Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Téma: Železnice

Asociácia železničných dopravcov Slovenska žiada zaradiť do prvej vlny očkovania viaceré železničiarske profesie, napísala list ministerstvu dopravy. Tvrdí, že inak môže byť ohrozené zásobovanie. Asociácia združuje nákladných železničných dopravcov. (tasr)

Železničná spoločnosť Slovensko nezaradí do konca januára do vlakov reštauračné vozne. Predpokladá, že by ich opätovne mohla nasadiť postupne od začiatku februára.

Naďalej nebudú radené reštauračné vozne na trase Košice – Žilina – Bratislava hl. stanica vo vlakoch R 6xx (tzv. šesťstovkové rýchliky) a vo vlakoch 700, 702, 704, 717, 719, 764, 767, 17764, 1763. Nebude v nich ani možnosť kúpiť si občerstvenie či nápoje.

Reštauračné služby vo vlakoch RJX 160/167 Bratislava hl. st. – Viedeň/Zürich sú poskytované v plnom rozsahu.

Ďalšie zmeny:

V medzištátnej doprave dochádza pri vlakoch EN 476/477 s priamymi vozňami do destinácií Praha/Berlín/Varšava k predĺženiu mimoriadneho obmedzenia priamych vozňov nasledovne:

  • EN 476/456 priame vozne Budapest Kel. – Bratislava hl. st. – Praha hl. n., Budapest Kel. – Bratislava hl. st. – Warszawa Wsch. nebudú vedené do 25./26. 3. 2021 a vozne Budapest Kel. – Bratislava hl.st. – Berlin Charlottenburg nebudú vedené do 23./24. 3. 2021.
  • EN 457/477 priame vozne Praha hl. n. – Budapest Kel.; Berlin Charlottenburg – Budapest Kel.;  Warszawa Wsch – Budapest Kel. nebudú vedené do 24./25. 3. 2021.

Vlak bude v uvedenom období zostavený len zo skupiny vozňov na relácii Budapest Kel. – Bratislava hl. st. – Břeclav a opačne.

Modernizácia železničnej trate na vyššie rýchlosti od Bratislavy do Žiliny tento rok pokročí, tvrdí minister dopravy Andrej Doležal. „Myslím, že v tomto roku bude odovzdaný úsek okolo Považskej Teplej,“ povedal.

Potom už podľa neho „prichádzame do uzla Žilina“. Jeho modernizáciu objednávali železničiari vlani v novembri.

„V procese sú aj ďalšie úseky smerom na Košice. Poprad – Lučivná sme odovzdávali do výstavby minulý rok,“ povedal Doležal v online debate na sociálnej sieti.

Omeškanie v príprave zvyšovania rýchlosti na niektorých úsekoch v smere na Košice spôsobili podľa Doležala posudky od poradného orgánu Európskej komisie (Jaspers). „V pláne bol ako keby nový koridor na Košice, ale bolo povedané: modernizujte v pôvodnom koridore, čiže veľa projektov sa muselo zahodiť do koša. Vraciame sa do pôvodného koridoru, ktorý budeme modernizovať,“ povedal Doležal.

Minister zrejme hovoril o tom, že pôvodné vízie rátali s viacerými nákladnými tunelmi na vyrovnanie trate.

Pri modernizácii hlavného koridororu z Bratislavy na Žilinu sa modernizuje najmä na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Inak je u nás bežná skôr 120-kilometrová rýchlosť.

Vyššie rýchlosti na malom území Slovenska nedávajú podľa ministra zmysel. „Ak by sme mali vlastných 10 miliárd a nemusíme sa spoliehať na Európsku komisiu alebo na eurofondy, tak si môžeme robiť tristovku, ale nedávala by zmysel ani na národnej úrovni,“ dodal Doležal.

ZSSK priviezli prvý z piatich nových vlakov, ktoré budú jazdiť na trati zubačky aj tatranských električiek. Cestujúci ho podľa štátneho dopravcu po prvý raz využijú zrejme v auguste. Dodávateľom je švajčiarsky Stadler, celková hodnota zákazky takmer 39 miliónov eur.

Železnice počítajú s tým, že päť vlakov nasadia do konca tohto roka. Jazdiť budú na tratiach Štrba – Štrbské Pleso, Poprad-Tatry – Starý Smokovec – Štrbské Pleso a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica.

Nové vlaky budú modernejšie, ale s nižším počtom miest na sedenie. Okrem piatich vlakov je súčasťou eurofondovej zákazky aj jeden pomocný rušeň.

Zubačka zo Štrby do Štrbského Plesa sa teraz rekonštruuje a vlaky sú nahradené autobusmi. ŽSR predpokladali ukončenie prác vo februári, podľa ministerstva dopravy však trať odovzdajú až na prelome mája a júna.

Čo sa stane so starými zubačkami

  • ZSSK hovorí, že si dva vlaky ponechá na mimoriadne a historické jazdy a prípadné posilnenie počas špičky.
Foto - ZSSK
Foto – ZSSK

Zrekonštruovanú trať zubačky Štrba – Štrbské Pleso odovzdajú podľa ministerstva dopravy na prelome mája a júna. Práce by tak zabrali 11 mesiacov. Je to viac, ako železnice pôvodne predpokladali, s dokončením počítali už vo februári.

O termínoch týkajúcich sa rekonštrukcií železničných tratí píše ministerstvo na sociálnej sieti.

Zubačku začali modernizovať 6. júla 2020, vtedy nahradili vlaky autobusmi. Železnice očakávali, že práce potrvajú do 6. februára 2021. V zmluve s dodávateľom je zakotvený počet mesiacov nepretržitej výluky s náhradnými autobusmi na sedem mesiacov a prác na maximálne desať.

Trať pre ŽSR rekonštruuje konzorcium Strabag a Swietelsky Slovakia za 22 miliónov eur vrátane DPH. ZSSK sa potom chystá nasadiť aj nové vlaky.

ZSSK odriekla na takmer dva týždne 28 vlakov medzi Sencom a bratislavskou Petržalkou. Zdôvodňuje to lockdownom, malým počtom cestujúcich a vysokou chorobnosťou personálu. Senec zostane dostupný inými vlakmi z hlavnej stanice.

Pre cestujúcich zo Senca, Veľkého Bielu, Bernolákova a Ivanky pri Dunaji to však znamená, že budú mať dočasne menej vlakov než doteraz. Odrieknuté vlaky jazdili cez pracovné dni, obmedzenie platí od 12. do 24. januára, dokedy je zatiaľ platný zákaz vychádzania. Odrieknutých 28 vlakov zahŕňa aj tri spoje, ktoré jazdili až z Galanty alebo Nových Zámkov.

Zároveň to značí, že medzi stanicami Bratislava-Nové Mesto a Petržalkou nebudú jazdiť takmer žiadne vlaky.

Železnice argumentujú, že spoje Bratislava – Petržalka – Senec a späť boli vyťažené na 10 až 30 %, pričom pred rokom to bol dvojnásobok.

Štátny železničný dopravca tvrdí tiež to, že mu pre choroby a karantény chýba na západnom Slovensku zhruba 70 rušňovodičov a privítal by ich skoršie zaočkovanie už v druhej skupine (aktuálne sú typicky v poslednej štvrtej spolu s väčšinou obyvateľov Slovenska nad 18 rokov).

O chýbajúcich rušňovodičoch a vlakvedúcich píše aj ministerstvo dopravy, ktoré vlaky objednáva a platí.

ZSSK však mala problémy s chýbajúcimi rušňovodičmi aj pred koronakrízou, pričom na západnom Slovensku jej nedávno pribudli ďalšie vlaky, keď v decembri prebrala dopravu od Regiojetu na trase Bratislava – Komárno.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia do začiatku januára prepustila 136 zamestnacov zo 442, ktorých nahlásila na úradoch práce. S ďalšími plánuje rozviazať zmluvy v najbližších mesiacoch, napísali Hospodárske noviny.

15 zamestnancov podľa denníka ohlásilo, že chcú pracovať v dvoch iných štátnych železničných firmách – ZSSK a ŽSR.

Cargo avizovalo prepúšťanie v októbri, argumentovalo klesajúcou prepravou tovarov.

Víkendové vlaky z Popradu do poľskej Muszyny nebudú túto zimu jazdiť, ZSSK to odôvodňuje opatreniami proti koronavírusu. Železnice okrem toho naďalej nebudú nasadzovať reštauračné vozne a po novom ani mobilbary v spojoch na hlavnom ťahu.

Na Slovensku platí zákaz vychádzania s výnimkami, napríklad výlety do prírody sú aktuálne dovolené len vo vlastnom okrese. Vycestovať dovolené je, no platia obmedzenia pri návrate a rôzne opatrenia sú zavedené aj v Poľsku.

  • Víkendové vlaky do Poľska budú podľa cestovného poriadku jazdiť až v letnej sezóne (od 5. júna do 5. septembra), ZSSK sa ich pôvodne chystala prevádzkovať aj v zime do konca februára.
  • Reštauračné vozne nebudú v rýchlikoch Bratislava – Žilina – Košice ani v regionálnych rýchlikoch Bratislava – Žilina, fungovať nebude ani mobilbar. Reštauračné vozne stiahli ešte pred Vianocami, ZSSK teraz hovorí, že ich plánuje opäť nasadiť od 24. januára.
  • Podobne nebudú k dispozícii reštauračné služby ani v railjetoch z Bratislavy do Zürichu, a to na úseku Bratislava – Viedeň.

Železničiari prekonali vlastný rekord, na považských tuneloch prečerpali aj rezervu

Na snímke z júla 2019 je železničný tunel Diel budovaný v rámci modernizácie 1. etapy železničnej trate Púchov - Žilina. Foto - TASR
Na snímke z júla 2019 je železničný tunel Diel budovaný v rámci modernizácie 1. etapy železničnej trate Púchov – Žilina. Foto – TASR

Najväčšia zákazka v histórii ŽSR bude o čosi drahšia, než sa odhadovalo. Cena za práce na zrýchlení trate od Púchova po Považskú Teplú vzrástli na 378 miliónov eur. Pôvodný kontrakt rátal s cenou 365 miliónov eur aj s 10-percentnou rezervou.

Trať medzi Devínskou Novou Vsou a hlavnou stanicou v Bratislave plánujú železnice zmodernizovať. Rátajú aj s vybudovaním nových zastávok, odhadované náklady sú na úrovni 417 miliónov eur.

Vyplýva to zo zámeru, ktorý bol predložený na posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA).

Zámerom je dosiahnutie európskych parametrov trate i zvýšenie jej technickej vybavenosti a bezpečnosti. Zvýšiť sa má aj rýchlosť a priepustnosť železničnej prepravy.

Modernizácia je súčasťou železničného uzla mesta Bratislavy a rieši jeho západnú vetvu. Úsek trate, ktorý sa má obnoviť, prechádza od bratislavskej Devínskej Novej Vsi cez Lamač až po hlavnú stanicu.

Celková dĺžka stavby je 15,9 kilometra. Práce majú byť postupné, v závislosti od aktuálnych nárokov a požiadaviek železničnej dopravy, ale aj finančných možností ŽSR.

Ako plánujú postupovať:

  • Do roku 2025 predpokladá investor vybudovanie nových železničných zastávok Patrónka a Železná studienka s modernizáciou úseku Devínska Nová Ves a Lamač.
  • Do roku 2030 uvažuje s modernizáciou hlavnej stanice vrátane eliminácie súčasného obmedzenia traťovej rýchlosti a s modernizáciou úseku Lamač – hlavná stanica.
  • Po roku 2030 uvažuje s modernizáciou hlavnej stanice, a to s prípravou na tretiu koľaj vrátane vybudovania novej tunelovej rúry.
  • Následne sa plánuje doplnenie tretej traťovej koľaje v smere od hlavnej stanice, v prvej etape v úseku hlavná stanica – Lamač a v druhej etape v úseku Lamač – Devínska Nová Ves.

V rámci modernizácie sa ráta aj s prestavbou či vybudovaním bezbariérových nástupíšť v staniciach. Financovanie modernizácie sa plánuje ako kombinované, a to zo štátneho rozpočtu, zo zdrojov ŽSR a z fondov EÚ.

Obnova rieši časť železničného uzla Bratislava, ktorý je súčasťou trate bratislavská hlavná stanica – Kúty – český Lanžhot a patrí medzi dopravne najzaťaženejšie úseky v sieti ŽSR. Z Devínskej Novej Vsi odbočuje trať do Rakúska. Z hlavnej stanice zas odbočujú alebo sa v nej pripájajú aj trate zo smerov Žilina, Nové Zámky, Komárno, Rusovce či z rakúskeho Kittsee.

Väčšina tratí v bratislavskom železničnom uzle má dostatočnú kapacitu pre súčasný rozsah pravidelnej dopravy, avšak úsek hlavná stanica – Lamač už vykazuje hodnoty blízke odporúčaným maximám. Pre súčasný rozsah vykazuje preťaženosť dopravných koľají či nástupíšť. Technický stav niektorých zariadení zároveň znižuje využiteľnú kapacitu trate a spôsobuje aj obmedzenia rýchlosti.

V roku 2019 zverejnili ŽSR štúdiu realizovateľnosti uzla Bratislava, ktorá má zásadným spôsobom ovplyvniť vývoj železničnej dopravy v hlavnom meste. Dokument predpokladá, že do roku 2025 by sa malo začať pracovať na projektoch modernizácie bratislavskej hlavnej stanice a revitalizácie úseku Bratislava predmestie – Bratislava filiálka. Do roku 2030 by sa tieto projekty mohli začať realizovať. (tasr)

Železnice odignorovali uznesenie vlády, nákup vozňov nedali posúdiť tímu hodnoty za peniaze

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Železnice začali súťaž o dodávku nových vagónov za takmer 40 miliónov eur bez súhlasu ministerstva financií. Posúdenie Útvarom hodnoty za peniaze je pritom podľa uznesenia Matovičovej vlády povinné už pri predpokladanej hodnote investície milión eur.

ZSSK dnes prevzala od dodávateľa osem elektrických jednotiek Panter. Spolu s prvými dvomi, ktoré uviedli do prevádzky začiatkom mesiaca, bude v žilinskom a trenčianskom regióne jazdiť desať nových elektrických vlakov.

Nové trojvozňové jednotky budú prichystané odviezť cestujúcich na jednotlivých tratiach podľa grafikonu od utorka 22. decembra. Podľa hovorcu ZSSK Tomáša Kováča ich postupne nasadzujú najmä na tratiach Žilina – Trenčín, Žilina – Čadca, Čadca – Zwardoń a Žilina – Liptovský Mikuláš.

Tender, ktorý prinesie žilinskému a z veľkej časti i trenčianskemu regiónu spolu 25 nových elektrických jednotiek, je svojím objemom takmer 160 miliónov eur najväčším v histórii národného dopravcu. „Majoritná časť sumy je pokrytá Kohéznym fondom EÚ, 23 752 725 eur je hradených zo štátneho rozpočtu. Sumu 1 647 994 eur uhradila ZSSK z vlastných zdrojov,“ konkretizoval Kováč.

Podľa predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa ZSSK Filipa Hlubockého majú na prvé dodané vozidlá výborné ohlasy od rušňovodičov i cestujúcich. „Po pandémii a rekonštrukcii žilinského okruhu bude týchto 25 Panterov skvelou pevnou kostrou regionálnej dopravy v okolí Žiliny,“ povedal. (tasr)

Prečo zobrali z východného Slovenska niekoľko moderných vlakov

Z východného Slovenska zobrali so zmenou grafikonu šesť motorákov radu 840 a dve poschodové súpravy 671. Foto - ZSSK/TASR
Z východného Slovenska zobrali so zmenou grafikonu šesť motorákov radu 840 a dve poschodové súpravy 671. Foto – ZSSK/TASR

Nový železničný grafikon vyvolal roztržku medzi prešovským županom Majerským a ministrom dopravy Doležalom. Padli obvinenia, že vláda okradla východné Slovensko o moderné vlaky. Realita je však menej dramatická.

V železničnej spoločnosti Cargo podpísali podnikovú kolektívnu zmluvu na rok 2021. Zachová všetky benefity nad rámec Zákonníka práce z predošlej kolektívnej zmluvy a zahŕňa aj ďalšie.

V novej kolektívnej zmluve bolo dohodnuté rozšírenie poskytovania peňažného daru pri pracovnom výročí aj u zamestnancov, ktorí odpracujú v rezorte železničnej dopravy 45 rokov. Zároveň sa zamestnávateľ zaviazal zabezpečiť zamestnancom mzdový nárast vo výške 2,5 milióna eur, ktorý predstavuje nevyplatený záväzok z platnej podnikovej kolektívnej zmluvy 2019 – 2020 formou variabilnej zložky mzdy. (tasr)

ZSSK čelí kritike pre meškania na trati Bratislava – Komárno, kde prevzala od nedele dopravu po RegioJete. V pondelok išlo včas (s meškaním do 5 minút) desať spojov z celkovo 59, upozorňuje hnonline.sk.

Dva vlaky boli odrieknuté, dodal portál.

Štátne železnice budú medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom jazdiť dva roky, následne ministerstvo dopravy plánuje prevádzku vlakov zveriť víťazovi súťaže. Dopravu dotuje štát.

ZSSK si časť súprav prenajala od rakúskych ÖBB, stiahla tiež motorové vlaky z trate Poprad-Tatry – Kežmarok – Stará Ľubovňa.

Už dva vlaky ZSSK meškali počas prvého dňa návratu na trať Bratislava – Komárno, kde po takmer deviatich rokoch strieda štátny dopravca súkromný RegioJet.

Podľa stránky ZSSK mimoriadne meškal ranný osobný vlak s odchodom o 7:05 z Bratislavy zhruba hodinu a dopoludňajší vlak do Komárna polhodinu zo stanice Zemianska Olča.

Ako šiel čas s RegioJetom, ktorý cez víkend končí: Pribúdalo cestujúcich, sťažností i dotácií

RegioJet priviedol na Slovensko Ján Figeľ. Jeho nástupcami bol žltý dopravca skôr trpený.
RegioJet priviedol na Slovensko Ján Figeľ. Jeho nástupcami bol žltý dopravca skôr trpený.

Za takmer 10 rokov sa počet cestujúcich na trati Bratislava – Komárno znásobil, zväčšili sa však aj štátne dotácie, celkovo i na kilometer. „Bez ohľadu na to, kto je minister, víťazí princíp, že dopravu má zabezpečovať národný dopravca, ktorý má byť všemožne podporovaný štátom,“ tvrdí RegioJet pred odchodom.

Je čas vyhrnúť si rukávy, píše v reakcii na zvýšenie cieľa EÚ znížiť emisie do roku 2030 organizácia Priatelia Zeme-CEPA. Slovensko by sa podľa nej malo zamerať napríklad na budovanie regionálnych centier energetiky, kvalitu obnovy budov a výstavbu železníc.

„Ako sa ukázalo na trati medzi Bratislavou a Komárnom, práve železnice majú veľký potenciál na to, aby ľudia presadli z áut do hromadnej dopravy, ak sa štát o trate stará,“ uvádza v stanovisku.

Víta vás Národný dopravca, oznámi Vica Kerekes. Ani jej hlas nezakryje, že s koncom RegioJetu klesne kvalita

Už v nedeľu sa na trati Bratislava – Komárno ozve hlas herečky Vice Kerekes, privíta cestujúcich vo vlakoch štátneho dopravcu, ktorý sa po takmer deviatich rokoch vracia na Žitný ostrov. Ani tento marketingový ťahák však nezakryje problémy, ktoré na trati sprevádzajú náhradu za končiaci RegioJet.

RegioJet zaradil na trať Bratislava – Komárno neklimatizované súpravy preto, lebo ministerstvo dopravy nesúhlasilo s nasadením ďalších klimatizovaných súprav pre vyššie náklady. Uviedol to hovorca Aleš Ondrůj v reakcii na slová ministra Andreja Doležala.

Doležal dnes v online debate povedal, že od nedele, keď ZSSK s ÖBB nahradia na trati Bratislava – Komárno RegioJet, bude jazdiť viac klimatizovaných vozňov. „Priznávam, nie všetky, ale viac, ako mal RegioJet,“ vyhlásil minister dopravy.

Ondrůj pripomenul, že pri začatí prevádzky na tejto trati v roku 2011 bolo 100 % súprav RegioJetu plne klimatizovaných. K nim následne pribudli posilové jednotky, ktoré už klimatizáciu nemali. Podľa hovorcu RegioJetu však stále 73 % vlakových súprav klimatizáciu má.

Andrej Doležal tvrdí, že od nedele bude na trati Bratislava – Komárno jazdiť viac klimatizovaných vozňov. „Priznávam, nie všetky, ale viac, ako mal RegioJet,“ vyhlásil minister dopravy v online debate.

Štátna ZSSK nahradí na trati RegioJet od nedele 13. decembra, keď začne platiť nový cestovný poriadok. Časť súprav bude mať od rakúskych železníc ÖBB.

„V spolupráci so ŽSR sme dokonca predĺžili niektoré nástupištia, čo bol problém pri nastupovaní do týchto súprav,“ dodal Doležal.

ZSSK predstavila nový cestovný poriadok na budúci rok, ktorý platí od nedele 13. decembra. Komerčné IC vlaky zostávajú pozastavené, štátny dopravca bude jazdiť namiesto Regiojetu na dotovanej linke Bratislava – Komárno a pribudne autovlak na Jadran.

Na väčšine tratí sa rozsah dopravy nemení. Cesta rýchlikom medzi Bratislavou a Žilinou sa podľa dopravcu skráti o tri minúty, keďže sa už môže jazdiť po časti novej trati medzi Púchovom a Považskou Bystricou. Medzi Žilinou a Košicami môžu zas dopravu komplikovať rekonštrukčné práce ŽSR medzi Štrbou a Popradom, ale aj na ďalších úsekoch.

Rekonštruovať sa bude aj uzol Žilina, ktorým prechádzajú vlaky z viacerých smerov.

S IC vlakmi medzi Bratislavou a Košicami síce nový cestovný poriadok počíta v nezmenenom rozsahu 4 páry denne (z toho jeden pár z Viedne), ale ich skutočné obnovenie bude závisieť od uvoľnenia opatrení a záujmu cestujúcich, upozorňuje ZSSK.

Čo sa (napríklad) mení

  • Na južnej trase v štyroch vlakoch Bratislava – Zvolen – Košice bude skúšobne fungovať minibar.
  • Do chorvátskeho Splitu pôjde dvakrát týždenne v letnej sezóne autovlak z Bratislavy.
  • V sobotu a v nedeľu budú celoročne jazdiť vlaky z Bratislavy do rakúskeho Mürzzuschlagu.
  • Regionálne expresy Bratislava – Nové Zámky budú zastavovať aj v Ivanke pri Dunaji.

Vlaky do zahraničia ZSSK prevádzkuje spolu so železnicami v daných krajinách, dopravcom je na slovenskom území. Novinkami ešte môže zamiešať pandémia koronavírusu.

Minister dopravy Andrej Doležal chce na koaličnej rade hovoriť o podfinancovaných železniciach. „Požiadal som kolegov, aby zvolali mimoriadnu koaličnú radu,“ povedal s odkazom na návrh rozpočtu na ďalšie roky.

Na koaličnej rade chce Doležal koaličných partnerov informovať, čo návrh rozpočtu znamená pre budovanie či skôr nebudovanie infraštruktúry alebo vozenie či skôr nevozenie železničnou spoločnosťou.

Doležal nebol v debate na sociálnej sieti konkrétnejší. Už v minulosti však hovoril o problémoch so spomaľovaním zanedbaných tratí a tému pripomenul aj vo štvrtok.

„Ak by sme dokázali obnoviť železničnú infraštruktúru na Slovensku, to znamená odstránili by sme spomalené úseky, vyriešili by sme zdvojkoľajnenie alebo vedeli by sme infraštruktúru zoptimalizovať aspoň na pôvodné koridorové rýchlosti, tak pri zachovaní súčasného vozového parku by sme dokázali prevoziť dvojnásobný počet cestujúcich,“ povedal Doležal.

Minister napriek tomu neočakáva, že by sa navrhovaný rozpočet, ktorý je v parlamente, mal ešte meniť. „Návrh je v parlamente a viackrát bolo zo strany ministerstva financií deklarované, že tam už nie je o čom rokovať. Ak, tak budú zmeny v tomto rozpočte v priebehu budúceho roka,“ dodal Doležal.

České dráhy budú mať štvrtého šéfa za niečo vyše dvoch rokov. Dopravcu povedie Ivan Bednárik, ktorý dosiaľ stál na čele ČD Cargo. Vo vedení ČD, naopak, končí Patrik Horný, ktorý pôsobil za minulej vlády v predstavenstve ZSSK.

ČD o zmenách informovali v tlačovej správe, rozhodla o nich dozorná rada podniku. Na to, že ide už o štvrtú výmenu od septembra 2018, upozornil portál Zdopravy.cz.

Zmeny majú podľa ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) podnik posilniť v čase krízy.

Zmeny v ČD

  • Ivan Bednárik sa stal predsedom predstavenstva ČD, prevezme aj funkciu generálneho riaditeľa. Doteraz viedol ČD Cargo, ktoré je dcérskou firmou.
  • Nahradí Václava Nebeského, ktorý sa presunie na pozíciu podpredsedu predstavenstva.
  • Patrik Horný bol dosiaľ námestníkom generálneho riaditeľa ČD. V ZSSK bol v minulosti podpredsedom predstavenstva.

České dráhy v prvom polroku pre koronakrízu zaznamenali stratu takmer dve miliardy českých korún (cca 75 miliónov eur) a za celý tento rok počítajú so stratami príjmov z cestovného vo výške vyše troch miliárd (viac než 110 miliónov eur). Hospodárenie ovplyvnila pandémia koronavírusu.

Kto je Ivan Bednárik

  • Pochádza zo Slovenska, maturoval na gymnáziu v Zlatých Moravciach, potom študoval manažment v Austrálii a na pražskom Central European Management Institute.
  • ČD Cargo viedol od novembra 2014, predtým bol členom predstavenstva Express Group, ktorá spadá do skupiny firiem podnikateľa Alexeja Beljajeva a Michala Lazara, ktorí spolu s vplyvnou skupinou Budamar vlastnia popradskú Tatravagónku.
  • Cargo sa pod jeho vedením dostalo zo strát do ziskov, vlani to bolo 608 miliónov (23 miliónov eur), v prvom polroku počas koronakrízy sa opäť prepadlo do straty.
  • Za Bednárika Cargo nakúpilo viacsystémové rušne Siemens Vectron a Bombardier Traxx, rekonštuovalo aj dieselové rušne a nakupovalo vozne.
  • Na zoznam nespoľahlivých dodávateľov zaradilo Cargo firmy zo skupiny Rail Invest bratov Šuškovcov, ktorí boli predtým hlavnými dodávateľmi vozňov a ich opráv.
  • Tento rok začala česká polícia na základe trestného oznámenia vyšetrovať v Cargu obchod s vozňami so slovenskou firmou SMK podnikateľa Ivana Petríčka, menšinového spolumajiteľa Budamaru. ČD Cargo tvrdilo, že ide len o útok zo strany Rail Invest. (čtk, e)

ZSSK predstavila v Žiline prvú elektrickú jednotku Panter, ktorú zaradila do prevádzky. Je z dielne konzorcia českej Škody Transportation a slovenskej ŽOS Trnava.

Podľa predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa ZSSK Filipa Hlubockého v utorok preberú do užívania dve trojčlánkové elektrické jednotky s kapacitou 247 miest na sedenie. „Dokopy to bude 25 elektrických jednotiek, z toho 13 trojčlánkových a 12 štvorčlánkových jednotiek s kapacitou 343 miest na sedenie. Všetky budú premávať v Žilinskom a Trenčianskom kraji a posilnia regionálne linky. Bude to veľký krok vpred v kvalite pre celý tento región,“ povedal Hlubocký.

„Teší ma, že do vozového parku našich železníc pribudnú nové ekologické elektrické jednotky, vďaka ktorým budú môcť ľudia cestovať bezpečnejšie a pohodlnejšie. Okrem nových vlakov čaká tento región aj veľká modernizácia železničného uzla Žilina. Nové vlaky, ktoré v posledných rokoch pribúdajú do slovenských regiónov, sú pre cestujúcich ďalším z argumentov, prečo nechať auto doma a cestovať do práce či do školy verejnou dopravou,“ uviedol minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina). (tasr)

Foto - TASR
Foto – TASR

Štúdia ŽSR na elektrifikáciu trate medzi Zvolenom a Fiľakovom za viac než 200 miliónov eur nezískala pozitívne hodnotenie od Útvaru hodnoty za peniaze. Trať je súčasťou južného ťahu Bratislava – Zvolen – Košice, analytici odporúčajú materiál doplniť a opraviť.

Štátne ŽSR, ktoré spravujú železničné trate a stanice, posudzovali v štúdii dve možnosti:

  • Elektrifikovať a rekonštruovať trať zo Zvolena cez Lučenec do Fiľakova za 235 miliónov eur. Okrem trate by sa prerobili nástupištia a modernizovali zabezpečovacie zariadenia. Na časti úsekov by sa zvýšila traťová rýchlosť zo 100 na 120 kilometrov za hodinu.
  • Náročnejší variant za 253 miliónov eur počítal aj so zdvojkoľajnením dvoch úsekov. Ten variant vyšiel ako neefektívny aj ŽSR.

Lacnejšiu rekonštrukciu videli železnice ešte ako nízko efektívnu, ÚHP však nesúhlasí a tvrdí, že štúdia zle odhadla náklady na zabezpečovacie zariadenia v staniciach.

Ani jeden z variantov by neznamenal, že rýchliky južnou trasou by mohli jazdiť výlučne s elektrickými rušňami, z Fiľakova by trať totiž bola naďalej bez elektrického vedenia takmer až po Košice. Dnes sa rušne vymieňajú vo Zvolene.

Čo hovorí ÚHP

  • Analytikom sa nepozdávalo, že štúdia pre ŽSR rátala aj s posilnením dopravy, to by však malo byť podľa ÚHP vyhodnotené nezávisle.
  • Odporúčajú zanalyzovať aj možné prínosy elektrifikácie kratšieho úseku Zvolen – Lučenec alebo dlhšieho Zvolen – Výhybňa Urbánka, ktorá sa nachádza medzi Fiľakovom a Jesenským.
  • Navrhujú hľadať ďalšie úspory nákladov, vďaka ktorým by sa projekt mohol oplatiť.
  • Naznačujú tiež, že rýchliky by nemuseli zastavovať vo Fiľakove na stanici, ale len na zastávke bližšie k centru mesta, čím by ušetrili niekoľko kilometrov.

ŽOS Zvolen získali od ČD dva kontrakty za celkovo 18 miliónov eur. Pre českého štátneho železničného dopravcu budú modernizovať 12 motorových jednotiek a robiť periodické opravy 13 rušňov.

Oznámila to zvolenská firma.

O prvej zo zákaziek písal český portál zdopravy.cz, poznamenal, že pôvodnú súťaž na modernizáciu ČD zrušili, keď sa nikto neprihlásil. Kontrakt má hodnotu v prepočte 10 miliónov eur, slovenská firma zabezpečí do 12 vlakov radu 646 Stadler GTW inštaláciu elektrických zásuviek, LCD monitorov, wi-fi, nový informačný systém a GPS lokátor.

Okrem toho dostali zvolenské strojárne päťročný rámcový kontrakt na generálne opravy 13 rušňov radu 754 s maximálnou hodnotou 8,4 milióna eur. Tieto rušne sú dízlové s elektrickým prenosom výkonu. Súčasťou je generálna oprava motorov, podvozku či alternátora.

ŽOS hovorí, že v budúcom roku bude 60 % jej výkonov smerovať do zahraničia. Železničné opravovne mali vlani tržby 17 miliónov eur.

Zvolenský podnik patrí do skupiny Vladimíra Poóra, v jej orgánoch pôsobia aj podnikatelia Alexej Beljajev a Michal Lazar.

Útvar hodnoty za peniaze pochválil plán ŽSR na rekonštrukciu trate medzi Prievidzou a Nitrou za 110 miliónov eur. „Dosahuje spoločenské prínosy až 4,2-násobku každého investovaného eura, čo je medzi infraštruktúrnymi projektmi u nás zatiaľ nevídané,“ napísal.

Štátna firma ŽSR, ktorá spravuje trate a stanice, zverejnila k projektu štúdiu uskutočniteľnosti. UHP hovorí, že ide o jeden z projektov, ktoré odporučil v audite v roku 2019.

Po trati jazdia osobné vlaky medzi Prievidzou a Nitrou a regionálne expresy z Prievidze do Bratislavy. Z väčších miest sa na nej nachádzajú ešte Partizánske a Topoľčany.

Suma 110 miliónov eur bez DPH zahŕňa modernizáciu zabezpečovacích zariadení, vytvorenie centrálneho riadenia dopravy a zvýšenie traťovej rýchlosti na 120 kilometrov za hodinu. Bez zvýšenia rýchlosti by náklady podľa štúdie dosiahli 47 miliónov eur.

Aké prínosy vidí UHP

  • Cesta vlakom sa skráti o približne 20 minút, zvýši sa bezpečnosť a komfort pre cestujúcich.
  • ŽSR ušetria ročne 4 milióny eur na prevádzkových nákladoch.
  • Uskutočnením projektu sa zvýši rýchlosť na 120 km/h, vybudujú sa bezbariérové nástupištia a inštaluje sa moderné zabezpečenie s diaľkovým elektronickým ovládaním výhybiek.

V akom stave je trať teraz

  • Úroveň zabezpečenia zodpovedá podľa UHP prvej polovici 20. storočia. Výhybky v staniciach sa musia obsluhovať ručne.
  • Pre chýbajúce zabezpečenie musia vlaky brzdiť zo 100 až na 40 km/h a čakať na protiidúce súpravy často aj desať minút. Realizáciou projektu sa zvýši rýchlosť na 120 km/h, vybudujú sa bezbariérové nástupištia a inštaluje sa moderné zabezpečenie s diaľkovým elektronickým ovládaním výhybiek.

Podobné štúdie odporúčajú analytici UHP aj pre trate Leopoldov – Nitra – Šurany, Prešov – Strážske a Vrútky – Horná Štubňa (Banská Bystrica).

ZSSK bude na trati Bratislava – Komárno niektorým cestujúcim poskytovať odškodné za meškanie vlakov. Podobnú službu na iných regionálnych tratiach štátny dopravca nemá, platí však vo vlakoch IC a regionálnych rýchlikoch medzi Bratislavou a Žilinou.

Na vrátenie peňazí budú mať nárok len zaregistrovaní cestujúci, ktorí si kúpia lístok cez internet s cenou aspoň 1 euro na svoje konto. Pri meškaní viac než hodinu bude odškodné predstavovať 50 % ceny lístka, nad dve hodiny 100 %. Nárok si treba aktívne uplatniť.

Odškodné sa nevzťahuje na prípady, keď vlak niekoho usmrtí alebo na nehody na priecestí. Trať je jednokoľajná, podobné nešťastia majú za následok dlhé prerušenia dopravy.

Štátne železnice preberú dopravu medzi Bratislavou – Dunajskou Stredou a Komárnom od 13. decembra od českého Regiojetu. ZSSK hovorí, že bude uznávať cestovné lístky, ktoré predal ešte Regiojet s platnosťou po 13. decembri.

ZSSK zaznamenáva vzhľadom na druhú vlnu koronavírusu výrazný pokles počtu cestujúcich, v uplynulom týždni vykázala medziročný prepad ciest o 70 %. Počty ľudí vo vlakoch sú však podľa dopravcu zatiaľ vyššie než v najhoršom aprílovom týždni.

Uplynulý týždeň platili na Slovensku obmedzenia v cestovaní najmä pre tých ľudí, ktorí sa nezúčastnili na plošnom testovaní.

Aké dáta ukázala ZSSK

  • V týždni od 2. do 8. novembra zaznamenala ZSSK 381-tisíc ciest, v rovnakom týždni vlani to bolo 1,26 milióna (pokles o 69,7 %).
  • Najmenej ciest ZSSK hlási tento rok v týždni od 6. do 12. apríla – 125-tisíc cestujúcich oproti 1,16 milióna pred rokom (medziročný pokles o 89,2 %).

Minister dopravy Andrej Doležal vyzýval v októbri dôchodcov, aby zvážili cestovanie. V týždni pred výzvou (12. – 18. októbra) podnikli seniori podľa ZSSK necelých 12-tisíc ciest. Týždeň po výzve (26. októbra – 1. novembra) tento počet klesol na 6700, vtedy však na Slovensku bolo zakázané vychádzanie s výnimkou cesty do práce či obchodu. (tasr, e)

Na menších železničných staniciach nebudú od nedele predávať lístky. Týka sa to 65 miest, kde predaj zabezpečujú namiesto zamestnancov ZSSK pracovníci ŽSR.

Cestujúci si naďalej budú môcť zakúpiť cestovné doklady na viac ako stovke predajných miest. Výnimkou sú zákaznícke centrá, ktoré ZSSK zatvorila k 6. novembru tohto roka.

„Dôvodom zatvorenia predajných miest ŽSR je celková pandemická situácia, znížený dopyt po predaji cestovných dokladov, ako aj eliminácia vplyvu možných rizík na samotné personálne zabezpečenie výkonu dopravnej služby,“ uviedol hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Po uvoľnení a zlepšení tejto situácie budú zamestnanci ŽSR opäť pokračovať v predaji cestovných dokladov na jednotlivých staniciach a zastávkach.

ZSSK aj naďalej odporúča cestujúcim, aby využívali e-shop ZSSK, mobilnú aplikáciu Ideme vlakom či SMS lístok. (tasr, e)

Minister dopravy Andrej Doležal sa pýtal ZSSK, či by nebolo možné obnoviť autovlaky do Chorvátska. Tie začali jazdiť v roku 2002, po pár sezónach ich však zrušili.

Autovlak typicky funguje tak, že auto naložia na špeciálny vozeň, kým cestujúci sa vezie v lôžkovom vozni. Popri slovenských štátnych železniciach autovozne do Chorvátska ponúkali v minulosti aj ČD; hovoria, že ich zrušili z ekonomických dôvodov.

Doležal vo štvrtok počas hodiny otázok v parlamente povedal, že by mohli premávať počas dovolenkovej sezóny do Záhrebu, Zadaru a do Splitu a že služba je pohodlnou, najmä ekologickou alternatívou voči cestám.

ZSSK mu podľa jeho slov prisľúbila k tomu stanovisko. (tasr, e)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať