Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Téma: Obchod

Zdieľať

Reťazec elektropredajní Planeo Elektro dnes otvoril 37 z celkového počtu 50 predajní. Budú fungovať v bežných otváracích hodinách, v obchode bude môcť byť naraz maximálne 20 ľudí aj s personálom.

Po dočasnom zatvorení predajní prešlo Planeo Elektro na predaj cez e-shop. Objem online predaja zakrátko narástol o vyše 300 % pri vybraných komoditách.

„Zo dňa na deň sme museli zatvoriť všetky predajne, ľudia zostali doma a na home office. Museli sme aj prepúšťať. To všetko spolu s neistou budúcnosťou a chýbajúcimi sociálnymi kontaktmi je psychicky mimoriadne náročné. Naši zamestnanci budú mať o čosi sťaženejšie podmienky, pretože budú musieť dodržiavať prísne hygienické opatrenia v predajniach. To je však maličkosť oproti neistote, v ktorej žili doteraz,“ hovorí šéf Planeo Elektro Peter Benický.

Zdieľať

Tesco oddnes rozširuje on-line nákupy do ďalších miest Slovenska. Tovar si môžu objednať aj obyvatelia Trenčína, Nového Mesta nad Váhom, Trenčianskych Teplíc, Banskej Bystrice, Zvolena, Popradu, Spišskej Novej Vsi, Kežmarku a okolia.

Zdieľať

Tržby slovenského maloobchodu v marci klesli medziročne o 3,6 %, najviac od vlaňajšieho novembra. V marci museli pre koronavírus zatvoriť mnohé predajne, no tržby supermarketov a hypermarketov rástli rekordným tempom.

V marci sa zvýšil obrat hlavne maloobchodníkom v nešpecializovaných predajniach, kam patria tiež supermarkety a hypermarkety, a to o rekordných 12,9 %. Ťahali ich tržby za potraviny, nápoje, tabak a tlač, informuje štatistický úrad na internetovej stránke.

Potraviny a niektoré ďalšie maloobchodné prevádzky mohli zostať otvorené aj po zavedení karanténnych opatrení v polovici marca. Ich tržby rástli už pred vypuknutím epidémie vo februári.

Oddnes už môžu mať otvorené všetky obchody s výnimkou tých, ktoré sa nachádzajú vo veľkých nákupných centrách. Musia však rešpektovať nariadené hygienické a bezpečnostné opatrenia.

Najvýraznejší negatívny dosah koronavírusových reštrikcií sa v marci podľa štatistikov prejavil v ubytovacích službách a v predaji a oprave motorových vozidiel.

Najvyššie medziročné prepady tržieb vo vnútornom obchode (marec 2020):

  • ubytovacie zariadenia: -50,8 %
  • predaj motorových vozidiel: -40,6 %
  • reštaurácie a pohostinstvá: -21,5 %
Zdieľať

Americký maloobchodník J. Crew požiadal o ochranu pred veriteľmi. Firma známa svojím konzervatívnym oblečením, ktoré nosila aj bývalá prvá dáma Michelle Obamová, sa stala ďalšou obeťou koronavírusu medzi kamennými obchodmi.

Spoločnosť sa dohodla s veriteľmi, že v nej prevezmú kontrolu výmenou za zrušenie dlhu za 1,65 miliardy dolárov, píše Reuters.

J. Crew je prvý významný maloobchod, ktorý žiada o ochranu pred veriteľmi odvtedy, ako sa koronavírus začal šíriť po celom svete a vlády v mnohých krajinách nariadili zatvorenie podnikov, ktorých aktivity sa nepovažujú za nevyhnutné.

Žiadosť o ochranu pred veriteľmi zvažujú aj ďalší americkí maloobchodníci J. C. Penney a Neiman Marcus.

Kto je J. Crew:

  • Má dohromady zhruba 500 obchodov značiek J. Crew, J. Crew Factory a Madewell, ktoré bola nútená dočasne zatvoriť pre koronavírus.
  • V roku 2011 ju získali investori TPG a Leonard Green & Partners, o tri roky neskôr neúspešne rokovala o svojom predaji japonskej firme Fast Retailing, majiteľovi reťazca s odevmi Uniqlo.
  • V roku 2017 sa tesne vyhla bankrotu, keď sa s veriteľmi dohodla na znížení dlhu a predĺžení termínu splatnosti.
Zdieľať

V piatok 1. mája je na Slovensku sviatok a obchody budú zatvorené. Otvorené môžu byť lekárne, predajne na staniciach, obchody so suvenírmi, cestovnými lístkami, čerpacie stanice, veľkoobchody, ale aj prevádzky, kde tovar neponúkajú zamestnanci.

Zdieľať

Reťazec Terno otvoril zatiaľ 38 predajní po bývalej sieti Kačka. Tri najnovšie pribudli v Banskej Bystrici, Šoporni a Myjave, ďalšie dve plánuje pridať v Bratislave-Petržalke a vo Vrbovom. Obchody fungujú pod značkou Terno.

Kačka, ktorá skrachovala vlani na jeseň, mala pôvodne zhruba 300 predajní. Terno real estate prevádzkuje okrem obchodov Terno aj predajne Moja Samoška a Kraj.

Zdieľať

Ústredný krízový štáb a hlavný hygienik by mali čiastočne upraviť opatrenia týkajúce sa uvoľňovania prevádzok tak, aby nepôsobili diskriminačne, tvrdí Iniciatíva slovenských maloobchodníkov, ktorá poslala výzvu úradu verejného zdravotníctva.

Iniciatíva, ktorá združuje predajcov spotrebného a športového tovaru, kníh či kozmetiky, tvrdí, že víta opatrenia, ktoré prebúdzajú prevádzky k životu a umožňujú rozbehnúť podnikanie. „Zároveň sa však zasadzujeme o rovnaký prístup ku všetkým maloobchodníkom, a preto si myslíme, že aktuálne obmedzenia sú nedostatočne odôvodnené a dokonca diskriminačné,“ píše.

Podľa iniciatívy obmedzenie otvárania obchodných prevádzok na rozlohu diskriminuje mnohých predajcov, ktorí majú predajne väčšie alebo len prepojené so skladovými priestormi a administratívou. „Nerozumieme systému, keď jeden a ten istý sortiment smie jeden podnikateľ predávať a druhý nie len preto, lebo má väčšiu plochu prevádzky, a prípadne dokonca predávať istý druh sortimentu úplne bez obmedzenia (predajne bicyklov, kvetov, automobilov),“ tvrdí iniciatíva.

Iniciatíva v liste ÚVZ ďalej píše, že nerozumie, prečo prevádzka s pôvodnou rozlohou 300 m2 smie
byť otvorená, avšak pôvodne väčšia prevádzka s rovnakým sortimentom zmenšená na rovnakých 300 m2 otvorená byť nesmie.

Naznačuje, že nemôže tolerovať situáciu, keď veľké reťazce popri predaji potravín a drogérie predávali a stále predávajú aj nepotravinový sortiment bez akéhokoľvek obmedzenia. „Ich predajné plochy dosahujú tisícky metrov, a pokiaľ dokážu zabezpečiť rovnako prísne hygienické opatrenia, nevidíme dôvod na obmedzovanie iných maloobchodov,“ tvrdí iniciatíva.

Ako príklad uvádza Česko, kde sú otvorené obchody s rozlohou do 2500 m2, v Nemecku do 800 m2, pričom aj súdy skonštatovali, že nie je možné hovoriť o väčšom riziku pri väčších plochách.

„Práve naopak, myslíme si, že zmiernenie tohto opatrenia by mohlo pomôcť v rozptyle zákazníkov do väčšieho počtu prevádzok, čo zabezpečí menší nápor na ostatné predajne,“ dodala iniciatíva.

Zdieľať

Maloobchodné tržby v Británii v marci klesli medzimesačne o rekordných 5,1 percenta. Ani vysoký záujem o potraviny nevykompenzoval prepad predaja oblečenia a ďalších druhov tovaru spôsobený koronavírusovými reštrikciami.

Rekordný bol tiež medziročný 5,8-percentný prepad tržieb. V oboch prípadoch šlo o horší vývoj, než očakávala väčšina analytikov.

„Vzhľadom k tomu, že s rozsiahlym uzatváraním sa začalo až okolo polovice marca, zdá sa, že maloobchodná spotreba v apríli klesne ešte oveľa viac,“ hovorí Thomas Pugh, analytik Capital Economics. Aprílový mesačný pokles tržieb odhaduje na 20 až 30 percent.

Podľa niektorých ekonómov by sa britská ekonomika mohla napriek vládnym stimulačným opatreniam prepadnúť do najhlbšej recesie za vyše 300 rokov. (reuters)

Zdieľať

Španielska vláda zatiaľ nerozhodla, kedy uvoľní obmedzenia, no niektoré obchody už riešia, ako budú fungovať. Diskutujú napríklad o tom, čo s oblečením, ktoré si zákazník vyskúša a nekúpi.

Podľa niektorých štúdií prežije koronavírus na látke za určitých podmienok až 48 hodín.

Združenie katalánskych predajcov textilu Modacc zvažuje, ako by sa dalo oblečenie dezinfikovať a či by šlo použiť ultrafialové žiarenie či ozónovú dezinfekciu.

Ďalšou možnosťou je odložiť vyskúšané oblečenie na dva dni stranou, „do karantény“, než sa opäť ponúkne zákazníkom. Tento spôsob už využíva španielsky reťazec Mango v obchodoch, ktoré znovu otvoril tento týždeň v Rakúsku a Holandsku. Rovnako plánuje táto firma so sídlom v Katalánsku postupovať aj v štyroch desiatkach svojich predajní, ktoré znovu otvorí tento týždeň v Nemecku, napísal denník La Vanguardia.

Mango a rovnako ďalšia španielska značka so sídlom v Katalánsku Desigual zaviedli v obchodoch v Európe, ktoré sa mohli po koronavírusových obmedzeniach znovu otvoriť, dezinfekciu skúšobných kabínok, zníženie počtu zákazníkov naraz nakupujúcich v predajni a rozdávanie dezinfekčných gélov. (čtk)

Zdieľať

Obchodníci privítali, že sa od stredy skrátia otváracie hodiny vyhradené na nákupy seniorov od 9.00 do 11.00 h. Pozitívne hodnotia aj to, že nebudú platiť v sobotu, taký návrh už pred niekoľkými týždňami predajcovia sami predkladali.

„Problémy ako vytváranie dlhých radov pred obchodmi, konfliktné situácie pred obchodmi, na ktoré od začiatku upozorňujeme, naďalej pretrvávajú, preto vítame ohlásenú zmenu vyhradených hodín pre seniorov,“ spresnil Martin Krajčovič zo Slovenskej aliancie moderného obchodu, ktorá zastupuje nadnárodné reťazce.

To podľa neho môže pomôcť k lepšiemu zvládnutiu situácie zo strany obchodníkov a zväčšiť komfort a možnosti nákupu pre zákazníkov bez toho, aby sa to negatívne dotklo seniorov.

„Zároveň veríme, že čoskoro príde aj k úprave počtu štvorcových metrov na zákazníka v obchode. Štandard v Európe je 10 až 15 štvorcových metrov na zákazníka, naša úprava na Slovensku je až dvojnásobok tohto štandardu,“ upozornil.

„Znížením plochy na zákazníka by sme pritom dokázali zmenšiť rady pred obchodmi a tým predísť viacerým konfliktným situáciám a tiež veľkému zhromažďovaniu ľudí pred obchodmi. Zároveň tým neohrozíme ľudí nakupujúcich v obchode,“ dodal Krajčovič.

Zmenu privítal aj Zväz obchodu, ktorý zastupuje najmä domácich predajcov. „Informáciu o pláne úpravy režimu pre seniorov sme jednoznačne privítali, keďže autority vyhoveli viacerým návrhom a podnetom obchodníkov, až na náš návrh posunúť hodiny vyhradené pre seniorov na ešte skorší čas,“ spresnil Martin Katriak zo Zväzu obchodu.

Niektoré plány vlády podľa neho však zostali nie celkom jasné alebo nedopovedané. „A preto očakávame konečné oficiálne rozhodnutie, a to opatrenie Úradu verejného zdravotníctva SR. Obrátilo sa na nás už niekoľko desiatok obchodníkov, podnikateľov aj príslušníkov širšej verejnosti so žiadosťou o vysvetlenie. Radíme im trpezlivo vyčkať na oficiálne opatrenie ÚVZ,“ dodal Katriak. (tasr)

Zdieľať

Amazon dočasne zastaví prevádzku šiestich skladov vo Francúzsku po rozhodnutí súdu, ktorý mu nariadil predávať iba jedlo, lieky a hygienické potreby. Firme navyše vyčítal, že v čase pandémie zanedbáva bezpečnosť a zdravie zamestnancov.

Amazon plánuje vyradiť sklady z prevádzky najmenej do 20. apríla. Zhruba 10-tisíc zamestnancov bude poberať časť zo mzdy v rámci štátneho programu čiastočnej nezamestnanosti.

Súdny spor vyvolali odbory, podľa ktorých musí viac než sto zamestnancov Amazonu pracovať v tesnej blízkosti.

Firma odmieta, že nechráni zdravie pracovníkov. Tvrdí, že zaviedla prísnejšie postupy a zamestnanci si môžu od seba zachovať patričnú vzdialenosť. Plánuje aj kontrolovať teplotu zamestnancov európskych a amerických skladov, ktorí budú musieť nosiť rúško. (bbc, čtk)

Zdieľať

Maloobchodné tržby v USA v marci klesli o 8,7 %, najviac od začiatku zverejňovania údajov v roku 1992. Dopyt spotrebiteľov prudko znížilo uzatvorenie množstva predajní, ktorým sa malo predísť šíreniu koronavírusu.

Analytici očakávali v marci prepad tržieb o 8 %, vo februári klesli po revízii o 0,4 %, píše Reuters.

„Ekonomika sa nachádza takmer v stave voľného pádu. Keď sa stabilizuje miera infekcie koronavírusu, uvidíme celkom hlboké dno, z ktorého začneme stúpať,“ uvádza profesorka podnikovej ekonomiky na Marymountskej univerzite Ignáca z Loyoly Sung Won Sohnová.

Analytici neočakávajú zlepšenie situácie v 2. kvartáli. Niektoré odhady uvádzajú pokles spotrebiteľských výdavkov až o dve pätiny aj napriek tomu, že vláda schválila masívny balík na záchranu ekonomiky za 2,3 bilióna dolárov, ktorého súčasťou sú tiež priame hotovostné platby rodinám.

Zdieľať

Platforma Ako dlho vydržíme, ktorá združuje prenajímateľov obchodných priestorov a nájomcov, sa obrátila na premiéra s otvoreným listom. Navrhuje, aby štát pomohol podnikateľom s nájomným tak, ako plánuje pomáhať všetkým veľkým firmám.

Mal by tiež diskutovať aj o výhľadovom scenári, kedy by mohli byť retail parky a nákupné centrá opäť otvorené. Iniciatíva pripomína, že obchodníci patria medzi najviac zasiahnutú časť slovenskej ekonomiky, ktorá ostala bez adresných opatrení.

„Prenajímatelia spolu s nájomcami rokujú a snažia sa hľadať cesty, ako spoločne súčasné regulačné obmedzenia zvládnuť. Začína sa ukazovať, že bez jasnej a priamej intervencie od vlády sa nepodarí prežiť ani malým, ani veľkým,“ tvrdí iniciatíva.

Pripomína, že v iných krajinách sa ocitli prenajímatelia priestorov bez zaplateného nájmu a ich nájomcovia, ktorí nemajú nájom z čoho zaplatiť, v podstatne lepšej situácii.

„Ich vlády im dali jasný signál a plán, ako im priamo a adresne pomôžu a nenechali ich v neistote. Ak totiž aktuálnu situáciu nezačne vláda s predstaviteľmi nákupných centier a ich nájomcov riešiť, nastane kaskádový efekt s nedozernými následkami – na celý sektor maloobchodu a aj na jeho dodávateľov.“

Podľa iniciatívy platí, že ak neprežijú prenajímatelia a ich nájomcovia, následne to zasiahne celý rad živnostníkov, ktorí sú existenčne závislí práve od funkčného obchodu.

„Hroziaci krach veľkých aj malých nákupných centier, retail parkov a veľkej časti maloobchodníkov taktiež ovplyvní dostupnosť a zabezpečenie základných potrieb ľudí.“

Platforma Ako dlho vydržíme zastupuje prenajímateľov obchodných priestorov – obchodných centier a nákupných parkov, ale aj Iniciatívu slovenských maloobchodníkov, ktorá združuje viac ako 100 maloobchodných spoločností.

Zdieľať

Poľnohospodárska a potravinárska komora žiada vládu, aby ešte dnes umožnila plynulý prechod kamiónov s potravinami naprieč celým Slovenskom. Zásobovanie podľa nej nesmie podliehať kontrolám policajných zložiek na hraniciach okresov.

Poľnohospodári, potravinári a obchodníci vyzvali kompetentných, hlavne ministrov pôdohospodárstva a vnútra, aby urýchlene riešili vzniknutú situáciu. Tvrdia, že ak sa riešiť nebude, môže skončiť kolapsom v zásobovaní obyvateľstva.

Rozvozy niektorých potravín a vstupov do rastlinnej a živočíšnej výroby meškajú podľa SPPK od skorých ranných hodín pre vyhlásenie zákazu vychádzania a policajné kontroly áut medzi okresnými mestami. Na neúnosnú situáciu upozorňujú mnohí výrobcovia potravín, obchodníci, dodávatelia, poľnohospodári, ktorí sa nemôžu dostať so svojím tovarom na miesto určenia.

Niektoré zásobovacie vozidlá podľa SPPK dokonca prechádzajú viacerými kontrolami, keďže výrobky prevážajú cez viaceré mestá. Obchodníci upozorňujú, až pri neriešení situácie si ľudia zajtra v obchodoch nekúpia to, čo potrebujú.

„Pokiaľ by mal tento stav trvať aj v ďalších dňoch, prísun potravín a drogérie by skolaboval úplne,“ vraví predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Emil Macho.

Zdieľať

Dnešný kolaps na cestách ohrozil dodávku čerstvých pekárenských výrobkov do obchodov. Zväz pekárov žiada, aby sa čím skôr uvoľnili aspoň jazdné pruhy pre potravinárske zásobovacie autá, inak spotrebitelia môžu nájsť prázdne pulty.

Slovenský zväz pekárov, cukrárov a cestovinárov eviduje sťažnosti pekární, pretože vodiči zásobovacích áut majú problém dostať sa načas s tovarom do predajní.

„Množstvo spoločností zásobuje obchody vo viacerých okresoch, avšak kontroly na ich hraniciach spôsobujú, že vodiči aj viac ako hodinu čakajú v kolónach. Zákon nám však nariaďuje, v akých časových intervaloch od upečenia musíme tovar do predajní doviezť, a opatrenia nám to výrazne komplikujú,“ upozorňuje Tatiana Lopúchová, predsedkyňa Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov.

Obdobie Veľkej noci je spojené so zvýšeným dopytom po pekárenských výrobkoch. V tomto čase sa zväčša predá o pätinu viac výrobkov ako štandardne.

Spotrebitelia však môžu nájsť prázdne pulty, nakoľko dodávky výrazne meškajú. Pri porušení časového reťazca dodávok čerstvého pekárskeho sortimentu do predajní nastáva ďalší problém: ak príde tovar na pulty oneskorene, nenájde si svojho zákazníka, zväz tvrdí, že aj z dôvodu obmedzení predajného času vyhradeného výlučne pre seniorov.

„Obchodník má právo podľa zmluvy nepredané výrobky vrátiť, ktoré sa logicky musia následne znehodnotiť. Myslím si, že v čase, keď sa má šetriť na všetkých úrovniach v spoločnosti, je toto nezmyselné hazardovanie s potravinami alarmujúce,“ dodáva Lopúchová. Verí, že vláda tento problém čoskoro vyrieši.

Zdieľať

Tesco očakáva v dôsledku koronakrízy dodatočné náklady vo výške takmer 1 miliardy libier, súvisia najmä so zamestnancami a prevádzkou. Predpokladá, že finančnú záťaž vykompenzujú vyššie tržby a vládne daňové úľavy na pomoc firmám.

Za finančný rok do februára Tesco zvýšilo prevádzkový zisk bez započítania mimoriadnych položiek o 14 % na takmer 3 miliardy libier, píše Reuters.

Firma uviedla, že nie je schopná poskytnúť odhad hospodárenia na tento rok. V uplynulých dvoch týždňoch prijala v Británii vyše 45-tisíc pracovníkov v reakcii na zvýšený dopyt a chorobnosť personálu.

Koronavírus verzus britský maloobchod:

  • supermarketom výrazne stúpol dopyt, predaj potravín za štyri týždne do 22. marca sa zvýšil o viac ako pätinu;
  • kríza priniesla aj vyššie náklady, napríklad v súvislosti s opatreniami v predajniach, výdavkami na posilnenie e-shopu, odmenami pre zamestnancov či najímaním nových ľudí.

Tesco má v Británii a Írsku dohromady 3800 predajní a na britskom trhu s potravinami si drží najvyšší, 27-percentný podiel. Stiahlo sa z viacerých svetových trhov, podniká ešte v strednej Európe.

Zdieľať

Predaj nových osobných áut v Británii v marci klesol medziročne o 40 % na zhruba 250-tisíc, vyplýva z predbežných údajov zväzu výrobcov a predajcov SMMT. Koronakríza stiahla trh k najhoršiemu marcovému výsledku od roku 1999.

Marec býva jedným z mesiacov, v ktorých sa v Británii zvykne predať najviac automobilov, píše Reuters. Koronakríza však tvrdo zasiahla ekonomiku a prinútila mnoho potenciálnych kupcov zostať doma.

Podľa prieskumu GfK z druhej polovice marca zaznamenala spotrebiteľská dôvera v Británii najprudší pokles sa vyše 45 rokov a spadla najnižšie od februára 2009, uvádza Reuters.

Zdieľať

Slovenská aliancia moderného obchodu, ktorá združuje veľké reťazce, sa opäť sťažuje na rady pred obchodmi. Navrhuje skrátenie otváracích hodín pre seniorov a zmenšenie povinnej plochy na jedného zákazníka.

Čo tvrdí aliancia

  • „Od pondelka (30. 3.), ako sme predpokladali, sa vytvárajú ráno rady pred prevádzkami po celom Slovensku. Žiaľ, v tých radoch je množstvo seniorov. Naopak, pred dvanástou sú obchody takmer prázdne, lebo seniori už v tento čas nenakupujú,“ hovorí predseda aliancie Martin Krajčovič.
  • Predobedom sú obchody zbytočne blokované napríklad pre mamičky na materskej alebo pre ľudí, ktorí si počas práce chcú kúpiť obed.
  • V radoch vzniká napätie, nedodržiavajú sa rozstupy, zamestnanci obchodu čelia agresívnemu správaniu. „Bez asistencie polície nevieme zabezpečiť dodržiavanie poriadku,“ dodáva Krajčovič.

Čo reťazce navrhujú

  • Skrátenie otváracích hodín pre seniorov na dve hodiny a ich posunutie viac na ráno, napríklad na 8:00 až 10:00. (V súčasnosti sú od 9:00 do 12:00).
  • Zníženie plochy v obchode na jedného zákazníka z 25 štvorcových metrov na 10 až 15, čo je podľa aliancie európskym štandardom.

Aliancia združuje obchodné reťazce Billa, dm drogerie markt, Kaufland, Lidl, Metro, Terno a Tesco.

S kritikou radov pred obchodmi prišla aliancia už v pondelok, podobne sa opatrenie nepozdávalo ani zväzu obchodu, ktorý združuje ďalších predajcov. (tasr, n)

Zdieľať

Finančné dôsledky pandémie koronavírusu pocítilo 47 percent Slovákov. Najciteľnejšie zaznamenali zhoršenie živnostníci, z ktorých ho spozorovalo 68 percent. Vyplýva to z prieskumu agentúry Ipsos.

Prieskum urobili na vzorke 1003 respondentov vo veku 18 a viac rokov 27. až 30. marca.

  • 34 % Slovákov tvrdilo, že sa finančná situácia ich domácností následkom epidémie zhoršila,
  • 13 % uviedlo, že sa zhoršila výrazne,
  • 49 % Slovákov považuje svoju finančnú situáciu za stabilizovanú, ďalšie 3 % nevedeli odpovedať.
  • zhoršenie výrazne pociťovali ľudia so stredoškolským vzdelaním bez maturity (57 %) a mladé rodiny či rodiny s dvoma deťmi v domácnosti,
  • najväčší negatívny vplyv hlásili živnostníci (68 % z nich).

Prieskum ukázal aj to, že ľudia počas pandémie viac využívajú e-shopy.

  • štyria z desiatich Slovákov využili počas posledných 14 dní predaj v e-shope s dovozom až domov,
  • pričom 20 % takúto službu využilo raz a ďalších 20 % dva- alebo viackrát.

Ľudia podľa sondy Ipsos taktiež zvažujú na internete nakupovať ešte viac, ak dostanú možnosť.

Zdieľať

Tržby v slovenskom maloobchode vo februári stúpli medziročne o 3,9 %, zvýšili sa prvý raz od vlaňajšieho apríla. Výrazne k tomu prispeli hypermarkety a supermarkety, ktorým rástol obrat najrýchlejšie za takmer šesť rokov.

Údaje o vývoji tržieb v maloobchode zverejnil štatistický úrad na internetovej stránke. Ťahúňom februárových tržieb bol ich takmer 10-percentný prírastok v nešpecializovaných predajniach.

V januári ešte tržby obchodníkov klesli o jedno percento, za celý minulý rok sa znížili o 1,4 %. Vo februári v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom vzrástli o 1,7 %.

Zdieľať

Nákazu koronavírusom potvrdili u dvoch pracovníčok reťazca Lidl v Česku. Jeho hovorkyňa Zuzana Holá povedala, že jeden prípad je z pobočky v Prahe 4, druhý v Roudnici nad Labem.

Informoval o tom portál tn.nova.cz.

„Ide o úplne aktuálnu situáciu. Bohužiaľ, u jednej zamestnankyne našej predajne Prahe 4 v ulici V Štíhlách bol potvrdený pozitívny test na koronavírus. Kolegyňa nás o tom obratom informovala a zároveň sme v kontakte s Hygienickou stanicou hlavného mesta Prahy, ktorej pokynmi sa riadime,“ citoval portál Zuzanu Holú.

Nakazená zamestnankyňa podľa nej predajňu navštívila naposledy 11. marca. Jej štyria kolegovia z preventívnych dôvodov zostali dva týždne v domácej karanténe.

Priestory predajne boli v stredu vydezinfikované a zostane otvorená. Aj priestory obchodu v Roudnici nad Labem, kde sa objavil druhý prípad nákazy, prešli dôkladnou dezinfekciou a podľa hygienikov je v  poriadku.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať