Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Téma: Obchod

Zdieľať

Počas budúceho týždňa umiestni plexisklá k pokladničným pultom vo svojich predajniach aj Billa. Už ráno takýto krok ohlásili diskontné reťazce Lidl a Kaufland.

Zdieľať

Lidl a Kaufland nainštalujú v najbližších dňoch v predajniach na Slovensku ochranné plexisklo pri pokladniciach, ktoré zabráni priamemu kontaktu zamestnancov so zákazníkmi. Na zemi pred pokladničnou zónou sa objavia nálepky, ktoré informujú o dodržiavaní dostatočného odstupu.

Foto - Lidl
Foto – Lidl
Zdieľať

Tesco zaviedlo prednostné nákupné hodiny pre seniorov od 9.00 do 10.00, vybralo tak ranný čas ako Billa, ktorá má prednostný čas predaja pre seniorov od 8.00 do 9.00. Kaufland a Lidl určili na prednostné nákupy pre seniorov popoludňajšie hodiny od 13.00 do 14.30.

 

Zdieľať

Obchodníci a potravinári požiadali krízový štáb, aby vymedzil jeden deň v týždni, keď budú zatvorené všetky obchody s potravinami a drogériou. Jednotné opatrenie počas mimoriadnej situácie žiadajú preto, aby nevznikol chaos, a tvrdia, že zákon o hospodárskej súťaži im nedovoľuje, aby sa na tom dohodli sami.

Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora, Potravinárska komora Slovenska, Slovenská aliancia moderného obchodu a Zväz obchodu tvrdia, že si uvedomujú svoju dôležitú úlohu pri zásobovaní ľudí na Slovensku potravinami a drogériou.

No pripomínajú, že pracujú pod obrovským tlakom a pre okolnosti vyplývajúce z mimoriadnej situácie na Slovensku čelia nedostatku pracovníkov v prevádzkach. Pre obmedzenia na hraničných priechodoch je tiež vyvíjaný veľký tlak na logistiku.

„V tejto mimoriadnej situácii patrí veľké poďakovanie všetkým našim zamestnancom, vďaka ktorým zabezpečujeme potraviny a drogériu pre ľudí na celom Slovensku. Podporujeme ich, ako vieme, a preto by sme im chceli dopriať deň oddychu. Pre zvýšený dopyt zo strany zákazníkov sú v práci vystavovaní veľkému tlaku,“ tvrdia potravinári a obchodníci.

Jednotné opatrenie žiadajú od ústredného krízového štábu preto, aby nevznikol chaos pri individuálnych rozhodnutiach dotknutých subjektov. „Navyše zákon o ochrane hospodárskej súťaže nám nedovoľuje, aby sme sa vzájomne na tom dohodli. Zároveň chceme zdôrazniť, že toto opatrenie žiadame len na obdobie trvania mimoriadneho stavu na území SR,“ tvrdia.

Opätovne zákazníkov uisťujú, že potravín je dostatok a nie je dôvod na žiadnu paniku.

„Opatrenie, ktoré požadujeme, vyplýva výhradne z našej snahy znížiť tlak na zamestnancov a logistiku. Pomohlo by pri logistike a distribúcii a zamestnancom by umožnilo načerpať novú energiu,“ dodali.

Zdieľať

Nebalené pečivo, ktoré sa predáva v obchodoch, sa nebude baliť, zhodli sa na tom zástupcovia Štátnej veterinárnej a potravinovej správy a Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov. „Neexistujú dôkazy o tom, že by potraviny boli zdrojom či cestou prenosu koronavírusu,“ tvrdia.

Pripomínajú však, že je potrebné pri manipulácii s nebalenými potravinami dodržiavať odporúčané hygienické opatrenia. Na webe ŠVPS sú odporúčania na zabránenie šírenia koronavírusu pri predaji potravín.

Zástupcovia ŠVPS a zväzu vyhlásením reagujú na informácie, že treba baliť chlieb a pečivo z dôvodu možnej nákazy týmto ochorením. Včera podvečer sa potravinári zhodli, že predaj nebalených potravín je aj naďalej možný, no s predpísanými hygienickými opatreniami. Zákazníci tak musia mať k dispozícii pomôcky ako kliešte, jednorazové rukavice či vrecúška.

Výrobcovia zároveň upozorňujú, že výber balených produktov by ľudí pred nákazou neochránil. Je totiž známe, že vírus prežije aj na obaloch. Preto je veľmi dôležité umývať si ruky, dezinfikovať obaly, no najmä chrániť sa ochrannými pomôckami.

Pekári preto apelujú na ľudí, aby sa správali zodpovedne a vstupovali do predajní výlučne s ochranou úst a nosa, ideálne aj s ochranou rúk v podobe rukavíc. „Všetci by sme sa mali vyhnúť vyberaniu pečiva a chleba holými rukami a pristupovať k nim s ochranou na tvári,“ vyzýva Tatiana Lopúchová, predsedníčka Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov.

Dodáva , že ak si chce byť spotrebiteľ istý, že sa na pečive či chlebe nenachádza vírus, stačí, ak si ho dá približne na 2 minúty zahriať v rúre na 70 stupňov. „Pečivo by tak malo zostať bez povrchovej kontaminácie a pritom je ešte aj voňavé a chrumkavé.“

Žiadosť o balenie výrobkov prišla pekárom zo strany obchodníkov. V rámci rokovaní pracovných skupín však zistili, že tento model by bol zároveň veľmi ťažko zvládnuteľný. Pekárne na Slovensku totiž denne vyprodukujú približne 2 milióny rožkov, pričom ich balenie by bolo z hľadiska zabezpečenia ľudských kapacít, logistiky práce a získania obalového materiálu náročné a finančne nákladné.

Podľa zväzu pekárov na to nemajú výrobcovia ani prispôsobené výrobné linky a technológie, baliť by sa muselo ručne. „Kapacita dodávok čerstvého pečiva by týmto krokom mohla dramaticky klesnúť, podľa informácií od našich členov v priemere okolo 50 percent. Čiže naše tvrdenie z posledných dní, že vieme plynulo zásobovať obyvateľstvo základnými pekárskymi produktmi, ako sú chlieb a pečivo, by už nebolo pravdou,“ dodala Lopúchová.

Zdieľať

Billa odporúča seniorom nakupovať v jej predajniach v ranných hodinách od 8.00 do 9.00 h, tento čas vybrala po konzultácii s Jednotou dôchodcov Slovenska. Lidl a Kaufland už v stredu povedali, že vyhradia hodiny n a nákupy pre seniorov od 13.00 do 14.30 h.

Zdieľať

Nový šéf Kauflandu náhle končí, nevydržal ani tri týždne

Paul Pauls (vľavo) a Vladimír Tomko
Paul Pauls (vľavo) a Vladimír Tomko

Nový šéf slovenského Kauflandu Vladimír Tomko po necelých troch týždňoch končí vo funkcii. Dočasne ho nahradí jeho predchodca Paul Pauls, ktorý stál na čele firmy od roku 2010. Kaufland patrí k trojici najväčších obchodných sietí na našom trhu.

Tomko prevzal funkciu šéfa Kauflandu od 1. marca, predtým vyše tri roky riadil chorvátsku pobočku.

„K 17. marcu Vladimír Tomko po vzájomnej dohode ukončil svoje pôsobenie na poste generálneho riaditeľa spoločnosti Kaufland SR,“ uvádza hovorkyňa Kauflandu Lucia Langová.

Jeho funkciu s okamžitou platnosťou dočasne prebral Pauls.

Čo je za náhlym koncom:

O dôvodoch expresného ukončenia pôsobenia Tomka na čele Kauflandu možno zatiaľ len špekulovať.

Reťazec aktuálne rieši najmä nápor, ktorý spôsobuje zvýšený nákupný apetít spotrebiteľov v súvislosti so šírením koronavírusu.

Tomko v minulosti pôsobil aj vo vedení slovenského Lidla, kde sa stretol s jeho vtedajším šéfom Stanislavom Čajkom. Ten podobne náhle skončil v Lidli ešte v júni 2016, o rok neskôr začal šéfovať reťazcu Terno.

Návrat odchádzajúceho šéfa:

Odchod Tomka zdrží na nejaký čas v Kauflande Paulsa, ktorý sa po troch desaťročiach v jeho štruktúrach chystal do dôchodku.

Do Kauflandu v Nemecku nastúpil v roku 1989. Najprv bol vedúcim obchodného domu, neskôr oblastným šéfom pre Bavorsko. V marci 2010 začal riadiť slovenský Kaufland.

Odchod do dôchodku sa o niekoľko mesiacov oddialil napríklad tiež výkonnému riaditeľovi leteckej skupiny IAG (matka British Airways) Williemu Walshovi.

V jeho prípade je dôvodom turbulentná situácia a obrovské výzvy, ktorým čelia aerolinky pre koronavírus.

Slovenský Kaufland v skratke:

  • podľa tržieb je tretí najväčší reťazec na Slovensku po Tescu a Lidli,
  • za finančný rok do konca februára 2019 dosiahol tržby 1,1 miliardy eur, zisk mu klesol o 4 % na 48,7 milióna eur,
  • na Slovensku prevádzkuje vyše 60 predajní, prvý obchod otvoril v roku 2000,
  • zamestnáva na tomto trhu približne 6000 ľudí.
Zdieľať

Domáci reťazec COOP Jednota upravil otváracie hodiny v niektorých predajniach. Urobil tak na základe rozhodnutia krízových výborov viacerých obcí a pre nedostatok personálu v dôsledku čerpania rodičovskej dovolenky.

„Našich zákazníkov preto prosíme o nakupovanie s mierou a o ohľaduplnosť k sebe navzájom i voči našim kolegom, ktorí denne chodia do práce. Buďme k sebe ľudskí a správajme sa zodpovedne, aby pre verejnosť mohol byť náš personál k dispozícii čo najdlhšie,“ povedal Branislav Lellák, vrchný riaditeľ obchodnej sekcie COOP Jednoty Slovensko.

Obchodný reťazec žiada spotrebiteľov, aby mali rúška či iné ochranné pomôcky na tvár a počas celého nákupu používali rukavice, zvlášť pri kontakte s pečivom, ovocím a so zeleninou. COOP Jednota taktiež svojim zákazníkom odporúča, aby na zníženie rizika nakupoval vždy len jeden člen domácnosti.

Maloobchodná sieť prostredníctvom Zväzu obchodu vyzvala Krízový štáb, aby zaradil predavačov a pokladníkov do kategórie profesií, ktorým budú v prípade potreby poskytnuté ochranné prostriedky prednostne. V tejto kategórii sa nachádzajú aj lekári, sestričky a lekárnici.

COOP má viac ako 2 000 predajní v 1 437 obciach a mestách Slovenska. V predajniach a logistických centrách zamestnáva 14 000 ľudí.

Zdieľať

Predajne Terno a Kraj oddnes do 27. marca skracujú otváracie hodiny. Počas pracovných dní budú otvorené do 19.00 h, v sobotu do 15.00 h a v nedeľu zatvorené. Vstup do predajní s rúškom bude kontrolovať zamestnanec bezpečnostnej služby.

„Posledné dni sú všetci naši zamestnanci veľmi vyťažení. Obsluha veľkého počtu zákazníkov, dokladanie tovaru, ale aj neustále dezinfekcie v predajniach sa podpisujú na ich únave. V súčasnosti nie je rizikom dostupnosť tovaru, ale výpadok zamestnancov v predajniach a v logistických centrách. Aktuálne sa nachádza v domácom prostredí veľká časť zákazníkov, a preto nie je problém prispôsobiť svoje nakupovanie týmto skráteným časom. Ďakujeme zákazníkom za pochopenie a prosíme o rozloženie nákupov na piatok, sobotu a pondelok, aby nedošlo k preťaženiu a zvýšeniu koncentrácie zákazníkov v sobotu,“ hovorí riaditeľ spoločnosti TERNO real estate Stanislav Čajka.

Od včerajšieho dňa je možné do predajní vstupovať iba s ochranným rúškom, prípadne inak vhodne zakrytými ústami a nosom. Nakupujúci, ktorí toto nerešpektovali, neboli obslúžení.

„Toto opatrenie sme ešte sprísnili. Od zajtra bude pred vchodom do našich predajní stáť zamestnanec bezpečnostnej služby, ktorý bude vpúšťať iba zákazníkov s rúškami, prípadne inak vhodne zakrytými ústami a nosom. Vzhľadom na to, že ešte stále je nedostatok ochranných prostriedkov, berieme vážne odporúčania krízového štábu a chceme aj takto prispieť k zníženiu rozširovania vírusu,“ vysvetľuje Čajka.

Zdieľať

Lidl využil skutočnosť, že má takmer pol milióna fanúšikov na Facebooku, na to, aby oslovil ľudí, vyzval ich k ohľaduplnosti a vzájomnej pomoci. Poďakoval sa zákazníkom, ktorí sa podelili so zamestnancami predajní o rúška, ale aj zdravotníkom a ochranným zložkám.

„Ak máte vo svojom okolí niekoho, kto potrebuje pomoc s nákupom, prosím, ponúknite sa. Ak viete, že niekto potrebuje ochranné pomôcky a Vy ich dokážete vyrobiť či inak zabezpečiť, prosím, podeľte sa s tými, ktorí ich potrebujú. Ak nemusíte, nevychádzajte zo svojich domovov a nevystavujte zbytočne riziku okolie ani seba. Ak nakupujete, dbajte, prosím, na zvýšenú hygienu a odporúčania odborníkov,“ radí.

Pripomína, že naše správanie sa bude mať vplyv na to, ako sa situácia bude ďalej vyvíjať.

„My si plne uvedomujeme našu úlohu v zásobovaní zákazníkov potravinami a verte, že robíme všetko pre to, aby sme tu boli pre Vás. Nie je to ľahké a darí sa nám to iba vďaka našim zamestnancom, ktorí sú pre nás hrdinami. Veľké ďakujeme patrí aj všetkým lekárom, zdravotníkom, príslušníkom bezpečnostných zložiek, každému, kto pomáha zabezpečiť fungovanie našej krajiny, a každému, kto sa správa zodpovedne. Špeciálne sa chceme poďakovať všetkým z vás, ktorí sa delíte s našimi kolegami v predajniach o rúška. Vážime si to,“ píše na Facebooku.

Zdieľať

H&M pre koronavírus dočasne zatvára obchody v ďalších 12 európskych krajinách. Minulý týždeň módny reťazec zatvoril všetky predajne v Taliansku, naopak, znovu otvoril väčšinu prevádzok v Číne.

Švédsky predajca módy dočasne zatvára predajne v Česku, Poľsku, Španielsku, Bulharsku, Belgicku, Francúzsku, Rakúsku, Luxembursku, Bosne a Hercegovine, Slovinsku, Kazachstane a niektoré obchody v Grécku, píše Reuters.

Slovensko síce na zozname H&M nie je, no väčšina obchodov, vrátane predajní oblečenia, musí zostať od dnes na základe rozhodnutia vlády zatvorená. Výnimku majú potraviny, drogérie, lekárne a ďalšie prevádzky.

Ako zvláda H&M koronavírus:

  • Tržby v 1. finančnom štvrťroku (december až február) stúpli o 8 % na 5,7 miliardy dolárov. Brzdou bol čínsky trh, na ktorom spadli o 24 %.
  • Analytici varujú, že výkon firmy v 2. kvartáli zostáva neistý, začiatkom marca už tržby nepriaznivo zasiahlo šírenie koronavírusu v Európe.
  • Akcie H&M od začiatku roka klesli o 35 % (celý štokholmský trh sa oslabil o 5 %).

Hlavný podiel na tržbách H&M má Európa, najväčším trhom je Nemecko, po ňom Spojené štáty.

Väčšinu odevov firma získava od dodávateľov v Číne a ďalších ázijských krajinách.

Zdieľať

Billa, dm drogerie markt, Kaufland, Lidl, Metro, Terno a Tesco vyzvali ľudí, aby nakupovali s mierou a zohľadňovali reálne potreby. Reťazce zo Slovenskej aliancie moderného obchodu ubezpečujú, že robia všetko pre to, aby zvládli zvýšený dopyt po potravinách a drogérii.

Tvrdia, že pri nárazovom dopyte môže byť dočasne niektorý tovar nedostupný, no ide len o krátkodobý výpadok.

„Neustále monitorujeme situáciu a spolupracujeme s kompetentnými štátnymi orgánmi a úradmi verejného zdravotníctva, aby sme zabezpečili dodržiavanie ich odporúčaní,“ tvrdí SAMO.

Aliancia zastrešuje 755 maloobchodných a 6 veľkoobchodných prevádzok.  Jej reťazce zamestnávajú spolu 30-tisíc ľudí.

„Aktuálne je dôležité, najmä ohľaduplné správanie sa k sebe navzájom, čo pomáha aj obchodníkom, v efektívnejšom zásobovaní obchodov tovarom a následne aj jeho dokladaní do regálov. Potravín a drogériového tovaru v obchodoch a na skladoch je dostatok, vyzývame preto všetkých na pokoj a rozvahu aj pri ich nákupe,“ tvrdí SAMO.

Členovia SAMO tvrdia, že prijímajú potrebné opatrenia, aby eliminovali možné riziko prenosu koronavírusu na minimum. Chceme všetkých ubezpečiť, že členovia SAMO dodržiavajú prísne hygienické štandardy, ktoré sme v tejto mimoriadnej situácii ešte zintenzívnili. Všetci naši kolegovia sú zaškolení a vedia, aké pravidlá na ochranu pred rizikom nákazy majú dodržiavať.“

Odporúčania pre zákazníkov:

  • Vyhnite sa nákupom v čase špičky. Prosíme, nechajte deti doma a nákup urobte sami.
  • Nakupujte iba to, čo naozaj potrebujete. Ak sa nezmyselne zásobíte prehnaným množstvom produktov, ohrozíte jeho dennú dostupnosť pre iných.
  • Počas nákupu, prosím, dodržujte bezpečnostnú vzdialenosť pri obslužných pultoch či platení.
  • Odporúčame platby bezhotovostným stykom, je to rýchlejšie a pohodlnejšie.
  • Ak je možné, použite samoobslužné pokladnice.
  • Ak máte rúško, prosím nasaďte si ho a noste ho počas celého pobytu v obchode tak, aby zakrývalo ústa aj nos.
  • Ak rúško nemáte, použite, prosím, vreckovku, šál alebo akýkoľvek materiál na ochranu nielen seba, ale aj ostatných.
  • Pri nakupovaní dbajte na odporúčania zdravotníkov. Ani počas nakupovania sa nedotýkajte tváre, najmä pier, nosa a očí.
  • Ak máte kašeľ alebo nádchu, zakryte si, prosím, ústa a nos lakťom alebo vreckovkou a vreckovku vyhoďte do koša. Na ľudí v obchode, prípadne na jedlo a iné výrobky, prosíme nekašlite a nekýchajte.
  • Nenaberajte čerstvé výrobky (najmä pekárske) holými rukami, ale prosím, používajte jednorazové rukavice, vrecká alebo kliešte.
Zdieľať

Billa vyčíslila, že na mesiac by pre svojich 4000 zamestnancov na Slovensku potrebovala 540-tisíc rúšok. Tvrdí, že všetky rúška, ktoré mala, rozdelila, na trhu ich je však nedostatok.

„Očakávame, že na budúci týždeň dostaneme ďalšie dodávky, ktoré okamžite rozdistribuujeme do predajní,“ dodala.

„Verte tomu, že sme spravili maximum, aby sme pre zamestnancov zabezpečili rúška, dezinfekčné prostriedky či iné potrebné veci. Na trhu je ich však nedostatok,“ píše Billa na Facebooku.

„Ako zodpovedný zamestnávateľ sme požiadali predstaviteľov vlády, aby nám pomohli pri riešení tejto situácie,“ dodala.

Premiér Peter Pellegrini v nedeľu v TA3 potvrdil, že na pondelkové stretnutie krízového štábu pozval aj zástupcov veľkých obchodných reťazcov. Mali by informovať, aké sú momentálne zásoby potravín na Slovensku.

Zástupcovia reťazcov, ktoré majú nedostatok ochranných rúšok pre zamestnancov v pokladnici či predavačov, veria, že by na stretnutí mohli otvoriť aj otázku uvoľnenia rúšok pre obchodníkov, ktorí nemôžu svoje prevádzky zavrieť. Premiér im v sobotu naznačil, že by si reťazce mali poradiť samy.

Zdieľať

Obchodné reťazce v Británii dnes vyzvali zákazníkov, aby ukončili panické nákupy. Upozornili, že ak ľudia nakúpia viac, než potrebujú, ostatní zostanú bez akýchkoľvek zásob.

„Chápeme vaše obavy, ale ak nakúpite viac, než potrebujete, môže to niekedy znamenať, že ostatným nič nezostane. Ak budeme spolupracovať, pre každého bude dosť,“ uvádza sa v liste, ktorý podpísalo viacero spoločností vrátane Tesca a Lidlu, a zverejnili ho v inzercii mnohé britské denníky.

Sociálne siete cez víkend zaplavili fotografie prázdnych regálov v mnohých veľkých britských supermarketoch, pričom najväčší záujem bol o cestoviny, toaletný papier a konzervované potraviny. Predaj bol taký intenzívny, že niektorí šéfovia reťazcov to prirovnali k predvianočnej nákupnej horúčke. (tasr)

Zdieľať

Lidl upozornil zákazníkov, že musel v niektorých predajniach skrátiť otváracie hodiny a obmedziť prípravu pečiva Priamo z pece. Znovu pripomenul, že sa už niekoľko týždňov snaží získať ochranné pomôcky pre zamestnancov v dostatočnom množstve, no neúspešne.

„Mrzí nás to, ale rúška nemáme v dostatočnom množstve, a preto ich nedokážeme poskytnúť našim zamestnancom. Budeme naďalej robiť všetko pre to, aby sme nakúpili dostatočné množstvo ochranných pomôcok a mohli zabezpečiť ich distribúciu,“ píše Lidl na sociálnej sieti.

Poďakoval sa zamestnancom v predajniach a logistických centrách, ktorí robia všetko, čo je v ich silách, aby spotrebiteľom umožnili nakúpiť všetko, čo je v dnešnej ťažkej situácii potrebné.

Zákazníkov žiada o pochopenie a ohľaduplnosť. „Ak teraz nenájdete na našich pultoch vždy tie výrobky, ktoré by ste chceli, a v takých množstvách, ako by ste si predstavovali, je nám to ľúto,“ dodal.

Viac k téme: Ochranné rúška už niektorí predavači dostali. Či ich použijú, je na nich, tvrdia reťazce

Zdieľať

Tesco zaviedlo limity pri nákupoch on-line, upravilo tiež pravidlá nakupovania cez web, platba bude možná iba kartou pri potvrdení objednávky. Chce tak zabezpečiť, aby sa najmä základné potraviny bezpečne dostali k čo najväčšiemu počtu zákazníkov.

Počet produktov, ktoré si bude môcť zákazník kúpiť cez web, Tesco limituje na 12 kusov. „Pre dostupnosť všetkých
produktov robíme maximum, ale môže sa stať, že vo vybraných prípadoch bude dočasne obmedzená,“ píše na svojom webe.

Zákazníkom tiež odporúča rezervovať si tovar vo väčšom časovom predstihu. Upozorňuje, že pre väčší záujem zákazníkov môže byť menej dostupných termínov.

„V záujme bezpečia našich zákazníkov a kuriérov sme sa rozhodli dočasne akceptovať iba platbu platobnou kartou pri potvrdení objednávky. Platba pri dverách zákazníka nebude možná. Platba vám bude stiahnutá až po dodaní tovaru, aby sme sa vyhli akýmkoľvek nedorozumeniam,“ píše Tesco.

Ak si objedná tovar zákazník, ktorý je v domácej karanténe, mal by na to reťazec v poznámke vopred upozorniť.

Pozri aj: Niekto kúpil Sanytol na kartóny, iným sa neušlo

Zdieľať

Internetový predajca Mall.sk zaznamenal výrazný nárast predaja trvanlivých potravín a drogérie, ale aj teplomerov. Tvrdí, že predaj rýchloobrátkového tovaru je viac ako dvestokrát vyšší než vlani, predaj teplomerov stúpol o tisíc percent.

Podľa Mall.sk aktuálne vo veľkom rastú objednávky detskej výživy, predovšetkým mlieka, príkrmov a kaší. Okrem výživy sa najviac predávajú aj detské plienky, v porovnaní s vlaňajškom v tejto kategórii predajca zaznamenal nárast o 255 percent.

Rastú tiež predaje vitamínových doplnkov a produktov na posilnenie imunity. Už tretí týždeň stúpa podľa hovorkyne Mall Group Pavly Hobíkovej aj predaj krmív pre psy a mačky, v týchto dňoch sa ich predáva cez portál o 300 percent viac, ako je bežné.

Portál zaregistroval aj nárast predaja domácich pekárničiek, počas tohto týždňa vzrástol trojnásobne. Stúpol aj predaj ručných a automatických vákuovacích prístrojov, ktoré udržia potraviny dlhšie čerstvé.

Zdieľať

Malé špecializované obchody, kiná či kníhkupectvá cítia veľký problém už po pár dňoch

Kníhkupectvá budú mať problém podobne veľký ako gastroprevádzky. Foto - Facebook/Artforum Košice
Kníhkupectvá budú mať problém podobne veľký ako gastroprevádzky. Foto – Facebook/Artforum Košice

Výpadky tržieb nehlási len gastro, ale aj malé špecializované obchody. Napríklad obchod Guruhokej prišiel o 80 percent tržieb. „Za posledný týždeň si nikto z klubov nič neobjednal. Kto nehrá, nič nekupuje,“ komentuje jeho majiteľ Štefan Leško.

Zdieľať

Niekto kúpil Sanytol na kartóny, iným sa neušlo. Obchody tvrdia, že limity na predaj tovaru zatiaľ netreba

Ilustračné foto - TASR/AP
Ilustračné foto – TASR/AP

Obchodné reťazce zatiaľ neplánujú obmedzovať predaj počtom kusov na zákazníka. Vyjadrili sa tak Lidl, Kaufland, COOP Jednota a Terno. Niektorí zákazníci sa sťažovali na vykupovanie tovaru, ktorý sa potom predáva za premrštené ceny na internete.

Zdieľať

Tesco končí v Thajsku a Malajzii, definitívne sa sťahuje z Ázie

Tesco predáva svoje aktíva v Thajsku a Malajzii thajskému miliardárovi Taninovi Čiravantonovi za vyše 10,6 miliardy dolárov. Britskému reťazcu tak okrem domáceho trhu zostanú už len predajne v Írsku a strednej Európe.

Transakciu oznámilo Tesco na svojej internetovej stránke.

Zo získaných peňazí z predaja má v úmysle vrátiť akcionárom zhruba 6,6 miliardy dolárov.

Predaj ázijských aktivít ešte musia schváliť akcionári a regulačné orgány v Thajsku a Malajzii. Rozhodnutie sa očakáva v 2. polroku.

Čo bude ďalej:

Oznámenie vracia pozornosť k téme, čo bude s aktivitami Tesca v Česku, Poľsku, Maďarsku a na Slovensku, píše Reuters.

Reťazec sa už totiž stiahol z Japonska, Spojených štátov, Južnej Kórey a minulý mesiac dokončil odchod z Číny.

Na Slovensku Tesco podniká od roku 1996 a podľa výšky tržieb je najväčším hráčom na trhu.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať