Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Téma: Obchod

Walmart plánuje vybavovať internetové objednávky pomocou robotov, ktorých nasadí do skladov v desiatkach amerických predajní. Reťazec tým reaguje na presun spotrebiteľov k internetovým nákupom v dôsledku pandémie.

Roboti budú v skladoch pripravovať mrazené a chladené potraviny a menšie nepotravinárske produkty. Personál obchodov objednávku dokončí tak, že do nej z predajne doplní čerstvé potraviny a väčší spotrebný tovar, napríklad televízory.

Šírenie koronavírusu zvýšilo záujem spotrebiteľov o rozvoz tovaru a vyzdvihovanie objednaných nákupov na výdajných miestach. V 1. štvrťroku vlaňajška na začiatku pandémie zaznamenal Walmart rast týchto služieb o 300 %. (čtk, reuters)

Amazon pripravuje poľskú verziu svojho webu. Spustenie miestnej lokalizácie znamená ostrejšiu konkurenciu pre poľského internetového predajcu Allegro, ktorého akcie v reakcii na správu klesli o vyše 7 %.

Amazon je v Poľsku od roku 2014, doteraz len prostredníctvom deviatich logistických centier. Ak si chcú Poliaci na Amazone niečo kúpiť, musia objednávať cez jeho medzinárodné webové stránky, čo im však predražuje nákupy.

Ako to ovplyvní konkurenciu

Dominantnou platformou na nákupy cez internet v Poľsku je miestna firma Allegro. „Allegro bude musieť ponúknuť širšiu škálu možností doručenia zdarma, čo zvýši náklady na logistiku,“ uviedol analytik mBank Pawel Szpigiel.

S akciami Allegra sa začalo obchodovať na varšavskej burze vlani v októbri, bola to jedna z najväčších primárnych ponúk v Európe. (čtk, reuters)

Amazon zastavil predaj piva, vína a liehovín zákazníkom v Severnom Írsku, dôvodom sú nové colné pravidlá po odchode Británie z EÚ. Taký istý krok zvažuje online obchodník aj pri ďalších produktoch.

Amazon sa obáva, že v prípade alkoholu prepravovaného z Británie cez Írske more do Severného Írska bude potrebné zaplatiť dvakrát spotrebnú daň.

Nový režim po brexite

Británia na konci vlaňajška opustila jednotný trh a colnú úniu EÚ. Na účely zachovania otvorenej hranice medzi Severným Írskom (súčasť Británie) a Írskom (člen EÚ) platí zvláštna dohoda. Predpokladá existenciu regulačnej hranice v Írskom mori medzi Severným Írskom a zvyškom Spojeného kráľovstva.

Britská vláda tvrdí, že väčšina zásielok sa naďalej pohybuje bez problémov a že firmy nemajú dôvod neposielať tovar do Severného Írska. „Tento tovar nebude zdaňovaný dvakrát. Vydáme nové pokyny objasňujúce situáciu, aby sme zabezpečili, že sa všetky zostávajúce problémy vyriešia,“ uviedol hovorca vlády. (čtk, itv, reuters)

Slovenská aliancia moderného obchodu žiada, aby sa prehodnotili obmedzenia v predaji nepotravinárskeho tovaru v potravinách. Je aj za otvorenie malých špecializovaných predajní so základným nepotravinárskym sortimentom.

„Obchodné reťazce evidujú množstvo podnetov od zákazníkov, aby si mohli kúpiť aspoň niektoré základné nepotravinárske tovary,“ hovorí Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO).

Žiadosti podľa neho prichádzajú z radov rodičov, ktorí požadujú, aby si mohli kúpiť aspoň základné veci pre deti či do domácnosti. Poukazujú na to, že pri kúpe drobných položiek cez e-shop, napríklad školských pomôcok, je cena za ich dopravu často vyššia ako cena samotného tovaru. Mnohí z nich pritom v dôsledku pandémie čelia výpadku príjmov, a preto si nemôžu dovoliť platiť e-shopom za tovar dvojnásobok ceny, než akú by zaplatili v kamennom obchode.

Obchodné reťazce evidujú aj množstvo sťažností od seniorov, ktorí si základný nepotravinársky tovar nevedia zaobstarať inde než v kamenných obchodoch. Vzhľadom na to, že iba nízke percento má prístup na internet, nákupy cez e-shopy pre nich nie sú reálnou alternatívou.

Aliancia upozorňuje, že obdobná situácia bola donedávna aj v Českej republike. Tam sa však zákaz predaja nepotravinárskeho tovaru vzhľadom na základné potreby obyvateľov už čiastočne uvoľnil, hoci ho tam zaviedli neskôr ako na Slovensku. Momentálne môžu českí spotrebitelia v obchodoch s potravinami kúpiť napríklad papierenský sortiment, obuv či detské oblečenie.

Online predaj je ekologickejší než kamenné obchody. Môže to byť pravda?

Ilustračné foto - Unsplash.com
Ilustračné foto – Unsplash.com

Online nakupovanie je spojené s nižšími emisiami než nákupy v obchodoch, tvrdí spoločnosť Prologis, odvoláva sa na americkú štúdiu. Tá však analyzuje iba poslednú časť cesty od obchodníka k zákazníkovi a neuvádza všetky scenáre, vďaka ktorým by mohli byť emisie ešte nižšie.

Osud slovenských rajčín je v rukách reťazcov. Veselé časy sa skončia, hovoria pestovatelia

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Značky slovenských rajčín chcú vraj reťazce vytlačiť z regálov na úkor vlastných – privátnych. Tvrdí to Zväz zeleninárov a zemiakarov Slovenska. Domáci pestovatelia investovali do skleníkov, nových odrôd a budovania svojho mena desiatky miliónov eur.

Ministerstvo pôdohospodárstva sa sporí so zväzom pekárov, ktorému sa nepáči snaha zmierniť zákon o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami. Výkonným riaditeľom zväzu je Milan Lapšanský, ktorý na ministerstve presadzoval sprísnenie zákona v čase pôsobenia SNS.

Slovenský zväz pekárov, cukrárov a cestovinárov žiadal poslancov, aby novelu neschválili. Sťažoval sa, že by znova umožnila nákup pod ekonomicky oprávnené náklady výrobcu a vynechala by predaj potravín pod nákupnú cenu z nekalých praktík.

Tvrdí, že malí výrobcovia a predajcovia by čelili likvidácii. Reťazce podľa zväzu predávajú štyri pätiny objemu potravín.

Ministerstvo podľa TASR reagovalo, že musí zohľadňovať pripomienky Európskej komisie, ktoré poslala vo formálnom oznámení. Návrh je v parlamente v prvom čítaní, jeho schválenie sa teda očakáva najskôr až na ďalšej schôdzi parlamentu.

IKEA tento rok otvorí výdajné miesto v Nitrianskom kraji, vlani už pribudli v Banskej Bystrici a Žiline. Vo fiškálnom roku, ktorý sa skončil v auguste, dosiahla medziročný pokles tržieb o 2 % na 114,7 miliónov eur, predaj cez internet stúpol o 200 %.

IKEA zatiaľ nespresnila, kedy počas tohto roku nové výdajné miesto v Nitrianskom kraji otvorí. Na otázku, či bude priamo v Nitre Lucia Klečková, riaditeľka OD IKEA Bratislava povedala, že čas otvorenia a miesto v tomto kraji ešte nie je stanovené, ale zatiaľ sa vždy výdajné miesta otvárali v krajskom meste.

Otvorenie výdajného miesta v Nitre pritom avizovala IKEA už pred rokom v januári, spolu s otvorením ďalších dvoch, ktoré napokon aj boli otvorené. S jeho vytvorením teda vyše rok mešká, Klečková meškanie zdôvodnila pandemickou situáciou.

Vlani IKEA na Slovensku a v Česku otvorila spolu 6 nových výdajných miest pre vyzdvihnutie tovaru, kúpeného cez internet. Tento rok plánuje ich počet rozšíriť nielen o to v Nitrianskom kraji, ale aj o ďalšie tri v Česku, a to v Plzeňskom, Ústeckom a Karlovarskom kraji.

V Prahe chce IKEA otvoriť aj prvé plánovacie štúdio v Česku, ale aj v celom stredoeurópskom regióne.

Tento mesiac v Česku a v najbližších mesiacoch aj na Slovensku plánuje švédsky reťazec spustiť pre členom IKEA Family klubu garantovaný odkup detského nábytku. Do dvoch rokov od kúpy ho spotrebitelia budú môcť do predajne vrátiť za vopred stanovenú cenu.

Keďže dopyt po online nakupovaní rastie, IKEA plánuje na Slovensku investovať 23 miliónov eur do uľahčenia nákupu zákazníkom. Chce najmä posilniť logistiku a navýšiť kapacitu online objednávok.

V najbližších troch rokoch plánuje IKEA na Slovensku investovať 2 milióny eur do udržateľných riešení, ktoré majú pozitívny vplyv na našu planétu. Príkladom sú fotovoltické panely alebo moderné systémy HVAC, ktoré šetria energiu a znižujú emisie CO2.

Britský módny e-shop Boohoo kúpil značku Debenhams vrátanej jej webu za 55 miliónov libier. Nechystá sa však prevziať žiadny zo 118 obchodov ani zamestnancov, ohrozených teda zostalo 12-tisíc pracovných miest.

Správcovia značky Debenhams začali s likvidáciou 242 rokov starej firmy vlani. Koncom roka ponúkli na predaj všetkých 124 obchodných domov, neskôr podnik uviedol, že šesť z nich už po pandemickej uzávere neotvorí.

„Transakcia umožní, aby vznikol nový obchod pod značkou Debenhams, ktorý bude fungovať pod novým a silným vedením, a to vrátane online aktivít a možnosti zabezpečiť medzinárodnú franchisingovú sieť s využitím názvu Debenhams,“ uviedli v stanovisku správcovia.

Ďalší predaj na spadnutie

O novom majiteľovi rokuje aj skrachovaný podnik Arcadia britského podnikateľa Philipa Greena. Exkluzívne rozhovory vedú správcovia s firmou Asos, ktorá tiež predáva odevy online. Asos má záujem o značky Topshop, Topman, Miss Selfridge a HIIT.

Arcadia zbankrotovala vlani v novembri, v ohrození sa ocitlo vyše 13-tisíc pracovných miest.

Maloobchod už dlhší čas zažíva zmeny. Trendom je, že online firmy získavajú viac zákazníkov na úkor kamenných predajní. Pandémia tento proces urýchlila (čtk, bbc)

V Británii sa vlani predalo medziročne o štvrtinu menej oblečenia, je to najväčší pokles za 23 rokov sledovania údajov. Menší záujem o textil znížil aj tržby celého maloobchodu, klesli o rekordných 1,9 %. Prudko stúpol online predaj.

„Keďže počas karantény bolo menej príležitostí si niekam vyjsť a aj preto, že mnoho ľudí pracuje z domu, bol odevný sektor jedným z najviac postihnutých,“ uviedol britský štatistický úrad ONS.

Keď už sa ľudia rozhodli nakupovať, zadovážili si skôr pyžamá či veci na doma a výrazne častejšie ich objednávali na internete.

Víťazi a porazení pandémie

V dôsledku vládnych pandemických uzáver pobočiek pribúdajú reťazce, ktoré čelia finančným problémom. Do platobnej neschopnosti sa v Británii dostal majiteľ predajní Topshop firma Arcadia i jeho konkurenti Debenhams, Edinburgh Woolen Mill Group, Oasis či Warehouse.

Nepriaznivému trendu boli schopní vzdorovať a ťažiť z neho prevádzkovatelia internetových obchodov. Rekordný bol vlani dopyt najmä po potravinách a potrebách pre domácnosti.

Hodnota tovaru predaného online vlani v Británii stúpla oproti roku 2019 o 46 %, čo bol najvyšší nárast od roku 2008. Internetový predaj v súčasnosti tvorí približne tretinu všetkých maloobchodných tržieb. (čtk, bbc)

Slovenská aliancia moderného obchodu víta návrh ministerstva financií, aby sa obmedzili jedno- a dvojcentové mince pri platbách v hotovosti. Obchodníci argumentujú tým, že im to pomôže znížiť náklady a ľudia sa nemusia obávať zdražovania, keďže sa zaokrúhli až výsledný nákup hradený v hotovosti.

Bezhotovostné platby pôjdu naďalej bez zaokrúhľovania, keďže tie na používanie centových a dvojcentových mincí nemajú vplyv.

„Skúsenosť z iných európskych krajín ukazuje, že už v prvom roku platnosti sa stiahne z obehu výrazná väčšina týchto mincí. Napriek tomu obchodníci budú musieť aj naďalej prijímať tieto mince, keďže zostanú platným platidlom, pretože samotné zrušenie týchto mincí sa musí urobiť na centrálnej európskej úrovni“ uviedla aliancia.

Francúzsko nedovolí, aby sa stal majiteľom Carrefouru kanadský rival Alimentation Couche-Tard, vyhlásil minister financií Bruno Le Maire. Záujemca ponúka za každú akciu Carrefouru 20 eur, čo celú firmu oceňuje na 16,2 miliardy eur.

„V stávke je zabezpečenie potravín v našej krajine, čo je strategická úloha, preto veľký francúzsky reťazec nepredáme,“ povedal Le Maire televízii BFM. „Moja odpoveď je úplne jednoznačná, naše nie je zdvorilé, ale je to jasné a konečné nie.“

Carrefour je najväčšia maloobchodná sieť v kontinentálnej Európe, väčšie je len britské Tesco. Akcie Carrefouru na parížskej burze po ministrových slovách strácali vyše 4 %.

Čo hovoria Kanaďania

Minister hospodárstva kanadskej provincie Québec Pierre Fitzgibbon povedal, že transakcia má svoje výhody a že jeho vláda je v tejto veci v kontakte s Elyzejským palácom.

Francúzsku vládu chce presvedčiť, že Couche-Tard by bol dobrým vlastníkom. Snažil sa argumentovať tým, že francúzska strojárska firma Alstom získala kanadského výrobcu vlakov Bombardier Transportation a podľa neho je dobrým vlastníkom.

Viac o Carrefoure:

  • Má takmer 12 300 obchodov (Couche-Tard približne 14-tisíc) v tridsiatich krajinách a zamestnáva 320-tisíc ľudí, z toho vyše stotisíc vo Francúzsku, ktoré je jeho najväčším trhom.
  • Je najväčším súkromným zamestnávateľom vo Francúzsku, kontroluje zhruba pätinu trhu s potravinami.
  • Spoločne s ďalšími reťazcami má zásadnú úlohu v zásobovaní potravinami v čase pandémie. (čtk)

Francúzska vláda zaujala tvrdý postoj voči prevzatiu reťazca Carrefour zahraničnou spoločnosťou. To naznačuje, že ponuka kanadskej spoločnosti Alimentation Couche-Tard na prevzatie za zhruba 20 miliárd dolárov nemá veľké šance na úspech.

Akcie Carrefouru reagovali poklesom približne o 2 %.

Ako pre agentúru Reuters povedal francúzsky minister financií Bruno Le Maire, vláda urobí všetko preto, aby udržala potravinovú bezpečnosť. „Ak by Carrefour kúpila zahraničná spoločnosť, bol by to pre nás všetkých nemalý problém,“ povedal Le Maire s tým, že potravinová bezpečnosť je kľúčová.

Carrefour, ktorý kontroluje zhruba pätinu francúzskeho potravinového trhu, zohral po nástupe pandémie významnú úlohu v plynulom zásobovaní potravinami. Navyše ponuka kanadskej spoločnosti na najväčší maloobchodný reťazec v Európe zaujíma francúzsku vládu aj z toho dôvodu, že Carrefour je jedným z najväčších zamestnávateľov v krajine.

Ministerka práce Élisabeth Borneová už vyhlásila, že je proti prípadnému uzatvoreniu dohody medzi spoločnosťami.

Zdroj blízky Carrefouru však uviedol, že reakcia francúzskeho ministra financií spoločnosť prekvapila. „Sme prekvapení z takej rýchlej reakcie, keďže rokovania sú iba predbežné,“ uviedol zdroj.

V podobnej veci zareagovala francúzska vláda ostro už v roku 2005, keď sa objavili špekulácie, že americká nápojová spoločnosť PepsiCo by mohla prevziať francúzsky potravinársky koncern Danone. Odvtedy Francúzsko sprísnilo pravidlá v oblasti fúzií a akvizícií, aby ochránilo pred prevzatím firmy, ktoré sú považované za strategické. (tasr)

Tesco malo za predvianočné obdobie rekordné tržby podobne ako jeho rivali. Vzhľadom na pandémiu a s ňou spojené reštrikcie sa mnoho ľudí predzásobilo potravinami, aby mohli sviatky osláviť doma.

Tesco je najväčší maloobchodný reťazec v Británii. Porovnateľné tržby v tamojších obchodoch za štvrťrok do 28. novembra mu stúpli medziročne o 6,7 %. V šesťtýždňovom období do 9. januára sa ich rast zrýchlil na 8,1 %.

„Cez Vianoce sme dosiahli rekord vo všetkých svojich formátoch a kanáloch,“ uviedol šéf Tesca Ken Murphy, ktorý v októbri vystriedal vo funkcii Dava Lewisa.

Vysoký nárast predvianočného predaja oznámil aj reťazec Sainsbury’s, ktorý je v Británii druhý najväčší, aj trhová štvorka Morrisons či sedmička Lidl.

Viac o Tescu:

  • Akcie Tesca na burze v Londýne sa minulý rok oslabili o 3 %. Dnes odpisovali vyše 1 % na 239,15 pence, čo firmu ohodnocovalo na 23,5 miliardy libier.
  • Pôsobí aj v strednej Európe, a to v Maďarsku, Česku a na Slovensku, z Poľska sa stiahlo. Podľa Murphyho má reťazec čo zlepšovať najmä na maďarskom trhu.
  • Odhaduje, že náklady v dôsledku pandémie v prebiehajúcom finančnom roku dosiahnu 810 miliónov libier, októbrová prognóza bola na úrovni na 725 miliónov. (čtk, bbc)

Tržby maloobchodníkov v Česku v novembri zrýchlili tempo medziročného poklesu na 5,3 %, v októbri sa znížili o 0,7 %. Vývoj ovplyvnili opatrenia proti pandémii, najviac zasiahli kamenné obchody s odevmi a obuvou.

Mnohé kamenné predajne museli mať v novembri zatvorené pre opatrenia proti covidu-19. Pokles ich tržieb v niektorých prípadoch čiastočne kompenzoval predaj cez internet, ktorý sa zvýšil medziročne o 36,5 %.

Predajne odevov a obuvi zaznamenali pokles tržieb o takmer 80 %, obchody s potravinami o 30 %, lekárne a drogérie o 6 %. Vyššie tržby mali predajcovia počítačov a komunikačných zariadení, stúpli im o 2,4 %. (čtk)

Walmart založí nový podnik s ponukou finančných produktov pre zákazníkov aj vlastných zamestnancov. Na tento účel sa spojí s firmou Ribbit Capital, ktorá stojí za burzovou platformou Robinhood.

Americký Walmart je najväčší svetový maloobchodný reťazec. Má niekoľko miliónov zákazníkov, pričom časť z nich nevyužíva žiadne bankové produkty ani služby finančných poradcov.

Walmart neuviedol, kedy začne nový podnik fungovať ani ako sa bude volať, bude v ňom však väčšinovým vlastníkom. Nevylúčil, že prevezme alebo aspoň bude spolupracovať aj s inými finančno-technologickými firmami.

Na platforme Robinhood sa obchoduje s akciami a ďalšími finančnými produktmi, obľúbili si ju najmä drobní investori.

Aký to má potenciál

Podľa americkej centrálnej banky 6 % dospelých v USA nemá bežný ani sporiaci účet. Približne 16 % Američanov nevyužíva bankové služby dostatočne, čo znamená, že síce majú účet v banke, ale nevyužívajú alternatívne finančné služby, napríklad na prevod peňazí.

Pri týchto ľuďoch je pravdepodobnejšie, že budú v prípade nutnosti hľadať krátkodobé riešenia, ako sú záložne. Teda riešenia, ktoré im môžu výrazne predražiť pôžičky. (čtk, cnbc)

Sieť AAA Auto vlani predala v strednej Európe 70-tisíc vozidiel, z nich 14-tisíc na Slovensku. Napriek koronakríze v minulom roku dosiahla piaty najlepší výsledok predaja vo svojej histórii.

V Českej republike vlani sieť, ktorú prevádzkuje spoločnosť Aures Holdings, predala 40 000 vozidiel, v Poľsku 13 500 a v Maďarsku 2 500 áut.

„Pokles našich predajov spôsobený pandémiou je v skupine približne 19 %. To je nižšie číslo ako pri predaji nových áut a potvrdzuje to úspešnosť našej stratégie rýchleho prechodu na on-line predaj, a to najmä v období prvého marcového lockdownu,“ uviedla generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva Aures Holdings Karolína Topolová. Celkovo sa vlani v sieti AAA Auto on-line predalo 1 800 vozidiel.

Fond založený J&T sa stal spolumajiteľom reťazca Terno, kúpil podiel v jednom z fondov skupiny Sandberg Capital, do ktorej portfólia Terno patrí. Neoficiálne sa o prepojení medzi J&T a Ternom hovorilo aj v minulosti, keďže šéf Sandbergu Martin Fedor bol partnerom J&T.

Terno real estate má na Slovensku podľa tlačovej správy 130 obchodov pod značkami Kraj, Terno a Moja Samoška.

J&T oznámila, že fond J&T Investments Sicav na prelome rokov kúpil 50 % investičných akcií podfondu Sandberg Private Equity 2, a tým sprostredkovane vstúpil do Terna.

„Segment maloobchodu a veľkoobchodu s potravinami pokladáme za investíciu so stabilným vývojom a s pomerne nízkou mierou rizika, čo napokon dokazujú aj udalosti posledných mesiacov,“ uviedol člen investičného výboru J&T Investments Adam Tomis.

Ten istý fond zároveň oznámil kúpu dvoch logistických areálov v Českej republike – prvý v Ostrave-Mošnove blízko letiska a druhý v Nošoviciach, kde pôsobí automobilka Hyundai Motor.

Americký internetový gigant Amazon kupuje 11 lietadiel Boeing 767-300 od Delta Air Lines a WestJet. V rokoch 2021 a 2022 sa chystá rozšíriť svoju nákladnú flotilu, aby urýchlil doručenie tovarov.

Tieto lietadlá (sedem od Delta Air Lines a štyri od WestJet Airlines) sa pripoja k nákladnej leteckej flotile Amazonu do roku 2022, uviedol vo vyhlásení Amazon.

„Kombinácia prenajatých a vlastných lietadiel v našej rozrastajúcej sa flotile nám umožní lepšie riadiť naše operácie, čo nám zase pomôže s plnením sľubov, ktoré sme dali zákazníkom,“ uviedla Sarah Rhoadsová, viceprezidentka spoločnosti Amazon Global Air. (tasr)

Minister Budaj vyhlasuje vojnu plastom. Od budúceho roka dostaneme za nápojovú fľašu či plechovku 15 centov

Koláž N, Foto - N, MŽP SR
Koláž N, Foto – N, MŽP SR

Systém zálohovania plastových a fliaš a plechoviek vybuduje konzorcium štyroch združení, ktoré zastupuje výrobcov nealkoholických nápojov, piva a zástupcov obchodu. Od budúceho roka dostanú ľudia za každý obal z nápojov vrátený do obchodu 15 centov.

Správcom systému zálohovania PET fliaš a hliníkových obalov nápojov bude Asociácia výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd, informoval minister životného prostredia Ján Budaj. Správca preberie zodpovednosť za prípravu systému.

Podľa Budaja sa podarilo so správcom dohodnúť podmienky, ktoré sú viac než výhodné. „Chceme, aby sa aj zbieranie hliníkových obalov do 90 percent naplnilo do roku 2025,“ dodal Budaj.

Ten chce však už do jedného roka vidieť jasné výsledky. Za zálohovanie plastovej fľaše či plechovky bude možné dostať 15 centov. Obaly bude možné odovzdať na 6500 odberných miestach. „V malých predajniach zabezpečí správca malé skenery, aby sa dala fľaša odovzdať aj bez zálohovacieho automatu,“ spresnil Budaj.

Zálohovanie sa spustí od januára 2022. (tasr)

V stredu 6. januára bude väčšina obchodov na Slovensku zatvorená. Zákaz predaja počas sviatku neplatí pre veľkoobchody, čerpacie stanice, predajne na letiskách či staniciach ani na malé prevádzky, v ktorých nepracujú zamestnanci.

Maloobchodné tržby v Nemecku v novembri vzrástli medziročne o 5,6 %, uviedol spolkový štatistický úrad. Ich tempo rastu prekonalo očakávania, ekonómovia počítali s rastom o 3,9 %.

Motorom rastu bol predaj nepotravinových tovarov. Tržby predajcov potravín, nápojov a tabaku vzrástli len o 0,8 % a tržby predajcov nepotravinových tovarov vyskočili o 8,5 %.

V medzimesačnom porovnaní si maloobchodné tržby nečakane polepšili o 1,9 % po náraste o 2,6 % v októbri. Ekonómovia očakávali ich pokles o 2 %.

Maloobchodné tržby v porovnaní s februárom, teda posledným mesiacom pred vypuknutím pandémie, boli v novembri reálne vyššie o 8,4 %. Spolkový štatistický úrad Destatis predpokladá, že tržby za celý rok 2020 reálne vzrástli v porovnaní s predchádzajúcim rokom o 3,9 % až 4,3 %. (tasr)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať