preto, že reťazec chce byť bližšie zákazníkom na východnom Slovensku. Verí, že nová predajňa v Prešove posilní pozíciu našej značky na trhu.

Okrem novootvorenej predajne má Hornbach na Slovensku tri obchody – dva v Bratislave a jeden v Košiciach. Do budúcnosti však plánuje svoju sieť rozširovať.

„Na slovenskom trhu vnímame potenciál rozvoja, a preto plánujeme v budúcnosti investovať do výstavby ďalších marketov. Aktuálne plánujeme novú predajňu v Nitre, ale stále hľadáme vhodné pozemky aj v ďalších mestách,“ dodal Paděra.

Hornbach je nezávislá rodinná spoločnosť kótovaná na burze. V súčasnosti prevádzkuje takmer 160 stavebných a záhradných marketov v deviatich európskych krajinách. Vo finančnom roku 2018/2019 zvýšila svoj čistý predaj o 5,3 percenta na viac než 4,4 miliardy eur.

Zdieľať

Európska komisia zatiaľ nezaujala stanovisko k zlučiteľnosti zákona o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami s predpismi EÚ, reaguje na informácie, že údajne odporučila Slovensku zmenu ustanovení zákona. Obsah uniknutej korešpondencie s členskými štátmi nekomentuje.

Zdieľať

Ministerstvo pôdohospodárstva tvrdí, že nedostalo od Európskej komisie informácie, ktoré by preukazovali rozpor v ustanoveniach zákona o potravinách s európskou legislatívou. Informácie o tom, že Brusel údajne vyzval Slovensko, aby odstránilo zo zákona povinné zastúpenie slovenských potravín z letákov, označilo za zavádzajúce a nepravdivé.

Ministerstvo tvrdí, že rokovania so zástupcami Slovenskej republiky v otázke tejto legislatívy zatiaľ neprebehli. Európska komisia sa však v auguste stretla s predstaviteľmi dvoch organizácií, ktoré podali sťažnosti.

Jednu podala Slovenská aliancia moderného obchodu, združujúca zahraničné obchodné reťazce. Druhú sťažnosť podalo Slovenské združenie pre značkové výrobky, ktorého členmi sú nadnárodné potravinárske koncerny.

Európska komisia Slovensku podľa ministerstva ešte len oznámila, že začne štandardný proces prešetrovania niektorých ustanovení zákona o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami a zákona o potravinách, a to najmä podiel domácich výrobkov v letákoch reťazcov. Prešetrovanie podnetov označilo ministerstvo za štandardný krok, ktorý musí Európska komisia realizovať.

Zdieľať

Slovenskí výrobcovia potravín sú znepokojení zo situácie, do ktorej sa dostala sieť obchodov Kačka. Obávajú sa, že môžu prísť o svoje peniaze, vyčíslili, že by mohli stratiť desiatky miliónov eur, len mliekari by mohli prísť o vyše milión eur.

Viacerí dodávatelia do reťazca Kačka ešte nemajú podľa Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK) vyplatené faktúry za júl a august.

Potraviny Kačka podali 30. augusta návrh na konkurz,  predstavenstvo pristúpilo k tomuto kroku, pretože podľa zákona spĺňajú podmienky na vyhlásenie konkurzu, a najmä vzhľadom na významné obmedzenie disponovania s účtami spoločnosti bankou. Do rozhodnutia súdu o vyhlásení konkurzu však reťazec plánoval pokračovať v štandardnej prevádzkovej činnosti a mať predajne otvorené čo najdlhšie.

„Vieme, ako zvyknú dopadnúť konkurzy. Za svoje dodávky môžeme dostať len mizivé percento z ceny. Je to špecifická situácia, keď dodávateľ nie je ničím chránený. Ide o spôsob, ako dodávateľa legitímne okradnúť,“ povedal podpredseda  SPPK Marián Šolty.

Štát síce podľa komory prišiel v posledných mesiacoch s rôznymi opatreniami, ktoré mali zlepšiť pozíciu producentov v potravinovej vertikále, no také situácie, do akej sa dostali pre problémy Kačky, dostatočne nerieši. „Privítali by sme, keby štát do budúcna prišiel s opatrením, ktoré ochráni producentov v podobnej situácii. Za tovarom, ktorý sa nachádza na pultoch predajní, sú už zaplatené suroviny od dodávateľov aj ľudia z našich tovární a ich mzdy. Bremeno však nesieme len my, výrobcovia,“ vraví Šolty.

Foto - archív
Foto – archív
Zdieľať

Lidl je už aj v Polus City Center, nákupné centrum má po dlhom čase veľkú predajňu potravín

Bratislavské nákupné centrum Polus City Center má oddnes opäť veľkoplošnú predajňu potravín. Svoj obchod tu otvoril diskontný reťazec Lidl, obsadí časť plochy, ktorú pred vyše rokom a pol opustil reťazec Carrefour.

Francúzsky reťazec síce zatvoril svoj hypermarket v januári 2018, ale problémy s prázdnymi pultmi mal už od polovice roku 2015. Aj preto pribudla už v roku 2016 v Poluse menšia predajňa s potravinami Delia, ale v inej časti nákupného centra.

Priestor po Carrefoure bol v Poluse dlhé mesiace prázdny.

Lidl má v Poluse predajnú plochu 1200 metrov štvorcových. Ide o jeho v poradí 17. predajňu v Bratislave a 137. na Slovensku, zamestná 35 ľudí. V nákupnom centre otvoril na slovenskom trhu v poradí tretí obchod, už má prevádzku v košickej Cassovii a banskobystrickom SC Point.

Vedľa neho bude sídliť v nákupnom centre Polus City Center od pondelka 9. septembra predajca elektroniky Datart. Ten bude fungovať na ploche takmer tisíc štvorcových metrov, jeho predajňa bude slúžiť aj ako výdajné miesto tovaru vybraného na e-shope.

V druhej fáze modernizácie Polus City Center by mali pribudnúť dve desiatky obchodov, vrátane značiek Reserved, Mohito, House, Cropp a Sinsay.

Zdieľať

Brusel žiada Slovensko, aby vypustilo povinný podiel slovenských potravín v letákoch

Povinné zverejňovanie slovenských potravín v letákoch reťazcov narazilo v Bruseli. Podľa informácií HN Európska komisia písomne vyzvala Slovensko, aby ustanovenie zo zákona vypustilo, pretože obmedzuje pohyb tovarov a služieb a porušuje pravidlá jednotného európskeho trhu.

Z informácií HN vyplýva, že Európska komisia ministerstvu pôdohospodárstva adresovala list, v ktorom vyzýva Slovenskú republiku, aby pravidlo zo zákona odstránila. Predseda výboru pre poľnohospodárstvo Peter Antal Denníku E povedal, že nemá oficiálnu informáciou o tom, že by výzva na zmenu zákona z Bruselu mala prísť.

Sporné ustanovenie sa do legislatívy dostalo na podnet poslankyne SNS Evy Antošovej, a to nepriamou novelizáciou zákona o potravinách počas schvaľovania zákona o neprimeraných podmienkach v obchode. Podľa neho musia obchodníci v letákoch, ale aj v iných formách propagácie výrobkov, mať od mája tohto roku minimálne 50-percentné zastúpenie slovenských potravín.

Zákon pôvodne neurčil formu, akou majú povinný podiel predajcovia slovenských potravín zabezpečiť. Aj preto niektoré reťazce najprv venovali slovenským výrobkom menšiu plochu ako zahraničným.

Neskôr prišlo ministerstvo pôdohospodárstva s usmernením, v ktorom sa už písalo, že plocha, na ktorej sú slovenské a zahraničné výrobky, musí byť porovnateľne veľká. Tvrdí, že povinnosť danú zákonom obchodník splní len v prípade, keď slovenské výrobky v letákoch či v reklamnom časopise zobrazuje „v primeranej veľkosti a jednotnej forme grafiky a dizajnu, a to tak, aby nedochádzalo k zjavnej diskriminácii určitých poľnohospodárskych výrobkov a potravín“.

Po tomto usmernení upravil svoje letáky Lidl, aj keď trval na tom, že je táto podmienka zo zákona v rozpore s pravidlami voľného trhu, reťazec mal výhrady aj k usmerneniu.

„Sme presvedčení, že usmernenie, tak ako je naformulované, ide nad rámec znenia príslušného ustanovenia zákona, čím sa ministerstvo svojvoľne stavia do pozície zákonodarcu. Usmernenie obsahuje viacero neurčitých pojmov, ktoré umožňujú nejednotný výklad, a tým narušujú právnu istotu, a to predovšetkým s prihliadnutím na povinnosť uhradiť neprávoplatne uložené pokuty bez ohľadu na to, či sa voči uloženiu odvoláme alebo nie,“ reagoval po zmene v júli hovorca Lidlu Tomáš Bezák.

Skupina poslancov Národnej rady už Zákon o neprimeraných podmienkach v obchode, cez ktorý sa novelizoval aj Zákon o potravinách, napadla na Ústavnom súde.

Na Európsku komisiu sa obrátili reťazce združené v Slovenskej aliancii moderného obchodu. Regulácie obsiahnuté v zákone sú podľa nich v neprospech subjektov v celej potravinovej vertikále a rovnako sú v rozpore s ústavou a s právom EÚ.

Zdieľať

Kauflandu rástli tržby, zvýšil aj počet zamestnancov, zisk mu klesol

Celkové tržby nemeckého reťazca Kaufland na slovenskom trhu sa zvýšili o 3,7 % na viac ako 1,1 miliardy eur. Pre nárast mánk aj finančných nákladov mu však čistý zisk medziročne klesol o 1,4 % pod 49 miliónov eur, upozornil Finstat.sk.

Kaufland tak vo finančnom roku 2018, ktorý sa skončil 28. februára 2019, dosiahol takmer rovnaký výsledok, aký si za uplynulý účtovný rok zaknihoval najväčší retailový hráč Tesco Stores.

Z pohľadu tržieb si podľa údajov Finstat.sk udržal pozíciu tretieho najsilnejšieho nadnárodného reťazca na Slovensku (po Tescu a Lidli) a po zarátaní aj domácich obchodníkov štvrtého najsilnejšieho predajcu na slovenskom trhu (tretí v poradí reťazec COOP Jednota).

Na rozdiel od britského Tesca, ktoré medziročne znížilo počet zamestnancov na Slovensku, Kauflandu medziročne stúpol počet pracovníkov o tri percentá. V uplynulom finančnom roku mal Kaufland priemerne 6 166 zamestnancov.

Osobné náklady na zamestnanca mu však podľa Finstatu v porovnaní s významnými konkurentmi rástli najpomalšie. „Napriek tomu platí, že spolu so sesterským Lidlom zamestnávajú najdrahšiu pracovnú silu na trhu, ktorá im zároveň generuje najväčší profit na zamestnanca,“ upozorňuje Pavol Suďa, hlavný analytik FinStat.sk.

Kaufland prevádzkoval ku koncu účtovného roka 2018 na Slovensku spolu 67 predajní. Počas uplynulého roka otvoril dve nové prevádzky v Považskej Bystrici a Trnave.

Zdieľať

Tesco u nás za rok prepustilo stovky ľudí, zisk reťazca klesol

Tržby britského reťazca Tesco na Slovensku klesli medziročne o 1,2 % na 1,43 mld eur. Čistý zisk najväčšieho obchodného reťazca u nás sa prepadol pod 50 miliónov eur, oproti vlaňajšku skoro o polovicu, upozornil portál Finstat.

Čistý zisk Tesca na Slovensku za účtovný rok 2018 (končiaci 28. februára 2019) v medziročnom porovnaní klesol napriek tomu, že si podľa Finstatu pomohol výrazne vyššími výnosmi z dcérskych firiem.

Z údajov zverejnených v účtovnej závierke vyplýva, že Tescu na Slovensku výrazne klesol aj počet zamestnancov. Medziročne ich ubudla osmina.

Zo zverejnených údajov o priemernom prepočítanom počte zamestnancov vyplýva, že reťazec za rok prepustil viac ako 1200 ľudí. Ak v predošlom finančnom roku uvádza Tesco 9758 zamestnancov, o rok neskôr už len 8517.

Tesco na otázky o tom, čo je za takým výrazným znížením počtu zamestnancov, konkrétne nereagovalo. Pripomenulo len, že stále patrí medzi troch najväčších súkromných zamestnávateľov na Slovensku a v tomto roku investovalo do zvyšovania miezd pracovníkov 13 miliónov eur. Neodpovedalo však na otázku, či plánuje v prepúšťaní pokračovať.

Zástupcovia reťazca v reakcii na zverejnenie výsledkov len uviedli, že účtovná závierka za minulý finančný rok odzrkadľuje plánované zmeny v prevádzkovaní nášho biznisu. Tvrdia, že Tesco sa v súlade so svojou dlhodobou stratégiou snažíme podnikanie zjednodušovať a sústrediť sa najmä na predaj potravín.

„Slovenským zákazníkom plánujeme aj v budúcnosti prinášať každý deň niečo navyše, čo potvrdzujú aj naše investície do nového nákupného centra Galéria v Petržalke, modernizácie obchodov či rozširovania služieb Tesco Online nákupov do nových lokalít,“ tvrdí Tesco.

Tesco na Slovensku pôsobí od roku 1996. Momentálne na našom trhu prevádzkuje 150 obchodov rôznych formátov, 4 nákupné centrá Galéria, 3 distribučné centrá, 18 čerpacích staníc.